Nederland op zijn best

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:18

PattyOosten schreef:
Nou, ik heb altijd geleerd dat je niet afhankelijk moet zijn van een ander. Natuurlijk is het naar als je partner wegvalt, maar dat kan natuurlijk wel altijd gebeuren. En dan is het wel zo prettig als je voor jezelf en je kinderen kunt zorgen.

Ik denk dat je daar op een gegeven moment niet aan ontkomt, dat je afhankelijk van elkaar wordt. Ik studeer nu nog en ga pas volgend jaar "echt" aan het werk, maar op het moment dat er kinderen komen zal ik waarschijnlijk ook een stap terug doen qua werk, waardoor ik in zekere zin afhankelijk van mijn vriend wordt omdat hij dan relatief meer bijdraagt.

Abiola

Re: Nederland op zijn best

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:22

Ja tuurlijk! Ik zou het inkomen van mijn man ook niet willen missen, maar ik kan heel goed van mijn eigen inkomen rondkomen als het moet. Ik ben zelf ook jarenlang alleenstaande moeder geweest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:59

Maar in sommige gevallen is het heel lastig om weer onafhankelijk (van partner dan wel toeslagen/uitkering) te worden nadat je jaren afhankelijk geweest bent. Niet iedereen kan gemakkelijk meer gaan werken wanneer dat nodig is. En als je dat al kan, word je soms nog tegenwerkt door een lager inkomen ook! (wanneer je besluit meer te werken ipv uitkering te krijgen)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:01

PattyOosten schreef:
Heino schreef:
Maar je kan toch niet altijd voorzien dat je alleen komt te staan met vier kinderen, Patty?

Nou, ik heb altijd geleerd dat je niet afhankelijk moet zijn van een ander. Natuurlijk is het naar als je partner wegvalt, maar dat kan natuurlijk wel altijd gebeuren. En dan is het wel zo prettig als je voor jezelf en je kinderen kunt zorgen.

Als je met werken minder overhoudt dan met een uitkering is dat niet bepaald een stimulans. Maar het is altijd beter om zelf je eigen geld te verdienen, en er zijn zeer veel banen die meer betalen dan minimumloon.

zeker, maar dan kom je weer in op het punt dat je overal de volle mep voor moet gaan betalen als je boven het minimum zit, en dan houd je nog steeds minder over.
tenzij je minimaal 500,- boven het minimum zit, maar dan houd je wss ongeveer het minimum over als alle extra kosten eraf zijn.( ik doe maar een gooi qua inkomen trouwens..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:28

Heino schreef:
PattyOosten schreef:

Ik denk dat je daar op een gegeven moment niet aan ontkomt, dat je afhankelijk van elkaar wordt. Ik studeer nu nog en ga pas volgend jaar "echt" aan het werk, maar op het moment dat er kinderen komen zal ik waarschijnlijk ook een stap terug doen qua werk, waardoor ik in zekere zin afhankelijk van mijn vriend wordt omdat hij dan relatief meer bijdraagt.

Je doet dan een stap terug ja, maar blijft in het arbeidsproces. En als je alleen komt te staan kun je wat meer gaan werken. Niemand wordt beter van een uitkering trekken, ook zeker de kinderen niet. En je maakt mij niet wijs dat je met 32 uur niet boven bijstandsniveau uit kan komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:31

nee dat kan niet faye :)

vaak zitten "dat soort" vrouwen in de lager betaalde baantjes....... alle extra kosten die je maakt omdat je gaat werken is enorm, alles wat je in moet leveren omdat je BRUTO beter verdient is ook enorm.........

noemen ze de vrije val :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:48

Dan nog is het beter om mee te draaien in de maatschappij dan thuis te zitten, te wassen en te strijken en koffie te drinken met de buurvrouw ;)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:49

is jezelf de schulden inwerken beter dan wassen,strijken en koffie drinken met de buurvrouw?dat ben ik zeker niet met je eens.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:00

die mensen gaan veel in hun achteruit als ze gaan werken......... en op een minimaal inkomen is dat echt niet te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:04

Als je fulltime werkt heb je echt wel meer dan bijstand. Dan ga je parttime werken, kom je onder bijstand wordt het aangevuld. Alles maar willen krijgen vind ik een vreemde instelling, sorry. Ik werk me ook te pletter voor mijn kinderen, dat was mijn keuze, dus zorg ik dat ze niks tekort komen. Zo werken die dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:07

@Faye
Je moet ook je KDV/BSO betalen en dat gaat weer van je (netto) inkomen af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:09

Ja dat klopt, dat moet ik ook. Ik werk me suf om mijn particuliere oppas te betalen. Maar waarom moet de maatschappij een uitkering betalen omdat IK kinderen wilde? Ik vind het van de zotte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:10

niet netto :) :) Faye :) soms kom je netto slechter uit :)

maar ik ben het helemaal met je eens dat parttime werken absoluut mogelijk moet zijn, DAT moet wel zeker gestimuleerd worden........... en dan een aavullende bijstandsuitkering.......

maar een alleenstaande moeder van 4 dwingen om fulltime te werken is gekkenwerk......... parttime kan zeker wel!!! en zou ik ook helemaal toejuichen....... en is minder belastend voor de overheid.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:10

zoals al eerder gezegd, als je fultime werkt en meer krijgt dan bijstand(minimum) dan heb je dus ook geen recht op teruggaves en kwijtscheldingen, en ga je er dus alsnog op achteruit!
zeker als je laag opgeleid bent, of onderaan moet beginnen omdat je er een tijd tussenuit bent geweest.
ik kan ook nu al gaan werken,dan kom ik waarschijnlijk iets boven het minimum en ben ik al m'n teruggaves en kwijtscheldingen kwijt, dan word het nog meer honger lijden.
daarom kies ik bewust om terug naar school te gaan(mits dit mogelijk is ivm extra kosten kinderopvang+schoolgeld etc) om dalijk een tree hoger in de maatschappij te kunnen beginnen.
dat is dan ook geen vetpot,maar allicht houd ik er dan straks uiteindelijk toch iets meer aan over.
en sorry, maar of je thuis zit en goed voor je kinderne kunt zorgen terwijl je leeft van een uitkering, of je werkt 40 uur, voor hetzelfde geld en je kunt je kinderen niet zelf opvangen...
wat kies je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:13

Wat mij betreft is het een kwestie van instelling. Uitkeringen zijn er voor mensen die niet KUNNEN werken. En moeder zijn maakt je niet ziek........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:19

maar als je 4 kinderen heb, dan moet je wel vrij als er een ziek is............ en als je bedenkt dat het gemiddelde kind 10 dagen per jaar ziek is...... dan is dat al 40 dagen per jaar.......... dan nog de schoolvakantie's........

die moet je ook oplossen........

ik denk dat je als moeder van 4 niet fulltime kan werken nee, sterker nog...... ik denk het wel zeker te weten......

als de kinderen in de ochtend niet op school komen met hun ingepakte lunchpakketjes, dan heb je het al lastig...... laat staan als je de tijd niet hebt om de was weg te strijken omdat je ook je kinderen na je zware werkdag, en daarna boodschappen, en eten koken naar bed moet brengen, zorgen dat alles gedouched is en al........

nee Faye, ik denk dat je het zwaar onderschat :) ik neem aan dat je zelf geen kinderen hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:21

Kim, ik ben alleenstaande moeder met twee kinderen, in het weekend heb ik er drie in mijn eentje. Dus ik weet er alles van. Ik weet hoe hard werken het is, maar ik blijf er bij dat alhoewel mijn leven een stuk relaxter zou zijn als ik thuis zou zitten met een uitkering, het is niet wat ik mijn kinderen mee wil geven. Ik werk me te pletter om een oppas aan huis te kunnen betalen, dus geloof me, ik weet waar ik het over heb.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:23

mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat jij ongeveer verdiend faye?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:26

Nee dat mag je niet. Ik denk niet dat het de hele wereld aan gaat wat ik verdien ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:27

als je een oppas aan huis kan betalen heb je gewoon een hele goede baan.......... iets wat de meeste moeders die vanuit de bijstand gaan werken niet zullen hebben........

maar een gewetensvraag............. hoe vind jij het nou dat jouw oppas jouw kinderen opvoed? Is geld alles, of is geld niks......

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:29

prima.dan ga ik verder met Kiwiko mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:31

Ik heb zeker geen hele goede baan, wel spaargeld. En dat gaat op, is jammer maar helaas. De oppas is er drie middagen voor drie uurtjes, dus dat opvoeden doe ik gewoon zelf.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:07

faye, ik ben het niet echt met je eens. Of ik vind je heel cru tegenover je kinderen. Dan kun je zeggen dat je geen uitkeringstrekker wil zijn maar fulltime werken met 4 jonge kinderen lijkt me zwaar. Parttime zeer zeker wel, dat heb ik al vaker aangegeven.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 22:18

Faye jouw oppas is er maar drie middagen voor 3 uur.

Bij deze mevrouw begint haar werktijd om 11.00 of 17.00.
Zij heeft de oppas dus heel wat meer nodig dan jij.

En dat is net wat ik bedoel : parttime werken oke, maar fulltime??

En ja dan kun je wel zeggen dat ze maar van te voren had moeten bedenken, maar als jij samen met je partner kinderen neemt, zal er 1 een stapje terug moeten doen, om de zorg van de kinderen op zich te nemen. En dat was zij. Zij werkte wel parttime toen zij nog met haar partner was in de avonduren.
Dan was haar partner thuis, dus goed geregeld.

En ja als jouw partner wegvalt heb je een probleem.

En ik blijf erbij dat ik dit een domme overheidsregeling vind, heb er geen andere woorden voor. Ze gaat er zoals Kiwiko zegt dus bij een fulltime baan bij achter uit.

En inderdaad wat als 1 van haar kinderen ziek wordt??? Ben benieuwd of ze dan kan komen of niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:36

Tja, ik vind vijf jaar zelf al een lange tijd dat je vrijstelling krijgt. 2.5 jaar zou ik genoeg vinden, dan kan je kind al naar school hier (of kinderopvang in Nederland?).

Als je aan kinderen begint moet je het kunnen betalen, ook als je alleen komt te staan. En als je het dus niet kan betalen moet je der niet aan beginnen.

Als je dat wel doet en het loopt fout, tja dan moet je gaan fulltime werken en proberen daarvan rond te komen, hoe moeilijk ook.

Imo enorm zielig voor de kinderen die slactoffer zijn van de situatie die hun ouders hebben gecreerd.