Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:33

Prima, maar er zijn ook zat christenen die die mening niet delen. Dat er eentje is die dat zo verkondigt, wil niet zeggen dat dat het algemeen christelijk geloof is.

Afgezien van het feit dat ik al meer dan eens heb uitgelegd hoe en in welke context die stukken over homo's in de bijbel staan, heb ik me ook lang geleden al voorgenomen om daarover niet meer in discussie te gaan (en ook niet met sommige mensen) ;) Mijn ervaring is dat toch iedereen denkt te weten dat alle christenen homo's haten.

Blue_Eyes @ [LZP] Ben je gelovig?
Blue_Eyes @ [LZP] stelling: God is bi

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:41

Blue_Eyes schreef:
Dat klopt, maar je brengt het wel een beetje alsof jij vindt dat het voor de hele christenheid geldt.
September schreef:

Verder zijn genotsmiddelen (drugs, alcohol, seks (dus niet het bedrijven van de liefde tbv voortplanting of liefde) vloeken, geweld etc. producten van Satan. Daarom worden dergelijke producerende materialen gemeden of uitgesloten. Een radio laat deze verleidingen niet zien en spoort vaak niet aan en wordt er ook niet voor gebruikt, enkel voor vermaak met muziek en het luisteren van het nieuws.

Daar zie ik geen enkele nuancering, terwijl je wel aangeeft dat je weet waar je het over hebt. Dat zal ook best wel, maar dan nog vind ik het erg kort door de bocht gebracht.

Het is wel een beetje zo dat dit in bijv. de Pinkstergemeente gezegd wordt. Je kan het negatief aanpakken, maar een vriend van mij is jaren nogal... ontspoord geweest (en heeft nu het Geloof gevonden) en voor hem is het juist een bevrijding geweest, dat hij dit niet zelf deed maar Satan deed/ doet dit en God helpt hem dit te bestrijden (hij hoeft het niet alleen te doen).

Wat betreft homo's zegt hij: Iedereen is een schepping van God en zo heb ik mijn naaste te respecteren. Zo is het dus niet aan mij om daar een oordeel over te geven.

Asciugamano

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:43

Wel een beetje makkelijk om Satan de schuld van al het negatiefs te geven. "Ik was het niet zelf..."

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:43

Van drugs, geweld en soms vloeken wordt dat in sommige kringen (zoals Pinkster) inderdaad vaak gezegd, Nicolletje, maar September noemt hier ook een aantal dingen waar maar heel weinig christenen vanuit geloofsoogpunt op tegen zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:47

Iphi schreef:
Sommigen zullen nog wel geloven dat er "ergens" "iets" is, maar al dat gedoe met regeltjes en wetten, zo gek krijg je hier (bijna) niemand.
Ik geloof in de kracht van mensen en in de wetenschap, maar een God die mij eventjes gaat zeggen dat ik geen tv mag kijken of dat ik zondag niks mag doen?! Nee dank jullie, geen behoefte aan.
Ik heb ook geen hulp nodig om aan mijn dagelijks brood te geraken, ik werk om centen te verdienen, vervolgens ga ik naar de winkel om wat te kopen en dan kook ik het helemaal zelf. Geen tussenkomst van bovenaf nodig.

Mensen die vanuit hun geloof bewust kiezen om geen tv te hebben, kan ik wel respect voor opbrengen. Via de tv komt ook een hoop vuiligheid je huis in. Ikzelf kijk wel tv maar er zijn programma's die ik in mijn gezin er niet op wil hebben.
Toen onze meiden nog beiden thuiswoonden en geen eigen laptop hadden, hadden we ook een filter op de pc om de ergste vuiligheid buiten te houden.

En het is niet zo dat God mij 'eventjes gaat zeggen dat ik zondags niets mag doen'; integendeel, Hij zegt mij dat ik niet mee hoef te doen in de 24-uurs gekte en hij toont mij dat het goed is om 1 x per week eventjes rust te nemen en stil te staan bij de dingen die écht belangrijk zijn in het leven.

Mijn eten komt ook zonder tussenkomst op tafel. Maar dat vind ik geen vanzelfsprekendheid, of iets waar ik recht op heb. Het feit dat ik gezond ben, een veilig thuis, een liefdevol gezin, geen zorgen over hoe we overleven, vind ik geen vanzelfsprekendheid maar een voorrecht. Daar ben ik dankbaar voor. Als ik om een zegen vraag, dan vraag ik in feite of ik het ten goede mag aanwenden, dat ik oog moge houden voor degenen die niet te eten hebben en dat ik de opgedane energie inzet om iets goeds mee te doen.
Het is net als in een relatie; je blijft niet bij elkaar omdat je niet zonder elkaar kan, je blijft bij elkaar omdat je - ondanks dat je prima kunt overleven zonder elkaar - elke dag weer voor elkaar kiest. Ook daarom dank je dagelijks voor je eten.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:50

Ik vind dat als er iets is het er altijd voor ons is of we nou geloven of niet en we daar niet voor naar de kerk hoeven...er staat toch ook in de bijbel dat we iedereen zo moeten nemen als ze zijn dus waarom dan geen mensen die tv kijken en "zondigen"....maar zo hard geloof ik niet waarom worden mensen dan dood en dood ziek en is er nog steeds oorlog?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:50

sflj schreef:
Wel een beetje makkelijk om Satan de schuld van al het negatiefs te geven. "Ik was het niet zelf..."

Beetje jammer deze reactie, ik zie het juist als een grote hulp voor hem dat geloof, ook al moet ik er nogal eens aan wennen.
Als het hem nou helpt een beter mens te worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:52

Beantsje, thanks! Zo zie je maar weer dat het helpt om een frisse, nog niet ge-ergerde blik erover te laten gaan en dat dat een helderder antwoord oplevert :D

Wat precies de reden is dat ik even stop met deze discussie; mijn puf en daarmee mijn geduld om dingen steeds maar weer opnieuw uit te leggen, steeds hetzelfde verhaal te herhalen, is even op.
Plus dat ik over een paar dagen op vakantie ga en nog zat te doen heb ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:55

sflj schreef:

Nou, daar heb je ook gelijk in. Het christelijk geloof gaat dan ook uit van eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid van de mens en niet van lotsbestemming waarbij de mens willoos wordt gestuurd door ofwel God ofwel door Satan.

persoonlijk geloof ik dat Satan een verpersoonlijking is van het kwaad in het algemeen maar dat het dus niet echt een persoonlijkheid is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:04

Tja nouja ik praat ook alleen maar voor hem. Hij gelooft misschien ook niet dat Satan het alleen (als 'persoon') gedaan heeft, maar wel dat God hem wil helpen hiertegen te strijden.
Nou als hij daar meer kracht uit haalt dan uit een AA-meeting ofzo, dan vind ik dat heel goed voor hem.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:36

O maar ik wil ook niemand veroordelen hoor. En een ieder die er steun of weet ik wat uit haalt moet dat vooral blijven doen.
Ik begrijp het alleen niet. En kan me moeilijk voorstellen dat mensen anno 2010, met de huidige kennis en wetenschap enz. nog in Goden (en sommigen in Satan ;) ) geloven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:37

Heeft de wetenschap dan al bewezen dat God niet bestaat? Dat heb ik dan even gemist...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:40

Ja die is goed! :D
Heeft de wetenschap al bewezen dat ik niet Superman, Spiderman, Batman, de man van 6000000 en de man van Atlantis ben? ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:40

Neuh... maar die spraken volgens mij alleen Amerikaans :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:49

O en by the way, welke religie heeft bewezen dat hun God wel bestaat?
(en hoe?)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:52

Dat is niet bewezen, althans: niet 'in het groot'. Ik denk dat de meeste gelovigen voor zichzelf een aantal ervaringen hebben dat voor hen bewijst dat God bestaat, dat hij er is. Voor mij geldt dat in ieder geval wel en dat is ook iets waar op bijv. bijbelstudiekringen regelmatig over gesproken wordt.

Verder ga ik nu verder met koffers inpakken :D

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:04

Op het moment dat je bewijst dat God bestaat, is het geen geloof meer maar wetenschap :+

Geloven lijkt mij al genoeg, dat zou voor mij niet bewezen hoeven te worden. Het lijkt me fijn om een bepaalde houvast of steun te kunnen hebben aan je geloof. Ik geloof zelf niet, maar ik hoop wel dat God bestaat.

Ik snap best dat er mensen zijn die niet kunnen begrijpen dat mensen geloven, omdat het niet bewezen is. Maar ik vind dat je de mensen die wél geloven moet respecteren en in hun waarde moet laten, ieder z'n eigen ding. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:57

De onwetendheid van sommigen hier maakt dat ze toch wel door de mand vallen. Wie van jullie heeft eigenlijk de bijbel wel gelezen? Of wie van jullie heeft die recent nog gelezen?

Over dat van in België: het is een feit dat de katholieke kerk hier leegloopt. Zijn genoeg oorzaken voor te vinden: de schandalen hier mbt de kerk, maar ook het verouderde imago en dergelijke. Maar: feit is dat bv de evangelische kerk enorm aan het groeien is en zeker onder jongeren! Het is dus niet zo dat je boven de 70 zou zijn als je gelovig bent. Ikzelf ben als 22-jarige ook gelovig en pas nu ik er tijd voor vrijmaak, tijd om erover na te denken, besef ik dat het een heel mooie waarde in het leven is, om te kunnen geloven in God en om daarnaar te leven.

Over homo's: de God van de christenen haat geen homo's. Hij wijst wel het praktiseren van homoseksualiteit af en homoseksualiteit is voor hem een zonde, niet groter of kleiner dan een andere, waarvoor vergeving mogelijk is. In de praktijk van een moderne samenleving krijg je dat natuurlijk moeilijk verkocht, maar geen kerk of god verplicht homo's om gelovig te zijn. En ook hoort geen enkele christen een homo te veroordelen, dat is immers niet aan ons, maar aan God. Ikzelf heb respect voor elke mens, homo of niet, gelovig of niet.

Waar ikzelf meer moeite mee heb, is dat de kerken zo versnipperd zijn. Ik denk altijd aan de woorden "er is geen kerk, alleen het lichaam van Christus" en daarbij vraag ik me af of deze versnippering (en afkeuren of veroordelen van mekaar, wat een menselijke zonde is) wel gewild was door God. God vraagt dat je mond overloopt waar ja hart van vol is en dat je over hem spreekt, maar uiteindelijk leiden al die specifieke regeltjes per kerk af waar het van in het begin om ging: geloof in God en Jezus Christus. Dat is de grootst gemeenschappelijke deler en als je hierin gelooft en je je houdt aan de 10 geboden (die ik zie als geboden om gewoon als goed mens te leven, die op het eerste na voor zowel niet als wel gelovigen moeten gelden), zie ik niet echt in of het echt fundamenteel uitmaakt bij welke kerk je hoort.

God zal niet oordelen naar welke kerk wat over zichzelf zegt of de keuzes die mensen maakten om bij de ene kerk te gaan en niet bij de andere. Hij zal oordelen naar de daden van ieder mens.

Maar goed, dat geloof ik ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:31

Maar je fatsoenlijk gedragen kan toch ook zonder kerk? Daar heb je toch geen bijbel voor nodig?
Sterker nog; ik geloof dat ik 'Christelijker' ben dan veel gelovigen! Ík wijs het praktiseren van homoseksualiteit niet af. Alsof dat zou kunnen! Homoseksualiteit een zonde?! Alsof het iets is dat je (niet) zou willen zijn?! Volgens mij ben je dat gewoon, of niet. Net alsof je man of vrouw bent, dat kan God toch ook niet afkeuren?!
En hoe weet je nou of jouw God homoseksualiteit afkeurt? Misschien doet hij dat helemaal niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:38

God keurt volgens de bijbel het bedrijven van homoseksualiteit wel degelijk af. Christenen volgen de bijbel altijd wel, de ene al wat meer dan de andere. Maar je moet je kop niet in het zand steken door jezelf christen te beschouwen en de bijbel maar aan te nemen voor de stukjes waarmee je het eens bent. Dan moet je jezelf geen christen noemen en daar is ook niks mis mee. Dan heb je een beetje je eigen geloof, prima voor de mensen die daarvoor kiezen. Voor de god van de christenen (en christenen baseren zich op de bijbel) is homoseksualiteit bedrijven een zonde. Dat heeft niks te maken met het feit of je daarmee akkoord bent of niet. En nogmaals: het is niet dat je het praktiseren van homoseksualiteit afwijst, dat je homo's zelf afwijst. Zij zijn een naaste als een ander en die verdient je liefde evenzeer.

En dat over je fatsoenlijk gedragen: wat jij zegt heb ik ook gezegd.

Iedereen moet zijn eigen keuze maken om te geloven of niet, en als hij gelooft: wat dat inhoudt. Maar je kan er niet buiten dat als je christen bent, je de bijbel (en god) als bron hebt om je gedrag aan te toetsen. En dat staat nu eenmaal in de bijbel. Ben je daarmee niet akkoord? Prima voor jou, maar dan ben je geen christen naar de bijbel. De bijbel is nl. het heilige boek voor christenen. Dus zoek dan een eigen benaming voor je geloof.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:41

Tieneke schreef:
Over homo's: de God van de christenen haat geen homo's. Hij wijst wel het praktiseren van homoseksualiteit af en homoseksualiteit is voor hem een zonde, niet groter of kleiner dan een andere, waarvoor vergeving mogelijk is. In de praktijk van een moderne samenleving krijg je dat natuurlijk moeilijk verkocht, maar geen kerk of god verplicht homo's om gelovig te zijn. En ook hoort geen enkele christen een homo te veroordelen, dat is immers niet aan ons, maar aan God. Ikzelf heb respect voor elke mens, homo of niet, gelovig of niet.

Waar ikzelf meer moeite mee heb, is dat de kerken zo versnipperd zijn. Ik denk altijd aan de woorden "er is geen kerk, alleen het lichaam van Christus" en daarbij vraag ik me af of deze versnippering (en afkeuren of veroordelen van mekaar, wat een menselijke zonde is) wel gewild was door God.

Om met het laatste te beginnen; daar doe je zelf aan mee, door zelf homo's met relatie af te keuren en zo stellig een invulling te maken van hoe God over homosexualiteit denkt. Daar zijn binnen de christelijke kerk de meningen sterk over verdeeld. Ik geloof er niets van dat God homo's verbiedt een relatie aan te gaan.
Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf, dat is het belangrijkste. Interpretaties over homosexuele relaties, tv in huis of paardrijden op zondag zijn niet universeel binnen het christendom. Het ware beter als je dit punt iets minder stellig brengt.
Tieneke schreef:
God keurt volgens de bijbel het bedrijven van homoseksualiteit wel degelijk af. Christenen volgen de bijbel altijd wel, de ene al wat meer dan de andere. Maar je moet je kop niet in het zand steken door jezelf christen te beschouwen en de bijbel maar aan te nemen voor de stukjes waarmee je het eens bent. Dan moet je jezelf geen christen noemen en daar is ook niks mis mee. Dan heb je een beetje je eigen geloof, prima voor de mensen die daarvoor kiezen. Voor de god van de christenen (en christenen baseren zich op de bijbel) is homoseksualiteit bedrijven een zonde. Dat heeft niks te maken met het feit of je daarmee akkoord bent of niet. En nogmaals: het is niet dat je het praktiseren van homoseksualiteit afwijst, dat je homo's zelf afwijst. Zij zijn een naaste als een ander en die verdient je liefde evenzeer.

En dat over je fatsoenlijk gedragen: wat jij zegt heb ik ook gezegd.

Iedereen moet zijn eigen keuze maken om te geloven of niet, en als hij gelooft: wat dat inhoudt. Maar je kan er niet buiten dat als je christen bent, je de bijbel (en god) als bron hebt om je gedrag aan te toetsen. En dat staat nu eenmaal in de bijbel. Ben je daarmee niet akkoord? Prima voor jou, maar dan ben je geen christen naar de bijbel. De bijbel is nl. het heilige boek voor christenen. Dus zoek dan een eigen benaming voor je geloof.

Hier schrik ik echt van.
In mijn beleving is iedereen die van harte de apostolische geloofsbelijdenis aanvaardt, een christen. Ik noem jou niet een slechtere christen dan ik ben maar laat mij ook in mijn waarde. ik baseer mijn leven ook op de bijbel maar trek niet zinnen uit de context maar kijk naar het geheel.
Overigens is ook mijn kerk (die toch een hele grote is) hierin vaak verkeerd begrepen. De katholieke kerk veroordeelt homosexualiteit an sich niet, maar verbiedt sex buiten het huwelijk. En aangezien homo's niet kunnen trouwen is homosex buitenechtelijke sex en dus verboden. Maar niet meer verboden dan welk ongehuwd samenwonend stel dan ook. Om het maar even in perspectief te plaatsen.
Maar dan nog; de katholieke kerk zegt ook dat het eigen geweten, mits goed onderzocht en getoetst, altijd boven de regels gaat. Ook boven de kerkregels.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 10-08-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:46

Maar over tv in huis of paardrijden op zondag staat niets in de bijbel. Over homoseksualiteit staan meerdere dingen in de bijbel. Ik keur niemand af, niemand als persoon. Ik zeg alleen dat de God van de christenen via de bijbel (als je er vanuit gaat dat de bijbel geschreven is zoals gelovigen beweren) het hebben van een homoseksuele relatie van een gelovige als een zonde ziet, evenals liegen, echtbreuk plegen etc. Lees de bijbel er dan gewoon op na!

Dat zegt niets over mijn persoonlijk idee. Het gaat er me puur om wat er in de bijbel staat. Ik heb een aantal homoseksuele vrienden, die evengoed vriend zijn dan anderen. Daar heeft het niks mee te maken. Want ik ben me heel goed bewust van het feit dat ik niet mag oordelen. Maar als ik lees, weet ik wat ik lees en die woorden laten niets aan de verbeelding over, toch niet als het daarom gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:52

heb je je echt verdiept in de gewraakte passages uit leviticus en de romeinenbrief? Of citeer je gewoon de zinnen zonder te kijken naar historische context etc?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:56

Het gereformeerde geloof, is intolerant, anti vrouwen, en zeer discriminerend.
Ben zelf er in opgevoed, en het is een tijd die ik snel wil vergeten, men deed eigenlijk alles in het geniep, Zondag´s mocht men geen paardrijden, geen wedstrijdrijden, niets.
En de een mocht tv kijken wanneer het maar niet thuis was.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:02

Professor schreef:
Het gereformeerde geloof, is intolerant, anti vrouwen, en zeer discriminerend.
Ben zelf er in opgevoed, en het is een tijd die ik snel wil vergeten, men deed eigenlijk alles in het geniep, Zondag´s mocht men geen paardrijden, geen wedstrijdrijden, niets.
En de een mocht tv kijken wanneer het maar niet thuis was.

Thanks! :Y) Anders scheer je gezellig even alles over een kam...