Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:54

upperlady schreef:
Ok wat ik nu dus lees (niet aanvallent bedoelt) is dat we dieren maar moeten gaan muteren en naar onze hand moeten zetten puur voor ons? Dit vind ik persoonlijk tog ook vrij egoistish. Een kip hoort zowel haantjes als hennetjes te kijgen en een koe hoort alleen na een veulen melk te geven. Dit is door moeder natuur zo geregeld en dat is echt niet voor niks!

Haha, apart dat koeien tegenwoordig veulens krijgen :+ :')

Nou, bij krokodilachtigen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur in een vroeg stadium van de ontwikkeling van het embryo. Als iets dergelijks ook bij kippen wordt ontdekt, dan is er helemaal geen sprake van mutaties ;)
En alleen maar fijn voor die dieren, er hoeven dan veel minder eieren te worden uitgebroed, er hoeven geen haan-kuikentjes meer te worden geslacht omdat ze onnodig zijn.

Het is helemaal niet de bedoeling van moeder natuur dat wij mensen alle dieren in kleine hokjes opsluiten, en al helemaal niet dat mensen koeienmelk drinken. Dus als je het zo bekijkt, moeten we eigenlijk gewoon alle koeien los laten, geen melk meer drinken, geen dieren meer fokken, en alle natuur hun gang laten gaan.
Ik zou dat trouwens helemaal niet erg vinden :D als er de ruimte voor zou zijn

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:28

WWisecracker schreef:
Hebben jullie er ook wel eens over nagedacht (ik heb er over gelezen) dat veel vlees vervangende producten gemaakt worden van soya, wat weer geproduceerd wordt door slaven en dat die soya verkeerd/ niet milieu vriendelijk verbouwd wordt?
(weet hier niet het fijne van, maar eet ook bijna geen soya producten).

Dat verschilt per soya-plantage. Voor de soya van het merk Alpro wordt bijvoorbeeld geen regenwoud gekapt. Soya plantages aangesloten bij Fair Trade/Max Havelaar geeft kleine boeren een premie op de soya, waardoor de handel veel eerlijker is dan bij de massaproductie/Free Trade.

Fiffill schreef:
Nee als ze zelfs in normale vruchtenyoghurt gelatine stoppen... :roll: Je zal maar veganistisch zijn.

Overigens ken ik wel mensen die veganistisch zijn. Maar als je ziet wat die eten (of laten we het zo zeggen, allemaal niet kunnen eten/gebruiken) daar schrik je toch wel even van hoor...

Ik ben een tijdje veganist geweest, en je wordt inderdaad erg beperkt in je voedselkeuze. Vooral hier waar ik woon, is weinig tot niets aan vegan voedsel te krijgen. Ik heb twee natuur winkels in de buurt, en daar houd het mee op. Veel keus is er dus inderdaad niet. Toch let ik ook nu nog heel erg op de ingrediënten van voedsel (en dranken) dat ik koop. Gelatine laat ik ook staan. Dan maar geen drop/winegums/vruchtenyoghurt/etc. De natuurdrop is ook heerlijk. :Y)

JaneJansen schreef:
Over die soja uit het regenwoud, die wordt voornamelijk verbouwd voor veevoer!

Vaak wel. En dat veevoer wordt gegeten door de koeien/varkens/kippen die vleeseters vervolgens weer op hun bord krijgen.
En dan de veganisten de schuld geven van het kappen van de regenwouden voor soya... :n (hierbij heb ik het heus niet over jullie, maar véél mensen zien het op deze manier > soya voor regenwouden, wie eet soya? Juist > veganisten). Bullshit dus.

MysticTinker schreef:
Het is helemaal niet de bedoeling van moeder natuur dat wij mensen alle dieren in kleine hokjes opsluiten, en al helemaal niet dat mensen koeienmelk drinken. Dus als je het zo bekijkt, moeten we eigenlijk gewoon alle koeien los laten, geen melk meer drinken, geen dieren meer fokken, en alle natuur hun gang laten gaan.

Dikgedrukt: inderdaad, daar begint het mee. Stop de massaproductie, stop het fokken. Alle koeien/varkens/kippen/proefdieren los laten zullen ze waarschijnlijk niet overleven (al denkt de ALF daar weer anders over). Maar daarmee bedoel ik niet dat ik ertegen ben de natuur zijn gang te laten gaan. Ik ben absoluut vóór zo veel mogelijk vrijheid voor dieren. Paarden op stal? Nope. :n Paarden/koeien/kippen/varkens horen allemaal buiten te staan, op een stuk land met beschutting en soortgenoten. Dat geldt voor ieder dier.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:20

Dieren loslaten leid tot fauna vervalsing. Dan krijg je straks het konijnen in australie effect. Dat is ook niet al te best.

Ik ben voor klein schalig fokken (zo doen we het hier zelf ook en geen beest heeft een slecht leven) en het minder verspillen van vleesafval.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:21

Als ze alle koeien/varkens/kippen in Nederland loslaten dan staat er wss binnen no time een file van vee. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 14:57

Fiffill schreef:
Als ze alle koeien/varkens/kippen in Nederland loslaten dan staat er wss binnen no time een file van vee. :+

...er zijn ongeveer een veel varkens (in schuren) als mensen in NL.

NL is een grootproducent bioindustrie.

hc

Anoniem

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:13

Ik ben ook vegatarisch,
Omdat ik het zielig vind om dieren te eten.
Dit klinkt misschien heel kinderlijk,
maar ik weiger het gewoon.
Ik bedoel, waren zouden we dieren eten als we ook zonder kunnen ?
Ik vind het veel fijner voor de dieren dat ze lekker in de weide lopen.
En kunnen genieten van hun leventje. :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:25

iloonaa__ schreef:
(btw vlees is wel goed voor een mens, er zitten de goede ijzers in wat groente niet heeft )

Vleesvervanger??

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:29

upperlady schreef:
Ok wat ik nu dus lees (niet aanvallent bedoelt) is dat we dieren maar moeten gaan muteren en naar onze hand moeten zetten puur voor ons? Dit vind ik persoonlijk tog ook vrij egoistish. Een kip hoort zowel haantjes als hennetjes te kijgen en een koe hoort alleen na een veulen melk te geven. Dit is door moeder natuur zo geregeld en dat is echt niet voor niks!

Het is niet egoïstisch om ze af te slachten en dan op te eten?? Ik snap je post niet goed... dit laboratoria vlees smaakt hetzelfde als vlees, omdat het dezelfde cellen bevat als die in een levend dier. Alleen zijn dit alleen cellen, geen levende dieren. Hoezo egoïstisch dan? De dieren merken hier niks van want zij staan er buiten :P
Alleen in het begin moeten er natuurlijk wat ''vleescellen'' gepakt worden, ik weet niet hoe dit gedaan wordt. Maar dat zal echt niet heel dier-onvriendelijk zijn, aangezien dit laboratoria vlees gemaakt wordt zodat dieren niet meer lijden. EN NATUURLIJK, omdat het gezonder is.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:39

Ik ben niet vegetarisch omdat ik een stukje vlees/kip soms wel lekker vindt.
Echter, als ik zelf kook, en wat helaas bijna elke dag gebeurt, vind ik de vlees niet lekker. Dit ligt niet aan mijn kookkunsten :P Maar omdat ik het vlees dan rauw heb gezien :P
Ik ben moeilijk met het eten van vlees, maar ik eet het wel omdat ik dat nou eenmaal altijd heb gedaan.

Heb wel een tijd gezegd dat ik geen vlees meer wou, maar in het pleeggezin wouden ze er niks over weten. En je moest eten wat de potschaft haha.

Laatst was ik met een meneer aan het praten die vegetariër is, en voelde me daarbij wel een beetje ongemakkelijk.. :P

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:04

Jenkins schreef:
Ik ben niet vegetarisch omdat ik een stukje vlees/kip soms wel lekker vindt.
Echter, als ik zelf kook, en wat helaas bijna elke dag gebeurt, vind ik de vlees niet lekker. Dit ligt niet aan mijn kookkunsten :P Maar omdat ik het vlees dan rauw heb gezien :P
Ik ben moeilijk met het eten van vlees, maar ik eet het wel omdat ik dat nou eenmaal altijd heb gedaan.

Heb wel een tijd gezegd dat ik geen vlees meer wou, maar in het pleeggezin wouden ze er niks over weten. En je moest eten wat de potschaft haha.

Laatst was ik met een meneer aan het praten die vegetariër is, en voelde me daarbij wel een beetje ongemakkelijk.. :P

Als je het moeilijk vindt om te eten, kun je er toch mee stoppen? Ooit moet er een verandering komen O:)

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:11

Oeps........ :o

Maar ik ben het hier wel mee eens. denk ik.....Vind het best een moeilijk onderwerp...

MysticTinker schreef:
upperlady schreef:

Haha, apart dat koeien tegenwoordig veulens krijgen :+ :')

Nou, bij krokodilachtigen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur in een vroeg stadium van de ontwikkeling van het embryo. Als iets dergelijks ook bij kippen wordt ontdekt, dan is er helemaal geen sprake van mutaties ;)
En alleen maar fijn voor die dieren, er hoeven dan veel minder eieren te worden uitgebroed, er hoeven geen haan-kuikentjes meer te worden geslacht omdat ze onnodig zijn.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:23

Zou ik ook niet erg vinden! Al zijn er genoeg zieke mensen die het dan zouden verpesten door op deze loslopende dieren te gaan jagen of te gaan martelen ofzo. Een jongen uit mijn klas heeft een hele rare hobby: lijm over mieren heen gooien zodat ze niet weg kunnen, en dan aansteken...

Dan ben je toch ziek of heb ik dat?! :? _-:(

Ik kan dat echt niet begrijpen hoor... dan ben je gewoon op hele jonge leeftijd al een TBS-klantje als je het mij vraagt.. van mij mogen ze hem opsluiten. Ben gewoon bang voor die gek! :r

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:32

Ik ben vegetariër geworden, omdat ik het verschrikkelijk vind hoe respectloos sommige dieren worden behandeld. Er wordt alleen maar aan geld gedacht, en niet aan de gezondheid en huisvesting van de dieren... verder weet je niet wat je eet. Ze spuiten van alles in die dieren om ze maar vlug vet te mesten. En dat komt ook in het vlees. Heb ooit gehoord dat ernstige groeispurt van kinderen ook veroorzaakt wordt door hormonen uit vlees. En dat kinderen met ADHD drukker worden van hormonen uit vlees %) Ik vind ook het idee al verschrikkelijk, je hebt wel met een dood dier te maken %)

Sommige mensen kunnen soms van die lage opmerkingen maken van; "Dat varken is toch al dood" of " wat maakt het uit, als jij het niet op eet, dan eet de buurman het wel op." Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf :Y) Het geeft mij ook een goed gevoel dat ik wel een hart heb voor dieren, en dat ik er wat voor doe. Oja, als ik echt vlees zou moeten eten, ga ik gegarandeerd over mijn nek. Ik ga al over mijn nek als ik het zie... :r

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:41

Evanescence8 schreef:
Ik ben vegetariër geworden, omdat ik het verschrikkelijk vind hoe respectloos sommige dieren worden behandeld. Er wordt alleen maar aan geld gedacht, en niet aan de gezondheid en huisvesting van de dieren... verder weet je niet wat je eet. Ze spuiten van alles in die dieren om ze maar vlug vet te mesten. En dat komt ook in het vlees. Heb ooit gehoord dat ernstige groeispurt van kinderen ook veroorzaakt wordt door hormonen uit vlees. En dat kinderen met ADHD drukker worden van hormonen uit vlees %) Ik vind ook het idee al verschrikkelijk, je hebt wel met een dood dier te maken %)

Sommige mensen kunnen soms van die lage opmerkingen maken van; "Dat varken is toch al dood" of " wat maakt het uit, als jij het niet op eet, dan eet de buurman het wel op." Maar verbeter de wereld en begin bij jezelf :Y) Het geeft mij ook een goed gevoel dat ik wel een hart heb voor dieren, en dat ik er wat voor doe. Oja, als ik echt vlees zou moeten eten, ga ik gegarandeerd over mijn nek. Ik ga al over mijn nek als ik het zie... :r

+:)+
Ik kan daar ook slecht tegen hoor, dat soort opmerkingen. Wat kan mij het schelen dat mijn buurman het dan naar binnen werkt, die moet zelf maar weten of hij zich graag volpropt met vermoorde dieren die zijn vetgemest met gif, ik doe het niet voor hem.
Geld voor alles inderdaad. Gatverdamme. :n

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:35

je moet het echt voor jezelf(en de dieren)doen natuurlijk en je hebt niks met je buurman of wie ook te maken.

wat me opvalt aan veel mensen in mijn omgeving die dode dieren zo verschrikkelijk vinden en er van over hun nek zeggen te gaan(tuurlijk dat kan,begrijp me niet verkeerd),is dat ze wel leren producten gebruiken.
komt toch ook van een dood dier vandaan?ga je dan ook over je nek als je op een leren rijzadel zit of leren schoenen draagt?

begrijp me niet verkeerd,ik gun iedereen zn standpunt en heb er ook wel respect voor,maar sommige dingen vind ik erg dubbel

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:06

Daar heb je helemaal gelijk in,
maar ik persoonlijk vind het al heel mooi als je geen vlees eet.
Geen enkele producten van dieren is natuurlijk nog mooier, maar hoe ver moet je dan gaan?
Er worden voor heel veel producten dieren gebruikt... Wat er al allemaal niet van leer is gemaakt! Dus het is nog best wel moeilijk om geen enkele producten meer te gebruiken waarvoor dieren gebruikt zijn denk ik ... jammer genoeg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:13

iloonaa__ schreef:
(btw vlees is wel goed voor een mens, er zitten de goede ijzers in wat groente niet heeft )

Goede ijzers... het enige in vlees wat niet in andere producten zit, is vitamine B12. En dat kan alleen in de maag opgenomen worden, niet in de darmen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:18

En volgens mij maakt je lichaam zelf ook B12 aan, als ik het goed heb? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:23

Nope. Komt alleen voor in dierlijke producten. Dus je hoeft niet perse vlees te eten om het binnen te krijgen, melk, yoghurt e.d volstaat ook.

http://www.vitamine-info.nl/vitamine_b12 , meer info over B12.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:26

Komt het alleen voor in dierlijke producten? Oei... dan is dat lastig voor veganisten! Het is wel echt nodig geloof ik, ons mam heeft hier een tekort aan en dat ging laatst flink mis... Haar linkerbeen is een paar dagen ''verlamt'' geweest, met op sommige plaatsen tintelingen. Die tintelingen hebben er 2 weken gezeten, dit kwam door te weinig B12. Nu ze daar pillen voor slikt, gaat het weer beter en heeft ze er nog maar af en toe last van.

Dan is het wel nodig om dierlijke producten te eten, neem ik toch aan? Je zult deze B12 toch op een bepaalde manier binnen moeten krijgen lijkt me. Van de andere kant, volgens mij is dit niet bij elke veganist gebeurt :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:31

Als je de link even leest, staat daar precies wat je nu vraagt :)

Het is inderdaad noodzakelijk B12 binnen te krijgen, maar een tekort merk je pas na een lange tijd. De B12 in de pillen zijn ook geextraheerd uit dierlijke producten. Dus in zekere zin heeft de mens dierlijke producten nodig, maar het is beter dat dit geen vlees is, maar melk e.d.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:49

Er zijn inderdaad pillen die B12 bevatten. Ik slik ze ook (deze; http://www.vega-life.nl/webshop/product ... ts_id=1125 ), zelfs nu ik wel weer iets van kaas (op pizza en in pasta) eet en melk(bestanddelen) binnen krijg (door koekjes/chocola/etc). Ik heb ook een zeer korte periode Omega Mixtura genomen (zie; http://www.vega-life.nl/webshop/product ... cts_id=159 ) maar dat was zo vies dat ik ermee gestopt ben. :') Toch mijzelf over het leed heen zetten en dat spul weer nemen, want het schijnt toch best goed te zijn.

Over leer gesproken; dat is een moeilijk punt voor mij. Ik weet dat ik het liever niet wil, en toch heb ik leren tuig voor mijn paarden en een leren jack. Ik heb voor mijzelf besloten (in de tijd dat ik mijn jack kocht, was ik veel minder op de hoogte van de praktijken) dat ik vanaf dat moment geen nieuw leer meer zal kopen. Het leer dat ik al heb, blijf ik wel gebruiken. :\ Het is heel krom, maar hiermee kan ik mijzelf toch een beetje geruststellen. :o

Ik gebruik dus absoluut geen bont.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:58

Het leer dat je al gekocht hebt, moet je ook gewoon blijven gebruiken vind ik :) Je kunt er toch niks meer aan veranderen dat je het gekocht hebt, dus het zou zonde zijn het niet meer te gebruiken. Leer is vaak wel fijner voor het paard dan andere stoffen, dus daar zit ik dan ook weer mee. En moeten we dan allemaal maar geen zadels meer kopen? ;(
Ik gebruik ook absoluut geen bont! Dat vind ik echt schandalig, dat hebben we dus echt niet nodig, niet eens vervanging daarvoor..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:18

Ik gebruik leer af en toe, maar denk er wel bewust bij na. Mijn zadel is van leer, maar dat is een eenmalige aankoop, en kan hopelijk zeker 10 jaar mee.
Ik heb ook leren hoofdstellen, maar das ook weer duurzaam, mijn eerste hoofdstel is al 4 jaar oud en nog zo goed als nieuw.
Leren schoenen.. heel af en toe een stevig paar winterschoenen waar ik dan 3 of 4 jaar mee doe. Maar meestal koop ik liever 4 paar goedkope nepleren schoenen van de scapino, die dan bij elkaar opgeteld even lang mee gaan.
Leren jasjes eigenlijk nooit.. ik heb me een tijd lang rot gezocht naar kunstleren jasjes, maar die zijn jammer genoeg niet te vinden in een mooi model.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:22

CCindy schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in,
maar ik persoonlijk vind het al heel mooi als je geen vlees eet.
Geen enkele producten van dieren is natuurlijk nog mooier, maar hoe ver moet je dan gaan?
Er worden voor heel veel producten dieren gebruikt... Wat er al allemaal niet van leer is gemaakt! Dus het is nog best wel moeilijk om geen enkele producten meer te gebruiken waarvoor dieren gebruikt zijn denk ik ... jammer genoeg

ik ben het ook met jou eens,maar ik snap mensen dan niet zo goed die roepen dat vlees eten zielig is voor dieren,die dan geen problemen hebben met leer ed.

het gaat ook ver,maar waarom het ene wel en het andere niet?