Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:43

Direct reagerend op de stelling: Ja, daar moet de overheid iets aan doen! Ik ben blij dat je dit naar voren brengt.
Van dikke mensen wordt vaak gezegd dat ze weinig ruggengraat hebben, zichzelf niet kunnen beheersen, lui zijn. Maar als dat waar zou zijn, dan zouden we wel erg veel mensen zonder ruggengraat hebben lijkt me, de veronderstelling lijkt me niet fair.
Dik worden wordt gestimuleerd door onze omgeving; overal gemaksvoedsel, ongezond voedsel is goedkoper dan gezond voedsel, je hoeft nergens naartoe te lopen of fietsen en kunt alles met de auto doen, de media spiegelt men een niet haalbaar ideaal voor... dat op voorhand al gefrustreerd wordt weggegeten door degenen die er nooit aan kunnen voldoen (self fulfilling prophecy), veel voedsel bevat ingrediënten die behoorlijk verslavend zijn... etc...
Toezien op de toevoegingen in voedsel die het voedsel verslavend maken, betere voorlichting over gezond voedsel, een betere prijsverhouding tussen gezonde en ongezonde producten, een hogere verzekeringspremie bij overgewicht, subsidie om te kunnen sporten voor lagere inkomens, strenger toezien op het retoucheren van foto's in media, minder reclames voor snoepgoed & chips op tv, etc...
Ja, ik denk dat er absoluut iets moet gebeuren.... we groeien de pan uit als bevolking.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:51

Only_Hellen schreef:
Inderdaad een hele zure situatie. Al zegt de waarde van de woning natuurlijk niets over de lasten die men heeft. Maar in dit geval is het inderdaad zuur.
Hoe heeft hij dat jaar kunnen overbruggen dan, als ie helemaal geen inkomen had? Lasten gaan toch gewoon door?

hij kreeg een bankgarantie van 1000 euro per maand
en zijn hypotheek is een jaar lang niet betaald.
daar had hij een verzekering voor.
maar dat moet uiteindelijk weer betaald worden zodra er geld binnen komt
ja het is heel zuur.
wou er alleen mee zeggen dat in dit geval patat en ongezonde troep voor deze man beter betaalbaar is dan groente en fruit
aangezien deze man van zijnn 250 euro per maand ook 90 euro per maand aan kosten heeft voor zijn medicijnen

Snoevie

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:11

90 euro aan medicijnen,dat is veel dan ben ik wel benieuwd waarom hij zo'n groot deel zelf moest betalen

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:15

dit zijn speciale turbo medicijnen voor zijn hart.
en die worden niet vergoed.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:34

Vjestagirl schreef:
Dus 'gezonde' dingen goedkoper maken en 'ongezonde' dingen duurder gaat ook niet echt werken.

klopt dat lukt ook niet met de sigaretten. Ik ken iemand die maandelijks 240 euro uitgeeft aan sigaretten. Ik zou meteen stoppen anderen niet......
En zo gaat dat ook met overgewicht als ik zie hoe dat is toegenomen is en zeker bij de jongeren dan hebben we echt een ernorm probleem over 10/15 jaar. Ik denk dat de overheid best veel doet, maar mensen moeten het ook echt doen en willen. De meesten willen eigenlijk niet stoppen met hun ongezonde levenstijl. "ach, van 1 zak chips wordt je niet dik" hoor je vaak. Dan denk ik waar ben je mee bezig???? het zit vol met vet en zout!!! lekker gezond bezig!! Het zal pas werken dat men knap ziek werd van ongezond eten dan stoppen mensen wel.
Ik ken nog iemand dit jaren, jaren en jaren ongezond at en nu heeft ze diabetes 1 denk je echt dat ze stop met ongezond eten? Nee hoor, een stuk suikerbrood met roomboter gaat er zo weer in. Ik snap het niet dat men door gaat met het vergiftigen van je eigen lijf en let wel je heb er maar 1 van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:42

ne eje hebt er altijd wel hardnekkige mensen bij.
toch geloof ik wel dat gezond eten goedkoper maken en slecht eten(suikerbrood met roomboter,haha)duurder,dat je wel al een groot deel mensen gezonder doet eten.

nogmaals,groente en fruit vind ik nou niet echt goedkoop!

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:44

ik zou zelf ook stoppen met roken als ik daardoor meer geld over hou om gezond te eten.
nu rook ik niet en drink ik niet.
ik ben ook stevig/dik het is maar hoe je het wil noemen
dit door omstandigheden
maar ik probeer er wel wat aan te doen.
alleen wil het nog niet zo goed lukken.
ik wil nu nog zeker 15 tot 20 kilo afvallen
dan ben ik pas echt blij
ik hoop dat mijn paard daar eind december mee kan helpen hihi
dan komt hij weer dicht bij huis te staan (vanuit de opfok)
en dan kunnen we samen wandelen en bezig zijn
in de hoop dat ik dan stiekem wat kilo's afval

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:46

Snoevie schreef:
ne eje hebt er altijd wel hardnekkige mensen bij.
toch geloof ik wel dat gezond eten goedkoper maken en slecht eten(suikerbrood met roomboter,haha)duurder,dat je wel al een groot deel mensen gezonder doet eten.

nogmaals,groente en fruit vind ik nou niet echt goedkoop!

Goedkoper worden de producten echt niet in nederland, dus ben je voor belastingverhoging...
edit-en de sigaretten worden ook nog veel verkocht, dat is echt niet een klein percentage.

Ik geloof dat dik zijn ook tussen de oren zit en heeft geld er veel minder mee te maken..
Alleen met gezond eten, lukt het meestal niet- bewegen hoort vdaar ook bij.
Kortom een andere levenstijl..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:49

trouwens,dat je diabetes hebt betekend niet dat je nooit meer een lekker stuk suikerbrood zou mogen eten.
maar wel met mate uiteraard!

belastingverhoging op slecht eten lijkt me niet een heel gek idee.
dik zijn tussen de oren zitten,ja klopt soms wel.
maar daarom is het nog soms ook wel heel moeilijk om dat patroon te doorbreken.
en reken maar dat geld er wel vaak mee te maken heeft.
al kies je er natuurlijk wel zelf voor om een kroket in de frituurpan te doen ipv een salade oid klaar te maken.

bewegen ben ik met je eens,dat kunnen mensen heel goed zelf.
maar vaak is er inderdaad ook een geestelijk aspect wat meespeelt.
het is niet puur en alleen maar vreten,zoals veel mensen soms lijken te denken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:55

Snoevie schreef:
het is niet puur en alleen maar vreten,zoals veel mensen soms lijken te denken

juist dáárom denk ik dat belastingverhoging niet zal helpen....

Wat ook belangrijk is, vind ik, omdat dat de economie niet geweldig is moet je het de werkgevers niet moeilijker maken....
Zéker omdat de kans dat mensen door belastingverhoging hun leefpatroon gaan veranderen nihil is.
Net als bij sigaretten zal de verhoging laag beginnen en gaan mensen dat pas aanpassen als ze het niet meer kúnnen betalen.. Dan nog is de mogelijkheid tot zelf ongezond of veel eten maken groot.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:03

ok valt wat voor te zeggen idd.
natuurlijk moet je het zelf doen en zal belastingverhoging lang niet voor iedereen zin hebben.

ik denk wel dat het helpt voor de mensen die het misschien uit gemakzucht doen of omdat het toch maar wel goedkoper is.
of voor die ouders die hun kinderen kroketten en patat te regelmatig voorschotelen. kinderen eten dat wel als ze het van hun ouders krijgen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:06

Snoevie schreef:
natuurlijk moet je het zelf doen en zal belastingverhoging lang niet voor iedereen zin hebben.

ik denk wel dat het helpt voor de mensen die het misschien uit gemakzucht doen of omdat het toch maar wel goedkoper is.
of voor die ouders die hun kinderen kroketten en patat te regelmatig voorschotelen. kinderen eten dat wel als ze het van hun ouders krijgen.

nou gelukkig is mijn dochter net als haar moeder
die maak je dus niet gelukkig met patat
heel soms eens wat bitterballen en dan houd het echt op.
spinazie en andijvie is ze echt gek op
dus dat eten we ook elke week
maar mijn man daar in tegen kan dus elke dag wel patat eten
maar die komt ook geen gram aan
ikke jaloers hihi :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:18

owww ja haha dat is frustrerend.
bedenk je maar dat je man misschien slanker is,maar waarschijnlijk wel ongezonder van binnen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:47

Snoevie schreef:

Ik ben ook iemand die uit gemakzucht slecht kan eten. Zeker 1 x per week naar de MC :o
Dan is al niet goedkoop. Wil ik bezuinigen, dan gooi ik zeker 1 x per week de friet in de frituur...

IK DENK DUS dat mensen die puur uit gemak slecht eten, je er niet zal helpen om de prijzen te verhogen..
IK denk dat het een heel klein percentage is, die goedkoop en slecht eet, vanwege de prijs. Leefpatroon is imo de grootste boosdoener... korte termijn denken - net zoals mensen nu makkelijker lenen ipv sparen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:54

ik heb zomaar het idee dat dat percentage best groter is.

zoals ik al zei; een stuk fruit of groente vind ik best wel duur.

natuurlijk,leefpatroon is de grootste boosdoener,maar ieder klein beetje gezonder eten helpt,toch?
al is het maar die paar procent mensen die hun eten wel gezonder klaarmaken .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:08

Snoevie schreef:
natuurlijk,leefpatroon is de grootste boosdoener,maar ieder klein beetje gezonder eten helpt,toch?

imo is de overheid al betuttelend genoeg.
Fruit zal niet goedkoper worden, wanneer je "vettoeslag" gaat toepassen.
Leven zal alleen maar (sneller) duurder worden

Kansen moeten er gegeven worden,liever dat ze zich dáárop richten.
(zoals meer sportvelden en speeltuinen - jong geleerd...)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:19

ze kunnen wel meer sportvelden aanleggen,maar zolang kinderen liever binnen achter hun nintendo ds of playstation zitten,helpt dat ook niet.

het moet aantrekkelijk worden gemaakt voor mensen om gezond te leven(geld niet alleen voor de dikke mensen)want anders zien ze er geen verbetering in.

maarja aan de andere kant,iedereen moet ook kunnen leven zoals hij/zij goed acht.

toch denk ik nog steeds dat het niet gek is als ze prijzen zouden aanpassen van gezond eten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:25

Snoevie schreef:
toch denk ik nog steeds dat het niet gek is als ze prijzen zouden aanpassen van gezond eten.

goedkoper bedoel je?

ja, dat zie ik ook wel zitten ;)

Ook mogen ze van mij het openbaar vervoer gratis maken, dat zal wel wat verkeer schelen...
echter daar verdient de overheid niet aan :roll:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:29

Snoevie schreef:
ze kunnen wel meer sportvelden aanleggen,maar zolang kinderen liever binnen achter hun nintendo ds of playstation zitten,helpt dat ook niet.

klopt, maar er zij helaas best veel plaatsen waar weinig speeltuinen en sportvelden zijn.
Hier zijn er gelukkig veel +:)+
Dan hebben ze een keuze :j

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:33

iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag! dus ook voor zijn eetgewoontes.
Ik vind het aan de andere kant wel goed dat 'gezonde' producten gestimuleerd worden, en 'slechte' producten niet. Dus vooral op scholen, en in de reclame's op tv moet daar meer aandacht aan gegeven worden. Ik zou het bijvoorbeeld erg goed vinden als er een lesuur 'voedingsleer' op scholen (basis en middelbaar) gegeven zou kunnen worden zodat kinderen en jongeren zich meer bewust worden van de voeding die ze tot zich nemen, en de gevaren van te veel slechte voeding leren onderkennen... daar zou wel een taak van de overheid kunnen liggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:33

haha nee ik snap wel dat de overheid daar niets aan verdient,ik ben niet dom.
maar omdat we het nu hebben over de overheid die iets zou kunnen doen aan overgewicht..........het was ook maar een mooie toekomstdroom,hoor. ik geloof ook niet dat het werkelijk gaat gebeuren.

hier zijn er ook voldoende sportveldjes,en kinderen die wel buitenspelen vermaken zichzelf vaak ook best.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 01:05

Begin maar eens met het BESCHIKBAAR maken van gezond voedsel. Als je in een willekeurige stad rondloopt stikt het van de friettenten, broodjeszaken met allerlei vette en luxe broodjes en dergelijke toko's, maar een groenteboer is vaak niet aanwezig. Een gezonde snack halen tussendoor is praktisch ondoenlijk, zeker als je een beperkt budget hebt. Terwijl het ongezonde vreetwerk vanuit talloze etalages je toeroept.

Als ik de keuze heb tussen een bak friet of een bak fruitsalade, kies ik de fruitsalade en ik ben niet uniek daarin. Helaas is die keuze er vaak niet, dus neem je maar een frietje (friet als voorbeeld). Bij de Hema hebben ze best lekkere dingen, maar echt gezond kan je het nou niet noemen. Alles is een caloriebom. Alleen LaPlace heeft enigszins gezond spul, maar dan heb je ook meteen een stuk minder geld over voor andere dingen. Een aanslag op je budget. In schoolkantines, of bedrijfskantines, is een salade uitzondering en blijft vaak niet lang in het assortiment wegens de hoge prijs en daardoor geringe afname.

Als ik tijdens een van mijn wandelingen een eettent tegenkom is de kans nihil dat er iets gezonds op de kaart staat voor een redelijke prijs (15 Euro voor een salade met heel veel vette toevoegingen die ik niet wil is normaal, een gewone, naturelle salade is er zelden). In de supermarkt hier word bij de kassa ook vers fruit verkocht, net als snoepgoed. Jammer alleen dat een appel 2 x zo duur is als een reep Mars.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:48

nouja,dat bedoel ik dus ook.!
helemaal mee eens.

natuurlijk bereik je niet iedereen ermee,mensen die die hard snoepers zijn zullen eerder die mars als de appel kopen ookal is ie duurder,maar ik geloof echt wel dat je er best een groep mensen wel mee bereikt.

en inderdaad,ga je ergens eens lekker wat eten in een lunchroom,betaal je al snel tegen de 10 euro voor een salade.
best een hoop geld!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:07

mick75 schreef:
Begin maar eens met het BESCHIKBAAR maken van gezond voedsel. Als je in een willekeurige stad rondloopt stikt het van de friettenten, broodjeszaken met allerlei vette en luxe broodjes en dergelijke toko's, maar een groenteboer is vaak niet aanwezig. Een gezonde snack halen tussendoor is praktisch ondoenlijk, zeker als je een beperkt budget hebt. Terwijl het ongezonde vreetwerk vanuit talloze etalages je toeroept..

Waarom is er geen groenteboer aanwezig midden in de stad?
Omdat er niet genoeg afname is en omdat de huurprijs daar te hoog is voor dat soort winkels :(:)
Marges zijn laag, terwijl men nu al de groente en het fruit duur vind.

Waarom kun je wel zo veel ongezond eten krijgen in de stad, juist, omdat daar wél genoeg afname van is :)*

Redelijk gezonde broodjes met verse vleeswaren bijv, zijn wel te vinden in de stad, dus imo is er wel een keuze. Een appeltje kun je ook van huis mee nemen..
salades zien er imo altijd al snel minder vers uit of zijn droog en vallen tegen vind ik en dan een best hoge prijs is voor mij de reden om dat risico niet te nemen.. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:19

Ik vind dat de overheid wel een rol kan spelen.

Ten eerste: in veel scholen is een kantine die vooral veel ongezonde troep verkoopt. Dat mag wel eens veranderen.
Hoewel ik vind dat ouders ook verantwoordelijkheid hebben om te zorgen voor een gezond eetpatroon, maar de verleiding is toch groot om lekker te lunchen met een snickers.

Ten tweede: kijk eens op willekeurige verpakkingen. Ik doe dat omdat we hier de suiker een beetje proberen te beperken voor mijn zoontje.

Hamburgers, cornflakes, brood, mayonaise, tomatenketchup... je kan het zo gek niet verzinnen of er zit suiker, dextrose, fructose in.
Zo wennen kinderen aan de zoete smaak van voedsel.

Suiker is niet gezond. Het heeft geen enkele plaats in gezonde, gewone etenswaren. Het is wel erg goedkoop dus voor de producent handig, en het is ook nog verslavend, dus consumenten zullen zulke producten 'lekkerder' vinden.

Ik vind dat er een taak voor de overheid ligt om dit soort toevoegingen aan banden te leggen.