Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

juval

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:21

tja, wie heeft daar nu eigenlijk last van dan? zolang ze geen uitkering trekt vind ik het prima hoor. Ieder zijn ding.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:23

Dani_ schreef:
Ik heb wel met eigen ogen gezien hoe belangrijk het is om financieel afhankelijk te blijven

Hahahaha, ik bedoel natuurlijk ONafhankelijk ;).

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:26

dorientjuh schreef:
Hackie schreef:
Dus om nou te suggeren dat thuisblijf moeders egoistisch zijn, nee :x

Vanwaar de ''dus''? Jouw moeder valt imo niet onder thuisblijfmoeder, maar onder werkende moeder. :)

Mijn moeder heeft maar 2 jaar gewerkt hoor van mijn 4 tot 6.
Dus ze is 14 jaar voor mij thuisgebleven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:27

Ik zou wel eens thuis willen kunnen blijven..

Onderschat het gekkenhuis van een gezin met kleine kinderen met twee werkende ouder alsjeblieft niet! Dat jij lekker relaxed kan studeren is wel dankzij ouders die 20 jaar lang laat naar bed gingen (nadat ze na het avondeten nog even de stofzuiger over de vloer haalden en de strijk deden) en vroeg er weer uit moesten en ook in de tussentijd nog een leuke relatie met elkaar wilden hebben (daar gaat je s*x leven..) en ook nog eens zo nu en dan de kids willen zien. Pff.. ik zou soms willen dat ik thuis kon blijven...

Ene, oh jah er was ook iets met paarden waar ik soms wat aandacht in wil steken..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:28

mijn moeder werkt omdat ze niet de hele dag thuis wil zitten.
ze heeft wel een heel aantal jaar niet gewerkt omdat ze kinderen kreeg.
hierna is ze opnieuw gaan studeren en ze heeft nu al een paar jaar weer een baan.
mijn moeder heeft 2 HBO opleidingen gedaan en mijn vader heeft de universiteit gedaan.
ook 2 hoogopgeleide ouders dus, het maakt qua geld niet uit of mijn moeder wel of niet werkt.
mijn vader heeft een hoog inkomen dus het gaat er bij ons alleen om dat mijn moeder graag wat wil doen.
en daar geef ik haar groot gelijk in!

Bonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:29

ik heb verkeerd gestemd helaas :( had de vraag verkeerd begrepen :(

ik vind dus dat een vrouw wel degelijk thuis moet kunnen blijven (als beide partijen het er mee eens zijn natuurlijk)
als er kinderen zijn en met een huishouden is een vrouw ook alle dagen aan het werken dus "teren op ...." zou ik het niet noemen.
Het is mijn droom om niet meer uit huis te moeten werken maar helaas kan dat hier financieel niet :(

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:31

dorientjuh schreef:
Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.

Mijn vader wilde persé dat mijn moeder (in verband met echtelijke ruzies bijvoorbeeld) niets met het bedrijf dat hij nu heeft te maken had.
Vroeger toen ik 4 jr was hadden ze een café en draaide mijn moeder mee maar de dokter adviseerde dat het beter voor mij was om geen café meer te hebben, want we woonden erboven en ik sliep niet maar feestte mee.

Zij zat en zit nu thuis met lunch en diner voor pa en vroeger voor de kinderen, doet boodschappen, regelt zijn privéleven, koffer pakken, kleren strijken, enz.
Als zij wilde werken had dat prima geweest maar niet nodig, vond hij. Ik ben een kind van de jaren 70, mijn ouders zijn niet hoogopgeleid dus dit was bij ons thuis iets minder belangrijk.
Mijn pa heeft voordat hij het bedrijf had, in de horeca gewerkt en was hij vaak van huis en stond mijn moeder er alleen voor.
Mijn ouders zijn nu zestigers.

Ik vind het kort door de bocht om te zeggen dat mijn moeder een egoïst was want als er iémand zich altijd wegcijfert is zij het.

Oja, nog een toevoeging: misschien vind de man het wel heel fijn als zijn vrouw thuis zit, het is niet alleen de vrouw die beslist, toch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:35

Ik denk ook dat TS er geen idee van heeft wat huisvrouw zijn eigenlijk inhoudt. De thuisblijfmoeders zijn wel degenen bijvoorbeeld die naast het huishouden de scholen draaiende houden (je wilt niet weten hoeveel vrijwilligers die nodig hebben alles goed te laten lopen) heel vaak de kinderen van werkende ouders te spelen hebben. Ervoor zorgen dat manlief uberhaupt kan werken (wat nu als je man van elke maand 1 week op reis is naar verweggistan? Of als manlief elke avond werkt?). Ik wilde dat de wereld zo simpel was als jij nu lijkt te denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:40

Ik mis in openingstopic een optie, ts zegt dat vrouwen niet willen werken omdat ze er geen zin in hebben en/of teren op de zak van hun man.

Er zijn genoeg vrouwen die niet willen werken omdat ze het belangrijk vinden om een goed georganiseerd huishouden te hebben en een harmonieuze thuissituatie willen creeeren voor hun kinderen. Of die hun kinderen zelf willen opvoeden ipv dat aan anderen over te laten.

Speelt nog mee dat tegenwoordig nog steeds de meeste mannen meer verdienen dan vrouwen, dus dan is de keus snel gemaakt wie er thuisblijft.

TS mag dan wel uit een hoogopgeleid gezin komen, maar haar denkwijze vind ik eigenlijk bekrompen en ze gaat alleen maar uit van haar eigen situatie. Zo zie je dat studeren ook maar betrekkelijk is.
En dan vrouwen die ervoor kiezen om thuis te blijven voor hun gezin egoistisch noemen :(:) Eerder het tegenovergestelde.

Het maakt mij persoonlijk niet uit wat mensen doen, leven en laten leven. De ene moeder is werkend gelukkiger, de andere niet, en sommige mensen hebben geen keus.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:46

dorientjuh schreef:
En wat te denken van een student medicijnen die co-schappen moet lopen? Het lukt je dan echt niet om nog een baantje te houden hoor. Lekker makkelijk om maar te zeggen dat een kind alles van zijn studie zelf moet betalen, maar ondertussen ben je als ouders wel tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor het kind.

Naar mijn weten zijn er hier in Nederland gewoon voorzieningen voor de studenten in deze situatie, namelijk de mogelijkheid op het afsluiten van een (vrij goedkope) lening. Zo kun je je studie voltooien en betalen, ook als je geen tijd hebt voor bijbaantjes. Zodra een vaste baan hebt, kun je beginnen met het aflossen hiervan.
Wbt. het financieel voor het kind verantwoordelijk zijn tot 21ste, hier weet ik niets vanaf. Kan er dus niet over oordelen, maar ik heb er zelf nog nooit iets over gehoord. Zou je mij kunnen uitleggen waaruit dit bestaat, en waarom? Want vanaf je 18e moet je zelf je stufi, zorgverzekeraar e.d betalen/regelen, toch?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:48

Lusitana schreef:
Als een man zich daar aan wil houden vind ik dat niet kortzichtig, maar een uiting van liefde.

Lusitana ik zie nu pas je quote.
Mijn vader zegt altijd, als je moeder maar gelukkig is.
Mijn moeder zegt, als je vader maar gelukkig is.

Nou, zij zijn gelukkig zo, blijkbaar, want al bijna 40 jaar getrouwd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:49

d0nnaa_dan schreef:
dorientjuh schreef:
En wat te denken van een student medicijnen die co-schappen moet lopen? Het lukt je dan echt niet om nog een baantje te houden hoor. Lekker makkelijk om maar te zeggen dat een kind alles van zijn studie zelf moet betalen, maar ondertussen ben je als ouders wel tot het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor het kind.

Naar mijn weten zijn er hier in Nederland gewoon voorzieningen voor de studenten in deze situatie, namelijk de mogelijkheid op het afsluiten van een (vrij goedkope) lening. Zo kun je je studie voltooien en betalen, ook als je geen tijd hebt voor bijbaantjes. Zodra een vaste baan hebt, kun je beginnen met het aflossen hiervan.
Wbt. het financieel voor het kind verantwoordelijk zijn tot 21ste, hier weet ik niets vanaf. Kan er dus niet over oordelen, maar ik heb er zelf nog nooit iets over gehoord. Zou je mij kunnen uitleggen waaruit dit bestaat, en waarom? Want vanaf je 18e moet je zelf je stufi, zorgverzekeraar e.d betalen/regelen, toch?

Financieel verantwoordelijk betekent dat je ouders verantwoordelijk zijn voor als jij er een potje van maakt en bv. met grote schulden zit, en niet afbetaald, grote schade maakt of weet ik het wat. Dat je ouders dan nog verantwoordelijk zijn en aansprakelijk gesteld kunt worden. Na je 21e wordt je zelf aansprakelijk gesteld. Het heeft niks te maken met het wel of niet zelf betalen van dingen. :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:51

dorientjuh schreef:
Als een vrouw / moeder ervoor kiest om nooit te werken, draait het hele gezin op voor de gevolgen van haar keuze. In dat opzicht vind ik het wel een egoistische keuze.

Als aanvulling op mijn vorige post: ik zie telkens maar 1 zienswijze en dat is dat als de vrouw niet werkt, dan is dat omdat de vrouw niet wil.
Er zijn ook andere mogelijkheden waarom een vrouw niet werkt.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:51

Aaah, dank Verootjoo. Heeft TS dit dan zelf verkeerd begrepen? Want dit heeft toch niets te maken met het feit wat ze bedoelde (namelijk het betalen van dingen voor kinderen). Of maak ik er nou een potje van? Ts, ik hoor graag wat je precies bedoeld :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:55

troi schreef:
Ik denk ook dat TS er geen idee van heeft wat huisvrouw zijn eigenlijk inhoudt. De thuisblijfmoeders zijn wel degenen bijvoorbeeld die naast het huishouden de scholen draaiende houden (je wilt niet weten hoeveel vrijwilligers die nodig hebben alles goed te laten lopen) heel vaak de kinderen van werkende ouders te spelen hebben. Ervoor zorgen dat manlief uberhaupt kan werken (wat nu als je man van elke maand 1 week op reis is naar verweggistan? Of als manlief elke avond werkt?). Ik wilde dat de wereld zo simpel was als jij nu lijkt te denken..

Klopt. Velen van hen verzorgen het overblijven tussen de middag van de kinderen van de werkende ouders. ;)
En schoolreisjes en uitjes vinden alleen plaats als mama's heen-en-weer rijden (want ik zie niet veel papa's dat doen). Om over andere zaken maar niet te spreken (school versieren bij feestelijke gelegenheden/luizenmoeders/leesmoeders/activiteiten commissie/etc. etc.). De man kan prima carriere maken als jij voor zijn kinderen zorgt. Dus bij scheiding alimentatie betalen, tja, ik vind dat niet meer als normaal. Een huismoeder investeert een hoop in haar gezin. Denk daar niet te licht over.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:58

[quote="dorientjuh"]
Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man.

Egoistisch?........kom op zeg, alsof een huisvrouw ook thuis haar aandeel niet doet, zoiets belachelijks heb ik nog nooit gehoord.... #)

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:00

[***] schreef:
Ik mis in openingstopic een optie, ts zegt dat vrouwen niet willen werken omdat ze er geen zin in hebben en/of teren op de zak van hun man.

Er zijn genoeg vrouwen die niet willen werken omdat ze het belangrijk vinden om een goed georganiseerd huishouden te hebben en een harmonieuze thuissituatie willen creeeren voor hun kinderen. Of die hun kinderen zelf willen opvoeden ipv dat aan anderen over te laten.

Speelt nog mee dat tegenwoordig nog steeds de meeste mannen meer verdienen dan vrouwen, dus dan is de keus snel gemaakt wie er thuisblijft.

TS mag dan wel uit een hoogopgeleid gezin komen, maar haar denkwijze vind ik eigenlijk bekrompen en ze gaat alleen maar uit van haar eigen situatie. Zo zie je dat studeren ook maar betrekkelijk is.
En dan vrouwen die ervoor kiezen om thuis te blijven voor hun gezin egoistisch noemen :(:) Eerder het tegenovergestelde.

Het maakt mij persoonlijk niet uit wat mensen doen, leven en laten leven. De ene moeder is werkend gelukkiger, de andere niet, en sommige mensen hebben geen keus.

idd je hebt helemaal gelijk....... *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:04

kohtje schreef:
Ik ruil morgen mijn werk in als ik huisvrouw mag worden!
Ik vind het eerder andersom. Veel kinderen krijgen luxe omdat de ouders nooit tijd hebben. Ik zie liever een moeder die er is tussen de middag en als de kinderen uit school komen.

ehh en de vader dan ....
Alsof kinderen krijgen een zaak van de moeder is.

Mijn mening : moet er niet aan denken om financieel afhankelijk te zijn. Meer dan de helft van de relaties sneuvelt, en daar zit je dan , zonder werk, werkervaring etc ..
Een vrouw die haar man laat werken, en daardoor haar kinderen hun vader ontzegt , dat kan egoïstisch zijn

En als reactie op bovenstaande. Ik zie ook genoeg thuismoeders , die amper aandacht aan hun kinderen geven en ze de hele dag TV laten kijken. Je hebt overal goed en minder goede ouders, zowel onder werkende als onder thuisblijvende.
Mijn moeder ging pas werken toen ik uit huis was ( had nog twee jongere broertjes die toen naar de middelbare school gingen) Dat had ze jaaaaaaren eerder moeten doen. Thee zetten kan ik prima zelf, en liever een ontwikkelde, vrolijke moeder die er wat minder is....

Bij ons werkt de vader wat minder, maar dat lijkt hier geen optie te zijn.
Waarom je als vrouw minder zou moeten verdienen, snap ik niet . We zijn beter opgeleid. Ik verdien dus ook niet minder .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:07

Het is wel een lekker makkelijk baantje overigens. Heerlijk leuke dingen met de kinderen doen en een beetje huishouden. Yep dat vind ik echt. Heb het wel eens een tijdje gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:10

troi schreef:

Ja triest is dat ,dat huisvrouwen al dat werk op school doen. Gelijk mee stoppen , en je man sturen. Die hoort ook betrokken te zijn bij de kinderen.
Ik doe ook wel eens wat voor school als dat gevraagd wordt, neem ik een dagje vrij. Mijn man idem. ( maar die werkt wat minder dus dat gaat wel makkelijker)

Zorgen dat manlief kan werken... dat kan hij prima zelf hoor. En als manlief elke avond werkt, kun je makkelijk overdag werken, want dan werkt hij nml niet.
Het is best makkelijk, als je maar wil

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:12

Tja, dat soorten dingen deel ik ook met mijn man maar we zijn echt de uitzonderingen ben ik bang.. Ook als je op de consultatiebureaus kijkt, 99% moeders die daar lopen met de kids.

Maar overdag werken als je man in de avond werkt? Wat nou als manlief meer geld binnenbrengt (helaas toch nog vaak zo) vind je dan je trots zo belangrijk dat je elkaar nooit meer ziet? Behalve dan als hij in bed in jij uit bed gaat?
Dat zette ik mijn trots echt wel opzij hoor! Wel zou ik een deal maken, na een termijn draaien we de rollen om zoiets. Niet dat dat bij ons zou voorkomen trouwens, ik ben de carrière muts in ons huishouden terwijl mijn man het allemaal wel best vind zolang de rekeningen betaald kunnen worden, als er bij ons iemand thuis zou blijven zou hij het zijn en liever vandaag dan morgen geloof ik.
Laatst bijgewerkt door troi op 13-09-10 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:15

_Kimo_ schreef:
Nee ik vind het niet egoistisch. Ik zou het persoonlijk wel fijn vinden :) Ik werk 40uur in de week, en doe het huishouden fulltime erbij. Mijn vriend zet wel eens een was aan, of stofzuigd een keer. Maar 9 vd 10x komt het op mij neer. Dus ik zou het heerlijk vinden om minder, of niet meer te werken!
Helaas is dat tegenwoordig niet meer te doen, tenzei de ander heel goed verdiend.
Maar ik kan me dus goed voorstellen dat er vrouwen zijn die fulltime huisvrouw zijn. Het is een hoop werk om het huis netjes te houden, zeker als je ook nog kinderen zou hebben!

Daar is een oplossing voor. Schema maken, ieder de helft ...
Logisch dat je minder wil werken als je dubbel belast wordt, dat is ook niet te doen. Maar die dubbele belasting zou er niet moeten zijn. in je relatie zit iets scheef, niet in het feit dat je werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:15

troi schreef:
Tja, dat soorten dingen deel ik ook met mijn man maar we zijn echt de uitzonderingen ben ik bang.. Ook als je op de consultatiebureaus kijkt, 99% moeders die daar lopen met de kids..

Wij worden daar een beetje tegendraads van, en dus gaat mijn man bijna altijd . Uit principe :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:17

Dat kan ook.. Ware het niet dat ik dat soorten dingen heel leuk vind en het echt niet altijd zou willen missen..

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 21:18

Zilfstar schreef:
dorientjuh schreef:
Ik ben opgegroeid in een gezin met twee hoogopgeleide, werkende ouders. Mijn zus en ik zijn ook hoogopgeleid (althans, ik zit in mijn vierde jaar van mijn HBO opleiding). Mijn zus werkt al en ik ben dit ook van plan.

Kortom: ik ben opgegroeid in een gezin waarbij het normaal was / is om twee werkende ouders te hebben. Ik vind dit ook normaal en ik vind dat in de huidige maatschappij iedereen zijn steentje moet bijdragen wanneer dit mogelijk is.

Bij een ander gezin dat ik ken is het echter zo dat vader werkt en moeder thuis is. Beide zijn hier tevreden over, maar feit is wel dat er natuurlijk minder geld overblijft voor luxedingen zoals uitjes, nieuw meubilair enzovoorts.

Persoonlijk vind ik het egoistisch van een vrouw wanneer zij thuis blijft omdat ze geen zin heeft om te werken en dus in feite teert op de beurs van haar man. Eventuele kinderen moeten het eveneens doen met minder geld dan wanneer beide ouders zouden werken, waardoor bijvoorbeeld de kinderen volledig zelf hun studie moeten betalen, terwijl dit niet het geval zou zijn wanneer beide ouders zouden werken.
Je zou als argument kunnen aanvoeren dat het huishouden ook veel tijd kost maar in de praktijk blijkt dat het huishouden doen ook lukt wanneer beide partners een fulltime of parttime baan hebben.

Nu wil ik hier een discussie openen: hoe zie jij de rol tussen man en vrouw qua werken tegenwoordig?

Daarom is de stelling: een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Hierbij gaat het dus NIET om:
- vrouwen die niet kunnen werken door lichamelijke of psychische problemen;
- vrouwen die tijdelijk (een paar maanden of jaren) thuis blijven om voor de kinderen te zorgen totdat zij naar school gaan;
- vrouwen die parttime werken.

Kortom: het gaat hier over vrouwen die hun hele leven niet (willen) werken, dus ook niet als de (eventuele) kinderen bijvoorbeeld al uit huis zijn.

Ik sta werkelijk te kijken van deze opmerkingen. Ik heb me nu enkele uren ingehouden maar elke keer zie ik dit topic langskomen...

Teren op de beurs van de man?
Egoistisch?
Kinderen komen te kort?????

Ja ik voel me aangevallen. Niet omdat ik zelf niet werk (ik ben zelfstandige en werk dus thuis met mijn eigen administratiekantoortje) maar mijn moeder was dus zo'n vrouw. En nee, ik ben niks tekort gekomen. Mijn moeder was er ALTIJD voor mij! En dat is veel belangrijker dan welke vakantie, speelgoed of wat dan ook. En nee, wij hadden het niet krap. Ik ben mijn moeder dankbaar dat zij er altijd was om ons op te vangen als wij ziek waren, als we het moeilijk hadden op school en er gewoon altijd was gezellig na schooltijd.

Ikzelf denk dat de hele ik-mentaliteit in deze wereld JUIST voortkomt uit het feit dat vele ouders beiden volop werken (vaak moeten ze wel om het hoofd boven water te houden, dus daar heb ik ook begrip voor). Maar ik ehb het dan opver de stellen waar er perse gewerkt moet worden door beide ouders om maar veel geld te hebben. In mijn opinie worden kinderen maar wat vroeg gedumpt op naschoolse opvangen, moeten ze knokken voor een hun eigen plekkie en komen ze veel aandacht van hun ouders te kort. Geld, spullen, uitjes... dat vinden de tieners en de ouders van tegenwoordig schijnbaar belangrijk. Zie eens hoeveel jongeren bindingsangst hebben, simpel omdat ze al zo vroeg op zichzelf toegwezen worden in de naschoolse, voorschoolse en tussenschoolse opvangen en niet te vergeten vanaf babyzijn af aan al hele dagen op de kinderdagverblijven. Gezellig met mama of papa na school een koekje bij de thee en tot rust komen is er voor die kids niet meer bij. Laat staan een veilig dagritme met de ouders als ze baby en peuter zijn...

Zal nu wel heel Bokt over mij heen krijgen, maar ik denk echt dat er een groot probleem zit juist in al die kinderen die naar de opvang/ kinderdagverblijven gestuurd worden.

nee hoor ik deel voor 10000% je mening, ik zie die babys als IK ga werken s morgen om 7 uur al dommelend in de fietstas hangen onderweg naar de opvang...VRESELIJK