Tieneke schreef:Over homo's: de God van de christenen haat geen homo's. Hij wijst wel het praktiseren van homoseksualiteit af en homoseksualiteit is voor hem een zonde, niet groter of kleiner dan een andere, waarvoor vergeving mogelijk is. In de praktijk van een moderne samenleving krijg je dat natuurlijk moeilijk verkocht, maar geen kerk of god verplicht homo's om gelovig te zijn. En ook hoort geen enkele christen een homo te veroordelen, dat is immers niet aan ons, maar aan God. Ikzelf heb respect voor elke mens, homo of niet, gelovig of niet.
Waar ikzelf meer moeite mee heb, is dat de kerken zo versnipperd zijn. Ik denk altijd aan de woorden "er is geen kerk, alleen het lichaam van Christus" en daarbij vraag ik me af of deze versnippering (en afkeuren of veroordelen van mekaar, wat een menselijke zonde is) wel gewild was door God.
Om met het laatste te beginnen; daar doe je zelf aan mee, door zelf homo's met relatie af te keuren en zo stellig een invulling te maken van hoe God over homosexualiteit denkt. Daar zijn binnen de christelijke kerk de meningen sterk over verdeeld. Ik geloof er niets van dat God homo's verbiedt een relatie aan te gaan.
Heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf, dat is het belangrijkste. Interpretaties over homosexuele relaties, tv in huis of paardrijden op zondag zijn niet universeel binnen het christendom. Het ware beter als je dit punt iets minder stellig brengt.
Tieneke schreef:God keurt volgens de bijbel het bedrijven van homoseksualiteit wel degelijk af. Christenen volgen de bijbel altijd wel, de ene al wat meer dan de andere. Maar je moet je kop niet in het zand steken door jezelf christen te beschouwen en de bijbel maar aan te nemen voor de stukjes waarmee je het eens bent. Dan moet je jezelf geen christen noemen en daar is ook niks mis mee. Dan heb je een beetje je eigen geloof, prima voor de mensen die daarvoor kiezen. Voor de god van de christenen (en christenen baseren zich op de bijbel) is homoseksualiteit bedrijven een zonde. Dat heeft niks te maken met het feit of je daarmee akkoord bent of niet. En nogmaals: het is niet dat je het praktiseren van homoseksualiteit afwijst, dat je homo's zelf afwijst. Zij zijn een naaste als een ander en die verdient je liefde evenzeer.
En dat over je fatsoenlijk gedragen: wat jij zegt heb ik ook gezegd.
Iedereen moet zijn eigen keuze maken om te geloven of niet, en als hij gelooft: wat dat inhoudt. Maar je kan er niet buiten dat als je christen bent, je de bijbel (en god) als bron hebt om je gedrag aan te toetsen. En dat staat nu eenmaal in de bijbel. Ben je daarmee niet akkoord? Prima voor jou, maar dan ben je geen christen naar de bijbel. De bijbel is nl. het heilige boek voor christenen. Dus zoek dan een eigen benaming voor je geloof.
Hier schrik ik echt van.
In mijn beleving is iedereen die van harte de apostolische geloofsbelijdenis aanvaardt, een christen. Ik noem jou niet een slechtere christen dan ik ben maar laat mij ook in mijn waarde. ik baseer mijn leven ook op de bijbel maar trek niet zinnen uit de context maar kijk naar het geheel.
Overigens is ook mijn kerk (die toch een hele grote is) hierin vaak verkeerd begrepen. De katholieke kerk veroordeelt homosexualiteit an sich niet, maar verbiedt sex buiten het huwelijk. En aangezien homo's niet kunnen trouwen is homosex buitenechtelijke sex en dus verboden. Maar niet meer verboden dan welk ongehuwd samenwonend stel dan ook. Om het maar even in perspectief te plaatsen.
Maar dan nog; de katholieke kerk zegt ook dat het eigen geweten, mits goed onderzocht en getoetst, altijd boven de regels gaat. Ook boven de kerkregels.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 10-08-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt