Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xXLiekeXx schreef:Edit: ik bedoel misbruik in de trant van: stufi gebruiken om enigzins luxe te kunnen leven. Lees: feesten, vakanties enz.
Bellona_K schreef:LuvdaTossa schreef:Als we allemaal wat in moeten leveren, dan kunnen we de studenten niet uitsluiten. Dus dat daar wat van af wordt gehaald, lijkt mij niet zo gek. Het is al fijn dat wij maar een klein beetje aan schoolgeld hoeven te betalen, dat is in andere landen ook wel heel anders.
Nee hoor, we moeten niet allemaal inleveren; alleen de ouderen, zieken, laaggeschoolden, gehandicapten en binnenkort dus ook de studenten.
In welke andere landen is het dan zo anders m.b.t. schoolgeld betalen?
Babsiej schreef:Bellona_K schreef:Nee hoor, we moeten niet allemaal inleveren; alleen de ouderen, zieken, laaggeschoolden, gehandicapten en binnenkort dus ook de studenten.
In welke andere landen is het dan zo anders m.b.t. schoolgeld betalen?
Het is een reactie hierop dus wel alles quoten. Je begint zelf over bepaalde groepen. Dus niet alleen de ouderen, zieken, laaggescholden, en gehandicapten worden gepakt hoor.
Als je veel verdient wordt je ook behoorlijk gepakt. Je valt overal buiten, moet meer belasting betalen.. Dus waarom de studenten niet ook wat inleveren ?
Angelita schreef:De hele vakantie op je gat zitten is weer het andere uiterste. Mijn vooruitzicht is wel dat ik iedere vakantiedag zou moeten werken. Simpelweg omdat ik dan mijn studiekosten moet betalen, een deel van de huur, eten (samen met vriend) etc. etc.
Nu denk je vast ''ja maar dat heeft iedereen dan''. Klopt, maar ik ben pas 17 en verdien dus echt geen moer (minimum). Als ik nou 6 euro per uur zou verdienen werd het al makkelijker, maar met die 3,50 per uur kan ik dan echt niet rond komen hoor. Met stufi is goed te doen maar zonder ga ik dat simpelweg niet redden.
En zoveel werken én studeren ben ik niet toe in staat, ik heb ADHD, heb daardoor de concentratie van een doperwt en heb zodoende meer pauzes e.d. nodig tussen mijn schoolwerk.
xXLiekeXx schreef:Tja, ik heb natuurlijk makkelijk praten. Ik woon thuis en mijn ouders betalen collegegeld en boeken. Dit zou ik zelf ook kunnen, maar niet als uitwonende.
Ik snap dat het voor sommige mensen erg, heel erg zwaar gaat worden met werken en studeren.
Het brengt mij in een tweestrijd. Omdat ik ook merk hoe er misbruik van gemaakt wordt. Maar, de mensen die hard werken gun in het van harte om toch netjes rond te kunnen komen!
Edit: vraagje: Zijn alle uitwonende studenten hier uitwonend door onmogelijk situatie thuis of een te grote afstand of zou je het ook gemakkelijk redden met thuiswonen? Gewoon nieuwsgierigheid.
Bellona_K schreef:Het is een reactie hierop dus wel alles quoten. Je begint zelf over bepaalde groepen. Dus niet alleen de ouderen, zieken, laaggescholden, en gehandicapten worden gepakt hoor.
Als je veel verdient wordt je ook behoorlijk gepakt. Je valt overal buiten, moet meer belasting betalen.. Dus waarom de studenten niet ook wat inleveren ?
Citaat:Op alleen het ge-quote geef ik een reactie, dus ik hoef niet alles te quoten, dankjewel.
Wellicht is het je ontgaan dat belasting betalen naar schijven gaat. Bijv. verdien je 4000 bruto per maand, dan betaal je (tot 1.333,- als ik het goed heb?) 30%, vanaf een volgend bedrag 40%, en dan over de top van je inkomen betaal je 50%. Het is niet zo dat wanneer je 4000 verdient, je over die gehele 4000 euro 50% belasting betaald.
Ik vraag mij af, hoe nadelig kan het zijn om veel geld te verdienen? Oke, je betaald over een gedeelte heel veel belasting, maar ik ken geen enkele bovengemiddelde verdiener die zou willen ruilen met een ondergemiddelde verdiener die in de 30% schaal blijft.
Bovendien val je niet overal buiten, denk aan de hypotheek die je kan nemen voor je (al dan niet riante) koophuis (en niet te vergeten de hypotheekrente aftek), de auto die je je kan veroorloven, de luxe vakanties.. Dat je overal buiten valt als je veel verdient is dus echt dikke onzin.
Shadow0 schreef:xDramaQueen schreef:dus alsnog zeg ik, inwonend stufi afschaffen prima!
Waarom? Inwonend krijg je nog niet eens genoeg om je collegegeld van te betalen. Dus je houdt er niets, nada, niente aan over. Zip. Nul. Ook zij zullen moeten werken voor hun extra's, of gesponsord worden door hun ouders.