Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:30

Ik ben volledig voor het hoofddoek verbod :j Men moet ergens een lijn trekken.

Als ik naar een Islam-land ga, toon ik ook respect, pas me aan.
Zij komen naar ons land, wij ontvangen hen, zijn gastvrij (want meestal hebben deze mensen al veel pech gekend in hun leven), dan vind ik het normaal dat zij in het 'openbaar' zich gaan gedragen & gaan leven naar onze normen & waarden.

Deze mensen wouden weg uit hun land om hier een beter leven te hebben, maar ze maken ons land net zoals hun land van herkomst.

Zeker in de huidige sfeer van aanslagen & terrorisme, moet er neutraliteit zijn. We leven al genoeg in angst.
T feit dat de moslim gemeenschap zich nu enorm aan't opdringen is (want dat doen ze door in onze maatschappij de hoofddoek verplicht toe te willen laten), maakt de mensen bang. Dit zet aan tot racisme.

Een ander duidelijk feit is, dat indien meneer de Imam zich rustig had gehouden en had opengestaan voor dialoog ipv meteen op te roepen tot acties en boycot er nu helemaal niets aan de hand zou geweest zijn. Dan zouden 2 scholen in Antwerpen een verbod hanteren en de overige scholen zouden vrij zijn... Nu heeft de Imam er voor gezorgd dat élke gemeenschapsschool een verbod dient te hanteren. Eigen schuld dikke bult...

Door zich nog meer af te splitsen van de maatschappij gaat de bevolking zich nog meer gaan distantiëren van de moslims en elke andere allochtoon.

Om een simpel voorbeeld te geven, als ik bij mensen ga op bezoek of indien mensen mij onderdak aanbieden omdat mijn huis bv verwoest is, dan ga ik die mensen dankbaar zijn en ervoor zorgen dat zij geen hinder van mij ondervinden. Ik zal mij aanpassen aan het huiselijke ritme & regels van die mensen. Zo zal ik niet ineens in m'n blootje rond lopen omdat ik dat thuis ook deed... Nou zo zouden zij ook moeten reageren. Wij hebben respect voor hen maar ik vind wederzijds respect en aanpassing niet te veel gevraagd.

Mijn vriendin haar kleine zus zit in ons dorp in de kleuterschool. T arme kind kwam elke dag met blauwe plekken thuis. Blijkt dat een kleine jongen van Marokkaanse afkomst haar de hele tijd sloeg. Gaat de mama van het meisje naar de leerkracht zegt die doodleuk: 'mervrouw ik kan daar niets aan doen, dat is nu eenmaal hun cultuur'. Wel dat gaat erover. De moeder diende klacht in bij de politie, de leerkracht werd ontslaan en de jongen het volgende jaar van de school gestuurd wegens herhaalde agressiviteit. Zo moet er duidelijk gereageerd worden,... Straks kunnen WIJ naar een ander land trekken omdat we ons in ons eigen land niet meer veilig voelen!

Ookal is mij nog niets misdaan, ik ben ook steeds op mijn hoede en zelf angstig... puur omdat deze angst ons via dit haat-klimaat tussen vreemdelingen of mensen van andere herkomst en onze autochtonen zo wordt aangewakkerd door zulke domme debatten en voorvallen. Nu ja mijn stem is duidelijk,... wees welkom, maar pas je aan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:54

Er zijn volgens mij vrij weinig werk plaatsen zonder kleding voorschrift. Ook al staat het niet in het regelement. En dat hangt dan natuurlijk af van de maatschappij waarin je leeft.

In principe is nederland toch ook een seculiere staat, ik ben ook totaal geen fan van christelijke partijen in het parlement. Ik vind dat ook in inbreuk op de secularisatie van nederland. Ik vind dan ook dat geloof van welke aard dan ook iets te doen heeft op onze openbare scholen, ziekenhuizen, gemeente huizen etc. Gewoon op straat mag je het van mij helemaal zelf weten hoor.

En dat lastig vallen met je hoofdoek, sommige mensen storen zich er werkelijk aan. Ik niet echt maar jij kan niet bepalen of andere mensen zich lastig gevallen voelen.

Kimbers

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:03

Ik ben het helemaal eens met het verbod. Heb hoofddoeken altijd al vreselijk gevonden omdat het echt helemaal niet met het geloof te maken heeft. Het is gewoon iets wat bedacht is door de man uit egoisme.

Het meest belachelijke van hoofddoeken vind ik trouwens nog wel dat je daar wel mee op de pasfoto mag terwijl als je een bril op hebt je die af moet doen omdat de oren anders niet zichtbaar zijn. Er wordt met verschillende maatstaven gemeten en dat vind ik niet kloppen. Hoofddeksel mogen niet op school, en in mijn ogen is een hoofddoek niets anders dan een hoofddeksel en moet het dus af.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:38

Ik ben het er ook mee eens, sorry.
Ik welke God of beeld je verafgod moet je zelf weten. Ik respecteer elke keuze.
Wat ik overigens erger vind is als iemand een vrouw geen hand wilt geven. Ik zie dat als een belediging en zou niet meer met die persoon willen praten. Maar DAT is ook cultuurverschil. Ben ik dáár dan accepteer ik dat, ben ik híer, NO WAY! Hier mag ik mijn bakkes opendoen en zal dat dus ook niet laten. Mij geen hand geven? JIJ LUCHT ZIJN }>

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:15

Daar begint dus de fout al volgens mij.. Dat iedereen zegt "wij passen ons toch ook aan als we op vakantie gaan!". Wat heeft het feit dat je een korte rok draagt nu te maken met wat je gelooft? Echt helemaal niets? :+ Ik vind niet dat je iemand mag verplichten haar hoofddoek af te nemen, als die persoon werkelijk gelooft dat het haar dichter bij haar geloof en dus een stukje geluk brengt. Ik heb nog nooit gedacht dat een korte rok of pet mij dichter bij God brengt hoor.

En iedereen zegt "wij passen ons toch ook aan!" met een duidelijk geïrriteerde ondertoon, waaruit blijkt dat jullie dat aanpassen ook niet fijn vinden, maar gewoon doen omdat het zo hoort. Wel, start dan zelf het goede voorbeeld in plaats van andere mensen hetzelfde aan hun laars te lappen. Wees zélf verdraagzamer. Zoals ik al zei; in plaats van de weg naar inclusie zijn we nu duidelijk de weg terug naar segregatie aan het vormen.

En ik ben me er ook volledig van bewust dat niet iedereen het hiermee eens is, en dat is dan ook hun volste recht! ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:17

hoofddoek heeft evenveel met het geloof te maken als die korte rok :+

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:21

pharagirlke schreef:
hoofddoek heeft evenveel met het geloof te maken als die korte rok :+

Dus jij draagt serieus een korte rok omdat je echt gelooft dat je op deze manier een goede godsdienstige bent, een mooi hiernamaals tegemoet gaat, het in een heilig geschrift staat, enz..? Serieus? De meeste mensen die ik ken dragen een korte rok omdat ze dat mooi vinden.. (maar dat zal dan wel liggen aan de mensen die ik ken).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:22

Nergens staat dat ze een doek rond hun hoofd moeten draaien om in de hemel te komen. ;) Net zoals de bijbel niet voorschrijft dat men een korte rok moet dragen.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:27

Zeg ik ook niet :) Maar het wordt wel algemeen geloofd door moslims dat ze zich meer verbonden voelen met hun godsdienst als ze er wel één dragen, dat bedoel ik dus.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:02

SofieHavan schreef:
.
Zij komen naar ons land.

Ookal is mij nog niets misdaan, ik ben ook steeds op mijn hoede en zelf angstig... puur omdat deze angst ons via dit haat-klimaat tussen vreemdelingen of mensen van andere herkomst en onze autochtonen zo wordt aangewakkerd door zulke domme debatten en voorvallen. Nu ja mijn stem is duidelijk,... wees welkom, maar pas je aan.

meer dan 50000 nederlandsemoslims in nederland meid! tegenwoordig komt het meerendeel 'nieuwemoslims' gewoon van eigen bodem, of ze zijn nederlands, of half nederlands, of 3egeneratie allochtoon en dus inmiddels autochtoon. en geloof me, ik (wij moslims) moeten goed zijn voor mn(onze) medemens.
en daarbij, mensen zoals jij, die maken het land eng... en waarom? niet genoeg kennis en achterstallige gedachten. daarom. sorry dat het zo bot klinkt, maar ik vraag me echt af in wat voor geslotencommunes sommige hier leven.. nooit in de grote stad geweest en moslims aangesproken? ze vallen je heus niet aan hoor 8-)
het is trouwens ramadan, deuren van de moskeeen en buurtcentra's staan open (altijd hoor, maar nu is het allemaal wat exrta) stap gerust binnen voor een persoonlijk gesprek, een lezing, les of workshop of gewoon een gezellig iftar (maaltijd waamee we ons vasten verbreken) eventueel een gebed bijwonen.

liedje89 schreef:
En dat lastig vallen met je hoofdoek, sommige mensen storen zich er werkelijk aan. Ik niet echt maar jij kan niet bepalen of andere mensen zich lastig gevallen voelen.

ik voel me ook lastiggevallen door halfnaakte vrouwen. en zo was nederland vroeger ook niet. (en vertel me alsjeblieft niet dat vrouwen gepromoveerd zijn tot status prostituee of billboardmodel) :Z laat ik maar eens actie gaan voeren..

pharagirlke schreef:
Nergens staat dat ze een doek rond hun hoofd moeten draaien om in de hemel te komen. ;) Net zoals de bijbel niet voorschrijft dat men een korte rok moet dragen.

dat staat zowel in de indjiel als de thorah als de qoran als in de biografieen van verschillende profeten
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 14-09-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:06

JK Dat ze een doek rond hun hoofd moeten dragen? Of dat ze hun schoonheid moeten verbergen?
Ik zie nl zat moslima's die geen hoofddoek dragen...Zijn dat dan slechte moslima's die naar de hel gaan?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:07

beide!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:07

Kan je dat eens quoten voor me? Heb nl een aantal van de citaten gelezen maar nergens stond "de vrouw zal een doek rond haar hoofd draaien..." :=

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:08

heeft iemand trouwens mijn filmpjes bekeken?? de 2 over de hijaab? die mannen leggen het uit

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:09

ja hoor, moet ik even mijn schriftjes erbij gaan halen met de bronnen enzo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:12

Ben geïnteresseerd :j Ik hoor en lees nl overal dat een hoofddoek niet verplicht is volgens de koran.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:40

7:26. O kinderen van Adam! Wij hebben u inderdaad kleding nedergezonden om uw naaktheid te bedekken, ook om sierlijk te zijn, maar het kleed van godsvrucht (taqwa) is het beste. Dit is een teken van Allah, opdat zij er lering uit mogen trekken.

Er is de h'adith, overgeleverd door 'Aisha (radya Allahu 'anha) dat Asma, de dochter van Abu Bakr (radya Allahu 'anhu) , naar de Boodschapper (salla Allahu 'alayhi wa salaam) kwam in een dunne jurk. Hij benaderde haar en zei: "O Asma! Wanneer een meisje haar puberteit (leeftijd van menstruatie) bereikt heeft, is het niet toegestaan dat iets van het lichaam gezien wordt, behalve dit en dit." Hij wees naar het gezicht en de handen. (Abu Dawud.)

en stelt uw schoonheid niet ten toon als in de vroegere dagen der onwetendheid; leeft het gebed na, en betaalt de Zakaat en gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper. O huisgenoten, Allah wenst alleen onreinheid van u te verwijderen, en u schoon en zuiver te maken.
(leuk om te weten is dat er pas onderzoek is gedaan (brits of duits?) waaruin is gebleken dat mannen het haar van een vrouw over het algemeen het mooiste vinden aan een vrouw. met sieraad word in de meeste gevallen het haar van een vrouw bedoeld (vertaald vanuit het arabisch, maar de nederlandse taal is vaak te beperkt om een goede indicatie van de betekenis te geven))

O gij profeet zeg tot uw echtgenoten en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij iets van haar omslagdoeken over zich laten hangen dat bevordert dat zij gekend worden zodat haar geen overlast wordt aangedaan. God is vergevend en barmhartig." (zie vertaling v.d. betekenissen v.d. Koran, soerah Al-Ahzab 59)

hoofdstuk 24
30. Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hen. Voorzeker, Allah is wel op de hoogte van hetgeen zij doen.

31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.
(De vrouwen in de tijd van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) droegen enkelbanden die gebruikt konden worden om de aandacht te trekken, door met hun voeten te stampen, waarbij de enkelbanden gingen rinkelen)

Rasoel-Allah (sallalaho alaihi wa sallem) heeft gezegd: ‘Er zijn twee typen mensen die ik nog niet heb gezien: één type heeft zwepen als koeienstaarten waarmee ze mannen slaan, het andere type is schaars gekleed, heupwiegen terwijl ze lopen en hun hoofden zijn als de bult van een kameel. Zij zullen het paradijs niet binnengaan, zij zullen z’n geur zelfs niet ruiken terwijl z’n geur van ver te ruiken zal zijn’.

Onze Rasoel-Allah (Sallalaho alaihi wa sallem) heeft gezegd: “De besten van jullie vrouwen zijn diegenen die hartelijk zijn, diegenen die frequent kinderen baren, die ondersteunend en troostend zijn en Taqwa voor Allah (Soebhane wa Ta'ele) hebben. De slechtste van jullie vrouwen zijn diegenen die hun schoonheid tonen en verwaand zijn. Zij zijn huichelaars, alleen zo veel van hen zullen Djennah binnengaan zoals er kraaien met witte onderpoten zijn”. (Bayhaqy) (Dit type kraai is zeer zeldzaam, zodat het duidelijk wordt dat het om een zeer beperkt aantal gaat)

‘Hij maakt alle goede dingen wettig voor hen, en verbiedt alleen het slechtste.’ (Al-Araaf:157)

En in een andere versie zei hij (sallalaho alaihi wa sallem): “…Schaars geklede vrouwen, die afdwalen en andere doen afdwalen; zij zullen het Paradijs niet binnengaan noch haar geur ruiken, of schoon het van ver geroken kan worden”.

‘De man die op een vrouw lijkt en de vrouw die op een man lijkt behoren niet tot ons’. (tot de gelovigen)

De kleding van de moslimvrouw moet noch een uitdrukking zijn van opzichtigheid, ijdelheid of dienen als een statussymbool of ter verkrijging van een hogere reputatie, noch moet het armoedig zijn om zo bewondering en roem te krijgen voor het nederig zijn. De heilige Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) vertelde hierover: ‘Wie zich ook maar kleedt voor opzichtigheid in deze wereld, Allah zal die persoon kleden met een kledingstuk van vernedering op de Dag des Oordeels, en het dan in brand steken”.

"O Profeet, zeg tot uw echtgenotes en tot uw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (jalabieb, enkelvoud: jilbab) over zich heen trekken. Dan is het meest gewaarborgd dat ze herkend en niet lastig gevallen worden. En Allah is vergevensgezind, meest barmhartig." (33:59)

“….Indien gij godvruchtig zijd. Spreek dan niet op een verleidelijke manier, anders zal hij in wiens hart ziekte is, verwachtingen koesteren……”

Toen de vrouwen van de stam Banu Tameem Aicha (Radiallaho anha) bezochten, droegen ze dunnen kleding waarom Aicha (Radiallaho anha) zie: “Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen”.(Ma’alim, As-Sunnah)

Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa Sallem) zie: “Elke religie heeft een moraal, en het moraal van de Islam is schaamte/verlegenheid”.

Allah (Soebhane wa Ta'ale) zegt hierover: “Verlegenheid/schaamte komt van geloof, en is geloof is in de hemel”. Verder zij Hij (Soebhane we Ta’ale) hieromtrent:“ Verlegenheid en geloof zijn volledig met elkaar verbonden, wanneer je een ervan wegneemt volgt de ander”.

Aischa (Radiallaho anha) zei: “Ik had de gewoonte om in mijn onderkleding de kamer in te gaan waar Rasoel-Allah en mijn vader begraven lagen, maar toen later Omar (Radiallaho anhoe) ook daar begraven werd, kwam ik de kamer niet meer zo binnen, maar zorgde ik ervoor altijd gekleed te zijn, omdat ik schaamte had (verlegen was) voor Omar (Radiallaho anhoe). De Hijaab bevat een natuurlijke verlegenheid welke van nature bij vrouwen aanwezig is”.

Timoteüs 2:9 met de volgende woorden:
“Desgelijks wil ik dat de vrouwen in zedig gewaad zich eerbaar en ingetogen tooien, niet met vlechtsels, goud, paarlen of kostbare kledij, maar, zoals het vrouwen betaamt die op den naam van godvruchtigen aanspraak maken, met goede werken.”

Nog een tekst uit de Bijbel over het dragen van de hoofddoek:
“Maar ene vrouw, die bidt of profeteert met ongedekte hoofd, onteert haar eigen hoofd; het is even alsof zij geschoren was. En wil zij zich niet dekken, zo snijd men haar ook het haar af.” (1 Korintiërs 11: 5-6)

Genesis 24: 64-65 staat: “En Rebekka sloeg haar ogen op en zag Izaak; zij liet zich van den kemel afglijden en zeide tot den knecht: Wie is die man daarginds, die ons in het veld tegemoet komt? De knecht zeide: Dat is mijn heer. Toen nam zij haar sluier en omhulde zich.”

en is het nooit opgevallen dat alle afbeeldingen van Maria met een hoofddoek zijn?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:43

voor alle duidelijkheid, dit zijn dus even puur religieuze (vertaalde) teksten. als bewijs dat het dus wel terug te vinden is. ik zal vast niet alles hebben geplaats, maar heb geprobeerd het belangrijkste te plaatsen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:51

Nergens staat dat een hoofddoek verplicht is... Maar ik zie nergens staan "een vrouw móet een hoofddoek dragen"
Verklaar me dan waarom sommige moslima's geen hoofddoek dragen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 00:57

ik heb trouwens zo'n leuk artikel gevonden, vind die helemaal bij dit topic passen :

angst voor de hijaab

Citaat:
In September 1994, werd de dertienjarige Emilie Ouimet in Montreal (Quebec, Canada) naar huis gestuurd door de Louis Riel High School, omdat haar Hijab niet voldeed aan de kledingvoorschriften van de school.
Twee maanden later werd een tweede meisje uit Quebec, de vijftienjarige Dania Baali, door haar school, College Regina Assumpta, medegedeeld dat ze naar een andere school moest overplaatsen als ze haar Hijab wilde blijven dragen.

Het is onvoorstelbaar dat er niets is dat meer angst in de harten jaagt van de westerse mens dan een stukje stof op het hoofd van een vrouw.

Voor sommige mensen, laat zij zo een extremistische uitdrukking zien van haar gewelddadige politieke ideeën.
Voor anderen, is zij het symbool van absolute onderwerping en is zij in vreselijke nood en moet bevrijdt worden.

Zij is “de gesluierde vrouw”, die thuishoort in een ver vreemd land, een acteur op een exotisch toneel.
Wij worden gezien als het vergif van deze “vrije en democratische” cultuur, met onze “zwakke en onderdanige manieren”.

Ik heb altijd gedacht dat de angst voor zulke vrouwen ongegrond was. Tenslotte heeft haar dragen van een Hijab, niets te maken met iemand anders.
Het heeft alleen te maken met haar verplichting aan Allah. Maar nu realiseer ik me dat de angst terecht is.

Moslim vrouwen vormen een bedreiging.

De Hijab stuurt een boodschap van acceptatie en afwijzing.
Een vrouw die zichzelf bedekt vanuit haar liefde voor Allah, legt hiermee niet alleen een verklaring af voor wat ze accepteert, maar ze verklaart er ook mee wat ze afwijst.

Deze persoon wijst niet alleen de door de maatschappij ingebakken rollenverdeling van het geslacht af, maar ook de daaraan geassocieerde politieke standpunten van geslacht. Daardoor wijst zij de sociale basisstructuur af, wat tevens betekend dat zij beschouwd wordt als iemand die het gehele politieke systeem en de daaraan verbonden economische organisatie afwijst.

Het heeft me enige tijd gekost tot ik tot deze conclusie ben gekomen.

Ik heb er voor gekozen om de Hijab te dragen omdat ik voelde dat mijn Iman (geloof) omgezet moest worden naar actie

Als ik niet mijn geloof niet kon uitoefenen, wat voor nut had het dan om te zeggen dat ik een geloof had?

Maar helaas zagen de mensen om mij heen, het dragen van mijn Hijab niet als persoonlijke daad van aanbidding.
Zij zagen het eerder als persoonlijke aanval op henzelf. Ik droeg een Hijab en dat betekende automatisch dat ik alles wat zij deden afkeurde.

Vooruitgang voor vrouwen wordt helaas nog steeds bepaald door hoeveel ze willen onthullen
Er word van hen verwacht dat ze sterk, onafhankelijk en assertief zijn, echter tegelijkertijd worden zij slaaf gemaakt van een ideaal lichaam beeld dat niet bereikt kan worden door de grote meerderheid van vrouwen.
Deze tweevoudigheid is een verkoopbaar product.

De verwarring is hopeloos. Terwijl sommige vechten tegen datgene dat wordt gezien als vrouwen in een ongewenste rol ‘drukken’, hebben anderen het gevoel dat de ultieme weg naar vrijheid, het recht is om topless op straat te lopen.

En het is temidden van al deze verwarring dat de vrouwen in Hijab zijn gearriveerd.
Hun onwilligheid om toe te geven aan de een of de ander heeft hun niets opgeleverd dan minachting.

De Hijab is tot een politiek statement geworden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:09

er staat ook niet 'letterlijk' dat drugs haram zijn. toch is het verboden. waarom? als een moslim een oordeel over een bepzaak wilt weten, zoekt hij eerst in de Qoran en vervolgens in de Sunnah (van de profeet, daarin worden koranteksten uitgelegd of kan je de oorsprong ed achterhalen, de meeste moslims in nederland zijn soenieten. volgen dus de sunnah). als je hier niets kan vinden dan ga je kijken naar een qiyas, dat is het vergelijken van situaties. (bv alcohol is verboden omdat het je beinvloed en ongezond is, zo is het bij drugs ook, dus drugs zijn haram).. mocht je ook geen Qiyas kunnen vinden dan ga je opzoek naar een idjmaa (dat is een consensus tussen geleerden, grote/betrouwbare geleerden moeten het unaniem eens zijn over een zaak). op die manier dus..

er staat dat een vrouw zich moet bedekken, alles behalve haar handen en gezicht. dat ze hun sluiers over zich heen laten hangen. zowel hun haren als hun boezems bedekken. de kleding mag niet doorschijnend zijn en niet lijken op dat van mannen. niet ijdel maar ook niet sloeberig. ze mogen hun sieraad niet tonen (vertaald als sieraad, nedtaal is te beperkt, betekent het haar, kan ook geslachtsdelen betekenen) het woord hijaab kan ook meer betekenen, letterlijk betekent het zoiets als bedekking, bescherming, pantser.. het is niet enkel de lap stof. het zit zowel in het gedrag als in de kleding van een moslim. volgens mij zijn de teksten vrij duidelijk. als je jezelf erin wilt verdiepen is dat echt aan te raden. maar al die boekwerken en studies kan ik niet in 1 avond samenvatten natuurlijk.
daarbij staat er dus ook. de hijaab is voor de gelovige vrouwen, dus niet voor de ongelovige..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:13

pharagirlke schreef:

waarom moet ik gedrag van mijn medemens verklaren? dat vraag ik jou ook niet te doen.

ieder mens heeft een eigen status van imaan (geloof), ieder mens heeft zn eigen karakter mileu en zingeving.

dus mijn antwoord op jou vraag is: weet ik veel.

ze zijn waarschijnlijk onwetend over h7un eigen geloof, of noemen zich alleen moslim omdat ze zo opgevoed zijn, of denken dat 'ze er nog niet klaar voor zijn' of hebben er gewoon vette dikke lak aan en zijn te druk met het leven hier op aarde. hun probleem, niet mijn probleem.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:20

een collega van mijn moeder draagt ook geen hoofddoek. Ik geloof dat zij zei dat ze dat daarna weer in kon halen als het ware zodat ze niet in de hel komt? Ik heb totaal geen verstand van dit geloof, overigens van geen enkel geloof...

Het hoofddoek verbod; ben ik het tot op bepaalde hoogte mee eens.
Wij mogen ook geen pet dragen, omdat ze onze ogen bedekken of ons gezicht veranderen, op een pasfoto moeten wij ook onze bril en onze pet/muts afzetten, zodat iemand herkenbaar is aan meerdere kenmerken.

Zoals hier al eerder is gezegt vind ik ook dat als je ontvangen word in een ander land, je je aan te passen heb aan hun normen en waarden. Iedereen heeft zich overigens aan te passen, ik weet nog wel dat ik een aantal jaar geleden in Frankrijk op vakantie was en wij in de middag toch echt binnen bleven omdat ze allemaal hun dutje gingen doen...

Ik vind het alleen wel rot om te lezen dat deze mensen zo in opstand komen tegenover deze school. Ik bedoel, ik ben ook geen racist maar een beetje aanpassingsvermogen ofwel een goeie discussie om tot een compromis te komen?? Dat stukje mis ik jammer genoeg wel..

Als de hoofddoekdragende mensen zich nu al tegenover de niet-hoofddoekdragende mensen op gaan stellen en door bepaalde vormen van vandalisme in spel te brengen, hoe gaat dit dan verder?? Waarom worden hier geen maatregelen tegen genomen?
Als ze weten dat deze mensen het doen om die bepaalde reden, is er toch reden genoeg om iemand voor een bepaalde tijd op te sluiten?? Als wij protesteren of wat dan ook lopen wij ook het risico opgepakt te worden, waarom? Omdat je de wet overtreed.. Jammer genoeg denk ik dat de politie/regering dit niet durf omdat ze bang zijn dat ze zo bij een bepaalde groep (nadergenoemd de hoofdddoekdragende mensen) tegen zich krijgen en dat er zo behoorlijk wat fout kan gaan..

Echter ben ik het nog steeds eens met de stelling. Ik vind niet dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen bepaalde mensen, dat is in mijn ogen namelijk ook racisme :? Begrijp me goed, ik ben absoluut geen racist en in principe heb ik nog veel liever dat IEDEREEN in zijn waarde word gelaten, maar omdat er nu eenmaal in elk land een vorm van racisme speelt is dit misschien wel een juiste oplossing om de mensen meer tot gelijken van elkaar te maken, ondanks hun geloof.

Aan de andere kant, moslims etc. wonen hier al zo ontiegelijk lang, ik bedoel in elke grote stad staat wel een moskee oid.. als Nederland wou dat deze mensen zich aan zouden passen als hun hierheen zouden komen, dat dit bijvoorbeeld de voorwaarde zou zijn, hadden ze dit vanaf dag 1 moeten doen. Het is verwarrend voor deze mensen om eerst een Moskee naast de deur te krijgen omdat deze mensen niets aan een kerk hebben, en vervolgens hoofddoeken gaan verbieden op een openbare school. Dat ze een hoofddoekkenverbod hebben op bijv. een Christelijke school kan ik me nog wel voorstellen, deze mensen hanteren een ander geloof... wat een 2 strijd, ik ben zelf ook een beetje mijn mening kwijt... :o
Laatst bijgewerkt door Assiej op 14-09-09 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:22

pharagirlke schreef:
Nergens staat dat een hoofddoek verplicht is... Maar ik zie nergens staan "een vrouw móet een hoofddoek dragen"

een hoofddoek is ook niet verplicht volgens de koraan
ze kiezen daar zelf voor sommige dragen nu geen hoofdoek maar als ze getrouwd zijn gaan ze der wel een dragen is
heel verschillend ligt aan de persoon zelf

ik vind dat verbod belachelijk
ieder moet vrij zijn in het geloof en dat te respecteren
en nu maken ze problemen van de hoofdoek op school
zo is het altijd geweest en nu moet het worden afgeschaft
ik zie het verband niet wat eigenlijk z'n drama is dat de meisjes een hoofddoek dragen ieders keus

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:25

Assiej sorry maar ik vind een pet wel heel iets anders dan een hoofddoek
en over dat ze hier onvangen worden en daar zich naar moeten gedragen
ja dat klopt maar betekent dat dan dat ze hun geloof moeten opgeven als jij gaat emigreren hou je je eigen geloof tog ook aan als je ergens in geloofd

als ik het verkeerd zie sorry