Sahar: blijven of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:38

sarabande schreef:
nicole3939 schreef:
Ik snap de vergelijking wel. Iemand die in een recreatiewoning woont heeft de kans om uit die woning gezet te worden, ook al is het je eigen koopwoning. Je mag daar immers niet het hele jaar wonen. De gemeentes hebben over het algemeen hier geen begrip voor en zet jou als Nederlands gezin zo op straat.
Ook al weet je dat je deze kans nu eenmaal loopt.

Politieke vluchtelingen (in dit specifiek geval) nemen een heleboel kinderen, terwijl zij weten dat zij terug moeten naar hun vaderland. Ook zij weten dat deze kans erg groot is.

Dus iedere bewust onwettige daad van door het rode licht rijden tot iemand de kop in slaan is te vergelijken met de procedure die politieke vluchtelingen, geheel binnen de wettelijke regels, voeren.
En op de koop toe wordt hun nog kwalijk genomen dat ze kinderen krijgen :\

Dat is wel heel erg mijn tekst uit zijn verband halen.

Als iemand uit zijn eigen recreatiewoning wordt gezet en op straat gegooid, is volgens mij wat anders dan door het rode licht rijden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:39

Nikka schreef:
Als je als ouders van Sahar na afgewezen te zijn in 2004, na het geprobeerd te hebben in Zweden en daar ook afgewezen, dan na opnieuw geprobeerd te hebben in Nederland op andere gronden en alle beroepsmogelijkheden uitgenut hebbend weer wordt afgewezen, dan houdt het op. Om daar de schuld voor bij de Nederlandse overheid te leggen, gaat me te ver. Het is triest voor het meisje en op zich lijkt ze een aanwinst voor de gemeenschap. Maar laat je een vroegtijdige schoolverlater dan niet blijven?

De schuld van de overheid is dat die mogelijkheden er zijn. Er moet gewoon snel en adequaat gehandeld worden. Dat die ouders dat proberen als de mogelijkheid bestaat kan je hen niet kwalijk nemen, wat zou je zelf doen in zon geval, je toch aan iedere strohalm vastklampen??/
Het is heel goed mogelijk dat als Sahar met haar westerse opleiding en leefwijze terug gaat aan een of andere oude man uitgehuwelijkt wordt waar ze alleen nog maar kinderen mag baren, dat lot zou ik ook niet kiezen voor mijn kind

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:40

nicole3939 schreef:

Als iemand uit zijn eigen recreatiewoning wordt gezet en op straat gegooid, is volgens mij wat anders dan door het rode licht rijden.

Nee hoor met beide zaken wordt bewust de wet overtreden en het gaat om het woordje bewust.

Dus niet jammeren achteraf als het niet gelukt is om dat zonder gevolgen te doen.

Esther28

Re: Sahar: blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:42

Ik gooi de knuppel in het hoenderhok en zeg: terugsturen....waar trek je anders de grens? Dan kan je overal wel uitzonderingen voor blijven maken.
Als je je kan aanpassen aan de Nederlandse cultuur (normen en waarden), moet dan andersom (weer terug naar land van herkomst ouders) ook mogelijk zijn.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:52

Hey feit dat ze zijn uitgeprocedeerd betekend in ieder geval nederland uit. Ik begrijp de onwil van de mensen wel, maar ik ben ook van mening dat als je het hebt geprobeerd, afgewezen bent, dat je dan ook het land moet respecteren dat duidelijk heeft gezegd, er is geen grond om hier te blijven.

Dat je het dan als ouders zijnde zolang gaat rekken zodat je kinderen zwaar de dupe zijn, dat vind ik dan in en in triest. En dat ze dan op oudere leeftijd het land moeten verlaten is niet zozeer de schuld van de Nederlandse wetgeving, maar meer van ouders die een giga plaat voor hun kop hebben. Ze hebben zelf willens en wetens hun kind in een positie gebracht waardoor terugkeer zeer moeilijk zou worden. Dan moet je zelf ook op de blaren zitten en niet Nederland de schuld geven en nu zieltjes willen winnen. nee is nee, heel simpel.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:54

sarabande schreef:
nicole3939 schreef:
Dan heb je Nederland dus overvol.

Sahar en haar familie heeft al jaren geleden te horen gekregen dat ze niet in Nederland mochten blijven. Dat ze dan blijven procederen is hun eigen keus. Als alle vluchtelingen dit gaan doen, kun je in principe dus niemand meer terug sturen.

Volgens mij heb je maar 2 oplossingen en dat is of terugsturen of blijven, ik weet niet wat jij voor oplossing dan in gedachten hebt?

Even terug lezen :)*

Wat wil je daarmee zeggen? Ik heb dit topic doorgelezen :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:58

sarabande schreef:
nicole3939 schreef:

Nee hoor met beide zaken wordt bewust de wet overtreden en het gaat om het woordje bewust.

Dus niet jammeren achteraf als het niet gelukt is om dat zonder gevolgen te doen.

Dan is wet wel wet bij jou?
Dus dan mag je gewoon de mensen op straat gooien?

En als iemand het land uit moet, wat zij al jaren geleden wisten, dan mag je wel jammeren :?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:00

nicole3939 schreef:
Dan is wet wel wet bij jou?
Dus dan mag je gewoon de mensen op straat gooien?

En als iemand het land uit moet, wat zij al jaren geleden wisten, dan mag je wel jammeren :?

Ze overtraden de wet niet dus is het niet te vergelijken met iemand die bewust wel de wet overtreed

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:09

We kunnen wel doorgaan over de recreatiewoningen, maar waarom woont iemand daar?
Ik heb nl. ook een recreatiewoning, maar ik ben daar alleen in de zomer in de weekends.
De reden waarom mensen in een recreatiewoning permanent willen wonen is geld.
Dat is niet te vergelijken met wonen in een oorlogsgebied zoals Afghanistan.

Ik vind het appels met peren vergelijken.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:12

Ze hebben al jaren geleden gehoord dat ze weg moesten (in 2004 lees ik hierboven); maw Nederland zag en ziet dus niet in waarom ze niet in hun thuisland kunnen wonen.

Iemand in een recreatiewoning kan ook nog naar de rechtbank en daarna in hoger beroep, kunnen het dus ook jaren rekken.

Dus ik zie het verschil nog steeds niet. Degene die uit zijn woning wordt gezet weet net zo hard, net als de ouders van Sahar dat het eens ophoudt en ze terug zullen moeten.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:15

Electra63 schreef:
We kunnen wel doorgaan over de recreatiewoningen, maar waarom woont iemand daar?
Ik heb nl. ook een recreatiewoning, maar ik ben daar alleen in de zomer in de weekends.
De reden waarom mensen in een recreatiewoning permanent willen wonen is geld.
Dat is niet te vergelijken met wonen in een oorlogsgebied zoals Afghanistan.

Ik vind het appels met peren vergelijken.

Ook jij komt nu met iets wat jij denkt dat de reden is. Jij kunt dit niet voor andere mensen beoordelen :)
Niet iedereen woont in een recreatiewoning vanwege geld

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:43

Ceriadwen schreef:
Dat je het dan als ouders zijnde zolang gaat rekken zodat je kinderen zwaar de dupe zijn, dat vind ik dan in en in triest. En dat ze dan op oudere leeftijd het land moeten verlaten is niet zozeer de schuld van de Nederlandse wetgeving, maar meer van ouders die een giga plaat voor hun kop hebben. Ze hebben zelf willens en wetens hun kind in een positie gebracht waardoor terugkeer zeer moeilijk zou worden. Dan moet je zelf ook op de blaren zitten en niet Nederland de schuld geven en nu zieltjes willen winnen. nee is nee, heel simpel.

En terug naar een oorlogsland, dat is niet 'zwaar de dupe zijn'?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:46

nicole3939 schreef:
Ook jij komt nu met iets wat jij denkt dat de reden is. Jij kunt dit niet voor andere mensen beoordelen :)

Het gaat toch niet over iemand, het was toch een, nogal irrelevant, voorbeeld, of begrijp ik het verkeerd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:04

sarabande schreef:
Nikka schreef:
Als je als ouders van Sahar na afgewezen te zijn in 2004, na het geprobeerd te hebben in Zweden en daar ook afgewezen, dan na opnieuw geprobeerd te hebben in Nederland op andere gronden en alle beroepsmogelijkheden uitgenut hebbend weer wordt afgewezen, dan houdt het op. Om daar de schuld voor bij de Nederlandse overheid te leggen, gaat me te ver. Het is triest voor het meisje en op zich lijkt ze een aanwinst voor de gemeenschap. Maar laat je een vroegtijdige schoolverlater dan niet blijven?

De schuld van de overheid is dat die mogelijkheden er zijn. Er moet gewoon snel en adequaat gehandeld worden. Dat die ouders dat proberen als de mogelijkheid bestaat kan je hen niet kwalijk nemen, wat zou je zelf doen in zon geval, je toch aan iedere strohalm vastklampen??/
Het is heel goed mogelijk dat als Sahar met haar westerse opleiding en leefwijze terug gaat aan een of andere oude man uitgehuwelijkt wordt waar ze alleen nog maar kinderen mag baren, dat lot zou ik ook niet kiezen voor mijn kind

Dus jij wil deze mensen hun recht om in beroep te gaan ontnemen? Nee dat is lekker. Ik denk dat dat niet conform de Europese wetgeving is.
Wat betreft dat uithuwelijken, dat is iets waar de ouders over het algemeen afspraken voor maken. Als ze zo westers zijn, zoals wordt gezegd, zal dat waarschijnlijk wel niet op de agenda staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:17

Nikka schreef:
Dus jij wil deze mensen hun recht om in beroep te gaan ontnemen? Nee dat is lekker. Ik denk dat dat niet conform de Europese wetgeving is.
Wat betreft dat uithuwelijken, dat is iets waar de ouders over het algemeen afspraken voor maken. Als ze zo westers zijn, zoals wordt gezegd, zal dat waarschijnlijk wel niet op de agenda staan.

Nee ik wil dat er aan de poort snel en adequaat beslist wordt zodat dit soort eindeloze processen nauwelijks meer zullen voorkomen.

Ik denk dat je niet zon helder beeld hebt van het bestaan in zon land, daar gaan de ouders niet alleen over, maar de hele familie en gemeenschap, en als zij na al die jaren daar terug komen hebben ze weinig in te brengen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:29

Er kan niet helder en snel beslist worden omdat er allerlei beroepszaken mogelijk zijn en men op meerdere gronden in aanmerking kan komen.
Verder doe jij allemaal aannames over haar familie en de structuur daaromheen waar niks over zeker over bekend is. Het enige wat bekend is dat haar ouders gematigde, gestudeerde moslims zijn.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:36

Ik denk dat je als individu verantwoordelijk bent voor jezelf. Als ouder voor je gezin. Als je naar een ander land verhuisd om welke reden dan ook zul je je moeten aanpassen aan de normen en gebruiken van dat land. Het criterium zou je gedrag moeten zijn. Zelfs met paspoort of dubbel paspoort mag je terug naar je land van herkomst als je je niet aan de wet houdt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:38

Nikka schreef:
Er kan niet helder en snel beslist worden omdat er allerlei beroepszaken mogelijk zijn en men op meerdere gronden in aanmerking kan komen.
Verder doe jij allemaal aannames over haar familie en de structuur daaromheen waar niks over zeker over bekend is. Het enige wat bekend is dat haar ouders gematigde, gestudeerde moslims zijn.

Er kan zeker wel snel en to the point beslist worden en dat gebeurt nu ook steeds meer, dit opstapelen van processen is nu niet zo makkelijk meer

Helaas is Afghanistan geen gematigd moslim land maar en land waar de Taliban en de krijgsheren het voor het zeggen hebben

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:47

Maar aan de andere kant Sarabande, zijn het de intelligente mensen die van de andere cultuur -zoals in dit geval de westerse- hebben geproeft wel degenen die voor verandering willen zorgen als ze terug gaan.
Frustratie over hoe je het niet wilt hebben in je eigen land kan tot grootse dingen leiden, kijk maar eens naar Martin Luther King en Nelson Mandela. Zij waren het begin van de ommekeer. Maar goed, dit gaat OT.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:54

balance schreef:
Maar aan de andere kant Sarabande, zijn het de intelligente mensen die van de andere cultuur -zoals in dit geval de westerse- hebben geproeft wel degenen die voor verandering willen zorgen als ze terug gaan.

En die dus binnen een paar maanden (op zijn best) een kopje kleiner zijn gemaakt, want dat pikt de Taliban niet....

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:57

Ik vind toch dat ze terug mag, zoveel mensen worden terug gestuurd naar hun gevaarlijke land, waarom zou dit gezin een uitzondering zijn? :?

oeps nu krijg ik heel bokt op me af. :')

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:21

Blue_Eyes schreef:
En die dus binnen een paar maanden (op zijn best) een kopje kleiner zijn gemaakt, want dat pikt de Taliban niet....

Dat zou kunnen. Maar het hoeft niet zo te zijn. Verandering kan behoorlijk lang duren maar het start met mensen die de verandering aanhangen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:27

Ik vind, dat er een soort norm/test moet komen. Mensen die goed geïntegreerd zijn en bijdragen aan onze samenleving (dus gewoon naar school gaan en werken en niet op onze belastingcenten teren (want die zijn er ook)), dat die mensen na zo'n lange periode mogen blijven. Ik vind SowieSo dat er binnen 3-5 jaar uitsluitsel moet zijn of mensen mogen blijven of niet. En zelfs dat vind ik dan eigenlijk al te lang.

Gezinnen met kinderen komen naar Nederland, die kinderen groeien hier op, leren onze cultuur en doen gewoon 'lekker met ons mee', en die zouden dan terug moeten? Terwijl ik ook behoorlijk wat mensen ken die hier al jaren wonen, nauwelijks Nederlands spreken en geen (legale) baan hebben. En die mogen blijven... Hoe krom kan het zijn??

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:28

sarabande schreef:
nicole3939 schreef:

Het gaat toch niet over iemand, het was toch een, nogal irrelevant, voorbeeld, of begrijp ik het verkeerd.

Alles wat niet jouw manier van denken is, is irrelevant.
Wat maakt het uit ,of het nu Jantje, Pietje etc is.

Om in die lijn dan even door te denken, wat maakt het dan uit of het over Sahar of iemand anders gaat.
Sahar is zekere niet de enige die het betreft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:33

Dit topic ging toch over Sahar :?