Einde Studiefinanciering nabij.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:56

Ik ben 't met Szan eens, er is een groot verschil tussen uitwonend en thuiswonend. Ik zou als uitwonende ook niet rondkomen, mijn ouders zijn niet bereid te steunen, dus blijf ik thuis. Eigenlijk ook omdat ik 't hier veel fijner vindt.

Zit er niet een groter verschil is stufi tussen uit en thuiswonend? Ik krijg straks 90, mijn zus krijgt 70 euro. Uitwonende kunnen ronde de 300 á 350 krijgen? Toch?

Edit: ik bedoel misbruik in de trant van: stufi gebruiken om enigzins luxe te kunnen leven. Lees: feesten, vakanties enz.
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 28-07-10 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:57

Basisbeurs voor uitwonenden is 260 euro. Dat kan hoger worden, maar dan moet je wel in aanmerking komen voor de aanvullende beurs..`

Edit: en uiteraard zijn er studenten die misbruik maken van de stufi (plus eventuele lening erbij). Maar dat is, nogmaals, zo'n kleine groep.
Als enkel daar het beleid op gebaseerd zou zijn dan was het totaal ten onrechte van de grote meerderheid van de studenten die de stufi wel nodig hebben voor studeren op zich :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:02

xXLiekeXx schreef:
Edit: ik bedoel misbruik in de trant van: stufi gebruiken om enigzins luxe te kunnen leven. Lees: feesten, vakanties enz.

En dat is er dus niet. Je kunt geen feesten en vakanties betalen van je stufi, tenzij je al een andere manier hebt om de normale kosten te dragen (oftewel: dat geld krijg je van je ouders).

Maar vergeet niet dat mensen lang niet altijd gaan uitleggen aan jou waar het geld vandaan komt. Dus het is ook niet verstandig om daar al te veel conclusies op te baseren.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:11

Het is al vaker gezegd; als uitwonende kun je niet van studiefinanciering rondkomen. Verhalen over studenten die feesten en zich klem zuipen zijn in deze discussie niet erg relevant. Het gaat erom dat je, door de stufi af te schaffen, potentieel mensen ervan weerhoudt te gaan studeren die het dankzij de studiefinanciering wél zouden kunnen. En dat zijn over het algemeen ook de mensen die, mét studiefinanciering, niet genoeg hebben om erbij te kunnen feesten en dure vakanties te boeken. Díe zul je namelijk altijd houden, maar dat is nou precies de groep waar het in deze discussie niet over gaat.

Ik weet niet of ik voor of tegen het afschaffen ben. Enerzijds vraag ik me af hoe handig het is om dit soort bezuinigingen, die invloed gaan hebben op de economische ontwikkeling in verdere toekomst, te gaan doorvoeren. Anderzijds denk ik ook dat het huidige systeem wel verbeterd zou kunnen - en misschien ook moeten - worden.

De roep dat ''studenten dan maar moeten gaan werken'' vind ik riskant. Het punt is namelijk dat de tijd die door studenten gestopt wordt in werk, niet gestopt wordt in het studeren zelf. Dat zal niet bevorderlijk zijn voor de studieresultaten, zeker niet omdat banen in principe niet binnen het eigen vakgebied vallen en dus vaak niet relevante werkervaring toevoegen. De meeste studenten moeten al bijwerken om hun studie nu te bekostigen; ik denk dat het in elk geval averechts gaat werken als studenten veel meer moeten gaan werken.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:46

Babsiej schreef:
En jij denkt dat de mensen die meer verdienen niet ook ontzettend veel belasting betalen ? En dus ook al in moeten leveren ?

Dit is toch al jaren zo? :')

Heeft weinig te maken met het afschaffen van de stufi, dit is een compleet andere discussie.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:21

Bellona_K schreef:
LuvdaTossa schreef:
Als we allemaal wat in moeten leveren, dan kunnen we de studenten niet uitsluiten. Dus dat daar wat van af wordt gehaald, lijkt mij niet zo gek. Het is al fijn dat wij maar een klein beetje aan schoolgeld hoeven te betalen, dat is in andere landen ook wel heel anders.

Nee hoor, we moeten niet allemaal inleveren; alleen de ouderen, zieken, laaggeschoolden, gehandicapten en binnenkort dus ook de studenten.

In welke andere landen is het dan zo anders m.b.t. schoolgeld betalen?

Het is een reactie hierop dus wel alles quoten. Je begint zelf over bepaalde groepen. Dus niet alleen de ouderen, zieken, laaggescholden, en gehandicapten worden gepakt hoor.
Als je veel verdient wordt je ook behoorlijk gepakt. Je valt overal buiten, moet meer belasting betalen.. Dus waarom de studenten niet ook wat inleveren ?

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:29

Babsiej schreef:
Bellona_K schreef:
Nee hoor, we moeten niet allemaal inleveren; alleen de ouderen, zieken, laaggeschoolden, gehandicapten en binnenkort dus ook de studenten.

In welke andere landen is het dan zo anders m.b.t. schoolgeld betalen?

Het is een reactie hierop dus wel alles quoten. Je begint zelf over bepaalde groepen. Dus niet alleen de ouderen, zieken, laaggescholden, en gehandicapten worden gepakt hoor.
Als je veel verdient wordt je ook behoorlijk gepakt. Je valt overal buiten, moet meer belasting betalen.. Dus waarom de studenten niet ook wat inleveren ?

Op alleen het ge-quote geef ik een reactie, dus ik hoef niet alles te quoten, dankjewel.

Wellicht is het je ontgaan dat belasting betalen naar schijven gaat. Bijv. verdien je 4000 bruto per maand, dan betaal je (tot 1.333,- als ik het goed heb?) 30%, vanaf een volgend bedrag 40%, en dan over de top van je inkomen betaal je 50%. Het is niet zo dat wanneer je 4000 verdient, je over die gehele 4000 euro 50% belasting betaald.

Ik vraag mij af, hoe nadelig kan het zijn om veel geld te verdienen? Oke, je betaald over een gedeelte heel veel belasting, maar ik ken geen enkele bovengemiddelde verdiener die zou willen ruilen met een ondergemiddelde verdiener die in de 30% schaal blijft.

Bovendien val je niet overal buiten, denk aan de hypotheek die je kan nemen voor je (al dan niet riante) koophuis (en niet te vergeten de hypotheekrente aftek), de auto die je je kan veroorloven, de luxe vakanties.. Dat je overal buiten valt als je veel verdient is dus echt dikke onzin.

xDramaQueen

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:56

Angelita schreef:
De hele vakantie op je gat zitten is weer het andere uiterste. Mijn vooruitzicht is wel dat ik iedere vakantiedag zou moeten werken. Simpelweg omdat ik dan mijn studiekosten moet betalen, een deel van de huur, eten (samen met vriend) etc. etc.
Nu denk je vast ''ja maar dat heeft iedereen dan''. Klopt, maar ik ben pas 17 en verdien dus echt geen moer (minimum). Als ik nou 6 euro per uur zou verdienen werd het al makkelijker, maar met die 3,50 per uur kan ik dan echt niet rond komen hoor. Met stufi is goed te doen maar zonder ga ik dat simpelweg niet redden.
En zoveel werken én studeren ben ik niet toe in staat, ik heb ADHD, heb daardoor de concentratie van een doperwt en heb zodoende meer pauzes e.d. nodig tussen mijn schoolwerk.

Wat betreft het verdienen heb ik een tip, ik weet niet wat voor werk je doet? maar ik werk in de schoonmaak en in de afwas (horeca) deze 2 baantjes wil niet iedereen maar zijn geweldig voor studenten, in een winkel zou ik zo'n 5,92 verdienen (bruto) in de schoonmaak heb ik 8,50 euro schoon, en in de horeca heb ik 9 euro bruto EXCL fooi, wat nog wel zo;n 3 euro per uur oploopt ik verdien dus ruim 12 euro per uur en dat voor een luizenbaantje! voordeel is dat t ook vaak savonds is, je maakt vrienden, en je kan je ei lekker kwijt in de keuken! het zijn niet de stoerste baantjes om te vertellen tegen je vrienden nee, maar ik lach altijd 3x zo hard terug wanneer ik zo'n 4 euro per uur meer verdien.

xXLiekeXx schreef:
Tja, ik heb natuurlijk makkelijk praten. Ik woon thuis en mijn ouders betalen collegegeld en boeken. Dit zou ik zelf ook kunnen, maar niet als uitwonende.

Ik snap dat het voor sommige mensen erg, heel erg zwaar gaat worden met werken en studeren.

Het brengt mij in een tweestrijd. Omdat ik ook merk hoe er misbruik van gemaakt wordt. Maar, de mensen die hard werken gun in het van harte om toch netjes rond te kunnen komen!

Edit: vraagje: Zijn alle uitwonende studenten hier uitwonend door onmogelijk situatie thuis of een te grote afstand of zou je het ook gemakkelijk redden met thuiswonen? Gewoon nieuwsgierigheid.

ik vanwege de afstand, is niet extreem maar ik vind het wel lekker zo mijn leven volledig omkeren, maar ik werk altijd voldoende (zelfs iets te veel soms := ) dus heb geen problemen met rondkomen, alleen heb t als uitwonende wel nodig want ik betaal wel alles zelf, boeken, schoolgeld, excursies, verzekeringen etc. ik werk eigenlijk altijd naast mijn studie, vind het wel lekker :D

dus alsnog zeg ik, inwonend stufi afschaffen prima!
uitwonend houden :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:22

xDramaQueen schreef:

Waarom? Inwonend krijg je nog niet eens genoeg om je collegegeld van te betalen. Dus je houdt er niets, nada, niente aan over. Zip. Nul. Ook zij zullen moeten werken voor hun extra's, of gesponsord worden door hun ouders.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:43

Bellona_K schreef:

Citaat:
Op alleen het ge-quote geef ik een reactie, dus ik hoef niet alles te quoten, dankjewel.

Wellicht is het je ontgaan dat belasting betalen naar schijven gaat. Bijv. verdien je 4000 bruto per maand, dan betaal je (tot 1.333,- als ik het goed heb?) 30%, vanaf een volgend bedrag 40%, en dan over de top van je inkomen betaal je 50%. Het is niet zo dat wanneer je 4000 verdient, je over die gehele 4000 euro 50% belasting betaald.

Ik vraag mij af, hoe nadelig kan het zijn om veel geld te verdienen? Oke, je betaald over een gedeelte heel veel belasting, maar ik ken geen enkele bovengemiddelde verdiener die zou willen ruilen met een ondergemiddelde verdiener die in de 30% schaal blijft.

Bovendien val je niet overal buiten, denk aan de hypotheek die je kan nemen voor je (al dan niet riante) koophuis (en niet te vergeten de hypotheekrente aftek), de auto die je je kan veroorloven, de luxe vakanties.. Dat je overal buiten valt als je veel verdient is dus echt dikke onzin.

Ja maar dan lever je toch al in , door veel te verdienen draag je dus genoeg bij aan de economie hoor. Ik weet hoe de schijven werken, en weet ook hoeveel belasting je betaald als je maar iets boven modaal verdient. En ik vind het ook prima dat mensen die meer verdienen, meer dragen. Maar ook studenten kunnen gewoon inleveren net als we allemaal moeten doen. Iedereen levert in, als de zorg duurder word is dat voor iedereen. Ja tuurlijk is het voor iemand die meer verdient makkelijker te behappen, maar je kunt nu eenmaal niet alles op die schouders gooien.

Lenen voor je studie lijkt me niets vervelends aan, kan iedereen, en als je netjes je studie afmaakt kan iedereen deze ook terug betalen. Hoeft de maatschappij dat niet meer te doen, scheelt veel geld.

Ik heb ook moeten lenen voor mijn studie, en is terugbetaald. Ik ben er niet slechter van geworden hoor.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:30

Shadow0 schreef:
xDramaQueen schreef:

Waarom? Inwonend krijg je nog niet eens genoeg om je collegegeld van te betalen. Dus je houdt er niets, nada, niente aan over. Zip. Nul. Ook zij zullen moeten werken voor hun extra's, of gesponsord worden door hun ouders.

Misschien is het een idee om gewoon iedereen die gesponsord worden door hun ouders geen stufi meer te geven, maar dat is natuurlijk heel onmogelijk. Maar van feestende studenten die hun stufi misbruiken het lijkt mij onmogelijk zonder dat ze er gewoon kneiterhard voor hebben gewerkt om te kunnen feesten en studeren.

Galeobdolon

Re: Einde Studiefinanciering nabij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:57

de studiefinanciering was al nooit een volledige dekking voor noodzakelijke dingen, maar voor sommigen een onmisbare bijdrage aan huur en eten.

ik vind het heel erg jammer dat hier op bezuinigd gaat worden. ik begin dit jaar aan mijn studie maar heb geen geldzorgen omdat ik het goed getroffen heb. voor het broertje van mijn vriend gaat het er echter somber uit zien. mijn vriend heeft al een studieschuld van ruim 25.000 euro die hij ook gewoon moet aflossen door nu alleen maar hard te werken. als de studiefinanciering was afgeschaft in de tijd dat hij nog studeerde dan had hij moeten stoppen met school.

meer kinderen zonder of met arme ouders gaan hier erg de dupe van worden, ook in die kinderen zit veel talent en iedereen zou de kans moeten krijgen dat talent te ontwikkelen.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:18

Ik ben thuiswonend en krijg 300 euro stufi.

Ik betaal alles zelf, 210 euro collegegeld per maand, schoolboeken, sportkleding, ehbo cursus, buitenlandweken. Kost veel geld en is verplicht. Ik heb mijn stufi nodig. Ik ken ook mensen die stufi krijgen maar waarvan de ouders hun school betalen. Laat ze daar lekker op bezuinigen (weet dat dit niet te controleren valt maar toch)! Zonder stufi kan ik wel stoppen.

Denk trouwens dat je als student wel sterk staat als je nu al stufi krijgt. Mocht het zo zijn dat ze het afschaffen en ook voor de mensen die al studeren (dus niet die nog wel tot einde stufi uitkeren). Er is je immers belooft om 4 jaar stufi te krijgen en deze niet terug te hoeven betalen als je binnen 10 jaar je diploma behaalt. Jij bent dus gaan studeren op basis van die afspraak. Ik had het bijvoorbeeld niet kunnen betalen als dat niet zo was geweest.