Overpopulatie en Geboortebeperking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Girlgamer

Re: Overpopulatie en Geboortebeperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:07

Ik vind het niet kunnen dat er een regel zou worden opgelegd dat mensen verplicht worden zich te beperken tot het hebben/maken van 1 kind. Wij zijn ook zoogdieren en hebben gewoon dat recht imo.
Ik heb altijd gedacht dat die natuurrampen ed idd "bedoeld" waren om het niet te druk te laten worden op de aarde. Maar blijkbaar kunnen zelfs ziektes, miskramen, moorden en weet ik wat nog meer, toch niet op tegen de voorplantingsdrang van de mens.
Wel ben ik van mening dat het beter is een kind niet opgewekt/geboren te laten worden dan laten sterven/lijden aan iets. Als je zou moeten kiezen zeg maar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 09:46

het valt mij overigens wel op dat mensen die VOOR de geboortebeperking zijn over het algemeen geen kinderen hebben... is dat omdat deze mensen nog niet aan deze fase toe zijn in hun leven of is dat bewust?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:32

benangelique schreef:
het valt mij overigens wel op dat mensen die VOOR de geboortebeperking zijn over het algemeen geen kinderen hebben... is dat omdat deze mensen nog niet aan deze fase toe zijn in hun leven of is dat bewust?

Lijkt me ook logisch dat iemand die 3 kinderen heeft tegen geboortebeperking is :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:36

ik zie hoeveel verdriet het mensen geeft als ze ongewenst kinderloos zijn,dus ik ben heel erg in tweestrijd hoor met dit soort dingen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:55

Dat is gewoon egoitisch sarabande. "het is veel te druk op de wereld. Ik heb al 3 kinderen, dus ik kan er niets meer aan veranderen."
Maar ik snap je redenatie wel ;)

Verder denk ik dat ook veel jongeren er maar uitflappen dat ze voor geboortebeperking zijn. Velen hebben er waarschijnlijk nog nooit serieus over nagedacht of ze later kinderen willen of niet.
Ik heb ook altijd geroepen dat ik nooooit kinderen wil. Denk daar nu toch heel anders over :o
Dus benangelique, ik denk dat het een combinatie van beiden is en je hebt ook nog altijd de aparte en uitzonderingsgevallen.

snoevie, tuurlijk geeft dat verdriet. Maar er zijn ook heel veel mensen die juist ongewenst zwanger worden. Het is idd heel erg dubbel. Je kunt zoiets niet voor iemand anders gaan bepalen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 11:05

nee dat vind ik ook. en veel mensen die 'ongewenst' zwanger raken,zijn daar nog altijd zelf de oorzaak van.

dan heb ik het uiteraard niet over mensen waarbij het condoom is gescheurd oid.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:37

Ik ben 25, voor geboortebeperking en ontzettend bewust in mijn keuze om geen kinderen te willen hoor. ;)
Maar ik blijf erbij; als je per koppel twee kinderen mag hebben, is dat toch amper ''beperking'' te noemen? Iedereen mag gewoon kinderen krijgen, alleen het aantal zal wat moeten worden beperkt om te zorgen dat we niet met z'n allen eraan gaan.
Is dat zo raar? Ik vind het wel heel egoistisch om de hele wereld naar de verdommenis te laten gaan, alleen omdat mensen zo nodig tien kinderen willen....

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 17:32

Wat doe je dan als mensen scheiden en 2 kinderen hebben? Mogen ze dan allebei geen kinderen meer maken? Of missschien afhankelijk maken van de volgende partner? Die heeft er nog geen? Dan mag je er 1. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:11

Ik denk dat de overbevolking geen gevolg is van te veel geboortes, maar van het feit dat mensen en baby's kunstmatig in leven worden gehouden, terwijl ze zonder alle medische hulp allang waren overleden of zelfs nooit verwekt waren.

Maar dan weer de vraag of die medische hulp ook niet de natuur is, de natuur heeft ons de kennis gegeven om in te grijpen.

Ik heb de afgelopen dagen de wereld om mij heen eens bekeken uit het oogpunt dat alles natuur is, ook alles wat door mensenhanden gemaakt is, want de mens is de natuur.
Dat betekent dat een lelijk flatgebouw net zo goed natuur is als een mierenhoop of vogelnest.
En een file op de snelweg is ook natuur, de tv die hier aanstaat ook, zelfs dit forum is puur natuur.

En vanuit dat oogpunt gaan we dus met de natuur mee ipv dat we haar verzieken.
En waarschijnlijk stuurt de natuur ons op onze ondergang af, iets wat de natuur al met zoveel soorten heeft gedaan en na ons ook weer zal doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:02

Nakisha schreef:
Ik ben 25, voor geboortebeperking en ontzettend bewust in mijn keuze om geen kinderen te willen hoor. ;)
Maar ik blijf erbij; als je per koppel twee kinderen mag hebben, is dat toch amper ''beperking'' te noemen? Iedereen mag gewoon kinderen krijgen, alleen het aantal zal wat moeten worden beperkt om te zorgen dat we niet met z'n allen eraan gaan.
Is dat zo raar? Ik vind het wel heel egoistisch om de hele wereld naar de verdommenis te laten gaan, alleen omdat mensen zo nodig tien kinderen willen....

Net of dat dagelijkse kost is, dat veel stellen 10 kinderen hebben.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:00

_Rhiannon_ schreef:
Ik denk dat de overbevolking geen gevolg is van te veel geboortes, maar van het feit dat mensen en baby's kunstmatig in leven worden gehouden, terwijl ze zonder alle medische hulp allang waren overleden of zelfs nooit verwekt waren.

gelukkig wel, anders was ik er niet meer geweest (das toch een heel gemis ;-)), maar zonder gekheid. We hebben het hier over beslissingen die betrekking hebben op een levend wezen, als het je eigen kind aan zou gaan dan probeer je daar ook alles voor. Waar trek je de grens? Is een aspirientje je max of ligt die grens veel verder? 2 dagen maximaal in coma of mag 6 dagen ook? Ledematen amputeren of gewoon helemaal niks meer aan doen en laten overlijden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:22

Ja nou ja precies, daar begint het al.
Wij hebben een geweten en kunnen niet met de kennis die we hebben, de kennis gewoonweg niet toepassen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:49

clarence schreef:
Wat doe je dan als mensen scheiden en 2 kinderen hebben? Mogen ze dan allebei geen kinderen meer maken? Of missschien afhankelijk maken van de volgende partner? Die heeft er nog geen? Dan mag je er 1. :)

Precies.

En waarom zou je altijd kinderen moeten nemen met een nieuwe partner? Kinderen nemen OM het kinderen nemen is absurd, sorry hoor... Als je nou twee lieve, gezonde kinderen hebt, why not count your blessings?
Waarom moet er altijd méér...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:50

MamboBeach schreef:
Nakisha schreef:

Dat zeg ik niet, maar we kennen allemaal wel grote gezinnen, toch? Dát kan dus dan niet meer.

Ik wil ook niet keihard roepen; ''Als er per ongeluk een derde komt, NOU, dan...'' Maar je moet wel proberen om te streven naar het aantal van twee, anders word de bevolkingsgroei nooit geremd. Zo kan je werken met ontmoedigingsbeleid, of sterilisatie volledig vergoeden, enzovoorts.

Kijk, als het nou niet NODIG was voor de aarde, maakte het weinig uit. Maar dit gaat fout. Als we op de huidige manier allemaal doorgaan, zullen we uiteindelijk ook allemaal de hongerdood sterven. Dat gun je die kinderen toch ook niet? Op deze manier mág iedereen tenminste nog kinderen hebben, twee zelfs. Geen gezeur over wie-wel-en-wie-niet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:58

Nakisha schreef:
En waarom zou je altijd kinderen moeten nemen met een nieuwe partner? Kinderen nemen OM het kinderen nemen is absurd, sorry hoor... Als je nou twee lieve, gezonde kinderen hebt, why not count your blessings?

Omdat je partner misschien ook wel kinderen wil en er ook niks aan kan doen dat hij/zij verliefd is geworden op iemand die al kinderen heeft van een ander?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:15

Nakisha schreef:
clarence schreef:

Precies.

omdat mensen (gelukkig) hun eigen keuzes mogen maken?!
omdat jij als het zou kunnen vast wel tien paarden zou willen hebben en iemand anders 5 kinderen?

ik heb eerlijk gezegd twee soorten gevolens bij dit topic:
1) ik voel me beslist aangevallen. ik kom zelf uit een groot gezin, en heb dat altijd leuk gevonden en ook nooit problemen mee gehad.
waarom zouden mijn ouders niet zelf moegn beslissen hoeveel kinderen ze nemen. omdat er ook mensne zijn die niets met kinderen hebben? weleens bedacht dat mensen die geen kinderen hebben de aarde weer op een andere manier vervuilen doordat ze van het geld dat ze hebben ook geen stukje bos kopen in maleisie.... ik denk dat mensen die geen kindeen hebben uiteindelijk net zoveel druk op de aarde leggen dan mensen met meerdere kinderen....

2) ik vind de meeste opmerkingen ook eerlijk gezegd dom... zoals op de eerste pagina al werd beschreven, zitten we al met een vergrijzingsprobleem in europa en hebben we de gezinnen met meerdere kinderen hard nodig in het westen. anders gaan er inderdaad ouderen vroeg dood, maar dan niet om de reden die iemand hier noemde. maar omdat er geen geld meer is om onze pensioenen te betalen...

dat er in Afrika en dergelijke landen wat moet gebeuren is duidelijk, maar daar ligt de oorzaak in de armoe en de lage scholing. maar dat wil bokt volgens een ander topic ook niet want ze willen eerst in hun iegen land orde op zaken... en geld aan ontwikkelingslanden is nutteloos..

sorry, maar ik vind het belachelijk dat mensen denken te kunnen bepalen wat een ander zou moeten doen in zijn leven.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:21

MamboBeach schreef:
Nakisha schreef:

Meestal zijn dat de zeer zwaargelovige gezinnen. Die mogen niet aan geboorte-beperking doen. Hoe los je dat dan op?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:25

Ik denk dat mensen het offer van beperking wel zullen moeten gaan maken, als we op een gegeven moment als legkippen op een paar vierkante meter moeten gaan leven bij wijze van spreken zal de natuur er zelf wel een verschrikkelijke ziekte tussen gooien die door de dichte populatie niet meer te stoppen valt.. Ik denk dat het op deze manier niet lang meer duurt voordat we onszelf uitroeien in ieder geval...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:53

In het westen ontstaat nu juist het probleem dat stellen te weinig kinderen krijgen om zichzelf voort te planten als het ware. Vooral in Duitsland is dit aan de orde. Wanneer een land economisch sterk is en ook vrouwen steeds meer deel gaan nemen aan de beroepsbevolking dalen de geboortes snel. Ook de sociale zekerheid is belangrijk. In veel derde wereld landen is de kindersterfte hoog en is er geen oudejaarsvoorziening. Het geloof is dat stellen erg veel kinderen krijgen om zichzelf zekerheid te geven voor later, en nu. Kinderen nemen immers ook deel aan het productieproces. Ik denk dat het enkel een kwestie van tijd is voordat ook derde wereldslanden welvarender worden het aantal kinderen ook gaat af nemen. Een paus die voorbehoedsmiddelen verbiedt werkt overigens ook niet mee.

Ik vind dat je in geen enkel geval de mens het recht om zich voort te planten mag afnemen. Dit is zo een oerinstinct. Gedwongen sterilisatie is naar mijn idee in geen enkel geval goed te praten. Echt verschrikkelijk vind ik dat.

En hoe ga je in bijvoorbeeld Afrika controleren hoeveel kinderen iemand krijgt. En ga je dan de kindersterfte mee rekenen?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:07

Moeilijk onderwerp omdat het altijd gevolgen heeft voor bepaalde groepen. Ik zou graag meer adoptie zien in plaats van medische molens om persé een kind van jezelf te willen. Maar ik weet niet hoe dat in het echt voelt om niet je eigen kind te kunnen krijgen. Ik wil graag bewust kiezen voor adoptie en niet kiezen voor eigen kinderen. Toch weet ik niet of ik daar over een aantal jaar nog zo over denk. Geboortebeperking, laten we zeggen 2 kids, zal in de toekomst zeker gaan gebeuren maar dat duurt nog wel even, tot die tijd is de mens erg innovatief met zijn ruimte. De natuurlijke selectie wordt steeds verder uitgeschakeld, dat is fijn en prettig maar we veroorzaken zo ook veel andere problemen en daar is overbevolking toch wel een heel groot gevolg van.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:41

naar mijn mening moet er sowieso een vertaalslag in het denken van vele mensen gemaakt worden: kinderen NEEM je niet, die KRIJG je...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:43

Of we stoppen eens met het levens verlengen. Als je dood gaat ga je dood, heel simpel. Moeten we niet 10 jaar bovenop willen plakken. Dan valt het met die overbevolking ook wel mee. :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:50

benangelique schreef:
naar mijn mening moet er sowieso een vertaalslag in het denken van vele mensen gemaakt worden: kinderen NEEM je niet, die KRIJG je...

Nou als dat echt zo was dan wil moeder Natuur dus dat wij uitsterven. Tegenwoordig is het vaak gewoon een keuze, behalve voor een paar pechvogels.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:57

Logisch dat er geen mensen zeggen die kinderen hebben dat ze voor geboortebeperking zijn, want dat staat zo raar als ze zelf kinderen hebben.

Als er geen kunstmatige bevruchtingen mogelijk waren, en de natuurrampen hun werk hadden gedaan en er geen griepvaccins waren geweest, dan was het denk ik opgelost, alleen de sterksten overleven, net als in de natuur.

Het probleem ligt denk ik in:
Kunstmatige bevruchtingen

Te goed gewapend/voorbereid tegen natuurrampen, om zoveelmogelijk schade te beperken.

Op medisch gebieden vaak oplossingen en of het rekken van levens.

Te veel kinderen toegestaan per gezin (tien per gezin mag gerust want er is geen beperking op)

Zwakke mensen helpen en verzorgen.

En ga zo maar door.

wij mensen is geen natuur en geen robotten maar mensen met gevoel voor anderen.

Dieren hebben niets te kunnen en kunnen niets anders dus ze moeten zich erin berusten en verder gaan met het leven en overleven, daar is het evenwicht altijd goed, jammer genoeg gaat dat tegenwoordig niet meer zo, dankzij de mens, die maken alles kapot en verdringen ze en moorden ze uit en noem maar op, eigenlijk de grootste stoorzender en een bemoeial.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:05

Maar toch is de mens een product van de natuur.
Dus de daden van de mens zijn dat ook.