Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:53

Een update.

nu.nl schreef:
AMSTERDAM - Het bestuur van de Islamitische basisschool As Siddieq in Amsterdam is de afspraken met de inspectie van het onderwijs op het gebied van burgerschap en sociale integratie niet nagekomen.

Dat stelt staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs). Ze gaat de school daarom financieel korten, zo liet ze donderdag weten.

De school had beloofd voorrang te geven aan 'openheid naar de samenleving' en 'basiswaarden van de democratische rechtsstaat' en heeft dit niet gedaan, moppert de bewindsvrouw.

De bekostiging van As Siddieq wordt gedeeltelijk opgeschort tot 1 maart 2010. Tussentijds controleert de inspectie of er verbetering is. Is die er niet, dan wordt de sanctie strenger. Voldoet de school op 1 maart nog steeds niet aan de wet, dan is de korting definitief.

Vertrouwen
De Amsterdamse onderwijswethouder Lodewijk Asscher had donderdag al het vertrouwen opgezegd in het bestuur van de islamitische basisschool As Siddieq. Volgens de wethouder brengt het schoolbestuur de ontwikkeling van kinderen in gevaar, onder meer door de integratie van leerlingen te belemmeren.

De gemeente zet subsidies aan de school stop en verzocht staatssecretaris Sharon Dijksma verdere maatregelen tegen de school te nemen.

Zorgen
''We zijn er klaar mee'', aldus Asscher. ''We hebben in het gesprek met het bestuur onze zorgen over de zorg voor kinderen, de onderwijskwaliteit en hun visie op goed burgerschap geuit. Maar in plaats van het gesprek met ons aan te gaan, geeft het bestuur de media de schuld, die een verkeerd beeld van de school zouden schetsen. Goed onderwijs is niet onderhandelbaar.''

As Siddieq heeft vestigingen in de stadsdelen De Baarsjes, Noord en Zeeburg.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:32

_Ella_ schreef:
nobel1 schreef:
Het gaat mij er niet om of mensen pro of anti abortus zijn, naar mijn mening moet iedereen de keuzevrijheid hebben om zelf te beslissen wat ze doen in een geval als deze en daar heeft de politiek an sich niks mee te maken.
Waar het mij omgaat is dat een gelovige partij als reden zal geven dat dat indruist tegen hun geloof en dat is voor mij als niet-gelovige geen goed onderbouwde reden.

Ik vind niet dat iedereen over elk onderwerp keuzevrijheid moet hebben. Mensen kiezen, als ze keuze hebben toch over het algemeen voor zichzelf. Wie komt op voor degenen die dat niet kunnen? De derde partij in een geval als abortus wordt niets gevraagd... Maar goed dat is een andere discussie.

Dat ben ik niet met je eens.
Ik vind dat mensen over hun eigen leven mogen beslissen.
Als zij kiezen voor een abortus met wat voor reden dan ook is dat hun goed recht en de derde partij kan je inderdaad niks vragen omdat het nog maar een klompje cellen is, maar dat is inderdaad een hele andere discussie... ;)

En om weer even on-topic te gaan; heel goed! korten die hap!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:52

nobel1 schreef:
Brainless schreef:
@Nobel1, dan stem je toch op een partij zonder geloofsbasis?

Doe ik ook en altijd al gedaan :j

Da's mooi, fijn dat jij een partij heb gevonden die bij jouw levensvisie past! Ik snap ook nog dat jij op geen enkele manier op een partij zou willen stemmen die wel een religieuze achtergrond heeft, want dat past niet bij jou. Maar ik snap niet waarom anderen, die zich wel in zo'n partij kunnen vinden er niet op mogen stemmen, omdat zulke partijen volgens jou niet zouden mogen bestaan.

Da's toch wat (indirecte) democtratie betekent; dat iedereen kan stemmen op een persoon of partij die zijn denkbeelden het beste verwoord.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:22

Ik ben tegen dat soort partijen omdat ze tornen aan zaken waar jarenlang voor gevochten is.
Denk aan iets bijzonder belangrijks als zelfbeschikkingsrecht.
De CU zou dat het liefste afschaffen.
In een moderne maatschappij waar de mensen mondiger zijn dan pak em beet 60 jaar geleden kan je niet dit soort dingen willen, ook al druist het in tegen jouw geloof.

Een land moet geregeerd worden met wijsheid en niet met door de bijbel opgelegde regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:30

Zo, laten ze maar sluiten die handel.
Wel een grote mond naar de nederlanders en hoe onbeschoft die wel niet allemaal naar de moslims zouden zijn, maar zo te horen, zijn ze zelf niet veel beter zij het subtieler.
Ik snap ook niet waarom die kinderen niet naar een reguliere school kunnen, naar mijn inzien bevorderd dat juist de integratie, ze maken van zichzelf een buitenstaande groep en dat leren ze de kinderen zelf al van jongs af aan. Maar ze willen niet als buitenstaande groep behandeld worden.
Als het hier niet bevalt, dan gaat men toch fijn terug? :wave:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:32

@ Nobel1
Als iedereen er zo over dacht waren er geen partijen meer op basis van het geloof.
Dat er partijen zijn die het wel goed doen zegt genoeg.
Dat heet democratie.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:38

Ik weet dat er gelovige partijen zijn en dat mensen er op stemmen en dat het een democratie is, Brainless.
Ik ben alleen van mening dat gelovige partijen niet nodig zijn omdat een land regeren niks met geloof te maken heeft.

Andere landen hebben geen partijen die vanuit het geloof regeren en die redden het ook prima.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:40

nobel1 schreef:
Ik ben tegen dat soort partijen omdat ze tornen aan zaken waar jarenlang voor gevochten is.
Denk aan iets bijzonder belangrijks als zelfbeschikkingsrecht.
De CU zou dat het liefste afschaffen.
In een moderne maatschappij waar de mensen mondiger zijn dan pak em beet 60 jaar geleden kan je niet dit soort dingen willen, ook al druist het in tegen jouw geloof.

Een land moet geregeerd worden met wijsheid en niet met door de bijbel opgelegde regels.

Oh ik moest even googlen wat je bedoelde. Maar ik kom er net achter dat ik dus ook tegen 'zelfbeschikkingsrecht' ben ;)
Citaat:
Ik vind niet dat iedereen over elk onderwerp keuzevrijheid moet hebben. Mensen kiezen, als ze keuze hebben toch over het algemeen voor zichzelf. Wie komt op voor degenen die dat niet kunnen?

Maar volgens jou heb ik dus, omdat ik het op dit punt niet met jou eens ben, geen recht op een stem of politieke partij?

Ik zal niet beweren dat mijn levensvisie niet onder invloed staat van mijn geloof. Maar ook buiten dat, kan ik mijn standpunten ook onderbouwen zonder mijn geloof te noemen. Laat ik het zo zeggen, mijn geloof en ik zijn het vaak eens. Wat ik vind, vind ik niet alleen 'omdat de bijbel het zegt'.

Edit: ter verduidelijking: Mijn standpunt komt voort uit mijn wijsheid. Niet uit opgelegde regels...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:46

jij mag van mij stemmen wat je wil hoor, ;) .

Maar wat is dan jouw reden om iemand die ondraaglijk lijdt en geen enkele kans op genezen niet de keuze te geven om euthanasie te laten plegen (stukje zelfbeschikkingsrecht) zonder jouw geloof erbij te halen?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:57

nobel1 schreef:
jij mag van mij stemmen wat je wil hoor, ;) .

Maar wat is dan jouw reden om iemand die ondraaglijk lijdt en geen enkele kans op genezen niet de keuze te geven om euthanasie te laten plegen (stukje zelfbeschikkingsrecht) zonder jouw geloof erbij te halen?

Maar mijn partij zou eigenlijk niet mogen bestaan. :?
Over dat laatste stuur ik je vanmiddag nog even een pb, heb niet heel veel zin in een discussie over mijn persoonlijke standpunten over euthanasie, en is denk ik ook niet zo on topic. Maar ik ga eerst eten.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:04

Ze bestaan nou eenmaal dus daar kan ik niks aan veranderen.
Mijn mening is gewoon dat een gelovige partij niks toevoegt aan het regeren van een land ;).

sporter

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:10

Een gelovige partij heeft toch ook bepaalde standpunten net als ongelovige partijen. Je stemt op een partij omdat wat jij denkt overeenkomt met de punten van een politieke partij. Of deze partij nu deze standpunten kiest van wege hun geloof of vanwege het feit dat ze bijvoorbeeld graag ergens tegen aanschoppen dat doet dan toch niet terzake?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:45

Ik denk dat elke partij die voldoende stemmen heeft uit de bevolking om zetels in de kamer te hebben, iets toe te voegen heeft aan het regeren van het land.
Dat is toch waar het om gaat in de politiek, het vertegenwoordigen van de mening van het volk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:52

Ik vind dat geloof niet een hoofdrol moet spelen in de politiek. Daarmee wil ik niet zeggen dat christelijke partijen niet mogen deelnemen, maar het geloof moet ondergeschikt zijn aan het hoofddoel en dat is regeren.
De meeste oorlogen worden gevoerd door verschil in geloof en daarom vind ik dat leiders van een land het geloof niet als een hoofddoel moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 09:54

Anoeska schreef:
Ik denk dat elke partij die voldoende stemmen heeft uit de bevolking om zetels in de kamer te hebben, iets toe te voegen heeft aan het regeren van het land.
Dat is toch waar het om gaat in de politiek, het vertegenwoordigen van de mening van het volk.

Als puntje bij paaltje komt, is de verkiezingscampagne een grote reclamestunt, vol met loze beloften. Men stemt dan op zo'n partij en uiteindelijk kan een partij er niets van waar maken of houdt er toch ineens een andere mening op na. Denk eens aan de kosten van de kinderopvang. Men drukt hun eigen zin door, dus in hoeverre ze de mening van het volk vertegenwoordigen vind ik nog te bezien, niet veel denk ik.