Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:43

Jolliegirl schreef:
Je hebt de vraag net 2 uur geleden gesteld. Geduld ;)

Hihii heb ik niehiettttttt :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:44

easygoing schreef:
Jolliegirl schreef:
Je hebt de vraag net 2 uur geleden gesteld. Geduld ;)

Hihii heb ik niehiettttttt :D

Dan leer je het maar {x)

:P

Mooie reclame ook onderin :
100% Halal snoep Grootste online snoepwinkel, keuze uit 4000 soorten snoep www.CandyOnline.nl/Halal
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 17-12-10 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:44

Wat je vraag betreft, ik zou me, als ik jou was, niet te druk maken over hoe een dier geslacht is. Het is al dood en verwerkt en dan kan het ook maar beter opgegeten anders was het helemaal voor niks.
Wél is het zo dat als iedereen mínder vlees eet de vraag verminderd en er dus minder geslacht hoeft te worden. Maar dat heeft geen invloed op ritueel slachten dat met de ramadan samenhangt.

Ik denk ook zomaar dat een winkel niet van een thuisslachter afneemt, maar van een slagerij. En slagerijen worden naar mijn weten wel gecontroleerd en gesloten als dingen niet in orde zijn.
Maar dat kun je wellicht beter nagaan via de links die eerder gegeven zijn.

Jolliegirl

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:45

Lusitana, bedoel je slachterijen of slagerijen?
In een slachterij maken ze de dieren dood. en een slagerij is in mijn ogen de verwerker van het vlees.

Slachterijen staan onder flinke strenge controle ja.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:51

Ik eet al járen geen halalvlees.... het idee alleen al!! Jek!!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:52

Lusitana schreef:
Wat je vraag betreft, ik zou me, als ik jou was, niet te druk maken over hoe een dier geslacht is. Het is al dood en verwerkt en dan kan het ook maar beter opgegeten anders was het helemaal voor niks.
Wél is het zo dat als iedereen mínder vlees eet de vraag verminderd en er dus minder geslacht hoeft te worden. Maar dat heeft geen invloed op ritueel slachten dat met de ramadan samenhangt.

Ik denk ook zomaar dat een winkel niet van een thuisslachter afneemt, maar van een slagerij. En slagerijen worden naar mijn weten wel gecontroleerd en gesloten als dingen niet in orde zijn.
Maar dat kun je wellicht beter nagaan via de links die eerder gegeven zijn.

Eigenlijk maak ik me wel druk om hoe het dier geslacht is en ook hoe het geleefd heeft.
Vind dat zelfs erg belangrijk en wil niet mee doen aan iets wat een dier onnodig extra doet lijden

Tuurlijk zouden er minder dieren geslacht worden als meer mensen minder vlees zouden eten maar dat is wel een heel andere discussie.
Bovendien bleek dat dus ook in een prof. slachterij dingen gebeuren die volgens onze normen en waarde niet goed gekeurd zouden mogen worden maar wat dus daadwerkelijk wel gebeurd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:53

BaiNar schreef:

Wel gegeten?
Kijk jij bij alles op de verpakking? Pizza's bijvoorbeeld, of shoarma, of vlees bij de turkse pizzatent ofzo?

Puur nieuwschierigheid omdat mensen vaak te hard roepen dat ze iets niet doen, terwijl ze dan vaak niet weten dat ze het onbewust wel doen... ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:54

Jolliegirl schreef:
Dan leer je het maar {x)

:P

Mooie reclame ook onderin :
100% Halal snoep Grootste online snoepwinkel, keuze uit 4000 soorten snoep http://www.CandyOnline.nl/Halal

Beetje de kerstman neer hameren he durf je wel? Nu kom je vast in de hel hoor en krijg je geen maagdelijke heren :+ :+ :+ .

Die reclame is idd wel erg bizar nu hhiihihii.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:54

Sorry, ik vergat het onderscheid in het woord, ben te lang uit Nederland ;) Hoe dan ook, ergens in het circuit zit toch wel controle, mag ik hopen. En ik denk dus niet dat ze van een thuisslachter vlees hebben.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:55

Lusitana schreef:
Sorry, ik vergat het onderscheid in het woord, ben te lang uit Nederland ;) Hoe dan ook, ergens in het circuit zit toch wel controle, mag ik hopen. En ik denk dus niet dat ze van een thuisslachter vlees hebben.

Niet alleen bij de thuisslachter gebeuren vreselijke dingen hoor.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:56

Jolliegirl schreef:
BaiNar schreef:

Wel gegeten?
Kijk jij bij alles op de verpakking? Pizza's bijvoorbeeld, of shoarma, of vlees bij de turkse pizzatent ofzo?

Puur nieuwschierigheid omdat mensen vaak te hard roepen dat ze iets niet doen, terwijl ze dan vaak niet weten dat ze het onbewust wel doen... ;)

Zal ongetwijfeld nog wel een keer gebeurd zijn maar ik let er altijd op... zelfs de noedels bij de Xenos zijn soms halal... Eet ik dus niet!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:00

Lusitana schreef:

Geeft niet. Daarom wees ik er nog even op, voordat we elkaar verkeerd begrijpen.
Het halalvlees in de supermarkt komt van grotere bedrijven dan een thuisslachter, dat kan ik je iig wel vertellen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:02

Okee.

easygoing schreef:
Eigenlijk maak ik me wel druk om hoe het dier geslacht is en ook hoe het geleefd heeft.
Vind dat zelfs erg belangrijk en wil niet mee doen aan iets wat een dier onnodig extra doet lijden

Dan moet je zelf een dier grootbrengen en naar een slachterij brengen waar ze het volgens jou okee doden.
Want je kunt bijna nooit weten hoe een dier geleefd heeft en met name, hoe het de laatste uren doorgebracht heeft. Het kan tijdens het transport wel vreselijk in de stress gezeten hebben of een been gebroken, ik noem maar wat. En dan kan het nog zo netjes geslacht zijn, het heeft wel geleden.

Ik heb van Ellen (Degeneres) wat moois gehoord. Die stuurt gewoon haar liefde als ze een vrachtwagen met dieren ziet voor de slacht. Dat is het enige wat je voor ze kunt doen. Iemand heeft van ze gehouden, al was het maar een moment.
Het is gewoon een feit dat mensen dieren opeten en dus moet er gedood worden. In een regulier slachthuis lijdt een dier het minst en is de meeste controle. Dan eet je toch gewoon scharrelvlees van een normale slager?
Waarom haal je vlees bij die Turk?

Trouwens, zelfs de dieren die we niet eten en waar we vreselijk om geven komen wel eens onder stress te staan of hebben wel eens te lijden. Het hoort bij leven en dieren staan er niet zo bij stil als wij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:05

Lusitana, het kan opzich wel, ik weet dat mijn rundvlees, van een rund komt die in een weiland heeft gestaan... of dat mijn paardenvlees komt, van iemand die van het dier gehouden heeft, een dier wat in de sport gelopen heeft, of juist een manegepony was, of een weidepaard van iemand..

Waar een wil is, is een weg.
Er zijn best slachterijen waar je vlees kunt halen, van hun eigen dieren (of import via bekenden)

Ik durf rustig te zeggen dat ik eerlijk vlees eet als ik vlees bij mn vaste slachterij/slagerij haal. :)

Als het goed is, heb ik binnenkort contact met iemand die halal slacht, en die mij te woord wil staan...
Dus ik ben benieuwd....Ik sta er voor open om er zelfs een kijkje te nemen,en vanuit daar mijn mening te verwoorden.
Maar moet er nog maar eens hard over nadenken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:12

Lusitana schreef:
Okee.

easygoing schreef:

Dan moet je zelf een dier grootbrengen en naar een slachterij brengen waar ze het volgens jou okee doden.
Want je kunt bijna nooit weten hoe een dier geleefd heeft en met name, hoe het de laatste uren doorgebracht heeft. Het kan tijdens het transport wel vreselijk in de stress gezeten hebben of een been gebroken, ik noem maar wat. En dan kan het nog zo netjes geslacht zijn, het heeft wel geleden.

Ik heb van Ellen (Degeneres) wat moois gehoord. Die stuurt gewoon haar liefde als ze een vrachtwagen met dieren ziet voor de slacht. Dat is het enige wat je voor ze kunt doen. Iemand heeft van ze gehouden, al was het maar een moment.
Het is gewoon een feit dat mensen dieren opeten en dus moet er gedood worden. In een regulier slachthuis lijdt een dier het minst en is de meeste controle. Dan eet je toch gewoon scharrelvlees van een normale slager?
Waarom haal je vlees bij die Turk?

Trouwens, zelfs de dieren die we niet eten en waar we vreselijk om geven komen wel eens onder stress te staan of hebben wel eens te lijden. Het hoort bij leven en dieren staan er niet zo bij stil als wij.

Grotendeels eens maar een koe,varken,schaapje,kip of een paard op een flatje 9 hoog grootbrengen zal voor zo'n dier ook geen pretje zijn dus helaas ben ik veroordeeld tot het vlees wat ik kopen kan in de winkel. Maar dan wil ik wel zo goed mogelijk mijn steentje aan een fijn leven en een snelle en zoveel mogelijke pijnloze en stressloze dood bijdragen. En idd alle levende wezen moeten wel eens lijden daar ontkomen we nou eenmaal niet aan maar dan kunnen we wel proberen om het lijden tot een minimum te beperken.

Zoals ik al eerder zei is het blijkbaar dus niet 100% zeker dat in een regulier slachthuis een dier niet zal lijden als het op de "foute" islamitische manier geslacht word.En is de controle dus niet altijd dusdanig accuraat.

Oh ja je vroeg waarom ik wel eens vlees bij de turk haal, nou omdat het dan gewoon zo uitkomt.
Hij zit hier direct beneden naast een grote c1000 maar het vlees bij deze c1000 is redelijk vaak al verkleurd en draagt een vreselijke geur met zich mee als het volgens het etiket nog zomaar 2 dagen mee kan. Vertrouw deze c1000 dus gewoon niet qua vlees.
Overigens vind ik de shoarma bij de turk veel lekkerder dan bij de supermarkt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:24

Okee, nou ik zou dan gewoon de Turk vragen hoor en er maar op vertrouwen dat hij de waarheid verteld...

Ik moet zeggen dat ik in Nederland zo gewend was aan verpakte stukjes vlees, dat ik een flinke cultuurschok onderging toen ik hier kwam, want hier liggen dus varkenskoppen, oren, staarten poten, hele lammeren en hazen, ribbenkasten etc in de slagerij. Je kunt aanwijzen waar je je stukje afgehakt wilt hebben, en gehakt draaien ze waar je bij staat van de stukjes die je aanwijst. Ze zagen de poten en koppen overlangs door voor de klant waar je bij staat. Wil je een filetje, dan wordt dat ergens vanaf gesneden. Vraag je een bot voor de hond krijg je een schapenkaak met de tanden en kiezen er nog in...
Ik was al geen grote vleeseter, maar nu is dat gereduceerd tot af en toe een hamburger...Koeien hebben het hier goed...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:25

Ik vind dat toch wel mooi, daar zie je dus wélk stukje vlees je krijgt! Heerlijk!
Niets lekkerder dan vers vlees!
Bij jou zou ik best een weekje kunnen rondhangen en lekker kunnen eten dus!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:31

Jolliegirl schreef:
Ik vind dat toch wel mooi, daar zie je dus wélk stukje vlees je krijgt! Heerlijk!
Niets lekkerder dan vers vlees!
Bij jou zou ik best een weekje kunnen rondhangen en lekker kunnen eten dus!

Dat dacht ik dus eigenlijk ook

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:32

Op boktvakantie dan maar mensen? :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:33

De dieren die hier het meeste te lijden hebben zijn kippen omdat men erg van gegrilde kip op zaterdag houd, maar zo dwalen we wel af van ritueel slachten...

easygoing

Jolliegirl schreef:
Op boktvakantie dan maar mensen? :+

Ben al aan het inpakken :))

Jolliegirl

Lusitana schreef:
De dieren die hier het meeste te lijden hebben zijn kippen omdat men erg van gegrilde kip op zaterdag houd, maar zo dwalen we wel af van ritueel slachten...

Deze worden toch gewoon hoppakee dood gemaakt? of niet?

We dwalen idd beetje af. Je mag me pb-en, ben erg geinteresseerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:36

Nou ik heb het meer over het intensief houden en te snel opfokken wat daar dus mee gepaard gaat. dus het leed voor de slacht.

Ik weet ook niet hoe goed de slachthuizen hier zijn. Nog nooit een bezocht. Vlees is niet mijn hobby... ;) Ik zal voor de aardigheid even kijken of ik wat op internet kan vinden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:41

Hmm daar heb je idd een punt...

Ik wil even de vraag stellen aan iedereen :

Wat zie je liever?

* Een schaap wat een fijn leven heeft gehad in een weiland, en halal geslacht wordt
* Of een schaap wat voor het vlees gefokt is, kleine ruimte, vaak veel fokproducten, en dan normaal geslacht wordt.

Overige optie is natuurlijk :
* Meer betalen voor je vlees, scharrelvlees eten , wat op juiste manier geslacht is.

Dit lijkt me best een lastige keus...
Vaak moet men kiezen tussen de bovenste 2... Dit omdat het biologische vlees gewoon zo ontzettend duur is!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:46

Jolliegirl schreef:
Hmm daar heb je idd een punt...

Ik wil even de vraag stellen aan iedereen :

Wat zie je liever?

* Een schaap wat een fijn leven heeft gehad in een weiland, en halal geslacht wordt
* Of een schaap wat voor het vlees gefokt is, kleine ruimte, vaak veel fokproducten, en dan normaal geslacht wordt.

Overige optie is natuurlijk :
* Meer betalen voor je vlees, scharrelvlees eten , wat op juiste manier geslacht is.

Dit lijkt me best een lastige keus...
Vaak moet men kiezen tussen de bovenste 2... Dit omdat het biologische vlees gewoon zo ontzettend duur is!

Ik probeer in goede tijden zoveel mogelijk voor een stukje vlees te kiezen wat een mooi en vrij leven heet gehad en of het dan halal of niet halal is maakt me dan geen moer uit mits het op een nette manier geslacht is zoals (ehmmm hoe heet ze ook alweer?) nou de moslima die eerder in dit topic gereageerd heeft geschreven heeft.

Maar Jollie waarom is het eigenlijk zo'n groot verschil qua kosten? Heb dat nooit begrepen eigenlijk.
Ik denk dat als het gewoon betaalbaar zal zijn dat veel meer mensen voor "scharrel"vlees zullen kiezen.