Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:46

Ik ben het helemaal met je eens. Zit al lang te twijfelen of ik het hele verhaal weer zou gaan typen. Maar jij hebt het al gedaan :)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:57

ik zou niet zo blij zijn met ongevraagt halal/kosher vlees
persoonlijk ben ik tegen de manier van ritueel slachten en geef ik de voorkeur aan verdooft geslacht vlees.
mijn mening mijn keuze!
maar helaas komt het nog maar al te vaak voor dat er halal/kosher vlees wordt verkocht zonder dat de consument dat weet. het is over en wordt dan verwerkt in (gewone) producten die niet staan aangemerkt als halal.
echt een doorn in mijn oog want ik wordt niet graag als consument onmondig gemaakt.
zelfde geld voor die creche, als men zonder te vraagen iets doorvoert waar mensen het niet meer eens zijn maak je die mensen onmondig en zeg je eigenlijk jou gevoel doet er niet toe en je principes even min want die van een ander vinden we belangerijker.

dat een moslim/jood ritueel geslachte dieren eet moeten ze zelf weten (en ik hoop met heel mijn hart dat het verboden wordt) maar laat mij zelf bepalen of ik dierenleed wil eten of niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:07

alex66 schreef:
izelfde geld voor die creche, als men zonder te vraagen iets doorvoert waar mensen het niet meer eens zijn maak je die mensen onmondig

Dat is dus een hele verkeerde conclusie. Je zou onmondig gemaakt worden als je niet mag aangeven wat je wilt. Daar is hiervan geen sprake. Natuurlijk ga je niet alles overal vragen, daar zou iedereen stapelgek van worden! Je doet dus een aantal aannamen over wat kan. Geen KDV gaat vooraf per detail vragen wat mag en niet - maar ze nemen aan dat als je geen wensen of eisen doorgeeft, er dus blijkbaar ook geen wensen en eisen zijn. Ik vraag aan mijn bezoek of de deelnemers voor het kamp of waar je dan ook wat voor organiseert gewoon in het algemeen of er dingen zijn die ze niet eten, en daar hou ik rekening mee, en verder ga ik NIET elke keuze overleggen.

Citaat:
en zeg je eigenlijk jou gevoel doet er niet toe en je principes even min want die van een ander vinden we belangerijker.

Nee, wat ze doen is: 'we hebben een groep die een speciale wens heeft, en een groep die geen speciale wens kenbaar heeft gemaakt. Dan kies ik de makkelijkste manier om aan die speciale wens tegemoet te komen, OMDAT het voor die andere groep niet uitmaakt'.

Er is geen sprake van monddood maken aangezien men de werkwijze heeft aangepast.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:28

alex66 schreef:
maar laat mij zelf bepalen of ik dierenleed wil eten of niet

Eet je wel eens bij de mac, burgerking of febo? Eet je altijd biologisch verantwoord?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:36

Daphna schreef:
alex66 schreef:

Eet je wel eens bij de mac, burgerking of febo? Eet je altijd biologisch verantwoord?

Toevallig zie ik daar juist ook heel veel moslim(a)'s met hoofddoekje daar eten.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:51

MamboBeach schreef:
Daphna schreef:

Toevallig zie ik daar juist ook heel veel moslim(a)'s met hoofddoekje daar eten.

Dat is de manier hoe zij zich aanpassen aan Nederland, ze nemen de islam dus niet dermate serieus dat ze zich aan de halal wetten houden en eten lekker mee. Dat is een keuze die ze maken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:54

Daphna schreef:
MamboBeach schreef:

Dat is de manier hoe zij zich aanpassen aan Nederland, ze nemen de islam dus niet dermate serieus dat ze zich aan de halal wetten houden en eten lekker mee. Dat is een keuze die ze maken.

Jaja, een beetje hoe het ze uitkomt bedoel je?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:55

ja, precies...
Ze hebben bij de mac trouwens ook groenteburgers en visburgers

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:55

En trouwens, aanpassen aan NL als je in de Mac eet? Die zit echt werkelijk waar overal! :j Dat is geen integreren hoor. :')

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:57

begrijp ik nou goed dat voor 17% van de kinderen........ iedereen maar halalvlees moest gaan eten???

want die andere 83% zijn van ondergeschikt belang ofzo???

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:58

KiWiKo schreef:
begrijp ik nou goed dat voor 17% van de kinderen........ iedereen maar halalvlees moest gaan eten???

want die andere 83% zijn van ondergeschikt belang ofzo???

Eh ja, dat begrijp jij heel goed! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:00

KiWiKo schreef:

Niks moet. Er worden nu keurig gesepareerde stapeltjes gemaakt... iedereen weet dat halalvlees besmettelijk is tenslotte.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:14

ik zou wel willen weten hoe jullie oa arabesk erbij komen dat halal niet uit de bioindustrie komt , ik heb nooit een marokaanse boer gezien in nederland , of bedoel je dat het komt omdat ze vnl schapen eten , die lopen zowiezo in de wei , maar er zijn dus islamieten die hier een biologische boerderij hebben ? of een scharrelkippenstal met vrije uitloop
of mis ik iets ? dat kan aangezien ik niet elke pagina heb gelezen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:17

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Niks moet. Er worden nu keurig gesepareerde stapeltjes gemaakt... iedereen weet dat halalvlees besmettelijk is tenslotte.

er staat moeSSSSSSST en je mist ook nog een ander deeltje van mijn post :) namelijk over die 83% die als ondergeschikt belang bestempeld werden :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:25

sjonnie48 schreef:
ik zou wel willen weten hoe jullie oa arabesk erbij komen dat halal niet uit de bioindustrie komt , ik heb nooit een marokaanse boer gezien in nederland , of bedoel je dat het komt omdat ze vnl schapen eten , die lopen zowiezo in de wei , maar er zijn dus islamieten die hier een biologische boerderij hebben ? of een scharrelkippenstal met vrije uitloop

Je hebt ook vlees dat én niet biologisch is én niet uit de bio-industrie komt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:49

Arabesk schreef:
Ik heb er geen enkel probleem mee als de supermarkten morgen overstappen op halal vlees. Dan weet je tenminste zeker dat er geen bioindustrie vlees meer ligt :+

Daar zou ik niet te zeker van zijn :n
Weet je welke dieren er bijvoorbeeld heel veel ritueel geslacht worden? De bokjes die geboren worden uit melkgeiten, je weet wel, uit die grote stallen die zo in het nieuws waren met de Q-koorts. Waarom? Omdat de bokjes geen stuiver waard zijn, die worden later nl geen melkgeit. En die worden dus met een paar weken oud ritueel geslacht.
Zulk vlees hoef ik dus echt niet op mijn bord, want daar is weinig diervriendelijks aan.
Niet aan de manier waarop de diertjes geleefd hebben en ook niet aan de manier waarop ze geslacht worden. En is dus wel bio-industrie-vlees.

Ik kan me dus op zich ook best iets voorstellen bij dat ouders boos zijn geworden om het halalvlees.

Ik weet hoe de manier van slachten is, zowel ritueel als 'traditioneel'. En ik kijk dan liever naar een stuk scharrel- of biologische vlees dat traditioneel geslacht is.

Elk slachthuis dat zijn inrichting er op instelt, mag trouwens ritueel slachten. En de meeste slachthuizen die ritueel slachten, gaan ook echt niet diervriendelijker om met hun dieren dan andere slachthuizen.
En ik weet hierin dus echt waar ik over praat, ik kom in beide soorten slachthuizen met enige regelmaat en kom dan ook echt op de plaatsen waar de dieren gedood worden.

Edit: aanvulling geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-05-10 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:50

Arabesk schreef:
Als die ouders tegen Halal vlees zijn, vinden ze het wel normaal om hun kind bioindustrie vlees te geven? 8)7

Letterlijk schijnheilig zeg. Het is puur en alleen omdat halal = moslim en moslim = slecht }:0

ik ben inderdaad ook bang dat het zo werkt. daarom was ik het al zo eens met fojoe.

heb even je posts doorgelezen.
top meid! vind het echt mooi om te lezen dat jij gewoon zélf nadenkt en onderzocht hebt. (dat er dan ook nog zo'n mooie conclussie uit is gekomen is helemaal mooi)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:51

Daphna schreef:
alex66 schreef:

ja hoor ijs/friet/koffie en zo maar geen vlees ook geen vis trouwens ik hou niet zo van kwik ;)
ik haal mijn vlees bij een bekende slager zodat ik weet wat ik eet en dat is in mijn geval nooit halal geslacht!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:52

Adil18 schreef:
christel1857 schreef:
@ Arabesk:

Die vraag kun je beter aan de anti-halal mensen hier stellen. Want ik ben het namelijk met je eens. Ik vind halal niet dieronvriendelijk. Heb zelfs net ff op youtube een aantal filmpjes van halal slachten in Nederland gekeken, oa een geit en een lam. En ik heb er absoluut geen bezwaren tegen. Ik durf zelfs te zeggen dat het respectvol slachten is.
Halal slachten gebeurde trouwens in een Nederlands slachthuis, door een speciale halal slager.

Mij gaat het absoluut niet om de manier van slachten, maar meer om het feit dat je je als Nederlander in Nederland bijna als een buitenlander voelt...Ik snap ook niet het geroep (sorry dat ik het zo grof zeg) van mensen als Turken en Marokkanen over discriminatie, terwijl ik het idee heb dat het de Nederlanders zelf zijn die veel meer gediscrimineerd worden...Door buitenlanders en door de eigen overheid...!

dat komt dus omdat mensen simpelweg geen onderscheid kunnen maken tussen afkomsten, culturen en religies. wat eigenlijk heel spijtig is voor hen die dat niet kunnen.

zoals ik op pagina 1 al voorspelde.. in dit topic gaat 100x het woordje aanpassen vallen, discriminatie kan er ook nog wel bij. echt om moedeloos van te worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:54

hoe vind jij het dan JS dat 83% van de kinderen halal vlees MOEST eten???

is die 83% van ondergeschikt belang??

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:55

CtjeLief schreef:
Als het vlees op (bij wijze van spreken) Zweedse manier zou worden geslacht, zou het ineens een veel minder groot probleem zijn.. dat denk ik echt! misschien (hopelijk) zit ik ernaast maar volgens mij hangen veel reacties simpelweg samen met afkeer tegen de Islam.. en heeft het verder zeer weinig te maken met het vlees zelf.. (veel mensen weten niet eens wat halal slachten inhoudt, maar beginnen wel te roepen over 'aanpassen' etc... dus in mijn ogen zegt dat genoeg) en dat vind ik erg jammer..

goeie post! niet eens omdat ik moslim ben (al begrijp ik dat mensen dat denken) maar ik herken het bovenstaande heel erg terug bij alle kwesties op bokt die over iets 'anders' gaat dan men gewend is en dus normaal vind

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:59

sjonnie48 schreef:

helaas zijn er nog weinig islamitische boerderijen in nl (ik hoor mensen denken: goh dat moet er ook nog bij komen) maar de slagers kopen het vee bij boeren en huren bv voor een dag per week of een aantal uren een slachtruimte in een slachterij. bijvoorbeeld. ook komt sommig vlees uit het buitenland, bv duitsland. www.groenemoslims.nl is een nieuwe site waar ook wat op staat over biologisch vlees

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:01

Nijntje1987 schreef:
In Nederland krijgen kinderen op de KDV ook gewoon eten van de KDV. Bij de TSO (tussenschoolse Opvang) moeten de kinderen zelf boterhammen meenemen.

Ik vind het jammer dat de KDV dit niet heeft gemeld aan de ouders (stond dat ook in het bericht of hebben we dat met z'n allen aangenomen??).

Halalvlees is in mijn ogen ook niet slechter dan ander vlees en dieren slachten is sowieso een naar karwei, dat kan niet anders dan dat dat niet fijn is. En het is wetenschappelijk bewezen dat Halal geslachtte dieren niet meer pijn lijden dan dieren die op de Hollandse manier worden geslacht.

Het is idd zo dat vlees wel gegeten moet worden. Vleesvervanger heeft niet dat bestanddeel wat vlees wel heeft. Zoals het al zegt: het is een vervanger.

Kinderen hebben wel degelijk die eiwitten nodig en kinderen op een vegetarisch dan wel veganistisch eetplan zetten is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van het kind. Ik zeg niet dat het niet kán, maar het is niet aan te raden. Dat is natuurlijk ook weer per mens en dus per kind verschillend.

Dat onderzoek word wel ernstig in twijfel getrokken en soort gelijke onderzoeken kwamen op tegenover gesteld resultaat uit. Halal kip zou ik geen bezwaar tegen hebben rund en schaap zou ik niet zo snel eten hoor. (ik ken de procedures en ben ook wel in het slachthuis geweest!).

Ik geloof trouwens ook wel dat groeien zonder vlees erg lastig is immers heb je dan zoveel eiwitnodig probeer dat maar eens uit noten en bonen te halen. Vraag me trouwens ook wel een beetje af in hoeverre je met iedereen rekening moet houden als KDV met een paar allergiën word het ook al lastig genoeg, dan nog een paar principes en je staat straks voor ieder kind een apart prakje te koken :7

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:02

Krips schreef:
sjonnie48 schreef:

Je hebt ook vlees dat én niet biologisch is én niet uit de bio-industrie komt.

ja dat snap ik maar dat heet dan scharrelvlees , ik ken geen marokaanse scharrelboeren dus hoe komem jullier erbij dat ze geen bioindustrievlees eten ???

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:05

jameyskatje schreef:
sjonnie48 schreef:

helaas zijn er nog weinig islamitische boerderijen in nl (ik hoor mensen denken: goh dat moet er ook nog bij komen) maar de slagers kopen het vee bij boeren en huren bv voor een dag per week of een aantal uren een slachtruimte in een slachterij. bijvoorbeeld. ook komt sommig vlees uit het buitenland, bv duitsland. http://www.groenemoslims.nl is een nieuwe site waar ook wat op staat over biologisch vlees

En omdat ritueel slachten zo lekker is, lekker bij de boer op het erf een schaap ritueel slachten want ja, dat moet nu eenmaal. Niet gewoon even naar de halalslager gaan ofzo. :roll: