Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:39

meissielief schreef:
Eigelijk belachelijk dat ingeenten dieren als nog ingeslapen worden.

Nee, dat is niet belachelijk, als je met een dier levenslang niet mag of kan fokken is dat dier minder dan waardeloos; kost alleen geld en levert niets op. Dus de conclusie voor een veehouder is duidelijk; slachten.
Het is de regel die belachelijk is; "Je mag ze laten leven, maar je hebt er een levenslang fokverbod mee"....ehh bedankt.
Als wij geen lammeren uit onze schapen konden krijgen: linea recta slachthuis.
Schapenhouderij is hier primair vleesproductie, Qkoorts is hier voor zover bekend niet
opgedoken.
Tienus, in principe geen verschil. Voor deze ziekte levert melkproductie wel meer besmettingsgevaar op via ongepasteurizeerde melk.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:22

Citaat:
Tienus, in principe geen verschil. Voor deze ziekte levert melkproductie wel meer besmettingsgevaar op via ongepasteurizeerde melk.

Blijkbaar gaat de besmetting vooral door de lucht,via mest enzo(?)

Mensen die het probleem serieus genomen hebbeb en op tijd geent worden nu ook gestraft...

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:24

ik zou eerst alle geiten individueel laten testen voordat ze alles afmaken
(nou geweldige kerstgedachte voor geitenhouders :( )

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:45

Klopt inderdaad veulen84, ik had de hobbymatig gehouden dieren in gedachten.
De meeste zullen inderdaad hoogdrachtig zijn, er zullen nu ook al lammeren geboren worden, wat gebeurd daar dan mee?
Belachelijk dat er geen compensatie is voor de gevolg schade, een ramp voor bedrijven.
Ik dacht trouwens dat er een algeheel fokverbod was voor de aanwezige dieren op he bedrijf, nu en ook in de toekomst.
En hoe zit het met de in melk aangetroffen Q koorts bacterie?
Ik leef mee met de betrokken bedrijven....

nickyu

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 17:05

wat dacht je van kinder boerderijen waar de geitjes los lopen en overal mesten ... lijkt me een vrij groot besmettings gevaar
te bedenken dat die vaak nog ongeente dieren hebben rondlopen

de regel dat wat niet zwanger is mag niet mee gefokt worden
maar hoeft ook niet ingeslapen is mijns inziens
puur voor het publiek leuk
voor de boer alsnog een ramp .. daar er alleen kosten aanzitten en geen winsten en geen compensatie

het is dus puur een zoethoudertje voor de niet boer mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:17

Kinderboerderijen zijn juist erg allert en enten wel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:31

letsrhc36 schreef:
ik zou eerst alle geiten individueel laten testen voordat ze alles afmaken
(nou geweldige kerstgedachte voor geitenhouders :( )

Dat was in eerste instantie wel de bedoeling, maar is niet meer aan de orde. Zal wel te veel geld kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:39

Veel geld, en wat te denken van tijd?

Spak van de week iemand uit de familie, die moet heel het ruim plan sturen qua planning en personeel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:41

Tijd is geld.
Daar doelde ik dus eigenlijk ook op.
Alle geiten één voor één controleren kost de overheid gewoon te veel. Dan is voor hen ruimen en een vergoeding per geit geven een heel stuk eenvoudiger.
Maar ja zij denken niet verder na over de gevolgen, de geitenhouder wel. En daar komt geen duidelijk antwoord op. Nog steeds niet, terwijl het ruimen maandag al begint.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 23:41

Bedrijven met geen melk doel worden op dit moment niet gecontroleerd. Ze bepalen over er op een bedrijf besmette dieren aanwezig zijn door melktankcontrole. Dan pas gaan ze verder kijken.

Kinderboerderijen zijn vaak inderdaad wat alerter. Maar het risico is altijd aanwezig. Let wel, de bacterie kan wel 60 km reizen door de lucht. Je ziet meer besmettingen rond grote bedrijven, maar her en der in nederland zijn er kleinere klustertjes die niet kunnen worden gekoppeld aan bedrijven.

Ik vind dit nog steeds een heel facinerendkaartje: http://www.rivm.nl/cib/binaries/Qkoorts ... #%20class=

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:03

En daar bij >500 met vele rode stippen wonen wij.
Zag ik hier vorig weekend bij de lokale kerstmarkt jonge geitjes en zelfs drachtige geitjes lopen bij de ezel en de lama. Hmmm ... da's toch wel raar hè? Ik vind althans van wel. Het zullen wel geënte hobbydieren zijn, maar dan nog. Er komen best veel diverse mensen op zo'n kerstmarkt.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:21

0ojannekeo0 schreef:
Kinderboerderijen zijn juist erg allert en enten wel.

Jup, de kinderboerderij bij mijn werk wordt op dit moment verplaatst van midden in de speeltuin, naar een locatie erachter zodat de boerderij onmiddellijk geëvacueerd kan worden als het nodig is.
Of er "bij ons" geënt is weet ik niet, de dieren zijn niet mijn domein. Maar kinderboerderijen zijn echt heel alert hoor, alerter dan de meeste mensen denken....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 16:28

Hoe wordt bij guste geiten en bij geiten die voor het eerst drachtig zijn gecontroleerd op de aanwezigheid van Q koorts?
Door bloedtesten?
Moet een melkgeit ook nog een periode droogstaan tussen de 1e en 2e lactatie in?

Zou het voor de geitenhouders niet beter zijn als alle dieren worden afgemaakt, omdat er met de gezonde dieren nooit meer gefokt mag worden?

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:57

Volgens mij is het nog geen feit dat met de gezonde dieren niet verder gefokt mag worden, volgens eerdere berichtgeving was het ongeveer een halfjaar maar ook heb ik gelezen dat er een levens lang fokverbod voor deze dieren geldt.
Het enigste middel wat ze schijnbaar voor handen hebben is de melk controleren van de inividuele geit. (om de gezonde geiten eventueel te besparen)
Een geit MOET niet droogstaan tussen 2 lactaties, er wordt nu veel duurgemolken, weet niet als je daar op doelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:00

Zal ik eerlijk zeggen wat ik ervan vind :D ?
De hype van de Mexicaanse griep is nu ver over, dus moet de media weer iets anders vinden (nu dus Q-koorts). Let maar op, over de MG hoor je vrijwel niets meer... Maar ik vind het wel erg sneu voor de geiten etc., ook voor de boeren... Hopen dat het snel over is dan toch :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:01

Ze hadden veel eerder aandacht aan de Q koorts moeten besteden. Die was er jaren eerder dan de mexicaanse griep.
Huisartsen hier, maar zeker ook ziekenhuispersoneel, was ook banger voor de Q koorts ... maar ja vanuit Den Haag werd er niet veel gedaan leek wel met die mededeling vanuit de GGD e.d. hier uit Brabant.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:06

En dan ook nog eens te weinig vaccinatie....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:10

Isapaardje schreef:
Zag ik hier vorig weekend bij de lokale kerstmarkt jonge geitjes en zelfs drachtige geitjes lopen bij de ezel en de lama. Hmmm ... da's toch wel raar hè? Ik vind althans van wel. Het zullen wel geënte hobbydieren zijn, maar dan nog. Er komen best veel diverse mensen op zo'n kerstmarkt.

Ik durf bijna te wedden dat die dieren niet ge-ent waren :(:)

En vwb het hele ruimings gedoe... Het slaat werkelijk nergens op :7 Hier achter zit een geitenbedrijf dat gister is geruimt. Alle drachtige dieren ook de gezonde hebben ze geruimt! De dieren die niet drachtig zijn hebben in dit geval geluk of ze nu q-koorts hebben of niet want ze leven nog ;) Dieren worden niet individeel getest... Dat is toch scheef of niet? Alsof die jonge dieren geen mensen zouden kunnen besmetten?
Ik kan het echt niet snappen dat de overheid dit niet beter aanpakt aangezien ze nu half werk aan het doen zijn :(:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:38

Gisteren zag ik de ruiming bij een bedrijf hier in Vinkel.
Die man vertelde dat hij nu alleen nog maar de mindere en oudere geiten over had. Wat heeft hij daar aan? Wel of niet fokverbod, hij zou er toch nooit mee gaan fokken. Maar inderdaad, die zijn niet getest op wel of geen Q-koorts. Kan dus best zijn dat ze het wel hebben, maar het kennelijk niet kunnen verspreiden omdat ze geen lammeren zullen krijgen ... krom.
Ze zullen ook hun leven lang niet bij die boer blijven neem ik aan; hij kan er tenslotte toch niets mee. Of mogen ze ook nooit meer verhandeld worden?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:53

Als deze man er al niets mee wil, wat moet een ander er dan mee?

Rondom het werpen wordt de q-koorts meer uitgescheiden. Ook niet drachtige dieren kunnen het (meende ik) uitscheiden.
maar dat scheelt weer een X aantal dieren op het bedrijf waaraan de overheid niet aan mee hoeft te betalen.

De gevolgschade is voor de boer.
Als je bedrijf geruimd wordt, is het voor het bedrijf beter alles in 1x te ruimen!
Aangezien de overige dieren nu waardeloos zijn.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:02

In mijn ogen wordt er veel te veel ophef gemaakt.
Daarnaast had de overheid veel eerder in moeten grijpen. Onze "stalbuurman" heeft een jaar geleden al aangegeven dat er Q-koorts heerste en hij wilde inenten, maar dat mocht niet van de overheid. Dit soort dingen kunnen niet. En dan nu gaan ruimen... zonder eerst goed uitgezocht te hebben of dat de juiste oplossing is? En welke dieren nou wel en niet ziek zijn...
In mijn ogen is dit niet goed :n

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:50

Elk dier kan ook individueel worden getest. Maar dat is duur. En omdat ze random zijn gaan enten, zieke en gezonde dieren... Nu zien ze het verschil niet meer.

Bedrijven die nu geruimd zijn, worden nog steeds elke 2 maanden gecontroleerd. Pas zodra de uitslag een jaar negatief is worden ze vrij verklaard.

Geiten geven 12 maanden in het jaar melk, meestal word er niet eens drooggezet meer. En ja voor een geitenhouder zou het beter zijn om alle dieren te ruimen. Ze krijgen dan tenminste de vergoeding per geit. En die is hoger dan de slachtpremie... Maar voor het publiek doen ze dat maar niet. Dan is het echt zo dat je nutteloos dieren dood... Dat kunnen we niet hebben natuurlijk.

Ziektekiemen zitten ook in de mest. Maar komen vaker en heftiger voor aan het einde van de dracht. Dus het risico is aanzienlijk lager. Ach en wegkrijgen doen ze het toch niet. Dat realiseert de overheid zich ook wel. Dit is beetje paniek indammen en doen alsof je alles gedaan hebt.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:59

De boer bij mij op stal heeft flink wat schapen, maar geen melkschapen, volgens mij voor het vlees. Maar geldt voor hem dan ook een fokverbod (hij heeft er zeker meer dan 50)?

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:30

bah, gruwelijk :(
erg teleurstellend dat ook gezonde dieren geruimd moeten worden. Wat zal het voor de boeren en hun familie een emotionele periode worden. Als ik zelf boer zou zijn, dan wist ik niet hoe ik hier boven op moest komen.
Natuurlijk staat de gezondheid van de mens bovenaan, maar de maatregel om ook gezonde dieren te ruimen vind ik maar gruwelijk.

vooral ook omdat het drachtige dieren zijn. Ze hadden al veel eerder maatregelen moeten treffen!

Wat een tegenstellingen zul je nu krijgen. In het ene huis zitten mensen gezellig kerst te vieren , of oud- en nieuw, maar in het huis ernaast hebben mensen emotionele schade omdat hun bedrijf geruimd is en voor hen kan kerst nooit meer zijn wat het ooit is geweest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:03

Veulen84 schreef:
Ach en wegkrijgen doen ze het toch niet. Dat realiseert de overheid zich ook wel. Dit is beetje paniek indammen en doen alsof je alles gedaan hebt.

Ben ik ook beetje bang voor.

Want de huidige manier van 'ruimen' zal de Q-koorts niet uitbannen uit Nederland, in het gunstigste geval neemt het aantal nieuwe gevallen in 2010 wat af.

Maar wat ze gaan doen aan de huidige zieke mensen, is mij nog altijd onduidelijk.
Er zijn geen goede medicijnen voor volgens mij. Bij de Mexicaanse griep was snel alles voorhanden, maar bij de Q-koorts lijkt het maar wat aan te emmeren aan alle kanten.
Niet alleen jammer voor de boeren, maar ook voor alle zieken met Q-koorts.