Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

CtjeLief

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:29

ja maar het voorbeeld wat jij schetst is meteen het probleem.. hoe lastig denk je dat het is om voor iemand van 50 nog werk te vinden?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:38

CtjeLief schreef:
ja maar het voorbeeld wat jij schetst is meteen het probleem.. hoe lastig denk je dat het is om voor iemand van 50 nog werk te vinden?

Dat is lastig! Maar er zijn ook genoeg 50 jarigen die toch met succes hebben gesolliciteerd... Maar zeg eerlijk als jij zelf zo'n beslissing moet maken dan kies je toch ook een jonger persoon?
En het is l*llig maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar! Je bent te oud, te jong, te ervaren, te onervaren. Als je solliciteerd is er altijd wel iets mis met je :(:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:46

Nee ik zou zeer zeker niet zomaar de jongere persoon kiezen.. Ik vind het argument 'zo is het nu eenmaal' erg jammer.. Het is een stelselmatig probleem anders zou het anoniem solliciteren nooit de wereld ingeroepen zijn.. en nog steeds denk ik, alleen dmv anoniem solliciteren kan er echt objectief naar een sollicitatiebrief gekeken worden en worden kandidaten op grond van kwaliteiten etc uitgenodigd...! En eenmaal face to face maak je gewoon meer kans, dat is een feit..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:04

CtjeLief schreef:
anoniem solliciteren kan er echt objectief naar een sollicitatiebrief gekeken worden en worden kandidaten op grond van kwaliteiten etc uitgenodigd...!

Maar denk je dat zulke dingen alleen meespelen? Heb je er ook wel eens aan gedacht dat een 50 jarige met meer ervaring meer kost als een 30 jarige met wat minder ervaring, maar die ook voldoet voor de baan?
Mijn vriend zocht ook personeel, maar die wilde ook een jonger persoon gewoon vanwege de loonkosten :(:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:06

ja natuurlijk speelt dat ook een rol.. maar zou toch niet tot buitensluiting mogen leiden..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:11

CtjeLief schreef:
maar zou toch niet tot buitensluiting mogen leiden..

Vooral in deze tijd waarbij de crisis toch echt nog sporen achterlaat hebben bedrijven toch erg graag goedkoop personeel!
En mijn vriend had liever een jonkie die niks kende maar wel wilde als een ouder persoon die wel alles kende... Gewoon vanwege het feit omdat personeel anders veel te duur werd. Een ouder persoon kost gewoon 2 X zoveel als een jonkie als je pech hebt :(:) En niet bij elk bedrijf kan dat uit...
Maar ik kijk er misschien zo tegenaan omdat ik beide kanten zie (zelf solliciteren en de procedure bij mijn vriend...)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:12

Misschien interessant om als bron te vermelden:

Personeelsadvertenties

•Personeelsadvertenties mogen in woord noch beeld leeftijdsonderscheid maken.
•Leeftijdscriteria die de persoon van de sollicitant betreffen (bijv. 25 tot 35 jaar), leiden vrijwel altijd tot verboden onderscheid. (bijvoorbeeld oordelen 2007-106 en 2007-61);
•Criteria die gericht zijn op de functie kunnen objectief gerechtvaardigd zijn (bijv. minimaal 5 jaar werkervaring vereist); (bijvoorbeeld oordelen 2006-244 en 2006-245)
•Indien in een personeelsadvertentie een leeftijdsgrens is opgenomen of een kenmerk die direct of indirect verwijst naar een bepaalde leeftijdscategorie, dan moet hiervoor een motivering in de tekst worden opgenomen; zo niet, dan handelt degene die de advertentie heeft geplaatst of heeft laten plaatsen in strijd met de wet. (artikel 9 WGBL)
•Bij twijfel over de neutraliteit van een advertentie kan expliciet worden vermeld dat de functie open staat voor kandidaten van alle leeftijden;
•Het expertisecentrum LEEFtijd heeft als handreiking voor de praktijk op basis van het CGB-advies een checklist voor leeftijdsgrenzen in advertenties ontwikkeld.

Selectie

•Leeftijd mag, zonder objectieve rechtvaardiging, geen criterium zijn bij de selectie van kandidaten (artikel 3 WGBL);
•Ook als leeftijd niet de doorslaggevende reden is geweest voor de afwijzing van een sollicitant, maar slechts een van redenen, levert dit onderscheid naar leeftijd op (bijvoorbeeld oordeel 2007-158).
•Het ontbreken van inzichtelijke selectieprocedures vergroot de kans op het maken van (onbewust) verboden onderscheid (oordeel 2005-103).
•Leeftijdsgrenzen vanwege een gewenste personeelsopbouw zijn zelden objectief gerechtvaardigd (oordeel 2006-61).
•Voorkeursbeleid op grond van leeftijd is niet toegestaan (2006-61).

Arbeidsbemiddeling

•Uitzendbureau’s en intermediairs zijn er voor verantwoordelijk dat zij bij hun eigen handelen geen verboden onderscheid maken. Daarbij mogen zij ook niet uitvoering geven aan een opdracht om onderscheid te maken (oordeel 2005-107).
•De arbeidsbemiddelaar moet er bovendien op toe zien dat de opdrachtgever zich van verboden onderscheid onthoudt en moet hem, indien zich dat voordoet, hierop aanspreken (oordeel 2005-113).

(bron: CGB)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:13

En wat wil je daar nu mee zeggen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:18

Wat ik daar mee wil zeggen? Nou lijkt me een duidelijk artikel over hoe het zit met regelgeving omtrent leeftijd/werving selectie. Gezien de discussie dus interessant dat even weer te geven, informatief.. je komt een beetje 'vijandig' op me over.. hoe komt dat? Of zie ik dat verkeerd, zo ja sorry dan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:21

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Het filmpje vind ik nogal suffig, dat gaat niet alleen over naam, maar ook over presentatie (hempje ipv net jasje op de foto).

Voor mij als werkgever maakt het niet uit of iemand oud/jong/paars/groen/hinkend op 1 been of olympisch atleet is. Ik kan me alleen wel voorstellen dat er nog veel werkgevers zijn waarvoor dat wel een criterium kan zijn.

Ik spreek dus ook regelmatig kandidaten die aangeven dat ze meer dan 200 brieven hebben geschreven en dat wij de eersten zijn die ze uitnodigen op gesprek (vooral vaak met leeftijd).

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:27

Goed dat jij er zo in staat Apple.. Inderdaad is Leeftijd een hele lastige factor.. wij krijgen daar ook wekelijks een hoop signalen over binnen. Denk jij dat anoniem solliciteren daar in zou kunnen helpen?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:35

Nee hoor vrouwtje zonder naam (Cynthia klinkt veel leuker, maar ik weet je naam niet) zo moet je het niet zien hoor.
Jij geeft jouw mening, ik probeer je te vertellen hoe het werkt en ik denk dat we dat beide doen met een normaal vrolijk gezicht toch?

Hoezo is Apples reactie nu anders dan de mijne?
Ze zegt toch het zelfde?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:39

ok dan is het goed :) Ctjelief voldoet trouwens gewoon hoor ;) Maar Apple geeft aan dat leeftijd niet uitmaakt in haar ogen.. Terwijl jij aangaf dat wel belangrijk te vinden evenals geslacht..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:43

Leeftijd, daar kom je toch wel achter als je in het CV ziet wanneer iemand zn opleiding heeft gehad en hoe de werkervaring er uit ziet. Dan heb je ook wel een indicatie van leeftijd.

Enige punt is dat het met enige regelmaat voorkomt dat ouderen (even een ongelooflijke generalisatie: vooral oudere kerels) denken dat ze eigenlijk alles wel weten en kunnen (ook als ze solliciteren op een voor hun nieuwe functie) en dus niet meer leerbaar zijn. Daarnaast ook een salariseis neerleggen die ook niet haalbaar is voor ons als bedrijf.
Tsja, dan wordt zo iemand afgewezen. Maar goed, je wilt zelf een nieuw vak leren en zo een nieuwe carriere beginnen of je wilt het niet. Je kunt niet verwachten dat je gelijk een nieuw vak kunt uitoefenen en wordt betaald als een ervaren kracht omdat je toevallig 52 bent.

Met andere woorden: leeftijd is niet belangrijk, leerbaarheid en de mogelijkheid om financieel een stap terug te doen wel.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:45

Kan het niet anders dan eens met je zijn..

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:56

In eerste instantie boeit dat allemaal geen drol.
Zoals ik met jou nu praat weet ik je naam (Ctjelief of Cynthia dat maakt niets uit, je hebt iig een naam om je bij aan te spreken), ik weet dat je een vrouw bent en in welke leeftijdscategorie ik moet denken.
Verder weet ik nog niets van je, maar ik heb wel een eerste indruk en die is gewoon netjes en fatsoenlijk. (jouw soll blijft dus weg van de prullenmand haha)
Snap je wat ik bedoel?

Als het om werk gaat is het allereerst belangrijk wat jouw kunnen is. Wat past bij jou, wat kun je aan.
En dan andersom, wat past er bij de vacature.
Matcht dat samen?
En soms is leeftijd dan iets waar naar gekeken word (denk aan kracht, gezondheid, uithoudingsvermogen etc)
Soms het geslacht (denk ook aan kracht bijvoorbeeld)
Soms de taal/talen (iemand met dyslexie kan geen tekstschrijver worden bv)
In de branche waar ik in rondhobbel wordt er helemaal niet gekeken naar Moontjes dure opleiding. 2 rechter handjes moet je hebben, dat is belangrijk.

Kijk als jij dan aan komt zetten met een sollicitatie waar geen naam, leeftijd, geslacht etc op terug te vinden is, vind ik dat gewoon onfatsoenlijk en zelfs ongeinteresseerd.
Ik spreek jouw niet aan met Eeeejjj en jij mij ook niet.

Ik heb het ooit eens gehad dat iemand tegen mij zei, als jij mijn inschrijfformulier nu voor mij invult, dan betaal ik je daar wel wat voor.
Hoe denk je dat iemand, die op zo'n manier op zoek is naar een baan, op mij overkomt?
Dat is wat ik bedoel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:01

Ik denk dat het inderdaad ook wel afhangt van de branche :-)

Daarnaast: ik geloof dat meestal binnen 30 seconden wordt bepaalt of een kandidaat wordt aangenomen of niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:07

Dat is dan ook weer afhankelijk van de branche, maar inderdaad de eerste indruk is gewoon heel belangrijk.
Er moet een klik zijn.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:23

Apple schreef:
leeftijd is niet belangrijk, leerbaarheid en de mogelijkheid om financieel een stap terug te doen wel.

Dat is een heel belangrijk punt waaraan de meeste ouderen niet aan (kunnen) voldoen...

Apple schreef:
ik geloof dat meestal binnen 30 seconden wordt bepaalt of een kandidaat wordt aangenomen of niet.

Daar kan ik heel goed inkomen!
Als jij iemand op gesprek hebt die met ervaring/opleiding in het plaatje klopt heb je naar mijn mening ook niet lang nodig om te zien of het past :)

Maar weet je met solliciteren is er altijd "iets" met je als je word afgewezen... Ik denk niet dat dat zozeer aan je leeftijd/naam/geslacht hoeft te liggen!
Een goede brief schrijven is een kunst hoor ;) En met een goede brief heb je gewoon 1 voet tussen de deur is mijn mening!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:24

Een goede brief schrijven is ook een kunst ja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:27

Moontje1991 schreef:
holly schreef:
Naam, omdat je elkaar met naam aanspreekt.
Geslacht omdat sommige mannenbanen zijn en sommige vrouwenbanen.
Leeftijd omdat sommige banen passen bij een bepaalde leeftijd.
En ik doe niet aan zoekplaatjes mee, dus de gene die al deze dingen niet vermeld, wordt over geslagen/niet serieus genomen, punt.

Dus je discrimeneert wel bij de solicitaties.
Mannen en vrouwen banen?
Mensen als jou zijn dus de dat ik en veele anderen een opleiding hebben gedaan daar veel duizende euro`s aan hebben uit gegeven en er vervolgens niet mee kunnen omdat vrouwen dat werk niet horen te doen enz.

Nee hoor, er wordt vaak gesteld in een advertentie dat gezien de samenstelling van het team de voorkeur wordt gegeven aan een man of een vrouw. Werkgevers doen dat altijd...Sommige werkzaamheden zijn niet geschikt voor vrouwen. Vrachtwagenchauffeur bv wel, maar als ze zelf moeten lossen kan dat wel eens te zwaar zijn voor een vrouw en duurt het lang of kan ze het gewoon niet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:06

in een vacature mag je geen voorkeurseis op grond van geslacht stellen.. dus dat zul je als het goed is niet snel terugvinden in een vacature, zo ja, dan zit het bedrijf fout.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:22

Ik zie het wel regelmatig staan bij vacatures...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:24

Dat is dan een fout van de organisatie, want het is bij wet verboden. (uitzonderingen daar gelaten)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:29

Dit is wat de CGB erover zegt:

De Commissie Gelijke Behandeling gaat er over het algemeen vanuit dat een voorkeursbehandeling acceptabel is als deze ernaar streeft om de samenstelling van het werknemersbestand een afspiegeling te laten zijn van het relevante aanbod op de arbeidsmarkt. Als in de bouw bijvoorbeeld slechts 20 procent van de sollicitanten uit vrouwen bestaat zou idealiter ook het aantal werknemers voor 20 procent uit vrouwen moeten bestaan.

In het geval dat het toegestaan is om onderscheid te maken, moet dat wel in de advertentie worden opgenomen. Bijvoorbeeld door het zinnetje: ‘Bij gelijke geschiktheid van de kandidaten geven wij de voorkeur aan een vrouw.' Als de achterstand van vrouwen voor deze functie niet feitelijk is vastgesteld is zo'n zin in een advertentie dus in strijd met de Wet gelijke behandeling.