Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:53

Sjoos schreef:
unicorn_kiss schreef:
Nee ik zeg zelden u en zéker niet tegen de politie.
Vind het belachelijk dat ze zich belangrijker gaan voelen. Is een job als een ander. Maargoed ik heb het zowiezo niet zo voor politie.
Tegen sommige profs zeg ik wel u, dat ligt aan de manier waarop ze omgaan met de klas.

Het is geen baan als ieder ander. Dat is het verschil.

Ik ben het eens met Slimmerik. Het ligt waarschijnlijk aan het milieu waar je uitkomt en je opvoeding.

@ Melissa, klopt, de keren dat ik met politie te maken heb gehad (nogmaals: gewoon controles op de weg ofzo, haha) werd ik aangesproken met U. En ik ben 22.

O jawel dat is het wel.
Geen moeilijke opleiding, eerder lage loon.
Een job als een ander dus :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:55

Sandeman schreef:
In mijn appartementen complex maken jongere mannen dan ik schoon, mijn ramen worden gelapt door jongeren mannen dan ik. Die spreek ik ook gewoon aan met U.
Mijn beneden buurvrouw is 82 en die spreekt mij aan met u. Het zit hem idd in respect en niet in leeftijd.

Maar respect en leeftijd hebben ook met elkaar te maken. Men zegt toch niet voor niets dat het respect voor de oudere mensen steeds minder wordt? Je hoort respect voor ouderen te hebben. IK doe dat o.a. door het woord u voor hen te gebruiken..

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:00

Politie en U???? Nou echt niet meer nadat ze mij zo hebben aangevallen, of dat ik een moord had gepleegd, en het uiteindelijk om een bumperkusje ging. Heb dit ook gemeld bij het politieburo en ze hebben uiteindelijk excuses aangeboden (ze hadden niet verwacht dat ik naar hun toe kwam toen ze bij mijn auto stonden, vandaar hun aanvallende reactie :=). Sindsin is de politie echt niet meer mijn vriend ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:01

Het is ook een beleefdheidsvorm. Ik sta in een drogist en jongeren spreek ik ook aan met u. Ouderen mij dus ook met U.
Ik zou het zelf maar raar vinden als men elkaar niet kent gaat aanspreken met je en jij.
Als je mensen met respect benadert, krijg je ook respect terug. Jong of oud.

Kimbers

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:08

Ik sta ervan te kijken dat zoveel mensen het vertikken om u te zeggen tegen de politie. Ik heb geleerd om iedereen die ik niet ken met u aan te spreken. Alleen jonge kinderen spreek ik aan met je. Ik werk in de kruidvat en als er dan mensen van mij leeftijd (20) aan de kassa komen zeg ik ook u.

Vind het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die zich hier blijkbaar te goed voor voelen.

Jukurensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:14

Ik spreek vreemde mensen altijd met 'u' aan, behalve mensen van mijn eigen leeftijd, tenzij ze in een winkel werken o.i.d., dan spreek ik ze ook met 'u' aan :D
Dit ben ik gewend, zo ben ik opgevoed. Tegen mijn oma zeg ik ook 'u'.

Ik vind inderdaad ook dat dit niets met leeftijd te maken heeft.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:20

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:21

Ik ben 31 en spreek nog steeds vreemde volwassen mensen aan met U ook al zijn ze jonger dan ik. Tegen mensen die ik goed ken zeg ik je en jij, die hebben dat verdient ;)
Mijn buren werken bij de politie net als mijn oom, die spreek ik ook aan je en jij. Als ze in functie zijn weer met U.

Verder is het maar 1 kant van het verhaal. Mocht het echt zo gegaan zijn, zou ik in iedergeval wel even langs het bureau gaan om even mijn beklaag te doen!

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:43

mistery schreef:
Ik sta ervan te kijken dat zoveel mensen het vertikken om u te zeggen tegen de politie. Ik heb geleerd om iedereen die ik niet ken met u aan te spreken. Alleen jonge kinderen spreek ik aan met je. Ik werk in de kruidvat en als er dan mensen van mij leeftijd (20) aan de kassa komen zeg ik ook u.

Vind het ronduit belachelijk dat er mensen zijn die zich hier blijkbaar te goed voor voelen.

Ik werk bij de Etos. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:57

Ik vind dat U niks met respect te maken heeft hoor. Ik word regelmatig door mensen met u aangesproken terwijl ze verder uit dragen juist totaal geen respect voor me te hebben. (met hun gedrag, hun toon of hun lichaamstaal) Ik vind het dus totale onzin dat je meer respect zou hebben voor iemand als je hem u noemt en verder exact hetzelfde gedrag vertoont.

Ik spreek mensen in formele situaties ook gewoon met u aan hoor maar dat is meer gewoonte dan iets anders. Ik doe het omdat ik dat ooit zo heb geleerd, het is gewoon een trucje hoor :+ .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:04

Ik vind dat je iedereen die je niet persoonlijk kent met u (U is gereserveerd voor onze lieve heer) aan hoort te spreken, of ze moeten duidelijk minderjarig zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:04

No_No schreef:
Verder is het maar 1 kant van het verhaal. Mocht het echt zo gegaan zijn, zou ik in iedergeval wel even langs het bureau gaan om even mijn beklaag te doen!

Het feit dat moeder van TS geen aangifte of melding wenst te doen, versterkt het gevoel van het verhaal van maar 1 kant horende. Ook bemerk ik uit eerste verhaal van TS dat moeder van TS min of meer agent genegeerd heeft omdat ze eerst wilde parkeren. Dan ook nog ge-jijt en ge-jouwt heeft en ook nog even de opmerking geplaatst heeft dat ze beter boeven konden gaan vangen..... tja.....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:08

unicorn_kiss schreef:
MamboBeach schreef:

Zie jij het woordje u dan niet als een beleefdheidsvorm...
Het gaat er niet om dat iemand anders beter of belangrijker is dan jij maar je laat zien respect te hebben en kan daardoor ook weer respect terugkrijgen...

Ik heb ook respect voor jou, voor (bijna) iedere mens.
Ik spreek jou toch ook niet aan met u?
U is overrated ;)
Ik gebruik alleen U, niet omdat ik voor die persoon meer respect heb, maar omdat het gepaster is. Afstandelijker of zakelijkere toon :)

Zoals al eerder is gezegd, dit is een forum en dat vind ik toch wel iets anders...

Mijn man zegt ook nooit u, verschrikkelijk vind ik dat, mijn schoonouders hebben daarin in mijn ogen de boot gemist...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:14

Ik spreek in principe mensen aan met u, maar dat heeft niets te maken met het feit dat het politie is. Ik verwacht echter van hun hetzelfde respect daar ze niets meer en niets minder zijn dan mij. Zulk gedrag als wat TS omschrijft heb ik ook al een keer mogen ervaren heel asociaal en respectloos, direct een klacht indienen. Respect komt niet gratis bij het uniform.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:17

MamboBeach schreef:
unicorn_kiss schreef:

Ik heb ook respect voor jou, voor (bijna) iedere mens.
Ik spreek jou toch ook niet aan met u?
U is overrated ;)
Ik gebruik alleen U, niet omdat ik voor die persoon meer respect heb, maar omdat het gepaster is. Afstandelijker of zakelijkere toon :)

Zoals al eerder is gezegd, dit is een forum en dat vind ik toch wel iets anders...

Mijn man zegt ook nooit u, verschrikkelijk vind ik dat, mijn schoonouders hebben daarin in mijn ogen de boot gemist...

Hmm daarin verschillen we dan erg van mening.
Mijn vriend en ik zijn ook erg beleefd en zelfs vrij conservatief opgevoed, maar tonen meer met woorden en houding aan dat we respect voor anderen en elkaar hebben.
Dat heeft voor ons weinig te maken met het luttele woordje u.
Ik zou het gek vinden moest hij mijn ouders of zijn grootouders aanspreken met u :D
We zijn tenslotte één grote familie, en ja wij hebben erg veel respect daarvoor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:31

Hmm, vaak met de politie in aanraking komen is niet moeilijk hoor, neem een stalker. Bijna dagelijks contact met de politie gegarandeerd. Of je woont in een slechte buurt waar minstens 1 keer per maand word ingebroken ondanks dat je alles beveiligd hebt met alles wat verkrijgbaar is, zie je ze ook vaak. Regelmatig contact met de politie zegt niets over een persoon zolang als je de reden van dat contact niet weet.

En met verkeerscontroles (hier wekelijks, of zo goed als wekelijks) word mijn opvallend uitziende karretje er ook altijd uitgehaald.

En dan kom je erachter dat er inderdaad horken tussen zitten die niet in een dienstverlenend beroep zouden moeten zitten, want dat is de politie toch? Dienstverlenend? En die horken drukken een flink stempel op de naam van de politie, al hebben ze er maar 1 of 2 per corps (maar ook agenten zijn mensen, die kunnen ook wel eens hun dag niet hebben). De politie heeft een voorbeeldfunctie, onder alle omstandigheden. Als zij al beginnen met onrespectvol omgaan met mensen word het knap lastig respect terug te krijgen. En volgens mij is dat het punt waardoor het regelmatig fout loopt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:48

Sjoos schreef:
Met snotneus zou je nog een flinke boete kunnen krijgen ;) Belediging van ambtenaar in functie. Al kan ik best begrijpen dat in deze situatie het op het puntje van je tong ligt.

In theorie wel, in praktijk werkt dat helaas niet zo eenvoudig en zal er toch wel iets meer aan de hand moeten zijn :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:50

Suelza schreef:
Sjoos schreef:
Met snotneus zou je nog een flinke boete kunnen krijgen ;) Belediging van ambtenaar in functie. Al kan ik best begrijpen dat in deze situatie het op het puntje van je tong ligt.

In theorie wel, in praktijk werkt dat helaas niet zo eenvoudig en zal er toch wel iets meer aan de hand moeten zijn :+

Ik ken wel iemand die eens in een dronken bui 'wouten zijn oke olé olé' heeft gezongen hij heeft toen wel een bekeuring gekregen maar of dat nu voor de dronkenschap of de belediging was weet ik niet :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:01

Voor mij is iedereen u, als ik je tegen je zeg heb je een privilege :P

Familie, vrienden, collega's en kennissen zeg ik 'je' tegen vanwege de intieme band, kinderen zijn 'je' vanwege hun leeftijd maar alle onbekenden van 18+ zijn u.

Voor mij is u de norm en je de uitzondering.

Als mensen mij met u aanspreken en het contact is prettig vraag ik om te tutoyeren maar als vreemde mensen me ongevraagd aanspreken met je, geef ik wel aan dat ik u prettiger vind.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:42

Miranda40 schreef:
Politie en U???? Nou echt niet meer nadat ze mij zo hebben aangevallen, of dat ik een moord had gepleegd, en het uiteindelijk om een bumperkusje ging. Heb dit ook gemeld bij het politieburo en ze hebben uiteindelijk excuses aangeboden (ze hadden niet verwacht dat ik naar hun toe kwam toen ze bij mijn auto stonden, vandaar hun aanvallende reactie :=). Sindsin is de politie echt niet meer mijn vriend ;)

Als je dit meldt bij het politiebureau, ze bieden excuses aan , je accepteert dit dan moet je je er ook overheen zetten hoor! En de politie hoeft je vriend niet te zijn. Maar een ambtenaar in functie aanspreken met U > Ja.

Ben benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de mensen die het zo vertikken om U te zeggen. Pubertijd misschien? Want mij lijkt het toch een normale norm in de samenleving.

@ Suelza, Als je respectloos bent tegen de politie, en dan ook nog eens met zulke namen gaat strooien denk ik niet dat ze je makkelijk laten gaan :+. Tenminste, niet als je toevallig mijn broer tegen komt haha. Die heeft al meerdere van dat soort boetes uitgeschreven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:52

Sjoos schreef:
Miranda40 schreef:

Als je dit meldt bij het politiebureau, ze bieden excuses aan , je accepteert dit dan moet je je er ook overheen zetten hoor! En de politie hoeft je vriend niet te zijn. Maar een ambtenaar in functie aanspreken met U > Ja.

Ben benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de mensen die het zo vertikken om U te zeggen. Pubertijd misschien? Want mij lijkt het toch een normale norm in de samenleving.

@ Suelza, Als je respectloos bent tegen de politie, en dan ook nog eens met zulke namen gaat strooien denk ik niet dat ze je makkelijk laten gaan :+. Tenminste, niet als je toevallig mijn broer tegen komt haha. Die heeft al meerdere van dat soort boetes uitgeschreven.

Wanneer mensen van middelbare leeftijd dat zeggen denk ik altijd aan de 50 euro filmjes van cqc :+ . Ik vertik het ook niet hoor vind het alleen onzin om er zoveel waarde aan te verbinden. Ik ben 20 trouwens.

EDIT: zie dat jij ook nog een relatief broekie bent van 22 trouwens, dus middelbare leeftijd is voor jou nog niet echt van toepassing :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:58

liedje89 schreef:
Ik vind dat U niks met respect te maken heeft hoor. Ik word regelmatig door mensen met u aangesproken terwijl ze verder uit dragen juist totaal geen respect voor me te hebben. (met hun gedrag, hun toon of hun lichaamstaal) Ik vind het dus totale onzin dat je meer respect zou hebben voor iemand als je hem u noemt en verder exact hetzelfde gedrag vertoont.

Maar als die mensen je in zo'n situatie met 'je' aan zouden spreken ipv 'u'. Dan komt dat waarschijnlijk toch anders over, nóg onbeleefder...

mistery schreef:

Vind ik ook! Heel apart... :\
Ik ben daarin helemaal niet 'streng' opgevoed. Zelfs tegen mijn oma mocht ik altijd 'jij' zeggen, mijn moeder mocht dat ook van kleins af aan. Zij waren daarin al heel gemakkelijk (zeker voor die tijd). Maar ik spreek vreemden (m.u.v. kinderen of op een forum als dit), en ook bijv. docenten, altijd aan met 'u'. Tijdens mijn stages en werk als ik mensen moest interviewen; altijd 'u'. Totdat men zelf aangeeft dat je mag tutoyeren. Vind ik niet meer dan normaal!

Wat dat betreft is de Engelse taal veel prettiger. En in Amerika zijn de agenten nog leuk ook; :D ;)
http://94.100.120.144/312300001-3123500 ... _Qpvl.jpeg
Laatst bijgewerkt door Toekie op 13-01-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:01

Tegen elk vreemd/onbekend persoon zeg ik u. Uit respect. Dus ja, ook tegen de politie zou ik dat doen. Maar ik zou inderdaad ook wat je moeder gedaan heeft, tegen de politie zeggen waarom ze haar aanhouden, aangezien ze niks verkeerds deed, maar dan wel in de beleefde "u" vorm, ook al zijn ze jonger..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:06

Toekie schreef:
liedje89 schreef:

Maar als die mensen je in zo'n situatie met 'je' aan zouden spreken ipv 'u'. Dan komt dat waarschijnlijk toch anders over, nóg onbeleefder...

Wat dat betreft is de Engelse taal veel prettiger. En in Amerika zijn de agenten nog leuk ook; :D ;)
http://94.100.120.144/312300001-3123500 ... _Qpvl.jpeg

Als die mensen mij in die situatie gewoon jij noemen vind ik ze persoonlijk eerlijker, maar dat kan aan mij liggen :Y) . Het maakt me echt niet uit als iemand me met je aanspreekt je is toch geen belediging, anders zou ik dagelijks mijn vrienden beledigen :P . Respect spreekt bij meer vanuit wat je zegt, en hoe je je gedraagt niet van je woordkeuze.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:15

Ik denk dat het beide bijdraagt aan het tonen van respect. :)

'Je' zeggen kan in sommige gevallen wel degelijk 'beledigend' zijn. En je vrienden zijn doorgaans niet de personen die je met 'u' hoort aan te spreken. ;)