Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:48

hihi

Ik kan me het wel voorstellen als beroepsfotograaf dat dit niet gaaf is......... tis wel je vreten waar ze aanzitten......... snap ik heel goed!!

maar voor mij als persoontje, intresseert het me helemaal niks als kleine kinderen of grote kleine knideren mijn foto's gebruiken :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:52

Ik kom met zeer grote regelmaat mijn foto's/poown tegen op HT.
Ik moet wel altijd lachen om de creativiteit van die mensen, 't vuilnisbakkie (merrie, 18 jaar) is de ene keer een IJslanderhengst van 5 en dan weer een echte volbloed Welsh. :j :D

Jammer dat mensen niet van je foto's af kunnen blijven...
Ach ik vond het erger toen een persoontje op Hyves (overigens ook een bokker, een die ik niet kende) claimde dat m'n pony van haar was. Dat is weer anders dan alleen foto's gebruiken... mevrouw had een mapje foto's van mij op haar Hyves staan, de pony omgedoopt tot 'Mystica' (bah :') ) en het was volgens haar d'r eigen paardje.
Right. >;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:59

zo op de eerste pagina meteen een blend met mijn foto van Wolder :+ (linker is gemaakt door nathalie waar ik mee was)

Ben echt superblij dt er eindeljk iets aan gedaan word, ik blijf ook maar mijn foto's tegenkomen en als ik andere bekende foto's zie dan zeg ik er ook iets van. Inderdaad zoals Kimmie al zegt dat Slash een geliefde is voor de shetlanders, en ik zeg er dan ook altijd iets van als ik hem voorbij zie komen. Echt het lef om foto's te gebruiken... ja ze staan op google, en dat komt door bokt of flickr.

ik had een flickr acount aangemaakt als portfolio maar schijnbaar gebruikte kids het alleen maar om te gebruiken. naar hun idee is flickr een stockfotosite en moet ik blij zijn dat mijn foto's worden gebruikt :+ Maarja, nu gesloten, en je vind alleen nog mijn foto's op bokt of op mijn site......

Er moet echt iets aan gedaan worden ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:03

ik ben de tel inmiddels kwijt geraakt hoeveel pb´s ik wel niet heb gehad ,dat mijn paarden voor dat spel gebruikt werden..

maar,er zijn ook een paar meisjes geweest die keurig mij een pb hebben gestuurd en gevraagd hebben of ze foto´s mochten gebruiken voor dat paardenspel...

en ja,om nu sherlock holmes te gaan spelen,wie daar nu wel of geen toestemming heeft....nee,gaat hem niet worden...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 04-09-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:05

nee dat is waar haha, maar idd mensen die zijn vaak te lui om toestemming te vragen. Het is 1 x aan mij gevraagd := helaas zijn er ca 80 blends/mani's/sigs van mij te vinden :')
(althans, die heb ik gevonden, zullen er dus meer zijn die ik nog niet ehb gevonden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:07

hihihi ik ga ook echt niet sherlocken :D

geen tijd en geen zin in :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:09

Hypofocus schreef:
Bovendien verwijderen zij alleen een foto als ik die ZELF aan het beheer stuur met de exacte link. En het is onbegonnen werk om ál mijn foto's zelf op te speuren met het verzoek om ze te verwijderen. Kom op, het is niet MIJN verantwoordelijkheid dat zij de foto in gaan, het is HUN verantwoordelijkheid.

Zelfde verhaal op Bokt.nl, als wij een mail krijgen van een fotograaf met een copyright claim dan willen wij ook bewijzen zien en links naar de exacte locatie van die afbeeldingen op Bokt.nl. Het is voor ons echt niet te doen om op zoek te gaan naar iets dat lijkt op een van de werken van die fotograaf in 50 miljoen berichten.

Als het beheer op de hoogte is gesteld van een onrechtmatige daad zullen zij in moeten grijpen en dat lijkt ook te gebeuren als ik dit topic zo lees. Je kan echter niet van een website met 'user generated content' verwachten dat ze alle foto's/berichten die geplaatst worden controleren op het wel/niet rechtmatig zijn van die uiting. Vanwege het volume is dit niet te doen, daarnaast zie je aan een foto zonder context niet of de gebruiker wel/geen toestemming/licentie heeft voor het gebruik van een foto.

Voor zover ik weet is het de eindgebruiker (de 13 jarige penny) die hier een onrechtmatige daad begaat, je zou dus een zaak moeten beginnen tegen een van die kids en zorgen dat je al hun zakgeld van de afgelopen 5 jaar krijgt om een voorbeeld te stellen :)

BTW HypoFocus; is je vader Peter Vincent Schuld :?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:10

:D ik zie me al staan voor de rechter met een 13 jarige tegenover me...............

nee hoor.......... laat dat kind maar lekker :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:13

Ik denk dat het vooral vervelend is voor fotografen die fotografie echt voor hun werk gebruiken. Voor de hobbyfotograaf (of iemand die gewoon leuke plaatjes van z'n paard schiet) denk ik dat het al veel minder een issue is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:16

BartVB schreef:
Zelfde verhaal op Bokt.nl, als wij een mail krijgen van een fotograaf met een copyright claim dan willen wij ook bewijzen zien en links naar de exacte locatie van die afbeeldingen op Bokt.nl. Het is voor ons echt niet te doen om op zoek te gaan naar iets dat lijkt op een van de werken van die fotograaf in 50 miljoen berichten.

Als het beheer op de hoogte is gesteld van een onrechtmatige daad zullen zij in moeten grijpen en dat lijkt ook te gebeuren als ik dit topic zo lees. Je kan echter niet van een website met 'user generated content' verwachten dat ze alle foto's/berichten die geplaatst worden controleren op het wel/niet rechtmatig zijn van die uiting. Vanwege het volume is dit niet te doen, daarnaast zie je aan een foto zonder context niet of de gebruiker wel/geen toestemming/licentie heeft voor het gebruik van een foto.

Voor zover ik weet is het de eindgebruiker (de 13 jarige penny) die hier een onrechtmatige daad begaat, je zou dus een zaak moeten beginnen tegen een van die kids en zorgen dat je al hun zakgeld van de afgelopen 5 jaar krijgt om een voorbeeld te stellen :)

BTW HypoFocus; is je vader Peter Vincent Schuld :?

Natuurlijk zijn er meerdere sites met user content.
Groot verschil tussen Horse Tycoon en bokt is toch wel dat Horse Tycoon gewoon een bedrijf is dat geld verdient met de site. Geld dat direct verdient wordt op de illegale foto's.
o.a. Mijn foto's.

Goed, op bokt wordt natuurlijk ook wel eens wat geplaatst dat niet legaal verkregen is, maar die foto's worden hier niet gebruikt om vervolgens geld op te verdienen door jou. En daar zit het verschil in.

En bespaar me die vreselijk flauwe opmerking a.u.b....
Mag ik misschien zelf weten hoe ik om ga met dit soort mensen die geld over mijn rug verdienen, en vervolgens te laks en lui zijn om ook maar 1 poot uit te steken om iets aan hun eigen illegale geldmachine te verbeteren?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:18

maar...stel nu,ik vind bv de foto's van hypofocus van die lusitano's helemaal geweldig
ik pik de foto's (via bokt erg makkelijk) en laat de foto's afdrukken,en maak er een kalender ,muismatje,beker en weet ik al wat meer van...

komt ze toch nooit achter,dat is toch een enorm risico met foto's op internet zetten??

ik kan die foto's/kalenders bij wijze van hier bv plaatselijk gaan verkopen....

daar doe je gewoon niets aan lijkt mij...van het internet zelf pluk ik ook wel foto's van bv bands en spinnen of wat ook,tja,dat is internet,vroeguh deed men kopieren uit tijdschriften,nu is het allemaal veel eenvoudiger geworden.

denk dat als je echt niet wil dat je foto's gebruikt,gepikt of wat ook worden,dan moet je ze niet op zo'n world wide web plaatsen,daar waar iedereen kan kijken en pikken ....

en ahhh kim...zie dat kindje al staan met spaarpotje,centjes tellen :(:)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:20

Was niet bedoeld als flauwe opmerking, voor zover ik weet doet HT niets illegaals? Ze maken de gebruikers duidelijk dat ze alleen foto's mogen gebruiken waar ze rechten over hebben en ze verwijderen foto's als je daar om vraagt?

Mijn vraag is dus; wat verwacht je nog meer? M.a.w. wat is het doel van dit topic? Voor zover ik weet kun je niet van HT eisen dat ze zelf op zoek gaan naar jouw foto's (of bewerkingen daarop) en zijn ze, zolang ze foto's verwijderen op verzoek, ook niet illegaal bezig? Dus een zaak beginnen lijkt mij erg lastig aangezien het de 13 jarige kids zijn die hier onrechtmatig bezig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:20

Tja, en toch is er een risico dat je gesnapt wordt, en dan ga je goed nat ;)

Ik krijg van heel erg veel mensen tips binnen via email als ze toevallig ergens iets van mijn werk zien. En daar heb ik zelf niet eens om gevraagd, dat is email die mensen uit zichzelf sturen.

Op die manier heb ik toch al heel wat "zaken" gewoon via een schikkingsvoorstel alsnog kunnen oplossen.
Uiteraard is dat wel duurder dan vooraf om toestemming vragen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:24

Ik vind het een beetje sneu om 13jarigen te laten betalen voor een bewerkt plaatje :+.

Ik krijg ook vaak meldingen als er iets van mij gebruikt is op HT, en daar vraag ik ook niet om, die pb'tjes krijg ik vaak via Bokt. Een keer vriendelijk vragen en ze halen 'm van HT, is mijn ervaring. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:25

BartVB schreef:
Was niet bedoeld als flauwe opmerking, voor zover ik weet doet HT niets illegaals? Ze maken de gebruikers duidelijk dat ze alleen foto's mogen gebruiken waar ze rechten over hebben en ze verwijderen foto's als je daar om vraagt?

Mijn vraag is dus; wat verwacht je nog meer? M.a.w. wat is het doel van dit topic? Voor zover ik weet kun je niet van HT eisen dat ze zelf op zoek gaan naar jouw foto's (of bewerkingen daarop) en zijn ze, zolang ze foto's verwijderen op verzoek, ook niet illegaal bezig? Dus een zaak beginnen lijkt mij erg lastig aangezien het de 13 jarige kids zijn die hier onrechtmatig bezig zijn?

Horse Tycoon laat illegaal verkregen foto's zien op hun site.
Dat op zich is al niet legaal.
Kijk, download sites voor muziek, etc. die krijgen al een rechtzaak voor enkel het laten zien van een link naar de muziek.
Horse Tycoon laat geen links zien, maar laat de foto's direct al op de site zien.

Ze wéten dat vrijwel al het materiaal illegaal verkregen is, maar doen daar op eigen initiatief nooit wat aan. Pas als de fotograaf aan de deur komt kloppen, volgt er een eenmalige aktie. En niet eens geen gevolg voor de gebruiker.

Illegale praktijken mogelijk maken is ook strafbaar ;)
Ook foto's waar de originele copyright logo's van de fotograaf níet vanaf gesloopt zijn, blijven staan, tenzij de fotograaf erover schrijft. Dat zijn toch op z'n minst de duidelijke gevallen waarbij ze zelf ook wat initiatief kunnen tonen?

En foto's die dmv betaling toegevoegd worden kunnen ook gewoon even gechecked worden.

Wat ik van ze verwacht?
Dat ze géén bedrijf runnen dat draait op uitsluitend illegaal verkregen foto's.
Maar dat ze afspraken maken met fotografen, om ze te compenseren voor het gebruik van de foto's.
Dat ziet het beheer echter niet zitten.

Dus het doel van deze aktie is nu om het beheer zó veel email te sturen met foto's die verwijdert moeten worden, dat het voor hen niet meer mogelijk is om op deze manier door te gaan.

En ik hoop dat ze daardoor ook de regels eindelijk aan zullen passen, zodat het zware consequenties heeft om illegale foto's te plaatsen. Zodat op die manier de jeugd ook eindelijk een serieus signaal krijgt dat het "fout" is om andermans auteursrechten te schenden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-09 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:26

ik heb vaak genoeg meegemaakt dat die "o zo lieve kindjes" dan tegen mij durven te zeggen dat ik ze dan even 10 credits geef zodat ze een nieuwe foto kunnen plaatsen... ik ga lekker geld uitgeven om mijn foto te laten verwijderen, dikke vinger zeg!

het HT team wil dat je een formulier invult waar óók je prive gegevens op staan en dat ga ik dus écht niet invullen ;) als ik pb over dat ik mijn foto's heb gevonden geven ze me altijd dat snertformulier. Soms zitten er lieve mods bij en die verwijderen het dan wel, maar de meeste komen toch met dat formulier, en zelf dan word er volgens mij neit altijd iets aan gedaan ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:31

Overigens, voor foto's die ze in hun profiel plaatsen (en waar dus ook heel veel blends staan) daar hoeven ze geen credits voor te betalen. Misschien ook handig om te weten.
Niet voor íedere foto moet dus betaald worden

tenminste dat was een aantal maanden geleden iig nog zo meen ik me te herinneren

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:32

nee voor profielfoto's hoeft ook niet worden betaald ;) het gaat om de foto's bij de paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:33

Daarom ging mijn originele topic in [EA-GZ diensten] ook over de foto's bij paardenprofielen en niet de gewone profielen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:34

Oh, maar van foto's bij de paarden heb ik ook genoeg van m'n eigen foto's (en van andere bokkers) zien staan. Ik vind het niet kunnen dat iemand verdient aan mijn foto's, zo werkt dat gewoon niet. :n

Eliine

nee okee dan is het goed :) zag namelijk net wat links voorbij komen met gewone profielen. Maar die spelen er dus niet in mee wat betreft het betalen

_Denise_

Eliine schreef:
Overigens, voor foto's die ze in hun profiel plaatsen (en waar dus ook heel veel blends staan) daar hoeven ze geen credits voor te betalen. Misschien ook handig om te weten.
Niet voor íedere foto moet dus betaald worden

tenminste dat was een aantal maanden geleden iig nog zo meen ik me te herinneren

Dat klopt zeker. :j Voor zover ik weet (heb het nooit gespeeld, maar zit op het forum) kost het wb foto's alleen geld (in de vorm van credits) als je een foto bij een virtueel paard wil zetten. In het profiel of in je fotoalbum zetten kost geen credits. Het aanmaken van een fotoalbum kost daarentegen weer wel credits.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:39

Het zijn écht niet alleen 13jarigen, ik zit nu nét in een topic van een 18jarige te kijken die foto's van een aantal paarden van bokkers aanbied :\ en gewoon niet reageert op het commentaar wat ze van ons krijgt..

Zij zegt gewoon, ik heb ze via google.. hou op te zeuren

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:42

KiWiKo schreef:
als hun daar gelukkig van worden, moeten ze dat vooral doen :) :)

wat kan mij dat nou in hemelsnaam schelen?

Kim, dit is voor de fotograaf, wat een concurerend, broodrovende verzorgingsinstelling voor jou kán zijn. Jij hebt een leuke, drukke organisatie om te runnen, maar stel nou dat er iemand een zelfde drukke organisatie gaat opzetten die gratis thuiszorg geeft? dan lig jij uit de markt.

Dit topic gaat dus niet zozeer om een plaatje meer of minder in een of ander kinderachtig spelletje, maar om broodroof van de professionele fotograaf :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 14:43

Lijkt me dat een 18-jarige wél weet wat hij/zij doet... iig op een andere manier dan een 13-jarige.
'Via Google'.

:roll:

'Bekijk de afbeelding op ware grootte
1024 x 768 - 88 kB - jpg - *link*

De afbeelding kan auteursrechtelijk zijn beschermd.

Hieronder vindt u de afbeelding op:
*link*'

Sommige mensen zijn of echt dom, of ze willen het gewoon niet horen...