Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:48

Ik denk dat als de klassen klein zijn het nog wel op te brengen is voor de leerkracht. Maar dan bedoel ik ook echt klein.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:14

Citaat:
Als je in het onderwijs werkt en je vindt het te zwaar (let op, ik val hier niemand persoonlijk aan uit dit topic, is gewoon een algemene opmerking) past het beroep kennelijk toch niet zo goed bij je, hoe graag je misschien ook zou willen.

Dat vind ik een beetje onzin. Te zwaar is een ruim begrip. Het is een zwaar beroep, maar als je regelmatig tijd krijgt om uit te blazen is het goed vol te houden. Dan moet je die tijd echter wel krijgen!

@AngelsDitch: precies. Het moet dan echt bij kleine klassen blijven, zeg max. 10-15 kinderen. Bij meer ben je echt het overzicht binnen no-time kwijt. Dat maakt het een heel dure vorm van onderwijs, want je hebt 2x zoveel leerkrachten nodig!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:26

Blue_Eyes schreef:
@AngelsDitch: precies. Het moet dan echt bij kleine klassen blijven, zeg max. 10-15 kinderen. Bij meer ben je echt het overzicht binnen no-time kwijt. Dat maakt het een heel dure vorm van onderwijs, want je hebt 2x zoveel leerkrachten nodig!

En dan wordt het dus alleen toegankelijk voor de tweeverdieners voor de luxe en niet voor de alleenstaande moeder die 4 dagen per week in de supermarkt achter de kassa werkt en met moeite er voor kan zorgen dat haar kinderen de goedkoopste voetbalschoenen hebben om mee naar voetbal te gaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:49

Citaat:
Er komt veel meer bij kijken dan het lesgeven alleen. Het voorbereiden, het nakijken, rapporten, vergaderingen, ouderavonden. Je hoort mij daarover niet klagen het hoort er bij, maar ook bij mij schiet het nog wel eens in het verkeerde keelgat. De meeste mensen met een fulltime baan zijn toch klaar als ze thuis komen, wij 9 van de 10 keer niet én voor overwerk krijg je toch geen cent meer.

denk dat sommige leerkrachten zich dan ook verkijken op het werk op kantoor
nee mijn werk zat er ook niet op als ik thuis kwam
en nee werkte niet 9 tot 5
en nee overwerk werd zeker niet uitbetaald ..

verder de school waar ik op gezeten heb
de scholen die ik gezien heb en daar waar mijn kleine
over paar jaar na toe gaat hebben echt geen klasjes van 10 a 15 man
maar 20-30

en toen ik ooit op de lagere school kwam had onze klas 38 leerlingen

misschien een idee eens te gaan kijken bij "zo'n" school om te kijken hoe het daar gaat
want op een een of andere manier lijkt het die leerkrachten toch te lukken

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 00:29

nickyu schreef:
denk dat sommige leerkrachten zich dan ook verkijken op het werk op kantoor
nee mijn werk zat er ook niet op als ik thuis kwam
en nee werkte niet 9 tot 5
en nee overwerk werd zeker niet uitbetaald ..

verder de school waar ik op gezeten heb
de scholen die ik gezien heb en daar waar mijn kleine
over paar jaar na toe gaat hebben echt geen klasjes van 10 a 15 man
maar 20-30

en toen ik ooit op de lagere school kwam had onze klas 38 leerlingen

misschien een idee eens te gaan kijken bij "zo'n" school om te kijken hoe het daar gaat
want op een een of andere manier lijkt het die leerkrachten toch te lukken

(Ik heb een kantoorbaan gehad, maar dat terzijde.)
Over een klas met 38 leerlingen ver in de vorige eeuw: toen zat het onderwijs heel anders in elkaar. Alle kinderen moeten mee zien te komen, voor leer- of leesproblemen was geen plek. Tegenwoordig is het handelplannen schrijven en flink vergaderen en thuis werken om te kijken hoe je het uiterste uit een kind krijgt. Daarbij heb ik gewoon 30 kinderen in de klas.

Daarbij heb ik niet bepaald de behoefte om te gaan kijken op zo'n school. Ik richt me liever op mijn leerlingen. Persoonlijk Nickyu, vind ik het lastig om het met jou over het onderwijs te hebben. Iedereen mag zijn mening hebben, ook op Bokt, maar ik blijf in jouw berichten teruglezen dat het 'allemaal wel meevalt met die werkdruk', want bij jou '.....'. Ik loop constant tegen een muur van onwetendheid over het werken in het onderwijs, maar jij blijft met 'argumenten' komen waarin je stelt dat het allemaal reuze meevalt.

Hoe zou jij het vinden, als ik in een topic vertel dat het verkopen van ruitersportartikelen een gemakkelijke manier is om geld te verdienen? Gewoon een beetje van 9-17 mensen hoofdstellen en hoevenkrabbers aansmeren? En dat als jij stelt dat het hard werken is, dat ik dan met non-argumenten kom over mijn onderwijsbaan en dat dat allemaal veel zwaarder is? En dat je eens moet kijken bij het tentenkamp, in Rotterdam. Die doen het pas goed.

(Bovenstaande alinea bevat vooroordelen, die ik niet meen, om mijn punt te verduidelijken. :) )

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:09

Sluit er ook even bij aan. Ik vind het ook not done dat er scholen bestaan waar nog zulke grote klassen zijn. Vind ik al iets zeggen, maar oké.
Bij ons hebben we ook twee klassen met 34 kids dus daarvoor hoef ik echt niet op een andere school te kijken.
Mij hoor je ook niet klagen dat ik het niet aan kan....Sluit me voor de rest aan bij Dejavu. Helemaal mee eens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:44

Ook ik heb een kantoorbaan gehad, sterker nog - heb er nu een eigen bedrijf naast ;)
Verder: ook helemaal met Dejavu eens. Klassen met 30 kinderen zijn al onoverzichtelijk als alle kinderen hetzelfde stramien volgen, laat staan als 30 kinderen allemaal hun eigen leerplan hebben.
Laten we zeggen dat het mijn keus niet zou zijn. Ik geef graag voldoende persoonlijke aandacht aan mijn leerlingen, en dan niet alleen aan hun leerwerk, maar ook aan hun persoonlijkheid. En als je er 30 hebt met ieder een eigen leerplan, komt dat wel erg krapjes te zitten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:34

Haagsemeid schreef:
Er komt veel meer bij kijken dan het lesgeven alleen. Het voorbereiden, het nakijken, rapporten, vergaderingen, ouderavonden. Je hoort mij daarover niet klagen het hoort er bij, maar ook bij mij schiet het nog wel eens in het verkeerde keelgat.

Ik denk inderdaad dat veel mensen te makkelijk alleen naar de voordelen en niet naar de nadelen kijken. Het blijft lastig - je hebt docenten die elke dag 10 minuten na hun laatste leerlingen de klas afsluiten en zonder nakijkwerk naar huis gaan. Je hebt docenten in het middelbaar onderwijs die alleen maar multiplechoice-toetsen geven omdat dat tenminste lekker snel is. Je hebt docenten die vinden dat opvoeding en leerlingenbegeleiding geen onderdeel van hun werk zijn, en geen zin hebben om zich te verdiepen in de achtergronden van leerlingen, en die alleen onder het allergrootste protest bereid zijn om een kwartiertje eerder te komen om te versieren voor het kerstontbijt. Je hebt ook docenten die nog tot diep in de nacht extra oefeningen maken en nakijken van de leerlingen die het niet bij kunnen benen, die bijles geven, hun vrije tijd stoppen in buitenschoolse activiteiten, zich sterk maken voor de vakgroep / sectie / bepaalde onderwerpen in het onderwijs (verkeersles, muziekles).

De realiteit zou ergens in het midden moeten liggen. Voor gemotiveerde, idealistische docenten die bij hun leerlingen betrokken zijn zijn de mogelijkheden om hele lange en zware weken te maken eindeloos. Voor leerkrachten die er de kantjes vanaf lopen en dus erg veel vrije tijd hebben en weinig investeren is helaas ook behoorlijk wat mogelijkheid. Ik ken van beide typen talloze voorbeelden...

Citaat:
De meeste mensen met een fulltime baan zijn toch klaar als ze thuis komen, wij 9 van de 10 keer niet én voor overwerk krijg je toch geen cent meer.

Dat betwijfel ik trouwens. Ook daar kun je erg makkelijk alleen maar de aantrekkelijke kanten zien, en niet al die keren dat ook die mensen overwerken (al dan niet voor niks). Het zijn zeker niet alleen de docenten in mijn omgeving die 's avonds toch nog flink moeten voorbereiden voor de volgende dag, of de weekenden gebruiken om achterstanden in te lopen.

Terug naar het onderwerp: ik denk dat een dergelijke indeling van scholen een goede zaak zou zijn. Meer flexibiliteit voor de ouders, meer mogelijkheden voor de kinderen, en ook meer structuur voor de kinderen. Het is erg makkelijk om te zeggen dat ouders daarvoor moeten zorgen - maar niet reeel zolang wij als maatschappij daar niet in willen voorzien (door bv betere vakantieregelingen mogelijk te maken.) Wel denk ik dat het niet zonder meer op de borden van de docenten geschoven moet worden. Maar er zijn beslist docenten die zelf ook niet afkerig zijn van een flexibelere regeling rondom vrij en vakantie, en er zijn er ongetwijfeld ook die extra uren willen draaien voor extra geld. In principe hoeft dat niet verkeerd te zijn, maar het ligt er wel aan hoe het wordt ingevoerd.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:47

Dat zal ook inderdaad wel met het overwerken, maar zij krijgen er vaak nog centjes voor. Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn. Wij krijgen het zeker niet.
Laatst bijgewerkt door Haagsemeid op 10-08-09 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:49

ik sluit me volledig aan bij shadow; als leerkracht kan ik me goed vinden in de wisselende schooltijden. dit moet op te vangen zijn door anders te roosteren.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:50

Dit vind ik echt zielig voor de kinderen! Ze moeten al een voor hen lange tijd naar school. Dat de ouders in de problemen met werk, daar kiezen ze toch voor? Neem dan geen kinderen, als je zo nodig carriere wil maken!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:51

haagsemeid; wij krijgen er wel centjes voor. vergeet niet dat het lerarensalaris een vrij hoge instapschaal heeft (oke, daarna stijg je nauwelijks, maar toch) en de vele vakantiedagen worden gewoon doorbetaald. is ook een manier van extra uitbetaling tenslotte.

chantal, de leerlingen zullen vast een max. aantal uren mogen. wanneer zij van 8.00 tot 18.00 gaan, wordt er een juiste balans gezocht tussen vrije tijd en studie. er zal niet meer dan 5,5 uur per dag (reguliere lesgebonden tijd) worden besteedt aan cognitieve vakken.
vergeet niet dat er nu vaak al heel wat wordt gesolt met alle kinderen; voorschoolse-, tussenschoolse-, naschoolse opvang en alle clubjes in de weekenden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:52

Haagsemeid schreef:
Dat zal ook inderdaad wel met het overwerken, maar zij krijgen er vaak nog centjes voor. Wij niet.

Dat hangt er maar net van af op welke manier dat gebeurt, welk beroep dat is, wat de arbeidsvoorwaarden zijn etc. Wees er voorzichtig mee: door zelf al te makkelijk grote bevolkingsgroepen over 1 kam te scheren, roep je dat over jezelf ook sneller af.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:58

de muur waar ik bij jullie dus tegen aanloop
is het volgende

het is een heel ander leer systeem
kan dat niet goed uitleggen
het is niet te vergelijken met een regulier systeem

zoals ook eerder gezegd .. kan me goed voorstellen
als je op de reguliere methode gewent bent en die boeken etc
hebt het idd geen doen is ieder kind op eigen niveau te laten werken

te zien aan de boeken van mijn kleine
is er uberhaubt weinig ruimte voor individueel vooruit werken

maar zoals de tentenkamp een heel ander verkoop strategie heeft als divoza

zo hebben deze scholen ook andere boeken andere systemen

danny zit nu op regulier onderwijs
2 jr terug jaar met 32 kinderen in een klas
nu met 17 ..
zegt helaas niks over de ruimte om individueler te werken
het gehele reguliere systeem is er niet op ingericht

wel valt op dat er daar veel leerkrachten zijn die partime werken
3 of 4 dagen (klassikaal lager onderwijs)

ps kantoor job of kantoor job daar zit een wereld van verschil in
de meeste zijn van 9 tot 5 .. thuis = thuis

mag dan geen eigen ervaring hebben
doch een heel klein beetje heb ik er wel an mogen snoepen ..
om het zo maar eens te zeggen

heb wel paar jaar vrijwillegers werk gedaan
1 a 2 dagen per week op dubbel gehandicapten groep
heb ruim 2 jaar met een leerkracht samen gewoond
en ja ook hij had wel eens vergaderingen en moest voorbereiden etc etc
doch nog steeds had hij ook heeeeel erg veel meer vakantie en vrije tijd
dan wat ik had
hij werkte op 2 verschillende scholen resp 2 en 3 dagen
de ene school was appeltje eitje zoasl hij dat zelf zei
de andere was die erg blij er maar 2 dagen te werken
kan me dus echt wel iets voorstellen bij de werkdruk van een leerkracht

en de ene school is de andere niet

zoals iemand al zei
dat is uit de vorige eeuw ..
misschien zeggen we dat over 20 jr wel over het huidige regeliere systeem

er zijn er die blijven roepen dat het niet kan
individueel systeem op een normale (25?) klas
terwijl dit systeem zich al jaaaaaren terug bewezen heeft
schijnt toch te werken ..
en nee mijn toenmalige leerkrachten kreeg ik nu niet echt het idee
dat ze het niet aan konden of het zoveel zwaarder hadden
op de reguliere school kon k der met mijn neus 4 vd 8 aanwijzen
die het amper aankonden , het werken voor een klas

en blijf er ook bij .. heel simpel .. bevalt het niet moet je het anders of elders of
domweg niet doen .. dat geld voor ieder werk

kan het goed vinden in de response van shadow0

als ik kijk naar danny die ik doelbewust 2 jaar lang heb laten over blijven
puur omdat het voor hem makkelijker / fijner was
om in het ritme te blijven , zo zullen er ook veel kinderen zijn die het prettiger vinden
juist tussen de middag naar huis te gaan

zeker in de huidige 24uurs economie
denk ik dat het type scholen zoals uit het start bericht toch langzaam maar zeker
de overhand zullen gaan krijgen
in veel beroepen is deeltijd werk
of school uren werk geen mogelijkheid

als ik bij onze zuiderburen kijk
waar de zomervakantie 2 maanden duurt
en dus de kinderen dan maar paar weken op een kamp gaan
omdat de ouders simpel weg nooit die 2 maanden kunnen overbruggen
is dat dan de oplossing ? ,

ja sommige ouders werken beide voor de luxe
maar in veel gezinnen is het bittere noodzaak ..

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:01

benangelique schreef:
haagsemeid; wij krijgen er wel centjes voor. vergeet niet dat het lerarensalaris een vrij hoge instapschaal heeft (oke, daarna stijg je nauwelijks, maar toch) .

Daar heb je inderdaad gelijk in maar inderdaad wat je zelf al noemt is de schaal zelf waarin je nauwelijks stijgt

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:05

Ik vind het gewoon belachelijk. Ik heb een keer een kleuter in de klas gehad, waarvan de ouders van die carrieremensen waren. Het kind werd in week 1 op school gestopt en moest gelijk overblijven, in week 2 naschoolse opvang erbij en in week 3 ook voorschoolse opvang. Kindje moest elke dag huilen en plastte steeds vaker in haar broek.
In de zomervakantie moeten de ouders juist wat meer tijd besteden aan hun kinderen!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:06

Haagsemeid schreef:
benangelique schreef:
haagsemeid; wij krijgen er wel centjes voor. vergeet niet dat het lerarensalaris een vrij hoge instapschaal heeft (oke, daarna stijg je nauwelijks, maar toch) .

Daar heb je inderdaad gelijk in maar inderdaad wat je zelf al noemt is de schaal zelf waarin je nauwelijks stijgt

Volgend jaar ben ik klaar met de PABO en wil ik eigenlijk het liefst een volledige baan.
Ik ben dan 21. Op wat voor bruto/netto salaris zou ik dan kunnen rekenen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:10

ach, het salaris ansich blijft niet slecht.

nickyu, een individueel systeem kan ook in een klas met 25 (zelfs 36) leerlingen. Het is maar net wel onderwijssysteem je als school en als leerkracht hanteren kan en wil.

chantal, kinderen kunnen er indd onder lijden dat ze erg veel moeten en niet rustig thuis kunnen zijn. ik ben ook geen voorstander van 8.00 tot 18.00 opvang. Toch zie ik ook voorbeelden van kinderen die erg goed gedijen bij een 8 tot 18-mentaliteit en ervan genieten dat ze veel kunnen en mogen doen. Het gaat om de balans.

qua salaris moet je kijken in de cao, ik heb geen boekje hier bij de hand (ligt in mijn lokaal).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:13

_Chantal89 schreef:
In de zomervakantie moeten de ouders juist wat meer tijd besteden aan hun kinderen!

Er zijn zeker gezinnen waar de kinderen onnodig aan hun lot overgelaten worden en dat is triest. Maar als je als alleenstaande ouder voor het gezinsinkomen moet zorgen, heb je misschien niet zoveel keuze. Veel werkgevers staan simpelweg niet toe dat je meer vakantie neemt. En ook min of meer terecht trouwens: je moet immers wel 6 weken overbruggen! Dat kan meestal niet zomaar.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:22

Shadow0 schreef:
_Chantal89 schreef:

Er zijn zeker gezinnen waar de kinderen onnodig aan hun lot overgelaten worden en dat is triest. Maar als je als alleenstaande ouder voor het gezinsinkomen moet zorgen, heb je misschien niet zoveel keuze. Veel werkgevers staan simpelweg niet toe dat je meer vakantie neemt. En ook min of meer terecht trouwens: je moet immers wel 6 weken overbruggen! Dat kan meestal niet zomaar.

Dat is zeker waar, ik heb het ook niet over een alleenstaande ouder, maar meer over ouders die zonodig carriere willen maken en erbij ook nog even kinderen willen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:23

8-18 wilde ik ook niet voor mijn kind
daar heb ik m niet voor gekregen
maar niet iedereen heeft die keuze of kan m maken
als je dan maar na die 1800 wel er bent voor je kind
en deze dan niet alsnog voor de oppas tv word gezet
beter korte ECHTE aandacht
dan lange geen aandacht

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:42

Eerlijk gezegd mag het schoolsysteem best wat individueler worden.

Individuele leertrajecten, daar bestaat al tientallen jaren ervaring in. Toch merk ik nu ik een vijfjarige heb, tot mijn schrik dat gewone klassikale eenheidsworst nog steeds op veel scholen normaal is.

En daar doe je kinderen geen recht mee. Uiteindelijk is het klassikale schoolsysteem een fijn systeem als je tot die middenmoot behoort.
Snelle kinderen leren terughangen, trage of met leermoeilijkheden krijgen onnodige frustraties.

Waarom niet ieder kind zijn eigen leerlijn laten volgen?
Gelukkig krijgen ze volgend schooljaar een nieuwe leesmethode op de school van mijn zoontje dat ook mogelijkheden biedt tot een hogere instap in het aanvankelijk lezen. Gelukkig, want er zijn altijd kinderen die thuis al zoveel opgepikt hebben dat ze anders het eerste half jaar alleen maar herhalingen krijgen.

Maar ik vind echt dat met alle nieuwe leermethoden en techniek (PC's) er heel wat blijft liggen dat het onderwijs veel effectiever zou kunnen maken.

Ik denk ook dat een school best zo kan worden ingericht dat kinderen ook in de vakanties terecht kunnen, en op verschillende tijdstippen even vakantie opnemen.
Dat zou ook echt beter in de maatschappij van tegenwoordig passen.

De keerzijde is dat de regelmaat dan nog minder wordt voor kinderen, en dat is zo belangrijk voor ze.

Bovendien is het onderwijs nu al 20 jaar een soort bezuinigingspost voor de diverse regeringen.
Wil je een plan als individueel onderwijs laten slagen, dan zal dat toch echt anders moeten. Wil je ieder kind geven wat het nodig heeft, dan zijn daar middelen voor nodig.

Vandaar dat ik denk dat het zon vaart niet zal lopen met de uitvoering van dit plan. En als het wel gebeurt, mag de belastingbetaler wel heel kritisch meekijken naar wat er nou precies op die scholen gebeurt. Een school moet geen veredelde kinderopvang worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:05

Citaat:
De keerzijde is dat de regelmaat dan nog minder wordt voor kinderen, en dat is zo belangrijk voor ze.

denk .. mits goed geregeld .. dat er juist meer regelmaat komt

Citaat:
Een school moet geen veredelde kinderopvang worden.

helemaal eens
maar denk dat dat al voor veel ouders zo is
en dat daar ook een groot deel van het probleem ligt

sommige ouders verwachten dat de school opvoed
en thuis word er minder opgevoed
onder het mom van vrije opvoeding

vrije opvoeding prima +:)+
maar beetje normen en waarden , regelmaat en dicipline
is zo'n ramp niet ,

kind moet een kind kunnen zijn , zelf dingen ontdekken
en vies mogen worden ipv uit naar school
(vaak gebeurt als kindjes bleven spelen dat ze eerst naar huis moesten
om speel kleding aan te doen %)
:? of dat ze op school niet mogen spelen )

kind mag best zijn mening geven
maar dat kan ook netjes ...

en uiteindelijk is moeders (vaders) wil wet .. simpel ..

het voortgezet onderwijs wat hier volgend jaar van start gaat
is een onderdeel vd wereld school , van dat systeem bestaan er reeds scholen
en mogen er van mij meer komen
als kind thuis komt is het ook thuis
en op school regelmaat , elke dag , geen uitvallende uren
geen geslenter ergens of buiten gehang
helaas bestond dat bij ons in de buurt in mijn tijd niet
geeft iig de individu de kans als die m pakken wil
mijn kleine ziet het nu al helemaal zitten
ondanks dat hij een enorme hekel heeft gekregen aan taal
is die realistisch genoeg
en heeft zelf al besloten dubbbelle tijd voor taal in te plannen
en heeft ook al zijn ideeen waar hij die tijd vandaan halen kan
zelf denken zelf leren plannen zelf verantwoordelijkheid nemen
en indien nodig word dat bijgestuurd door de mentor

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:23

Ik heb hier een stuk van gezien bij het jeugdjournaal en vond het echt een ideale oplossing en ben er zeker voorstander van. Het is voor mensen die werken of alleenstaande een stuk gemakkelijk. Ik zie dat er mensen vallen over het van 8 tot 18 naar school gaan, maar dat hoeft toch niet? Je kan het kind gewoon om 9 uur op school zetten en om 4 uur ophalen.. Volgens mij is dat geen probleem.
Zelf vond ik het vooral ideaal vanwege de vakanties die je zelf in kan plannen. Mensen die in Zandvoort seizoenswerk hebben, bijvoorbeeld een strandtent moeten juist in de zomervakantie heel hard werken en hebben in de winter veel minder werk. De kinderen zitten dan juist thuis op het moment dat de ouders veel werken! Dan is het voor die kinderen toch veel beter om dan in de zomervakantie naar school te gaan en bijvoorbeeld in de winter 6 weken vrij te zijn?

Het lijkt me qua organisatie behoorlijk lastig, maar blijkbaar is het toch te regelen, anders zouden deze scholen er niet zijn. De leraar die aan het woord was klonk erg enthousiast.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:31

In de praktijk gebeurt het dus ook al veel dat ondernemers die in het hoogseizoen het geld moeten binnenhalen in de winter hun kinderen een paar weken meenemen...

En het wordt oogluikend toegestaan door schoolhoofden die een beetje begrip opbrengen voor de situatie van die mensen.