Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:51

Het leven gaat niet altijd zoals je wenst pinda_dipje.

Er zal ongetwijfeld een groep mensen zijn waar je op doelt, maar dat is maar een beperkte groep. Ik denk dat er meer mensen bestaan die gewoon nog niet de zekerheid hebben die ze willen hebben. En dan bedoel ik vooral die op een langdurige relatie.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:56

Pinda_Dipje schreef:
Meeste antwoorden zijn reeds gegeven, maar nogmaals:
Juiste partner wat later gevonden? Nee, ieder zijn mening. Voor mij persoonlijk was dat reden geweest een zwangerschap af te houden en me eerder te richten op een wat ouder pleegkind, adoptiekind of wellicht bewust alleenstaand moederschap in mijn jongere jaren.
Financieel meer ruimte te creeëren? Zie mijn laatste post, ik vind dat vaak slaaf zijn van je eigen welvaartseis. Wij werken beiden parttime en zijn daardoor 3 dagen in de week zelf thuis voor ons kind, daarvoor in de plaats ga ik eigenlijk nooit op vakantie, heb ik een goedkoop auto'tje en ontneem ik mezelf aardig wat luxe.
Al een paar jaar bezig met zwanger raken? Kan ik me iets bij voorstellen als iemand bijv. op zijn 25ste is begonnen en het op je 30ste nog steeds niet is gelukt, persoonlijk zou ik dan óf eerder voor de medische malle molen kiezen om mijn kansen te vergroten óf me concentreren op andere vormen van gezinsuitbreiding en daarmee wellicht mijn biologische kinderwens over boord zetten. Hoe sneu en hoe moeilijk ook.

Bedankt voor het (eventueel herhalen) antwoorden. :)
Al kan ik er niet bij (zoals je zelf eerder aangaf) dat iemand zo bekrompen denkt. Leeftijd is gewoon niet het enigste en/of belangrijkste voor kinderen.
Bijv: Jij kiest ervoor om "nooit" op vakantie te gaan, (ik ook niet veel ;) ) maar ik vind het wel iets moois om je kind(eren) een ervaring te geven van een ander land en cultuur. Dat zie ik iig niet als een welvaartseis in slechte zin, maar van een andere manier van opvoeding en meer financiele middelelen kunnen soms ook weer meer/andere kansen bieden voor het kind.
Pleeg en adopiekinderen (vooral wat oudere) vind ik eigenlijk geen vergelijking. Ik kan me voorstellen dat je er net zoveel van kan houden :j , maar uit eigen ervaring weet ik dat de weg naar een "gewoon" gezin toch heel zwaar kan zijn.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:57

Ach, at the end zoekt iedereen maar lekker zelf uit wat ze doen hoor. Maar ja, meningen krijg je, of je het nu wilt of niet!
Een kind met een kind is niks en een omaatje met een kind net zo min.
Boven de 30 worden de risico's groter, onder de 20 is de financiele stabiliteit minimaal.
Als iemand het dan toch zo persé wil, so be it!
Ik vind zeker dat een kind een papa en een mama moeten hebben die a van hun kind houden b het kind gewenst moet zijn c ook van elkaar moeten houden :j Als ik niet van mijn eigen ventje zou houden, dan was er ook geen kind geweest! _/-\o_ _/-\o_
Neemt niet weg dat ik de keiharde mening heb uit ervaring van bij mij thuis dat als je niet meer van je man (of vrouw) houdt dat je never en te nimmer bij elkaar moet blijven omwille een kind. Ik heb het meegemaakt dat er wijnglazen door de kamer vlogen en hier een gvd en daar een gvd en dat is voor een kind diepe ellende! Tegenwoordig is het maar allemaal zo makkelijk om er mee te stoppen. Een kind is liefde dodend voor je partner, nee je krijgt er niet veel voor terug dan grijze haren en je moet keihard werken om alles goed draaiend te houden. :D Mij lukt het <3 *\o/*

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:10

In mijn ogen is de maxium leeftijd voor moeder te worden 40-42jaar. Zelf zou ik het niet doen zo oud. Ik zou vrouwen wel aanraden rond hun 25e te beginnen. Hoe ouder je wordt hoe minder vruchtbaar je wordt en na een bepaalde leeftijd nemen de gezondheidsrisisco's toch toe. Ook al voel je je op je 30e nog jong en fit van binnen wordt je toch ouder. Zelf was ik 19 toen ik moeder werd en de laatste kreeg ik toen 23 jaar was. Ik kan je zeggen dat ik 23e al merkte dat ik minder snel opknapte en het langer duurde voordat ik weer de oude was. Dat kwam niet omdat ik 3 kleintjes had, want de overgang van 2 naar 3 is niet( voor mij) zo groot geweest.
Een kind heeft beide ouders nodig als het kan die onverwaardelijk van hem/haar houden. Kinderen hebben liefde, regelmaat, stabiliteit nodig enz dit is niet aan leeftijd gebonden. Er zat jonge moeders die het goed doen net zoals het zat oudere moeders zijn die er niks van bakken. Dat heeft niet met hun persoonlijke leeftijd te maken, maar waarschijnlijk zouden zij met welke leeftijd dan ook een goede of slechte moeder zijn. Voor de vrouwen die voor jaren niet zwanger konden raken en dan in een keer wel dat snap ik. Voor de vrouwen die het uitstellen omdat ze materieel niet alles op orde hebben vraag ik me af of het geen smoesje is. Wij hadden niks toen we de oudste kregen en ja ze was gepland. Maar ik heb mijn opleiding afgemaakt en we hebben ons huisje gekregen en de rest ook al kwam het later. We hadden niet de mooiste en duurste babyspullen, maar ik durf te zeggen dat we het als ouders uitstekend deden en nog doen.
En is de oudste 12 en tweede 11 en de jongste 8 en wij zijn nog lekker jong. Ik kan me goed inleven in hun jeugd gezien die van mij niet zolang geleden is geweest. En zeg nu zelf je wilt toch ook niet dat je ouders eruit zien als je opa en oma.
En niks is zeker in dit leven. Het ene moment heb je alles voor elkaar en dan gebeurt er wat en ben je alles kwijt. Denk maar aan scheidingen of overlijden partner. Dan is het dag met het mooie huisje en auto's. Ik zet het even cru neer maar zo is het wel. Dat zou trouwens ook voor mij gelden. Ik zou bij een eventuele scheiding ook kunnen zwaaien naar mijn mooie huis, auto en de rest van de luxe.
Laatst bijgewerkt door Jennasilver op 16-02-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:11

PD: Vroeger gemiddeld 18 dat was normaal...zal best ik ken ze eigenlijk nagenoeg niet. Zo van beide kanten opa/oma's niet, mijn ouders niet, mijn schoonouders niet.... zelfs de oma/opa van mijn vriend waren laat voor die tijd en ook voor deze tijd....

Ik ken zelfs meer oudere moeders waar alels beter bij gelopen is dan de jongere varianten... ik ben er inmiddels achter dat het allemaal niks zegt het leven is niet te bepalen op zogenaamde statistieken. Gewoon doen waar je jezelf fijn bij voelt. Maar ik heb toch wel het idee dat je een hoop mensen tegen het hoofd stoot.

Ik had ook liever gehad dat ik gewoon op jongere leeftijd mijn liefde tegenkwam en dat het blijvend was geweest. Maar tot mijn 24ste was ik echt niet toe aan kinderen. Daarna zijn de dingen niet zo gelopen zoals gehoopt....jammer maar daar laat ik me niet door remmen, al ben ik 34 en ik wil nog een kindje..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:14

Jennasilver schreef:
En niks is zeker in dit leven. Het ene moment heb je alles voor elkaar en dan gebeurt er wat en ben je alles kwijt. Denk maar aan scheidingen of overlijden partner. Dan is het dag met het mooie huisje en auto's. Ik zet het even cru neer maar zo is het wel. Dat zou trouwens ook voor mij gelden. Ik zou bij een eventuele scheiding ook kunnen zwaaien naar mijn mooie huis, auto en de rest van de luxe.

Bij mij dus niet. Dat is allemaal geregeld.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:18

Tulandro schreef:

Er zal ongetwijfeld een groep mensen zijn waar je op doelt, maar dat is maar een beperkte groep. Ik denk dat er meer mensen bestaan die gewoon nog niet de zekerheid hebben die ze willen hebben. En dan bedoel ik vooral die op een langdurige relatie.

Daar weet ik zelf alles van. Mijn verloofde is namelijk ook niet de biologisch vader van mijn zoon, dat heeft zo zijn redenen.

Toevallig deze week nog: Iemand uit mijn directe familie, al 16 jaar samen en 10 jaar getrouwd, 2 jonge kinderen... Hij leert een ander kennen en het hele gezin crasht. In mijn ogen zoeken teveel mensen naar een zekerheid die je toch nooit zult krijgen, de talrijke echtscheidingen zijn daar een uitstekend voorbeeld van denk ik. Ik vind dat zonde, en heel kenmerkend voor de huidige maatschappij.

Mijn vriend heeft trouwens een collega (34) met een enorme kinderwens, ze heeft echter geen partner en vraagt zich voortdurend af 'waarom niet?'. Ze vertikt het om haar eisen bij te stellen en streeft naar een 'perfecte levenspartner', begrijpelijk... Maar waarom zou je jezelf zólang kwellen? Inmiddels begint haar tijd te tikken, en wordt de druk hoger en hoger. Het idee kinderloos te blijven drijft haar tot waanzin, en toch hakt ze geen knopen door. Ik begrijp het wel, maar echt begrip heb ik er niet voor. Als je zo graag kindjes wilt, ga er dan toch gewoon voor! Geniet, verrijk je leven als het zo voelt... En realiseer je dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. Zo doodzonde als er vrouwen zijn die in hun zoektocht naar de ware Romeo, uiteindelijk achter blijven zonder man én zonder kinderen. Terwijl je zoveel mooie mogelijkheden hebt.... De enige hindernis die je moet nemen, is je idealen aan de kant zetten. Want zoals jij ook zegt, het leven gaat toch niet altijd zoals je wenst. Dan kun je wel vanuit je idealen willen wachten, maar persoonlijk zou ik dát nogal egoïstisch vinden.

Zonnetje81

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:20

Nou wordt ie helemala mooi, maar een vent nemen om dat je dan een kind kan krijgen... Net of je een fijn leven hebt met een vreselijke vent of iemand die het net niet is.

Imo heb je maar rare standpunten en dat is ONBEGRIJPELIJK.... je noemt steeds alles onbegrijpelijk. Ik denk dat jij het leven enerzijds niet serieus neemt en anderzijds TE.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:22

Je hoeft niet eeuwig te wachten op de ware jakob, maar ik vind een stabiele relatie één van de belangrijkste basisbehoeften om een kind op te voeden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:32

Tulandro schreef:

:j.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:42

Zonnetje81 schreef:
Nou wordt ie helemala mooi, maar een vent nemen om dat je dan een kind kan krijgen... Net of je een fijn leven hebt met een vreselijke vent of iemand die het net niet is.

Imo heb je maar rare standpunten en dat is ONBEGRIJPELIJK.... je noemt steeds alles onbegrijpelijk. Ik denk dat jij het leven enerzijds niet serieus neemt en anderzijds TE.

Haha :)

Nee, tegenwoordig is zelfs bewust alleenstaand moederschap steeds gangbaarder. Samengestelde gezinnen zijn ook steeds gebruikelijker, dus het één sluit het ander totaal niet uit. Het is misschien niet ideaal, maar als je verlangen naar een kindje zo enorm groot is.. Zijn er tal van anderen mogelijkheden, en kom je de ware jacob wellicht later alsnog tegen. Zij is nu overigens ook dit traject aan het overwegen, iets wat ik echt heel knap vind. Er is toch flink wat lef voor nodig :)

Je hoeft niet samen te leven met een vreselijke vent, onzin. Maar er zit wel een verschil in het persé willen leven met een ware adonis, of gewoon een leuke knappert. Zij hield zich tot voorkort steevast aan het vinden van die adonis, en liet daardoor verschillende ook écht leuke mannen schieten. Ze leefde heel erg met het idee "Ja maar straks leer ik toch iets beters kennen...." en dat vind ik zo zonde. Achteraf gezien heeft ze daar zelf overigens ook echt spijt van, omdat ze er een paar hele leuke potentiele en stabiele relaties mee heeft vergooid. Maargoed that's life, en iets waar talloze vrouwen (en mannen) dagelijks mee stoeien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:42

Een pleegkind zal nooit een volledige vervanging kunnen zijn voor een eigen kind trouwens. De band zal altijd anders zijn, dat wordt je trouwens ook heel goed aangegeven op het moment dat je je beschikbaar stelt als pleegouder.
Want hoe dan ook; er is altijd een biologische ouder of biologische familie in beeld. En als het enigzins mogelijk is, onderhoudt het pleegkind daar ook contact mee. En het pleegkind heeft vaak ook een rugzakje met ellende meegemaakt voordat het in het pleeggezin kwam, dat maakt de relatie ook alweer anders.

Dus een pleegkind noemen als alternatief voor het krijgen van eigen kinderen is imo zeer onterecht.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:43

Vriendin van mij heeft ook een enorme kinderwens en op haar 33 nog steeds geen eerlijke én betrouwbare vent ontmoet die met haar een vaste relatie wilt opbouwen. Ze staat er enorm voor open en doet al het mogelijke om iemand te ontmoeten die echt voor haar wilt gaan (ze is snel tevreden, als de man maar eerlijk en lief is meer vraagt ze niet). Maar tot nu toe heeft ze helaas alleen maar pech gehad, en heeft nog nooit een serieuze relatie gehad.

Net als ik tot aan mijn 33e aan toe!! Denk je nou echt dat het zo makkelijk is om iemand te ontmoeten waarmee je het aandurft om een kindje op de wereld te zetten?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:47

Mijn zwager heeft tot nu toe (hij is 26 jaar nu) nog nooit een serieuze relatie gehad. Het is echt een hele leuke vent, maar je moet hem wel leren kennen zeg maar. Hij heeft ook een aantal vrienden van dezelfde leeftijd waarvoor hetzelfde geldt trouwens.
Mijn ex is ook single. Wel lange relaties gehad, maar uiteindelijk heeft het in één geval wel geleid tot huisje, totdat bleek dat zijn toenmalige vriendin de rest ergens anders zocht.
Tsja, het is gewoon niet gezegd dat je een geschikt iemand vindt voor je 30e...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:48

Pinda_Dipje schreef:
De enige hindernis die je moet nemen, is je idealen aan de kant zetten. Want zoals jij ook zegt, het leven gaat toch niet altijd zoals je wenst. Dan kun je wel vanuit je idealen willen wachten, maar persoonlijk zou ik dát nogal egoïstisch vinden.

Juist omdat het leven niet altijd gaat zoals je wenst moet je je idealen wel houden. Een leven zonder idealen is uitzichtloos. Ja je kan idealen in de loop der tijd bijstellen, maar het krijgen van kinderen heeft niks met idealen te maken. Dat is een geschenk, en dat bijzondere geschenk willen de meeste van ons delen met een ander bijzonder geschenk. Namelijk een partner waarmee je dat kan delen. Dat heeft niks met idealen te maken maar met een normale menselijke behoefte. Naïf om deze behoefte te ontkennen en het af te doen als 'idealen bijstellen' Erg makkelijk gezegd om kinderen te krijgen zonder partner, alsof je dat zomaar even tussendoor doet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:51

Suuskipje schreef:
Toch jammer dat niemand mijn vraag beantwoord, zeker de mensen die 30 als bovengrens houden.
Wat nu als je al sinds begin 20 bezig bent, maar het wil niet en je krijgt steeds miskramen, moet je dan maar stoppen met proberen ondanks je grote kinderwens zodra je 30 bent?

Edit: teveel typo's in 1 post haha

Nou ja, mijn persoonlijke mening voor mezelf zou dat voor mij dan zijn opgehouden. :j Ik geloof voor mezelf namelijk heel sterk in de stelregel. Na mijn 30e niet meer. Maar zoals ik ook al schreef: Ieder moet het voor zich weten. Ook uit eigen oogpunt. Als ik straks 50 ben, zijn mijn kinderen vermoedelijk groot genoeg om een dagje zonder moeder door te brengen. Met wat geluk hebben ze een rijbewijs enzo. En dan ben ik zelf nog jong genoeg om voor ik in het verzorgingshuis beland nog wat te genieten van de nadagen... 8-)

En uhm... met 35 ben je echt stokoud hoor! Over 2 weken kan ik daar over meepraten. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:52

Ach, en al denk je dat je een langdurige, stabiele relatie hebt, met kinderen vaak.... Helaas zegt dat ook niets meer tegenwoordig.... Met zaken als co-ouderschap kun je gelukkig nog een goed eind komen als uit elkaar gevallen gezin.

Nogmaals, ik vind het erg apart dat sommige jonge mensen al zulke 'oude' gedachtes hebben. Als je zo denkt, word je ook vroeg oud. Dus pas maar op ;) . Wordt eerst maar eens boven de 30 en 40, dan praten we wel verder. Want echt, jullie klinken alsof je leven dan voorbij is ofzo en alsof je al aan de rollator moet. Nou. Echt niet!! ;)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:54

Twiggy2008 schreef:
Nogmaals, ik vind het erg apart dat sommige jonge mensen al zulke 'oude' gedachtes hebben. Als je zo denkt, word je ook vroeg oud. Dus pas maar op ;) . Wordt eerst maar eens boven de 30 en 40, dan praten we wel verder.

:j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:55

Wendy schreef:
Een pleegkind zal nooit een volledige vervanging kunnen zijn voor een eigen kind trouwens. De band zal altijd anders zijn, dat wordt je trouwens ook heel goed aangegeven op het moment dat je je beschikbaar stelt als pleegouder.
Want hoe dan ook; er is altijd een biologische ouder of biologische familie in beeld. En als het enigzins mogelijk is, onderhoudt het pleegkind daar ook contact mee. En het pleegkind heeft vaak ook een rugzakje met ellende meegemaakt voordat het in het pleeggezin kwam, dat maakt de relatie ook alweer anders.

Dus een pleegkind noemen als alternatief voor het krijgen van eigen kinderen is imo zeer onterecht.

Nogmaals: Voor mij PERSOONLIJK is het een prima alternatief.
Natuurlijk is de relatie met een pleegkind altijd anders, maar je moedergevoel kun je er wel bij kwijt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:00

laetitia schreef:
Vriendin van mij heeft ook een enorme kinderwens en op haar 33 nog steeds geen eerlijke én betrouwbare vent ontmoet die met haar een vaste relatie wilt opbouwen. Ze staat er enorm voor open en doet al het mogelijke om iemand te ontmoeten die echt voor haar wilt gaan (ze is snel tevreden, als de man maar eerlijk en lief is meer vraagt ze niet). Maar tot nu toe heeft ze helaas alleen maar pech gehad, en heeft nog nooit een serieuze relatie gehad.

Net als ik tot aan mijn 33e aan toe!! Denk je nou echt dat het zo makkelijk is om iemand te ontmoeten waarmee je het aandurft om een kindje op de wereld te zetten?

Nee, dat is ook niet gemakkelijk. Het treft je of het treft je niet, en als je inderdaad al snel tevreden bent en alsnog niet de juiste persoon leert kennen, is dat inderdaad échte pech. Misschien heeft ze het al eens geprobeerd, maar misschien een online datingbureau ook eens overwegen? Je hoort daar echt steeds meer en meer succesverhalen over!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:03

Gaat daten via websites??? Nou, als er iets is wat je bij voorbaat niet te serieus moet nemen...... :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:11

Twiggy2008 schreef:
Gaat daten via websites??? Nou, als er iets is wat je bij voorbaat niet te serieus moet nemen...... :D

Zo dacht ik daar ook altijd over, en er zitten inderdaad best idioten tussen :D Maar je hoort er écht hele goede verhalen over. Voordeel vond ik zelf in ieder geval dat je zeker weet dat je 'afstapt' op een man die zelf in ieder geval ook een kinderwens heeft. :j
Schijnt dat zelfs 24% van de nieuwe huwelijken zijn oorsprong vind bij internetdating :')

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:14

Ach als ik geen boktverslaafde was geweest had ik nooit mijn vriend ontmoet, dus ja het kan echt :P!

Maar goed, ik gun het mijn vriendin zo enorm...ze is ook al bezig met informatie over KI om dan toch de stap te nemen om alleen een kindje ter wereld te zetten. Al lijkt me dat enorm zwaar...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:16

Pinda_Dipje schreef:
Wendy schreef:

Nogmaals: Voor mij PERSOONLIJK is het een prima alternatief.
Natuurlijk is de relatie met een pleegkind altijd anders, maar je moedergevoel kun je er wel bij kwijt.

En daar raak je dus precies de kern: je bent niet hun moeder! Je kunt/mag je nooit zoveel hechten aan een pleegkind zoals je dat wel bij een eigen kind zou doen. Sterker nog: mensen die denken hun moedergevoel bij een pleegkind kwijt te kunnen worden keihard afgewezen. In hun eigen belang en in het belang van het pleegkind!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 17:19

Ik vind voor je 30e ook ideaal. Maar dan heb ik het vooral over het fysieke. En néé niet over hoe gezond/sterk je bent, maar gewoon over de kwaliteit van je eicellen. Want als die aftakelen merk je dat niet. Ja als je in de overgang raakt, maar dan zijn ze al op een punt dat ze zo ongeveer allemaal aan het rotten zijn. :D Voor je 30e kun je er in het algemeen wel vanuit gaan dat het merendeel nog in een zeer goede staat is.