Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:31

robbedoes schreef:
ik ben tegen een hoofddoek.......in een land waar je altijd je hoed, pet o.i.d. afzet(te) als je ergens naar binnen ging (gaat) of aan tafel plaats neemt.

De mannen deden/doen hun hoed af, de vrouwen hielden (en houden) de hele dag hun (knip)muts op.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:03

Ik heb liever mensen met een hoofddoekje dan (islamitishce) mensen die geen hoofddoekje dragen maar wel de criminaliteit ingaan. dat laatste heb ik veel meer moeite mee

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:29

magriet schreef:
Ik heb liever mensen met een hoofddoekje dan (islamitishce) mensen die geen hoofddoekje dragen maar wel de criminaliteit ingaan. dat laatste heb ik veel meer moeite mee

wat heeft het niet dragen van een hoofddoek nu met criminaliteit te maken??
dat is een compleet scheve vergelijking!

jameyskatje

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:08

vind ik niet. zoals iedereen wel weet zijn er bv veel marokkaanse jongeren die de criminaliteit opzoeken (met een islamitische achtergrond) wat magriet volgens mij bedoeld is dat ze liever een moslim heeft die wél serieus is in zijn/haar geloof. dus liever met een hoofddoek en net gedrag dan iemand die van het padje afdwaalt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:09

dat bedoelde ik daar inderdaad mee te zeggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:10

De Marokkaanse jongeren die in de criminaliteit komen is voor 95% (zo niet meer) jongens.
Die zullen geen hoofddoek dragen nee.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:10

faye schreef:
Openbaar is inderdaad open voor alle geloven en juist daarom vind ik dat een leerkracht daarin objectief moet zijn. En dat ben je niet met een hoofddoekje op, daarmee wil je iets uitdragen.

Dus nee, geen lerares met hoofddoekje op een openbare school.

dus is een school dan niet openbaar in mijn ogen. want een bepaalde groep wordt uitgesloten[/quote]

Nee geen enkele groep wordt uitgesloten. Iedere leerling is welkom, van welk geloof dan ook. Je zult alleen niet met een hoofddoekje voor de klas willen staan. Als je dat wil kun je beter solliciteren op een islamitische school.[/quote]

dus moslims moeten maar lesgeven op een islamitische school? en christenen zeker op een christelijke school? dan blijven de ongelovige over voor de 'openbare' school.. lekkere hokjesgeest. op die manier zullen we nooit van elkaar leren ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:14

Wat zijnn we we weer tolerant.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:17

IsabelvS schreef:
Er wordt júist geen groep uitgesloten aangezien geloof niet aan de orde is. Stel je zet als streng christen in de klas bij een lerares als moslima, dan zou ik mij ook vrij ongemakkelijk voelen dat er bijvoorbeeld wel een moslima lerares is maar niet ook een streng christen bijvoorbeeld.

En wat jullie zeggen over een afspiegeling van de maatschappij, ja daar zit wel wat in. Maar daardoor zullen ook veel mensen zich juist in de minderheid voelen (dan heb ik het dus over alle mensen op school, ook leerlingen dus) of benadeeld voelen.

waarom zou je je dan ongemakkelijk voelen? dat begrijp ik namelijk echt niet. denk eerst eens aan de overeenkomsten tussen mensen, dan pas aan de verschillen, die doen er niet eens toe in een les,.. wat er toe doet is de kennis en de klasikale sfeer. vergeet niet dat die moslima ook hersens heeft en niet voor niets lerares is geworden. alsof ze een gelovige beter zou behandelen dan een ongelovige. ze heeft ook een lerarenopleiding gevolgd en ze is niet voor niets aangenomen. nee hoor. ik voel me ook niet ongemakkelijk bij mijn ongelovige leraressen, alhoewel wij wel heeeele andere levensopvattingen hebben. ongelovigen of anders-gelovigen voelen zich ook niet ongemakkelijk bij mij (tenminste, dat laten ze niet merken, alles valt te bespreken en iedereen is altijd ontspannen). wederzijds respect heet zo iets. en wat ik al zei, je moet gewoon altijd open en tolerant zijn en waar nodig zaken bespreekbaar kunnen maken.

waarom praat je er niet eens over met je lerares?? 5 min na de les? kan nog best interessant worden! geef gewoon aan dat je het een vreemd idee vind en hoe dat nou precies zit. of met een andere docent op school als je dit fijner vind. denk dat jij, de school en de docent daar meer aan heeft dan dit topic

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:19

Brainless schreef:
De Marokkaanse jongeren die in de criminaliteit komen is voor 95% (zo niet meer) jongens.
Die zullen geen hoofddoek dragen nee.

waar. maar ik begrijp wat ze bedoeld. liever een goede moslim die bv een hoofddoek draagt en bid en naar de moskee gaat etc, zich dus ook netjes gedraagt en niet liegt, steelt, voor overlast zorgt. dan een 'moslim' die weinig religieuze uitingen heeft maar zich wel storend gedraagt en misschien zelfs de criminaliteit opzoekt.

die mening deel ik ook.

(volgens mij is dat wat je bedoeld toch?)

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:26

Ik heb absoluut geen probleem met een hoofddoek. Niet wat betreft klasgenoten,collega's en ook zeker niet als docente. Maar wat ik dan wel een struikelpunt vind is het niet correct nederlands kunnen spreken en/of schrijven. Ik ken heel wat leraren en leraressen die van buitenlandse afkomst zijn (tijdje pabo gedaan) maar deze spraken allemaal correct nederlands. Ook met stages waren er mannen en vrouwen die goed nederlands konden spreken en schrijven.

Zie dat veel mensen het niet eens zijn met elkaar wat betreft wel hoofddoek geen muts/pet. Gelukkig heeft het weinig zin om hierop door te gaan want het blijven de regels van de school. En als het hoofd van het school zegt dat hoofddoeken in geloofsverband zijn toegestaan en petjes/mutsen e.d niet dan heb je daar als leerlingen weinig op in te brengen. :D

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:26

ik zou eerder kijken naar het gebrekkige nederlands dan naar de hoofddoek ...

ik heb geen problemen met een hoofddoek zou er wel een probleem mee hebben als mijn leraar/lerares gebrekkig nederlands zou spreken !

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:28

Jeetje wat een kortzichtige meningen komen er voorbij.. :n Mijn inziens allemaal media-propeganda, allemaal gebaseerd op dat wat men in het nieuws hoort en in de rij bij de kassa.. Leerkrachten van de talensectie (native-speakers) zullen echt niet allemaal perfect Nederlands spreken. Ook die van originie uit Duitsland of Engeland komen hoor. Maar daar gaat je aandacht niet naar uit, omdat die in eerste instantie ik jouw ogen 'normaal' zijn. Misschien houden zij er ook wel een raar iets aan over, of gaan ze elk weekend langs de deur omdat ze Jehova's getuigen blijken te zijn. Maakt dat ze een minder mens?

Ga eens met die mensen in gesprek, trek een de stoute schoenen aan en vraag het gewoon. Mijn ervaring is dat veel moslima's hier een heel eerlijk antwoord op hebben, juist omdat ze zich bewust zijn van hun 'negatieve' hoofddoek ten opzichte van de niet-gelovigen.
Ik ben vorige week voor het eerst op een hennafeest en bruiloft van een turkse collega geweest. Ik en nog 2 Nederlandse collega's werden als vorsten behandeld, alles werd uitgebreid uitgelegd en we mochten overal vooraan staan. Zo bizar, die mensen zijn zo bezig om ons het naar de zin te maken. Denk daar maar eens bij na, want onder die hoofddoek schuilt nog altijd een mens, een persoonlijkheid, net als jij en ik.

pgelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:30

Je hebt gelijk hoor Petulan. Al moet ik zeggen dat ik me er ook aan stoor als mijn docent onze taal niet goed beheerst. Maar... Ik heb een duitse tandarts en die versta ik ook niet en ook dát vind ik zeer vervelend. :o

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:31

Petulan schreef:
:n Mijn inziens allemaal media-propeganda, allemaal gebaseerd op dat wat men in het nieuws hoort en in de rij bij de kassa..

Maakt dat ze een minder mens?

Ga eens met die mensen in gesprek, trek een de stoute schoenen aan en vraag het gewoon. Mijn ervaring is dat veel moslima's hier een heel eerlijk antwoord op hebben, juist omdat ze zich bewust zijn van hun 'negatieve' hoofddoek ten opzichte van de niet-gelovigen.

Denk daar maar eens bij na, want onder die hoofddoek schuilt nog altijd een mens, een persoonlijkheid, net als jij en ik.

heeel goed gezegd! sluit me hier helemaal op aan! *D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 14:18

IsabelvS schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd geworden naar het niveau van dat Nederlands. Op welke school zit jij, TS?

VWO.

Dat vroeg ik niet, ik vroeg welke school, niet welk niveau ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:06

Ben het met Petulan eens. Door me iemand te werken die een hoofddoek draagt ben ik er heel anders tegen aan gaan kijken.
Zij stemt bv voor Irak (moest ze speciaal naar Utrecht) maar zij stemt ook op een nederlandse partij. mag ik nog wat van leren want ik stem nooit. dus tja wie is een betere ingezetenen van nederland?

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:11

Absoluut tegen!
Ik heb helemaal niets tegen hoofddoeken. Maar als leerkracht hoor je geen hoofddoek in de klas te dragen.
Bij ons hier in Belgie is het dragen van een hoofddeksel in de school verboden. Op de speelplaats mag je gewoon je hoofddoek, pet, ... opzetten, maar wanneer je binnen in de school gaat moet alles af.

Waarom mag een hoofddoek wel en een pet niet? Er staat nergens in de Koran dat je een hoofddoek moet dragen, het heeft meer met de cultuur te maken. Daarbij mogen ze in scholen zoals uni in bv. Turkije ook geen hoofddoeken dragen. Waarom hier dan wel?

Ik heb dus niet tegen de hoofddoeken, maar niet in de klas!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:13

Romyjuh_Xx schreef:
Absoluut tegen!
Ik heb helemaal niets tegen hoofddoeken. Maar als leerkracht hoor je geen hoofddoek in de klas te dragen.
Bij ons hier in Belgie is het dragen van een hoofddeksel in de school verboden. Op de speelplaats mag je gewoon je hoofddoek, pet, ... opzetten, maar wanneer je binnen in de school gaat moet alles af.

Waarom mag een hoofddoek wel en een pet niet? Er staat nergens in de Koran dat je een hoofddoek moet dragen, het heeft meer met de cultuur te maken. Daarbij mogen ze in scholen zoals uni in bv. Turkije ook geen hoofddoeken dragen. Waarom hier dan wel?

Ik heb dus niet tegen de hoofddoeken, maar niet in de klas!

Over dat gebrekkig Nederlands, is het voor een Franse leerkracht niet zo'n probleem. Zolang het goed verstaanbaar is, is het geen probleem.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:13

Romyjuh, er is hier een moslim die al eens uitgelegd heeft hoe dat zit met hoofddoeken en de Koran. Misschien even teruglezen? :)*

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:48

Romyjuh_Xx schreef:
Er staat nergens in de Koran dat je een hoofddoek moet dragen, het heeft meer met de cultuur te maken.

lees het topic even door. ik heb meerdere malen uitgelegd dat het wél in de Koran staat en hoe dat dan ongeveer werkt. hoe komt men daar toch steeds bij? ik hoor het tegenwoordig echt overal en dan voornamelijk door mensen die zelf de koran niet eens hebben gelezen... snap er niets van :S

----edit:

Blue_Eyes schreef:
Romyjuh, er is hier een moslim die al eens uitgelegd heeft hoe dat zit met hoofddoeken en de Koran. Misschien even teruglezen? :)*

o sorry! las jou post niet. maar bedankt!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:58

Ik zie net dat ik heb getypt 'moslim' waar ik 'moslima' bedoelde. Nou ja, je weet dat het over jou ging ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:05

ag boeiend haha. ik noem mezelf ook 9 van de 10 keer moslim ipv moslima. ik ben beide haha :P

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:11

Ik heb zelf als niet-gelovige op een christelijke middelbare school gezeten. En ja, daar begonnen we de dag vaak met een psalm, en hadden we uitgebreide paas- en kerstvieringen en waren er veel leraren die zelf gelovig waren. Ik voelde me daardoor totaal niet bedreigd, we kregen ook in godsdienst uitgebreid andere visies mee, zo kwamen er Mormonen, Hare Khrisna's, Moslims, Hindu's en het COC op bezoek 8-)

Het één hoeft het ander niet te bijten denk ik :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:16

Brainless schreef:
Mogen de moeders dan wel een hoofddoek op als ze op gesprek komen?

Dat vind ik totaal iets anders! Zij staan niet voor de klas!