13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:07

Citaat:
Aan ervaring ontbreekt het Laura in ieder geval niet: ze is geboren op een boot in Nieuw Zeeland, tijdens een zeven jaar durende wereldreis die haar ouders maakten. Op haar zesde stak ze al Friese meren over, op haar elfde ging ze zes weken alleen op vakantie met haar boot. Onlangs zeilde ze solo naar Engeland. Tijdens haar reis zal Laura langere periodes alleen zijn, soms wekenlang. Maar met een satelliettelefoon kan ze altijd contact maken. Ook heeft haar vader beloofd haar op te zoeken.

vind dit maar sick hoor..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:07

Het hoeven niet persé tutjes te zijn die met haar omgaan en dergelijke. Tutjes vatte ik op als de gemiddelde puber die uitgaat, voor het eerst verkering krijgt, seksualiteit ontdekt en deelt etc.

Nickyu: ik vind jouw toon zó denigrerend dat ik niet eens op je opmerkingen in ga.

Karl: dat is waar, ik ben zelf alleen wel bang dat ze slechter zullen zijn voor haar, in die zin dat ze zoals ik al zei op bepaalde vlakken een voorsprong heeft op leeftijdsgenoten en op andere vlakken een achterstand. Ze zal zich lastiger kunnen identificeren met leeftijdsgenoten, omdat die heel andere ervaringen en interesses zullen hebben waarschijnlijk. Waardoor ze óf in een sociaal isolement terecht komt, óf met oudere mensen om zal gaan. En van oudere mensen leer je toch niet zo snel hoe je bvb met verwarring over je seksuele identiteit (bijvoorbeeld) om moet gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:09

LimaMambo schreef:
Citaat:
Volgens solozeiler Henk Bezemer zijn het niet zozeer de stormen die tijdens zo’n toch een gevaar kunnen vormen, maar is het een gebrek aan wind dat een zeiler kan opbreken. 'Als er wind staat, ligt de boot redelijk stabiel. Maar zonder wind ligt de boot de hele tijd heen en weer te slingeren. Daardoor slaap je gewoon niet. Nét als je in slaapt valt, klapt hij weer om. Je kunt nog zo ervaren zijn, als je drie dagen geen wind hebt gehad, zit je wel te janken. Ik ook. Ik ken een geval van een jongen die zo lang bleef dobberen voor een eiland, dat hij op het laatst zijn boot in brand stak - om gered te worden. Uiteindelijk kwam hij tot bezinning en heeft hij het vuur zelf weer gedoofd.’

Citaat:
Ervaren solozeilers, zoals Bezemer, twijfelen niet aan haar technische vaardigheden. 'Ik denk dat ze het technisch kan. Laura is een nuchter kind. Bovendien neemt ze de passaatroute; daar staat meestal wind. Techniek zal niet het grootste probleem zijn. Maar het gebeurt regelmatig dat solozeilers niet terugkeren. Daar hoor je niet veel over, maar er wordt niet veel over gepraat. Een boot komt gewoon niet meer aan. Een vriend van me heeft eens berekend hoe groot de kans was dat hij tegen een container aan zou varen. Dat was 1 op 7.5 miljoen. Alleen overkwam het hém vier keer. De laatste keer met dodelijke afloop.'

dat wil je je kind van 13 toch niet aandoen??

nee tuuuuuurlijk niet
maar allleen naar de grote stad om te shoppen met dinnetjes wel :Y)
of op voortgezet onderwijs ergens in een vreemde stad :+

de kans dat ze aangerand word , aangereden word , verslaafd raakt , van lichte zeden word
etc etc etc etc etc etc etc etc
is immers veeeeeeeel kleiner dan een zeecontainer tegen komen op zee :Y)

:z

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:09

Ach, ik was ook nooit "gemiddeld" en ben dat nog steeds niet... Ik kan er ook slecht tegen dat alles "gemiddeld" moet zijn tegenwoordig... Anders mag niet meer.

Verder vind ik nickyu, ondanks haar toon, hele goede punten brengen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:11

pharagirlke schreef:
Yinnar: ik zei niet dat winkelende 13 jarige tutjes waren, ik zei 13 jarige tutjes die elke zaterdag winkelen... Nogal een verschil, maar je maakt er van wat je wil maken. Je moet alleen niet verwachten dat ik er dan ook nuttig op reageer.

Weet je I couldn't care less!

Laat ze maar lekker emigreren naar Nieuw Zeeland.

Dit schreef iemand ergens over deze kwestie;
Mooi, dan gaat ze straks lekker naar Nieuw-Zeeland. Gaat zeilen, en komt door onervarenheid en kinderlijk inzicht om het leven. En dan gaan de ouders zeker ineens blèren dat de overheid niets voor ze doet. Tja, had je maar moeten luisteren. Een kind kan nog zo denken dat het 'volwassen' is, maar dat is het gewoon niet. En de natuur zal haar echt niet 'sparen'.`

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:12

Ik krijg het idee dat die persoon het de ouders en het kind gunt dat de kleine overlijd eerlijk gezegd... :\ Daar zou ik het, zelfs als ik er tegen was, onder geen enkele voorwaarde mee eens kunnen zijn.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:13

nickyu schreef:
nee tuuuuuurlijk niet

de kans dat ze aangerand word , aangereden word , verslaafd raakt , van lichte zeden word

oke.. ze komt aan in een haven.. en dan? dan moet ze der bootje in de gaten houden.. in een land waar 13 jarige meisjes niet veilig zijn.. hoe wil ze dat in vredensnaam doen?
op zee.. hoe wil ze EN de boot besturen, En leren voor school, EN slapen, EN voor eten zorgen..??

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:14

pharagirlke schreef:
Ik krijg het idee dat die persoon het de ouders en het kind gunt dat de kleine overlijd eerlijk gezegd... :\ Daar zou ik het, zelfs als ik er tegen was, onder geen enkele voorwaarde mee eens kunnen zijn.

het is maar hoe je het interpreteert...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:14

pharagirlke schreef:
Ach, ik was ook nooit "gemiddeld" en ben dat nog steeds niet... Ik kan er ook slecht tegen dat alles "gemiddeld" moet zijn tegenwoordig... Anders mag niet meer.

Anders mag wel, maar je hebt gemiddeld (bestaande uit verschillende "anders"soortige mensen ;)) en extreem. En van extreme omstandigheden waarin je opgroeit komen nou eenmaal heel vaak extreme persoonlijkheden waar je dan als maatschappij weer mee opgescheept zit.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:15

arian_wolf schreef:
pharagirlke schreef:

het is maar hoe je het interpreteert...

nou idd.. en er zit gewoon een vette kern van waarheid in.. golven die huizenhoog zijn.. als 13 jarige in een land waar ze het niet zo nauw nemen met regeltjes..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:15

pharagirlke schreef:

Nee, het is een worst case scenario...en dat moet je niet uitvlakken want al is ze praktisch op zee geboren. Het is een blijft een kind wat geestelijk nog in ontwikkeling is. En deze ontwikkeling kan ze niet ontplooien in der uppie op een bootje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:16

Nee, het is echt niet zo omdat ze een wereldreis gaat maken, dat ze meteen een stuk krapul word waar de maatschappij alleen maar aan moet betalen voor haar psychiatrische aandoeningen. := Ze zal altijd anders blijven en er een andere visie op na houden en het misschien ook wat moeilijker krijgen (waarschijnlijk) daardoor... Maar het hoeft niet perse helemaal verkeerd te gaan.

Arian_wolf: vandaar ook "ik krijg het idee dat......."

Lima: iets zegt me dat ze er niet in die mate alleen voor zal staan ;) Ik denk dat ze wel opgevangen zal worden enz.

Yinnar: als je rekening houd met worst case, dan ook met best case... En daar pak je een mooi gemiddelde van. Wat maakt dat het gevaarlijk is maar met de juiste begeleiding niet onmogelijk.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:18

pharagirlke schreef:
Dan zit de maatschappij met mij opgescheept want ondanks dat ik geen wereldreis ga maken over zee met 13 durf ik gerust te zeggen dat ik uit een extreme omstandigheid kom :j Zonder al te veel twijfel zelfs. Nee, het is echt niet zo omdat ze een wereldreis gaat maken, dat ze meteen een stuk krapul word waar de maatschappij alleen maar aan moet betalen voor haar psychiatrische aandoeningen. :=

Ik zeg niet dat jij de maatschappij belast omdát je uit extreme opvoedingsomstandigheden komt. De kans is alleen wel groter dát dat zo is. Kan je ontkennen, maar dan ontken je een hele berg wetenschappelijke onderzoeken :)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:19

pharagirlke schreef:
Yinnar: als je rekening houd met worst case, dan ook met best case... En daar pak je een mooi gemiddelde van. Wat maakt dat het gevaarlijk is maar met de juiste begeleiding niet onmogelijk.

Ik heb begrepen dat die begeleiding niet a la minute aanwezig kan zijn in geval van nood. En met een best case scenario hou je geen rekening in geval van een 13 jarige.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:20

Dat ontken ik niet, maar zoals ik al zei weeg ik beide tegen elkaar op en dan kom ik uit op een gemiddelde waarbij het an sich geen regelrechte ramp hoeft te zijn. Ze heeft duidelijk al veel op zee gezeten en niet enkel op het meertje om de hoek. Haar ouders zeilen dus ze zal heus wel de gevaren kennen en meegekregen hebben...

Yinnar: Waarom niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:21

Pharagirlke: met alle respect, maar ik heb toch meer vertrouwen in de wetenschap dan jouw ideeën. Als tig onderzoeken aangetoond hebben dat dit soort omstandigheden een groot risico op een afwijkende persoonlijkheid en dergelijke met zich meebrengen, waarom wil je dat dan niet gewoon aannemen??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:22

Waar zeg ik dat ik het ontken? Ik zeg zelfs letterlijk "Dat ontken ik NIET". Wel blijven lezen :j Ik ben alleen van mening dat het niet per definitie op een regelrechte ramp moet uitlopen als ik zie hoeveel mensen dergelijke dingen wél kunnen weerstaan. Zeker gezien de "verzachtende" omstandigheden die ik al aan gaf.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:23

pharagirlke schreef:
Dat ontken ik niet, maar zoals ik al zei weeg ik beide tegen elkaar op en dan kom ik uit op een gemiddelde waarbij het an sich geen regelrechte ramp hoeft te zijn.

In dat geval spreek je jezelf hier tegen en moet je duidelijker zijn in wat je nu precies vindt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:24

8-)
Citaat:
Nickyu: ik vind jouw toon zó denigrerend dat ik niet eens op je opmerkingen in ga

dan begrijp je vast hoe ik over die eerdere opmerking denk :Y)

vind het namelijk echt NERGENS op slaan

mijn zusje was en is nog zo'n tutje
schat van een meid :D mankeerd weinig an ;)
maar de echte wereld was een hele harde les voor iemand
die nageltjes mode stappen uiterlijk etc etc altijd t belangrijkste vond

zoals eerder gezegd "ieder het zijne :Y)

maar de kortzichtigheid dat iemand dat dus "nodig"??? heeft
is te absurd voor woorden

de ene tiener ontdekt sexualiteit met een ander (want daar hebben we het dan over)
heel jong de ander wacht liever of is met andere zaken bezig

en dat "of is met andere zaken bezig"teld ook voor shoppen
disco etc etc

de ENIGE reden dat ik op die leeftijd een disco van binnen had gezien
was omdat ik achter de bar ging werken zodat ik weer extra geld had voor rijlessen

tja .. nee officieel mocht het vast niet .. had ik (en mijn baas ) ff weinig boodschap an

kom op zeg , iedereen is anders
deze meid is op het water geboren

zoals een kennis van mij bijna op de crossmotor en dus heel jong al tussen de heren
in een voor haar gewicht te zware klasse (tja regeltjes regeltjes ) ging starten
bij de dames was ze al jaar na jaar de nr 1 was geen lol aan

en zo zijn er ook jonge meiden die geboren zijn tussen de paarden

of een ouder hebben als klimmer

maar zolang de ouder erbij is mogen erg gekke(lees niet gangbare) dingen

in haar geboorte land gaan de jongens op die leeftijd op walkabout
en vaak nog steeds (en nee niet altijd en niet iedereen )
in andere landen zijn ze op die leeftijd al getrouwd
of zijn ze reeds kind soldaat

in ONZE ogen niet normaal
en ben het zeker niet met alle landen een shoe ze met hun
kinderen omgaan

maar deze ouders kennen de zee met haar kuren
en kennen hun dochter
en probeerden het netjes volgens de regels te doen

andere soms nog babys mogen zonder problemen mee op wereld (zee) reis
en de wereld school volgen
en nee geloof me niet iedere ouder zit op niveau vh kind
en kan hun kind bij huiswerk helpen
gelukkig heeft de wereldschool daar geanticipeerd

alles moet maar volgens het gemiddelde tegenwioordig
stel je voor zeg dat er een kind niet gemiddeld is
dan moet het minstens in een ander hokje geplaatst worden

indivudialisme kennen we nog maar amper

de een gaat liever met dinnetjes shoppen en naar de disco
de ander liever een zeereis maken :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:25

Heino schreef:
pharagirlke schreef:
Dat ontken ik niet, maar zoals ik al zei weeg ik beide tegen elkaar op en dan kom ik uit op een gemiddelde waarbij het an sich geen regelrechte ramp hoeft te zijn.

In dat geval spreek je jezelf hier tegen en moet je duidelijker zijn in wat je nu precies vindt.

Neen jij moet beter lezen. Ik ben nl meer dan duidelijk genoeg. Gezien de verzachtende omstandigheden die ik op noem hoeft het geen regelrechte ramp te worden. Dat betekent niet dat ik zeg dat het geen regelrechte ramp word, enkel dat dat niet hoeft.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:27

Omdat het een jong kind is die niet weet waar ze aan begint. Ja, haar ouders wel maar een 13 jarige gaat alleen af op de verhalen van de ouders. Een jong kind hoort gewoon lekker der school af te maken lekker te tutten met vriendinnen en erop uit te trekken als de tijd rijp is.

Ik hoor net van iemand die in Nieuw Zeeland woonde dat er daar ook leerplicht geldt. Nu vraag ik me af wat ze er dan mee wil bereiken.. :?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:28

Pharagirlke: ik heb geen zin in taalspelletjes en vage zinnen, dus wat mij betreft zijn we uitgepraat ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:29

LimaMambo schreef:
nickyu schreef:
nee tuuuuuurlijk niet

oke.. ze komt aan in een haven.. en dan? dan moet ze der bootje in de gaten houden.. in een land waar 13 jarige meisjes niet veilig zijn.. hoe wil ze dat in vredensnaam doen?
op zee.. hoe wil ze EN de boot besturen, En leren voor school, EN slapen, EN voor eten zorgen..??

jij hebt heel erg duidelijk absoluut geen ervaring met solo zeilen
en waarschijnlijk ook niet met zeezeilen
en het stukje dat ze volgboot heeft en de oversteek met nog 80 andere maakt gemist ..

dames/heren als mijn toont verkeerd overjkomt
bij voorbaat dan mijn excuses
ja kan mij bij sommige opmerkingen erg klwaadmaken
maarrr heb zeer zware dislectie en vind het heel erg moeilijk om gevoelens op papier
te zetten (prik der maar een afwijkend naampje aan 8-) iets kort uitleggen kan ik ook al niet :o )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:29

En de hoeveelheid dat ze mee gezeilt is telt niet?

Een jong kind hoort niet lekker te tutten met vriendinnen, dat is wat de maatschappij ons opdringt. En dan durven wij te zeggen dat we individualistisch ingesteld zijn... :n

Heino: geen probleem hoor, ik houd niet van discussies met mensen die liever bijten dan degelijk te lezen. Voelt altijd ontzettend nutteloos voor me dus.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:31

nickyu schreef:
8-)
Citaat:
Nickyu: ik vind jouw toon zó denigrerend dat ik niet eens op je opmerkingen in ga

dan begrijp je vast hoe ik over die eerdere opmerking denk :Y)

vind het namelijk echt NERGENS op slaan

mijn zusje was en is nog zo'n tutje
schat van een meid :D mankeerd weinig an ;)
maar de echte wereld was een hele harde les voor iemand
die nageltjes mode stappen uiterlijk etc etc altijd t belangrijkste vond

zoals eerder gezegd "ieder het zijne :Y)

maar de kortzichtigheid dat iemand dat dus "nodig"??? heeft
is te absurd voor woorden

de ene tiener ontdekt sexualiteit met een ander (want daar hebben we het dan over)
heel jong de ander wacht liever of is met andere zaken bezig

en dat "of is met andere zaken bezig"teld ook voor shoppen
disco etc etc

de ENIGE reden dat ik op die leeftijd een disco van binnen had gezien
was omdat ik achter de bar ging werken zodat ik weer extra geld had voor rijlessen

tja .. nee officieel mocht het vast niet .. had ik (en mijn baas ) ff weinig boodschap an

kom op zeg , iedereen is anders
deze meid is op het water geboren

zoals een kennis van mij bijna op de crossmotor en dus heel jong al tussen de heren
in een voor haar gewicht te zware klasse (tja regeltjes regeltjes ) ging starten
bij de dames was ze al jaar na jaar de nr 1 was geen lol aan

en zo zijn er ook jonge meiden die geboren zijn tussen de paarden

of een ouder hebben als klimmer

maar zolang de ouder erbij is mogen erg gekke(lees niet gangbare) dingen

in haar geboorte land gaan de jongens op die leeftijd op walkabout
en vaak nog steeds (en nee niet altijd en niet iedereen )
in andere landen zijn ze op die leeftijd al getrouwd
of zijn ze reeds kind soldaat

in ONZE ogen niet normaal
en ben het zeker niet met alle landen een shoe ze met hun
kinderen omgaan

maar deze ouders kennen de zee met haar kuren
en kennen hun dochter
en probeerden het netjes volgens de regels te doen

andere soms nog babys mogen zonder problemen mee op wereld (zee) reis
en de wereld school volgen
en nee geloof me niet iedere ouder zit op niveau vh kind
en kan hun kind bij huiswerk helpen
gelukkig heeft de wereldschool daar geanticipeerd

alles moet maar volgens het gemiddelde tegenwioordig
stel je voor zeg dat er een kind niet gemiddeld is
dan moet het minstens in een ander hokje geplaatst worden

indivudialisme kennen we nog maar amper

de een gaat liever met dinnetjes shoppen en naar de disco
de ander liever een zeereis maken :Y)

Ik denk toch dat je wat verder moet kijken/denken. Een zeereis maken heeft een andere invloed op je leven dan met je dinnetjes naar de disco....! en het brengt andere gevaren met zich mee.