Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

alex66

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 22:00

vvd, pvv en helaas moet het cda er ook bij, die had ik liever niet gehad.
maar alles is beter dan die multie cultie knuffelaars

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:27

Myukii schreef:
Ik ga voor een coalitie met de PVV. Vooral omdat ik vind dat je niet om de 'over'winning van de PVV heen kan. Blijkbaar heeft bijna 1 op de 6 stemmende Nederlanders groots vertrouwen in de PVV. Een groei van bijna 10%, dus de grootst groeiende partij (in aantal stemmen dan) van dit jaar. Ik vind niet dat je dat mag/kan negeren. :)

Ehh, er zijn ook nog steeds veel mensen (meer nog dan 1 op de 6) die op de PvdA hebben gestemd. Dat is dus geen reden om geen coalitie te vormen met PvdA.

Ik denk dat beide coalities niet gaan werken, PVV gaat het ook niet lang uithouden.
Mijn vriend en ik zullen persoonlijk niet zo geraakt worden als er een rechtse regering komt, maar ik maak me wel zorgen om de mensen die afhankelijk zijn van de zorg, de gezinnen met een gehandicapt kind waarvoor het nu al zo moeilijk is, en de lieve islamitische mensen die ik ken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:51

Ireen_ schreef:
Myukii schreef:
Ik ga voor een coalitie met de PVV. Vooral omdat ik vind dat je niet om de 'over'winning van de PVV heen kan. Blijkbaar heeft bijna 1 op de 6 stemmende Nederlanders groots vertrouwen in de PVV. Een groei van bijna 10%, dus de grootst groeiende partij (in aantal stemmen dan) van dit jaar. Ik vind niet dat je dat mag/kan negeren. :)

Ehh, er zijn ook nog steeds veel mensen (meer nog dan 1 op de 6) die op de PvdA hebben gestemd. Dat is dus geen reden om geen coalitie te vormen met PvdA.

Ik denk dat beide coalities niet gaan werken, PVV gaat het ook niet lang uithouden.
Mijn vriend en ik zullen persoonlijk niet zo geraakt worden als er een rechtse regering komt, maar ik maak me wel zorgen om de mensen die afhankelijk zijn van de zorg, de gezinnen met een gehandicapt kind waarvoor het nu al zo moeilijk is, en de lieve islamitische mensen die ik ken.

Er is duidelijk een grote ruk naar rechts, dus dat is de wens van een groot deel van het volk. Links heeft vet verloren. Ook de PVDA is toch 3 zetels kwijtgeraakt, ook al vieren ze feest.

Rechts heeft in totaal 24 zetels gewonnen en links in totaal 3 verloren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:54

Ik heb gekozen voor de laatste optie, alle anderen vind ik maar niks :n
Ik zou me niet meer met politieke onderwerpen bemoeien, maar ik kan het niet laten :o

Ik zou Paars+ ook niet erg vinden overigens.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:57

Ireen_ schreef:
Myukii schreef:

Wat janesmith zegt: Het gaat niet zozeer om het aantal zetels/percentage mensen wat op de pvda heeft gestemd, maar om de groei die de VVD en zéker de PVV hebben doorgemaakt, die de PvdA niet heeft.
Het CDA had bijvoorbeeld nog een flink aantal zetels, maar tóch heeft Balkenende afscheid genomen. Waarom? Om het verschil met voorgaande jaren. Dat was natuurlijk een enorm verlies, ze zijn veel kiezers kwijtgeraakt, die wellicht 'overgestapt' zijn naar de VVD of PVV, gezien de grote groei van die partijen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 00:07

Ik denk dat er 3 categoriën zijn die op de PVV hebben gestemd:
- 55+ -ers i.v.m. de AOW leeftijd (die komen nu bedrogen uit)
- mensen die het gehad hebben met de "oude" politiek (handjeklap in achterkamertjes e.d.), die komen ook bedrogen uit als de
PVV in de regering komt. Want regeren is compromissen sluiten.
- en mensen die een hekel hebben aan allochtonen (maar die worden dan weer boos als ze rascisten worden genoemd).

De VVD is pas zetels gaan winnen, toen ze een stuk naar rechts opschoven en dat was slim van Rutte.
Ik ben benieuwd of al die mensen die VVD hebben gestemd, straks nog zo blij zijn, als het ontslagrecht versoepeld wordt.
De VVD is er toch echt voor de werkgevers en ondernemers en niet voor de gewone werknemers.
Als de economie niet snel aantrekt, zullen er toch nog heel wat werknemers ontslagen worden, en dat aan het werk helpen snel, daar geloof ik niet zo in. Werkgevers zitten niet echt te wachten op bijv. oudere werknemers.
Ook wordt het heel moeilijk voor de huizenmarkt, immers met een tijdelijk contract (flexibele werknemers) zullen de banken niet snel meer hypotheken verstrekken).

En ik lees hier ook nog al eens over de linkse media: de Telegraaf en straks Powned (Geen Stijl), kan je toch behoorlijk rechts noemen.

En ................. van knuffelen houd ik ook niet, maar hele groepen wegzetten, doet me toch wel aan de jaren 30 denken.
Ook toen was er een economische crisis en ook toen kreeg een bepaalde groep de schuld van alle problemen in het land.

Dat brengt me ook nog op een paar blz. terug over dat Wilders zoveel steun krijgt van de Amerikaanse joden? Dat vind ik niet zo gek, want Israël heeft een conflict met meerdere arabische landen, dus dit is eigenbelang.

Nou ik heb mijn zegje weer gedaan :D .
We zullen het wel merken over een aantal weken, want per 1 juli op het bordes staan, dat geloof ik ook niet zo.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 02:44

De VVD is altijd al rechts hoor. Bolkenstein kon er ook wat van bijvoorbeeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:55

Myukii schreef:
Wat janesmith zegt: Het gaat niet zozeer om het aantal zetels/percentage mensen wat op de pvda heeft gestemd, maar om de groei die de VVD en zéker de PVV hebben doorgemaakt, die de PvdA niet heeft.

Van de andere kant - dat gebeurde bij de SP de vorige verkiezingen ook, en toen vond 'men' het geen enkel probleem om die onderhandelingen vrij snel op niets uit te laten lopen. De mensen die tegen de SP zijn willen graag geloven dat het de SP zelf was die uit de onderhandelingen gestapt zijn, maar ook daar was wel duidelijk dat bv CDA geen zin had om ook maar iets van toenadering te doen... en dan ben je inderdaad snel uitonderhandeld.

Citaat:
Het CDA had bijvoorbeeld nog een flink aantal zetels, maar tóch heeft Balkenende afscheid genomen. Waarom?

Ja, waarom? Balkenende had vooraf laten weten dat hij geen zin had om kamerlid te worden. Hij heeft uitdrukkelijk gezegd dat hij ermee zou stoppen als hij geen ministerpresident kon worden. Dus het is maar de vraag of het hier gaat om 'verantwoordelijkheid nemen' of eigen gewin ('ik wil graag de macht'). Ik vond het nogal opmerkelijk dat hij het voor liet komen alsof het een nieuw idee was, terwijl hij het al weken geleden had gezegd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:46

Shadow0 schreef:
Ik vond het nogal opmerkelijk dat hij het voor liet komen alsof het een nieuw idee was, terwijl hij het al weken geleden had gezegd.

Het leek vooral voor hemzelf een nieuw idee, hij was tot op het laatste moment degene die heilig geloofde dat men toch voor hem zou kiezen. Dat tekent hem en doet ook goed begrijpen waar anderen jaren mee hebben moeten samenwerken.
Was ook niet zo slim van hem op na te trappen in zijn verkiezingspraatjes

Een kant van de politiek die nog al eens vergeten wordt, het zijn wel mensen die moeten samenwerken dag in dag uit met de media op hun gericht.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 09:50

M.i. wordt het VVD + PVV + CDA.
Dat lijkt me de meest haalbare coalitie. VVD met PvdA zal niet werken en al helemaal niet icm PVV.

Wel grappig dat CDA in bijna iedere coalitie mogelijkheid voorkomt en de PVV in slechts één.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 10:45

Electra63 schreef:
Ik denk dat er 3 categoriën zijn die op de PVV hebben gestemd:
- 55+ -ers i.v.m. de AOW leeftijd (die komen nu bedrogen uit)
- mensen die het gehad hebben met de "oude" politiek (handjeklap in achterkamertjes e.d.), die komen ook bedrogen uit als de
PVV in de regering komt. Want regeren is compromissen sluiten.
- en mensen die een hekel hebben aan allochtonen (maar die worden dan weer boos als ze rascisten worden genoemd).

De VVD is pas zetels gaan winnen, toen ze een stuk naar rechts opschoven en dat was slim van Rutte.
Ik ben benieuwd of al die mensen die VVD hebben gestemd, straks nog zo blij zijn, als het ontslagrecht versoepeld wordt.
De VVD is er toch echt voor de werkgevers en ondernemers en niet voor de gewone werknemers.
Als de economie niet snel aantrekt, zullen er toch nog heel wat werknemers ontslagen worden, en dat aan het werk helpen snel, daar geloof ik niet zo in. Werkgevers zitten niet echt te wachten op bijv. oudere werknemers.
Ook wordt het heel moeilijk voor de huizenmarkt, immers met een tijdelijk contract (flexibele werknemers) zullen de banken niet snel meer hypotheken verstrekken).

En ik lees hier ook nog al eens over de linkse media: de Telegraaf en straks Powned (Geen Stijl), kan je toch behoorlijk rechts noemen.

En ................. van knuffelen houd ik ook niet, maar hele groepen wegzetten, doet me toch wel aan de jaren 30 denken.
Ook toen was er een economische crisis en ook toen kreeg een bepaalde groep de schuld van alle problemen in het land.

Dat brengt me ook nog op een paar blz. terug over dat Wilders zoveel steun krijgt van de Amerikaanse joden? Dat vind ik niet zo gek, want Israël heeft een conflict met meerdere arabische landen, dus dit is eigenbelang.

Nou ik heb mijn zegje weer gedaan :D .
We zullen het wel merken over een aantal weken, want per 1 juli op het bordes staan, dat geloof ik ook niet zo.

Denk dat er ook veel PVV stemmers zijn die weten dat je altijd een compensatie krijgt.
Je weet toch van tevoren dat ze niet alle punten kunnen door voeren.
Hoop ook op de gouden middenweg. ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 11:03

Bijna iedere PVV stemmer geeft aan op Wilders gestemd te hebben omdat er eens wat moet gebeuren in Den Haag, omdat ze wakker geschud moeten worden, omdat ze (iedereen buiten Wilders dus) er een puinzooi van gemaakt hebben
Als duidelijk wordt dat Wilders gewoon mee gaat doen, de straatjochies niet opeens oplossen, de kriminaliteit onder allochtonen niet afneemt, de lonen niet hoger en de huren niet lager (weet je hoeveel de VVD die wil verhogen) worden, dus de dingen die direct in de omgeving gebeuren, dan lopen al die (hier zo gemotiveerd genoemde) stemmers naar een ander die het goed, lekker, of hard vertellen kan.
Zo is het altijd geweest.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:37

@Sarabande

Totdat de politiek gaat beseffen dat ze eens moeten luisteren en optreden. Dat is de grote fout, ze luisteren niet en ze doen nietsmet de onvrede die overduidelijk leeft onder het publiek. Zolang ze dat niet doen zullen partijen als de pvv altijd op stemmen kunnen rekenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 15:42

jantergouw schreef:
@Sarabande

Totdat de politiek gaat beseffen dat ze eens moeten luisteren en optreden. Dat is de grote fout, ze luisteren niet en ze doen nietsmet de onvrede die overduidelijk leeft onder het publiek. Zolang ze dat niet doen zullen partijen als de pvv altijd op stemmen kunnen rekenen.

Dat klopt gedeeltelijk, zeker wanneer het de straatterreur betreft. Aan de andere kant wil het publiek ook dat de politiek zon beetje alles voor ze oplost en als dat zou gebeuren zou men weer gaan roepen om minder regels.
Kortom het is nogal kortzichtig om op een partij te stemmen omdat men ontevreden is over zon beetje alles, geen partij kan iedereen tevreden stellen.
Dan kan men beter zelf de handen wat meer uit de mouwen steken.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:51

Ik vind eigenlijk dat het cda nu niet meer in een coalitie hoord..
Het is de grootste verliezer, waarom dan alsnog leider van nl worden?

het lijkt me duidelijk dat het land anders wilt..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:57

Sja, VVD en PVV zijn de grootste winnaars deze verkiezing, dus de beste oplossing lijkt me om die samen te laten werken, en helaas moet daar dan ook CDA bij.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:20

VVD + PVV + CDA heb ik aangegeven.(liefst geen CDA maar er was geen andere keus)

Maar als ik zo de gebeurtenissen volg op tv dan heeft het stemmen geen zin want ze doen net waar ze zelf zin in hebben!

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:12

_Patriciaa schreef:
Ik vind eigenlijk dat het cda nu niet meer in een coalitie hoord..
Het is de grootste verliezer, waarom dan alsnog leider van nl worden?

het lijkt me duidelijk dat het land anders wilt..

Dat laat het land ook steeds luider horen. Getuige de laatste peiling die gehouden is na het weigeren van het CDA om te praten met de PVV. Dit gaat nog een hele lange staart krijgen richting de statenverkiezingen. Ik verwacht dat daar de PVV de grootste van Nederland gaat worden. Voorwaarde is wel dat ze niet mee gaan regeren, anders zal het zetels inleveren worden voor ze. Het doet me denken aan iemand op wie je verliefd bent, des te onbereikbaarder deze is des te verliefder word je. Tot je haar/hem hebt en dan zakt die verliefdheid vaak weer.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:26

devine schreef:
VVD + PVV + CDA heb ik aangegeven.(liefst geen CDA maar er was geen andere keus)

Maar als ik zo de gebeurtenissen volg op tv dan heeft het stemmen geen zin want ze doen net waar ze zelf zin in hebben!

Amen :(

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:47

ingedebruijn schreef:
devine schreef:

Amen :(

Nee ze doen de zin van de kiezers die heel verdeelt gekozen hebben.
Als jullie dit soort onzin spuien onderbouw het dan.
Er is geen een partij met een meerderheid en er zijn veel partijen die van te voren gezegd hebben dat regeren met de PVV uitgesloten is. Wat wil je dan eigenlijk dat ze allemaal hebben staan liegen???

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:52

Hoezo onderbouwen?

Er is toch uit gekomen dat de VVD en de PVV de winnaars zijn en dat dit door het Nederlandse volk gekozen is.
Wat nou verdeeld gekozen?
Snap niet waar je zo opgefokt om doet.

Geef hier mijn mening daar is deze poll toch voor bedoeld.

En als ik hier de poll bekijk ben ik niet de enige die er zo over denkt PVV/VVD/CDA - 48%???
Laatst bijgewerkt door devine op 20-06-10 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:54

Tja gezien de zetelverdeling wil "het volk" nog altijd liever een paarse (plus) coalitie dan een coalitie met PVV/CDA/VVD.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:06

Heino schreef:
Tja gezien de zetelverdeling wil "het volk" nog altijd liever een paarse (plus) coalitie dan een coalitie met PVV/CDA/VVD.

Of Groen Christelijk Rechts dat is ook een mogelijkheid. ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:08

Mja, maar feit blijft dat "het volk" een regering waarin de PVV zit ergens onderaan het wensenlijstje heeft staan ;)

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:15

Heino schreef:
Mja, maar feit blijft dat "het volk" een regering waarin de PVV zit ergens onderaan het wensenlijstje heeft staan ;)

Waar staat dat wensenlijstje dan?