Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:22

Heino schreef:
Stamceltherapie, IVF, donorschap, reanimatie, chemotherapie...
Waarom laten we de natuur niet gewoon haar gang gaan? Hoe ver moeten we gaan met het rekken van het leven van mensen en het vervullen van wensen die de natuur ons niet vanzelf geeft?

Ik lees nu veel antwoorden die eigenlijk niet passen op jou vraag, waar ik uit afleid dat je vind dat willekeurig welke medicijn of behandeling dan ook, niet meer moeten worden toegepast en je de natuur ( net als 100 jaar geleden) zijn gang moet laten gaan.

Waarom wil jij zo direct mensen gaan helpen die psychisch iets mankeren?
Laat ze lekker depressief blijven en de natuur zijn gang gaan.
Jij doet dus ook een opleiding die vroeger niet mogelijk was en nu mensen kan helpen.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:25

Heino schreef:
Ik ook! Het schijnt dat je daar ook verklaringen voor hebt die je kan tekenen, net als een soort niet-reanimeren kaartje :)

Dit geld alleen voor in het ziekenhuis? Als een operatie niet slaagt ofzo?

Want ik reanimeer als er iets is..... ik ga niet opzoek naar zo'n kaartje.
Neem ook aan dat iemand dit niet op zak heeft? Of wel?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:29

Aerdenhout, zoals ik nu al meerdere malen beschreven heb, vind ik dit onderwerp interessant om gedachten over te wisselen. Het is niet zo dat ik alle wetenschap, technologie en vooruitgang hekel, ik vraag me alleen wel af hoe ver we moeten gaan. Ik vind het een beetje irritant worden dat ik door een aantal in een hoekje geduwd wordt en vragen met een verwijtende ondertoon krijg, dat was niet de bedoeling van dit topic.

Jolliegirl: http://www.trouw.nl/krantenarchief/1998 ... aring.html
http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pag ... #NRPenning

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:40

Heino, ik ben dr niet wijzer van geworden.

Als ik iemand op straat zie liggen die geen hartslag meer heeft.. moet ik dan eerst gaan zoeken of diegene een penning bij zich heeft? Of is het verplicht deze ten alle tijden zichtbaar te dragen (dus op de borst)

edit : Zal er ook een straf op staan als je dus wel reanimeert?
Aangezien die penning voor de wet geldig is.

RoodZonnetje

Re: Waarom laten we de natuur haar gang niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:44

Het precieze weet ik er ook niet van Jolliegirl :)
Misschien NVVE even mailen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:46

Heino schreef:
Het precieze weet ik er ook niet van Jolliegirl :)
Misschien NVVE even mailen?

Geeft niet.
Ja ik denk dat ik er even een mailtje achteraan gooi.
Het interesseert me erg! Aangezien ik vorige maand een reanimatie heb moeten uitvoeren.
Je staat er op zo'n moment echt niet bij stil om te gaan kijken of iemand iets bij zich draagt...
Vandaar dus mijn vragen :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:51

Heino schreef:
Blijheid schreef:
(ben het met je eens dat mensenlevens niet oneindig moeten worden gerekt, maar waarom zouden we mensen met bv HIV/aids geen medicijnen geven als ze dan nog een tijd gelukkig kunnen leven? )

Maar waar leg je de grens?
En waarom niet? Omdat wij op deze manier voor God/Moeder natuur gaan spelen en ik vraag me af of dat slim is :)

Zijn wij niet ook een onderdeel van moeder natuur? Met onze ideeën en kennis?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 14:52

Jolliegirl: heb je topic gevolgd ja! Vind het nog steeds erg moedig van je, en snap dat je daardoor allerlei vragen hebt. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het nu precies zit, want je staat er over het algemeen idd niet bij stil dat er mensen zijn die níet gered willen worden.

Charlie_P: ja, maar ik vind dat we met IVF tegen de wil van de natuur ingaan, waarom zou je anders niet meteen zwanger raken?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:58

@ Heino, ik snap zeker wel wat je bedoelt, alleen ik vind het wat dubbel. Omdat ik denk dat wij als mensen ook onderdeel zijn van de natuur. Dus misschien is de wil van de natuur wel dat we dit soort dingen doen, als je het groter bekijkt. Snap je het nog?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:59

Heino schreef:
Jolliegirl: heb je topic gevolgd ja! Vind het nog steeds erg moedig van je, en snap dat je daardoor allerlei vragen hebt. Ben zelf ook wel benieuwd hoe het nu precies zit, want je staat er over het algemeen idd niet bij stil dat er mensen zijn die níet gered willen worden.

Je krijgt achteraf idd allemaal vragen.
En ik kan het ook heel goed begrijpen als een reanimatie succes heeft vóór de hulpverlening komt, en het blijkt dan dat die persoon een penning heeft. Dat je je dan flink l*llig kunt voelen. en zeker als er een straf/boete op zal staan omdat het wettelijk geldig is.
Maar wat ik zeg... op zo'n moment.. (ik tenminste) start je gewoon een reanimatie op.

Ik ga vanavond of morgenmiddag even een mailtje opstellen en versturen.
Als ik antwoord heb zal ik dit voor de geïnteresseerden in het topic plaatsen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 15:00

@Charlie_P: ik begrijp je helemaal :) Waarom hebben we idd die hersens gekregen wanneer ze ook tegen de natuur kunnen keren?
@Jolliegirl: ik ben benieuwd naar de reactie :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:02

Even over IVF..

De vrouw van mijn broer heeft een buitenbaarmoederse zwangerschap gehad (heet dat zo?)
En die is geopereerd e.d en ze hebben haar eilijder moeten weghalen... Wat dus inhoud dat ze geen kids meer kan krijgen via de natuurlijke weg.

Dan is IVF toch een mooie oplossing?
Of het verstandig is , is een 2e zegt ze zelf ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:04

Devolutie is helemaal hip TS. We komen onszelf daardoor alleen maar meer tegen waardoor we maar weer een behandelingetje nemen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:06

@Heino: Ja precies...eerder maakte ik mezelf helemaal gek met dat soort vragen haha. Vermoeiend hoor en je komt er toch niet uit, ik iig niet.
Maar ik ben het zeker ook wel met je eens dat het allemaal wel erg ver gaat af en toe. Aan de andere kant is het voor de personen waar het om draait meestal ook wel weer te begrijpen.
Heb nu geen zin meer om er over na te denken, ga weekend vieren :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 15:08

Het is inderdaad grof gezegd allemaal niet goed, we zouden geen oplossingen moeten zoeken voor (ouderdoms( kanker/ziekten etc.
Maar als het onze eigen oma betreft, willen we dat ze geneest.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:22

Heino schreef:
Aerdenhout, zoals ik nu al meerdere malen beschreven heb, vind ik dit onderwerp interessant om gedachten over te wisselen. Het is niet zo dat ik alle wetenschap, technologie en vooruitgang hekel, ik vraag me alleen wel af hoe ver we moeten gaan. Ik vind het een beetje irritant worden dat ik door een aantal in een hoekje geduwd wordt en vragen met een verwijtende ondertoon krijg, dat was niet de bedoeling van dit topic.

Jolliegirl: http://www.trouw.nl/krantenarchief/1998 ... aring.html
http://www.nvve.nl/nvve2/pagina.asp?pag ... #NRPenning

Dan moet je je opening titel en tekst veranderen denk ik!
Want nu lijkt het alsof je elke vorm van medicatie/behandeling niet goed vind en de natuur zijn gang wil laten gaan.
Ik snap wel dat je dat zo niet bedoeld, maar lang niet elke bokker leest het hele topic door en gaat dus af op jou begin tekst!

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:22

Heino schreef:
@Rinske:
Oh da's waar, helemaal niet aan gedacht :o (is ook alweer normaal tegenwoordig ;))

Erg, ik weet niet. Ik vind het een heel lastig punt. Omdat ik begrijp dat je enorm graag een kindje wilt. Maar aan de andere kant, miskramen ontstaan in de meeste gevallen omdat er iets niet goed is met het kindje, dus eigenlijk lost de natuur het probleem vanzelf op (grofgezegd, maar zo bedoel ik het niet, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) met de miskraam. Misschien dat het ook zo werkt met mensen die geen kinderen kunnen krijgen? Dat er iets aan de hand is waardoor een kindje geen kwalitatief goed leven kan krijgen? En dan niet door opvoeding, maar door medische kenmerken van de moeder? En dat de onderzoeken in die richting nog te jong zijn om de uiteindelijke gevolgen te kunnen overzien? (terwijl het er nu ongevaarlijk uitziet)

dat denk ik ook :j

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:33

HeleneDas schreef:
Ik wil jou nog wel is horen als je leven af hangt van medicijnen of een donor of die van 1 van je dierbare!

;)

Als je de keus hebt , kies je voor leven , maar het zou veel beter zijn als als je nog gewoon moest en kon accepteren dat je gewoon dood gaat aan een bepaald defect in je lichaam , als er geen transplantaties bestonden , zou niemand een keus hoeven maken . Vroeger had je de vliegende te-ring , dat was kanker , maar men ontdekte het in een laat stadium , en je ging dood , nu krijg je soms 5 keer therapieen en bestralingen , ellende , hoop en wanhoop ,genezen verklaard , weer ziek , en gaat 9 van de 10 keer nog gewoon dood aan kanker die na verloop van tijd toch blijkt te zijn uitgezaaid.
Telkens pak je die strohalm weer , ik zou dus liever vliegende te-ring krijgen ,

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:40

sjonnie48 schreef:
Als je de keus hebt , kies je voor leven , maar het zou veel beter zijn als als je nog gewoon moest en kon accepteren dat je gewoon dood gaat aan een bepaald defect in je lichaam , als er geen transplantaties bestonden , zou niemand een keus hoeven maken . Vroeger had je de vliegende te-ring , dat was kanker , maar men ontdekte het in een laat stadium , en je ging dood , nu krijg je soms 5 keer therapieen en bestralingen , ellende , hoop en wanhoop ,genezen verklaard , weer ziek , en gaat 9 van de 10 keer nog gewoon dood aan kanker die na verloop van tijd toch blijkt te zijn uitgezaaid.
Telkens pak je die strohalm weer , ik zou dus liever vliegende te-ring krijgen ,

Zo hé, jij bent wel een rasechte pessimist of niet ;)

Bij mijn oom is enkele maanden geleden kanker gediagnostiseerd. Uitzaaiingen van een melanoom van jaren terug.
Enkele weken terug moest hij weer door de scan, en het ondenkbare is gebeurd (ik geloof het dan ook nog steeds niet en ben er sceptisch over) de vlekken zijn kleiner geworden... Cellen zouden dus weer teruggemuteerd zijn??? Ik ben geen arts, heb geen idee of en hoe dit kan, maar de arts zei het.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:49

Janine1990 schreef:
sjonnie48 schreef:

Zo hé, jij bent wel een rasechte pessimist of niet ;)

Bij mijn oom is enkele maanden geleden kanker gediagnostiseerd. Uitzaaiingen van een melanoom van jaren terug.
Enkele weken terug moest hij weer door de scan, en het ondenkbare is gebeurd (ik geloof het dan ook nog steeds niet en ben er sceptisch over) de vlekken zijn kleiner geworden... Cellen zouden dus weer teruggemuteerd zijn??? Ik ben geen arts, heb geen idee of en hoe dit kan, maar de arts zei het.

ik ben geen pessimist , vind het heel fijn voor je oom als hij zou genezen , maar ik zeg alleen dat het makkelijker is te accepteren dat je dood gaat als je niet kan kiezen of je wilt blijven of sterft , in de natuur is het helemaal geaccepteerd dat sterken overleven en zwakken sterven , wij juichen dat toe , behalve voor ons zelf , leven is heilig , maakt niet uit hoe als je maar overleeft ,desnoods als kasplant , en voor mij hoeft dat dus niet zo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:52

Ik doelde meer op het 9 van de 10 keer sterf je toch wel aan kanker. Want dat is echt niet zo... :n

Iemand waarvoor het einde nadert schijnt een soort rust over zich te krijgen en de dood te accepteren.
En ach, waarom niet proberen? Dan hoeft niemand zich te verwijten dat er niet genoeg is gebeurd als de patiënt is overleden...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:05

oke , maar ik bedoel dat ik het veel beter vind dat je geen keuzes hoeft te maken domweg omdat ze niet zijn uitgevonden , leven en weer dood gaan , niet voor elke levensbedreigende ziekte een oplossing willen vinden .
Ieder dier in de natuur gaat dood , waarom moeten wij daar kost wat het kost boven staan

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:09

sjonnie48 schreef:
oke , maar ik bedoel dat ik het veel beter vind dat je geen keuzes hoeft te maken domweg omdat ze niet zijn uitgevonden , leven en weer dood gaan , niet voor elke levensbedreigende ziekte een oplossing willen vinden .
Ieder dier in de natuur gaat dood , waarom moeten wij daar kost wat het kost boven staan

Aaah op die manier :)
Ja, wanneer je niet beter weet, zal je er ook niet over na gaan denken. Althans, de gemiddelde mens. De mens is van nature nieuwsgierig, een honger die bij sommigen niet te stillen is. En ik denk dat dat ook een eigenschap is die ons door moeder natuur of wat je ook gelooft is gegeven.