Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:29

hestejente schreef:
Paarden, chocola :9 ... neuh, hoef er geen verslavingen meer bij. Hoe kan ik op een pilloze manier aan meer serotonine komen? :P :Y)

seroxat of mirtazepine, maken het stofje serotonine weer aan(misschien nog meer maar ken zelf alleen deze)! Zelf ontbreekt dit stofje ook in mijn hersenen helaas, maar ben erg gebaad bij mijn ene pilletje welke ik elke dag trouw inneem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:34

Dat noem ik niet pilloos.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:36

hestejente schreef:
Paarden, chocola :9 ... neuh, hoef er geen verslavingen meer bij. Hoe kan ik op een pilloze manier aan meer serotonine komen? :P :Y)

nee er bestaat geen enkel middel naast een pilletje, die het serotinegebrek kan verhelpen, sorry :o

RoodZonnetje

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:46

Veel voedingsmiddelen eten waar tryptofaan in zit, zoals bananen en bepaalde noten :) Tryptofaan is de voorloper van serotonine en dus ook erg belangrijk!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:49

depressie blijft een sluipziekte die je pas ziet als het te laat is

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:50

Heino schreef:
Veel voedingsmiddelen eten waar tryptofaan in zit, zoals bananen en bepaalde noten :) Tryptofaan is de voorloper van serotonine en dus ook erg belangrijk!

kan een tikje helpen,maar zal nooit het tekort geheel kunnen opvangen ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:51

sherif schreef:

Uiteraard, maar het is wel een optie voor mensen die geen pillen willen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:55

Heino schreef:
sherif schreef:

Uiteraard, maar het is wel een optie voor mensen die geen pillen willen

wanneer bij mensen wordt geconstateerd dat dit stofje onbreekt zullen ze vroeg of laat toch prof hulp moeten zoeken.
Zelf heb ik jarenlang geroepen voor mij nooit geen medicatie, maar helaas kwam ik wel op een pnt dat ik helaas eraan moest geloven, en zei toen, had ik dit maar jaren geleden al gedaan.
Mensen moeten niet pillen zien als iets vies of engs, zolang je het gedosseerd gebruikt kan dit zon verrijking zijn binnen je leven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:25

Heino schreef:

Aha, okee en welke noten? Bananen wil ik niet in de winter, krijg ik het koud van :+ Maar noten lust ik meestal wel graag :j

Franka: ligt er maar net aan. Ik kies ervoor om te zeggen: die je pas wil/kunt zien. Dus ik ben nu aan het kijken wat ik eraan kan doen want ik heb de afgelopen jaren genoeg signalen in de wind geslagen :Y) Heb begin dit jaar psychotherapie gehad wat wel iets hielp maar niet zoals ik graag zou willen. En nu ben ik dan zelf aan het lezen geslagen en dat werkt vooralsnog. Dat kleine beetje wilskracht dat ik nog over heb komt meteen goed van pas en lijkt iedere dag te groeien maar het kan natuurlijk ook gewoon een optimistische periode zijn :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:42

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan
http://www.peak-experience.nl/?q=node/256
Oa zonnebloempitten, walnoten en amandelen dus :)

Punt is alleen, dat meer tryptofaan niet bij iedereen zal werken. Bij veel mensen met een depressie is serotonine namelijk wel voldoende aanwezig in het lichaam, maar is het niet lang genoeg beschikbaar in de hersenen. Moderna antidepressiva zorgen er voor dat de serotonine die er is, langer beschikbaar is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:28

dejavu schreef:
Ayasha schreef:
Dat doe ik ook niet. Ik zeg enkel dat er mensen zijn die er van profiteren. En ja, ik vraag me wel ernstig af wat je je verdere leven gaat doen als je depressief wordt van pesten. :) Maar dat zal een verschil in visie zijn.

Ik denk eerder dat het gebrek aan visie is. Dat is niet erg, juist fijn. Jij (?) en ik weten niet hoe het voelt om iedere dag het pispaaltje van de klas te moeten zijn, met buikpijn naar school gaan, je fietsbanden die lekgestoken worden en er niemand is van jouw leeftijd die jou wel in zijn leefruimte wil hebben. Vind je het echt heel vreemd dat je naar verloop van tijd nergens meer een lichtpuntje kunt zien? Dat is echt in mijn ogen zo vreemd nog niet.

En ook al weet je wel hoe het voelt, dan nog kun jij niet stellen 'Goh, hoe moet dat later?'. Het probleem speelt toch nu voor diegene en is op dat moment erg groot. Hoe de toekomst er voor diegene uitziet kun je op basis van een depressie door pesten niks zeggen.

Sherif - Via internet???

Nee hoor, ik vind dat niet vreemd. Wat je er mee doet is echter aan jezelf. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:30

Op een dag ben je zover heen dat je echt niet meer zonder een medicijn kan hoor.
Net als een lichamelijke ziekte, kan je ook mee blijven lopen totdat het erger en erger en erger wordt en je wel aan de medicatie móet.

De bijwerkingen van die medicijnen vallen uiteindelijk vaak in het niet bij de hel van de depressie.
En om eerlijk te zijn ben ik echt zo blij dat die pilletjes bestaan! Anders was ik hier misschien geeneens meer geweest ;-).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:34

Je kan ook wat met jezelf doen VOOR dat het zo ernstig wordt.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:38

Sorry Ayasha, maar kun jij niet op een normale manier reageren?
Jouw berichten stuiten me echt tegen de borst.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:41

Dat is waar. Echter wil je er vaak niet aan dat je depressief bent want hé dat overkomt jou niet. Je bent sterk en een vechter dus dat kan jou nooit gebeuren. Ontkenningsfase heet dat...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:41

Ayasha - Jammer dat je de strekking van mijn post mist of graag wilt missen. Ik doe mijn best om inhoudelijk op jou te reageren en zo een goede discussie te houden. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar ik vind dat je op deze manier erg gemakkelijk je snor drukt met een regeltje dat je al vaker hebt laten vallen. Ik reageer daar vervolgens op en dan kom jij weer met dat regeltje.

Citaat:
Nee hoor, ik vind dat niet vreemd. Wat je er mee doet is echter aan jezelf. :)

Je hebt niet alles in de hand, niet iedereen heeft perfecte controle over gedachten en/of stemmingswisselingen. Verder is depressiviteit ook gewoon een chemisch proces. Lijkt me dat 'wat je ermee doet....' je ook niet meer in de hand hebt. :n

Ayasha schreef:

Dat kan, maar het probleem is in deze dat mensen het snel afdoen met 'ach, na de vakantie gaat het vast beter'. Of: 'ik moet mezelf een schop onder de kont verkopen.' :Y)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:42

Ayasha schreef:

Precies, maar dat moet je dan dus wel toevallig doorhebben. En dat is denk ik wat Franka bedoelt. Het is een sluipend iets.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:43

Dat is inderdaad een probleem want zulke dingen zouden een stuk serieuzer genomen moeten worden zodat ze niet dusdanig hoeven te escalleren dat het haast vechten tegen de bierkaai is om er terug uit te raken. :) Want ergens weet je lijkt me toch wel dat het na de vakantie niet beter zal gaan?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:44

Als je helemaal geen serotonine zou aanmaken zou je niet kunnen leven... de pilletjes maken het niet aan maar maken de lichaamseigen neurotransmitters beter beschikbaar. Bij een depressie is er sprake van een onbalans, niet van een gebrek aan een bepaalde neurotransmitter...

Depressieve klachten zijn ook te verhelpen met CGT (cognitieve gedragstherapie), desnoods aangevuld met EMDR (eye movement desensitization and reprocessing).

Bij depressieve klachten zou ik dus eerst naar een psycholoog gaan, daarna pas eventueel naar een psychiater en zeker geen pilletjes laten voorschrijven door de huisarts.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:13

sallandval schreef:
Als je helemaal geen serotonine zou aanmaken zou je niet kunnen leven... de pilletjes maken het niet aan maar maken de lichaamseigen neurotransmitters beter beschikbaar. Bij een depressie is er sprake van een onbalans, niet van een gebrek aan een bepaalde neurotransmitter...

Depressieve klachten zijn ook te verhelpen met CGT (cognitieve gedragstherapie), desnoods aangevuld met EMDR (eye movement desensitization and reprocessing).

Bij depressieve klachten zou ik dus eerst naar een psycholoog gaan, daarna pas eventueel naar een psychiater en zeker geen pilletjes laten voorschrijven door de huisarts.

Ligt naar mijn mening aan de vorm van de depressie.

Lichte depressie - therapie, medicatie vaak niet nodig
Milde depressie - therapie, medicatie soms wel nodig
Zware depressie - eerst medicatie (om weer stabiel te worden) vervolgens pas therapie (iemand die zo ver heen is kan domweg niet in therapie aangezien de hersenen niet meer normaal functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 23:04

Ayasha schreef:

Maar juist als de hele wereld roept dat het 'maar' een depressie is waar je je zelf wel overheen kan zetten ( wat zelfs in dit topic wel een beetje naar voren komt bij sommigen) maakt dat de stap eigenlijk alleen maar groter....
lang niet iedereen beseft dat hij in een proces zit waarbij het alleen maar erger kan worden, dat is gewoon moeilijk...

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:18

Ayasha, ik irriteer me aan jouw steeds herhalende posts.
Jij weet duidelijk niet wat een depressie is.
Wees blij, maar ga hier niet zulke domme dingen steeds herhalen, want daarmee doe je mensen echt pijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:20

Menino schreef:
Ayasha schreef:

Maar juist als de hele wereld roept dat het 'maar' een depressie is waar je je zelf wel overheen kan zetten ( wat zelfs in dit topic wel een beetje naar voren komt bij sommigen) maakt dat de stap eigenlijk alleen maar groter....
lang niet iedereen beseft dat hij in een proces zit waarbij het alleen maar erger kan worden, dat is gewoon moeilijk...

snap ik... En dat is erg jammer.... En, in een allerlaatste poging om mijn berichten te verduidelijken:
Dat is nu net wat mij zo "ergert" aan mensen die voor elke dip naar de dokter gaan. Volgens mij wordt het huidige beeld over depressies nl veroorzaakt door dat soort mensen. Waardoor de mensen die er wél echt mee zitten, en die écht hulp nodig hebben, niet durven/geen hulp vinden omdat ze niet serieus genomen worden.

En als het nou nog niet gevat wordt dan geef ik het echt op. :+ Iig bedankt Menino en nog een paar anderen dat jullie netjes blijven reageren! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:26

Maar ayasha, dat is ook het lastige voor de patient zelf... Ik denk dat heleboel mensen wel eens een dip hebben, waarbij ze het gevoel hebben dat ze er niet meer uitkomen, ondat je relativeringsgevoel effe niet zo goed meer werkt. En in feite is het dan je goed recht om naar de HA te gaan, want dat kan juist een voorstadium van een échte depressie te zijn... Dat maakt het zo lastig. Je kan zelf denk ik moeilijk het verschil tussen een dip en een voorstadium van een serieuze depressie herkennen omdat je in beide gevallen, doordat je emoties even alle kanten op gaan, je geen objectief beeld meer kan vormen van je eigen situatie...

en graag gedaan hoor ;) niet meer dan van zelf sprekend lijkt me :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:29

Menino schreef:
Maar ayasha, dat is ook het lastige voor de patient zelf... Ik denk dat heleboel mensen wel eens een dip hebben, waarbij ze het gevoel hebben dat ze er niet meer uitkomen, ondat je relativeringsgevoel effe niet zo goed meer werkt. En in feite is het dan je goed recht om naar de HA te gaan, want dat kan juist een voorstadium van een échte depressie te zijn... Dat maakt het zo lastig. Je kan zelf denk ik moeilijk het verschil tussen een dip en een voorstadium van een serieuze depressie herkennen omdat je in beide gevallen, doordat je emoties even alle kanten op gaan, je geen objectief beeld meer kan vormen van je eigen situatie...

en graag gedaan hoor ;) niet meer dan van zelf sprekend lijkt me :D

Daar heb je inderdaad wel gelijk in.. :)
En zo vanzelfsprekend is het blijkbaar niet. :D