Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jameyskatje schreef:als ik uit eten ga en ik reken af.. dan ga ik echt niet precies die (bijvoorbeeld) 46,85 betalen?? dan maak je er toch gewoon 50 van.. je hebt een leuke avond gehad, ben netjes behandeld etc. dat hoort gewoon zo,, zo ben ik opgevoed tenminste. ik vind het zo sloeberig en krenterig om op de cent af te rekenen.. net als in de supermarkt. sommige betalen dan contant.. dan is het bv 49,95.. en dan wachten ze gewoon tot ze die 5 cent terug krijgen, dat vind ik echt zo stom. ik heb het zelf ook niet breed, en moet ook op de kleintjes letten, maar dat vind ik toch echt wel beschamend
Caira schreef:Maar als bediening moet je wel je gast op de hoogte houden. Jammer als er iets fout gaat maar de gast niets laten weten vind ik not done!
Vjestagirl schreef:Saskiaatje schreef:Geven jullie pizzabezorgers wel/geen fooi?
Nee. Mijn pizza bezorger is standaard te laat (maar ze hebben de aller aller beste pizzas) en het enige wat hij doet is in de auto zitten, radio luisteren en de pizza afgeven. Betalen doe ik zelfs niet aan de deur, dat gaat via internet.
Caira schreef:tuurlijk krijg je het dan wel mee bij 5 cent te weinig, ik wel tenminste, betaal ik de week erna wel.
Joh voor sommige mensen die je het nooit goed Vjesta!
Saskiaatje schreef:Vjestagirl schreef:Nee. Mijn pizza bezorger is standaard te laat (maar ze hebben de aller aller beste pizzas) en het enige wat hij doet is in de auto zitten, radio luisteren en de pizza afgeven. Betalen doe ik zelfs niet aan de deur, dat gaat via internet.
En al was 'ie wel op tijd?
Ook als mensen iDeal betaald hebben, krijg ik soms nog fooi .
Heel fijn.
Vjestagirl schreef:Caira schreef:tuurlijk krijg je het dan wel mee bij 5 cent te weinig, ik wel tenminste, betaal ik de week erna wel.
Joh voor sommige mensen die je het nooit goed Vjesta!
Absoluut. Gelukkig zijn er ook altijd mensen bij die super blij zijn met de service. Ik heb mensen gehad die helemaal helemaal gelukkig waren met hoe we hun feest verzorgd hadden, dat ik een hele grote knuffel en 3 grote zoenen kreeg van meneer bij het weggaan. Ze waren zo blij! En een week later hadden we een kaart gekregen over de post, om ons nogmaals te bedanken voor alle goede zorgen.
Dat was echt heel leuk.
En de laatste groep die ik gehad heb dit jaar (ik ben tijdelijk gestopt met werken) kreeg ik luid applaus van toen ze klaar waren, omdat ik het zo ontzettend goed had gedaan. Super. Zo leuk!
MISTRAL94 schreef:jameyskatje schreef:als ik uit eten ga en ik reken af.. dan ga ik echt niet precies die (bijvoorbeeld) 46,85 betalen?? dan maak je er toch gewoon 50 van.. je hebt een leuke avond gehad, ben netjes behandeld etc. dat hoort gewoon zo,, zo ben ik opgevoed tenminste. ik vind het zo sloeberig en krenterig om op de cent af te rekenen.. net als in de supermarkt. sommige betalen dan contant.. dan is het bv 49,95.. en dan wachten ze gewoon tot ze die 5 cent terug krijgen, dat vind ik echt zo stom. ik heb het zelf ook niet breed, en moet ook op de kleintjes letten, maar dat vind ik toch echt wel beschamend
wat een onzin, draai het eens om, als jij die 5 cent tekort komt in de supermarkt krijg je het product ook niet mee![]()
Om mensen zoals jij je kent me niet dus stop maar gewoon geef ik dus geen fooi, jij verwacht dus gewoon een tegenprestatie ik heb nooit fooi ontvangen hoor, ik weet alleen hoe het werkt en hoe krenterig nederlanders over het algemeen zijn, ik geef fooi, dat vind ik beleefd en als iemand jou dat niet geeft vind je het stom. Bovendien blijf ik erbij dat je salaris een fooi is, tegenwoordig mag je al lang blij zijn dat je werk hebt.
De vergelijking zorg met de horeca vind ik appels met peren vergelijken.
Het salaris in de zorg is niet zo rooskleurig, bovendien is het meestal lichamelijk en geestelijk zwaar werk. Het staat niet in verhouding met elkaar, de werkzaamheden en het salaris, om nou de mensen om een fooi te vragen als je ze de reet af veegt vind ik wel heel ver gaanAls we dan toch de redenatie van vergelijkingen er op los laten
jameyskatje schreef:ik zie fooi ook als een extraatje.. maar ik sommige landen krijgen medewerkers geen salaris maar moeten het doen van de fooi. dat heeft als voordeel dat medewerkers veel harder hun best doen, maar als nadeel dat je dus niet van een maandelijks bedrag kan uitgaan.
KellyZ schreef:jameyskatje schreef:ik zie fooi ook als een extraatje.. maar ik sommige landen krijgen medewerkers geen salaris maar moeten het doen van de fooi. dat heeft als voordeel dat medewerkers veel harder hun best doen, maar als nadeel dat je dus niet van een maandelijks bedrag kan uitgaan.
Maar als ze het daar zo slecht hebben, waarom gaan ze niet naar een avond school of iets dergelijks? Of gaan in een supermarkt werken of iets wat beter verdient?
KellyZ schreef:jameyskatje schreef:ik zie fooi ook als een extraatje.. maar ik sommige landen krijgen medewerkers geen salaris maar moeten het doen van de fooi. dat heeft als voordeel dat medewerkers veel harder hun best doen, maar als nadeel dat je dus niet van een maandelijks bedrag kan uitgaan.
Maar als ze het daar zo slecht hebben, waarom gaan ze niet naar een avond school of iets dergelijks? Of gaan in een supermarkt werken of iets wat beter verdient?
Vjestagirl schreef:Maar ik vond die knuffel en die 3 zoenen (toen ik eindelijk weer wat eruit kon krijgen) zeker net zo fijn als fooi. Die mensen waren zo blij...
jameyskatje schreef:een supermarkt is ook geen restaurant, jij verdraait mijn woorden.. het ging om het principe
de mac geef ik ook geen fooi.
een lekker wokrestaurant waar ik altijd netjes (vaak door dezelfde ober) word behandeld absoluut wel. net als in een lekker orientaalse specialiteitenrestaurant (geen geen donerkraampje)
zelfs toen ik naar een privésauna ging gaf ik fooi, (maar bv niet bij een grootcommercieel iets) dat is gewoon een beleefdheidsvorm.
ik vind het gewoon echt voorschut om op de cent af te rekenen in een restaurant.
als jij een terrasje pakt, en je krijgt een rekening van 17,95.. leg je dan geen briefje van 20 neer? of wacht je op je wisselstuivers??