Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:45

Het komt er op neer dat zoals zo vaak de dieren weer de schuld krijgen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:48

Grobegni schreef:
Stef, dat was tegen iemand die schreef dat de walvishaaien die ergens gered waren tenminste geen 'vernederende' trucjes hoefden te doen, nl Wirobelgje, waarbij niet uit de post bleek dat ze 'prima op de hoogte was dat het een vis is ;) )En ik kan prima lezen, in je quote staat great white dat is toch echt wat anders dan een walvishaai. ;)

Klopt, maar een haai is een haai. Ik heb als eerste de post geplaatst over whalesharks, met vervolgens de reactie over dat haaien "dommer" zijn.
Weet genoeg van haaien (vind ze nl ontzettend boeiend) om te weten dat een whaleshark wat anders is dan een great white 8)7 , jammer dat alles nu uit zijn verband wordt getrokken

Cynthia: Heb je uberhaubt t topic wel gelezen?

CoonArt

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 17:52

Een haai heeft tanden, een walvishaai (whale shark) NIET!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:53

euhm.... jah? Dus? ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:54

Afbeelding
die heeft een sleurbek :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:59

euhm, t ging om orca's toch? ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:00

discussies kunnen zich uitbreiden :j
hebben het ook over paarden, dolfijnen, haaien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:13

Haha!! Leuke combinatie voor iemand die hier net in de discussie valt:

Wat is je mening over paarden, dolfijnen, haaien en oh ja, de orca?! ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:15

OK, het ging dus over een beruchte orka die vanmorgen een trainster had gedood in SeaWorld, Florida... Laten we weer to-the-point komen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:31

tja tilikum is een grote mannetjes orka. Hij heeft al eerder iemand gedood (samen met haida 2 en nootka)

Dus tja wat wil je. Miscien was het wel 1 groot spel voor hem.

Zijn zoon Keto heeft laast ook een trainer gedood door een klap met zn staart, zei is toen ook verdronken. (Keto leeft in spanje)

paar jaar geleden vloog een orka ook zijn trainer aan. Dit was puur een spel en die man heeft het overleefd.

Maar wat ik raar vind. ik lees overal dat orka's nieuw technieken vinden om eten te krijgen, ze eten echt bijna alles. Zelf haaien (mensenhaai). Tewijl in het Wild nog nooit (zo ver bekend) iemand is aangevallen door een orka.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:36

Maar in het wild komt een Orka ook zelden in aanraking met een mens.

Heb ook een keer een stom ongeluk gezien. Trainer is in het basis, Orka maakt, zoals gevraagt, mooie sprong, orka komt niet uit, en land bovenop de trainer. Die kon het ook niet na vertellen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:43

stef schreef:

Heb ook een keer een stom ongeluk gezien. Trainer is in het basis, Orka maakt, zoals gevraagt, mooie sprong, orka komt niet uit, en land bovenop de trainer. Die kon het ook niet na vertellen.

gats,je zal het maar meemaken... #)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:47

stef schreef:

Die kon het wel na vertellen. alleen had vele botten gebroken, en is niet meer doorgegaan met trainen.

Dat was namelijk met orky en nootka

http://www.orca-ocean.nl/index.php?url= ... Ongelukken en Aanvallen
http://www.youtube.com/watch?v=3N9-zk2S6iw

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:49

Medea schreef:
HorseyDude schreef:
OK, laten we dan ook maar alle paarden van nederland vrijlaten op de hoge veluwe, alle maneges en stallen afbreken, omdat het van nature ook wilde dieren zijn...

Tilikum is gewoon TE WILD voor shows en dergelijke, ze hadden hem gewoon met rust moeten laten en die vrouw vantevoren moeten waarschuwen!

Er is wel een wezelijk verschil tussen gedomesticeerde dieren en dieren die dat niet zijn. Orka's zijn dat dus duidelijk niet, evenals alle andere circus dieren.. Voor mij benadert dit soort onzin dierenmishandeling, ik dacht dat dieren recht hadden op de 'vijf vrijheden'? Leg mij dan eens uit hoe deze dieren soort eigen gedrag kunnen vertonen?

Helemaal mee eens Medea!!!
Zulke dieren horen in vrijheid en niet gedresseerd in een aquarium!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:05

Dat filmpje... jéééémig....

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:06

stef schreef:

In het wild komen orka`s ook mensen tegen. Wij hebben volgend jaar een reis gepland naar vancouver en gaan daar met een kajak orka`s bekijken. Ze zwemmen dan gewoon langs de kajak op en ze doen niks.

Ik las trouwens op de site van seaworld dat ze gewoon doorgaan met hem. Ze gaan de procedure aanpassen en het ongeval evalueren.

Vorig jaar zijn we in florida geweest en ook bij tilikum maar het beestje heeft een vrij klein bassin en zit in principe alleen. Omdat de vrouwtjes hem afronselen als het geen paartijd is. Ik ben van mening dat niet gedomestiseerde dieren niet thuis horen in een gesloten omgeving hoe prachtig ik het ook vond. Maar vrij laten is ook geen optie dan stuur je hem de dood in. Er worden nog altijd orka`s gevangen en dat vind ik een hele slechte zaak maar dat terzijde.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:16

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:18

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:21

Ik denk ook dat als je de orka's vrij laat dat ze weer opzoek gaan naar mensen en dus dicht bij de kust gaan zwemmen en dan stranden ze!
Ik denk trouwns wel dat ze de haaien overleven want een orka is meestal groter dan een haai en een haai pakt echt niet snel een dier die groter dan zich zelf is.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:10

Ik geloof dat vrijlaten wel kan. En ook deels succesvol kan zijn. Maar alleen in een groepje, geen solo-dieren. En alleen als er dieren bij zijn die nog in vrijheid ooit zijn gevangen.
Ze zullen het niet alemaal overleven, maar succes moet kunnen. Mits er een soort overgangsfase bestaat, waarin ze eerst nog gevoerd worden, echt zolang het nodig is.
Maar dat is zoooo duur en levert zo weinig op, dat het financieel niet haalbaar is. Bovendien kunnen die bedrijven dan wel opdoeken. Ik zeg niet dat dat de juiste motivatie is, maar het is wel de reële.

Terugzetten is pas 1 keer geprobeerd, en dat ging nét mis. Maar is geen garantie dat het altijd mis zal gaan.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:15

Nét mis? Die Orka is toen overleden dus dan vind ik niet nét mis... (Was met Keiko, van Free Willy)
Voor de rest ben ik het wel met je eens, mits het dieren zijn die ooit al eens in wild hebben geleefd. ;) Alleen is bij Sea World volgens mij dat niet het geval, meeste zijn daar geboren.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:21

Interessante discussie..

Ook ik vind dat we is moeten ophouden met beesten in een badkuip te laten leven en vervolgens nog kunstjes willen laten doen omdat wij mensen dat blijkbaar nodig hebben om ons te kunnen vermaken.

Over het terug in het wild zetten van deze beesten. In hun eentje gaat het niet lukken, in een groep is de kans veel groter, mits ze ook in het wild geboren zijn. Ze leven in het wild toch ook in een groep? Verder hebben deze besten toch ook een instinct dat ze helpt om in het beeld weer snel te wennen?
Je ziet het al aan dat eerder genoemde filmpje dat die Pelikaan gegrepen wordt. Geen idee of ze levende vissen etc krijgen maar deze orka had wel verdraaid snel door dat hij voedsel kon vangen.

Ja en dat de trainster is overleden is natuurlijk verschrikkelijk voor de familie, bezoekers, collega's etc. Maar valt het ook niet onder het risico van het vak? Als ik in het circus met leeuwen ga werken dan is de kans dat mij iets overkomt natuurlijk ook veel groter dan dat ik hondenfokster ben.... En dat wij denken dat we alle beesten naar onze hand kunnen zetten is natuurlijk een heel verkeerde instelling....

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:27

Nieuwsbericht schreef:
Dit is echter niet de 1e keer dat dit gebeurde, in 1991 gebeurde hetzelfde, maar dan met een andere trainer.

Joh :+

banketstaaf voor de nabestaanden. Maar in mijn ogen zijn orca's (net als zovelen) geen dieren die je op moet sluiten.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:29

Volgens mij had ze geen mooiere dood kunnen hebben. :P

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:32

Miska schreef:
Volgens mij had ze geen mooiere dood kunnen hebben. :P

Waar slaat dit nou weer op?