Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:17

janesmith schreef:
Electra63 schreef:
Ik ben het wel eens op dit punt met je Janesmith, maar ik denk dat een hoop ouders van gehandicapte kinderen dit kwetsend zullen vinden. Want ook die kinderen hebben bestaansrecht.

Die zijn een andere groep. Die hebben niet bewust dat verhoogde risico genomen, dat vind ik een heel ander verhaal dan bewust een verhoogd risico lopen. Het risico is 100% hoger dan bij normale huwelijken. Nog niet gesproken over wat de verhoogde kans is als het inteelt op inteelt is. Het werkt progressief namelijk.

De kans dat je borstkanker doorgeeft is groter dan de kans op afwijkingen bij een huwelijk tussen neef en nicht...
Mogen dragers van het borstkankergen dan ook geen kinderen meer krijgen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:19

[quote="janesmith"]

Over politiek zul je mij niets zien beweren dat niet klopt. Dat is nou precies mijn studierichting en ik ben nog maar 1 jaar geleden afgestudeerd dus het zit nog heel vers in mijn geheugen allemaal.

Janesmith, dat vraag ik me dus af.
Ik zie dat jij 19 bent, en dan al afgestudeerd in de politiek?
Je bedoelt denk ik middelbare schoolopleiding?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:23

Shadow0 schreef:
Ik denk persoonlijk dat er heel veel zijn die op z'n minst een risico nemen. Oudere vrouwen, mensen met een erfelijke ziekte in de familie, mensen die alcohol gebruiken of roken in de tijd dat ze zwanger zijn... allemaal verbieden? Of nog beter: verplicht aborteren en laten steriliseren? (Ligt het aan mij dat ik het idee heb dat ik deze visie al eens eerder heb gehoord? Het roept toch bepaalde associaties op...)

Toch wel hè, dacht al dat het aan mij lag toen ik de conclusie een paar pagina's eerder trok.

Maar goed, ik mag er dus officieel ook niet zijn :+ }>

Afschaffen.. nee lijkt me echt niet de juiste methode. Er zijn wel huwelijken tussen neef/nicht die zich goed laten onderzoeken, eventueel adopteren etc. Moet je dat dan gaan verbieden? Imo niet, misschien moet je meer aan voorlichting doen aan kringen waar familie x familie x familie gaat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:29

Ahhh, LuvdaTossa :(:)
Vind het nogal wat dat je zulke dingen voor iemand wil gaan verbieden, waar gaat het heen, roep bij mij ook bepaalde associaties op, ben het dan ook helemaal met jullie eens Shadow0 en LuvdaTossa.

Daarnaast ben ik benieuwd naar het onderzoek waarin staat dat de kans 100% groter is, had altijd het idee dat het nog wel mee viel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:39

kamsel schreef:
Daarnaast ben ik benieuwd naar het onderzoek waarin staat dat de kans 100% groter is, had altijd het idee dat het nog wel mee viel.

Dat was vermoedelijk het '2%' vs '4%'. 4% is twee keer zoveel als 2% en dat is dus 100% groter. Wiskundig correct, maar nogal suggestief gebracht.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:39

Electra63

Re: VERBOD OP HUWELIJK TUSSEN NEVEN EN NICHTEN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:42

Ja hoor, je hebt gelijk

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:46

Shadow0 schreef:
kamsel schreef:

Dat was vermoedelijk het '2%' vs '4%'. 4% is twee keer zoveel als 2% en dat is dus 100% groter. Wiskundig correct, maar nogal suggestief gebracht.

Oké, ik had 3-4% gevonden bij willekeurige huwelijken met een verhoging van ongeveer 2% bij neef en nicht. Dan klopt het dus niet..

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:55

Electra63 schreef:
De Eerste Kamer kan een wetsvoorstel aannemen of verwerpen.

Precies zo is het. In tegenstelling tot de Tweede Kamer mogen ze niets wijzigen aan een wetsvoorstel. In de praktijk komt het er op neer dat ze bijvoorbeeld dreigen een voorstel niet aan te nemen als er bepaalde punten niet gewijzigd worden. De Tweede Kamer zal hen dan tegemoet komen of niet.
Over het algemeen wijst de Eerste Kamer voorstellen af als er technische hiaten in zijn of als ze strijdig zijn met bepaalde rechten, plichten of regels. Dat is op papier, in de praktijk is de Eerste Kamer zo inventief dat ze bijna ieder voorstel kunnen bombarderen binnen de gestelde kaders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:57

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat zij een voorstel mogen wijzigen, ze mogen verwerpen of aannemen.
Dus geldt nog steeds dat de PVV geen leden heeft in de Eerste Kamer, dus een wetsvoorstel afgewezen kan worden in de Eerste Kamer als er geen meerderheid is.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:58

Electra63 schreef:
janesmith schreef:

Over politiek zul je mij niets zien beweren dat niet klopt. Dat is nou precies mijn studierichting en ik ben nog maar 1 jaar geleden afgestudeerd dus het zit nog heel vers in mijn geheugen allemaal.

Janesmith, dat vraag ik me dus af.
Ik zie dat jij 19 bent, en dan al afgestudeerd in de politiek?
Je bedoelt denk ik middelbare schoolopleiding?

Ik weet niet waar jij ziet dat ik 19 ben. Bron?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:59

Volgens mij in je profiel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:05

Electra63 schreef:

Daar staat nu 21. Of dat er eerder ook al stond is nooit meer na te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:11

Ooit was het verboden, toen weer afgeschaft, waarom eigenlijk? Nu, juist om de reden dat het dus gehandicapte kinderen kan veroorzaken, wil men het weer verbieden. Waarom zo een weerstand? Heeft toch niets met alcolhol of andere gewoontes te maken?

Trouwen om economische redenen hoeft in dit land niet meer, die eeuw hebben we gehad, dus een dom excuus om hier mee door te gaan. Dan hebben wij een emancipatie, dus trouwen uit liefde mag hier, daarom is dit Nederland en niet Marokko of Turkije, dus ik zie ook niet het probleem om een verbod in te laten gaan voor trouwen van neef en nicht...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:12

Er stond 19, maar dat maakt mij verder niet uit.
Maar omdat Janesmith schreef dat ze sinds een jaar afgestudeerd was, keek ik in haar profiel.
Ik vind het wel leuk om te zien wie er achter een naam schuilt als je van deze discussies hebt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:14

ze trouwen toch wel. wat krijg je dan? dat ze enkel voor de marokkaanse of turkse wet gaan trouwen en niet meer voor de nederlandse. dus wordt het een oncontroleerbare zaak. dat is net als prostitutie afschaffen, je gaat het niet tegen, het raakt alleen maar uit het zicht. overigens, een kwart vind ik veel zoals het artikel doet geloven... want in de realiteit kom ik het slechts een enkele keer tegen, had het er vorige week nog over met een grote groep marokkanen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:15

russel schreef:
Ooit was het verboden, toen weer afgeschaft, waarom eigenlijk? Nu, juist om de reden dat het dus gehandicapte kinderen kan veroorzaken, wil men het weer verbieden. Waarom zo een weerstand? Heeft toch niets met alcolhol of andere gewoontes te maken?

Trouwen om economische redenen hoeft in dit land niet meer, die eeuw hebben we gehad, dus een dom excuus om hier mee door te gaan. Dan hebben wij een emancipatie, dus trouwen uit liefde mag hier, daarom is dit Nederland en niet Marokko of Turkije, dus ik zie ook niet het probleem om een verbod in te laten gaan voor trouwen van neef en nicht...

Van mij mogen ze het ook verbieden, maar het komt weer op de moslims.
En om het principe, geen huwelijk, dus geen kinderen?
Ook zonder huwelijk kun je kinderen krijgen.

En trouwen om economische reden gebeurt natuurlijk nog wel.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:16

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:

Daar staat nu 21. Of dat er eerder ook al stond is nooit meer na te gaan.

er staat wel bij "profiel 5 minuten geleden voor het laatst gewijzigd"
flauw hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:17

Maakt mij niet uit hoor, ik dacht alleen 19 jaar en afgestudeerd, dat is snel.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:18

Electra63 schreef:
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat zij een voorstel mogen wijzigen, ze mogen verwerpen of aannemen.
Dus geldt nog steeds dat de PVV geen leden heeft in de Eerste Kamer, dus een wetsvoorstel afgewezen kan worden in de Eerste Kamer als er geen meerderheid is.

Wat op zich een onzin argument is van de tegenstanders van de PVV, want voordat een eventueel wetsvoorstel van de nieuwe regering in de Eerste Kamer terecht gaat komen zijn we minimaal een jaar verder en dan zijn er al statenverkiezingen geweest en zal de PVV met minstens zoveel zetels vertegenwoordigd zijn in de Eerste Kamer als nu in de Tweede Kamer. Dus tegen de tijd dat het eerste voorstel ter stemming op tafel komt is de PVV al lang en breed geïnstalleerd. Dat zijn drogargumenten, net zoals dat de handel er onder zal lijden als Wilders in een regering zit. Heeft de handel van China, Korea of Italië te leiden onder de regeringen die ze hebben? Precies. De wereld heeft handel nog net één etage boven morele correctheid staan.

Klopt, Electra. Ik zal niet valsspelen. Ik had inderdaad per ongeluk het verkeerde geboortejaar bij verjaardag ingevuld, maar in mijn profielbeschrijving heeft al die tijd al gestaan dat ik in '88 geboren ben. Toen ik controleerde wat jouw bron was, zag ik inderdaad dat er 19 stond en heb dat toen gecorrigeerd. :-)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:19

russel schreef:

Wat een vooroordelen in dit stukje..
Er zijn meer risicofactoren die kunnen leiden tot een gehandicapt kind. Waarom de ene wel verbieden en de andere niet?

Vind het nogal wat dat jij bepaald dat een neef en een nicht geen liefde kunnen voelen voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:20

Heb je het begin wel gelezen??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:22

Is goed hoor Jane.

Maar dan ben ik het nog niet me je eens.
Je gaat er nu vanuit dat de PVV volgend jaar gaat winnen.
Dat is natuurlijk maar de vraag.
Gaan ze regeren? Doen ze dan water bij de wijn?
Kunnen ze de fractie bij elkaar houden? Als het gaat zoals toen bij de LPF, dan is dat ook nog maar de vraag.
3 maanden geleden, had ook niemand verwacht dat de CDA zoveel zetels zou verliezen, dus je weet nooit hoe het loopt.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:25

russel schreef:
Heb je het begin wel gelezen??

Ja, hoezo?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 22:26

jameyskatje schreef:
ze trouwen toch wel. wat krijg je dan? dat ze enkel voor de marokkaanse of turkse wet gaan trouwen en niet meer voor de nederlandse. dus wordt het een oncontroleerbare zaak. dat is net als prostitutie afschaffen, je gaat het niet tegen, het raakt alleen maar uit het zicht. overigens, een kwart vind ik veel zoals het artikel doet geloven... want in de realiteit kom ik het slechts een enkele keer tegen, had het er vorige week nog over met een grote groep marokkanen.

Als ze in eigen land trouwen dan hebben ze daar niets aan omdat het huwelijk hier niet erkend zal worden en ze dus ook geen aanspraak kunnen maken op alle sociale en economische voordelen die een huwelijk met zich meebrengt. Maar als het zo weinig gebeurt dan begrijp ik al helemaal niet wat de weerstand er tegen zou kunnen zijn.