en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:30

Adil18 schreef:
HC, je loopt nu de hele tijd van alles te roepen over vrijheid dit, vrijheid dat, eigen keuzes maken, vrijheid van meningsuiting.....Maar te gelijk reageer je soms op zo'n manier dat het over komt alsof de bokkers hier geen recht hebben op hun mening, want je stempelt het allemaal maar af als onzin...

Wat is nu je opmerking?

Dat ik kritiek heb op meningen die de vrijheid van anderen willen beperken en dan nog op basis van gebrek aan informatie ook?
Bedankt voor het compliment!

Kom met een steekhoudend argument waarom de vrijheid in de grondwet moet worden ingeperkt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:32

Huertecilla schreef:
Adil18 schreef:
HC, je loopt nu de hele tijd van alles te roepen over vrijheid dit, vrijheid dat, eigen keuzes maken, vrijheid van meningsuiting.....Maar te gelijk reageer je soms op zo'n manier dat het over komt alsof de bokkers hier geen recht hebben op hun mening, want je stempelt het allemaal maar af als onzin...

Wat is nu je opmerking?

Dat ik kritiek heb op meningen die de vrijheid van anderen willen beperken en dan nog op basis van gebrek aan informatie ook?
Bedankt voor het compliment!

Kom met een steekhoudend argument waarom de vrijheid in de grondwet moet worden ingeperkt.

Nee, HC, alweer lees je niet goed of maar de helft.....Het gaat mij erom dat je nu precies doet wat jij de andere bokkers verwijt: Je geeft ze geen recht op een eigen mening...Je kijkt er niet eens naar maar je moet gewoon jouw mening opleggen, door de strot drukken of hoe je het ook maar wil noemen. Daar wilde ik je alleen even op wijzen.

Edit: Jammer dat je op de rest van mijn post niet reageert...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:33

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
Ja ook dat vind ik niet kunnen maar dat is ietswat niet zichtbaar is en vind ik niet zozeer relevant in deze discussie.

Iets wat je wordt opgelegd vanwege je geloof is geen vrije keuze.

Pardon??

Het is exact hetzelfde. je kan niet roepen dat een hoofddoekje/burka niet opgelegd mag worden zonder het dan over andere zaken zoals concoom of pil in andere religies te hebben.

Élk geloof komt met voorschriften over hoe te leven = opgelegd binnen dat geloof.
Zo mag een sikh het haar niet afknippen. Arme jongens. Moet verboden worden?
Wat denk je van geen koe mogen eten of geen varken?
En zo zijn er ook vegetarische religies. Vis op vrijdag is nog steeds een ´voorschift´ in grote delen van Europa.

Je kan kiezen voor wel/niet geloven in om het even welk geloof. Dat is nu net een kenmerk van vrijheid van godsdienst.
Je kan iemand niet tegen de eigen wel/niet keuze beeschermen. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Zo hebben we allemaal vrienden/kennissen die met iemand samenleven waarvan we weten dat dit niet ´goed´ is. Dat is eígen verantwoordelijkheid.

Ik snap wat je hier nu boven zegt, maar wat BEDOEL je er nu precies mee?! Ik vind het leuk dat je met al die feiten etc loopt te gooien, maar ik heb het over mijn MENING. Ik vind gewoon dat beperkingen die je worden opgelegd door een geloof niet moeten kunnen, zeker als dat in de directe omgeving (dus bijv. emigratie) voor belemmeringen en opspraak zorgt.

Dus, gooi je wijsheden nu eens opzij en vertel me eens wat je nu precies bedoelt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:36

Ctjelief heeft helemaal gelijk.

de meesten hier hebben waarschijnlijk nog nooit een gesluierde vrouw in het echt gezien. laat staan gesproken..

maar mensen doen hier alsof ze volledig geinfiltreerd zijn in de Islamitische wereld en hebben talloze vriendinnetjes die onderdrukt zijn en spreken allemaal uit eigen ervaring.

nou dan heb ik nieuws, dat ben ik namelijk ook! en misschien wel langer en beter dan jullie, zucht.

maar oja, ik ben niet objectief, niet ontwikkeld, bekrompen, onderdrukt en gehersenspoeld.

ik wil zo graag gered worden door jullie als geemancipeerde westerse vrouwen (want dat kunnen wij moslima's blijkbaar niet zijn)

bladiebladieblaa..

luister. ik nodig jullie uit om as zaterdag of zondag naar eindhoven te komen naar een 2 daagse zusterconferenti. blijf desnoods gezellig slapen in de moskee!! en ontmoet eens echte moslima's en ontdek maar eens of ze onderdrukt zijn of niet.

Doe dat maar eens ipv op een niet-islamitische forum moslima's te zitten zwart maken en jullie medelijden tonen. kom gezellig op het islamitische forum http://www.ontdekislam.nl/forum en discussier daar mee! want daar zijn jullie toch zo goed in.. disccsies op een forum.

dan zie ik jullie aanstaand weeekend, kunnen jullie onze buitenaardse wezens eens van dichtbij ontmoeten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:39

Jameyskatje, je overdrijft wel hoor. Ik zie hier vooral bokkers die krichtische noten zetten en vragen stellen. En ze mogen zelf weten of ze dat doen en waar. Ook vind ik het jammer dat je net doet alsof jij weet wat het grootste deel van de bokkers hier kent/weet/denkt/heeft meegemaakt. In principe doe jij dus nu ook al exact dat wat je de bokkers (imo onterecht) verwijt....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:47

Funnyhorses schreef:
Citaat:
Waarom mogen wij als vrouw dan niet in een korte broek of rok door bijv.Egypte lopen?Moet je es doen,word je gelijk gestenigd.
Ieder land heeft zn eigen gebruiken en rituelen,en overal verlangen ze dat je je alla minuut aanpast,zelfs als toerist,behalve in dit hollandse walhallaatje.

Ik begin echt flauw te worden van dit argument. Vooral omdat we het hier hebben over de situatie in Nederland, waarom die dan afzetten tegen de situatie in buitenlanden waarvan zelfs de inwoners voor een deel niet gelukkig zijn met de situatie?

Vraagje: omdat men in andere landen onverdraagzaam en extremistisch is, moet men dat dan in Nederland ook maar worden? Wat precies zal dat oplossen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:48

Joolien schreef:
Ik vind gewoon dat beperkingen die je worden opgelegd door een geloof niet moeten kunnen.

Dan ben je tegen zowat elk geloof dus? Voor een verbod op elke geloof met leefvoorschriften?

Ik ben daar niet tegen, niet tegen religies die bijvoorbeeld opleggen dat je geen vlees mag eten, je haar niet mag afknipen of geen homoseksuele betrekkening mag onderhouden, geen sex buiten het huwelijk mag hebben.
Hoeft niemand zich bij aan te sluiten. Is een vrije keuze.
Verboden op ´sektes´ zijn daarom zo ontzéttend listig en al heel snel een schending van de persoonlijk vrijheid.

Ik ben wel tegen religies die voorschrijven wat ánderen moeten. Zoals die welke roepen dat er maar één God is. Dat geldt voor het christendom net als voor de Islam.
Inderdaad zou dát in elke godsdienst onder de NL grondwet al verboden ZIJN. Je mag geloven wat je wil maar niet dat een ander bekeerd moet worden; tegen zichzelf beschermd. Dat schendt namelijk het recht van díe persoon om te geloven wat díe wil.

Je mag echt wel kiezen om onder een kleed te lopen. Je kan daarin niet iemand tegen zichzelf beschermen. Dat is grensoverschrijdende bemoeizucht van diens eigen recht én eigen verantwoordelijkheid.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:50

Joolien schreef:
Citaat:
Iets wat je wordt opgelegd vanwege je geloof is geen vrije keuze.

Wel zolang je de keuze hebt om je dat op te laten leggen, of niet.

Hoewel ik zelf geen geloof aanhang dat mij allerlei voorschriften oplegt (voor mij staat dat sowieso haaks op spirituele beleving) zou ik mezelf het recht niet durven aanmatigen, anderen het recht te ontzeggen om religieuze voorschriften op te volgen.

Zolang deze binnen wettelijke kaders bestaan, natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:52

randalinpony schreef:
Vraagje: omdat men in andere landen onverdraagzaam en extremistisch is, moet men dat dan in Nederland ook maar worden?

De stichter van het christendom predikte het toekeren van de andere wang en mepte met geweld degenen die hem niet bevielen van het plein voor de synagoge.

De valkuil van de hogere moraal door het grote voorbeeld zelf geïllustreerd.

Leve het humanisme :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:53

Huertecilla schreef:
Joolien schreef:
Ik vind gewoon dat beperkingen die je worden opgelegd door een geloof niet moeten kunnen.

Dan ben je tegen zowat elk geloof dus? Voor een verbod op elke geloof met leefvoorschriften?

Ik ben daar niet tegen, niet tegen religies die bijvoorbeeld opleggen dat je geen vlees mag eten, je haar niet mag afknipen of geen homoseksuele betrekkening mag onderhouden, geen sex buiten het huwelijk mag hebben.
Hoeft niemand zich bij aan te sluiten. Is een vrije keuze.
Verboden op ´sektes´ zijn daarom zo ontzéttend listig en al heel snel een schending van de persoonlijk vrijheid.

Ik ben wel tegen religies die voorschrijven wat ánderen moeten. Zoals die welke roepen dat er maar één God is. Dat geldt voor het christendom net als voor de Islam.
Inderdaad zou dát in elke godsdienst onder de NL grondwet al verboden ZIJN. Je mag geloven wat je wil maar niet dat een ander bekeerd moet worden; tegen zichzelf beschermd. Dat schendt namelijk het recht van díe persoon om te geloven wat díe wil.

Je mag echt wel kiezen om onder een kleed te lopen. Je kan daarin niet iemand tegen zichzelf beschermen. Dat is grensoverschrijdende bemoeizucht van diens eigen recht én eigen verantwoordelijkheid.

Wow ik snap je een keertje :+

Ik ben alleen tegen beperkingen wanneer het iemand een normaal leven belemmerd, en ja dat vind ik dus bijvoorbeeld van volledige besluieringen, besnijdenisssen etc.

Ik moet verder zeggen dat ik een geloof maar iets heel raars vinden. Miljoenen mensen geloven in iets wat niet bewezen kan worden. Eigenlijk heel raar toch?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:59

HC: Als het aan jou ligt doet iedereen maar wat die wil heb ik de indruk. Maar we leven niet allemaal in een hutje op de hei, maar in een samenleving. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat we allemaal een bepaald soort gelijkheid hebben, ik vind het geweldig als mensen lekker hun eigen stijl hebben, en andere geloven en culturen: helemaal prima. Maar laatstgenoemde wel tot op zekere hoogte. Iemand die een Burka draagt laat imo zijn eigen cultuur te weinig varen, daarmee sluit deze vrouw zich heel erg af van de samenleving. Sowieso van sociaal contact want er zijn maar weinig mensen die een gesprek aangaan met iemand die zo gesloten overkomt (non-verbaal), dat is niet per se omdat mensen bang zijn maar omdat het zo overkomt. Iemand die onderuitgezakt met zijn armen over elkaar zit spreek je ook minder gauw aan.
Ik ben een gezelligheidsmens en vind het jammer dat men tegenwoordig zo puur individueel probeert te zijn, mensen die de bus instappen en niet eens even hallo zeggen tegen de buschauffeur sta ik bijvoorbeeld van te kijken. Daarom vind ik Burka's zo jammer: ze sluiten zich non-verbaal (en meestal ook verbaal) af van de rest van de wereld. En ik voel me erdoor geïntimideerd omdat ik graag weet wie of wat er naast me zit, maar dat heb ik eerder al aangekaart.

Ik kan dit niet met wetten en regels onderbouwen, dit is mijn gevoel en gevoelens zijn minstens zo belangrijk als de wetten die jij aan één stuk door predikt. Prima dat je graag politiek correct wil zijn, geen probleem, maar je vergeet daarbij rekening te houden met hoe mensen zich voelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:00

Joolien schreef:
Ik ben alleen tegen beperkingen wanneer het iemand een normaal leven belemmerd, en ja dat vind ik dus bijvoorbeeld van volledige besluieringen, besnijdenisssen etc.

Dat is een subjectieve invulling van ´normaal´....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:03

Moon schreef:
Een zonnebril hoeft niet verboden te worden, want je kunt zo'n ding afzetten als je iemand aanspreekt.

Even tussendoor. Dan zie ik niks. Want soms heb ik er een op met een sterkte van -5.5.

Angelita schreef:
HC: Als het aan jou ligt doet iedereen maar wat die wil heb ik de indruk.

Als het aan mij ligt ook.
Maar mensen (Nederlanders?) kunnen er niet mee omgaan. Komen dan in bikini een endurance wedstrijd doen of in joggingpak en slippers naar werk.

Wat betreft de burka heb ik al een aantal keer in andere topics mijn mening gegeven, hier waag ik me niet meer aan :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:15

Citaat:
Ik kan dit niet met wetten en regels onderbouwen, dit is mijn gevoel en gevoelens zijn minstens zo belangrijk als de wetten die jij aan één stuk door predikt. Prima dat je graag politiek correct wil zijn, geen probleem, maar je vergeet daarbij rekening te houden met hoe mensen zich voelen.

Gevoelens. Wat voor gevoelens? Onderbuikgevoelens, gevoelens van onbehagen, van onveiligheid, van vreemdelingenhaat?

Misschien koester ik wel racistische gevoelens jegens negers. Misschien maken negers mij wel bang, gewoon omdat ze zwart zijn en ik het gevoel heb dat ik ze niet zo goed kan peilen. Of aziaten met hun pokerfaces, ik weet nooit wat er in ze omgaat en dat maakt me bang.
Oh ja, skinheads vind ik ook eng. Gothic jeugd ook, die vreemde zwarte randen om hun ogen en hun gekke zwarte kleren.
Militairen vind ik trouwens ook best bedreigend, vooral als ze wapens dragen.
En het allerengste vind ik mannen in een net pak met stropdas, omdat ik dan altijd het gevoel heb dat ik mijn portemonnee nog zo diep in mijn zak kan steken, maar toch bestolen wordt...

Willen die ook allemaal even rekening houden met mijn gevoelens? En voortaan in spijkerbroek en T-shirt gaan lopen?

Oh ja, reageren op deze post heeft geen zin, vooral niet met argumenten.
Het gaat namelijk om mijn gevoel en ik vind dat gewoon.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:18

randalinpony schreef:
Citaat:

Gevoelens. Wat voor gevoelens? Onderbuikgevoelens, gevoelens van onbehagen, van onveiligheid, van vreemdelingenhaat?

Misschien koester ik wel racistische gevoelens jegens negers. Misschien maken negers mij wel bang, gewoon omdat ze zwart zijn en ik het gevoel heb dat ik ze niet zo goed kan peilen. Of aziaten met hun pokerfaces, ik weet nooit wat er in ze omgaat en dat maakt me bang.
Oh ja, skinheads vind ik ook eng. Gothic jeugd ook, die vreemde zwarte randen om hun ogen en hun gekke zwarte kleren.
Militairen vind ik trouwens ook best bedreigend, vooral als ze wapens dragen.
En het allerengste vind ik mannen in een net pak met stropdas, omdat ik dan altijd het gevoel heb dat ik mijn portemonnee nog zo diep in mijn zak kan steken, maar toch bestolen wordt...

Willen die ook allemaal even rekening houden met mijn gevoelens? En voortaan in spijkerbroek en T-shirt gaan lopen?

Bah wat misselijk om een totaal normale post zo belachelijk te maken. Ik denk dat ze hier wel degelijk gelijk in geeft. Er zullen heel veel mensen zijn die zich geïntimideerd voelen doordat je geen oog contact kunt maken. Zelf vind ik dat ook niet prettig.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:23

Nee, het is te gemakkelijk om maar te roepen dat jouw gevoel je zegt dat iets niet prettig is of niet zou moeten kunnen.

Dat is namelijk voor de ander niet werkbaar, je kan je niet aanpassen aan ieders gevoelens, dat is onleefbaar.
Vandaar dat we wetten hebben in dit land, die bepalen binnen welke kaders mensen keuzevrijheid hebben.

En een samenleving blijft leefbaar als we elkaar en elkaars uitingen accepteren binnen die kaders.

Juist een samenleving gebaseerd op gevoelens glijdt af naar anarchie en geweld.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:24

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:24

Nog steeds neemt het het feit niet weg dat je je in NL moet kunnen identificeren en ja dat gaat nou eenmaal heel lastig met een burka of niquaab. Dus dan kun je nog zo politiek correct willen zijn met vrijheid van meningsuiting en dergelijke dit feit blijft.

@ Nicolletje, ben ik het mee eens.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:26

Wamhorse schreef:
Nog steeds neemt het het feit niet weg dat je je in NL moet kunnen identificeren en ja dat gaat nou eenmaal heel lastig met een burka of niquaab. Dus dan kun je nog zo politiek correct willen zijn met vrijheid van meningsuiting en dergelijke dit feit blijft.

Eens :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:27

Dan zal de burkadraagster moeten accepteren dat een veiligheidsbeambte onder haar kleed kijkt. Of van de straat moeten blijven.

Wat wil je precies zeggen met die link Nicolletje?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:28

Wamhorse schreef:

Ja ik ook :j
Maar het kan (en wordt al) gewoon wettelijk geregeld worden; geen gelaatsbedekkende kleding.
In Maastricht bijv. mag je alleen op aangewezen feestdagen met maskers lopen. In Amsterdam schijnt een bivakmutsverbod te zijn.
Wat me dwars zit is dat er dan een uitzondering wordt gemaakt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:30

Nicolletje schreef:
Wamhorse schreef:

Ja ik ook :j
Maar het kan (en wordt al) gewoon wettelijk geregeld worden; geen gelaatsbedekkende kleding.
In Maastricht bijv. mag je alleen op aangewezen feestdagen met maskers lopen. In Amsterdam schijnt een bivakmutsverbod te zijn.
Wat me dwars zit is dat er dan een uitzondering wordt gemaakt.

Juist, en dat gebeurt niet alleen in het geval van een burka...

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:32

randalinpony schreef:
Dan zal de burkadraagster moeten accepteren dat een veiligheidsbeambte onder haar kleed kijkt. Of van de straat moeten blijven.

Hoe groot acht je zelf de kans dat een burka draagster iemand onder haar kleed laat kijken. Van de straat blijven zou dan een beter alternatief zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:33

Wamhorse schreef:
randalinpony schreef:

Hoe groot acht je zelf de kans dat een burka draagster iemand onder haar kleed laat kijken. Van de straat blijven zou dan een beter alternatief zijn.

Dan zou een burka-verbod toch echt beter zijn dan iemand compleet van de straat weren....

Wamhorse

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:34

Dat is zeker de beste oplossing, en als de desbetreffende burka draagster niet akkoord wil gaan met dit verbod zijn de consequenties voor haar.