Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:45

Marijee schreef:
Ik ben dus klaarblijkelijk een uitzondering :+ Ik kan met gemak om half 10 in bed liggen en dan wat lezen en dan slaap ik naar een kwatiertje ook. En dan kom ik sochtends zeker makkelijker uit bed :j Helaas dat ik altijd dat zo uitstel en vaak pas om 10 uur richting bed ga.
In alle opzichten ben ik geen sporttype, ja ik rij in de zomer elke dag paard (nu probeer ik dat ook weer, maar school werkt niet mee). En ik fiets elke dag 40 min naar school heen en terug. Dus ik eigenlijk ook niet echt 'actief'. Ik kom wel aan mijn dagelijkse beweging opzich, maar actief nee. O:)

Hahaha ik ook hoor. Alleen half 10 red ik nooit. Maar kan prima om 10 uur slapen, maar dan alsnog heb ik hartstikke veel moeite om eruit te komen hoor 's morgens. Vroeg opstaan is niks voor mij, maakt niet uit hoelaat ik naar bed ben gegaan.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:13

Killyenn schreef:
Rebeccaa schreef:
En ik vind de uren die jij nutteloos vind (ik neem aan dingen als LO, tekenen etc?) juist heel fijn, deze onderbreken voor mij een beetje de dag en na een uur LO of tekenen, ben ik veel frisser en pik ik veel beter de stof op. ;) Dat je dan langer op school zit, tja. Je moet tóch aan je verplichte uren komen.

@ Intral: Precies! Ik hockey een paar keer per week, ben echt enorm druk qua karakter en ren/spring/praat de hele dag door en ik ben wel moe aan het einde van de dag, maar ik kan gewoon niet slapen voor een bepaalde tijd! :+

En dat zeg je tegen iemand die een maatschappijprofiel heeft met tekenen en filosofie als eindexamenvakken? Een ietwat snelle aanname dus ;)

Met nutteloze uren bedoel ik de uren waarin de les constant gestoord wordt door leerlingen die geen zin hebben, hun werk niet doen of extreem druk zijn, of waarin stof wordt behandeld die al tig keer behandeld is. Ik zit momenteel al tot vier uur gemiddeld, soms tien voor vijf, op school, en doe minstens een uur huiswerk per dag. Natuurlijk heb ik daar voor gekozen met een gymnasium opeiding met versterkt spaans en twee keuzevakken, maar moet ik er dan op deze wijze voor gestraft worden dat ik me uit de naad werk voor mijn opleiding? Als dit doorgevoerd zou worden zou ik naast school niets meer kunnen doen, aangezien ik dan pas tussen vijf en zes, soms zelfs zeven thuis ben, en dan nog huiswerk moet maken, moet koken en mocht ik nog tijd overhebben wat aan het huishouden zou kunnen doen.

't Maakt me niet uit wat voor profiel je doet .. Want dan zou je al onze uren nutteloos kunnen noemen, maar toch haalt bijna iedereen goede cijfers ondanks het feit dat we bijna nooit iets nuttigs en nieuws doen in de lessen ..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:45

_Lisanne schreef:
Marijee schreef:
Ik ben dus klaarblijkelijk een uitzondering :+ Ik kan met gemak om half 10 in bed liggen en dan wat lezen en dan slaap ik naar een kwatiertje ook. En dan kom ik sochtends zeker makkelijker uit bed :j Helaas dat ik altijd dat zo uitstel en vaak pas om 10 uur richting bed ga.
In alle opzichten ben ik geen sporttype, ja ik rij in de zomer elke dag paard (nu probeer ik dat ook weer, maar school werkt niet mee). En ik fiets elke dag 40 min naar school heen en terug. Dus ik eigenlijk ook niet echt 'actief'. Ik kom wel aan mijn dagelijkse beweging opzich, maar actief nee. O:)

Hahaha ik ook hoor. Alleen half 10 red ik nooit. Maar kan prima om 10 uur slapen, maar dan alsnog heb ik hartstikke veel moeite om eruit te komen hoor 's morgens. Vroeg opstaan is niks voor mij, maakt niet uit hoelaat ik naar bed ben gegaan.

Ik ben dan wel weer zo iemand die dan echt uitgerust uit bed komt. Ik vind overigens dit plan niks, dan worden de dagen nog langer en dan hebben de meeste leerlingen nog meer tijd nodig om alles te doen (huiswerk, sport en vrienden) Ik vind dat je ook je sport moet kunnen behouden op school. Al is het wandelen, je bent zeker ook actieve ontspanning nodig hoor :j Als ik dat heb gedaan, kan ik vaak al veel beter leren! :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:47

intral schreef:
Killyenn schreef:
En dat zeg je tegen iemand die een maatschappijprofiel heeft met tekenen en filosofie als eindexamenvakken? Een ietwat snelle aanname dus ;)

Met nutteloze uren bedoel ik de uren waarin de les constant gestoord wordt door leerlingen die geen zin hebben, hun werk niet doen of extreem druk zijn, of waarin stof wordt behandeld die al tig keer behandeld is. Ik zit momenteel al tot vier uur gemiddeld, soms tien voor vijf, op school, en doe minstens een uur huiswerk per dag. Natuurlijk heb ik daar voor gekozen met een gymnasium opeiding met versterkt spaans en twee keuzevakken, maar moet ik er dan op deze wijze voor gestraft worden dat ik me uit de naad werk voor mijn opleiding? Als dit doorgevoerd zou worden zou ik naast school niets meer kunnen doen, aangezien ik dan pas tussen vijf en zes, soms zelfs zeven thuis ben, en dan nog huiswerk moet maken, moet koken en mocht ik nog tijd overhebben wat aan het huishouden zou kunnen doen.

't Maakt me niet uit wat voor profiel je doet .. Want dan zou je al onze uren nutteloos kunnen noemen, maar toch haalt bijna iedereen goede cijfers ondanks het feit dat we bijna nooit iets nuttigs en nieuws doen in de lessen ..

Ik denk dat je mijn punt mist hier, ik bedoelde dat ik uren als gym en tekenen juist niet nutteloos vind, en dat ik deze uren daarom ook als eindexamenvak heb gekozen. Je verdere argument begrijp ik niet helemaal, zou je deze iets meer kunnen uitleggen?

intral

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:26

Nou kijk, bij ons in de les doen we altijd vrij weinig, omdat we ons in de les totaal niet kunnen concentreren .. Thuis kunnen we wél leren, dus doen we thuis veel meer dan op school :) . Dus op school, doen we in jou ogen nutteloos .. Dat is bij ons dus niet zo, school is meer ontspanning, lachen en vrienden, en thuis ben wél serieus aan het leren :) .

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:33

Esmeralda schreef:
een uur later beginnen is ook een uur later uit
een uur later uit is ook uur later thuis
een uur later thuis is ook een uur later eten
een uur later eten is ook een uur later ect
ect ect ect

idd..

maar eerder op bed wat anderen zeggen werkt toch niet bij pubers:P

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:39

Het stukje is alleen niet helemaal volledig:

Uit onderzoek is gebleken dat het natuurlijke slaap ritme als het zo wil noemen bij tieners net wat anders is. Die gaan wat later slapen, en worden wat later wakker, dan is de concentratie beter.

Het zou dus allemaal bv een uurtje moeten verschuiven. Je zou denken dat tieners dan weer later gaan slapen maar dat is nou uitgerekend niet zo.
(al best een oud onderzoek! )

Verder ben ik het wel eens met je dan maar aanpassen en gewoon wat eerder gaan slapen hoor ;)

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:43

Ik ben denk ik een mislukte puber, want als om half 7 mijn wekker gaat, wordt ik gewoon door mijn ouders om half 10 naar boven geschopt, en ga ik zelf ook heel graag.
Ik zou er echt niet blij mee zijn, als we later zouden beginnen, dan hou ik helemaal geen tijd meer.
Ik denk dat mijn mede-pubers gewoon wat meer verantwoording moeten nemen over hun eigen slaap.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:54

Nou, ik zou het geen probleem vinden hoor. :+ Alleen dan zal ik ook wel 1 uur later uit zijn.
Maarja het helpt geen ene drol, al mogen ze een uur later op school zijn, gaan ze ook vast
wel een uur later naar bed ofzo. Ze kunnen ook gewoon vroeg naar bed gaan. ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:51

Het probleem is dat jongere mensen vaak moeilijk in slaap komen 's avonds. Dus dan kan je wel roepen 'dan ga je toch eerder naar bed!', maar zo eenvoudig is dat niet. Het gaat erom dat de biologische klok niet aansluit op het ritme van vroeg opstaan.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:18

Ik ga met Eefske mee. Ik slaap vrij moeilijk 's avonds.. gebeurd wel eens dat ik om half 9 op bed lig en rond een uur of 2 's nachts pas slaap. Tja, dan ben ik toch echt wel blij als ik de dag daarna het eerste uur vrij heb en iets langer door kan slapen ... Zo simpel als het 'dan moeten ze maar eerder naar bed gaan' is het dus niet.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:30

Ummm... een uurtje vróeger beginnen lijkt me eerder een prima plan :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:33

Ik moet zelf om 6 uur opstaan, en ben dan wel lui, niet echt moe
nou ga ik 's avonds om 9 uur naar bed en meteen slapen
Als ik nou de hele dag op school heb gezeten tot half 4, ben ik wel kapot
meestal dan wat eerder naar bed!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:36

Als ik om 1O uur moet beginnen ben ik meestel later als dat ik om 9 uur moet beginnen := .. Al is 9 uur wel heeel vroeg! 1O over 8 moet ik de deur uit = half 8 op staan! Ik heb heel veel slaap nodig en ik slaap altijd pas rond 1en, maak niet uit hoelaat ik naar bed ga ;) !

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:38

ietjelover schreef:

Dito hier...Morgen van 8 tot 20.00 onder de pannen door de studie..Reken maar dat ik op z'n laatst om 21.00 lig te maffen.... :D

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:28

Sjaad schreef:
Ummm... een uurtje vróeger beginnen lijkt me eerder een prima plan :D

Hier geen strak plan, denk dat er niemand van mijn klas komt dan het eerste uur :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:36

een oude gouden regel is mijn moeder altijd riep als ik naar bed moest en niet kon slapen. Slaap je niet dan rust je toch!!! Woest werd ik daar altijd van, maar nu, nu roep ik het ook tegen mijn kinderen............

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:56

Mijn oma zegt dat ook. Maar dat 'doelloos' op bed liggen staat toch lang niet gelijk aan slapen voor mij. Zal er vast wel van uitrusten, maar word helemaal gaar wakker dan..

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:12

Adil18 schreef:
ietjelover schreef:

Dito hier...Morgen van 8 tot 20.00 onder de pannen door de studie..Reken maar dat ik op z'n laatst om 21.00 lig te maffen.... :D

he is zwaar ja!
maar ga nou met zoveel plezier iedere dag naar school, dus heb er dat wel voor over!

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:50

Esmeralda schreef:
een oude gouden regel is mijn moeder altijd riep als ik naar bed moest en niet kon slapen. Slaap je niet dan rust je toch!!! Woest werd ik daar altijd van, maar nu, nu roep ik het ook tegen mijn kinderen............

Zegt mijn moeder nu ook tegen mij. Werkt het? Nee. Als ik nu in bed lig terwijl ik niet moe ben, ga ik verhaaltjes bedenken, fantaseren, whatever, en dan ben ik gauw 3 uur verder, en juist klaarwakker van het denken. :D

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:08

Wat ongelovelijk onzinnig...

Volgens mij hebben middelbare scholen sowieso meerdere dagen per week 'eerste (zoveel) uur vrij'
En daarbij is 8 uur, half 9 beginnen echt niet vroeg... Als je redelijk op tijd je bed in gaat dan valt er niks te klagen.

Zou wat zijn in het bedrijfsleven dat je pas om 11 uur wil beginnen omdat je anders te moe ben...

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:11

Dat is nou juist het probeem Ronnie25. Veel pubers kúnnen niet eerder slapen en liggen urenlang wakker. Naar mate je ouder word, krijg je steeds minder moeite met vroeg opstaan.
En dat op middelbare scholen iedereen meerdere dagen in de week eerste uren vrij hebben, is niet helemaal waar hoor. Zelf heb ik 1 keer in de week het eerste uur vrij en dan moet ik om kwart over 9 beginnen. Maar verder is het gewoon elke dag het eerste uur.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:16

_Lisanne schreef:
Dat is nou juist het probeem Ronnie25. Veel pubers kúnnen niet eerder slapen en liggen urenlang wakker. Naar mate je ouder word, krijg je steeds minder moeite met vroeg opstaan.
En dat op middelbare scholen iedereen meerdere dagen in de week eerste uren vrij hebben, is niet helemaal waar hoor. Zelf heb ik 1 keer in de week het eerste uur vrij en dan moet ik om kwart over 9 beginnen. Maar verder is het gewoon elke dag het eerste uur.

Daar geloof ik niet zo in, dat is een kwestie van wennen. Als je iedere dag bijv. om 10 uur erin stapt dan zal het misschien de eerste 2 weken niet lukken om snel in slaap te vallen , maar daarna lukt dat wel. (niet bij íedereen natuurlijk)

Ik moet er zelf iedere dag om 6 uur uit en dat was in het begin ook heel moeilijk om daar aan te wennen, maar nu gaat dat prima. Op tijd slapen en optijd eruit. Gewoon ritme in je dagen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:59

Ronnie25 schreef:
Wat ongelovelijk onzinnig...

Volgens mij hebben middelbare scholen sowieso meerdere dagen per week 'eerste (zoveel) uur vrij'
En daarbij is 8 uur, half 9 beginnen echt niet vroeg... Als je redelijk op tijd je bed in gaat dan valt er niks te klagen.

Zou wat zijn in het bedrijfsleven dat je pas om 11 uur wil beginnen omdat je anders te moe ben...

Ik ben nooit het eerste uur vrij en dat was ik vorig jaar ook al niet. ;) Ligt er net aan wat je rooster is.

caroliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:34

Ik denk dat het niet zo veel zin heeft, aangezien de puber mentaliteit dan gaat worden: ''Oh, ik hoef morgen toch pas om half 10 op school te zijn, kan wel een uurtje of wat later naar m'n bed.'' Ik denk dus dat het probleem niet verholpen wordt door de scholen later te laten beginnen. Bovendien ben je dan 's middags pas rond 5 uur thuis, en heb je dus amper nog tijd over.