kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:35

Wendy schreef:
Krips schreef:
Ik vind het inderdaad interessanter om te kijken naar de kinderbijslag en deze inkomensafhankelijk te maken.

Waarom dan weer inkomensafhankelijk?

Ik weet nog niet helemaal wat ik hiervan vind.. Het is een gedachte-experiment. Maar ik heb wel zoiets van het is zonde om kinderbijslag te geven aan ouders die dat in principe niet nodig hebben. Maar ik ben het ook weer met Lovely eens. Als het inkomensafhankelijk is wordt het wel weer kwetsbaarder.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:43

Krips schreef:
Ik weet nog niet helemaal wat ik hiervan vind.. Het is een gedachte-experiment. Maar ik heb wel zoiets van het is zonde om kinderbijslag te geven aan ouders die dat in principe niet nodig hebben. Maar ik ben het ook weer met Lovely eens. Als het inkomensafhankelijk is wordt het wel weer kwetsbaarder.

Ik vond inkomensafhankelijk altijd heel terecht toen ik zelf niet veel inkomen had, ondertussen kijk ik er iets anders tegenaan.
Want het gekke is dus dat ik merk dat ik eigenlijk niet veel meer te besteden heb nu dan voorheen. Terwijl ik voorheen weinig inkomen had, maar dus wel recht had op toeslagen en weinig belasting betaalde.
Nu betaal ik wel volop belasting (niet meer dan terecht!) en heb ik geen recht meer op toeslagen.

Ik vind eigenlijk: gelijke monnikken, gelijke kappen. Of iedereen (met kinderen) kinderbijslag, of niemand...

_sparta_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:05

Dat kinderen voor de toekomst zijn is waar, maar dat voor geen 1 ouder de reden om aan kinderen te beginnen. En daarom is kinderbijslag dan ook onnodig. Je wilt kinderen voor het verrijken van je samen zijn, dan mag dat ook gerust op eigen kosten. Het is een wens van 2 mensen samen, niet van de rest van Nederland.
En als ze niet voor ons gaan zorgen later, maar nu al raddraaiers zijn betalen we dat ook. Het is niet alleen maar de mooie kant, dat kinderen.
Dat we nog meer belastingen betalen waar we niets aan hebben is waar, maar dat wil niet zeggen dat we het daar ook allemaal maar mee eens moeten zijn.
En we betalen ook op die manier nog mee aan de kinderen, zoals we voor elk mens doen in Nederland.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:08

Wendy schreef:
Krips schreef:

Ik vond inkomensafhankelijk altijd heel terecht toen ik zelf niet veel inkomen had, ondertussen kijk ik er iets anders tegenaan.
Want het gekke is dus dat ik merk dat ik eigenlijk niet veel meer te besteden heb nu dan voorheen. Terwijl ik voorheen weinig inkomen had, maar dus wel recht had op toeslagen en weinig belasting betaalde.
Nu betaal ik wel volop belasting (niet meer dan terecht!) en heb ik geen recht meer op toeslagen.

Ik vind eigenlijk: gelijke monnikken, gelijke kappen. Of iedereen (met kinderen) kinderbijslag, of niemand...

In vind inkomensafhankelijk nog steeds prima mits de grenzen goed worden neergelegd. En ook idd toeslagen voor mensen met een hoger inkomen zijn niet nodig. Als je meer hebt, wil je altijd meer dat is een vast gegeven. Niet alles hoeft gelijk getrokken, echter mensen die een zeer goed inkomen hebben kunnen zichzelf beter bedruipen dan iemand die met een modaal inkomen en dan zie ik voor hen het nut van toeslagen ed niet in. Bedoel, bankdirecteuren met miljoenenbonussen (bonus he, dus niet eens een inkomen maar als extraatje) zouden die de kbs of toeslagen nodig hebben? Zelf vinen ze vást van wel ;) .

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:10

Het is nu zo dat als je voor een minimum loon werkt je overal buiten valt, net buiten.
Vertik je het om te werken (heb het niet over niet kunnen) die mensen krijgen elke toeslag die er bestaat en hebben zo een royaler inkomen dan de hard werkende mens.
Dat is iets wat veranderd moet worden. Maar dat staat voor mij buiten de discussie over kinderbijslag.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:34

_sparta_ schreef:
Dat kinderen voor de toekomst zijn is waar, maar dat voor geen 1 ouder de reden om aan kinderen te beginnen. En daarom is kinderbijslag dan ook onnodig. Je wilt kinderen voor het verrijken van je samen zijn, dan mag dat ook gerust op eigen kosten. Het is een wens van 2 mensen samen, niet van de rest van Nederland.
En als ze niet voor ons gaan zorgen later, maar nu al raddraaiers zijn betalen we dat ook. Het is niet alleen maar de mooie kant, dat kinderen.
Dat we nog meer belastingen betalen waar we niets aan hebben is waar, maar dat wil niet zeggen dat we het daar ook allemaal maar mee eens moeten zijn.
En we betalen ook op die manier nog mee aan de kinderen, zoals we voor elk mens doen in Nederland.

Eerder in dit topic is genoemd waarom kinderbijslag ooit is opgestart. Mensen namen kinderen in overweging op basis van kosten. Zonder bijslag minder kinderen en nog meer vergrijzing. En uiteindelijk kost die vergrijzing meer! En natuurlijk hoef je het er niet mee eens te zijn maar afschaffing van de kinderbijslag leidt absoluut niet tot een ideale situatie. En ook ik betaal liever minder belasting aan zaken waar ik geen baat bij heb maar als we allemaal zo gaan kijken.... ik ben blij met het sociale stelsel mits het goed besteed wordt... en ik vind kinderbijslag een investering in de toekomst.

Tevens betaal ik ook een zorgverzekering waar ik nooit gebruik van maak.. mijn vriend is diabeet dus die gebruikt de verzekering weer dubbel en dwars. Ik betaal graag wat mee aan hulp voor andere mensen mits goed besteed en eerlijk.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:42

Kinderbijslag is er niet gekomen doordat mensen wel of geen kinderen namen op basis van inkomen. Kinderbijslag is er gekomen door Hitler in 1941. Fok premie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:50

Inkomensafhankelijk? Er is al zo gigantisch veel inkomens afhankelijk, dat dat systeem een beetje overtrokken is geraakt. Mijn ouders hebben meer te besteden omdat ze veel werken, verantwoordelijke banen hebben, vaak weg zijn ook avonden en weekeinden en lang gestudeerd hebben. Daar worden ze door de staat aan alle kanten voor afgestraft. We hebben het niet slecht, zeker niet, maar ik vind het wel oneerlijk. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iedereen is ouder, iedereen is mama en papa, en iedereen moet die ene extra boterham (of dat complete extra brood in geval van mijn broertje) kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:29

Vjestagirl schreef:
Krips schreef:
Ik vind het krijgen van kinderen één van de fundementele rechten van een mens. Als je het niet kan betalen dan maar geen kinderen is voor mij dan ook te kort door de bocht. Bovendien zoals al gezegd zijn er ook zoveel omstandigheden die je van te voren niet aan ziet komen. Kinderen heb je niet alleen op het moment dat je ervoor kiest.

Ik vind het nemen van kinderen geen recht maar een voorrecht. Als je het niet kan betalen ze niet nemen lijkt me eigenlijk niet meer dan logisch. JIJ wilt toch kinderen, dan moet JIJ ze toch ook betalen?

Als er door omstandigheden minder geld binnen komt (ziekte, arbeidsongeschiktheid etc) vind ik het wat anders...

Kan je ook omdraaien, JIJ wilt studeren, dan moet JIJ ook maar betalen, als dat zo wordt gezegd kan je de studiefinanciering ook wel afschaffen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:30

Of jij wilt met pension dan had je maar beter moeten sparen weg met de AOW!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:39

_sparta_ schreef:

Kinderbijslag was ook geen idee van de ouders, maar van de overheid. Mensen namen geen kinderen vanwege de kosten. Als dat door zou zetten, waren er te weinigen werkenden om de pensioenen en dergelijke van de ouderen te betalen. Dus kwam de kinderbijslag. Het is geen ouderinitiatief. Je krijgt het ook standaard gestort, zoda je je kind hebt aan gegeven, volgens mij kun je het niet eens weigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:43

Breghje schreef:
In vind inkomensafhankelijk nog steeds prima mits de grenzen goed worden neergelegd. En ook idd toeslagen voor mensen met een hoger inkomen zijn niet nodig. Als je meer hebt, wil je altijd meer dat is een vast gegeven. Niet alles hoeft gelijk getrokken, echter mensen die een zeer goed inkomen hebben kunnen zichzelf beter bedruipen dan iemand die met een modaal inkomen en dan zie ik voor hen het nut van toeslagen ed niet in. Bedoel, bankdirecteuren met miljoenenbonussen (bonus he, dus niet eens een inkomen maar als extraatje) zouden die de kbs of toeslagen nodig hebben? Zelf vinen ze vást van wel ;) .

Helaas zijn het niet alleen de bankdirecteuren en dergelijke die niet meer moeten betalen.
Kennisen van mij zitten met hun loon net boven de grens. Ze hebben nergens recht meer op. Gevolg, met hun hogere inkomen houden ze minder over. Je kan er wat dat betreft net beter iets onder de loongrens zitten dan daarboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:46

Vjestagirl schreef:
Inkomensafhankelijk? Er is al zo gigantisch veel inkomens afhankelijk, dat dat systeem een beetje overtrokken is geraakt. Mijn ouders hebben meer te besteden omdat ze veel werken, verantwoordelijke banen hebben, vaak weg zijn ook avonden en weekeinden en lang gestudeerd hebben. Daar worden ze door de staat aan alle kanten voor afgestraft. We hebben het niet slecht, zeker niet, maar ik vind het wel oneerlijk. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iedereen is ouder, iedereen is mama en papa, en iedereen moet die ene extra boterham (of dat complete extra brood in geval van mijn broertje) kopen.

He, ik ben het wat dit betreft helemaal met je eens. Mijn man werkt soms 18 uren per dag, volgt extra opleiding en verdienen we er nu meer aan? Alles wordt afgepakt, overal moeten we het volle pond voor betalen, werk je hard, krijg je niets. De ene belastingformulier na de andere komt, zelfs de toeslagenenveloppen waren vorig jaar niet meer leuk. Gaan ze straks ook al aan de hyptheekrenteaftrek morrelen. Komen nog meer mensen in de oliebol. Nou, ik ben blij met de kinderbijslag, is tenminste nog iets.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:53

Mindim schreef:
Breghje schreef:

Helaas zijn het niet alleen de bankdirecteuren en dergelijke die niet meer moeten betalen.
Kennisen van mij zitten met hun loon net boven de grens. Ze hebben nergens recht meer op. Gevolg, met hun hogere inkomen houden ze minder over. Je kan er wat dat betreft net beter iets onder de loongrens zitten dan daarboven.

Dat klopt helemaal. Mijn moeder is weduwe geworden 14 jaar geleden, en zit nét overal boven omdat mijn vader ook redelijk leuk verdiende en de regels en wetten toen veranderden waardoor ze echt vet gekort werdt in haar inkomen. Bijstandmoeders hebben het een stuk beter financieel dan mijn moeder, vooral omdat mijn vader een "gebroken" pensioen had wat niet meegenomen was. Dat knaagt uiteraard, net als het knaagt dat iemand met een minimum inkomen minder inkomen heeft dan iemand in de bijstand. Dat is imho ook echt krom, dan moet dat minimum echt omhoog, ook als stimulans voor mensen om te gaan werken.

Maar toch blijf ik erbij als iemand meer dan modaal verdient, financiele ruimte genoeg heeft om bepaalde toeslagen te missen. En daarom is het ook inkomensafhankelijk en vind ik dat de grenzen góed neergelegd moeten worden niet zoals ze nu zijn, zodat Jan met de Pet die nu al langs alle kanten wordt gepakt niet nog eens de dupe is. Dus echt de hogere inkomens.

(Maar dat vind ik ook van de belastingen nu, effe off topic. Vorig jaar mocht er nog eens wat afgetrokken worden, ik zit ook in de hoek waar de klappen vallen. Ben afgekeurd, slik een lading aan meds dus eigen risico is elk jaar vooruit sparen, mag amper nog wat afgetrokken worden dus betaal alles zelf maar. Baal daar goed van, en ik heb een uitkering dus wordt daar ook niet echt vrolijker van, ga er flink op achteruit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:54

Medicijnen worden ook steeds minder vergoed, mijn zus is chroninsch ziek en het ene na het andere medicijn wordt niet meer vergoed. Ze komt straks misschien aan de 200 euro aan medicijnen die ze zelf moet betalen, nu is dat 50.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:57

Mindim schreef:
_sparta_ schreef:

Kinderbijslag was ook geen idee van de ouders, maar van de overheid. Mensen namen geen kinderen vanwege de kosten. Als dat door zou zetten, waren er te weinigen werkenden om de pensioenen en dergelijke van de ouderen te betalen. Dus kwam de kinderbijslag. Het is geen ouderinitiatief. Je krijgt het ook standaard gestort, zoda je je kind hebt aan gegeven, volgens mij kun je het niet eens weigeren.

Dat zeg ik. Het was een idee van Hitler. Fokpremie. Hij moest zijn leger ook in de toekomst groot kunnen houden.
En dat is toch niet meer van deze tijd lijkt me zo. En eigenlijk snap ik niet dat we zoiets nog willen als overblijfsel van die tijd.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:58

Mindim schreef:
Medicijnen worden ook steeds minder vergoed, mijn zus is chroninsch ziek en het ene na het andere medicijn wordt niet meer vergoed. Ze komt straks misschien aan de 200 euro aan medicijnen die ze zelf moet betalen, nu is dat 50.

Ik ken het helaas.... Gelukkig worden tot nog toe veel van mijn meds en therapieen vergoed, maar de bijna 1000 euro aan aftrekposten minder gaan de chronisch zieken echt wel voelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:05

Nou volgens mij gaat het hier niet om Hitlers fokpremie hoor, maar om de reden die ik aangaf.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:07

Kinderbijslag is echt verzonnen door Hitler om de reden die ik aanhaal.
Toen alleen vanaf het 3e kind. Zodat mensen werden gestimuleerd om meer kinderen te nemen. En een vrouw met 10 kinderen of meer werd geprezen. Na de oorlog is dat veranderd naar wat we nu hebben.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:10

_sparta_ schreef:
Dat zeg ik. Het was een idee van Hitler. Fokpremie. Hij moest zijn leger ook in de toekomst groot kunnen houden.
En dat is toch niet meer van deze tijd lijkt me zo. En eigenlijk snap ik niet dat we zoiets nog willen als overblijfsel van die tijd.

Het zal daar best vandaan komen, máár net als Volkswagen (ook ideetje Hitler ;) ) heeft het zich ontwikkeld als een item in onze verzorgingsstaat.

Wat ik overigens wél vette onzin vind, en misschien krijg ik nu half Bokt over me heen maar goed dat is dan maar zo, is dat moeders die hier niet wonen in NL, wel Kbs ontvangen omdat hun man hier werkt.... Woon je hier en leeft je kind hier prima, alleen ik heb het gevoel dat daar heeeeeel wat kotertjes "geboren" worden die nergens in de geboorteregisters te vinden zijn.....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:12

Maar aan volkswagen betalen we niet allemaal aan mee. :) Betalen naar het buitenland zou nooit moeten kunnen. Welke premie dan ook.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:16

Klopt, daar betalen we niet allemaal aan mee (en misschien was het ook niet echt een goed voorbeeld achteraf gezien) maar het gaat er maar om dat dingen zich ontwikkelen ook al zijn ze uit een idee gekomen met een heel andere oorspronkelijke bedoeling.

We leven in een verzorgingsstaat, dat heeft voor en nadelen. Er is gekozen dat iedereen zijn steentje bijdraagt zodat mensen die er geen behoefte aan hebben idd voor nop premie betalen, maar er zijn er ook maar zat die er wel behoefte aan hebben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:19

Oepsie...Ik heb de verkeerde optie genomen.... :+

Ik vind het in ieder geval zinnig. Kinderbijslag moet je zien als een investering in de toekomst....! Elk kind heeft recht op bepaalde rechten en mogelijkheden die vaak toch met financiële middelen samenhangen...Maar een goede start in het leven, goede scholing etc...Daar heb ik uiteindelijk ook baat bij...Het zijn de toekomstige artsen, juristen, agenten, fysiotherapeuten, politici etc. etc. waar je je geld in investeert. Je investeert dus om je land draaiende te houden... :j

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:20

Verzorgingsstaat is prima. We betalen dan ook aan vruchtbaarheidsonderzoeken en methodes. We betalen aan de bevalling, we betalen mee als er een kind ziek wordt. En dat is voor mij een verzorgingsstaat. Kinderbijslag staat daar voor mij buiten. Dan is er geen verzorging nodig als de normale die je hebt bij een kind.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:23

Adil18 schreef:
Oepsie...Ik heb de verkeerde optie genomen.... :+

Ik vind het in ieder geval zinnig. Kinderbijslag moet je zien als een investering in de toekomst....! Elk kind heeft recht op bepaalde rechten en mogelijkheden die vaak toch met financiële middelen samenhangen...Maar een goede start in het leven, goede scholing etc...Daar heb ik uiteindelijk ook baat bij...Het zijn de toekomstige artsen, juristen, agenten, fysiotherapeuten, politici etc. etc. waar je je geld in investeert. Je investeert dus om je land draaiende te houden... :j

Maar waarom moeten wij dat allemaal betalen? Als je als ouders aan een kind begint dan weet je toch dat er daar kosten aan vast zitten, en daar hoeft de rest van het land toch niet aan mee te betalen?

Het zijn namelijk ook de toekomstige moordenaars, vandalen, verkrachters, internet oplichters, brand stichters en terroristen waar je je geld in investeert.