Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:32

mika11 schreef:
Het kan wel een feit zijn en waar zijn. Maar dan nog hoef ik het niet elke keer weer te horen.
Het is een feit dat ik goed voor mijn paard ben en goed voor haar zorg. Ze heeft niks tekort, behalve het vreselijke lot dat ze 's nachts op stal staat.
Nou, dat weet ik dan.
Ik vind het vreemd dat mensen woorden gaan gebruiken als koppigheid, lager denkniveau en zo.
Dat vind ik juist een teken van starheid, wijzen naar een ander en maar blijven herhalen.

Ik heb geen problemen met de nachten op stal (lees mijn posts maar eens goed terug, ik heb het over 24/7 stal!!!). Al zal je mijn paard daar nou weer niet gelukkig mee maken en dus doe ik dat ook niet. Maar mijn vriendin deed dat wel met haar oude paard, tja, daar had ik alle begrip voor. En als je paard niet veilig staat 's nachts, snap ik het ook wel. En zo zijn er meer redenen, waar ik prima mee kan leven, als dat paard overdag wel lekker uren buiten staat. En als je goed voor haar zorgt, nou prima toch?

Je mag het starheid vinden van mij, denk alleen dat je er behoorlijk naast zit, maar goed, jouw mening. Ik heb helaas te maken met paarden die dagenlang opgesloten staan en na de winter behoorlijk mager zijn geworden door te weinig ruwvoer. Ziek word ik ervan, maar ik kan er niets aan doen. Ze zijn niet van mij. Lager denkniveau, tja, het is helaas wel zo, kan er niets anders van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:34

mika11 schreef:
Het kan wel een feit zijn en waar zijn. Maar dan nog hoef ik het niet elke keer weer te horen.
Het is een feit dat ik goed voor mijn paard ben en goed voor haar zorg. Ze heeft niks tekort, behalve het vreselijke lot dat ze 's nachts op stal staat.
Nou, dat weet ik dan.
Ik vind het vreemd dat mensen woorden gaan gebruiken als koppigheid, lager denkniveau en zo.
Dat vind ik juist een teken van starheid, wijzen naar een ander en maar blijven herhalen.

Kijk daar zit gewoon het verschil. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik denk dat jouw manier ook gewoon wel redelijk aan de behoeften van je paard tegemoet komt :) Maar wat jij als feit ziet is geen concreet feit, dat is jouw idee over wat goed en fout is, een mening dus. Wat wij aandragen over dat een paard veel beter af is op een weiland dan op stal is wel een feit. Ik wil niet betweterig overkomen ofzo, maar dat is gewoon het verschil tussen feiten en meningen. En aan feiten heeft een paard nou eenmaal meer dan aan meningen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:38

Nou ja, paarden die de hele winter binnen staan en te weinig ruwvoer krijgen, is ook niet fijn om te zien. Hier vlakbij ken ik het ook wel. Een echtpaar dat drie paarden heeft, waarvan 1 fokmerrie.
Ze hebben nu een veulentje (net geboren), een enter een twenter. Die hebben ook de hele winter binnen gestaan. Nu staan ze weer een paar uur per dag buiten.

Juul: mijn paard mag wel 24/7 op de wei, maar ik doe het niet omdat ze zich echt ziek eet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:40

Ik kan hier dingen vertellen, daar springen de tranen van in je ogen. Maar ja, kan niet, het is internet, ik kan niet alles zo zeggen....
Mijn felheid komt wel ergens vandaan....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:41

Mika, dan heb je toch een prachtige compromis voor je paard? Overdag buiten, de nachten binnen? Mij hoor je daar niet over, hoor. Overigens heb ik ook een vreetzak als paard, ik moet hem wel gerichte training geven, anders groeit hij ook dicht. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:45

mika11 schreef:
[naam]: mijn paard mag wel 24/7 op de wei, maar ik doe het niet omdat ze zich echt ziek eet.

Daar zijn toch ook wel andere oplossingen voor? Stukje afzetten wat je kaal laat eten waar ze 's nachts op kan met hooi bijv.? Ik noem maar wat. Maargoed dat is iedereen zijn eigen keuze. Wat ik gewoon wil zeggen is dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft, maar dat de feiten gewoon hard zijn.

Edit: en nu ga ik slapen, morgen verder :+

mika11

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:49

Edit: ik ga ook slapen, ik vond het leuk, hoor. Interessant topic :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:51

Nou, ik zie net beelden van het koosjer slachten van dieren bij Pauw & Witteman, gatver!!! Wat zielig!!! Wat wreed, afschuwelijk. Ben blij dat ik al meer dan 20 jaar geen vlees meer eet, als ik dat zie..... (ben ook tegen de bio-industrie e.d.). ;(
Ik ga nog niet slapen, ga even de discussie volgen....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:20

Citaat:
Een paar is 2....dus 2 uurtjes.
In die 2 uurtjes hebben ze vreten.

De reden dat ik het doe is om het voeren ivm te weinig gras/ ff droog staan en opwarmen bij slecht weer in de winter want ja mijn paarden lopen 24/7 buiten en de gemeente laat geen schuilstal toe. Deze deden al moeilijk over wat hekwerk waar 2 jaar geleden al een vergunning voor gegeven was . Ja wij leven nl in nederland en niet in spanje.

De andere reden is dat ik 3x per week een hele lieve poetsdame heb met een geestelijke achterstand. Ik haal dan alvast het paard uit de wei en dan staat ie even in de box. En als ze klaar is brengt ze soms samen met mij paard terug naar de stal. Naar de wei gaat niet omdat dat voor haar niet veilig vind. En als zij het niet doet is er wel een andere zorgclient die soms helpt en dat ook LEUK vind.

Dus mijn box periode duurt over een week gezien vast niet langer dan wanneer het paard in een schuilstal gaat staan.
Overigens is in de zomerperiode de loopstal vrij(omdat deze paarden dan op het land staan)en dan zet ik ze daar ipv in de box.

Verder ben je van harte uitgenodigd om te zien hoeveel schade mijn dieren hebben opgelopen van pakweg 6 uurtjes die ze in de week doorbrengen in de box.

:+ :+

Mijn paard brengt ook zeker wel 6 uur per week door in de stal.. en loopt er vervolgens weer uit. Verder loopt hij zo'n 9 km per dag over de track. Een ander paard liep laatst 18 km in 11 uur op de track! Overigens hangt in de schuilstal vaak een zak hooi, als die er niet zou hangen zou hij er vast niet zo vaak inlopen. En de voorbeelden die hier en hierboven genoemd worden zijn; haflingers, kwpn'ers, volbloed arabieren, dravers etc.
Ik heb mijn paard nog nooit zo ontspannen en tevreden gezien als op de stalling waar hij nu staat! Hij is ook soepeler en zit beter in zijn vel.

Ik zie heel duidelijk een verschil tussen een opgefokt paard op stal (en dat was vroeger alleen maar 's nachts!) en nu een paard dat kan kiezen waar hij gaat of staat.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:22

Anoniem schreef:
mika11 schreef:
Juul: mijn paard mag wel 24/7 op de wei, maar ik doe het niet omdat ze zich echt ziek eet.

Daar zijn toch ook wel andere oplossingen voor? Stukje afzetten wat je kaal laat eten waar ze 's nachts op kan met hooi bijv.? Ik noem maar wat. Maargoed dat is iedereen zijn eigen keuze. Wat ik gewoon wil zeggen is dat iedereen zijn eigen opvattingen heeft, maar dat de feiten gewoon hard zijn.

Edit: en nu ga ik slapen, morgen verder :+

Inderdaad en een natte wei gaat in zo'n geval ook al niet meer op: wij staan op de ergste klei die je je maar kunt bedenken toch staan de paarden droog! Hoe dat kan? Tegels! En mijn paard is na 1,5 jaar nog steeds niet tot zijn oksels afgesleten; integendeel; zijn hoeven hebben er nog nooit zo goed uitgezien!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:34

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:52

Twiggy2008 schreef:
Je mag het starheid vinden van mij, denk alleen dat je er behoorlijk naast zit, maar goed, jouw mening. Ik heb helaas te maken met paarden die dagenlang opgesloten staan en na de winter behoorlijk mager zijn geworden door te weinig ruwvoer. Ziek word ik ervan, maar ik kan er niets aan doen. Ze zijn niet van mij. Lager denkniveau, tja, het is helaas wel zo, kan er niets anders van maken.

Ok, dan nu nog even wat ruimer denken.

In het ethogram van het paard is sexuele interactie enórm belangrijk.
Logisch want uiteindelijk is het doel van de soort het voortplanten.
De diersoort paard heeft een sociaal gedrag wat draait om leven leeft in familiegroepen en vrijgezellengroepen.
De merries kunnen gewoon weglopen naar een andere hengst als ze de haremhengst niet leuk vinden en gedekt worden ze ook alleen als ze er zelf zin in hebben.
Ja, ´zin´ want er wordt meer gedekt dan voor voortplanting nodig is. Zelfs als pion in de soap van de positie-politiek.

Feit: Paring-gerelateerd gedrag is een fors punt in het ethogram.
De vrijheid om natuurlijk gedrag te vertonen is een cruciaal welzijnspunt van de universele vrijheden van het gedomesticeerde dier.

Hoe zit dat bij de meeste rijpaarden? En bij opsluiting op stal?

De norm is dat hengsten níet met een familie leven, zelfs niet in een vrijgezellengroep en merries zonder beschermende haremhengst leven en via een bondage-verkrachting bevrucht worden.

Ook dat hoort gewoon lekker buiten, samen en voor elk uur dit ontzeggen hoort een zwaarwegende reden aanwezig te zijn én aangetoond te worden dat het niet schaadt.

Hier sneeuwsex
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4VX6ZCYZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIBJ8WED.jpg
als strategie van de leidmerrie om haar positie tov de exotische concurrente (de muildiermerrie) te behouden.
Leve het ethogram *\o/*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:11

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:57

Goh, wat een topic weer. Ik ga niet álles doorlezen en veel is al gezegd.

In de OP: "wat is er zo verkeerd aan een stal".
Ik vind het onbegrijpelijk dat dit nog gevraagd wordt en nog uitgelegd moet worden. Ik ga het dan ook niet doen, want het staat hier allemaal al in het topic beschreven ;).

Hoe kun je je paard, waar je emotioneel aan gehecht bent neem ik aan, willens en wetens opsluiten in een kooi? Zo, ik draai het even om ;).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:01

Sorry hoor, ik ben zelf ook voor lekker naar buiten, maar zoals het nu gebracht wordt lijkt het wel of je een misdaad pleegt door het paard op stal te zetten voor een paar uurtjes. Kijk als je dat vrijwel de hele dag doet snap ik dat het voor het paard niet fijn is. Maar volgens mij vinden paarden een stal helemaal niet zo erg. Die van mij slapen er zelfs vrijwillig in. Iedere morgen als ik kom zie ik ze in de stal liggen. Ik kom ook regelmatig na het stappen vast hooi voeren en dan liggen ze ook in hun stalletje. Als ze dat zo erg vinden dan zouden ze wel buiten gaan liggen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 11:06

Mijn paard staat 's nachts op stal en wordt daar echt niet slechter van.
Ik ben het er helemaal mee eens dat een paard in de wei moet met soortgenoten enz.
Maar zo fanatisch sommige mensen zijn, begrijp ik niet.
Ik ben echt geen dierenbeul hoor, en ik ben ook emotioneel gehecht aan mijn paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:11

mika11 schreef:

Waar baseer je die uitspraak op?

Een niet in het gedrag beperkt paard is vooral ´s nachts actief. Jij beperkt dat. Hoe weet jij dat jouw paard dat niet als vervelend ervaart, daar dus geen verminderd gevoel van welbehabe dus verminderd welzíjn door heeft?
Als je dat niet kan aantonen heb jij niet het recht dit aan te nemen, te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:17

Dani_ schreef:
In de OP: "wat is er zo verkeerd aan een stal".
Ik vind het onbegrijpelijk dat dit nog gevraagd wordt en nog uitgelegd moet worden. Ik ga het dan ook niet doen, want het staat hier allemaal al in het topic beschreven ;).

Hoe kun je je paard, waar je emotioneel aan gehecht bent neem ik aan, willens en wetens opsluiten in een kooi? Zo, ik draai het even om ;).

Inderdaad, het vrij op de wei met soortgenoten is een uitgangspunt.
Dat zich vrij als paard kunnen gedragen is een welzijnsrécht.
Wanneer je om je paard geeft, is het welzijn van dat dier belangrijk. Is er alle reden om dat te waarborgen. Alle reden om het niet te beperken in diens paardengedrag.
Met welk recht ontzeg je een paard het recht zich als paard te kunnen gedragen?
Het is inderdaad volstrekt correct om de boel níet om te draaien.

Elke ruiter zou de universele vrijheden van het gedomsticeerde dier als prioriteit moeten hebben en het ethogram van het paard moeten kennen en daarin voorzien.

Helaas is er triest weinig kennis van het ethogram van een paard en weet de ruiter doorgaans niet bij benadering welk gedrag het paard ontzegd wordt.
Wanneer je het boek van McDonnell pakt en kijk hoe weinig het modale paard kan vertonen van alles wat omschreven is, is het geen wonder dat 25-30% (10 jaar geleden al) stereotype gedrag toont.
Dat doet de eigenaar diens paard aan in het eigen ruiterbelang.

Zonder kennis van het ethogram van het gedoemsticeerde paard heb je op een topic als dit geen recht van spreken want je weet dan helemaal niet wat een normaal paard ís :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 12:55

Even een stap terug voor degenen met een concentratieboog van één bladspiegel:

Arabesk schreef:
Ik heb laatst een onderzoekje gedaan bij mijn paarden, daaruit blijkt dat ze maar 2 uur stilgestaan hebben op een heel etmaal, en dat was ook nog eens tussen 10 en 12 's ochtends. Paarden bewegen het hele etmaal door. Ze bewegen zo'n 12 km.

AfbeeldingAfbeelding

Dit is een reprensentatief beeld van waar zeer gedegen onderzoek naar is gedaan.
Wat paarden doen is al zo´n 35 jaar goed helder.
Sindsdien is het beeld gedetailleerder en met meer dat onderbouwd.
Het is goed bekend wat paarden doen en hoe lang, hoeveel.
Deze informatie is laagdrempelig beschikbaar.
Zo laagdrempelig als een visualisatie op een Bokt topic !!!

Elk uur dat een paard in een hok wordt opgesloten, wordt het gedwongen om zich niet als paard te gedragen maar om zich aan te passen bij een opgelegde beperking in bewegingsvrijheid.
Onder de streep blijkt de beperking in gedrag bij 25-30% van de paarden in NL zó hard aan te komen dat ze sterotype gedrag vertonen. Bedenk dat er nog veel meer paarden zijn die net niet zó beperkt voelen dat ze dat vervormd gedrag tonen, maar dat betekent niet dat ze zich goéd voelen.
Nee, er is niet bekend bij hoeveel beperking in gedrag hoeveel vermindering in welzijn het gevolg is.
Het cruciale punt is:
- dat het dier welzijnsrécht heeft
- we weten dat gedragsbeperking tot ernstige aantasting in welzijn leidt
- we weten niet hoeveel rek er in gedragsbeperking mbt welzijnsaantasting zit
Omdat het dier welzijnsrécht heeft, is het zaak dat we bepalen hoeveel welzijn we aantasten door gedragsbeperking vóór we dit beperken :)*

Zelfs een paard alleen maar ´s nachts op stal zetten ontzegt het paard een forse punt van diens gedrag.
Arabesk laat zien dat paarden ´s nachts actief zijn, zich ´s nachts met paardengedrag bezig houden.
´s Nacht op stal wist een zomaar een derde van het ethogram uit.
Welk recht heb je als verantwoordelijke voor het welzijn van een paard om dit zonder de gevolgen te kennen te doen?
Jouw eigen belang bij lol door het hebben van een knol?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:54

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:

Waar baseer je die uitspraak op?

Een niet in het gedrag beperkt paard is vooral ´s nachts actief. Jij beperkt dat. Hoe weet jij dat jouw paard dat niet als vervelend ervaart, daar dus geen verminderd gevoel van welbehabe dus verminderd welzíjn door heeft?
Als je dat niet kan aantonen heb jij niet het recht dit aan te nemen, te doen.

Omdat ze ook wel bepaalde periodes 24/7 buiten heeft gestaan. Dan is ze precies hetzelfde als de periodes dat ze 's nachts wel op stal staat. Niet gefrustreerd of tics of wat dan ook. Ze gaat nu alleen 's altijd nachts op stal om te zorgen dat ze zich niet ziek eet.
Daar heeft ze helaas de neiging voor.
Ze lijkt het niet erg te vinden en staat lekker te soezen over de staldeur, kan ook de hele omgeving zien over haar staldeur.
Met nog een ander paard naast haar dus ze staat nooit alleen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:26

Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat je je paard de nachten binnen zet bij bv het grote gevaar van teveel kunnen grazen. Wat als je geen andere mogelijkheden hebt (bv op zand zetten e.d.). Ik vind dus wel dat je ruimer moet kijken. Ondanks dat ik mijn paard wel 24/7 buiten heb, die overigens nog eens insuline resistent is en waarbij ik helaas ook de mogelijkheid niet heb om hem op zand te houden. Kan wel hier in de buurt, maar dan staat hij het grootste gedeelte van de dagen ook op stal. En dat is bij mij absoluut geen optie. Ik heb ook keuzes moeten maken, en daarin het fysieke EN mentale welzijn van mijn paard meegenomen. Het vereist best wat, maar het is te doen in ons geval.

Ben het er wel mee eens dat je een deel van het paard zijn natuur/gedrag/behoeftes dan wel aantast, bij nachten op stal houden, maar soms moet je kiezen tussen bepaalde zaken. Ik heb zelf vooral moeite met paarden die continu op stal staan en er amper uit komen om in vrijheid te kunnen bewegen en sociaal contact te hebben. En dan die argumenten die mensen aanhalen om DAT goed te praten. Daar :r ik op!!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:59

Ik ook. Zeker als ik zie hoe gelukkig paarden zijn die een paardenleven hebben......
Overigens heb ik ook minder moeite met een paard 's nachts op stal zetten, vind het niet ideaal, maar dat is nog altijd stúkken minder erg als een paard wat er maar een uurtje per dag uit mag......
Hier hebben ze vanmorgen op stal gestaan, wel een half uur, vrouwtje vond het nodig ze te poetsen :')
Heb nog even met de merrie gewerkt, toen de hele boel weer naar buiten gegooid, en ze waren het ook alweer zat op stal. Dus ze stonden om 11 uur ook alweer buiten.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:04

Twiggy2008 schreef:
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat je je paard de nachten binnen zet bij bv het grote gevaar van teveel kunnen grazen. Wat als je geen andere mogelijkheden hebt (bv op zand zetten e.d.). Ik vind dus wel dat je ruimer moet kijken.

Je moet inderdaad ruimer kijken.

Stap 1. = is de omgeving/ondergrond wel geschikt om een paard buiten te houden?

Als je ondergrond niet geschikt is, kan je geen paard houden. Dat geldt ook voor een hoge locale insektendruk.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn, gaat het gewoon niet door!

Als geen zoutwateraquarium hebt, kan je geen zeepaardjes houden :)*

Wat is er met landpaardjes dat ´liefhebbers´ die denken overal te kunnen houden en met groot gemak een half jaar in een bench opsluiten.

Realiseer je svp dat een paard wat op kleigrond een half jaar niet op de wei gaat en in de zomer alleen overdag dus al pakweg 2/3 van het jaar in diens gedrag beperkt opgesloten staat.
Dat is dan nog een mazzelaar want ´mag de hele dag buiten´.
Hoezo jezelf voor de gek houden?!

In NL kwam het paard van nature niet voor toen het daar wel voor had kunnen komen. Dat had een goede reden; het bood geen geschikt biothoop.
Inmiddels wonen er ook nog eens 17 miljoen mensen en is het daarvoor ingericht.
Er is nu maar erg weinig voor paarden geschikte- of geschikt te maken leefruimte voor paarden.
Toch is de paarddichtheid het hoogste van de wereld.
Waarom doen al die ruiters dat?
Waarom houden die hun paarden massaal onacceptabel suboptimaal?

Als je dierenliefhebber bent zou het antwoord op vraag 1. meestal zijn dat je geen paard kan houden/rijden :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:06

Yamcha schreef:
Overigens heb ik ook minder moeite met een paard 's nachts op stal zetten, vind het niet ideaal, maar dat is nog altijd stúkken minder erg als een paard wat er maar een uurtje per dag uit mag......

´minder erg´ is dat dan goéd?
Waarom niet gewoon níet als het niet goed kan :)*
Heeft het paard geen welzijnsrécht of is dat ondergeschikt aan wat kan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:08