Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pniekepnak

Re: Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 14:56

Ik was gister zelf met vrienden op een ander feest: Dominator in Eersel. Toen wij 's avonds na het feest stonden te wachten tot we van het parkeerterrein af konden met de auto (het stond een paar uur muurvast) werd een vriendin van me gebeld door haar moeder. Moeders wist wel dat dochterlief en schoonzoon met een stel vrienden naar een 'housefeest' was, maar niet precies naar welk feest...
Het duurde een tijd voordat m'n vriendin in de gaten had dat ze gebeld was dus die arme vrouw heeft zich de halve avond op zitten vreten van bezorgdheid... Heel sneu!
Maar goed, dat was dus de manier waarop ik gister te horen kreeg dat er zich zo'n drama heeft afgespeeld daar in Duisburg... Nadat we het bericht gehoord hadden (en moeders weer gerustgesteld was) kwamen natuurlijk alle telefoons tevoorschijn om even op nu.nl te lezen wat er nou precies gebeurd was en welk feest mijn vriendin d'r moeder bedoelde, want dat wisten we toen nog niet eens. En toen schrokken we opeens behoorlijk! De Loveparade, zo'n groot en bekend feest, zoveel mensen en dan zo'n drama... Wat een hel moet dat daar zijn geweest, en wat moeten die arme slachtoffers bang zijn geweest daar in die tunnel, verschrikkelijk zeg, dat kun je je toch gewoon niet voorstellen?

Ik weet niet hoe het komt, ik denk dat het er mee te maken heeft dat ik toen ik het hoorde zelf op een drukbezocht feest zat, dat het me nog extra aangrijpt ofzo, het komt dan op een bepaalde manier heel dichtbij maar is tegelijkertijd ook weer zo ver weg...
Gewoon het idee dat die mensen daar gisterochtend met hetzelfde idee van huis gingen: "vandaag gaan we lekker feesten, even helemaal los!", en dat ik dat inderdaad heb kunnen doen en echt een topdag heb gehad, terwijl al die mensen daar op hetzelfde moment in een ware hel terechtkwamen in plaats van in dat gezellige feestje waarvoor ze kwamen... Ik kan het persoonlijk nog niet zo goed bevatten wat daar gebeurd is...

Voor iedereen die door deze ramp persoonlijk getroffen is, op welke manier dan ook: nabestaanden, gewonden, familie/vrienden van gewonden en/of slachtoffers, enz. enz. enz.: heel, heel veel sterkte gewenst allemaal, er zullen een hoop mensen zijn die aan jullie denken in deze moeilijke tijd!

Ook hoop ik van harte voor alle nabestaanden en betrokkenen dat er precies achterhaald kan worden wat er nu precies is gebeurd daar in die tunnel, zodat ervoor gezorgd kan worden dat een ramp zoals deze nooit meer kan gebeuren!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:20

Wat vreselijk zeg dat zoiets is gebeurd.
Op deze manier worden alle grote feesten en festivals afgeschaft.
Ik ben zeer benieuwd wat er nou precies gebeurd is, maar of we dat te horen krijgen weet ik niet...

Heel veel sterkte toegewenst aan alle mensen die dit hebben gezien/meegekregen, de slachtoffers en de nabestaanden van de overleden mensen.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:28

Wat ik weet uit eigen ervaring dus is het volgende:

De enige ingang en tevens uitgang was in een soort tunnel. De zijkanten van de tunnel waren muren, hoge muren. Eroverheen liepen viaducten. Het terein waar het werd gehouden was een oud station vandaar de constructie.

wij wilden even een rustig plekje zoeken en van het terrein af. Toen we bij de tunnen kwamen zagen we mensen in verdrukking. De verdrukking is ontstaan omdat heel veel mensen op het terrein wilden en mensen eraf. Er was geen specifieke in en uitgang, het liep dus door elkaar heen. Niet gescheiden met hekken.

Omdat mensen in verdrukking kwamen en de enige weg omhoog was begonnen mensen op de viaducten te klimmen via brandtrappen en stroomkabels. Dit ging niet goed en mensen vielen weer naar beneden waardoor andere mensen vielen. Als er eenmaal mensen vallen en er is al sprake van verdrukking gaan mensen stapelen. Ik heb gezien dat het zo'n 6 rijen dik lag. Dit klinkt lomp maar zo bedoel ik het niet. Het was vreselijk om te zien.

Door de drukte kon de politie er niet bij. er was veel politie aanwezig maar geen ruimte om er te komen door de hoge muren. Daardoor begon ook de politie mensen omhoog te trekken. Ik heb foto's omdat ik niet wist wat er gaande was en boven de massa uit probeerde te fotograveren zodat ik wist waar we ons bevonden. De foto's laten drukte zien, erge drukte en veel mensen die omhoog klimmen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:33

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:41

Die blik van die man in dat gele shirt zegt eigenlijk al genoeg..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:51

Jeetje Mirjam, dat klinkt ontzettend heftig. Gelukkig dat je buiten de chaos stond. Neem je tijd om wat je gezien hebt te verwerken :(:)

Hoe heeft de organisatie ooit zo'n ingang/uitgang toe kunnen staan. Hoe kan het dat ze van alle festivalervaring in Europa (doden in Engeland, doden op Roskilde, het is vaker gebeurd) niet geleerd hebben? Ongelooflijk. Ik heb gisteravond met open mond naar de beelden zitten kijken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:37

Op het moment dat er sprake is van een organisatie, verwachten mensen ook organisatie, het is (helaas) niet meer van deze tijd om te verwachten dat het zichzelf wel regelt in zo'n tunnel...

Veel sterkte voor de betrokkenen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 17:10

Jeetje zeg, zijn best veel mensen hier die het van dichtbij hebben meegemaakt... heel veel sterkte met het verwerken van wat jullie gezien heb...

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 18:36

Pff jeetje, echt heftig allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:18

Wat een verschrikkelijke gebeurtenis mijn gedachtes gaan uit naar de nabestaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:31

Ik was ook op de Loveparade gister. Gelukkig was ik ongeveer een uur voordat het gebeurde al op door de tunnel gelopen en wij hebben er ook bijna niks van meegekregen toen we aan het feesten waren. We merkten pas dat er wat was gebeurd toen we plotseling allemaal smsjes en telefoontjes kregen van ouders/vrienden of we oke waren.. We zijn toen wel 1,5 uur voor het einde weggegaan omdat we niet met z'n allen tegelijk naar buiten wilden, voor het geval er misschien nog iets zou gebeuren.. We stonden op de heenweg wel al ontzettend in een rij vol chaos, gevechten, geduw en getrek, ook was het ontzettend benauwd en de ingang was echt te smal voor zoveel mensen.. Mijn zus zei nog: 'Zo vallen er nog doden! Dit is echt gevaarlijk. := '

Op de terugweg werden we omgeleid via een andere/bredere weg, ik snap echt NIET waar die organisatie het vandaan heeft gehaald om maar 1 ingang neer te zetten.. En hoe kunnen ze nou schatten op 500.000 man terwijl er de voorgaande jaren ook altijd 1,5 miljoen mensen kwamen? Ik kan er echt niet bij. :n Echt vreselijk wat er gebeurd is, wij waren met 13 vrienden heen, en hadden het net zo goed kunnen zijn, brr..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:38

Heino schreef:
NaNi schreef:
Begrijp alleen écht niet waarom het dan áfgesloten moest zijn...

Begreep dat ze ook fouilleerden? Misschien om enigszins controle te hebben op wie er binnenkomen?

Ze fouilleerden alleen op drank in glazen flessen, er mocht geen glas mee naar binnen..

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:20

vreselijk gewoon!
heel veel sterkte voor de nabestaanden

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:29

Dat van die 500.000 vind ik echt een smoes van de organisatie. Ik heb de site nog gelezen voordat we weg gingen en daar stond dat ze een miljoen mensen verwachtten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:30

pff wat een ellende, de NOS besteedde er net een groot item aan in het 2000 uur nieuws.

ik ben er in 2005 geweest in Berlijn, daar was het ook verschrikkelijk druk maar goed te doen. Kan me er geen voorstelling van maken dat ze al die mensen door een tunnel willen duwen. Met wat voor reden hebben ze gedacht dat de LoveParade binnen hekken gehouden moet worden??

Het evenement is gratis en dan gaan ze het nog afzetten?

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:32

Het terrein was naast het spoor waar als je geen hekken op het terein zou plaatsen je gewoon op kon lopen. Dit is ook gebeurd toen er paniek uit brak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:38

dat is inderdaad ook niet goed!

zoals ik het hoor enorm slecht nagedacht over deze editie loveparade!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:27

Inmiddels 19 doden...echt afschuwelijk!
Krijg het maar niet uit mijn hoofd......

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:24

een oog getuige zei:
omdat het zo druk was en niemand vooruit of achteruit kon zijn er veel mensen over de dranghekken gegaan die er stonden (bij de trappen van de brug) zijn de trap op gegaan en op geluidsmasten (die ijzeren palen) geklommen om zo uit die situatie te kunnen komen maar helaas zijn er schijnbaar mensen naar onder gevallen van die trap en geluidsmasten zo op de dranghekken gevallen (wat je ook terug ziet op de foto's) en tussen de menigte in gevallen en zo is dus erg begrijpelijk die paniek onstaan.

Ik vind het maar vreselijk wat daar gebeurt is

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:27

MIjn gedachten gaan uit naar deze mensen, met zijn alle zo gedrukt en geplet. Hoe vreselijk bang moeten ze geweest zijn.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:34

Het laat mij ook niet los, op elk feest zijn er meerdere uitgangen zoals indoor als outdoor, waarom kon dat daar niet?
In 2001 was er paniek bij Dancevalley door een plotselinge stortbui en de laatste set is buiten, toen rende het publiek massaal naar de uitgangen. Ik was er dat jaar niet bij wel in 2000 en 2002. Nu ik dit zo lees dan hebben ze bij Dancevalley in 2001 wel heel erg geluk gehad.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:42

ik zit met kippen vel naar hart van nederland te kijken

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:46

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:48

OMG dat meen je niet, dat zou heeeel heeel erg zijn

zap