Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:38

Nee sorry milgram bedoel ik

Maar snap persoonlijk echt dat mensen tegen zijn, maar enerzijds is dat ook heel zwart denken. Bij vele gaat het ook goed dus afschaffing vind ik extreem.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:43

Bij Milgram (en vele variaties) mis ik waarom dat de groepsdruk zou verminderen? Juist dat toont het gevaar van gezag - en daarmee groepswerking- aan, imo...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:55

WhiteRose schreef:
Bij Milgram (en vele variaties) mis ik waarom dat de groepsdruk zou verminderen? Juist dat toont het gevaar van gezag - en daarmee groepswerking- aan, imo...

Milgram heeft na zijn eerste onderzoek heel veel onderzoek gedaan voor vermindering van groepsdruk, zoals aantal deelnemers, wat de proefleiders vertellen, uiterlijk van proefleider, informatie, de rechten van de deelnemers, contract, eenduidigheid tussen de proefleiders enz

Tuurlijk is er gevaar, daarom zouden de preventieve maatregeling zoals contracten, verplicht informeren niet bestaan

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:57

En voor zover ik weet, kwam dat erop neer dat oa de naam Yale geen invloed had, maar met name de afstand van proefpersoon vs. "leider" effect had, net als "opdrachtgever" tov "leider". Ik kan me niets herinneren over het toepassen van contracten..?