zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:57

Adil18 schreef:
Neuh, dit spotten mag weer niet maar spotten met Wilders en zijn kiezer mag wel! Neem eens een kijkje in de andere topics...Neem eens een kijkje hier...kijk naar de OP, waar de PVV-stemmers op spottende wijze "zieltjes" worden genoemd....En ik maar temmen als PVV-stemmers weer kortzichtzig en naief worden genoemd, waar nooit iets mee wordt gedaan...Nu snap ik wel waarom....

Laat ik het zo zeggen: Ik heb geen hoge pet op van Allah, Islam, Koran en noem maar op. Ik vind het een extreem gevaarlijk geloof en vooral een die in Nederland niet thuishoort. Klaar!

Als je mijn post goed leest ( zeg maar de zin onder het gedeelte wat jij van mij quote..) keur ik ook heel erg af dat er over zieltjes gepraat word. Want ook dat vind ik niet kunnen. Ik vind het spotten over het algemeen not done.. we kunnen toch een interessante discussie voeren zonder te spotten? Maar gewoon door meningen te delen en inhoudelijke reacties :) Ik heb al weer een heel aantal dingen geleerd in andere discussies over dit onderwerp. Ook positieve dingen over pvv en ook weer negatieve dingen. Ik vind het erg leerzaam :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:04

Nessah schreef:
Alleen is het zo dat moslims nog dichtbij de Koran leven.

Nee hier wil ik opmerken: hoe verder van 'huis' hoe dichter bij de Koran lijkt wel :?
In bijv. Marokko wordt alles moderner en hier worden de Marokkanen/ Moslims ouderwetser....

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:06

Valt mee, in de toeristische gedeeltes van Marokko nemen ze het niet zou nauw.. Maar het binnenland van Marokko is veel groter, daar leven ze veel strenger dan hier. Ben er zelf geweest bij de familie van mijn vriend toen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:10

MamboBeach schreef:
Marian_ schreef:
ik ga met je mee adil.
iedereen mag spotten met geert wilders, en zijn stemmers maar zogauw wij 'n keer iets zeggen zijn we racisten en wordt er met wijzende vingertjes gezegt dat wij discrimineren.

En zie hier hoe het er aan toe gaat in NL, precies hetzelfde.
Ik mag voor h**r uitgemaakt worden maar zeg ik dat die andere die mij zo noemt een kl*tebuitenlander is dan discrimeer je... :j

Ook mee eens!

Nessah, ik heb je reactie wel gelezen, maar tussen "afkeuren" én "rasist" genoemd worden en dat je "discrimineerd", zit wel een groot verschil! :j

Ik ben niet eens een Wilders-stemmer, maar sta wat dit punt wel achter Adil.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:13

Nessah schreef:
Valt mee, in de toeristische gedeeltes van Marokko nemen ze het niet zou nauw.. Maar het binnenland van Marokko is veel groter, daar leven ze veel strenger dan hier. Ben er zelf geweest bij de familie van mijn vriend toen.

Ja ik ook maar toevallig in Casablanca.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:15

superwoman schreef:
Ook mee eens!

Nessah, ik heb je reactie wel gelezen, maar tussen "afkeuren" én "rasist" genoemd worden en dat je "discrimineerd", zit wel een groot verschil! :j

Ik ben niet eens een Wilders-stemmer, maar sta wat dit punt wel achter Adil.

Huh? Ik heb het woord racist of discriminerend nergens geschreven? Ik keur beide dingen af, want het is beide spotten en negatief. Dus ik snap dit niet helemaal?

Overigens is Casablanca enorm toeristisch. Ongeveer het Amsterdam van Nederland.. En in nederland staan er ook niet overal prostituees achter de ramen en om de 5 meter een drugsdealer zoals in Amsterdam toch? Ik heb een rondreis gemaakt in het binnenland, dat is heel anders dan Casablanca.. Er ging een wereld voor me open.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:17

Ehm ja ik ben ook door het binnenland gereisd maargoed daar gaat de discussie niet over.
Het is al bijna 15 jaar geleden denk ik, inmiddels zal ik Casablanca niet meer terugherkennen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:39

Nessah schreef:
Huh? Ik heb het woord racist of discriminerend nergens geschreven? Ik keur beide dingen af, want het is beide spotten en negatief. Dus ik snap dit niet helemaal?

Jij niet, maar het ging ook om de maatschappij en bokt en de reactie op discriminatie etc.
Aangezien jij ook Mod bent zou je imo ook moeten zien dat de spotten met PVV-stemmers véél meer wordt geoorloofd dan wanneer het over buitenlanders gaat, want dan wordt het vaak benoemd als discriminatie etc.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:02

superwoman schreef:
Nessah schreef:

Jij niet, maar het ging ook om de maatschappij en bokt en de reactie op discriminatie etc.
Aangezien jij ook Mod bent zou je imo ook moeten zien dat de spotten met PVV-stemmers véél meer wordt geoorloofd dan wanneer het over buitenlanders gaat, want dan wordt het vaak benoemd als discriminatie etc.

Maar dat is toch normaal tegenwoordig? Er mag niets verkeerds gezegd worden over allochtonen/ buitenlanders, want dat is discriminatie. Maar als blanke Nederlander (weet even geen betere benaming) moet je maar alles slikken en al helemaal als je PVV-stemmer bent.
Vandaag in de krant las ik over een trambestuurder die zijn ketting met kruisje niet over zijn uniform mag dragen, maar een hoofddoek wordt wel weer toegestaan. Zulk soort dingen zijn toch onwijs krom! Nu ben ik geen voorstander van beide, maar als het één mag, mag het ander ook of juist beide niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:10

Volgens mij wordt mijn vraag niet begrepen...Ik vraag mij af waarom de Bijbel niet tot extreme daden toezet en er worden voorbeelden gegeven van zaken uit de Bijbel die dit wel zouden kunnen doen....Maar waarom gebeurt dit niet en ook niet zo in extreme mate als het in de Islam gebeurt.

Dat heeft imo daarmee te maken, dat Westerse culturen een hele andere instelling hebben (Ik verwijs hiermee naar het boek Interculturele Communicatie van David Pinto waarin hij de vele verschillen opsomt...Voor de mensen die interesse hebben: Ik heb hier een samenvattend schema van gemaakt). Daarom verloopt de integratie ook zo moeilijk. Ik zie in dat Nederlanders zich ook moeten veranderen zodat het tot een succes wordt, maar in mindere mate dan buitenlanders (ALLE!) die in Nederland willen wonen...

Echter is dit ook de reden waarom ik van mening ben dat er geen plaats is voor de Islam in Nederland, in ieder geval niet in haar extreme vormen, dat is imo geen enkel geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:29

Adil18 schreef:
Volgens mij wordt mijn vraag niet begrepen...Ik vraag mij af waarom de Bijbel niet tot extreme daden toezet en er worden voorbeelden gegeven van zaken uit de Bijbel die dit wel zouden kunnen doen....Maar waarom gebeurt dit niet en ook niet zo in extreme mate als het in de Islam gebeurt.

Dat heeft imo daarmee te maken, dat Westerse culturen een hele andere instelling hebben (Ik verwijs hiermee naar het boek Interculturele Communicatie van David Pinto waarin hij de vele verschillen opsomt...Voor de mensen die interesse hebben: Ik heb hier een samenvattend schema van gemaakt). Daarom verloopt de integratie ook zo moeilijk. Ik zie in dat Nederlanders zich ook moeten veranderen zodat het tot een succes wordt, maar in mindere mate dan buitenlanders (ALLE!) die in Nederland willen wonen...

Echter is dit ook de reden waarom ik van mening ben dat er geen plaats is voor de Islam in Nederland, in ieder geval niet in haar extreme vormen, dat is imo geen enkel geloof.

De mentaliteit tussen de twee verschilt enorm. Dat botst, het druist tegen elkaars normen en waarden in, wat zij normaal vinden, keuren wij af en andersom net zo. Volgens mij krijg je ook nooit compleet wederzijds begrip en interesse. Ik denk dat nederland te klein is om 2 zulke verschillende geloven met elk een heel ander set normen en waarden, in de openbaarheid te hebben.

Je kunt niets negatiefs zeggen, ook al is het de waarheid, of het wordt opgevat als discrimineren, het lijkt onderhand wel of ze profiteren van het woord en daarmee telkens hun gelijk proberen te halen. Daar word ik onderhand een beetje zat van, ze maken er schromelijk misbruik van, ze gooien er maar mee om hun gelijk te halen of iets van een ander gedaan te krijgen of iets kroms recht te praten. Je kunt niet elke keer als excuus discriminatie gebruiken.
Nou wil ik heus niet zeggen dat ze dat allemaal doen, maar ik ben velen tegen gekomen die dat wel doen.

Wilders legt de vinger op de zere plek van de nederlanders, ik ben blij dathet bespreekbaar wordt gemaakt. Ik heb geen PVV gestemd, maar ben blij dat het onderwerp op tafel ligt.
Als een kruis niet meer op een mijter mag, omdat dit eventueel 'andersgelovigen' kan kwetsen, dan ook geen burka of hoofddoek. Gelijke monniken gelijke kappen, daarin worden ze dan weer positief gediscrimineerd. Met de burka op de pasfoto, daar hoor je ze dan nooit over.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-10 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:30

Ik wil er eigenlijk ook best over vertellen, over mijn ervaring in de moslimlanden/ Marokko :j 15 jaar geleden alweer.

We (vriendin en ik) hebben in Marokko mensen leren kennen, zijn daar in de zomer teruggegaan.
We werden daar onthaald als koninginnen :j maar misschien ook omdat ze ons graag zagen trouwen met hun zoon :D

Het leuke (maar ook het moeilijke) aan mijn Marokkaanse (toenmalige) vriend was dat hij totaal geen beeld had van Nederland.

Ik ben te gast geweest bij een Casablancees (?) gezin, niet in de binnenlanden te gast geweest dus, wel in de binnenlanden geweest in hotels enz. We zijn ook met ooms en tantes op stap geweest en zijn nichtje (jaar of 16 toen) wilde met ons mee naarMarrakech met de bus, wat mocht.
Zij liep gewoon in spijkerbroek in t-shirt en in een 'vreemde' stad als Marrakech had zij op straat een hoofddoekje 'piratenstijl' om, daar voelde zij zich lekker bij.
De meisjes die ik heb leren kennen, hoe rijker ze waren, hoe meer vrijheden ze hadden leek wel.

We hebben een hoop leuke dingen meegemaakt, maar ook nare. Zo werd mijn vriend op straat of op de markt uitgescholden voor "vuile Jood" als bleek dat hij geen spullen ging aansmeren aan ons voor 10x de hogere prijs.
Hij zei dat Jood een van de naarste scheldwoorden was voor een Marokkaan.
Hij schrok ook van zijn landgenoten die met uitgestreken gezicht 10x meer vroegen aan een toerist.

Bij thuiskomst heb ik een aantal mensen bijna furieus horen worden hoe ik naar een land kon gaan met zo een vrouwenonderdrukking?? :(
En als ik zei, vrouwenonderdrukking :? Ik heb daar geen enkele ongelukkige vrouw gezien die aan mijn been hing, neem me mee naar jouw vrije land?
Dan kreeg ik te horen dat ik zeker een bord voor mijn hoofd had gehad.

Het is absoluut zo dat de taken anders zijn daar en dat wij als Nederlandse vrouw misschien soms onze wenkbrouwen optrekken, maar echt bizar veel verschil heb ik niet gemerkt met de 'achterstand' van de vrouwen ten opzichte van toen ik in 2007 op het platteland van Slowakije was.
De kleren die ze dragen, doen ze (en dat weet ik uit ervaring, heb ook een jellaba thuis hangen) ook omdat dat fijn en comfortabel is in de hete zon.

Er was niemand die mij uit geloof-iets geen hand wilde geven of iets anders naars wilde doen. Ze wilde wel ontzettend graag hun cultuur met mij delen, door mij op te maken, henna te smeren, naar de hammam te gaan.

Mijn toenmalige vriendje is later in Zwitserland gekomen en toen pas kreeg hij een beeld van hoe dat westen nou werkelijk was.

Toen ik daar was geweest was ik een beetje fan geworden van moslimlanden met die prachtige moskeeën, de drukke souks, enzovoorts.

Ik heb met bewondering in de moskeeën daar gelopen en ook in Cairo de (enige, volgens mij) Kopse kerk bezocht, wat een rust straalde dat uit en wat paste deze kerk mooi in de omgeving, ook al was hij heel anders.

Er is een moment door me heen gegaan dat ik niet zo begreep waarom mensen toch zo'n moeite hadden met de komst van een moskee.
Totdat ik er langs een in Nederland reed. Wat een lelijk gebouw :oo zo in ons kikkerlandje.
Het was voor mij echt de belichaming van een enorm cultuurverschil en voor mij persoonlijk voelde het als een opdringerig gebouw.

Iemand hier zei:
seren schreef:
In Nederland is er naar mijn mening genoeg ruimte om je geloof te praktiseren en ook erg moeilijk over bijv. Moskeen bouwen doen we hier niet echt.

We hebben momenteel 430 gemeenten in Nederland en 450 moskeeen waarvan zo'n 100 met minaret.

Anoniem

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:36

Nicolletje, moet je voor de lol eens in de haven van Casablanca gaan kijken, krijg je een heel ander beeld.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:36

Mindim schreef:
Adil18 schreef:

De mentaliteit tussen de twee verschilt enorm. Dat botst, het druist tegen elkaars normen en waarden in, wat zij normaal vinden, keuren wij af en andersom net zo. Volgens mij krijg je ook nooit compleet wederzijds begrip en interesse. Ik denk dat nederland te klein is om 2 zulke verschillende geloven met elk een heel ander set normen en waarden, in de openbaarheid te hebben.

Je kunt niets negatiefs zeggen, ook al is het de waarheid, of het wordt opgevat als discrimineren, het lijkt onderhand wel of ze profiteren van het woord en daarmee telkens hun gelijk proberen te halen. Daar word ik onderhand een beetje zat van, ze maken er schromelijk misbruik van, ze gooien er maar mee om hun gelijk te halen of iets van een ander gedaan te krijgen of iets kroms recht te praten. Je kunt niet elke keer als excuus discriminatie gebruiken.
Nou wil ik heus niet zeggen dat ze dat allemaal doen, maar ik ben velen tegen gekomen die dat wel doen.

Wilders legt de vinger op de zere plek van de nederlanders, ik ben blij dathet bespreekbaar wordt gemaakt. Ik heb geen PVV gestemd, maar ben blij dat het onderwerp op tafel ligt.
Als een kruis niet meer op een mijter mag, omdat dit eventueel 'andersgelovigen' kan kwetsen, dan ook geen burka of hoofddoek. Gelijke monniken gelijke kappen, daarin worden ze dan weer positief gediscrimineerd. Met de burka op de pasfoto, daar hoor je ze dan nooit over.

Helemaal mee eens!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:37

* toevoeging, ik heb wel een verschil gemerkt in de omgang met vrouwen. In Marokko behandelden zij hun zusjes normaal terwijl ze in Slowakije soms afgebekt werden als een huissloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:41

Nicolletje schreef:
* toevoeging, ik heb wel een verschil gemerkt in de omgang met vrouwen. In Marokko behandelden zij hun zusjes normaal terwijl ze in Slowakije soms afgebekt werden als een huissloof.

Ik kon het schip niet af, alleen me laten zien en het werk lag stil. Ik werd gesommeerd aan boord te blijven voor mijn eigen veiligheid en ze waren niet bang dat ik van het schip zou vallen.

Ze hadden daar overigens idd een prachtige moskee. Beter dan de verbouwde kleuterschool hier, waar elke vrijdagmiddag de speaker aan gaat en men in heinde en verre op wordt geroepen tot het gebed.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:42

Mindim schreef:
Nicolletje, moet je voor de lol eens in de haven van Casablanca gaan kijken, krijg je een heel ander beeld.

Egypte is ook nogal veranderd nadat ik er geweest ben. Jeruzalem ook. Daarom kom ik niet meer in de moslimlanden denk ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:44

Vlakbij jou een moskee Mindim?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:55

We zijn trouwens in Marokko ook 'belaagd' hoor. Zelfs achtervolgd. Hoe toeristischer hoe enger.
Ik ben in Tan Tan geweest (waar toen blijkbaar nooit een "witte" kwam) waar een stoet kinderen achter ons aan liep, leuzen roepend "kijk twee witte apen"

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:22

hahah witte apen is best erg :P
Hoe reageerde julie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:27

:))
Moesten de kinderen hier eens proberen te zeggen tegen een paar negers, 'zwarte apen', dan moet je eens wat horen :=

Zoiets is niet netjes natuurlijk, maar t is ook niet alsof de wereld dan vergaat :P
Ligt er natuurlijk wel aan op wat voor manier t wordt gezegd, en door wie :Y)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:29

hahahaha ja hier zouden ze dat echt niet leuk vinden ja sommige zouden ook echtwel op de vuist ervoor gaan..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:31

Ja, so much for de nuchterheid van de Nederlanders :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:41

Nicolletje schreef:
Mindim schreef:

Egypte is ook nogal veranderd nadat ik er geweest ben. Jeruzalem ook. Daarom kom ik niet meer in de moslimlanden denk ik.

Dit was een jaar of 12 geleden en de vrachthaven is geen toeristisch gebied hoor ;)
MamboBeach schreef:
Vlakbij jou een moskee Mindim?

Ja mijn oude kleuterschool wordt nu gebruikt als moskee en hangplek voor islamitische mannen, elke vrijdagmiddag galmt er een gebed van een kwartier over de wijk :D Mijn ouders kunnen het na 20 jaar praktisch meezingen 8-)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:45

Wat erg Mindim!
En, je ouders al fan? 8-)