Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:59

maar Shadow............ de fouten die daar gemaakt worden hebben vaak desatreuze gevolgen....... dus ik ben het er inderdaad wel mee eens dat daar geen fouten gemaakt zouden moeten mogen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:45

Dan moet je dus zorgen dat die fouten niet meer zomaar desastreuze gevolgen hebben. Want denken dat je fouten kunt uitbannen door vol te houden dat ze niet gemaakt mogen worden is een ongelofelijk domme basis van beleid. Fouten worden gemaakt. Fact of life. Je kunt daar als organisatie een heleboel mee doen hoor: je kunt zorgen dat losstaande fouten niet direct enorme gevolgen hebben. Je kunt zorgen dat fouten sneller worden opgemerkt. Dat ze beter worden afgehandeld en kunnen worden hersteld. Dat er wordt geinvesteerd om de kans op herhaling te minimaliseren (en dit zal zeker ook inhouden dat je mensen wijst op hun fouten). Maar voor al die dingen moet je erkennen dat er mensen werken, en die ZULLEN dus fouten maken.

Zeggen dat ze niet gemaakt mogen worden is heel onrealistisch en sluit je af van al die dingen die je kunt doen om goed met fouten om te gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:49

ALLES bij jeugdzorg hangt af van het vermogen van die ene persoon die het gezin begeleid en diens intrepetatie van wat er nou eigenlijk aan de hand is..........

medewerkers die dus meerdere malen een fout maken moeten daar dus weg...........

en wat ik het meest belangrijke vind is dat er openheid van zaken gegeven word........ Dat het niet in de doofpot gaat........

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:17

Mijn ervaring met bureau jeugdzorg? Schandalig. Echt waar.. vreselijk.

Na mijn eerste gesprek was de afspraak dat ze eerst mij zouden bellen na overleg in het team vóórdat ze met mijn ouders contact op zouden nemen voor een afspraak met hun erbij. Die wisten het tenslotte nog niet. Had ook uitdrukkelijk gevraagd dat ze me eerst zouden bellen, en niet een brief of whatever moesten gaan lopen sturen.. + ik zou snel aan de beurt zijn werd mij verteld (binnen 2 weken zeiden ze)

Wat is er gebeurd? Hup. Boem. Niet gebeld. Nee, brief.
Ruzie gehad van hier tot tokio in huis, muren en deuren werden ingetrapt waar nu nog steeds deuken/gaten inzitten en veel geschreeuw. Het was echt oorlog. Weggelopen van huis uit angst en 2 weken niet thuisgeweest.
Bleek ook in de brief te staan dat 'ze van harte uitgenodigd waren voor een intakegesprek over 6-8 weken'... ja, echt volgens de afspraken allemaal.

En hoeveel mensen ik wel niet heb gehad?
Bij mijn eerste gesprek had ik er één... mijn ouders spraken toen een ander.. toen we weer bij elkaar kwamen zaten er opeens 2 anderen.. toen thuishulp, weer een ander.. nog eentje, die was van.. uhm, Nieuw Veldzicht, ook zo'n instelling? Weer een ander dus.. Toen ik weer apart.. Weer een andere vent voor mijn neus. Ik moest tachtig keer (voor mijn gevoel) mijn verhaal opnieuw vertellen, en iedere keer (zoals hier al eerder vermeld) kreeg ik van die gekopieerde dossiers mee van wat hun hebben 'geobserveerd' vol met spelfouten, grammatica en leugens. Ze maakten het gewoon veeeeeel erger dan dat het (toen) was. Het sloeg echt nergens op.

Inmiddels zit ik alweer ruim een jaar/anderhalf bij een ander instelling. Meerkanten, geestelijke gezondheidszorg.
Hier heb ik een periode bij één pyscholoog gezeten, niet meer iedere keer wisselen.. daarna 1x een gesprek gehad met een psychiater, en nu uiteindelijk zit ik bij een ander pyscholoog. Met haar zit ik al bijna een jaar, en dit verloopt goed. Geen wisselingen meer, weet nu waar ik aan toe ben en ik ben daar tot nu toe best goed geholpen in (crisis) situaties. :)

Maar het echte BJZ... nee.. echt niet. Geen enkel goed woord over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:12

KiWiKo schreef:
ALLES bij jeugdzorg hangt af van het vermogen van die ene persoon die het gezin begeleid en diens intrepetatie van wat er nou eigenlijk aan de hand is..........

En dan verwachten dat het goed is, zou ongelofelijk dom beleid zijn. Als je overigens de reacties in het topic had gelezen over de procedures, dan had je beslist gezien dat de realiteit niet zo is dat er maar 1 persoon is die alles beslist. Zelfs al is de controle door de rechter ontoereikend en de overdracht binnen jeugdzorg niet altijd goed, het is zeker niet zo dat er 1 vaste aanwijsbare persoon is die de bron van alle kwaad is. (En waarom wil je dat zo graag geloven? Waarom wil je de werkelijkheid negeren en het allemaal zwartwit afschilderen? Waarom wil je zo graag een schuldige persoon aanwijzen, wie heeft daar wat aan? De gezinnen die er mee te maken hebben namelijk NIET en de medewerkers ook NIET. Want de situatie verbetert niet als je je alleen maar laat leiden door ideeen over hoe het 'zou moeten' werken en niet over hoe het daadwerkelijk werkt. Dat is wat jij de jeugdzorg verwijt, maar jij doet het zelf nog vele malen harder: je trekt zelf allerlei conclusies, roept allerlei maatregelen zonder dat je je fatsoenlijk in de materie verdiept hebt en zonder dat je je openstelt voor wat er werkelijk speelt. Van jezelf vind je dat blijkbaar geen probleem, maar een BJZ-er mag geen enkele fout maken.)

Citaat:
medewerkers die dus meerdere malen een fout maken moeten daar dus weg...........

Je zou ook de organisatie kunnen veranderen.

Citaat:
en wat ik het meest belangrijke vind is dat er openheid van zaken gegeven word........ Dat het niet in de doofpot gaat........

Dat werk je toch zelf in de hand? Als je het onmogelijke gaat verwachten (namelijk perfectie, geen fouten maken) en er is geen vangnet, dan staan de mensen ook niet echt te springen om daar open over te zijn. Lijkt me logisch. Je kunt wel in een droomwereld blijven leven met 'hoe het zou moeten zijn' maar daar heeft niemand iets aan. We moeten het doen met de realiteit. En die realiteit is dat mensen ten eerste fouten maken en ten tweede niet geneigd zijn om uit hogere principes hun eigen fouten op te gaan biechten als ze daar niets mee winnen en alles mee verliezen. Dus daar moet je als organisatie rekening mee houden, en dat kan ook prima.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:15

nou Shadow........... doofpot zelf in de hand werken??????????? daar moeten gewoon geen fouten gemaakt worden, heel simpel...... fouten bij jeugdzorg kost mensenlevens.....

en ja inderdaad mensen die denken dat ze daar fouten zullen maken en daarom niet op die baan afgaan doen er inderdaad beter aan verder te zoeken.......

Ennuh wie verliest er nou eigenlijk van die fouten...... een kind diens leven, ouders hun kinderen of de medewerker diens baan........

wie verliest nou eigenalijk wat?

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:18

Nou mijn broertjes zijn ook niet de liefste en leukste kinderen, maar er is ons toch echt afgeraden om met jeugdzorg en alles aan het werk te gaan! Kinderen komen vaak ik groepen terrecht waar allemaal kinderen zijn met problemen waardoor kinderen er vaak niet beter van terug komen..

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:21

jacqii schreef:
Nou mijn broertjes zijn ook niet de liefste en leukste kinderen, maar er is ons toch echt afgeraden om met jeugdzorg en alles aan het werk te gaan! Kinderen komen vaak ik groepen terrecht waar allemaal kinderen zijn met problemen waardoor kinderen er vaak niet beter van terug komen..

En dat klopt! Dat heb ik veel vaker gezien op bijv. het speciaal onderwijs

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:51

Grappig. Ik heb kinderen in het speciaal onderwijs ook enorm op zien knappen. Het blijft mensenwerk gedaan door mensen. Dat zijn 2 nogal onzekere factoren bij elkaar...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:18

Ilja000 schreef:
Grappig. Ik heb kinderen in het speciaal onderwijs ook enorm op zien knappen. Het blijft mensenwerk gedaan door mensen. Dat zijn 2 nogal onzekere factoren bij elkaar...

Ik heb kinderen in het speciaal onderwijs ook erg op zien knappen. En helaas ook erg af zien knappen door 'foute' leeftijdsgenootjes.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:44

Dat laatste ontken ik ook niet, ik wilde alleen ook de andere kant benadrukken.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:18

Shadow: Ik vind jouw reactie op posts heel vervelend, je maakt opmerkingen die ik ronduit belachelijk vind. Ga lekker tegen een ander chagarijnen maar niet tegen mij. Schrijf anders lekker een brief aan Rouvoet als je zó gefrustreerd bent en alles beter weet, tot die tijd doe ík mijn werk wel in de jeugdzorg!

verder: Het plaatsen van kinderen op het speciaal onderwijs of binnen een residentiële setting kan twee kanten opwerken. Sommige kids knappen er inderdaad echt van op. In mijn tijd op het speciaal onderwijs kwam er een autistisch jongetje in de klas. Die had Een half jaar onder zijn bureau gezeten op het reguliere onderwijs. Ouders wilden hem niet laten overstappen naar speciaal onderwijs, ondanks aandringen van school.
Toen hij dus binnen het speciaal onderwijs kwam is hij zó ontzettend opgeknapt!
Veel kids lopen gigantisch op hun tenen, niet te denken aan hun eigenwaarde wanneer er alleen gefaald wordt. (door prestaties of gedrag) Andere kant van de medaille is dat kids de neiging hebben elkaars gedrag (gedeeltelijk) over nemen, daarbij is het aan school om een veilig pedagogisch klimaat neer te zetten.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:07

Trouwens, over vrijblijvendheid:
De derde lijn die met het beleidsprogramma uitgezet wordt, betreft de verantwoordelijkheid van ouders en professionals. De vrijblijvendheid is voorbij, zoals Minister Rouvoet benoemd. Dit houdt onder andere in dat:
*ouders gedwongen kunnen worden tot meewerking aan hulp, wanneer de ontwikkeling of veiligheid van het kind in het geding is. In het uiterste geval kan de rechter ingrijpen in het ouderlijk gezag.
*Het welzijn van het kind op het gebied van veiligheid en stabiliteit staat boven het recht van ouders om hun kind zelfstandig op te voeden.
*Zoals eerder genoemd, wordt de aanpak ‘Één gezin, één aanpak’ toegepast wanneer er meerdere professionals betrokken zijn bij het gezin, waarbij er één coördinator wordt aangewezen.
*Indien er sprake is van een crisissituatie in het gezin wordt er binnen 24 uur actie ondernomen. Wanneer er sprake is van ernstige opgroei- of opvoedproblematiek of mishandeling, wordt er binnen de afgesproken norm actie ondernomen. Hierbij vindt de besluitvorming over de inzet van een kinderbeschermingsmaatregel altijd binnen twee maanden plaats. ( Bij spoedeisende zaken binnen een week en bij een crisissituatie binnen 24 uur)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:33

milo schreef:
Shadow: Ik vind jouw reactie op posts heel vervelend, je maakt opmerkingen die ik ronduit belachelijk vind. Ga lekker tegen een ander chagarijnen maar niet tegen mij. Schrijf anders lekker een brief aan Rouvoet als je zó gefrustreerd bent en alles beter weet, tot die tijd doe ík mijn werk wel in de jeugdzorg!

Ik chagrijn niet specifiek tegen jou hoor :) Lees mijn reacties nog maar eens. Ik ben niet degene die medewerkers beticht van willens en wetens slechte beslissingen nemen en makkelijk salaris opstrijken.

Maar een opmerking als 'er mogen gewoon geen fouten gemaakt worden' (wat niet eens alleen jouw reactie was) is een bijzonder onrealistisch standpunt en als je dat als uitgangspunt van je beleid neemt is dat ongelofelijk dom.

Hoeveel mensen ben jij al tegengekomen in je leven die geen fouten maken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:50

milo schreef:
Trouwens, over vrijblijvendheid:
De derde lijn die met het beleidsprogramma uitgezet wordt, betreft de verantwoordelijkheid van ouders en professionals. De vrijblijvendheid is voorbij, zoals Minister Rouvoet benoemd. Dit houdt onder andere in dat:
*ouders gedwongen kunnen worden tot meewerking aan hulp, wanneer de ontwikkeling of veiligheid van het kind in het geding is. In het uiterste geval kan de rechter ingrijpen in het ouderlijk gezag.
*Het welzijn van het kind op het gebied van veiligheid en stabiliteit staat boven het recht van ouders om hun kind zelfstandig op te voeden.
*Zoals eerder genoemd, wordt de aanpak ‘Één gezin, één aanpak’ toegepast wanneer er meerdere professionals betrokken zijn bij het gezin, waarbij er één coördinator wordt aangewezen.
*Indien er sprake is van een crisissituatie in het gezin wordt er binnen 24 uur actie ondernomen. Wanneer er sprake is van ernstige opgroei- of opvoedproblematiek of mishandeling, wordt er binnen de afgesproken norm actie ondernomen. Hierbij vindt de besluitvorming over de inzet van een kinderbeschermingsmaatregel altijd binnen twee maanden plaats. ( Bij spoedeisende zaken binnen een week en bij een crisissituatie binnen 24 uur)

En hier ben ik dus absoluut niet blij mee. Blijkbaar verschilt mijn mening met die van hun ivm de welzijn en stabiliteit van het gezin.
Ik krijg/heb BJZ op mijn dak en kan daar niets tegen doen.
Ik kan praten als brugman maar "men" heeft besloten dat hulp via hun beter is...... en dat ik totaal verkeerde beslissingen heb genomen. Ik wil graag een ander om mee te praten (heb alleen nog maar telefonisch contact gehad), maar zij zegt dat ik daar geen keus in heb, en dat hun "de zaak" gaan bekijken.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:19

Ach het zijn en blijven eigenwijze gasten daar bij BJZ. Als je belt en meld dat alle drie de kids van mijn vriend daar zijn aangemeld door hun school (verschillende scholen). Dan kunnen ze dit niet linken en daar hebben ze de bevoegdheid niet voor :?. Als vader (mijn lover dus) zijnde sta je dan dus met de rug tegen de muur. En nemen ze je niet serieus.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:46

rainbow8 schreef:
Ach het zijn en blijven eigenwijze gasten daar bij BJZ. Als je belt en meld dat alle drie de kids van mijn vriend daar zijn aangemeld door hun school (verschillende scholen). Dan kunnen ze dit niet linken en daar hebben ze de bevoegdheid niet voor :?. Als vader (mijn lover dus) zijnde sta je dan dus met de rug tegen de muur. En nemen ze je niet serieus.

Misschien omdat ze de kinderen per casus willen bekijken en niet alles op een hoop willen gooien en zo JUIST fouten willen voorkomen? Niet elk kind is hetzelfde en niet alle kinderen hebben dezelfde problemen, zelfs niet binnen een gezin. Dus de kinderen meteen aan elkaar gaan linken zou mijn inziens een enorme fout zijn.

Waarom zijn er mensen in dit topic die er zo heilig van overtuigd zijn dat de mensen van jeugdzorg van kwade wil zijn en er eigenlijk geen zin in hebben? Ooit erover nagedacht welke oliebol die mensen over zich heen krijgen? En nee, ik zeg niet dat ze het allemaal perfect doen, dat kan gewoonweg niet. Het zijn ook gewoon mensen. Mensen die een melding krijgen, die aan de hand van het verhaal van omgeving, kind en ouders een inschatting moet maken. Iets wat ontzettend moeilijk is, zeker aangezien er regelmatig ook ouders zijn die niet mee willen werken of een omgeving die overdrijft, een kind met stoornis en daardoor ook niet altijd dezelfde waarheid heeft als de ouders. Tsja, wie vertelt de waarheid? Waarom zijn mensen toch altijd geneigd zo egocentrisch te zijn en enkel aan zichzelf te denken en vanuit hun standpunt te kijken? Is het werkelijk zo moeilijk om je in de ander te verplaatsen?
Het is niet dat er geen goede wil inzit, anders doe je dit werk niet. Het is ook niet zo dat men niet leert kritisch naar zichzelf te kijken, maar dat is gewoon iets wat heel moeilijk is. Je hebt je eigen fouten niet altijd door, zeker niet qua gedrag. Het is ook niet zo dat een enkele medewerker alles in zijn eentje beslist. En ja, ook na een goede opleiding, kunnen er fouten gemaakt worden. Het zijn en blijven mensen. Ben alsjeblieft realistisch.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:05

Ik ben heel realistisch als ik zeg dat als je naar BKZ gaat dat je behoorlijk afgescheept kan worden, met als gevolg dat je 4 keer in het jaar in de wachtkamer zit en niet gehoord word. Na 6 jaar ben ik uiteindelijk gehoord en zit mijn zoon door toedoen van BJZ en zijn eigen vader nu bij een psycholoog! De psycholoog en ik zijn beide van mening dat als BJZ eerder had ingegrepen de psychologische hulp niet nodig was geweest.

Dus hoezo BJZ is niet laks ???????

Edit, BJZ heeft tot op heden trouwens ook nog niet gezorgd voor een oplossing, die mij een jaar geleden wel is gegarandeerd.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:11

Is het ook niet zo dat de media een beetje vertekend beeld geven? Dat is wat ik eigenlijk wel hoop. Gisteravond was er een uitzending van Dokument, waar ik echt met verbazing naar heb zitten kijken. Verbazing over beide partijen, enerzijds de ouders maar anderzijds ook zeker de hulpverleners, brrrrrr.

Er moest een gesprek gevoerd worden met de ouders over het kind dat uit huis geplaatst zou gaan worden, zo slecht........... de ouders kregen geen enkele kans een antwoord te geven, er werden suggestieve gesloten vragen gesteld echt bizar!!! Die mensen zijn kansloos, hebben een beperkt verstandelijk vermogen maar worden daarmee in mijn ogen niet geholpen, ja, van de wal in de sloot misschien.............Vandaar dat ik hoop dat de dokumentaire een vertekend beeld geeft. En dat het allemaal wel 'meevalt'.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:14

Ik wil toch wel even benadrukken dat niet alleen probleemkinderen in het SBO terecht komen. Het gros is gewoon moeilijk lerend. Hieruit kunnen gedragsproblemen ontstaan.
De meeste kinderen bij ons op school knappen zo op, ze krijgen weer zelfvertrouwen en hebben weer eigenwaarde. Hoe vaak denken deze kinderen niet dat ze dom zijn. Ze stromen ook gewoon door naar het voortgezet onderwijs. Een enkeling daargelaten.

En Jeugdzorg.... Als pleeggezin heb ik er veel mee temaken. En moet toch concluderen dat ze vaak te laat en niet adequaat optreden. De band met ouders moet vaak koste wat kost in stand gehouden worden. Zelfs als dat ten koste gaat vamn het kind. Ik weet dat de druk hoog is binnen Jeugdzorg. Maar het belang van het kind staat ALTIJD voorop.
Kinderen zijn vaak voor hun leven getekend als ze uit huis geplaatst worden. En ouders..... lopen gewoon vrij rond.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:17

spoekie schreef:
Misschien omdat ze de kinderen per casus willen bekijken en niet alles op een hoop willen gooien en zo JUIST fouten willen voorkomen? Niet elk kind is hetzelfde en niet alle kinderen hebben dezelfde problemen, zelfs niet binnen een gezin. Dus de kinderen meteen aan elkaar gaan linken zou mijn inziens een enorme fout zijn.

Misschien wel om aan te tonen dat er in dat gezin een aantal dingen goed mis zijn......... De kinderen zijn niet voor niets door hun scholen alle drie aangemeld!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:27

@Jeanette: dat is dus regelgeving. Bureau jeugdzorg moet de zaak eerst binnen het team bespreken, als die het erover eens zijn dat uithuisplaatsing het beste is. Dan moet de zaak naar de rechter, de rechter moet dat toekennen en DAN pas mag een kind uit huis geplaatst worden. Dat is niet geheel aan jeugdzorg te wijten.

@Gamble82: Sorry dat ik het vraag, maar heb jij zelf, zeker weten, niets kunnen doen in het geval van jouw kind? Geen bijdrage kunnen leveren? Het is nl niet de bedoeling dat de hulpverlener alles klakkeloos voor jou gaat oplossen. Jij moet het zelf oplossen en de hulpverlener geeft jou een steuntje in de rug en laat jou nadenken en waar nodig geeft hij/zij jou achtergrond informatie. Het is niet hun taak om de complete zooi van jouw gezin op te ruimen, dat moet je uiteindelijk toch echt zelf doen.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:19

Dat weet ik Spoekie, alleen is het leed soms al zo erg, dan zijn kinderen te beschadigd. Het zou soms wat sneller moeten.
Ik heb het nu 2x meegemaakt met een pleegkind.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:21

Spoekie, hoeveel meldingen van politie wil je hebben? hoeveel meldingen naar het AMk toe wil je hebben? Hoeveel rechtszaken heb ik aan moeten spannen in die 6 jaar? Hoeveel heeft maatschappelijk werk hier gelopen in die 6 jaar, om mij maar te ondersteunen zodat ik alles omtrent mijn ex nog zou gaan trekken.

Ik weet heel heel heel zeker dat ik in de afgelopen 6 jaar meer dan mijn best heb gedaan en niemand zal mij kunnen verwijten dat ik een lakse mama ben. Plus het feit dat het hier absoluut geen zooi is in mijn gezin. Ben ondertussen van 20.000 euro (in mijn schoenen geschoven door exlief) schuld af door zelf heel hard te werken. Woon na de zomer in een koophuis, heb een schat van een vent, inmiddels een dochter erbij, zoonlief gaat ook steeds beter, mede door het Bodeart (idee van mij voor BJZ en die is pas na wikken en wegen akkoord gegaan), psycholoog en mijzelf

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:41

Maar wanneer we eventjes oplossingsgericht gaan lijken (de problemen zijn nu wel helder):

Wat moet er volgens jullie veranderen (wet, regelgeving, cultuur etc) om BJZ tot een goed werkend orgaan te maken?