Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

Caira

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:39

Maar als bediening moet je wel je gast op de hoogte houden. Jammer als er iets fout gaat maar de gast niets laten weten vind ik not done!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:40

Geven jullie pizzabezorgers wel/geen fooi?
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 02-11-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

woon in een dorp, die heb je hier niet.

MISTRAL94

jameyskatje schreef:
als ik uit eten ga en ik reken af.. dan ga ik echt niet precies die (bijvoorbeeld) 46,85 betalen?? dan maak je er toch gewoon 50 van.. je hebt een leuke avond gehad, ben netjes behandeld etc. dat hoort gewoon zo,, zo ben ik opgevoed tenminste. ik vind het zo sloeberig en krenterig om op de cent af te rekenen.. net als in de supermarkt. sommige betalen dan contant.. dan is het bv 49,95.. en dan wachten ze gewoon tot ze die 5 cent terug krijgen, dat vind ik echt zo stom. ik heb het zelf ook niet breed, en moet ook op de kleintjes letten, maar dat vind ik toch echt wel beschamend

wat een onzin, draai het eens om, als jij die 5 cent tekort komt in de supermarkt krijg je het product ook niet mee :Y)

Om mensen zoals jij geef ik dus geen fooi, jij verwacht dus gewoon een tegenprestatie en als iemand jou dat niet geeft vind je het stom. Bovendien blijf ik erbij dat je salaris een fooi is, tegenwoordig mag je al lang blij zijn dat je werk hebt.

De vergelijking zorg met de horeca vind ik appels met peren vergelijken.
Het salaris in de zorg is niet zo rooskleurig, bovendien is het meestal lichamelijk en geestelijk zwaar werk. Het staat niet in verhouding met elkaar, de werkzaamheden en het salaris, om nou de mensen om een fooi te vragen als je ze de reet af veegt vind ik wel heel ver gaan :Y) Als we dan toch de redenatie van vergelijkingen er op los laten ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:41

Caira schreef:
Maar als bediening moet je wel je gast op de hoogte houden. Jammer als er iets fout gaat maar de gast niets laten weten vind ik not done!

Oh absoluut.

Maar als mijn kok besluit er een bende van te maken en mij niets laat weten, en iedere keer als ik het vraag 'komt er met 2 minuutjes aan' terwijl hij nog 20 minuten bezig is kan ik dat ook niet laten weten.

Maar in principe, altijd alles doorgeven natuurlijk.

Hoewel ik ook heb gehad dat mensen zelf fout bestellen (2 ijscoupes voor 4 mensen). Ik vroeg nog, 'wilt u ook iets bestellen' nee ze wilde niets. En dan boos worden op mij als ik maar 2 ijscoupes heb 'want ze hadden er 4 besteld'

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:43

Saskiaatje schreef:

Nee. Mijn pizza bezorger is standaard te laat (maar ze hebben de aller aller beste pizzas) en het enige wat hij doet is in de auto zitten, radio luisteren en de pizza afgeven. Betalen doe ik zelfs niet aan de deur, dat gaat via internet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:43

tuurlijk krijg je het dan wel mee bij 5 cent te weinig, ik wel tenminste, betaal ik de week erna wel.

Joh voor sommige mensen die je het nooit goed Vjesta!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:45

Vjestagirl schreef:
Saskiaatje schreef:

Nee. Mijn pizza bezorger is standaard te laat (maar ze hebben de aller aller beste pizzas) en het enige wat hij doet is in de auto zitten, radio luisteren en de pizza afgeven. Betalen doe ik zelfs niet aan de deur, dat gaat via internet.

En al was 'ie wel op tijd?
Ook als mensen iDeal betaald hebben, krijg ik soms nog fooi .
Heel fijn. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:46

Caira schreef:
tuurlijk krijg je het dan wel mee bij 5 cent te weinig, ik wel tenminste, betaal ik de week erna wel.

Absoluut. Gelukkig zijn er ook altijd mensen bij die super blij zijn met de service. Ik heb mensen gehad die helemaal helemaal gelukkig waren met hoe we hun feest verzorgd hadden, dat ik een hele grote knuffel en 3 grote zoenen kreeg van meneer bij het weggaan. Ze waren zo blij! En een week later hadden we een kaart gekregen over de post, om ons nogmaals te bedanken voor alle goede zorgen.

Dat was echt heel leuk.

En de laatste groep die ik gehad heb dit jaar (ik ben tijdelijk gestopt met werken) kreeg ik luid applaus van toen ze klaar waren, omdat ik het zo ontzettend goed had gedaan. Super. Zo leuk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:47

Saskiaatje schreef:
Vjestagirl schreef:

En al was 'ie wel op tijd?
Ook als mensen iDeal betaald hebben, krijg ik soms nog fooi .
Heel fijn. :j

ALS hij optijd zou komen (wat ik me echt serieus niet voor kan stellen, is in 2 jaar tijd nog nooit gebeurd) dan zou hij denk ik een euro op 2 krijgen. Vind ik netjes op een bedrag van 15 euro.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:49

Vjestagirl schreef:
Caira schreef:

Absoluut. Gelukkig zijn er ook altijd mensen bij die super blij zijn met de service. Ik heb mensen gehad die helemaal helemaal gelukkig waren met hoe we hun feest verzorgd hadden, dat ik een hele grote knuffel en 3 grote zoenen kreeg van meneer bij het weggaan. Ze waren zo blij! En een week later hadden we een kaart gekregen over de post, om ons nogmaals te bedanken voor alle goede zorgen.

Dat was echt heel leuk.

En de laatste groep die ik gehad heb dit jaar (ik ben tijdelijk gestopt met werken) kreeg ik luid applaus van toen ze klaar waren, omdat ik het zo ontzettend goed had gedaan. Super. Zo leuk!

Maar dat is toch juist een mooi gebaar, daar doe je het uiteindelijk voor!

Caira: Loop een vreemde supermarkt binnen en je krijgt het niet mee. Is een ander verhaal als ze je wekelijks terug zien komen. Dan zullen ze daar niet moeilijk over doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:50

Nou werkelijk mistral dat is me nog nooit overkomen. Ik heb ook wel eens voor anderen (vreemden) wat geld bijgelegd als ze te kort hadden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:19

MISTRAL94 schreef:
jameyskatje schreef:
als ik uit eten ga en ik reken af.. dan ga ik echt niet precies die (bijvoorbeeld) 46,85 betalen?? dan maak je er toch gewoon 50 van.. je hebt een leuke avond gehad, ben netjes behandeld etc. dat hoort gewoon zo,, zo ben ik opgevoed tenminste. ik vind het zo sloeberig en krenterig om op de cent af te rekenen.. net als in de supermarkt. sommige betalen dan contant.. dan is het bv 49,95.. en dan wachten ze gewoon tot ze die 5 cent terug krijgen, dat vind ik echt zo stom. ik heb het zelf ook niet breed, en moet ook op de kleintjes letten, maar dat vind ik toch echt wel beschamend

wat een onzin, draai het eens om, als jij die 5 cent tekort komt in de supermarkt krijg je het product ook niet mee :Y)

Om mensen zoals jij je kent me niet dus stop maar gewoon geef ik dus geen fooi, jij verwacht dus gewoon een tegenprestatie ik heb nooit fooi ontvangen hoor, ik weet alleen hoe het werkt en hoe krenterig nederlanders over het algemeen zijn, ik geef fooi, dat vind ik beleefd en als iemand jou dat niet geeft vind je het stom. Bovendien blijf ik erbij dat je salaris een fooi is, tegenwoordig mag je al lang blij zijn dat je werk hebt.

De vergelijking zorg met de horeca vind ik appels met peren vergelijken.
Het salaris in de zorg is niet zo rooskleurig, bovendien is het meestal lichamelijk en geestelijk zwaar werk. Het staat niet in verhouding met elkaar, de werkzaamheden en het salaris, om nou de mensen om een fooi te vragen als je ze de reet af veegt vind ik wel heel ver gaan :Y) Als we dan toch de redenatie van vergelijkingen er op los laten ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:22

een supermarkt is ook geen restaurant, jij verdraait mijn woorden.. het ging om het principe

de mac geef ik ook geen fooi.
een lekker wokrestaurant waar ik altijd netjes (vaak door dezelfde ober) word behandeld absoluut wel. net als in een lekker orientaalse specialiteitenrestaurant (geen geen donerkraampje)
zelfs toen ik naar een privésauna ging gaf ik fooi, (maar bv niet bij een grootcommercieel iets) dat is gewoon een beleefdheidsvorm.

ik vind het gewoon echt voorschut om op de cent af te rekenen in een restaurant.
als jij een terrasje pakt, en je krijgt een rekening van 17,95.. leg je dan geen briefje van 20 neer? of wacht je op je wisselstuivers??

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:33

Ik ben het ermee eens dat het beleefd is om fooi te geven als je een fijne avond hebt gehad en netjes bent behandeld, maar ik ben het er niet mee eens dat fooi bij je salaris hoort.

Waarom ga je uit van fooi? Als je bij een restaurant werkt en verdient €300,- euro per maand, je woont op een flat en die kost €400,- per maand, meestal met fooi erbij is je salaris boven de €400,- maar ze hebben een slechte maand gedraaid en veel problemen gehad, je krijgt dus deze maand geen fooi, dus heb je €300,- die maand. Ga jij dan naar je baas met de mededeling: mijn salaris is niet compleet? En wat zeg je tegen je huurbaas? Ik heb geen of weinig fooi gehad deze maand, dus ik kan de huur niet betalen?

Mijn conclusie: fooi is geen salaris en hoort hier ook niet bij.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:44

ik zie fooi ook als een extraatje.. maar ik sommige landen krijgen medewerkers geen salaris maar moeten het doen van de fooi. dat heeft als voordeel dat medewerkers veel harder hun best doen, maar als nadeel dat je dus niet van een maandelijks bedrag kan uitgaan.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:59

jameyskatje schreef:
ik zie fooi ook als een extraatje.. maar ik sommige landen krijgen medewerkers geen salaris maar moeten het doen van de fooi. dat heeft als voordeel dat medewerkers veel harder hun best doen, maar als nadeel dat je dus niet van een maandelijks bedrag kan uitgaan.

Maar als ze het daar zo slecht hebben, waarom gaan ze niet naar een avond school of iets dergelijks? Of gaan in een supermarkt werken of iets wat beter verdient?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:03

KellyZ schreef:
jameyskatje schreef:

Maar als ze het daar zo slecht hebben, waarom gaan ze niet naar een avond school of iets dergelijks? Of gaan in een supermarkt werken of iets wat beter verdient?

Omdat je vaak 2 of 3 baantjes hebt, omdat je anders het hoofd niet boven water kunnen houden. Dus gewoon geen tijd om naar de avondschool te gaan.

Supermarkten, restaurants, schoonmaak, alles verdient slecht. Ze hebben daar geen vakbond, geen sociale wetgeving. Als je arbeidsongeschikt wordt dan moet je het hebben van naasten liefde en de kerk.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:40

KellyZ schreef:
jameyskatje schreef:

Joh, misschien moet je even bellen met Obama, dat jij de armoede en werkloosheidsproblematiek in Amerika heb opgelost. Natuurlijk die mensen moeten gewoon in een supermarkt gaan werken, dat niemand daaraan heeft gedacht _-:(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 22:53

Ik heb niet het hele topic gelezen en ga dat ook niet doen. Maar de poll vind ik dus niet reëel. Ik kom regelmatig in Amerika en ik vind dat je de systemen hier en daar absoluut niet kan begrijpen.

Als je nu het woord 'tip' in Amerika eens vervangt door 'service charge' dan kom je meer in de richting. In Amerika gaat men ervan uit dat je betaalt voor je eten, drinken of een dienst (taxi, kapper of iets dergelijks). De tip is bedoeld om te laten merken hoe goed jij de service vond.

Gemiddeld geef je bij een restaurant 15% tip. Geef je minder, dan is het wel zo netjes om de manager erbij te vragen en uit te leggen waarover je niet tevreden was. En eigenlijk ben je dan al te laat, want als je bijvoorbeeld iets mist bij je eten of je biefstuk te droog vindt, kan je dat gewoon zeggen. Ik heb al diverse keren een volledige nieuw hoofdgerecht gekregen, mét excuses en soms zelfs een gratis nagerecht. Ben je erg tevreden, dan geef je 20 procent of zelfs meer.

Raar? Nee, want de serveerster moet voornamelijk leven van deze tips, zo zit het systeem nou eenmaal in elkaar. Om een voorbeeld te geven: ik weet dat een afwashulp in een restaurant in Grand Teton National Park ongeveer 8 dollar per uur verdient en de serveerster maar 3,50. Gewoon omdat zij met tips het verschil zeker goed kan maken.

Je kan ook niet zomaar een tafeltje kiezen als je binnen komt. Je loopt netjes naar de service desk, vertelt met hoeveel personen je komt en je wordt naar een tafeltje gebracht waar je van de gastvrouw/heer de menukaarten krijgt. Daarna komt de 'waiter of waitress' die je verteld hoe ze/hij heet en dan zij/hij je die avond/middag bedient. Je zal ook geen vier verschillende mensen aan je tafel krijgen, maar meestal wordt er wel door iemand anders afgeruimd. De tafels worden zorgvuldig verdeeld onder de serveersters, zodat iedereen zijn tips kan verdienen en zo zijn salaris binnen haal.t

Bij de kapper geef je 15 procent tip als je tevreden bent, de taxichauffeur ook 10 tot 15 procent en zo kan ik nog wel even door gaan.

Trouwens: in Amerika verwacht men ook geen fooi bij de Mac, de Burger King, de Panda Express, de Starbucks of welke zaak dan ook waar je niet aan tafel bediend wordt. Zij bedienen je niet, dus hoef je ook geen fooi te betalen, zo simpel.

's Lands wijs, 's lands eer!

Hier, in Nederland, geef ik een paar euro, hooguit, maar dan weet ik ook dat degene die ik tip zijn salaris inderdaad gewoon krijgt. Het is maar een gebaar uit vriendelijkheid.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:18

Ik werk ook in de horeca en zie de tip als een extra. Het is zeker niet verplicht maar wel mooi mee genomen en een aangename blijk van waardering.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:20

Maar ik vond die knuffel en die 3 zoenen (toen ik eindelijk weer wat eruit kon krijgen) zeker net zo fijn als fooi. Die mensen waren zo blij...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 23:30

Tuurlijk dat is ook hartstikke leuk. Maar mensen zullen eerder een tip geven dan dat ze je om de hals vliegen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 03:55

Vjestagirl schreef:
Maar ik vond die knuffel en die 3 zoenen (toen ik eindelijk weer wat eruit kon krijgen) zeker net zo fijn als fooi. Die mensen waren zo blij...

dat is ook heel fijn, maar als je dat altijd zou krijgen ipv een fooi, denk ik dat je het niet meer zo nodig vind :+ ( slijmerd, geef me geld stomme krent :Y) )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:39

jameyskatje schreef:
een supermarkt is ook geen restaurant, jij verdraait mijn woorden.. het ging om het principe

de mac geef ik ook geen fooi.
een lekker wokrestaurant waar ik altijd netjes (vaak door dezelfde ober) word behandeld absoluut wel. net als in een lekker orientaalse specialiteitenrestaurant (geen geen donerkraampje)
zelfs toen ik naar een privésauna ging gaf ik fooi, (maar bv niet bij een grootcommercieel iets) dat is gewoon een beleefdheidsvorm.

ik vind het gewoon echt voorschut om op de cent af te rekenen in een restaurant.
als jij een terrasje pakt, en je krijgt een rekening van 17,95.. leg je dan geen briefje van 20 neer? of wacht je op je wisselstuivers??

Sorry maar jij haalt zelf het voorbeeld supermarkt erbij, ik reageer daarop :+

Nee idd ik ken jou niet, maar de manier waarop jij schrijft staat mij al niet aan, dat is mijn mening hoef jij het niet mee eens te zijn!