'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:23

ik denk dat hier een hele grote fout gemaakt word.
een goede levenskwaliteit word niet alleen bepaald door ziektes en voeding, maar ook voor een gigantisch groot deel door "emoties"
en in mijn ogen voelt een koe zich buiten nog steeds gelukkiger dan 24/7 op dezelfde plek staan.

ik ben wel benieuwd hoe hij alles gemeten heeft en wat ze allemaal mee hebben gerekend..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:25

Shahazai schreef:
Wat moeten we dan zeggen. 'Ik eet alleen biologisch waarbij bevestigd is dat het een scharrel dier betreft'

Nee dat is geen juiste verwoording.
Aangezien een biologisch dier buiten MOET hebben gelopen.
Alle koeien zijn scharrelkoeien, ze kunnen immers vrij rondlopen (tenzij gehuist op de grup).

Heb het al vaker gemeld, maar biologisch is per definitie niet beter als gangbaar.
Koeien die ziek worden, mogen niet zonder meer behandeld worden met antibiotica. Wat wil je als een dier ziek is, JUIST! beter maken!.
Koeien hebben in vele gevallen minder luxe binnen om het ze naar de zin te maken.
En daarnaast ook even bovenstaande reactie lezen, staan ook veel dingen in.

Biologisch boeren is een manier die bij je moet passen, het is een manier van leven, maar dat het per definitie beter is voor het dier............

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:27

Sammiej schreef:
Straks leidt het idealisme van de burgers tot strenge wetgeving, waardoor we in Nederland niet meer efficiënt kunnen produceren. "En dan liggen de supermarkten vol met dierlijke producten van buiten Europa, waar men niet zo hecht aan dierenwelzijn en milieu."

Ze hebben wel een punt...

capopjekop

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:29

Ik ben dit onderwerp aan het factchecken, de journalist heeft het niet altijd even genuanceert opgeschreven. In het betoog van de wetenschappers wijzen ze alleen op de andere kant van het biologisch houden van dieren. De wetenschapper zegt niet dat alle koeien op stal moeten. Dat moet de consument uiteindelijk zelf bepalen, maar ze moeten zich dan dus wel bewust zijn van de andere kant van het verhaal.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:34

Wat een belachelijke stelling vind ik dit zeg. "Laten we alle dieren ophokken" :n Een dier moet loopruimte hebben, bewegingsvrijheid, adem ruimte.
Die broeikaseffecten komen er ook wel als de koeien binnen staan, misschien wat langzamer, maar waar blijft het anders? Het verdwijnt er echt niet van.
Hier word zo'n dier absoluut niet gelukkig van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:39

Miracle_ schreef:
Wat een belachelijke stelling vind ik dit zeg. "Laten we alle dieren ophokken" :n Een dier moet loopruimte hebben, bewegingsvrijheid, adem ruimte.
Die broeikaseffecten komen er ook wel als de koeien binnen staan, misschien wat langzamer, maar waar blijft het anders? Het verdwijnt er echt niet van.

In de stal worden deze opgevangen, wat er later mee gebeurd weet ik niet, maar het komt iig niet rechtstreeks het milieu in. Dat is buiten wel zo.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:12

capopjekop schreef:
Miracle_ schreef:

In de stal worden deze opgevangen, wat er later mee gebeurd weet ik niet, maar het komt iig niet rechtstreeks het milieu in. Dat is buiten wel zo.

Klopt, de mest wordt opgevangen, maar wat gebeurt er daarna mee? 9 van de 10 keer beland het buiten op een mesthoop. En die gassen die vrij komen, die worden binnen echt niet vast gehouden, die vinden hun weg naar buiten toch wel. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:12

Loose schreef:
ik vind vaak juist dit biologische koeien minder goed af zijn dan 'gewone' koeien. zo mogen ze bepaalde medicijnen niet hebben als ze ziek zijn en er mag geen kunstmest over het land worden uitgereden wat vaak niet ten goede komt aan de kwaliteit van het gras.

Dat kunstmest goed zou zijn voor het gras is onjuist:
Citaat:
Is kunstmest nu slecht voor een paardenweide of niet?
Ja, algemeen genomen is kunstmest volgens moderne onderzoeken in vele opzichten zelfs schadelijk. Elementen worden het best geabsorbeerd als de grond neutraal of licht alkalisch is. Kunstmest zorgt voor een verzuring en verzouting van de grond. Zure grond heeft weinig tot geen micro-organismen, die er juist voor zorgen dat mineralen opgenomen kunnen worden door planten. Zure grond bevat in het algemeen ook te weinig magnesium en te weinig calcium. De planten groeien wel door kunstmest maar ze hebben wel een tekort aan belangrijke sporenelementen. Bij gebrek daaraan nemen de planten zware metalen uit de grond op, ook is het fructaan gehalte vaak te hoog. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat door het gebruik van kunstmest er een ernstig tekort van mineralen ontstaat, zowel in de grond als in het gewas.
Naast dit feit is er nog het verhaal van de grote hoeveelheden stikstof in kunstmest, welke de eiwitkwaliteit van de plant beïnvloeden. Als de hoeveelheid aangeboden stikstof groter is dan wat de plant voor fotosynthese nodig heeft, dan wordt de rest - in de plant- opgeslagen in de vorm van nitraten (de mate waarin dit gebeurt is o.a. afhankelijk van grondsoort en temperatuur). Als de nitraten uit de plant in het paarden lichaam terechtkomen, kunnen deze tijdens de spijsvertering worden omgezet in kankerverwekkende nitrosamines. Kunstmeststoffen kunnen de nitrosamine vorming ook nog op een andere manier bevorderen. Er zijn aanwijzingen, dat ze het aantal bacteriën op planten doen toenemen. Deze bacteriën maken vervolgens de omzetting mogelijk van nitraat in nitriet, een voorloper van nitrosamine. Kunstmest is dus schadelijk voor het bodemleven, maar kan ook schadelijk zijn voor de gezondheid van het paard. In de rundveehouderij is men allang bekend met deze negatieve effecten van kunstmest: in de moderne rundveehouderij wordt er dan ook zeer voorzichtig mee omgesprongen en vele bedrijven stoppen ook met het gebruik van kunstmest, omdat de nadelen op lange termijn niet te overzien zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:37

Is er niet iemand hier die zelf een biologische stal heeft en kan vertellen hoe dat er aan toe gaat? Of iemand met een goede bron waar het uitgelegd staat?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 06:22

_Tara_ schreef:
Is er niet iemand hier die zelf een biologische stal heeft en kan vertellen hoe dat er aan toe gaat? Of iemand met een goede bron waar het uitgelegd staat?

http://skal.nl/
M'n ex is/was biologisch boer.
Heb alles dus van dichtbij meegemaakt.
Daarnaast op veel andere biologische bedrijven geweest.
En nee, ik wordt daar niet vroijk van.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 06:30

Eerste wat in mij opkomt, na het lezen van de titel en begin stukje van het verhaal : Laten we met z'n allen lekker binnen blijven :) , m.a.w hoe laat je jezelf wegkwijnen? Hoelang houd je dat uit als mens?

Morgen lees ik het hele topic door, of beter gezegd straks, misschien dat mijn mening nog verandert.

Marrlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 08:35

Wat een belachelijk bericht, dieren hoor je niet "op te sluiten"

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:06

En hoe anders is dat met paarden? Daarvan zijn er in nl ook veel te veel die nooit in de wei komen. Ook onder bokkers. Dan heeft een koe in de stal nog meer ruimte

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 12:27

annastasia schreef:
_Tara_ schreef:

http://skal.nl/
M'n ex is/was biologisch boer.
Heb alles dus van dichtbij meegemaakt.
Daarnaast op veel andere biologische bedrijven geweest.
En nee, ik wordt daar niet vroijk van.

Ik heb op die site rond gekeken maar ik zie niet in wat er zo verkeerd aan zou zijn.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:52

Een simpel voorbeeld (niet over koeien, maar over pluimvee :Y) ):
http://www.boerderij.nl/1099092/Pluimve ... hennen.htm
Klik op de foto in het artikel voor meer foto's. Ik vind het een mooie stal voor leghennen, maar de meeste mensen verwachten dit niet als ze denken aan "biologische leghennen". Wat dat betreft past dit meer in het plaatje van de consument.

Natuurlijk zijn er genoeg biologische bedrijven waarbij ze lekker buiten kunnen lopen (*klik*), maar dat hoeft dus niet perse!

Persoonlijk ben ik erg fan van de Rondeel stal (http://www.rondeel.org/). Albert Heijn verkoopt hun eieren en ik vind het een ontzettend mooi stalontwerp met betrekking tot het dierenwelzijn! De stal heeft toevallig gister dan ook definitief 3 sterren van het "Beter leven" keurmerk gekregen. Maar over de keurmerken heb ik ook zo mijn twijfels... maar dan ga ik nog meer offtopic :+
Laatst bijgewerkt door Elevien op 19-02-11 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:56

Elevien schreef:
Klik op de foto in het artikel voor meer foto's. Ik vind het een mooie stal voor leghennen, maar de meeste mensen verwachten dit niet als ze denken aan "biologische leghennen". Wat dat betreft past dit meer in het plaatje van de consument.

Natuurlijk zijn er genoeg biologische bedrijven waarbij ze lekker buiten kunnen lopen (*klik*), maar dat hoeft dus niet perse!

Persoonlijk ben ik erg fan van de Rondeel stal (http://www.rondeel.org/). Albert Heijn verkoopt hun eieren en ik vind het een ontzettend mooi stalontwerp met betrekking tot het dierenwelzijn! De stal heeft toevallig gister dan ook definitief 3 sterren van het "Beter leven" keurmerk gekregen. Maar over de keurmerken heb ik ook zo mijn twijfels... maar dan ga ik nog meer offtopic :+

Is die eerste link een biologische stal?!?!

Die tweede ziet er inderdaad heel erg goed uit. :j

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:57

Ja, dit staat namelijk in het inleidende stukje bij de eerste foto:
"Klaus (52), Rita (50) en Michael (21) Hanneken besloten eind 2009 hun melkveetak van 35 koeien te stoppen en om te schakelen op 12.000 biologische leghennen"

De Rondeel stal is trouwens niet biologisch, maar "gewoon" scharrel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:08

Elevien schreef:

Amen!

Moet ook zeggen dat kippen nieuwschierig zijn en daarom het ook lijkt dat ze echt opgepropt zitten.
Valt behoorlijk mee als je er doorheen loopt.
De Rondeel stal vind ik ook een super systeem, al denk ik dat het niet de toekomst zal hebben in nl.
Vind kippen erg leuke dieren en zou best een stal met ''kipfiletjes'' of leghennen willen hebben.
Jammer dat de prijs erg fluctueert, het zou wel een super 2e tak zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:55

Kijk, daar heeft iemand eens wat aan! Dankjewel voor die links :j Die Rondeeleieren spreken me zeker wel aan... Ik haal nu altijd de biologische eieren van de AH.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 00:04

Ik haal altijd de Rondeel eieren... tot nu toe vind ik de stal namelijk veelbelovend! :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:37

Rondeel eieren hebben code twee, de slechtste code die in NL gegeven wordt......

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:04

Dat staat op de site helemaal uitgelegd, waarom dat zo is.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:28

Heb ik gelezen, maar ik zou toch code 0 eieren aanraden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 12:41

Elevien schreef:
Ja, dit staat namelijk in het inleidende stukje bij de eerste foto:
"Klaus (52), Rita (50) en Michael (21) Hanneken besloten eind 2009 hun melkveetak van 35 koeien te stoppen en om te schakelen op 12.000 biologische leghennen"

De Rondeel stal is trouwens niet biologisch, maar "gewoon" scharrel.

Nou als dat al biologisch is....
Ik vind dat ook nog steeds geen fijn beeld!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:53

Maar Abiola, heb je die andere site wel bekeken waar wel biologische kippen in zitten? Dan vind ik die van Rondeel er toch stukken beter bij zitten.