hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:50

janesmith schreef:
Dit is een hele slimme zet van Rutte. Nu het CDA bereid is om aan te schuiven, zal hij weer af proberen te stevenen op een VVD-PVV-CDA regering. Dan zal het CDA keihard moeten uitleggen waarom ze bij de ene coalitie wel aan willen schuiven zonder eisen vooraf en bij de andere niet. Dat zullen Rutte en Wilders in de openbaarheid zo uitmelken dat Verhagen op den duur niet anders zal kunnen dan kleur te bekennen. Ik ben bang dat dat rechtse kabinet van die drie er uiteindelijk toch gaat komen. Leuk voor even, maar op den duur gaat de PVV daar schade van hebben, en dat is nou niet bepaald mijn droombeeld. Zelf had ik echt gehoopt op een kabinet zonder PVV. Maar als het er dan toch van komt, laat Wilders dan maar de post Immigratie krijgen, dan gaat er in ieder geval een grove bezem door dat beleid.

Oprechte vraag, dus niet om de PVV aan te vallen ofzo. Maar ik begreep uit jouw eerdere posts dat jij wel een PVV aanhanger bent (klopt dat?). Waarom wil je dan niet dat de PVV de verantwoordelijkheid neemt om te regeren en hoop je op een kabinet zonder PVV. Als ze zo'n geweldig programma hebben, en het zo mooi weten te vertellen, dan zouden ze toch ook in staat moeten zijn om die beloftes waar te maken in een kabinet?

PS: wat bedoel je met post immigratie? Er is namelijk niet zoiets als een minister van immigratie :?

janesmith

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:05

Ja, ik stem PVV, maar vind dat de PVV nog groter zou moeten worden dan ze nu is. Het liefst de allergrootste zodat Wilders premier wordt. Als de PVV nu zitting zou nemen in een kabinet is de kans levensgroot dat aan de groei van de partij een einde komt. Dat is inherent aan het deel uitmaken van een kabinet. Neem de afgelopen periode, alle regeringspartijen hebben zetels verloren. Een PVV in de oppositie zou gewoon verder blijven groeien en kiezers trekken die ontevreden zijn met de bezuinigingen die er aan zitten te komen. Dan kiezen ze vaak voor een oppositiepartij.
Die post bestaat inderdaad niet, maar net als voor Rouvoet speciaal een post Jeugd en Gezin in het leven geroepen is, zou Wilders een ministerie kunnen krijgen dat alleen over immigratie en integratie gaat.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:19

Maar vind je dat zelf niet een nogal hypocriete instelling. Je gaat toch de verkiezingen in met een programma waarin staat hoe jij NL zou willen vormen als jouw partij aan de macht komt. Daar stemmen mensen dan op, omdat beeld tot realiteit te maken. En dan zou jij het beter vinden als de PVV nog een paar jaar achterover kan leunen?

We hebben het in dit topic steeds over het feit dat je de wens van de kiezer moet volgen, en dat de partij die zoveel gewonnen heeft, dan ook tot regeren moet komen. Maar als we volgen wat jij zegt, dan zou je dus liever niet de wens van de kiezer volgen.

Ik vind het zelf niet een hele dappere instelling. Als je vind dat jou partij het beste programma voor NL heeft, dan vind ik ook dat ze dat waar moeten maken in een regering.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:22

Uitsluit? Nee ze willen er niet mee regeren. Heel wat anders.
Bovendien is het niet de grootste partij die geen plek krijgt, want als ze de grootste partij waren zouden ze niemand
nodig hebben om mee te regeren.
sp had toendertijd nog meer zetels en daar wou ook niemand mee regeren, heeft daar iemand over geklaagt?

edit: niet geheel ontopic, maar geweldig dat wilders één dag na te zijn verkozen zijn standpunt omtrent de aow al veranderde :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:34

jantergouw schreef:
Ik vind niet dat de P.V.V. uitgesloten is.Dat is hoe politiek bedreven wordt en niet gewild zijn als coalitiepartner wil niet zeggen dat je uitgesloten bent.Wel ben ik het eens dat ze voor de show minstens even hadden kunnen snuffelen.

Ik ben het niet eens met het eerste deel, wel met het tweede, maar dat wist je al. <3

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:39

Anoeska schreef:
Maar vind je dat zelf niet een nogal hypocriete instelling. Je gaat toch de verkiezingen in met een programma waarin staat hoe jij NL zou willen vormen als jouw partij aan de macht komt. Daar stemmen mensen dan op, omdat beeld tot realiteit te maken. En dan zou jij het beter vinden als de PVV nog een paar jaar achterover kan leunen?

We hebben het in dit topic steeds over het feit dat je de wens van de kiezer moet volgen, en dat de partij die zoveel gewonnen heeft, dan ook tot regeren moet komen. Maar als we volgen wat jij zegt, dan zou je dus liever niet de wens van de kiezer volgen.

Ik vind het zelf niet een hele dappere instelling. Als je vind dat jou partij het beste programma voor NL heeft, dan vind ik ook dat ze dat waar moeten maken in een regering.

Dat vind jij helemaal niet, dat zeg je alleen maar. Jij hoopt dat de PVV snel ruzie maakt en het kabinet valt, om zodoende vlug verlost te zijn van ze. Is die instelling ook niet hypocriet?
Aan de macht is een relatief begrip. Ik stem PVV om ze groter te maken, maar niet om ze nu al in een regering te hebben. Dat zou ik pas een goede zaak vinden als ze de grootste zijn. Is een kwestie van strategie. Ik vind inderdaad dat de PVV het beste programma heeft van alle politieke partijen, maar alleen als ze de grootste zijn kunnen ze ook de meeste punten daarvan in beleid omzetten. Dat is nu eenmaal het voorrecht van de grootste.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:42

janesmith schreef:
Dat vind jij helemaal niet, dat zeg je alleen maar. Jij hoopt dat de PVV snel ruzie maakt en het kabinet valt, om zodoende vlug verlost te zijn van ze. Is die instelling ook niet hypocriet?
Aan de macht is een relatief begrip. Ik stem PVV om ze groter te maken, maar niet om ze nu al in een regering te hebben. Dat zou ik pas een goede zaak vinden als ze de grootste zijn. Is een kwestie van strategie. Ik vind inderdaad dat de PVV het beste programma heeft van alle politieke partijen, maar alleen als ze de grootste zijn kunnen ze ook de meeste punten daarvan in beleid omzetten. Dat is nu eenmaal het voorrecht van de grootste.

Maar je stemt dus op een partij waarvan je op voorhand al gelooft dat ze door het onberekenbare beleid een regering snel zullen laten vallen. Dat klinkt niet erg als vertrouwen in die beweging

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:44

xNursiex schreef:
want als ze de grootste partij waren zouden ze niemand
nodig hebben om mee te regeren.

Zelfs de grootste partij heeft minstens één andere partij nodig om aan een meerderheid te komen.

xNursiex schreef:
niet geheel ontopic, maar geweldig dat wilders één dag na te zijn verkozen zijn standpunt omtrent de aow al veranderde :D

Dat vond ik ook. Daarmee kregen ze in één klap de VVD aan hun zijde. Was strategisch gezien een meesterzet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:44

Janesmith: Ja klopt, ik ben geen aanhanger van de PVV. Maar wel van politiek en een politieke discussie, dus ik wil me best oprecht proberen te verplaatsen in hoe kiezers van andere partijen erover denken. En volgens mij zeg ik ook niet dat ik vind dat de PVV in de regering moet. Dat bedoel ik in ieder geval niet. Ik probeerde alleen te achterhalen hoe jij iets bedoelde dat je hier eerder opschreef. Ik had er verder niets kwaads mee in de zin. Gewoon interesse hoe je dacht.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:47

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Maar je stemt dus op een partij waarvan je op voorhand al gelooft dat ze door het onberekenbare beleid een regering snel zullen laten vallen. Dat klinkt niet erg als vertrouwen in die beweging

Niets meer of minder dan stemmers op andere partijen die bij voorbaat al kansloos zijn voor een kabinet. Zoals je zelf al zei was van tevoren bekend dat de PVV met niemand zou kunnen gaan regeren omdat alleen de VVD eventueel mee wilde doen. Dus net zoals jij stemde op een partij waarvan je wist dat ze niet met de PVV wilde, stemde ik ook op een partij waar ik van tevoren wist dat ze deze keer nog niet zouden gaan regeren. Ik zie het verschil niet. Of gelden die regels alleen als het zo uitkomt?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:51

Anoeska schreef:
Janesmith: Ja klopt, ik ben geen aanhanger van de PVV. Maar wel van politiek en een politieke discussie, dus ik wil me best oprecht proberen te verplaatsen in hoe kiezers van andere partijen erover denken. En volgens mij zeg ik ook niet dat ik vind dat de PVV in de regering moet. Dat bedoel ik in ieder geval niet. Ik probeerde alleen te achterhalen hoe jij iets bedoelde dat je hier eerder opschreef. Ik had er verder niets kwaads mee in de zin. Gewoon interesse hoe je dacht.

dat begrijp ik, en ik leg het dan ook netjes uit. Maar ik geloof echt niet dat er ook maar één niet PVV of VVD stemmer is die hoopt dat een kabinet met de PVV, succesvol is. Ze hopen alleen maar dat die partij dan heel vlug de LPF achterna gaat. Aangezien ik de PVV wel een hoop in bange dagen vind, ben ik dus een voorstander van een hele andere gang van zaken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:54

JS Ik vind het nogal een verschil of je stemt op een partij die eventueel bij kan gaan dragen tot het oplossen van de vele huidige problemen of op een partij dat bij voorbaat niet wil alleen voor eigen gewin

Dat is ook het probleem met Wilders hij kijkt niet verder dan zijn eigen agenda anders zou hij niet in het buitenland bevriende staatshoofden uitschelden, hetgeen hem op voorhand al volledig incompetent maakt voor de baan waar jij hem zo graag op ziet.
En waar hij nooit zal komen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:58

Heel eerlijk hink ik een beetje op twee benen. Aan de ene kant vind ik de PVV echt helemaal niets. Ik heb niets tegen het rechtse gedachtengoed (als is het mijn ding niet), maar wel heel erg iets tegen de manier waarop het bij de PVV gebeurd. De banale, simplistische manier waarop dingen worden voorgesteld. En het bijna agressieve/onbeleefde gedrag van de PVV. Ik vind dat er in de samenleving én de tweede kamer bepaalde normen en waarden zijn waar we ons aan houden. Dus schelden in de tweede kamer (of tegen de barman van nieuwspoort), een partij die niet democratisch is opgezet, enz. dat zijn geen dingen die ik waardeer in een partij.

Aan de andere kant ben ik verstanig genoeg om te denken dat ik het misschien best mis kan hebben. Misschien moesten wee het inderdaad maar eens over een andere boeg proberen met een partij als de PVV. Wie weet is het wel een oplossing.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:06

sarabande schreef:
JS Ik vind het nogal een verschil of je stemt op een partij die eventueel bij kan gaan dragen tot het oplossen van de vele huidige problemen of op een partij dat bij voorbaat niet wil alleen voor eigen gewin

Dat is ook het probleem met Wilders hij kijkt niet verder dan zijn eigen agenda anders zou hij niet in het buitenland bevriende staatshoofden uitschelden, hetgeen hem op voorhand al volledig incompetent maakt voor de baan waar jij hem zo graag op ziet.
En waar hij nooit zal komen.

je doelt op het uitschelden van een veroordeeld terrorist als die Erdogan? Mooi voorbeeld.
Ik zeg niet dat hij er ooit zal komen, maar jouw bewering dat hij er nooit komt is pure speculatie die ook op geen enkel gegeven gebaseerd is. Als de partij de grootste wordt dan zal hij, net als Berlusconi en Poetin, gewoon premier worden. En alle landen zullen gewoon met ons blijven handelen en onderhandelen, zie maar China, Rusland etc.
Dat de PVV niet wil regeren is ook weer een, bewuste of onbewuste, foute voorstelling van zaken van jouw kant. Hij wil wel, maar de anderen lusten hem niet. Is een levensgroot verschil. :-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:22

janesmith schreef:
Dat de PVV niet wil regeren is ook weer een, bewuste of onbewuste, foute voorstelling van zaken van jouw kant. Hij wil wel, maar de anderen lusten hem niet. Is een levensgroot verschil. :-)

Nee hoor dat is jouw optie dat ze dat nu niet willen om er beter van te worden. Die herhaal ik alleen maar in mijn woorden.

Erdogan vertegenwoordigd als staatshoofd zijn land, Wilders is kamerlid. Dus het is niet zomaar een privé mannetje dat een misdadiger uit schelt, Wilders had na al zijn jaren als kamerlid het verschil daartussen moeten zien. Jouw steeds maar komen met Poetin is geen vergelijk, Rusland is nu niet echt een democratie en ik mag hopen dat Wilders niet zoals in Italië de media hier helemaal naar zijn hand kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:26

Janesmith, Wilders zal misschien wel hetzelfde denk als jij, namelijk dat hij in de oppositie meer kan groeien dan in het kabinet. Dat is voor hem misschien reden genoeg om toch maar in de oppositie te kruipen. Ik zie hem het liefst in de regering en wel zo kort mogelijk.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:48

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Nee hoor dat is jouw optie dat ze dat nu niet willen om er beter van te worden. Die herhaal ik alleen maar in mijn woorden.

Erdogan vertegenwoordigd als staatshoofd zijn land, Wilders is kamerlid. Dus het is niet zomaar een privé mannetje dat een misdadiger uit schelt, Wilders had na al zijn jaren als kamerlid het verschil daartussen moeten zien. Jouw steeds maar komen met Poetin is geen vergelijk, Rusland is nu niet echt een democratie en ik mag hopen dat Wilders niet zoals in Italië de media hier helemaal naar zijn hand kan zetten.

Er zijn wel meer landen waar wij als staat geen vriendschappelijke band mee hebben. Je kunt in het leven niet met iedereen bevriend zijn. Als je dat wel bent dan ben je een allemansvriend, dat is een ander woord voor iemand zonder eigen mening en met alle winden meewaait. Bush en Obama hebben bepaalde landen en hun regeringen ook als het centrum van het kwaad genoemd. Hebben ze daar last van? Ik dacht het niet.
Wilders heeft heel duidelijk aangegeven wel te willen regeren. Hij heeft een belangrijk standpunt als blijk van goede wil laten vallen, hij is om de tafel gaan zitten, maar de anderen willen niet. Dan kun je hem niet verwijten dat hij niet wil, die schuld ligt geheel aan de kant van de weigeraars. Maar ik ben de PVV niet, ik stem PVV. Dus wat ik wil en als goede strategie zie, wil helemaal niet zeggen dat de partijleiding dat ook zo ziet. Ik geef een mening, en zie voor de rest wel hoe het af gaat lopen. Vooralsnog ziet het er helemaal niet naar uit dat ik mijn zin ga krijgen want ik denk nog steeds dat het CDA bij gaat draaien en uiteindelijk een kabinet gaat vormen met de VVD en PVV.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:56

Even tussendoor: ik denk dat het heel gezond is als je van de partij waar je op stemt ook de mindere kanten ziet. Dus als PvdA-er wil ik even zeggen wat een ongelooflijk stom idee ik het vind van Cohen om een kabinet met PvdA, CDA, VVD, GL en D66 (vergeet ik er al één :? ) voor te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:58

Even kijken, 1, 2, 3, 4 en 5. Nee, je hebt ze allemaal, je bent niks vergeten :D.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:00

Anoeska schreef:
Even tussendoor: ik denk dat het heel gezond is als je van de partij waar je op stemt ook de mindere kanten ziet. Dus als PvdA-er wil ik even zeggen wat een ongelooflijk stom idee ik het vind van Cohen om een kabinet met PvdA, CDA, VVD, GL en D66 (vergeet ik er al één :? ) voor te stellen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat dat een serieus aanbod is, en ook niet dat iemand daar zin in heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:04

GL en D66 willen er vast wel over praten en als CDA nou gewoon weer nee zegt, zijn we toch binnen. Best slim van Cohen, ruim inschrijven en rekenen op 20% uitval.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:05

Anoeska schreef:

Dat vinden GroenLinks en D66 ook, want die weigeren vooralsnog om aan zulke onderhandelingen mee te doen. Zij zien daar niets in en willen alleen een paars+ kabinet. Wat zou ik graag zo'n kabinet van 5 partijen zien, zeg. Een waterdichte formule voor een vroegtijdige val van een kabinet. Genoeg tijd voor de PVV om ook de Eerste Kamer verkiezingen tot een succes te brengen. Echt jammer dat GroenLinks en D66 zand in het motortje gooien. ;(
Laatst bijgewerkt door janesmith op 23-06-10 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 15:09

Lovely schreef:
GL en D66 willen er vast wel over praten en als CDA nou gewoon weer nee zegt, zijn we toch binnen. Best slim van Cohen, ruim inschrijven en rekenen op 20% uitval.

Fout! Het is precies andersom. CDA wil wel praten, en GroenLinks en D66 niet.

Femke en Alexander zien niets in middenkabinet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:16

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:31

Lovely schreef:
Speciaal voor jansmith om te laten zien dat andere landen niet altijd een goed voorbeeld geven in hun besluiten:
http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUIT ... ffen.dhtml

Speciaal voor Lovly om te laten zien dat er de komende jaren helemaal geen einde gaat komen aan dat verbod.

Uit hetzelfde stukje dat je aanhaalde;

De uitspraak van het parlement van de Raad van Europa is overigens niet bindend