Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:57

Yonker schreef:
@ Springert: Dat het een econoom is wil niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn he ;)
Denk niet dat het gaat werken zoals hij het omschrijft, de waarde van de nederlandse euro veranderen..... Dat is in Jip & Janneke taal wat hij zegt, hetzelfde als kom laten we meer euro's gaan drukken :Y)

O ik ging ervan uit dat hij heel Europa huis aan huis zou gaan om de Nederlandse Euro's op te zoeken :+ :D :D

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:01

sarabande schreef:
Yonker schreef:
@ Springert: Dat het een econoom is wil niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn he ;)
Denk niet dat het gaat werken zoals hij het omschrijft, de waarde van de nederlandse euro veranderen..... Dat is in Jip & Janneke taal wat hij zegt, hetzelfde als kom laten we meer euro's gaan drukken :Y)

O ik ging ervan uit dat hij heel Europa huis aan huis zou gaan om de Nederlandse Euro's op te zoeken :+ :D :D

Dat zou wel humor zijn _O-

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:14

Yonker schreef:

Wel een econoom die auteur is van diverse boeken over dit onderwerp. Iemand die dus echt wel weet heeft van de materie, en zich er in ieder geval meer in verdiept heeft dan wij met zn allen op dit forum bij elkaar.
Dus ik hecht echt wel waarde aan zijn woorden. Maar uiteraard is dat voor ieder persoonlijk.

Anoniem

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:17

Best, maar dit is een discussieforum tussen mensen die er weinig tot niks vanaf weten en geen forum om de waarheid te verspreiden of te bewijzen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:31

Lovely schreef:
Best, maar dit is een discussieforum tussen mensen die er weinig tot niks vanaf weten en geen forum om de waarheid te verspreiden of te bewijzen.

Discussie's voor Dummies!
Geniaal! _O-
Nieuwe in de serie van.

Afbeelding

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:34

Zesiram schreef:
Dan vraag ik me toch sterk af hoe die winkel dat voor elkaar heeft gekregen, want dat was a. tegen de regels, en b. hoe stom denk je wel niet dat klanten zijn, als ze dat zouden pikken?

Nou blijkbaar heel stom want in de horeca is dit ook gebeurd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:39

Springert schreef:
Wel een econoom die auteur is van diverse boeken over dit onderwerp. Iemand die dus echt wel weet heeft van de materie, en zich er in ieder geval meer in verdiept heeft dan wij met zn allen op dit forum bij elkaar.
Dus ik hecht echt wel waarde aan zijn woorden. Maar uiteraard is dat voor ieder persoonlijk.

Specifiek over dit onderwerp dus, daar heeft hij zich in vastgebeten al sinds de Euro in beeld kwam. Daar kan je dus ook moeilijk een neutrale opstelling van verwachten.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:42

sarabande schreef:
Springert schreef:

Specifiek over dit onderwerp dus, daar heeft hij zich in vastgebeten al sinds de Euro in beeld kwam. Daar kan je dus ook moeilijk een neutrale opstelling van verwachten.

Mee eens :)
Ik heb er toch echt mijn eigen mening over, en om mij nou een amateur econoom te noemen :Y)

Vind het juist leuk om te zien hoe iedereen erover denkt, wil dan ook niemand aanvallen ofzo.

Maar wat ik me wel afvraag, hoe wil die man dat gaan doen? Waarde van euro dus omhoog krikken?? Dit kan niet zomaar, wisselwerking van koersen enzo...

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:42

Wat een idioot die Wilders :roll:! Stel dát we de gulden terug krijgen worden de prijzen ècht niet meer zoals ze 10 jaar geleden waren en gaan we ook nog eens dezelfde kant uit als Groot Brittanie namelijk dat die hele gulden straks geen ruk meer waard is, dan heb je pas ècht de poppen aan het dansen! Wisten jullie trouwens dat meer dan 50% van de Wilders stemmers laaggeschoold is?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:44

San1978 schreef:
Wat een idioot die Wilders :roll:! Stel dát we de gulden terug krijgen worden de prijzen ècht niet meer zoals ze 10 jaar geleden waren en gaan we ook nog eens dezelfde kant uit als Groot Brittanie namelijk dat die hele gulden straks geen ruk meer waard is, dan heb je pas ècht de poppen aan het dansen! Wisten jullie trouwens dat meer dan 50% van de Wilders stemmers laaggeschoold is?

Ja was te verwachten _O-

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:45

San1978 schreef:

50% dat valt me nog mee ;)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:46

mathes schreef:
Barmat schreef:
Toch vraag ik mij af of de prijzen van producten e.d. zo hard waren gestegen als we nu vandaag de dag nog steeds de gulden hadden gehad.

Ik kan niet over alles en iedereen spreken, maar waar ik in die tijd in de winkel werkte werden bijna alle gulden prijzen omgezet naar euro prijzen.
Iets wat 2 gulden kostte, moesten we omprijzen naar 2 euro. Soms waren ze ook minder drastisch, maar alle prijzen gingen omhoog. Iets van 25 gulden, werd geprijsd naar 15 of 20 euro.
Het klonk in die tijd goedkoper, omdat nog niemand aan de euro gewend was maar uiteindelijk gingen we allemaal in zeer korte tijd belachelijk veel meer betalen.

Hadden we de gulden gehouden, was dat nooit gebeurd.

Toch denk ik dat ik niet de gulden terug zou willen. Grote kans dat de prijzen dan weer omhoog gaan.

Zeer waarschijnlijk was het wel gebeurd.
Stel dat wij de gulden hadden behouden, en de rest gewoon de Euro had ingevoerd, dan zouden we toch alle import producten moeten betalen naar de tegenwaarde van de Euro.
Stel dat we in de gulden tijd wijn uit Frankrijk inkochten voor 10 gulden, dan verkochten we deze in Nederland voor 15 gulden.
Als Frankrijk dan de Euro ingevoerd had, en een fles wijn geen 10 gulden meer moest kosten, maar 8 euro, dan zou de tegenwaarde
in guldens dus rond de 20 gulden liggen. Automatisch zou dat dan inhouden dat die fles in Nederland 25 gulden zou kosten.
Je kunt wel stellen dat als de Euro helemaal niet ingevoerd was, dan zouden de prijzen nu aanzienlijk lager liggen dan nu het geval is. Maar als wij alleen deze niet ingevoerd hadden, zou het geen invloed hebben op de import. Wel zouden nationale producten lager liggen, mits ze ook vervaardigd zijn uit louter ingredieenten van Nederlandse bodem. Zouden we voor een brood vijvoorbeeld het meel moeten importeren, dan zou dus de prijs ook royaal omhoog gaan, ook al wordt dat brood hier gemaakt.

San1978 schreef:

Wist je dat die andere 50% van de laaggeschoolden op de andere partijen stemmen?
Wat nog erger is, dat zijn de partijen die ons land regeren!!
Eigenlijk worden we geregeerd door laaggeschoolden dus.
maar even een andere vraag. Wat is er fout aan laaggeschoolden? Zijn dat mindere mensen?
Veruit het grootste deel van werkend Nederland is laaggeschoold. Zullen we ze maar gewoon opknopen?
Laatst bijgewerkt door Springert op 04-05-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:51

Springert schreef:
Zeer waarschijnlijk had het wel gebeurd.
Stel dat wij de gulden hadden behouden, en de rest gewoon de Euro had ingevoerd, dan zouden we toch alle import producten moeten betalen naar de tegenwaarden van de Euro.
Stel dat we in de gulden tijd wijn uit Frankrijk inkochten voor 10 gulden, dan verkochten we deze in Nederland voor 15 gulden.
Als Frankrijk dan de Euro ingevoerd had, en een fles wijn geen 10 gulden meer moest kosten, maar 8 euro, dan zou de tegenwaarde
in guldens dus rond de 20 gulden liggen. Automatisch zou dat dan inhouden dat die fles in Nederland 25 gulden zou kosten.
Je kunt wel stellen dat als de Euro helemaal niet ingevoerd was, dan zouden de prijzen nu aanzienlijk lager liggen dan nu het geval is. Maar als wij alleen deze niet ingevoerd hadden, zou het geen invloed hebben op de import. Wel zouden nationale producten lager liggen, mits ze ook vervaardigd zijn uit louter ingredieenten van Nederlandse bodem. Zouden we voor een brood vijvoorbeeld het meel moeten importeren, dan zou dus de prijs ook royaal omhoog gaan, ook al wordt dat brood hier gemaakt.

Met het bovenste ben ik het volmondig eens...
Behalve dat dikgedrukte... Hoe kun je nou weten dat als wij de gulden hadden gehouden en de rest van Europa ook geen euro dat dan de prijzen niet omhoog zouden zijn gegaan??
Als de prijzen niet omhoog zouden gaan dan zou NL stil staan... Het is maar goed dat alles duurder word...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:51

Yonker schreef:
fransje23 schreef:
Kan erg verhelderend werken om een te gaan kijken bij landen waar bijna geen belasting betaald wordt.

Dan verhuis je toch daarheen?? :D
Niet banketstaaf bedoeld hoor maar.... NL is nou eenmaal een land wat goed voor haar bevolking zorgt... Ik zou geen Amerika 2 willen worden, waarbij mensen niet eens naar het ziekenhuis gaan als ze wat hebben omdat ze het niet kunnen betalen ;)

Dat bedoel ik dus ook ;)

Iedereen die zo zeurt over het feit dat je belasting moet betalen moet eens gaan kijken in landen waar dat nauwelijks gebeurt.. Daar hebben mensen niet over een verhoging van de AOW-leeftijd, er bestaat simpelweg geen AOW :D Idem met gezondheidszorg, infrastructuur, scholing

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:52

Nee hoor, maar over het algemeen is dit percentage bij de overige partijen wat meer verdeeld. Persoonlijk zie ik de partij van Wilders meer als een oplossing voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Op zich hoef je daar niet per sé laaggeschoold voor te zijn...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:54

Yonker schreef:
Springert schreef:
Zeer waarschijnlijk had het wel gebeurd.
Stel dat wij de gulden hadden behouden, en de rest gewoon de Euro had ingevoerd, dan zouden we toch alle import producten moeten betalen naar de tegenwaarden van de Euro.

Met het bovenste ben ik het volmondig eens...
Behalve dat dikgedrukte... Hoe kun je nou weten dat als wij de gulden hadden gehouden en de rest van Europa ook geen euro dat dan de prijzen niet omhoog zouden zijn gegaan??
Als de prijzen niet omhoog zouden gaan dan zou NL stil staan... Het is maar goed dat alles duurder word...

Ik zeg niet dat ze niet omhoog zouden zijn gegaan. Maar dat het niet zou zijn gebeurd zoals nu.
Prijsverhogingen volgen normaal gesproken de inflatie. Dat kun je zien aan de cijfers van de afgelopen 30 jaar.
Maar de inflatie bedraagt gemiddeld 2 a 3 %, maar niet 50% of meer, zoals nu het geval is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:57

San1978 schreef:
Nee hoor, maar over het algemeen is dit percentage bij de overige partijen wat meer verdeeld. Persoonlijk zie ik de partij van Wilders meer als een oplossing voor mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Op zich hoef je daar niet per sé laaggeschoold voor te zijn...

Hoe je het ook wendt of keert, de partijen die nu ons land regeren zijn de partijen met de meeste kiezers, anders regeerden ze niet.
Dus de logische conclusie is dat ook het grootste deel van die andere 50% op die partijen stemt. Dus regeren de laaggeschoolden.
Simpel als 1+1=2.
En nog een leukere.....wij worden uiteindelijk geregeerd door Europa, en daar zijn nog veel meer laaggeschoolden.
Dus laaggeschoolden maken de wet uit in Europa, ergo Nederland.

Yonker

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:02

Of de andere 50% stemt niet?? Dat kan ook nog he :')
Niet 100% zal gaan stemmen :D

En dat wij geregeerd worden door laageschoolde is onzin, want je moet wel een beetje iq hebben wil jij in het Europees parlement komen ;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:10

Haha, ik geloof dat ik het ook wel met jullie eens ben hoor. Onder laaggeschoolden werd in dit geval trouwens bedoeld: mensen die de middelbare school niet hebben afgemaakt :D.

Wisten jullie trouwens dat de euro niet op 2,20 gewaardeerd had moeten worden maar op 1,95? Nederland profiteerde in die tijd van de economische ontwikkelingen in de wereld, veel meer dan een land als Duitsland (dat in die tijd te maken kreeg met dure economische integratieproblemen van Oost-Duitsland). Duitsland gleed toen af naar een gemiddelde ontwikkeling, maar door de koppeling van de gulden aan de Duitse mark werd de wisselkoers van de gulden niet aanpast: de gulden raakte ondergewaardeerd en hebben we ruim 12% koopkracht verloren!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:10

Springert schreef:
Dus de logische conclusie is dat ook het grootste deel van die andere 50% op die partijen stemt. Dus regeren de laaggeschoolden.
Simpel als 1+1=2.
En nog een leukere.....wij worden uiteindelijk geregeerd door Europa, en daar zijn nog veel meer laaggeschoolden.

De logische conclusie is dat als 50% van de Wilders stemmer laaggeschoold is, dat nog niet 50% van alle laaggeschoolden zijn
En dat niet de kiezers regeren, maar degene op wie ze stemmen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:12

Onze lieve heer heeft zeker weer iets nieuws gevonden? :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:18

Yonker schreef:
Of de andere 50% stemt niet?? Dat kan ook nog he :')
Niet 100% zal gaan stemmen :D

En dat wij geregeerd worden door laageschoolde is onzin, want je moet wel een beetje iq hebben wil jij in het Europees parlement komen ;)

Ach....als ik die gasten van CDA en PVDA zie, dan ben ik er zelfs van overtuigd dat de laagstgeschoolden ons land regeren.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:20

sarabande schreef:
Springert schreef:
Simpel als 1+1=2.

De logische conclusie is dat als 50% van de Wilders stemmer laaggeschoold is, dat nog niet 50% van alle laaggeschoolden zijn
En dat niet de kiezers regeren, maar degene op wie ze stemmen.

Heb jij helemaal gelijk in!!
Per saldo betekent dat dus eigenlijk dat in absolute aantallen er meer laaggeschoolden op CDA en PVDA stemmen dan op Wilders.
Bedankt.....want je hebt gelijk. Je toont inderdaad aan dat het nog erger is dan ik al berekende.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:23

Ik vind dat ze nu een beetje laat zijn met het herinvoeren van de gulden. Beter was het geweest als de euro nooit ingevoerd was.
Nu krijg je namelijk dat wanneer je een kopje koffie gaat drinken je 4,50 gulden ofzo kwijt bent omdat de prijzen zo gestegen zijn sinds de euro. Denk dat mensen zich dan een hoedje schrikken. :=

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:27

Candace schreef:
Ik vind dat ze nu een beetje laat zijn met het herinvoeren van de gulden. Beter was het geweest als de euro nooit ingevoerd was.
Nu krijg je namelijk dat wanneer je een kopje koffie gaat drinken je 4,50 gulden ofzo kwijt bent omdat de prijzen zo gestegen zijn sinds de euro. Denk dat mensen zich dan een hoedje schrikken. :=

Vaak moet je ze juist laten schrikken om ze wakker te maken. Dus ik zeg DOEN!