[2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke partij ga jij stemmen?

SP
56 (8%)
GroenLinks
59 (8%)
Pvda
48 (6%)
CU
10 (1%)
SGP
3 (0%)
CDA
18 (2%)
VVD
79 (11%)
D66
96 (13%)
PVV
239 (34%)
PvDd
33 (4%)
ToN (Verdonk)
8 (1%)
Ik stem niet
40 (5%)
Andere partij
9 (1%)

Totaal aantal stemmen: 698

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:36

dynamiek schreef:
Gitta1977 schreef:
Ik vind het haast schokkend om te zien dat 40% van de stemmers op deze poll voor Wilders zou stemmen. Ik hoop toch dat men rond mei/juni tot inkeer komt en in ieder geval de moeite neemt om een aantal debatten van Wilders te bekijken. Wat wil hij nou met het onderwijs, economie, zorg en andere belangrijke onderwerpen?

Als Wilders aan de macht komt ga ik seurieus overwegen om te emigreren, dat wil ik hier niet meemaken. Al denk ik dat we dan gewoon een soort tweede LPF soap gaan krijgen met mensen in de regering die nog nooit in de politiek werkzaam zijn geweest, dus wat dat betreft zie ik een volgend kabinet dan ook binnen een jaar weer vallen. En of je dáár dan blij mee moet zijn in deze tijden? Ik denk het niet. Bezint eer ge begint (of stemt in dit geval).

+:)+ _O-

Ik denk niet dat het de bedoeling is om met _O- te reageren.. Want laat wel zijn, iedereen bepaalt zelf wat hij stemt en waarom.. Laat elkaar daar vrij in zonder elkaar belachelijk te maken. Daarnaast is het ernstig als mensen echt zouden emigreren als Wilders aan de macht zou komen ( wat, als je even nadenk, niet zal gebeuren). Ik moet daar elk geval niet om lachen. Vind het ook niet netjes als je dat wel doet.

Verder, sommige dingen die Wilders zegt/vindt kan ik me zelf wel mee vinden. Helaas zijn er ook heel veel dingen waar ik me niet mee kan vinden, die ik zelfs eng vind. Hij zal dan van mij ook nooit een stem ontvangen.

Ik ga denk ik dit jaar voor pvda of d66.. Moet me er nog even beter in verdiepen.

Edit# waarom gaat het met dit soort topics altijd gelijk over buitenlanders alsof dat hetgene is waar het over gaat allemaal.. Kom op zeg, er is nog zo veel meer.. Als je alleen op Wilders stemt om dat, dan moet je je toch iets beter gaan verdiepen in het politiek als je het aan mij vraagt.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:40

Toekie, ook jij kunt alleen de Nederlandse nationaliteit aannemen. Wat ik heel normaal vindt als je van alles wat Nederland te bieden heeft recht wilt maken. Dan kun je kiezen, of een dubbel paspoort, of de sociale voorzieningen hier.
Ook Maxima zou dat van mij moeten doen, je wilt Nederlander zijn, ben dat dan ook.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:43

D66 ;) heb het helemaal uitgezocht en sta achter hun standpunten. CDA maakt het wel eens mooier dan het is. :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:48

_sparta_ schreef:
Toekie, ook jij kunt alleen de Nederlandse nationaliteit aannemen. Wat ik heel normaal vindt als je van alles wat Nederland te bieden heeft recht wilt maken. Dan kun je kiezen, of een dubbel paspoort, of de sociale voorzieningen hier.
Ook Maxima zou dat van mij moeten doen, je wilt Nederlander zijn, ben dat dan ook.

Wie zegt dat ik een dubbel paspoort heb? Ik heb één paspoort: Nederlands. Maar heb ik heb wel twee nationaliteiten.
En het is helemaal niet zo makkelijk als jij denkt. Je komt niet zomaar van een nationaliteit af.

Ik vind het onbegrijpelijk dat sommige mensen het van de nationaliteit vinden afhangen of iemand recht heeft op (sociale) voorzieningen. En dat ik in hun ogen mijn Griekse nationaliteit gedag moet zeggen. |(

Exit13

Re: [2e kamer verkiezingen 2010] Op wie ga jij stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:51

Waar maken mensen zich druk om zeg.
Heb je er last van dat iemand meerdere nationaliteiten heeft? Zolang iemand iets bijdraagt aan de Nederlandse maatschappij zie ik het probleem niet.

RoodZonnetje

Citaat:
Terrorisme
Terrorisme moet krachtig bestreden worden. Dat lukt niet met geweld en met het afbreken van burgerrechten. In plaats van het onnodig zaaien van verdeeldheid, moeten er juist bruggen worden gebouwd tussen het Westen en de Islamitische wereld. Terrorismebestrijding mag geen excuus zijn om fundamentele mensenrechten te schenden.

Na de aanslagen in New York, Madrid en Londen voelen burgers zich onveiliger. De groeiende aanhang van het islamitische terrorisme is zorgwekkend. GroenLinks vindt dat terreur hard en effectief moet worden aangepakt. Militair ingrijpen is daarvoor geen goede oplossing, omdat dat al snel leidt tot meer geweld, zoals in Afghanistan en Irak. Het westen moet juist veel meer samenwerken met moslimlanden. Armoede, rechteloosheid en uitzichtloosheid vormen een belangrijke voedingsbodem voor geweld en radicalisering en moeten worden weggenomen. Daarbij moet het westen democratische verzets- en hervormingsbewegingen in dictatoriale landen veel meer steunen.

Voor een effectieve opsporing van verdachten in Nederland zal de AIVD meer samen moeten werken met politie en justitie. Maar terroristische netwerken zijn internationaal. Daarom moet er op Europees niveau ook veel beter worden samengewerkt. GroenLinks pleit voor de oprichting van een Europese Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en een Europees Openbaar Ministerie, zodat terrorisme sneller en effectiever kan worden bestreden. Het tegengaan van terrorisme mag echter nooit ten koste gaan van de rechtstaat. Verdachten hebben recht op een fatsoenlijke behandeling en een eerlijk proces.

Citaat:
Politie
GroenLinks vindt dat de politie veel meer dan nu zichtbaar aanwezig moet zijn op straat. De politie moet zich vooral bezighouden met het voorkomen en tegengaan van de criminaliteit waar de burger écht last van heeft.

Politieagenten brengen te veel tijd door achter hun bureau. Surveilleren doen zij veel te weinig. In de afgelopen jaren zijn tientallen wijk- en dorpsbureaus gesloten. Op steeds meer plekken hebben camera’s het toezicht op de openbare ruimte overgenomen van politieagenten. De politie is daardoor nauwelijks nog zichtbaar op straat. Dat is slecht voor het gezag van de politie en de band met de bevolking. GroenLinks wil ‘blauw méér op straat’. De politie moet administratief werk uitbesteden aan andere, goedkopere medewerkers. De agenten kunnen dan de straat op, niet om rond te kuieren maar om actief aanwezig te zijn. Ze moeten daarbij meer samenwerken met bijvoorbeeld buurtbeheerders en welzijnswerkers.

Het gezag van de politie wordt versterkt door een doeltreffend optreden. Juist daaraan ontbreekt het nog. Dat komt omdat de politie de verkeerde prioriteiten stelt. Zero tolerance-maatregelen tegen afwijkend of ongewenst gedrag van daklozen en verslaafden helpen evenmin. Deze mensen horen in opvangcentra thuis, niet op het politiebureau. De politie zou meer werk moeten maken van het voorkomen van criminaliteit. GroenLinks vindt dat de politie zich daarnaast moet concentreren op (huiselijke) gewelds- en zedendelicten. De afschafte jeugd- en zedenpolitie moeten opnieuw worden ingesteld. Ook kleinere vormen van criminaliteit, zoals inbraken, diefstal en vandalisme moeten meer aandacht krijgen. Daar hebben burgers zeer veel last van.

Verder zou de politie een afspiegeling moeten zijn van de bevolking, zodat waarin alle burgers zich er in kunnen herkennen. Dat betekent: meer vrouwen en allochtonen in dienst. Momenteel is slechts zes procent van de politieagenten allochtoon en negentien procent is vrouw. Het is dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet de subsidies voor meer vrouwen en allochtonen bij de politie heeft afgeschaft. Politiekorpsen moeten ook harder worden aangesproken op het aandeel vrouwen en allochtonen dat zij in dienst hebben.

Citaat:
Veiligheid
GroenLinks zet zich in voor maximale veiligheid en minimale criminaliteit. Mensen moeten zich veilig voelen op straat, op school, in het openbaar vervoer. Dat bereik je niet door op iedereen een camera te richten, maar door politieagenten, stadswachten en conciërges die weten wat er in hun wijk speelt, voor iedereen aanspreekbaar zijn en ingrijpen waar dat nodig is.

Veel mensen zijn ooit wel eens slachtoffer geworden van overlast of van criminaliteit. Met name bewoners van grootstedelijke achterstandswijken zijn vaak de criminele klos. Als de woonwijk ook nog eens verloedert en sociale voorzieningen zoals winkels, buurthuizen en speeltuinen ontbreken, dan ontstaat al gauw een verziekte sfeer. Dat los je niet op met cameratoezicht, preventief fouilleren en mensen lukraak naar hun identiteitsbewijs vragen. Dat stigmatiseert mensen en wijken en bevordert de sociale samenhang allerminst.

GroenLinks wil forse investeringen in achterstandswijken. Straten en plantsoenen zijn van iedereen en voor iedereen. De GroenLinkse woonbuurt is een mix tussen woningen, winkels, bedrijven en recreatievoorzieningen voor jong en oud. Overlast wordt bestreden door elkaar erop aan te spreken en als het nodig is door effectieve, op de persoon gerichte maatregelen. De effectiefste daarvan is zorgen voor werk.

Overlast van daklozen en drugverslaafden wordt bestreden door goede opvangvoorzieningen waar medische en psychologische zorg wordt geboden. Steden moeten aan drugverslaafden voldoende gebruikersruimtes bieden met verstrekking van harddrugs op medische indicatie.

GroenLinks bestrijdt criminaliteit door een slimme mix van preventie en repressie. Naast verbetering van de leefomgeving en het verhogen van het toezicht moet de pakkans voor fors omhoog. Dat schrikt potentiële criminelen meer af dan dreigen met hogere straffen. Politieagenten moeten meer op straat surveilleren. Daarvoor hoeft het aantal politieagenten niet te worden uitgebreid. Door de productie van cannabisproducten te reguleren komt een enorme politiecapaciteit vrij voor surveillancetaken.

Wie de fout ingaat krijgt een straf die perspectieven biedt op een criminaliteitsvrije toekomst. Werkkampen zijn uit den boze, want groepsgerichte disciplinering geeft geen enkele garantie op de bestrijding van de bronnen van criminaliteit. Op maat gesneden individuele trajecten, begeleiding van de reclassering naar werk en relaties en toezicht na ommekomst van de gevangenisstraf moeten recidive voorkomen. Slachtoffers van delicten kunnen, als ze dat willen, daarbij een cruciale rol in spelen door delinquenten te confronteren met de gevolgen van het begane delict en onder begeleiding samen naar oplossingen voor die gevolgen zoeken.

Citaat:
Jeugdcriminaliteit
GroenLinks wil de jeugdcriminaliteit aanpakken door te voorkomen dat jongeren het verkeerde pad kiezen. GroenLinks wil daarom meer investeren in onderwijs, opvoedingsondersteuning en jeugdagenten. Succesvolle projecten die jongeren weer kansen geven, moeten worden uitgebreid.

GroenLinks maakt zich zorgen over het toenemende aantal jongeren dat misdrijven pleegt. Dat komt vaak door een combinatie van weinig kansen op school en op werk, conflicten thuis of op school en door discriminatie. Nu treedt de hulpverlening pas op als jongeren hun eerste criminele feiten al lang hebben gepleegd. Dat is veel te laat. Dit kabinet heeft ook nog eens bezuinigd op scholings- en werkprojecten GroenLinks wil juist veel meer preventieve maatregelen nemen. Persoonlijke begeleiding en ondersteuning zijn belangrijk om schooluitval tegen te gaan.

GroenLinks wil dat er meer jeugdagenten komen die zich specifiek met jeugdcriminaliteit bezighouden. Zij kunnen maatregelen nemen tegen jongeren die voor het eerst met justitie in aanraking komen, maar daarbij rekening houden met hun persoonlijke situatie. Straffen voor jongeren moeten nieuwe kansen bieden. Scholing, begeleiding en toezicht zijn daarbij belangrijk. Daar moet meer in worden geïnvesteerd. Goede projecten moeten worden uitgebreid. Jongeren moeten goed en snel worden geholpen.

Niet echt bepaald pappen en nathouden en geen concrete oplossingen bieden lijkt me? En toch is dat een veelgehoorde klacht richting "links".

Anoniem

Wat mij ook opvalt is dat er veel mensen hier reageren, die ruim onder de 18 nog zijn. Tuurlijk, prima dat deze ook meedenken, maar het geeft de Poll een vervormd beeld..

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:56

ik kies voor pvv

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:59

Ik denk dat als Wilders aan de macht komt dat hij echt niet alles in zijn eentje kan beslissen.
Ook andere partijen moeten dan nog weer toestemming geven..
Ik denk als hij een echt extreem rechts idee heeft dat de rest van het kabinet echt geen toestemming geeft!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:06

__Robijn__ schreef:
ik kies voor pvv

Want?

Zou leuk zijn als mensen, ongeacht wat ze stemmen, ook met argumenten komen (geld ook voor de oneliners Ik kies D66, Ik kies CDA, Ik kis VVD, etc)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:27

stef schreef:
__Robijn__ schreef:
ik kies voor pvv

Want?

Zou leuk zijn als mensen, ongeacht wat ze stemmen, ook met argumenten komen (geld ook voor de oneliners Ik kies D66, Ik kies CDA, Ik kis VVD, etc)

Ik heb altijd VVD gestemd omdat ik het voor het gros met hun standpunten eens ben oa het abortus,euthanisie,intergratie en uitkerings standpunt.
De belastingen voor hogere inkomens niet nog meer heffen, de normalisering van homoseksueel ouderschap etcetc.
Dierenwelzijn mogen ze van mij nog wat meer op de kaart zetten, maar over het algemeen kan ik mij het beste vinden in deze partij.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:31

Unwritten schreef:
Wat mij ook opvalt is dat er veel mensen hier reageren, die ruim onder de 18 nog zijn. Tuurlijk, prima dat deze ook meedenken, maar het geeft de Poll een vervormd beeld..

Ik vraag me af in hoeverre dat een vervormd beeld geeft. Want veel jongeren stemmen wat hun ouders stemmen, dus wat dat betreft zou het wel eens (akelig) dichtbij de waarheid kunnen komen.

Mocht PVV inderdaad 1 van de grootste worden dan mag iedereen zich flink achter de oren gaan krappen. De solidariteit is tegenwoordig al ver te zoeken, maar dat zal dan alleen maar erger worden. Dan geld er nog maar 1 recht en dat is niet het recht van de minderheid. Ik ben er benauwd voor, mensen moeten echt serieus eens gaan denken of ze de toekomst willen die de PVV zou brengen.

Berdien, ik kan me vinden in jouw tekst over de PVV als heilige huisjes omver trappen net als de SP, maar die gaan dan de andere kant op :), maar beide wil je ze niet als de grootste partij hebben. (zeg ik als SP stemmer)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:35

maar musjes, al wordt de PVV de grootste, een meerderheid zullen ze niet halen, die kans is érg klein. Dus moet er een coalitie gevormd worden, en niemand wil samen met de PVV, dus zo bang ben ik er eerlijk gezegt niet voor,
Moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat ik in mijn directe omgeving echt niemand ken die PVV overweegt. Misschien dat het echt een stads partij is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:37

stef schreef:
maar musjes, al wordt de PVV de grootste, een meerderheid zullen ze niet halen, die kans is érg klein. Dus moet er een coalitie gevormd worden, en niemand wil samen met de PVV, dus zo bang ben ik er eerlijk gezegt niet voor,
Moet wel zeggen dat ik het opvallend vind dat ik in mijn directe omgeving echt niemand ken die PVV overweegt. Misschien dat het echt een stads partij is?

Maar, wat de PVV en samenwerken betreft. Het CDA heeft inmiddels toegegeven best met de PVV willen te regeren, omdat ze niet een partij buiten willen sluiten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:38

Precies Musjes, de SP vind ik ook een hele goede oppositiepartij. Ik heb ze liever niet als regerende partij, maar dat soort partijen zijn zeker nodig :j

Sowieso moet er een coalitie gevormd worden, in NL is het toch niet 'toegestaan' dat één partij regeert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:39

Alleen als een partij de meerderheid heeft mag deze alleen reageren, maar 1 partij krijgt niet meer dan 50% van de stemmen..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:52

_sparta_ schreef:
De mensen die het schokkend vinden om te zien dat Wilders zoveel stemmen krijgt, gaat er bij jullie dan geen belletje rinkelen dat gewoon erg veel Nederlanders het gewoon zat zijn hoe ons land al jaren bestuurd wordt?
Dat we er genoeg van hebben dat slachtoffers als daders behandeld worden en de criminele met fluwelen handschoentjes aan gepakt worden.
Dat we er genoeg van hebben dat gezonde mensen gewoon hun handje op kunnen houden en zo een hoop geld per maand krijgen, zonder er ooit voor gewerkt te hebben.
Dat er mensen Nederland binnen komen die geen vluchteling zijn, maar ook geen geld en/of werk hebben en zo compleet op de staat leven. (op ons dus)
Er zijn landen waar je werk moet hebben voordat je binnen mag, werk voorbij dan kun je weer vertrekken. Prima!
Dat de straffen belachelijk laag zijn een daardoor cellen leeg staan, terwijl met de dag meer gewelddadige roven worden gepleegd, in winkels maar ook in huizen.
Dat er bezuinigt wordt op zorg en blauw, maar er wel veel geld gaat naar mensen die zelf geen belasting betalen, geen zorg verzekering hebben en dat soort dingen.

En dan nog durven mensen te beweren, mensen die rechts stemmen denken er niet over na, die doen maar wat.
We zijn het gewoon beu!! Mijn verdiende geld wil ik onderhand weer eens in mijn eigen knip kunnen houden en zelf dingen mee kunnen doen, i.p.v. honderd keer over alles belasting betalen, om de klaplopers te steunen. Dat die zelf eens van de bank gaan komen!!

Hier ben ik het wel mee eens.
Ik vind Nederland te soft....kom allemaal maar hierheen mensen, hier is het Walhalla.
We zullen eens even laten zien wat een sociaal multicultureel land we zijn ....aan me hie aan me haa!
Ik heb mijn demente moeder mee gemaakt in het verzorgingshuis waar dat lieve mens de hele godsganselijke dag gewoon een een zwaar vol geplaste luier zat!
Kijk eens naar programma's als "das je goed recht", hoe schrijnent het er hier aan toe gaat!!!!
Zoveel geld word er aan buitenlandse projecten besteeds, het kan niet gek genoeg en onze lieve ouders, die na de 2e WW Nederland weer opgebouwd hebben worden weggedrukt en op mensontwaardige manieren behandelt!
En laat ik het dan nog maar even niet over de gang van zaken hebben in het onderwijs wat ik meemaak bij vrienden waarvan hun zoontje van 6 een achterstand heeft en naar speciaal onderwijs moet, daar schieten je echt de tranen van in je broek!!!!Hartverscheurent!!!!
Hoeveel stille armoede is er in ons land, dat wil je niet weten en daar word voor het gemak de ogen maar voor gesloten en nee, dat zijn niet de gezinnen die op tv komen in bepaalde programma,s maar gezinnen die zich schamen en geen uitweg meer zien.
Voedselbanken in Nederland.....dat had je 10 jaar geleden toch niet kunnen bedenken????
Ik vind het dus tijd worden dat er een nieuwe frisse wind door ons land gaat waaien en wat het brengt....niemand kan in de toekomst kijken.
Mijn ervaring is dat nog geen enkele partij, ook al komen ze met zulke mooie voorstellen en leggen ze uit hoe ze het gaan doen, het waar hebben kunnen maken.
Vaak heb ik ook het idee dat veel nederlanders in hun hart best PVV willen stemmen, maar het niet durven.
Je ziet het hier ook al gebeuren, je moet je dan voor je stem verantwoorden en velen durven helaas geen verantwoording te nemen dus sukkelen ze maar "braaf" achter het gros aan of wat ouders stemmen.

Mijn stem gaat dus uit naar Geert, hoewel ik wat ik hier al ergens las wel angst heb dat er weer een gek zal komen die hem zal stoppen op een niet al te humane manier.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:54

stef schreef:

Of het ook niet durven zeggen en doen terwijl ze misschien wel weten.
Ik ben gewoon een droppeling dus de PVV us echt niet stads hoor.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:56

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:00

Okee, 9 Juni dus.
Ik verwacht deze keer een hoge opkomst!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:01

Woensdag 9 Juni mogen we weer kiezen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:23

Heino schreef:
Ik vind het nogal wat om te stemmen op een partij die mogelijk mensen als Toekie (want, zijn zij volgens Wilders nou Nederlander of niet??? ivm dubbel paspoort) het land uit wil gooien wanneer ze een pakje sigaretten steelt.

Ben ook zeer benieuwd naar een antwoord/verklaring bij de kritische noten die ik bij een deel van de PVV's standpunten gezet heb :)

een pakje sigaretten stelen is geen zwaar misdrijf
dat is appels met peren vergelijken

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:24

Sonja_vR schreef:
je hebt een punt, ik ben voor een minimum aantal werkjaren voor je in aanmerking komt voor welke uitkering dan ook
maar feit wil, dat een groot deel van de mensen met dubbele nationaliteit , gewoon NL geboren is , maar dus geen! keuze heeft wat betreft die tweede nationaliteit, dat zijn dus mensen, die bij wijze van dalijk van hun 18de tot 40ste keihard gewerkt hebben , met 40 een functiebeperking oplopen
en dan dus mogen verrekken...is dat dan wel eerlijk??
nou idd zo een regeling is wat mij betreft ook een optie.....
maar dan niet 1 jaar ofzo.......minimaal 15 jaar ofzo....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:25

Toekie schreef:
[Jij vindt het niet meer dan normaal dat een allochtoon hierin anders wordt behandeld dan een autochtoon?
Baan kwijt door ziekte, bezuinigingen, enz.

ja vind ik........dat is idd mijn mening
en in bepaalde andere landen is dat idd normaal....werkt prima

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:26

Iemand kan er voor kiezen geen misdrijf te plegen of 1 nationaliteit op te geven.
Ook voor het tweede bericht van ikdoemaarwat, iemand kan gewoon andere nationaliteiten opgeven en overal recht op maken.
Waar de 2e kamer dan ook voor moet zorgen dat alle landen daar aan mee doen.