Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shahazai schreef:Wat moeten we dan zeggen. 'Ik eet alleen biologisch waarbij bevestigd is dat het een scharrel dier betreft'
Sammiej schreef:Straks leidt het idealisme van de burgers tot strenge wetgeving, waardoor we in Nederland niet meer efficiënt kunnen produceren. "En dan liggen de supermarkten vol met dierlijke producten van buiten Europa, waar men niet zo hecht aan dierenwelzijn en milieu."
Miracle_ schreef:Wat een belachelijke stelling vind ik dit zeg. "Laten we alle dieren ophokken"Een dier moet loopruimte hebben, bewegingsvrijheid, adem ruimte.
Die broeikaseffecten komen er ook wel als de koeien binnen staan, misschien wat langzamer, maar waar blijft het anders? Het verdwijnt er echt niet van.
Hier word zo'n dier absoluut niet gelukkig van.
capopjekop schreef:Miracle_ schreef:Wat een belachelijke stelling vind ik dit zeg. "Laten we alle dieren ophokken"Een dier moet loopruimte hebben, bewegingsvrijheid, adem ruimte.
Die broeikaseffecten komen er ook wel als de koeien binnen staan, misschien wat langzamer, maar waar blijft het anders? Het verdwijnt er echt niet van.
Hier word zo'n dier absoluut niet gelukkig van.
In de stal worden deze opgevangen, wat er later mee gebeurd weet ik niet, maar het komt iig niet rechtstreeks het milieu in. Dat is buiten wel zo.
Loose schreef:ik vind vaak juist dit biologische koeien minder goed af zijn dan 'gewone' koeien. zo mogen ze bepaalde medicijnen niet hebben als ze ziek zijn en er mag geen kunstmest over het land worden uitgereden wat vaak niet ten goede komt aan de kwaliteit van het gras.
Citaat:Is kunstmest nu slecht voor een paardenweide of niet?
Ja, algemeen genomen is kunstmest volgens moderne onderzoeken in vele opzichten zelfs schadelijk. Elementen worden het best geabsorbeerd als de grond neutraal of licht alkalisch is. Kunstmest zorgt voor een verzuring en verzouting van de grond. Zure grond heeft weinig tot geen micro-organismen, die er juist voor zorgen dat mineralen opgenomen kunnen worden door planten. Zure grond bevat in het algemeen ook te weinig magnesium en te weinig calcium. De planten groeien wel door kunstmest maar ze hebben wel een tekort aan belangrijke sporenelementen. Bij gebrek daaraan nemen de planten zware metalen uit de grond op, ook is het fructaan gehalte vaak te hoog. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat door het gebruik van kunstmest er een ernstig tekort van mineralen ontstaat, zowel in de grond als in het gewas.
Naast dit feit is er nog het verhaal van de grote hoeveelheden stikstof in kunstmest, welke de eiwitkwaliteit van de plant beïnvloeden. Als de hoeveelheid aangeboden stikstof groter is dan wat de plant voor fotosynthese nodig heeft, dan wordt de rest - in de plant- opgeslagen in de vorm van nitraten (de mate waarin dit gebeurt is o.a. afhankelijk van grondsoort en temperatuur). Als de nitraten uit de plant in het paarden lichaam terechtkomen, kunnen deze tijdens de spijsvertering worden omgezet in kankerverwekkende nitrosamines. Kunstmeststoffen kunnen de nitrosamine vorming ook nog op een andere manier bevorderen. Er zijn aanwijzingen, dat ze het aantal bacteriën op planten doen toenemen. Deze bacteriën maken vervolgens de omzetting mogelijk van nitraat in nitriet, een voorloper van nitrosamine. Kunstmest is dus schadelijk voor het bodemleven, maar kan ook schadelijk zijn voor de gezondheid van het paard. In de rundveehouderij is men allang bekend met deze negatieve effecten van kunstmest: in de moderne rundveehouderij wordt er dan ook zeer voorzichtig mee omgesprongen en vele bedrijven stoppen ook met het gebruik van kunstmest, omdat de nadelen op lange termijn niet te overzien zijn.
_Tara_ schreef:Is er niet iemand hier die zelf een biologische stal heeft en kan vertellen hoe dat er aan toe gaat? Of iemand met een goede bron waar het uitgelegd staat?
annastasia schreef:_Tara_ schreef:Is er niet iemand hier die zelf een biologische stal heeft en kan vertellen hoe dat er aan toe gaat? Of iemand met een goede bron waar het uitgelegd staat?
http://skal.nl/
M'n ex is/was biologisch boer.
Heb alles dus van dichtbij meegemaakt.
Daarnaast op veel andere biologische bedrijven geweest.
En nee, ik wordt daar niet vroijk van.
Elevien schreef:Een simpel voorbeeld (niet over koeien, maar over pluimvee):
http://www.boerderij.nl/1099092/Pluimve ... hennen.htm
Klik op de foto in het artikel voor meer foto's. Ik vind het een mooie stal voor leghennen, maar de meeste mensen verwachten dit niet als ze denken aan "biologische leghennen". Wat dat betreft past dit meer in het plaatje van de consument.
Natuurlijk zijn er genoeg biologische bedrijven waarbij ze lekker buiten kunnen lopen (*klik*), maar dat hoeft dus niet perse!
Persoonlijk ben ik erg fan van de Rondeel stal (http://www.rondeel.org/). Albert Heijn verkoopt hun eieren en ik vind het een ontzettend mooi stalontwerp met betrekking tot het dierenwelzijn! De stal heeft toevallig gister dan ook definitief 3 sterren van het "Beter leven" keurmerk gekregen. Maar over de keurmerken heb ik ook zo mijn twijfels... maar dan ga ik nog meer offtopic
Elevien schreef:Een simpel voorbeeld (niet over koeien, maar over pluimvee):
http://www.boerderij.nl/1099092/Pluimve ... hennen.htm
Klik op de foto in het artikel voor meer foto's. Ik vind het een mooie stal voor leghennen, maar de meeste mensen verwachten dit niet als ze denken aan "biologische leghennen". Wat dat betreft past dit meer in het plaatje van de consument.
Natuurlijk zijn er genoeg biologische bedrijven waarbij ze lekker buiten kunnen lopen (*klik*), maar dat hoeft dus niet perse!
Persoonlijk ben ik erg fan van de Rondeel stal (http://www.rondeel.org/). Albert Heijn verkoopt hun eieren en ik vind het een ontzettend mooi stalontwerp met betrekking tot het dierenwelzijn! De stal heeft toevallig gister dan ook definitief 3 sterren van het "Beter leven" keurmerk gekregen. Maar over de keurmerken heb ik ook zo mijn twijfels... maar dan ga ik nog meer offtopic
Elevien schreef:Ja, dit staat namelijk in het inleidende stukje bij de eerste foto:
"Klaus (52), Rita (50) en Michael (21) Hanneken besloten eind 2009 hun melkveetak van 35 koeien te stoppen en om te schakelen op 12.000 biologische leghennen"
De Rondeel stal is trouwens niet biologisch, maar "gewoon" scharrel.