Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:53

Moeten we dat willen, perfectie nastreven??
Ikzelf vindt iets wat erop lijkt al meer dan goed genoeg.
Dat heeft darwin ook al eens onderzocht, evolutie denk ik, en bij dieren komt het ook voor, chimpansees, bonobo´s (als ik terug kom op deze aarde dan als een bonobo ;) )
Heeft dat niet te maken met terratorium driften?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:58

Perfectie nastreven hoeft niet, hoor. Minder agressief zijn lijkt me al een veel vrediger wereld op te leveren.

Tja...... in die theorie zitten mij gewoon teveel missing links :) Ik neem Darwin met een flinke korrel zout, als je het niet erg vindt :)

Samurai

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:02

mag jij, maar ik denk dat hij hier en daar ook wel achter gekomen is, zijn theoriën moeten ergens vandaan komen, toch
Maar om nu te zeggen dat er iets slechts in ieder mens zit, sja ik begin me een experiment te herinneren met ´gevangenen´en ´cipiers´ die (fictief) stroomschokken gaven aan de gevangenen, bleek toch dat veel mensen sadistische neigingen hadden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:04

Dat bedoel ik dus. Die experimenten hebben imo aangetoond dat ieder mens in staat is tot onvoorstelbaar kwaad......

Maar wat er niet in zit, komt er ook niet uit. Dus moet het er dan inzitten, toch?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:25

Het expiriment van Milgram waarnaar gerefereerd werd, was dat een willekeurige groep studenten werd ingedeeld in 2 groepen. Die indeling is puur willekeurig gemaakt door iemand die niets met de betreffende universiteit te maken had en geen van de studenten kende.

De afloop van dat expiriment is op z'n zachtst uitgedrukt uitermate interessant en het is eigenlijk jammer dat zo'n expiriment nooit meer uitgevoerd zal kunnen worden om ethische redenen (volledig terecht trouwens). Maargoed, het expiriment deelde de studenten in als Gevangene of Bewaarder. Het is in een echte gevangenis uitgevoerd en stond op afstand onder supervisie. Het is vroegtijdig stopgezet omdat men bang was dat er doden zouden gaan vallen.

De gevolgen waren werkelijk schrikbarend. Het bleek dat groepsdruk het individuele gevoel van "goed" en "kwaad" door elkaar kan schoppen. Bewaarders die nog nooit zelfs maar een vlieg hadden doodgemept, conflicten uit de weg gingen en in het dagelijks leven hun eigen leven op het spel zetten om dat van anderen te redden veranderden onder de groepsdruk in puur sadistische monsters, voerden de gruwelijkste straffen in voor overtreders bij de Gevangenen waarbij het ontzeggen van slaap, toiletgang en eten/ drinken standaard waren. Ook straften ze hele groepen voor het gedrag van een enkeling.

Maakt dit echter deze studenten slecht? Of juist goed? Daar valt geen antwoord op te geven omdat dat niet bestaat. Goedheid en slechtheid zijn in zeer grote mate cultuurgebonden dus is het onmogelijk daar een vaste definitie aan te hangen.

Dit expiriment zegt wel veel over groepsdruk, en wat 1 sadistische (psychopathishce) persoon kan doen met een groep die in intentie volgens vrijwel alle culturen als "goed" word omschreven.

Dan komen we bij die ene psychopaat die dus in staat is een hele groep goedmoedige, intelligente mensen zover te krijgen dat ze gruwelijke daden begaan. En dan komen we toch weer uit bij het brein en de ontelbare verbindingen en gebrekken aan verbindingen die daar zijn.

Als, zoals ik eerder al stelde, alle verbindingen bij iedereen perfect zouden zijn dan zou iedereen uitblinken in alles.

Die verbindingen zijn nooit perfect, anders zou niet Jantje goed zijn in wiskunde en Pietje enkel basissommetjes kan maken doordat ie ze eindeloos gestampt heeft, maar een volledig vreemde taal zo onder de knie heeft. Waarom kan de een na 2 paardrijlessen op het paard zitten alsof ie al 10 jaar rijd op Z-nivo en zit de ander na 10 jaar nog steeds als een beginner die eigenlijk nog aan de longe hoort.

En als die verbindingen net op de verkeerde plaatsen niet of foutief zijn aangelegd kan je gevoelloze mensen krijgen. Mensen die in de loop van hun leven leren hoe ze moeten reageren, maar er niets bij voelen, laat staan het begrijpen. Je hebt ook mensen die door zo'n stom foutje in de hersenen geen pijn voelen, zelfs niet als je een aansteker onder hun voeten houd of ze in een bed met naalden legt.

Dit is trouwens een enorm interessante discussie1

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:33

Bestaan gevoelloze mensen wel, imo heeft ieder mens gevoelens, die kunnen anders zijn, van vorm en kleur, maar geen gevoelens kan ik me niet voorstellen.
Daar zal wel iets anders voor in de plaats kunnen, ik denk dan eerder aan gewetenloos, of kan dit ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:09

Gewetenloos kan wel.

Psychopaten zijn bv gewetenloos. Niet politiek correct, maar mensen die een stoornis hebben in het autisme-spectrum zijn het ook min of meer, maar dan vooral op sociaal vlak. Die hebben bijvoorbeeld absoluut niet door dat wat ze zeggen heel kwetsend kan zijn. Je kunt dan wel min of meer sociaal gewenst gedrag aanleren, maar het besef waarom komt er nooit.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:18

Ik denk niet dat mensen gevoelloos zijn, we hebben tenslotte zenuwen voor lichamelijke pijnen. Met martelingen breek je ook mensen, dus ze hebben degelijk wel een vorm van gevoel. Misschien niet het gevoel wat jij bedoeld, maar dat is maar net hoe je gevoel definieerd.
Hoe je het wel kan noemen is harteloze mensen.

Alhoewel dat ook weer niet helemaal klopt, want elk mens heeft een hart :P

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:21

Heeft elk mens met een geheugen niet standaard een geweten? Zelfs bij mensen die niet alles op een rijtje hebben spelen bepaalde herinneringen hun rol in hun gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:25

Maar dat is wat anders dan geweten.
Een geweten is dat je instinctief weet wat goed is en wat neit. Dat heeft een psychopaat bijvoorbeeld niet.

Als iemand bv fanatiek iets aan het goedpraten is wat eigenlijk verkeerd is, dan is zo iemand niet zozeer bezig op jou in te praten, wel om zijn eigen geweten het zwijgen op te leggen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:49

Daarin verschilt de mens ook zo van de dieren, dat maakt ons zo uniek!
Wij hebben dat geweten, net als dieren, maar onze geest, onze 'mind' is sterker en kan elke willekeurige vorm aannemen: zo kunnen we hevige pijnen doorstaan, schrikken van een spin ... Dat vind ik erg interessant, we zijn veel sterker dan we denken.

Ook is het zo dat bij de mens erg veel 'fouten' insluipen die we levend houden, waardoor we ze gaan 'doorkweken'. Dit klinkt nu heel praktisch, maar dat maakt het wat makkelijker. Normaal wordt je blootgesteld aan vele soorten verschillende gevaren, en mensen die dit niet aankunnen sterven. Ja hier zijn we terug bij Darwin, ik ben het ook niet helemaal met hem eens, want anders was de mens niet wie ze nu was. Wij zorgen ervoor dat er veel diversiteit is in onze menselijke cultuur, en dat is eigenlijk niet goed, in de zin van dat het er ook voor zorgt dat er tonnen mensen zijn die volledig anders redeneren dan jijzelf. Wij hebben een enorm respect voor het 'leven', we doen er alles aan het te behouden en gaan die wil ook tegen anderen gaan gebruikten.
En wat onze geest doet om hiervoor te zorgen, dat kan soms heel immoreel zijn.

Over de autisten: mijn vader werkt met hen en ze zijn inderdaad zich niet bewust van wat ze doen. En soms heb ik het gruwelijke gevoel dat we wel eens op weg zouden kunnen zijn naar een algemeenheid van deze vorm van denken. We zijn dan ook in de periode dat we moeten leren vergeven om terug naar onszelf te komen, maar dat is dan weer iets meer spiritueels.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 28-01-10 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:50

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:49

natuurlijk zijn er slechte mensen..

(zoals ik vandaag bv ene president in de spits zag 'rouwen' om oorlogsslachtoffers. bizar. nja en eigenlijk.. moet ik namen noemen? welke personen duizenden, tienduizenden slachtoffers op hun geweten hebben)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:38

Psychopaten en sociopaten hebben geen gevoelens zoals wij. In emotionele zin voelen zij niets of weinig. Een groot deel daarvan ervaart wel basisemoties, een klein deel zelfs dat niet. Die zijn niet in staat om vrolijk te zijn, boos te zijn, bang te zijn en ga het rijtje basisemoties zo maar af. In het dagelijkse leven zijn dat hele saaie, onopvallende mensen, meestal loners.

Maar zelfs in het geval van psychopaten (het schijnt dat veel leidinggevenden die met strakke hand hun afdeling regeren sterke psychopatische trekken hebben) geloof ik niet dat iemand echt goed of echt slecht geboren word, hoewel een bepaalde aanleg wel al vanaf geboorte aanwezig is (zie de verbindingen in de hersenen waarmee wel eens iets fout gaat).

Veelal zal een persoon dat bepaalde gevoelsverbindingen of hersendelen die daarover gaan missen niet echt de fout in gaan, daarvoor is ook iets als groepspressie nodig (zie Milgram). Er is een trigger nodig voor een psychopaat om te gaan moorden, de meeste psychopaten zijn hooguit onaangename personen om mee om te gaan maar gaan niet echt over de schreef.

Je kan in principe een aangeboren aanleg hebben voor de meest rare dingen. De een kan tekenen wat z'n ogen zien, met fotografische perfectie. Maar zo iemand zal wel eerst een potlood en papier moeten krijgen om het eruit te halen. Een ander kan virtuoos piano spelen. Maar als diegene nooit een piano te zien krijgt valt er weinig te spelen. Weer een ander hoeft maar een dag in een volledig vreemd land met volledig vreemde taal te zijn om zich in die taal te kunnen redden in de supermarkt, het postkantoor en de weg te vragen. Maar dan moet zo iemand wel naar een vreemd land toe gaan.

Zo werkt het met psychopaten en welke andere psychische ziekten ook. Ze zijn in principe latent aanwezig, er is een trigger voor nodig (of meerdere) om ze tot uiting te laten komen. Voor de een kan die trigger het overlijden van een ouder zijn, voor de ander misbruik, voor weer een ander is het voor straf afpakken van het lievelingsspeelgoed voldoende om de ziekte tot uiting te laten komen.

En voort wie het niet geloofd: Ook bij dieren komt deviant gedrag voor. Er zijn homosexuele dieren (een eendenstel in de sloot hier, die pinguins in een of andere dierentuin). Er zijn dieren die aanvallen zonder dat ze daar reden toe hebben. Die geen jongen te beschermen hebben, een volle buik hebben, je niet te dicht in de buurt van hun nest komt of wat dan ook fout doet maar toch de aanval inzetten met als doel te doden. Er zijn verhalen bekend van olifanten in Thailand die heel specifiek een gebouw aanvielen, in een buurt vol met identieke gebouwen. Er zijn massa's verhalen bekent van ernstig afwijkend gedrag bij dieren en daarvoor hoef je niet naar National Geographic Wild te kijken. Boeken van o.a. Desmond Morris en Midas Dekkers geven geweldige informatie. Richard Dawkins heeft er ook over geschreven.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:32

mick75 schreef:
Het expiriment van Milgram waarnaar gerefereerd werd, was dat een willekeurige groep studenten werd ingedeeld in 2 groepen. Die indeling is puur willekeurig gemaakt door iemand die niets met de betreffende universiteit te maken had en geen van de studenten kende.

De afloop van dat expiriment is op z'n zachtst uitgedrukt uitermate interessant en het is eigenlijk jammer dat zo'n expiriment nooit meer uitgevoerd zal kunnen worden om ethische redenen (volledig terecht trouwens). Maargoed, het expiriment deelde de studenten in als Gevangene of Bewaarder. Het is in een echte gevangenis uitgevoerd en stond op afstand onder supervisie. Het is vroegtijdig stopgezet omdat men bang was dat er doden zouden gaan vallen.

De gevolgen waren werkelijk schrikbarend. Het bleek dat groepsdruk het individuele gevoel van "goed" en "kwaad" door elkaar kan schoppen. Bewaarders die nog nooit zelfs maar een vlieg hadden doodgemept, conflicten uit de weg gingen en in het dagelijks leven hun eigen leven op het spel zetten om dat van anderen te redden veranderden onder de groepsdruk in puur sadistische monsters, voerden de gruwelijkste straffen in voor overtreders bij de Gevangenen waarbij het ontzeggen van slaap, toiletgang en eten/ drinken standaard waren. Ook straften ze hele groepen voor het gedrag van een enkeling.

Maakt dit echter deze studenten slecht? Of juist goed? Daar valt geen antwoord op te geven omdat dat niet bestaat. Goedheid en slechtheid zijn in zeer grote mate cultuurgebonden dus is het onmogelijk daar een vaste definitie aan te hangen.

Dit expiriment zegt wel veel over groepsdruk, en wat 1 sadistische (psychopathishce) persoon kan doen met een groep die in intentie volgens vrijwel alle culturen als "goed" word omschreven.

Dan komen we bij die ene psychopaat die dus in staat is een hele groep goedmoedige, intelligente mensen zover te krijgen dat ze gruwelijke daden begaan. En dan komen we toch weer uit bij het brein en de ontelbare verbindingen en gebrekken aan verbindingen die daar zijn.

Als, zoals ik eerder al stelde, alle verbindingen bij iedereen perfect zouden zijn dan zou iedereen uitblinken in alles.

Die verbindingen zijn nooit perfect, anders zou niet Jantje goed zijn in wiskunde en Pietje enkel basissommetjes kan maken doordat ie ze eindeloos gestampt heeft, maar een volledig vreemde taal zo onder de knie heeft. Waarom kan de een na 2 paardrijlessen op het paard zitten alsof ie al 10 jaar rijd op Z-nivo en zit de ander na 10 jaar nog steeds als een beginner die eigenlijk nog aan de longe hoort.

En als die verbindingen net op de verkeerde plaatsen niet of foutief zijn aangelegd kan je gevoelloze mensen krijgen. Mensen die in de loop van hun leven leren hoe ze moeten reageren, maar er niets bij voelen, laat staan het begrijpen. Je hebt ook mensen die door zo'n stom foutje in de hersenen geen pijn voelen, zelfs niet als je een aansteker onder hun voeten houd of ze in een bed met naalden legt.

Dit is trouwens een enorm interessante discussie1

Ik denk wel eens dat de mensen die in bovenstaand experiment zo vredelievend handelen misschien juist wel meer gevoelig zijn voor die invloeden. Die "aardige" handelingen (om het maar even zo te zeggen) worden naar mijn idee sociaal beter geaccepteerd. Sociale acceptatie is volgens mij ook de reden waarom die gedragsverandering plaatsvind.. De verandering van aardig naar "kwaad"..

super interessant idd!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:12

Sociale acceptatie? Lijkt meer op indoctrinatie

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:35

Hangt er dan maar weer vanaf in wat voor sfeer je opgroeid of leeft. Een streng, of minder strenge, katholiek gezin zal idd wel indoctrinerend werken, maar dat maakt het nog niet slecht natuurlijk. Zo iemand heeft een beperkte ziensweize in het leven. Maar net zo kan natuurlijk slecht gedrag worden aangemoedigd, en dat is het gevaarlijke.
Psychopaten hebben idd een trigger nodig, maar ik vraag me af of ze daar nu geen hersenscans voor hebben om dit te kunnen bekijken, of is de verbinding(en) die voor een psychopaat zorgen nog te complex?

@mick75: dat van die olifanten: dat ligt volgens mij nog ergens anders aan hoor, dat heeft te maken met het doden van de moeders voor ivoor en de kleintjes hebben dan net als mensen een trauma maar kunnen hier niet mee om en ze herkennen de geur van mensen, tot soms heel specifiek. En ook de mensen nemen hun territorium in, en dat gaan ze verdedigen, en soms weten ze dus ook mensen te vinden die al hen al eens aangevallen hebben. Ze hebben een erg goed geheugen.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 17:50

En van mensen met de eerder genoemde stoornis in het autistisch spectrum, maakt het hen slechter dan gemiddeld omdat ze sommige (essentiële) eigenschappen ontberen?
Imo echt niet, ook zij kunnen liefhebben, houden van, weten wat goed en slecht is enz enz. Het is alleen jammer dat zij vaak niet beschikken over de vaardigheden om zich in te leven, en op zichzelf te projecteren.
Ik denk dat Volkert van der Graaf (syndroom van Asperger én moordenaar van Pim Fortuin), over een sterk gevoel van gerechtigheid beschikt, het verschil wel weet tussen goede en slechte daden, maar dat niet zo kan toepassen....
Wie meer...of anders...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:13

Dat is waar maar ze kunnen makkelijker de neiging hebben omdat ze die vaardigheid missen en daardoor minder makkelijk verstaan waarom je iets niet of wel moet doen.
Natuurlijk kunnen ze hierin wel geholpen worden, maar toch, het lijkt me moeilijker. Overgens merk je meestal niets aan hen, tot je ze iets beter kent. Ze moeten die dingen echt veel meer aangeleerd krijgen dan anderen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:18

Samurai schreef:
En van mensen met de eerder genoemde stoornis in het autistisch spectrum, maakt het hen slechter dan gemiddeld omdat ze sommige (essentiële) eigenschappen ontberen?
Imo echt niet, ook zij kunnen liefhebben, houden van, weten wat goed en slecht is enz enz. Het is alleen jammer dat zij vaak niet beschikken over de vaardigheden om zich in te leven, en op zichzelf te projecteren.
Ik denk dat Volkert van der Graaf (syndroom van Asperger én moordenaar van Pim Fortuin), over een sterk gevoel van gerechtigheid beschikt, het verschil wel weet tussen goede en slechte daden, maar dat niet zo kan toepassen....
Wie meer...of anders...

Maar streven naar gerechtigheid door het begaan van een misdaad, maakt het niet minder 'slecht' natuurlijk.. overigens heeft iedereen een andere interpretatie van gerechtigheid.
Let op met wat je zegt over autisme; deze toestand is zo breed (van zware autisme tot het syndroom van Asperger (de lichtere vorm) dat je er geen eigenschappen kan op plakken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:28

zeker weten dat er slechte mensen bestaan!
vooral mensen die een ander niks gunnen.
mensen die echt liegen die zijn er veel!
ik ken er ook 1 die een dubbelrol speelt tegen de 1 word er gezegt ow ja nee dat vind ik ook zo stom iets...
en tegen een ander persoon....ow ja dat vind ik ook zo leuk zeg maar even een voorbeeldje.er word dan gelogen om zelf beter voor de dag te komen.dat vind ik slechte mensen
dus er betaan zeker slechte mensen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:45

Die dubbelrol is meer een hang naar er bij willen horen denk ik, maar slecht? Jammer dat wel, zeker weten.
En interpretatie van gerechtigheid, tja, dat is erg moeilijk natuurlijk. Maar volgens mij kun je het wel weten, en uitleg vragen als je ergens mee zit kan ook helpen natuurlijk. Maar als mensen iets fout doen en daarna dat ook kunnen beseffen is erg belangrijk denk ik.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:21

Aria_zz schreef:
Die dubbelrol is meer een hang naar er bij willen horen denk ik, maar slecht? Jammer dat wel, zeker weten.
En interpretatie van gerechtigheid, tja, dat is erg moeilijk natuurlijk. Maar volgens mij kun je het wel weten, en uitleg vragen als je ergens mee zit kan ook helpen natuurlijk. Maar als mensen iets fout doen en daarna dat ook kunnen beseffen is erg belangrijk denk ik.

Dat laatste ben ik hélemaal mee eens :j

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:23

Het is ook welke waarden en normen een cultuur of maatschappij nastreeft, in andere culturen is goed bij ons slecht, denk aan het hebben van de doodstraf...Is de beul dan een slecht mens...

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:23

Dat van die dubbelrol zou ik uitleggen als roddelen, denk ik