Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:30

Jij zegt het :)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:34

CtjeLief schreef:
Daarbij wil ik zeggen dat het verbieden van de burka uiteraard je reinste discriminatie is, het is ook het ontnemen van iemand zijn vrijheid van geloofsovertuiging. Ik zeg eerlijk dat ik me ergens wel kan vinden in meningen dat het voor een gevoel van onveiligheid kan zorgen (maar dat is denk ik puur het 'onbekend maakt onbemind' verhaal). Maar voor die -nog geen- 200 vrouwen die een burka dragen begrijp ik de ophef er omheen niet . De meesten hier hebben denk ik nog nooit iemand in burka gezien. Het is i.m.o weer een trap tegen de Islam. Immers met dit kabinet is m.i. de heksenjacht tegen de moslims geopend. (maar dat is weer een andere discussie die ik ook niet meer aanga op bokt).

Heb ook mensen ontmoet met burka's.. en nee ik vond het al afschuwelijk om die vrouwen zo opgesloten te zien lopen voor deze hele discussie met Wilders en het kabinet al ter plaatse was.. Was een jaar of drie geleden.. en ik blijf het werkelijk vrouw-onterend vinden..
ergens gaat er in mij om dat je dan niet helemaal spoort als je vrijwillig hier voor kiest.. Sorrie om het zo cru te zeggen..
heb ik het niet over de vrouwen die gedwongen worden om hier dagelijks in te lopen..

Ik zou het prettig vinden om daar ook eens een praatje mee te maken.. ben benieuwd wat daar uit zou komen.. Juist met die vrouwen die gedwongen worden een burka te dragen... zou graag eens hun kant van het verhaal horen over het feit omdat ze vrouw zijn zo de rest van hun leven buiten achter een gaasje mag kijken...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:53

Toch zijn er ook vrouwen die er vrijwillig en zonder dwang voor kiezen de bhurka en chador te dragen. Laten we dat vooral niet vergeten! Dat wij ons dat niet voor kunnen stellen is een andere issue.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:29

Jesser schreef:
En voor wat betreft de argumenten dat een man zijn vrouw anders alleen nog maar thuis zou laten.. Is dat een reden om hiervoor goed te keuren dat vrouwen in een burka blijven lopen..

Nu ga je ervan uit dat die vrouw gedwongen wordt een burka te dragen, en ja dan ontneem je dus die vrouwen het laatste stukje 'vrijheid' die ze hebben én, nog belangrijker, de enige manier om die vrouwen te bereiken en te laten zien dat ze, als ze dat uberhaupt willen, onder die dwang uit te komen.
Maar wat als ze het vrijwillig doet uit haar geloofsovertuiging?
Dan zal diezelfde geloofsovertuiging haar van de straat houden als ze niet dat mag dragen wat ze wenst te dragen....

Jesser schreef:
Dan is het toch ook dwang? Of die burka of thuis zitten.. Nee die mannen zouden in mijn ogen aangepakt moeten worden. Tis dan een godsschandalig iets dat vrouwen gedwongen worden om thuis te zitten.. Hier in Nederland.. Zulke mensen horen hier niet, in mijn opinie. Of mogen heropgevoed gaan worden. Dit is namelijk nederland, een land waar vrouwen het Recht hebben gekregen om te studeren, te werken, te zijn wie ze Willen zijn..

Als je die vrouwen niet meer buiten ziet, hoe wil je dan weten of ze gedwongen binnen zit? Hoe denk je die vrouwen eerder te bereiken, als ze buiten lopen of binnen opgesloten zitten? Zonder dat je het ziet of weet?

Ze mogen kiezen of ze wel of niet willen trouwen, wel of niet kinderen willen krijgen. Wel of niet willen werken.. Dat staat vrij in Nederland. En als er dan iemand is, die bepaald of hun dochters/vrouwen/nichten ect wel of niet mogen werken, trouwen, ect.. nee dat soort toestanden horen niet in Nederland. En het gebeurd. Het gebeurd vandaag de dag dat vrouwen die keuze in nederland wordt ontnomen..
Kijk maar naar blijf van me lijf huizen.. zit vol met allochtone vrouwen.. allemaal in angst voor hun man/vader/broer ect omdat die menen hun leven te bepalen.. al dan niet met geweld.

En dan wel goedkeuren dat een burka geaccepteerd moet worden.. en los hiervan, welke zichzelf respecterende vrouw gaat vrijwillig zichzelf opsluiten de rest van haar leven...?[/quote]

vwb blijf van me lijf huizen, heeft niets te maken met alleen maar allochtonen, die zijn er ook voor kinderen en mannen...

Nicolletje schreef:
Maargoed, wat heeft een non hier nou weer mee te maken, ik ken echt niemand die er ook maar aan denkt om non te worden behalve ikzelf na een mislukte relatie.
Maar dan nog, een non laat haar gezicht vrij.

beide is vanuit geloofsovertuiging, en dat je niemand kent die non wil worden of is geworden dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn...

Maar stel, men zou het stukje gezichtbedekking weg laten en ogen, neus en mond vrijhebben, is de dwang dan ook gelijk weg (als het zou zijn vanuit dwang en niet vrijwillig?
Is het dan spontaan feministisch?
Kan men dan spontaan geen machinegeweer of bom meer ongezien vervoeren als het gelaat zichtbaar is?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:39

Teddy321 schreef:
Toch zijn er ook vrouwen die er vrijwillig en zonder dwang voor kiezen de bhurka en chador te dragen. Laten we dat vooral niet vergeten! Dat wij ons dat niet voor kunnen stellen is een andere issue.

Helemaal mee eens! Ik zie dat er best wat mensen zijn in dit topic die hun eigen gevoelens projecteren op vrouwen die een burka dragen. Maar dat kan toch helemaal niet? Jij kan toch onmogelijk bepalen voor een ander dat het vrouwonderdrukkend is, als zo'n vrouw het vrijwillig draagt (ervanuitgaande dat je vrijwillig voor je geloof - welk geloof dan ook - kiest).

Dat er vrouwen zijn die wél onderdrukt worden met burka zal niemand ontkennen. Ik heb er alleen een hekel aan wanneer mensen de beleving van anderen in gaan vullen omdat zíj het zich niet voor kunnen stellen. Ik kan me ook genoeg dingen niet voorstellen, maar ik veroordeel dat gedrag dan toch ook niet meteen?

nobel1

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:58

Vrouwonderdrukkend of vrije wil...Het is en blijft een gewaad wat het gezicht volledig bedekt waardoor je niet kan zien wie je voor je hebt en voor evt. criminele doeleinden gebruikt kan worden (net zoals met een masker,bivakmuts,motorhelm een bank binnenlopen).
En in mijn optiek gaat veiligheid van- en toegankelijkheid tot mensen absoluut voor op een geloofsovertuiging.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:04

Wat mij hier opvalt is dat iedereen het zo vreselijk vindt als de burka verboden wordt en zegt dat het discriminatie is.
maar eigenlijk is geen verbod pas discriminatie maar dan naar de niet islamieten.
Gezichtbedekende kleiding is verboden in nederland dus mag ik als niet islamiet niet met een bivakmuts over straat.
Maar als islamiet mag je een burka aan en dus gezichtbedekende kleding dragen.
Ofwel islamitische mensen staan dus boven de wet?
Islamiten hoeven zich niet aan de wet te houden maar niet islamiten wel?
Dat is in mijn ogen pas discrimineerend ik mag niet met een bivakmuts lopen als ik een oorontsteking heb en een koude nek maar omdat ik postbode ben en de hele dag loop en buk enz blijven oorwarmers en een sjaal niet zitten dus heb ik maar pech gehad en moet ik nog zieker worden.
Maar een islamiet mag wel een burka dragen die ook gezichtsbedekend is en dus verboden omdat het een islamiet is?

Overgens ben ik zelf voor een verbod vanuit veiligheids aspect je weet nooit wie eronder zit ja mischien is het een islamitisch vrouw die stopt om je de weg te vragen maar mischien is het wel een verkrachter die stopt om je de auto in te sleuren.
Als iemand met een bivakmuts met de auto stopt om wat te vragen vindt iedereen het heel normaal dat ik het niet vertrouw en snel doorloop maar als ik dat bij iemand in een burka doe is het discriminatie.
Terwijl ik bij een bruka ook niet weet wie eronder zit en trouwes op die manier kun je ook zeggen dat ik door snel weg te lopen mensen met een bivakmuts discrimineer.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:34

Electra63 schreef:
Booooo schreef:
Heb niet heel het topic doorgelezen, maar dat verbod zouden ze hier ook moet invoeren..

Jeetje zeg, wat heb ik me rot geschrokken. Ik werkte in een schoenenzaak, en er werd achter me geroepen: 'Mevrouw'.. Dus ik draai om om de klant te helpen, staat er ineens zo'n man/vrouw (tja, je weet het niet) met zo'n boerka voor je neus! Ohhh god.. me hart zat in me keel.

Loop je vervolgens in de stad als 12 jarig meisje met je moeder, vliegen er 2 mensen met een boerka voorbij, jeeeej weer een hartverlamming.. pffff

Hoofddoeken hoeven dan weer niet verboden te worden in heel Nederland vind ik. In de klas kan ik me er wel iets bij voorstellen, nederlandse jongens/meisjes moeten ook hun pet af zetten..

Ik vraag me echt af, hoe je zo kunt schrikken van iemand in een Burka?
Wel als ze voorbij vliegen (in de lucht) natuurlijk, maar ik schrik ook als iemand in een spijkerbroek voorbij vliegt. :D

Maar goed, het lijkt me erg lastig voor jezelf, als je zo schrikt van iemand die er anders uitziet, maar je geen kwaad hebt gedaan?

Het eerste waar ik aan dacht was een overval :=

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 23:18

De meerderheid bepaalt. Dat heet een democratie. En als in democratisch frankrijk wordt bepaald dat burka's niet kunnen, en de redenering is niet in strijd met de grondwet, dan dient dat geaccepteerd te worden.
Men mag ook niet naakt over straat, ook al zijn er mensen die dat graag willen. Zo mag men ook niet volledig bedekt over straat, ook al zijn er mensen die dat graag willen.
Heel jammer voor die minderheid die vrijwillig een burka draagt, maar het is aanpassen aan het land waar je woont. Aanpassen aan de mensen waarmee je samenleeft.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:01

In Frankrijk is toch een wind aan het waaien die veel rechtser is dan die in Nederland waait.
Toevallig is vorige week ook de nieuwe immigratiewet door het Franse parlement goedgekeurd.
Uiteraard was het weer de linkerflank die er schande van spreekt.
En maar roepen dat dit allemaal niet kan vanwege de EU regels.
Het is een zaak van doen, niets vragen, dat heeft Sarkozy goed in de gaten.

Franse immigratiewet aangescherpt
Wat dat betreft is het overal hetzelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:16

CtjeLief schreef:
Daarbij wil ik zeggen dat het verbieden van de burka uiteraard je reinste discriminatie is, het is ook het ontnemen van iemand zijn vrijheid van geloofsovertuiging. Ik zeg eerlijk dat ik me ergens wel kan vinden in meningen dat het voor een gevoel van onveiligheid kan zorgen (maar dat is denk ik puur het 'onbekend maakt onbemind' verhaal). Maar voor die -nog geen- 200 vrouwen die een burka dragen begrijp ik de ophef er omheen niet . De meesten hier hebben denk ik nog nooit iemand in burka gezien. Het is i.m.o weer een trap tegen de Islam. Immers met dit kabinet is m.i. de heksenjacht tegen de moslims geopend. (maar dat is weer een andere discussie die ik ook niet meer aanga op bokt).

Maar het níet verbieden van een burka is óók discriminatie. Ik mag mijn gezicht niet bedekken met een bivakmuts als het -20 is buiten. En al helemaal niet zo een winkel in. Ik mag ook geen motorhelm ophouden. Logisch als je het mij vraagt. Maar een ander mag op grond van een cultuur die wij in NL niet handhaven wel hun gezicht bedekken met een burka?
Dat lijkt me erg scheef...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:30

Verootje: nee wat je zegt klopt niet. Burka niet verbieden, is GEEN discriminatie. Ik begrijp wat je bedoelt te zeggen, maar wettelijk gezien kun je een petje/helm of wat dan ook niet vergelijken met een burka/hoofddoek omdat deze worden gedragen uit religieuze overtuigingen, daar zit het verschil in. Burka verbieden is wel discriminatie, omdat je dan onderscheid maakt op grond van geloofsovertuiging, maar daar zullen ze op grond van veiligheid o.i.d. een andere weg omheen timmeren, als het allemaal gaat gebeuren.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:42

Dat verbod gaat er 100% zeker komen in Nederland. Daar is geen twijfel over mogelijk. Het staat in zowel het regeer- als gedoogakkoord. Daar hebben de 3 regeringspartners zich aan verbonden en als CDA of VVD hier op terug zouden komen, dan zal Wilders dat beantwoorden met zijn steun niet te geven aan andere afspraken in die akkoorden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:57

Het enige dat ik me dan afvraag is hoe ze dat ooit willen doen als er een elfstedentocht komt :=
Op wintersport in Frankrijk zie je héééééél soms wel eentje met een soort bivakmuts.
Is de skipiste openbare ruimte? ( :o? :o )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:10

Er wordt nu (en logisch) mee gespot, maar idd, wat maakt een nationaal feest belangrijker dan een nationale religie?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:13

Ik vond het wel functioneel in de discussie... :+ Fijn dat Heino dat inderdaad zo oppakt ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:20

Heino schreef:
Er wordt nu (en logisch) mee gespot, maar idd, wat maakt een nationaal feest belangrijker dan een nationale religie?

Het is gelijke monniken gelijke kappen toch? (no pun intended)

Niemand mag straks dus in feite meer met volledige gelaatsbedekking in het openbaar (denk aan maskers met carnaval). Of wordt er daarvoor een uitzondering gemaakt?

Zo ja....

geldt die uitzondering dan ook voor een feestdag van moslims waarbij ze op die dag traditioneel in Burka lopen?

Zo ja...

is het op zo'n feestdag dan ineens niet meer onderdrukkend, crimineel-achtig en onveilig?

Ik wil maar zeggen, het is allemaal niet zo zwart wit, waar ligt de grens bij dit verbod? Tot hoever gaat dit verbod?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:32

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal off topic reacties verwijderd. Mag ik jullie verzoeken om on topic te blijven en niet teveel af te dwalen? Alvast bedankt voor de medewerking.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:59

Waves schreef:
Heino schreef:

Het is gelijke monniken gelijke kappen toch? (no pun intended)

Niemand mag straks dus in feite meer met volledige gelaatsbedekking in het openbaar (denk aan maskers met carnaval). Of wordt er daarvoor een uitzondering gemaakt?

Zo ja....

geldt die uitzondering dan ook voor een feestdag van moslims waarbij ze op die dag traditioneel in Burka lopen?

Zo ja...

is het op zo'n feestdag dan ineens niet meer onderdrukkend, crimineel-achtig en onveilig?

Ik wil maar zeggen, het is allemaal niet zo zwart wit, waar ligt de grens bij dit verbod? Tot hoever gaat dit verbod?

Dit is een zaak van de politie en justitie om te bepalen wie wel en wie niet bekeurd gaan worden.
Een boerka zal in ieder geval zeker een boete opleveren omdat dat een zwaarwegend punt voor de PVV is.
Het gebeurt al tijden dat de ene agent wel een boete geeft voor zonder licht fietsen en de andere alleen een waarschuwing. Dat is niets nieuws en heeft dan ook met discriminatie niets te maken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:06

Maar zouden agenten ook móeten bekeuren op een halloween masker? Even los gezien van de uitvoering van het beleid.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:19

Ik denk het niet, maar zoals ik al zei, dat is een zaak van de staat om te beslissen wat ze wel en niet gaan bekeuren en bestraffen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:23

Zóó streng zal er niet opgetreden gaan worden door de politie tegen burka's. De politie zal niet actief op zoek gaan naar mensen die een burka dragen. Echter wanneer er een aanhouding plaatsvind en de persoon draagt een burka, dan vind ik het wel terecht dat bij een dergelijke situatie ook beboet wordt op het dragen van onherkenbare kledij. En aangezien men zich ten alle tijden moet kunnen identificeren, moet men in het kader van de veiligheid ook ten alle tijden identificeerbaar zijn. En met de nieuwe wetgeving is het dus niet meer mogelijk voor vrouwen om zich te verschuilen achter hun burka, maar zullen ze verplicht zijn hun gezicht te laten zien. Een hele goede zaak. Er zal geen klopjacht worden gemaakt op de burka's. Alleen in specifieke gevallen kan men nu terug gaan vallen op het burka-verbod om mensen te dwingen tot identificatie bijvoorbeeld, waarbij voorheen de burger zich kon verschuilen achter het recht om een burka te dragen. Dat recht hebben ze nu niet meer. En zo zijn er wel 1000 andere voorbeelden van bevolkingsgroepen in nederland die op de eens of andere manier nadelige gevolgen hebben van een wet of regel in Nederland. Echter vind men het zeer belangrijk om het steeds maar op te nemen voor die 'zielige' minderheid van moslima's die vrijwillig een burka dragen. Dat percentage is miniem, en niet noemenswaardig.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:24

jantergouw schreef:
Volgens mij gaat dat niet alleen om boerka's maar om alle gezichtsbedekkende kleding. Dan mag het wel.
Ik vind het een goede regel, want de ambtenaren moeten iemand wel kunnen herkennen in het openbaar. Anders kunnen gezochte criminelen zich de hele dag in een boerka vertonen en niemand ziet wie ze zijn.
Probeer maar eens een bank binnen te wandelen met een bivakmuts op. Dat zul je vlug afgeleerd zijn, dus een boerka mag ook niet.
Wel duidelijk dat in Nederland deze regel dus ook makkelijk ingevoerd kan gaan worden. Wat in Frankrijk kan, kan in Nederland ook. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Eens :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 23:25

Heino schreef:
Maar zouden agenten ook móeten bekeuren op een halloween masker? Even los gezien van de uitvoering van het beleid.

Wanneer je met een halloween masker achter het stuur zit en dronken bent, maar je weigert je masker af te doen om je te identificeren dan vind ik dat dit idd strafbaar moet zijn.
(en dat is ook strafbaar, want je bent verplicht tot identificeren)
Echter kon men voorheen altijd verschuilen achter de vrijheid van religie om toch een uitzondering te zijn op de identificatieplicht. Dat kan nu dus niet meer, een hele goede zaak.

Ook vind het naief om te denken dat de wet straks zo in elkaar zit dat er specifiek over burka's zal worden gepraat. Het wordt waarschijnlijk een wet die het verbied om gezichts en lichaamsbedekkende kledij te dragen uit naam van religieuze overtuiging te dragen. Daarmee wordt er niet specifiek gericht op de islam. Immers wanneer ik een overtuiging zou hebben waarbij ik in een wit gewaad met een puntmuts rond zou willen lopen zou het ook niet meer mogen dankzij deze wet. (KKK-outfit bijvoorbeeld)
En dus zal er geen sprake zijn van discriminatie van een specifieke bevolkingsgroep, en al helemaal niet van racisme (sinds wanneer is moslim zijn een ras?????)
Geloof me, er zal prachtig binnen alle kadertjes van de grondwet worden gewerkt ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 00:04

janesmith schreef:
dat is een zaak van de staat om te beslissen wat ze wel en niet gaan bekeuren en bestraffen.

Maar wat vind jíj?

En Christel, tot nu toe ga ik af op het regeerakkoord en dat spreekt enkel over burka's. Mocht dat veranderen kunnen we daar op dat moment alsnog over discussiëren. Speculeren heeft geen zin...

Dus nogmaals de vraag, waarom mag je met Halloween je gezicht wél bedekken en een pak dragen en als Moslim niet? Beide heeft immers hetzelfde als gevolg, namelijk dat iemand zomaar een bom onder dat masker/gewaad kan verstoppen. Dus om de veiligheidsprincipes gaat het niet.