Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:10

unicorn_kiss schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat bedoel je met doorwegen?

Welk effect het kan hebben op nabestaanden, het verdriet en angst onder mensen

En dat wordt verholpen door de dader te doden? Volgens mij niet.

Wat ik met dat andere bedoel is dat alle mensen, dus ook daders van gruwelijke vergrijpen, onder de mensenrechten vallen en dat ook zij dus het universele recht hebben om niet gefolterd te worden. Dus foltering van wie dan ook is tegen de mensenrechten. Niet doen dus.

unicorn_kiss

cissie schreef:
Vraag me soms wel eens af welke mensen die een mening klaar hebben over, lekker in een warm celletje ect ect ook in het dagelijks leven met gedetineerde praten en een gevangenis van binnen hebben bekeken?

"Lekker verwarmd celletje" : Het is idd een celleTJE en redelijk verwarmd.
"XBoxje": alleen playstation 1 of game cube, Nitendo DS is sinds dit jaar afgeschaft.
"Hoertje op bestelling": Bezoek zonder toezicht (BZT) mag alleen in de gevangenis en niet in het HvB. 1 maal per maand.
"Lekker warm eten": laat dat lekker er maar af.

Nederlandse gevangenissen zijn luxe en alles is redelijk goed geregeld, maar daar gaat het niet om..........
Bij een gedetineerde wordt zijn/haar vrijheid ontnomen en je wordt geleefd in een gevangenis of HvB.
De essentie van een vrijgheidsontnemende straf zit h'm niet in de luxe maar in het feit dat deze vrijheid ontnomen wordt.
Natuurlijk werkt het verzachtend als men TV mag kijken en bezoek ontvangt, maar meer dan verzachten kun je het echt niet noemen.

Maar zoiets is zó subjectief... vind jij het ontnemen van vrijheid zwaar genoeg voor een moordenaar? Ik niet.
En ik kan je met zekerheid zeggen.. er zijn daklozen die graag een plaatsje in de gevangenis willen en daarvoor een misdaad begaan..
dat doet toch een belletje rinkelen?

miss_lizje

Ik ben tegen de doodstraf en zoals een voorganger al zei voor echt levenslang.
Doodstraf pak je na mijn idee alleen de nabestaanden mee. De dader (als ze er al echt zeker van zijn dat het de echte dader is) is er in mijn ogen te makkelijk mee weg gekomen.
Ook vind ik dat je dan net zo fout ben als de dader, als die bijvoorbeeld een moordennaar was.
Ze gewoon echt levenslang opsluiten heb je ze na mijn idee veel harder mee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:12

Ik denk dat het belangrijkste is dat burgers beschermt worden tegen mensen die ernstige delicten op hun naam hebben staan en dat kan prima met een levenslange gevangensstraf.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:13

Ik ben tegen de doodstraf, ik vind dat met de doodstraf ze er eigenlijk onbeboet van afkomen, zij moeten boeten voor wat ze hebben gedaan, zodat ze weten dat wat ze gedaan hebben echt fout was.
Ik ben wel voor levenslang, maar dan echt levenslang en geen 40 jaar of hoeveel was het ookal weer. Er zijn zoveel onschuligen die de doodstraf hebben gekregen waarvan ze later pas ontdekten dat ze het niet hebben gedaan, en een dood kan je niet ongedaan maken. Maar ik vind wel dat ze wel wat minder luxe moeten krijgen in de gevangenis, alsof ze daar op hotel zijn, ze hebben er zelfs tvs >;)
Maarja, de meningen zijn er over verdeeld, ik vind het ook wel stom dat wij voor hen moeten betalen ed. maar ik ben zeker en vast tegen :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:14

Blue_Eyes schreef:
unicorn_kiss schreef:

Welk effect het kan hebben op nabestaanden, het verdriet en angst onder mensen

En dat wordt verholpen door de dader te doden? Volgens mij niet.

Wat ik met dat andere bedoel is dat alle mensen, dus ook daders van gruwelijke vergrijpen, onder de mensenrechten vallen en dat ook zij dus het universele recht hebben om niet gefolterd te worden. Dus foltering van wie dan ook is tegen de mensenrechten. Niet doen dus.

Maar mijn punt is net die mensenrechten 'opzij te schuiven' voor zware misdaders.. zij zijn uitzonderingen in de maatschappij en moeten daarvoor ook uitzonderlijk behandeld worden.
En ja ik denk dat voor vele mensen een zwaardere straf een beter gevoel kan geven. Het zou je verbazen hoeveel mensen baat hebben bij wraak.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:14

@ Uk: Er zitten bij ons ook daklozen die graag er even 'warmpjes' bij willen zitten, dat zijn over het algemeen verslaafde of veelplegers die met het stelen van een pakje boter alweer een nachtje of 2 mogen blijven.
Maar vraag maar eens aan hun of ze een maandje of langer willen blijven? dan kijken ze je aan alsof je gek bent.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:15

Ayasha schreef:
uk: Ik zou het eerst een keer zelf proberen voor dat je oordeelt. :)
dus je verlaagt je tot het niveau van de moordenaar? Als jij daar mee kan leven prima....
En hoe wil je dat doen? Wil je ze door een machine draaien? Wie gaat de machine bemannen?

Wat moet ik volgens jou eens proberen?
Een knopje drukken is alweer heel wat anders dan een zweep in de hand bij wijze van spreken ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:16

Als je begint met mensenrechten opzij te schuiven, mag je er wel HEEL zeker van zijn dat je de goede hebt... en er niet 20 jaar later achter komen dat die man die je per ongeluk hebt doodgemarteld of die is doorgedraaid door de folteringen in feite zo onschuldig was als maar zijn kan.

Volgens mij moeten universele mensenrechten op geen enkel moment terzijde worden geschoven. Begin je daarmee, dan is echt het hek van de dam...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:16

cissie schreef:
Vraag me soms wel eens af welke mensen die een mening klaar hebben over, lekker in een warm celletje ect ect ook in het dagelijks leven met gedetineerde praten en een gevangenis van binnen hebben bekeken?

Anders is dit moeilijk te beoordelen, dus het antwoord is yup.
Belachelijk dat het uberhaupt ter sprake komt dat ze die luxe krijgen.

Mannen die maar wát graag in de cel zitten omdat het leven daar velen malen beter is dan op straat, en ze moeten zelf die magnetron aanzetten hoop werk.
Daarom vallen ook veel ex gedetineerden weer in hun oude gedrag terug, straf stelt geen moer voor.

Blue_Eyes schreef:
Die roze bril zie ik niet... ik denk dat het weleens flink tegen zou kunnen vallen om de rest van je leven opgesloten te zitten op een paar vierkante meter. Mensen die levenslang krijgen, maken over het algemeen ook geen vriendjes met medegevangenen (moet je mee aankomen, dat je een kind vermoord hebt...). Nee, ik denk dat dat nog tegenvalt.

Heb je volkomen gelijk in, dat valt mij idd tegen. Je zou haast medelijden krijgen zo slecht als ze het hebben, hebben ze helemaal niet verdiend toch?
Anders krijgen ze toch een eigen vleugel als Dutroux? Hoeft hij ook niet bang te zijn dat hij zijn zeepje laat vallen als hij een douche neemt in zijn vleugel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:18

Nogmaals al zet je op iedere cel een hemelbed met gouden randjes en een flatscreen van ander halve meter het maakt geen reet uit.
De onzekerheid en het geleefd worden door het regimie overheerst bij iedere gevangene.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:20

Blue_Eyes schreef:
Als je begint met mensenrechten opzij te schuiven, mag je er wel HEEL zeker van zijn dat je de goede hebt... en er niet 20 jaar later achter komen dat die man die je per ongeluk hebt doodgemarteld of die is doorgedraaid door de folteringen in feite zo onschuldig was als maar zijn kan.

Volgens mij moeten universele mensenrechten op geen enkel moment terzijde worden geschoven. Begin je daarmee, dan is echt het hek van de dam...

Nogmaals, ik zit met figuren in mijn hoofd waarvan het bewijs zwart op wit staat dat zij een zwaar feit(en) hebben gepleegd.
Moet meteen denken aan de film 'The life of David Gale' Prachtige film
Die universele mensenrechten bestaan toch niet. Let op mijn woorden.
Ieder geloof of cultuur heeft zijn eigen interpretatie/vorm van algemene mensenrechten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:25

@chiqa:

Wat een onzin..sorry dat ik het zeg.
Er is geen 1 maar dan ook geen 1 gedetineerde die liever in de cel zit omdat ze dat prettiger vinden.
Er is 1 type gedetineerde dat bij regelmaat graag een nachtje bij ons in de cel doorbrengt en dat zijn daklozen en verslaafde die bij extreme kou tenminste niet doodvriezen op straat en dat benul hebben ze dan ook. Oja en een enkele TBS-er wil graag blijven omdat deze graag behandeld wil worden en bij onmiddelijke invrijheidsstelling geen recht meer op behandeling heeft (maar goed er zijn maar weinig TBS-ers die volledig van hun TBS af komen).
De overige en dus het grote deel van de gedetineerde wil niks liever dan naar huis of naar buiten, dat sommige recidiveren komt omdat het opbouwen van een nieuw bestaan ontzettend moeilijk is en ze vaak hun verleden tegen hun hebben bij het vinden van werk of een relatie.
Om jezelf te kunnen onderhouden heb je geld nodig en als je na maanden soll geen baan kunt vinden, gaan vele weer terug in de criminaliteit en een enkeling is gewoon te lui om werk te zoeken en neemt ten alle tijden het risico om weer opgepakt te worden en wederom te gaan brommen, niet omdat het zo gezellig vinden bij ons maar omdat ze dat ervoor over hebben.

Dan kun je je afvragen of de straffen in Ned wel hoog genoeg zijn als mensen een paar maanden brommen op de koop toe nemen, maar die oorzaak ligt meer bij de rechtspraak en de 2e kamer dan bij het gevangeniswezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:33

Cissi ik woon en leef al meer dan 18 jaar in een achterstandswijk dus heb wel het een en ander gezien en gehoord van deze personen zelf, dus ik kan dr toch wel een oordeel over geven.
Ik vind het zorgelijk dat deze mensen deze uitspraken maken, heb ook bij de politie gewerkt om hier een bepaalde indruk op na te houden.

unicorn_kiss schreef:
Moet meteen denken aan de film 'The life of David Gale' Prachtige film

Lijkt me een interessante film, ik zal hem eens gaan kijken

cissie schreef:
De onzekerheid en het geleefd worden door het regimie overheerst bij iedere gevangene.

Oja heb jij ook meegekregen wat er gebeurden met die gevangenis die daar instortte?
Ipv dat de gevangenen hulp aanboden aan hun omgeving, verkrachtten ze toch even massaal wat vrouwen?

Ja echt hoor....ze hebben wat opgestoken van hun ontbering. :z

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:38

Ik ben het nog steeds 100% oneens met je mening, ondanks je ervaringen.
Veel gedetineerde spreken over hun detentie alsof het allemaal wel mee viel en proberen zo stoer mogelijk over te komen, de nachten dat ik ze heb horen janken op hun cel daar wordt geen woord over gesproken en dat ze de verjaardag van hun kinderen voor de zoveelste keer niet mee konden maken ze daardoor de boel kort en klein geslagen hebben, nee hoor daar hoor ze niet over want ze waren ten alle tijden stoere mannen.
Het intresseerd mij geen reet dat ze zitten te janken in hun cel en de verjaardag van hun kinderen moeten missen daar hebben ze het zelf naar gemaakt en dat is nou straf.

Het laatste stukje over het instortten van een gevangenis heb ik even gemist denk ik, wat bedoel je daarmee?

Als iedere gedetineerde er perfect gerehabiliteerd uit zou komen zou er een stuk minder criminaliteit zijn, gelet of het aantal recidive.......met andere woorden er zijn nogal wat mensen die meedere malen in het gevang terrecht komen, maar dat staat naar mijn mening los van de zogenaamde luxe in de gevangenissen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 06-02-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:41

Ik werk met mensen van een bevolkingsgroep die hun criminele imago niet van de lucht hebben gekregen :Y) , mijn broer is al jaren rechercheur en toch denk ik zo... misschien is het de ervaring van wat een bepaalde behandeling met een mens kan doen.
Overigens vind ik Haiti niet echt een 'sluitend' voorbeeld - daar worden mensen inderdaad alleen maar met 6 in een 4-persoonscel opgesloten en krijgen 1x per dag een hap oud brood met een slok modderwater... komen er niet of nauwelijks uit en van enige behandeling is absoluut geen sprake. Nja... daar worden mensen niet beter van, dat snapt een kind. :n

cissie

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:45

Als het echt zoveel invloed zou hebben 'de luxe in de gevangenissen' dan zou je toch verwachten dat in landen als China,Korea, brazillie, dom.republiek ectect de cellen minder vol zouden zitten, helaas is het tegendeel waar.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:55

Ayasha schreef:
unicorn_kiss schreef:

O ik zou dat prima vinden.
Denken mensen nog es 2 keer na.

Wanneer mensen een misdaad uitvoeren denken ze niet aan de straf..... Anders zou in Amerika het percentage lager moeten zijn dan hier in België gezien doodstraf toch een aardig zware straf is. Dus denken twee keer na....

En wanneer zouden mensen dan moeten gefolterd worden? Voor welke straf? En wat doe je met degene die foltert? Want iedereen gelijk voor de wet...

In zo'n geval is dus niet iedereen gelijk voor de wet. We sluiten gevangenenbewaarders toch ook niet op? En vrijheidsberoving is toch echt verboden.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 06-02-10 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:49

cissie schreef:

"Lekker verwarmd celletje" : Het is idd een celleTJE en redelijk verwarmd.
"XBoxje": alleen playstation 1 of game cube, Nitendo DS is sinds dit jaar afgeschaft.
"Hoertje op bestelling": Bezoek zonder toezicht (BZT) mag alleen in de gevangenis en niet in het HvB. 1 maal per maand.
"Lekker warm eten": laat dat lekker er maar af.

Nederlandse gevangenissen zijn luxe en alles is redelijk goed geregeld, maar daar gaat het niet om..........
Bij een gedetineerde wordt zijn/haar vrijheid ontnomen en je wordt geleefd in een gevangenis of HvB.
De essentie van een vrijgheidsontnemende straf zit h'm niet in de luxe maar in het feit dat deze vrijheid ontnomen wordt.
Natuurlijk werkt het verzachtend als men TV mag kijken en bezoek ontvangt, maar meer dan verzachten kun je het echt niet noemen.

Dat vind ik luxe voor een mens die bijvoorbeeld een kind heeft vermoord, in stukjes heeft gesneden en in een meer heeft gedumpt.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:32

Ik heb voor gestemd.

Zolang het bewijs 100% is dat de dader schuldig is aan een zwaar misdrijf ben ik voor.
Ik vind ook zelf dat de straffen in NL te mild zijn.

Een dader schuldig aan sexueel misbruik van zijn stiefdochter vanaf haar 6-22 jaar krijgt na hoger bedroep een straf van 210 dagen cel. Omdat ze rekening met hem houden is hij niet in elke gevangenis plaatsbaar en moet hij na het proces thuis wachten op een geschikte plek in een gevangenis. Voor het hoger beroep heeft deze dader alleen een taakstaf gehad en een geldboete welke hij per maand mocht inlossen.
Dader heeft alles toegegeven en van zijn andere stiefdochter alles ontkend.

Helaas is dit mij overkomen en met mij vele andere van wie ik weet dat het om een zeer zwaar misdrijf gaat. Maar in NL hebben ze verjaarings termijnen.

Dus voor mij in sommige gevallen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 01:38

Als het heel dichtbij komt, dan heeft de dader het luxe in vergelijking.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 02:15

Ik vind het een moeilijke....

Wanneer ik denk aan de gruweldaden die mensen kunnen plegen dan zeg ik volmondig ja. Weg met dat gespuis. Maar er zijn zoveel nuances. Waarom pleegt iemand een moord bijvoorbeeld? Daar zit nogal wat verschil in.

Iemand die in koelen bloede een kind martelt tot de dood erop volgt die mogen ze wat mij betreft publiekelijk terechtstellen. Iemand die de dader van zijn vermoorde kind omlegt is net zo goed fout maar dat vind ik dan toch een ander soort moord.

Daarbij moet 100% zeker zijn dat iemand schuldig is en wanneer en hoe weet je dat wanneer er geen getuigen bij betrokken waren of het sporenonderzoek twijfelachtige bewijzen op heeft geleverd?

Kort samengevat: doodstraf ben ik soms voor en soms tegen. Ik heb dus niet gestemd omdat je dat in mijn ogen niet zo zwart-wit kunt zien.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 09:24

Moderatoropmerking:
Ik heb een off-topic discussie verwijderd. Graag bij het onderwerp doodstraf blijven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:18

moeilijk!

aan een kant ben ik voor,omdat imo sommige lieden nooit meer terug mogen keren in de maatschappij,en levenslang opsluiten ook onnoemelijk veel geld kost.

aan de andere kant ben ik tegen,want stel je toch voor dat je de verkeerde hebt gepakt.

verder is iedere zaak zo anders.
neem nu een vader die de moordenaar/verkrachter van zijn dochter in blinde woede omlegt,moet je die hetzelfe behandelen als die kinderverkrachter/moordenaar?

heel erg moeilijk onderwerp wat je niet zo zwart wit kan zien.

persoonlijk vind ik wel de nederlandse gevangenissen veel en veel te luxe.
je zit er niet voor je plezier.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:18

Realiseren de mensen die hard roepen dat massamoordenaars, kinderverkrachters, etc. direct de doodstraf mogen krijgen ook dat dan gegarandeerd ook onschuldige mensen de doodstraf zullen krijgen?
Rechtspraak is mensenwerk en fouten maken is menselijk. Daar komt nog bij dat b.v. in een land als de VS er juryrechtspraak is. Ofwel leken die bepalen of iemand schuldig of onschuldig is en in tegenstelling tot een rechter die opgeleid is om feiten te beoordelen zijn deze mensen makkelijker op hun gevoel te spelen.
De doodstraf invoeren voor extreme criminelen is ook accepteren dat er onschuldigen de doodstraf krijgen. En dat alleen al is voor mij een reden om tegen te zijn. Liever een zware crimineel levenslang dan een onschuldige de doodstraf.