kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:33

Heb niet alles bijgelezen :o Ik weet wel dat ik wel eens moeite heb om in een vlaag van machteloosheid niet te slaan. Het is voor mij als kind zo vaak een manier geweest waarop ik gecorrigeerd werd, dat het 'normaal' wordt, hoe erg ik dat ook vind.

Ik kan me voorstellen dat je dat als moeder ook eens publiekelijk kan overkomen. Ik weet niet hoe ik zou reageren als ik het zou zien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:34

Aanvulling: ik heb vaak opgepast in mijn puberjaren. Maar kindjes van een ander heb ik nooit een draai om de oren verkocht...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:43

Ik zou nooit een kind van een ander een tik geven. Ligt aan de wat een kind heeft gedaan, maar hooguit zal ik het kind bij de arm pakken en meesleuren naar zijn of haar ouders (als het vrijwillig niet mee wil komen).
De kids van mijn zus corrigeer ik wel zelf als ik toevallig iets heb gezien wat mijn zus heeft gemist. Enige tik die ik hun ooit heb verkocht is een tik op de vingers toen ze wéér de chocolaatjes van tafel pakten := Was geen harde tik, maar het 'schrik' effect was overweldigend :D Chocolaatjes bleven keurig staan hahaha :D en ze vroegen als ze 1 wilden hebben :j
Dit tik op de vingers krijg ik overigens ook nog steeds van mijn ouders als ik wat lekker uit de sla wil vissen hahahaha :D Maar goed: dat zijn geen tikken van onmacht, meer uit speelsheid :P (het is een uitdaging om dingen te vissen voordat je op de vingers word getikt :D)

Enige wat ik doe aan erge driftbuien en monsterlijke kinderen is stevig vastpakken (ligt aan de leeftijd: kleine kids kan ik helemaal omarmen, grotere kids pak ik bij de arm) om ze te kalmeren of mee te nemen naar een rustigere plek voor de time-out + preek :P

Anoniem

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:00

Ik pas soms op kinderen op, maar ik geef hoogstens eens een tikje op de vingers. Ik ben duidelijk, en consequent, net zo duidelijk als met de hond :o en het werkt wel, nooit problemen eigenlijk.

Wat goed hoe je dat doet, Welshcobfan! :)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:05

Was laatst in de C1000 en waren daar een man, en in het winkelwagentje zat een kindje (in zo'n klapstoeltje).
en dat kind zat gewoon wat te brabbelen enzo, zegt die man: 'En nou je kop houden.' 'Fúck jou en je moeder.' 'Ja kan me niks schelen, bek houden.'

Mijn mond viel open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:10

Ach ja de opvoedende tik mag niet meer, dat kind had al veel eerder een draai om de oren moeten krijgen, dan had ze ook niet zo gedaan. Steeds een stapje verder. Maar ik vind dus dat de kinderen tegenwoordig erg gepamperd worden en daar erger ik mij aan, heb vroeger ook tikken gehad, was geen kindermishandeling en ik ben ook geen mishandelaar.

We vinden het zo dood normaal om onze honden en paarden een rotschop te geven, maar onze kids die het bloed onder de nagels halen, durven we niet aan te pakken, zodat je zulke verwende kinderen krijgt dat ze in een supermarkt zo doen. Ook vind ik dat veel kinderen zo lang mogen opblijven en zo lang mogen tv kijken dat ze regelmatig over hun vermoeidheidsgrens zitten en dan krijg je ook vervelende kinderen, eigen schuld dus.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:12

russel schreef:
Ach ja de opvoedende tik mag niet meer, dat kind had al veel eerder een draai om de oren moeten krijgen, dan had ze ook niet zo gedaan. Steeds een stapje verder. Maar ik vind dus dat de kinderen tegenwoordig erg gepamperd worden en daar erger ik mij aan, heb vroeger ook tikken gehad, was geen kindermishandeling en ik ben ook geen mishandelaar.

We vinden het zo dood normaal om onze honden en paarden een rotschop te geven, maar onze kids die het bloed onder de nagels halen, durven we niet aan te pakken, zodat je zulke verwende kinderen krijgt dat ze in een supermarkt zo doen. Ook vind ik dat veel kinderen zo lang mogen opblijven en zo lang mogen tv kijken dat ze regelmatig over hun vermoeidheidsgrens zitten en dan krijg je ook vervelende kinderen, eigen schuld dus.

HEHE!
En DAT probeer ik dus als STEEDS duidelijk te maken! :roll: +:)+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:18

russel schreef:

Mijn kind is echt niet gepamperd hoor, maar ook nooit geslagen. Honden en paarden geef ik ook geen rotschop, een paard voelt een vlieg op zijn huid zitten en dat is dus ook niet nodig. Mijn kind (en dat doet ELK kind rond de anderhalf twee jaar, omdat ze dan beseffen dat ze een persoontje zijn en dus gaan kijken waar de grenzen liggen van dat persoontje) heeft ook buien gehad in de supermarkt, de boter vloog rond mijn hoofd. Ik legde dan de boter terug, negeeeerde hem vervolgens straal en parkeerde hem ergens in een hoekje waar ie het uit kon zoeken. Daarna als bui over was hengelde ik hem wel weer terug. Consequent zijn moet je idd, maar dat is niet de schuld van de kids, maar van de ouders!!! Ouders voeden op, kids voeden zichzelf niet op en dáár ligt het probleem van koters die zo lang mogen opblijven etc. Mijn kind wordt gewoon naar bed gestuurd en daar volgen echt wel discussies op, maar mijn wil is op dat moment wet en dus naar boven. Bij mij is linksom linksom, zowel voor paard als voor koter. Dat kost energie, bakken met energie maar het levert wel een kind op waar ik overal mee kan komen, en niet maar één keer ;) :D

Er is een heel erg groot verschil in consequent opvoeden en je kinderen zichzelf op laten voeden, wat dus bij het laatste in feite laksheid of onmacht is van de ouders. Eigen schuld van de ouders dus, niet van de kinderen. (Of misschien bedoelde je dat ook wel, maar lees ik het niet helemaal goed)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:19

russel schreef:

com-pleet me eens :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:58

Hannah_Menno schreef:
HEHE!
En DAT probeer ik dus als STEEDS duidelijk te maken! :roll: +:)+

Vanwaar de hoofdletters en de rollende ogen? Het was duidelijk wat je bedoelt, alleen zijn mensen het er niet mee eens - en die hebben daar ook duidelijke argumenten voor. Een draai om de oren is niet de beste oplossing - ook niet eerder in het proces. Er zijn vele alternatieven die beter werken en die toch niet betekenen dat dit gedrag van het kind wordt geaccepteerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:05

Alsof je onopgevoede kinderen heb/krijgt als je ze niet af en toe een mep verkoopt. :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:07

Citaat:
Vanwaar de hoofdletters en de rollende ogen? Het was duidelijk wat je bedoelt, alleen zijn mensen het er niet mee eens - en die hebben daar ook duidelijke argumenten voor. Een draai om de oren is niet de beste oplossing - ook niet eerder in het proces. Er zijn vele alternatieven die beter werken en die toch niet betekenen dat dit gedrag van het kind wordt geaccepteerd.

Wat jij wilt...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:17

Hannah_Menno schreef:
Citaat:

Wat jij wilt...

Hé, dat zegt mijn zoon van 10 ook, die begint nu te puberen, maar dat gaat nog even duren begrijp ik voor dat overgaat. :D ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:42

russel schreef:

Wat een onzin. Alsof je een kind niet kan corrigeren zonder te slaan. Er zijn meerdere manieren, hoor. ;)
Oh, en mijn paard geef ik ook nooit een rotschop. Nergens voor nodig. Hij en mijn dochter zijn prima opgevoed. Niet perfect, het zijn levende wezens, maar ze weten precies wat wel en niet mag. Al hoewel ik een kind niet wil vergelijken met een paard (en andersom ;) ).

Mijn kind gaat trouwens ook later naar bed dan gemiddeld. Trekt ze prima. Maar ik ken inderdaad ook kinderen die dat niet trekken en dan moet je daar als ouder ook goed naar luisteren. Gisteren was mijn vriendin uit Spanje hier. Daar gaan ze ook veel later naar bed dan in ons land en moeten ze om 9 uur gewoon naar school. Men heeft daar helemaal geen last van oververmoeide kinderen, ze zijn niet anders gewend. Dat geeft je toch te denken! De mijne kan er prima tegen om pas om half 9 te gaan slapen. Ze is het gewend en heeft normale slaaptijden op zich (is in het weekend ook niet om 6 uur wakker ofzo). ;)

Heb jij zelf kinderen? Wel eens verdiept in kinderpsychologie? Dan weet je dat een driftbui en/of peuterpubertijd eigenlijk heel normaal is. Het is heel belangrijk daar goed mee om te gaan als ouder, omdat het de basis is van het kind zijn gedrag en hoe het de buitenwereld ervaart. Juist door grenzen op te zoeken, leren kinderen. Goede, juiste begeleiding is daarbij noodzakelijk. Ga je hier de fout al in, nou, sterkte dan met de jaren die nog gaan komen. :D
(zie diverse Nanny programma's :P )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 01-09-09 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:43

ik heb de kinderbescherming op de stoep gehad een maand of wat terug.......... anonieme melding.

maar is met een sisser afgelopen, wel moest ik als ik onverhoopt lang weg zou blijven ivm werk een backup regelen.........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:46

Nou Kim, dat is wel heftig. Bij mij zijn ze van harte welkom. Zet ik de koffie wel klaar. :D
En ze mogen ook best kijken hoe ik mijn kind corrigeer zonder te lellen. Kan er dan ook best heftig aan toe gaan, hoor, want zij is een hittepetit, maar ikke ook. ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:52

En schreeuwen? Wat is daar jullie mening over? Ik werk als au pair bij een gezin, 2 kindjes van bijna 1 en bijna 2. Nu ben ik ziek en lig in bed, de moeder doet het dus even alleen. Vanaf dat ik ziek ben (zaterdag) schreeuwt ze zo ontzettend tegen de oudste. En ik ben wel wat gewend, want ik was een rotpuber en mijn vader is vrij streng maar soms zit ik echt rechtop in bed. En ik ben eigenlijk in staat het au pair bureau te mailen om te vertellen dat ik hier weg wil en dat ik het gewoon kindonvriendelijk vind. Het oudste jongetje is al de hele dag aan het huilen.

Om even aan te geven hoe hard het schreeuwen is: Ik slaap op zolder, 6 trappen op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:58

Tjezus, nou Lieveli, dat klinkt ook niet best ;( . Arme kindjes. Bijna 1 en bijna 2, dat is nog zo jong. En dan al zo schreeuwen. Dan ben je geen fijne ouder. Ik schreeuw ook wel eens, hoor, maar geloof me dat hoor je niet op die afstand die jij net aangeeft (6 trappen op). En ik vind het ook niet leuk als ik me even laat gaan, maar ook ik ben verre van perfect. :o
Mijn dochter is een stuk ouder en toen ze die leeftijd had van jouw au pair kindjes heb ik echt nog nooit geschreeuwd. :n

Beterschap trouwens :(:) !!! En sterkte daar, want het klinkt mij knap ongezond in de oren......
Geen wonder dat dat ene kindje de hele dag al huilt..... Jonge kinderen voelen sfeertjes heel goed aan. Die moeder houdt het gewoon zelf in stand......

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:22

Brrr Lieveli, van dit soort berichten draait mijn maag om,...

ik heb zo'n achterbuurvrouw.
die is altijd aan het schreeuwen tegen haar 3 kinderen.
Behalve als haar man thuis is, dan is ze poeslief tegen die kids.
Maar als hij er niet is, dan hoor ik regelmatig "Debiel!!!" en "Ku.ttekop!!"
Echt vreselijk.
Het is ook iedere dag huilen daar.
Heb mezelf voorgenomen dat wanneer mijn zoontje (van net 1) ooit 1x moet huilen vanwege haar gekrijs, dat ik er naartoe stap.
Daarnaast mag mijn kind daar ook nooit gaan spelen,.. brrr.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:25

Valina, als dat echt zo is, dan kun je toch een melding bij het AMK overwegen. Vooral dat ze het heel nadrukkelijk niet doet als haar man thuis is vind ik zorgelijk - dan zit er blijkbaar iets behoorlijk scheef.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:44

@ Valina, zo'n buurvrouw heb ik ook. alleen doet zij het dus ook als haar man thuis is. maarik denk dat ze niet helemaal beseft dat de huizen vrij gehorig zijn, want ze scheld die kinderen dus echt helemaal verrot, bij het absurde af. en als wij dan in de tuin buiten zijn en de kinderen gaan weg of zij gaat weg dan is het altijd heel schijnheilig van; ik hou van je Lisa/Nikki/Daisy. bleeeeeehg en dan zie je dr zo kijken van; hebben jullie me gehoord?
dat die oudste net geboren was ook, als babytje in de wieg likggen te huilen snachts, het eerst een uur laten doorjanken, dan stampend de trap af en het kind verrot schelden dat ze dr gvdme r*tkop moest houden en meer van dat soort dingen.
dat ik echt bij mezelf denk van dat zeg je toch niet tegen een baby?
die kinderen zijn nu allemala al rond de 10 jaar of iets ouder, maar ze kenden dat ze een jaar of 5 waren al meer scheldwoorden dan ik nu ken.

ik ben wel 1 keer heengelopen savonds omdat het weer raak was met het schelden, en heb toen gevraagd of het wat zachter kon, want ik zat met vrienden thuis en de keken toch wel erg raar van die scheldwoorden die door de muur heen kwamen.
maar verder heb ik nooit wat ondernomen. weet ook niet of ik op straat zomaar iemand zou aanspreken. denk dat het er net vanaf hangt hoelang het al gaande is en hoe hard het kind wordt aangepakt.
heb zelf vroeger ook wel eens midden in de supermakrt een slag voor me harses gehad omdat ik bleef zueren om iets wat ik niet mocht hebben. en krijsen daar en stennis maken alsof de wereld verging. terwijl ik alleen bv geen droppies mocht hebben.
dus het hangt denk ik echt een beetje van de situatie af.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:56

Ja weet je, het punt is, als ik gewoon aan het werk ben, valt het schreeuwen wel mee. Heel erg mee. En ze zegt heel vaak dat ze van de jongens houdt enz enz. Maar ze kan de zorg voor de mannetjes niet aan denk ik, en ik weet niet wat ik er mee moet. Moet ik nou morgen maar gewoon gaan werken ook al ben ik niet fit, of moet ik eerst uitzieken en die mannetjes in de steek laten?

Ik heb er echt hoofdpijn van.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:02

Ik ben het helemaal met Shadow0 eens. Als je een kind slaat of een tik op de billen geeft ofzo, leer je hem dus dat geweld in sommige situaties geoorloofd is en dat zal ik mijn kind niet aan willen leren :n
Stevig iemands arm pakken okee, maar slaan vind ik te ver gaan. Misschien makkelijk gezegd voor iemand die geen kinderen heeft (en ze voorlopig ook niet wil :+), maar ik weet bijna zeker dat ik er zo over blijf denken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:14

Jakkes Lieveli, dat lijkt me heel akelig. Toch zou ik zorgen eerst weer helemaal fit te zijn.

Volgens mij is slaan vrijwel altijd een uiting van onmacht. En volgens mij altijd onnodig. Soms is het wel begrijpelijk, maar je moet het eigenlijk gewoon niet willen, je kind slaan.
Mijn dochter is nu bijna zes. Ik moet toegeven dat ik haar heus wel eens hardhandig bij de bovenarm heb gepakt, maar geslagen, nee, nooit.
Net wat Twiggy zegt, als je even tot tien telt en er even weer bij stil staat dat je met een kind te maken hebt, die dus door bepaalde fases gaat waarbij bepaald gedrag zeer logisch is, dan kun je de dingen wel weer relativeren.
Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, dat ik zag dat een kind werd mishandeld. Ik zou ook niet weten wat ik dan zou doen, ik ben niet echt een held dan denk ik, denk niet dat ik de ouder er dan op aan zou spreken. Stel dat ik ernstig zou vermoeden dat in een bepaald gezin sprake zou zijn van mishandeling, dan zou ik het wel melden bij het meldpunt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:17

MarcoBorsato schreef:
Ja weet je, het punt is, als ik gewoon aan het werk ben, valt het schreeuwen wel mee. Heel erg mee. En ze zegt heel vaak dat ze van de jongens houdt enz enz. Maar ze kan de zorg voor de mannetjes niet aan denk ik, en ik weet niet wat ik er mee moet. Moet ik nou morgen maar gewoon gaan werken ook al ben ik niet fit, of moet ik eerst uitzieken en die mannetjes in de steek laten?

Ik heb er echt hoofdpijn van.

Kan me voorstellen dat je hier behoorlijk last van hebt, naast je ziekte nu. Je hebt natuurlijk ook een band met die kindjes, dus ik kan me wel een beetje voorstellen hoe heftig dit is. Maar als je ziek bent, ben je ziek......

Ik denk ook dat ze de zorg niet aan kan en was er maar een manier om haar te doen inzien dat ze professionele hulp moet gaan zoeken ofzo. Ik snap dat je niet staat te springen om haar te confronteren, hoor, en dat is ook niet jouw verantwoording, maar wat een moeilijke situatie. Arme kindjes...... Arme jij..... Zit je in het buitenland?

Overigens word ik ook heel verdrietig van die andere verhalen over moeders, die het blijkbaar niet trekken met hun kinderen..... Mijn hemel, ik kan mijn dochter ook wel eens achter het behang plakken en ik schreeuw ook wel eens, maar ik weet dondersgoed dat ik met een meisje van 4 te maken heb en dat alles wat je in je kind stopt (ook negatieve zaken) je keihard weer terug krijgt op een dag. En terecht. Kinderen zijn overgeleverd aan ouders. Niet een ouder is perfect en dat hoeft ook niet, maar je zou toch als ouder moeten aanvoelen wanneer iets uit de hand loopt en dan toch ergens aan de bel trekken...... Beter dat, hoe erg ook voor iemand, dan zo met je kinderen om blijven gaan.......