Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

Brainless

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:29

Mijn man moet (als alles doorgaat ) ook veel gaan betalen om in de file te mogen staan.
Vooral de "boete" voor het rijden in de spitsuren op bepaalde trajecten gaat ons de das omdoen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:30

Chiqa schreef:
Nanne schreef:
Sarabande,

Ik zal je eerlijk bekennen dat aan de hand van de gegevens die tot nu toe vrij gegeven zijn ik ook mijn baan zal moeten opzeggen. Als ik dat niet doe kan ik binnen een maand een persoonlijk faillisement aan gaan vragen..

Zit je dan in de schulden? Ik bedoel je gaat toch niet failliet aan één maandje kilometerheffing :=

Ik zit niet in de schulden nee..

Maar als ik het totale plaatje bekijk, kmheffing + brandstof, ben ik bijna 1000,- per maand kwijt en dan bereken ik nog geen eens de extra kosten die er gaan komen voor het rijden in de spits.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:32

sarabande schreef:
Nanne schreef:
Sarabande,

Ik zal je eerlijk bekennen dat aan de hand van de gegevens die tot nu toe vrij gegeven zijn ik ook mijn baan zal moeten opzeggen. Als ik dat niet doe kan ik binnen een maand een persoonlijk faillisement aan gaan vragen..

Dat is toch kul, er is nog geen enkele duidelijkheid over de uiteindelijke individuele berekening.

Ik zeg volgens mij ook duidelijk aan de hand van de gegevens die tot nu toe vrij gegeven zijn. ;)

onley

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:35

dat is 1 van de vele redens waarom wij niet meer in nederland wonen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:37

Het principe dat de vervuiler betaalt kan ik alleen maar toejuichen. Maar dit idee niet. Kost een vermogen om in te voeren en die kosten zullen weer op de autorijder verhaald gaan worden. En inderdaad zullen deze kosten dan ook weer teruggezien worden in prijsstijgingen van allerlei over de weg te vervoeren producten... kortom, alles wordt nog een stuk duurder. Alternatieven voor autorijden moeten dan eerst eens verbeterd worden, zodat mensen ook werkelijk een keuze hebben.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:42

nickyu schreef:
vraag me serieus af wanneer ze met het idee komen de mens te chippen .. alle info op 1 chipje ...

Er is een discotheek die dit al doet! :j
Misschien een voorlopertje voor straks, zodat we inderdaad met z'n allen gechipt worden?
Zou trouwens wel schelen: je kan dan zo doorlopen door de OV-poortjes, in de rij bij de kassa in de super hoeft dan ook niet meer, bliep! en klaar!
Geen winkeldiefstallen meer of gelijk de dader, voila weer een probleem minder.
Privacy? Welnee, niet nodig joh. :x

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:44

ik ben ook absoluut tegen... heb een kleine auto gekocht omdat ik me niet scheel wil betalen aan wegenbelasting, verzekering en brandstof.
betaal nu 156 euro per jaar aan wegenbelasting en als de kilometerheffing er komt ben ik zeker 300 euro per jaar duurder uit en dan heb ik alleen mijn kilometers voor mijn werk berekend en nog niet eens prive

thuiswerken of buiten de spits rijden is voor mij geen optie... kan echt niet bij mijn werk. vind het belachelijk dat daar geen rekening mee wordt gehouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:27

Nanne schreef:

Maar als ik het totale plaatje bekijk, kmheffing + brandstof, ben ik bijna 1000,- per maand kwijt en dan bereken ik nog geen eens de extra kosten die er gaan komen voor het rijden in de spits.

Dan ga je toch een lichter autootje rijden of carpoolen? Zie het probleem niet zo eigenlijk.
€1000.- is idd erg veel geld maar dat heb je toch écht helemaal zelf in de hand.....Jou feestje.

Juut schreef:
Enne...wordt je auto gejat... Fijn nieuwe auto kopen én opdraaien voor het vermiste kastje?

Klets, een belletje naar die instantie, een aangifte en je kastje wordt wel geblokkeerd of vrijgesteld,
geen gegrond argument om de kilometerheffing tegen te spreken.
Als ze toch tegenwoordig met GPS exact de positie van de auto kunnen betalen :D :D
Allemaal voordelen dus.

Juut schreef:
Waren de kastjes van de vrachtwagens niet ook al te saborteren? Worden de vervuilers niet al op hun vingers getikt door wegenbelasting en brandstofkosten?

Ja en? Is daar niet inmiddels al lang en breed een oplossing voor? Anders werd het wel afgeschaft hoor, maak je vooral geen zorgen :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:31

Ik rijd dus al een licht autootje... Sorry, maar je brengt het een heel stuk makkelijker als dat het tot nu toe lijkt te zijn. Mijn keuze zou nu zijn failiet gaan aan de brandstof, of zo'n 4 uur fietsen en een hoop geld kwijt aan de trein...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:31

waar ik vooral benieuwd naar ben is hoeveel we mogen betalen voor die kastjes alleen al.

Ik zit wat raar in elkaar, ik kan er slecht tegen als ik wat aan MOET schaffen van de BV Nederland, en die BV Nederland me dan ook nog geld in rekening brengt daarvoor :)

Ik vind bijvoorbeeld ook dat de APK gratis zou moeten zijn, ik vind dat het indentiteitsbewijs gratis zou moeten zijn.

verplichtingen die me buiten de belastingen om geld kosten vind ik persoonlijk een beetje vervelend :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:33

@ Chiqa: Weet jij een lichter autootje dan 700 kg :+ ? Die niet superoud is waardoor je weer meer moet betalen aan kmheffing? Ik wil ook best gaan fietsen voortaan tot de eerste beste bus in de buurt, maar dan moet ik dus eerst een uur fietsen en daarna met het ov wat 's ochtends vroeg vaak niet eens rijdt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:33

Kim je eerst op de hoogte stellen. Die kastjes zijn bij eerste aanschaf gratis.

Apk etc zijn in het buitenland ook niet gratis hoor.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:34

Chiqa schreef:
Nanne schreef:

Dan ga je toch een lichter autootje rijden of carpoolen? Zie het probleem niet zo eigenlijk.
€1000.- is idd erg veel geld maar dat heb je toch écht helemaal zelf in de hand.....Jou feestje.

Mijn feestje?

Ik rijd in een hele lichte auto, Polo, en heb eerlijk gezegd niet de middelen om een nieuwe te kopen. Carpoolen is ook geen optie aangezien mijn collega's ver bij mij uit de buurt wonen.

Ik moet zeggen dat ik vind dat jij er nogal makkelijk over oordeelt. Ooit bij je opgekomen dat ik misschien geen keuze heb?

Jouw opmerking "jou feestje" ook best apart over komt.. Jij hebt er zeker geen verlies bij als de kmheffing word doorgevoerd?
Jij denkt er maar mooi makkelijk over..

Overigens gaan de kastjes tussen de 50 en 70 euro kosten, ik heb nog nergens vernomen dat ze gratis zullen zijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:36

sarabande schreef:
Kim je eerst op de hoogte stellen. Die kastjes zijn bij eerste aanschaf gratis.

Apk etc zijn in het buitenland ook niet gratis hoor.

nou das dan mooi :D

maakt mij niet uit of het wel of niet gratis is in het buitenland :) ik kan slecht tegen verplichtingen opgelegd door hoger hand die mij geld kosten :D

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:38

ik vind het schandalig en degene die echt beslist dat het doorgaat terwijl diegene gaat weten dat bijna niemand hier in NL voor is mogen ze van mij &($**^%$&^%(*& . tja je snapt me wel......

ik rijdt 500km per week, voor mijn werk, ik begeleid mensen met handicap in de thuissituatie. juist omdat ze het nodig hebben thuis, en omdat ze op die manier nog thuis kunnen blijven wonen bijvoorbeeld........maar dan word dat een erg dure grap.en gehandicapten hebben vaak echt geen geld om zelf te reizen of kunnen dat niet eens.

ik vraag me af of er werkelijk over zulke dingen ook word nagedacht???

ik vind het dus een errug slecht idee.........maar dat was duidelijk denk ik :D

gr leonie

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:44

Op de site van de ANWB staat dat de eerste keer het kastje door de overheid betaald wordt (staat in de enquete).

Ik ben ook tegen, maak veel kilometers in de spits, ring A10, oude auto, zit dus in de slechtste hoek. Het vervelendste is dat er geen alternatief is, ovenbaar vervoer sluit niet aan, moet hartje Amsterdam zijn en geld voor een nieuwe auto is er niet (en wil ik niet).

Dan heb heb ik het nog niet over, privacy, weer iets van de overheid door je strot gedouwd krijgen, aargggh zit me nu alweer op te vreten. En als we er nou iets voor terug kregen? Wanneer gaan ze die wegen eens oplappen, de A1 is net een grindpad tussen Diemen en Muiden, slalom rijden tussen de gaten door. Heb al twee pitten in mijn voorruit :(

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:52

Mariska_28 schreef:
Hebben jullie vanmorgen 'goedemorgen nederland' gezien? Iemand van de CDA vertelde daar dat de mensen tegen zijn omdat ze niet weten waar ze precies voor stemmen.. Kortom, mensen die tegen stemmen zijn dom en snappen het niet..

Yup...ik snap er niets van, vandaar dat ik er achter kwam dat ik dadelijk 2200 euro in het jaar ga betalen, en de jaren daarna nog meer, in vergelijking met de 300 per jaar in DTSL voor een dergelijke auto. :D Ze komen toch aan m'n knip, dus daarom wil ik het niet eens snappen!

Wat betreft het feit dat dit jaren eerder ingevoerd had moeten worden; voor diegene die in een truttenschudder met jarretelaandrijving rijdt en deze voor de boodschapjes gebruikt en om de kinderen naar school te brengen wel ja. Heb je een auto nodig voor een trailer, dus dadelijk heel veel meer gaat betalen én ook nog eens een flinke afstand naar je werk moet; nee dan hoeft natuurlijk een kilometervergoeding voor mij niet.

Ach, voor iedereen heeft het voors en tegens. We zien wel wat het gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:54

2005 schreef:
@ Chiqa: Weet jij een lichter autootje dan 700 kg :+ ?

Ojahoor die zijn er....Weet zo even snel niet welke zit zelf alleen in de zware auto's (De lichtste zal denk ik krap aan 1200 kilo zijn) Of een Smartje Forto weegt net aan 700 kilo.
Zou zeggen kijk eens rond je vind ze ongetwijfeld, geen onmogelijke taak dus :)

Nanne schreef:
Jouw opmerking "jou feestje" ook best apart over komt.. Jij hebt er zeker geen verlies bij als de kmheffing word doorgevoerd?
Jij denkt er maar mooi makkelijk over..

Overigens gaan de kastjes tussen de 50 en 70 euro kosten, ik heb nog nergens vernomen dat ze gratis zullen zijn..

Nee ik ben idd niet bang voor idianenverhalen dat er mensen failliet draaien, in de schuldsanering komen door deze doorvoering, sorrie. Mss omdat ik er al ontzettend veel mee te maken heb en het allemaal wel meevalt?
Denk dat het het onbekende is, weet nog wel hoe er gejoelt werd met de komst van de Euro. Nu weten we niet beter, en dat zal ook zo met de KMH zijn.

En wat betrefd de kosten.....Gratis :)
Mss even goed inlezen
http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/arti ... auto.dhtml

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:00

tja die euro .. ne hoor niks werd er duurder :+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:01

Nou die euro-invoer staat me nog vers in het geheugen. Het zou allemaal beter worden. De gulden werd een euro. Alle prijzen stegen maar je salaris ging niet zo heel veel daar in mee. Als je nu prijzen omrekent (en ja, ik doe dat nog regelmatig ondanks dat ik aan die euro's gewend ben), sla je stijl achterover van wat alles mag kosten. NL is niet voor niets 1 van de duurste landen!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:04

Chiqa, ik begin me een beetje te ergeren aan jouw manier van discussiëren. Naja, discussiëren.... Die km heffing komt jou beter uit en verder dan dat kijk je niet. Je weet alles beter, zuigt overal een oplossing voor uit je duim en hebt blijkbaar geen zin om je in te leven in de situatie van andere mensen.
Dat het voor jou goedkoper uit komt, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is... En trouwens, ik zou wel eens willen weten hoe die berekening hebt gemaakt, aangezien het nog helemaal niet vast staat wat je voor jou auto gaat betalen en op welke wegen en tijden er spitstoeslag geheven gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:06

Liezel je kan die vraag ook stellen zonder persoonlijk te worden hoor ;) Erg vervelend dat je zo'n toon aanneemt, voel dr ook weinig voor hier verder op in te gaan.
Voor míj is het een uitkomst, wilde dit 4 jaar geleden al.
En ik meen dat er een multiple choice vraag in dit topic stond.
En dan zoveel onwaarheden die hier neergekalkt worden die mensen nodeloos in paniek brengen.
Mensen die failliet gaan enzo....Sorrie ik vind het nogal wat.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:09

Met de euro zijn de meeste mensen ook niet blij en we zijn er ook niet beter van geworden zo kan je nog wel even doorgaan zoals de ziekenfondskosten die abnormaal omhoog zijn gegaan.

En nu krijgen we ook nog eens dit door onze strot geduwd en je kan er niks aan doen want als het gebeurt gebeurt het toch..

En wie er wel profijt van heeft zijn mensen die er toch niet voor uitkomen waarom al heeft dit altijd met het financien te maken.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:11

@ sarbanda, ik heb dit al eerder geplaatst maar bij deze nog een keer:

een stukje van meervrijheid.nl: http://www.meervrijheid.nl/?pagina=526

Citaat:
Een bekend probleem rond de werkloosheid is de zogenaamde armoedeval. Als iemand gaat werken vervallen er een hoop voordelen waar hij als uitkeringstrekker van kon genieten. Hierdoor is het voor veel mensen niet lonend om te gaan werken. Door de kilometerheffing zal dit probleem in veel gevallen erger worden. Als een werkloze een baan kan krijgen in een andere stad dan worden de reiskosten voor hem hoger door de kilometerheffing. Het gevolg zal zijn dat hij maar bedankt voor de eer, en thuis op de bank blijft zitten op zoek naar een baan die dichter bij huis ligt.
Er zijn bijvoorbeeld vele Friezen die dagelijks op en neer pendelen naar Amsterdam om daar te werken. Voor velen van hen zal de kilometerheffing betekenen dat ze er verstandiger aan doen om gewoon thuis te blijven.

Werknemers die nu dicht bij huis werken, maar een flinke positieverbetering kunnen realiseren door een baan te accepteren bij een bedrijf dat verder weg gevestigd is zullen ook wel 2 keer nadenken. De kosten/baten verhouding verschuift doordat de reiskosten hoger worden. Dit zal op termijn extra werkloosheid opleveren.

Werkgevers
Ook werkgevers worden de dupe. Veel personeel zal de kilometerheffing opvoeren op de maandelijkse onkostendeclaratie. Het gevolg is dat de kosten voor de werkgever stijgen. Dit kan hij oplossen door minder personeel aan te nemen, of door zijn prijzen te verhogen. Beide oplossingen zijn slecht voor de economie. Dat een verslechterende economie zorgt voor minder files betekent wel dat het kilometerheffingsplan via een omweg alsnog resultaat kan boeken, maar of dat nu iets is om trots op te zijn?

En Chiqa kan zeker op de fiets naar het werk, denk maar niet dat jij er net zo voordellig uit komt.
zie onderstaand stuk:

Citaat:
De provincies lopen inkomsten via de Motorrijtuigenbelasting mis als de kilometerheffing wordt ingevoerd. Dat willen zij nu compenseren met een belasting per inwoner.

Eind mei werd in het overleg tussen Rijk en provincies definitief bezegeld dat de provincies bij het verdwijnen van de Motorrijtuigenbelasting een eigen belasting mogen invoeren.

Met de nieuwe belasting zou een bedrag van 1,4 miljard gemoeid zijn. ‘We moeten iets vinden dat nominaal dezelfde opbrengst heeft,' zegt een woordvoerder van de Provincie Noord-Brabant tegen het FD.

Huishoudens die de nieuwe belasting niet kunnen betalen, worden mogelijk vrijgesteld van de koppentaks

en ondanks de euro er is ben ik er nog steeds niet blij mee, geef mij de gulden maar terug. eerder betaalde je 1.70 in guldens voor een frisje en nu 1.70 in euro's en dat is omgerekend 3,75 in guldens, en je loon??? nou hou daar maar over op.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 27-01-10 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast aan citeerregels. Voortaan zelf doen?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:11

Kan er vast een pool worden gestart wanneer dit kastje gekraakt gaat worden als ze Km heffing invoeren.
Er is al zoveel om te doen dat het gewoon een sport gaat worden om dat ding te kraken.
Zelfde als met de OV chip, daar zijn ook een hoop mensen op gedoken.
Kwestie van tijd, en ik verwacht ook dat de uitkomst zal worden:
slechte beveiliging.