Boer witheet om ballon in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:16

Uhm, iets genuanceerder mag ook wel. Je vraagt toestemming om het land op te rijden. Geen toestemming: slepen met ballon. En de landeigenaar krijgt al een vergoeding. Dat is standaard.[/quote]
De land eigenaar was niet te vinden?
Dus wordt er ongevraagd met de auto's het land op gereden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:23

Wat dacht je van sportvelden. Bijna ieder dorp heeft hier wel een sport/voetbalveld. groot genoeg lijkt me.
Het gaat er gewoom om, dat er toch blijkbaar een gros aan baloonvaarders is, die wel gewoon landen waar het hun uitkomt en dus geen toestemming vragen. Daarbij zal het de boer die het land rondom ons land heeft een worst zijn als mijn paarden beschadigingen zouden oplopen. Wordt een ander verhaal, als zijn vee door de omheining zouden breken...

Tuurlijk zijn er ervaringen zoals de jouwe Abeltje. Gelukkig maar, anders zou het een beste puinhoop worden met al die balonnen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:25

Ballonvaarders... Geen leuk volk, landen waar het hun uitkomt.
Goede oplossing is om op je hekken aan de wegkant een ketting met hangslot te hangen.
Heb je in ieder geval niet de volgauto('s) op je land/akker.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:25

een aantal jaar geleden is er bij een kennis van ons een ballon geland in een leeg weiland,
een weiland daarnaast stonden hun 6 paarden.
de kennissen zijn oudere mensen, hebben zelfs nog gedeelte van weiland omheind met prikkeldraad.
alle 6 paarden aan de kletter, dwars door de draad heen en vol met loshangende vellen en prikkeldraad om de benen gedraaid. ik weet niet hoeveel guldens (tijdje terug al) aan dierenarts kosten.

ik kan me voorstellen dat iemand heel erg kwaad word om landende ballonnen op hun terrein.
al vind ik met een tractor op iemand inrijden een beetje ver gaan.
maar zoals ik niet snap dat ze t benul niet hebben dat t ook gevaarlijk is in een naastgelegen weiland te landen, zo zullen hun niet snappen dat ik geen benul heb van hoe t met de besturing van zo'n ding zit.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:46

Abeltje77 schreef:
En de landeigenaar krijgt al een vergoeding. Dat is standaard.

Dat is echt niet standaard! Wij hebben nog nooit een vergoeding gehad hoor! En wel de hele kermis op ons land :(:)
Maar sinds een tijdje hebben ze een vergoeding vastgestelt wat ze verplicht zijn om te betalen dus nu houden we ook ons handje op mocht er nog 1 landen.

Palmera

Re: Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:01

Als ik het hier allemaal goed begrepen heb betreft het een vergoeding van hooguit 50 euro. Daar redt je je gewonde paard en vernagelde wei niet mee hoor. En wat dacht je van al het werk dat verricht moet worden door de landeigenaar om de boel op te knappen als er hekwerken e.d kapot zijn?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:05

femke27 schreef:
Daar redt je je gewonde paard en vernagelde wei niet mee hoor. En wat dacht je van al het werk dat verricht moet worden door de landeigenaar om de boel op te knappen als er hekwerken e.d kapot zijn?

Als het extreme dingen zijn die je kunt koppelen aan die ballon kun je een extra schade vergoeding indienen :j Die 50 euro is alleen voor de landing (afhankelijk van het aantal personen) ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:08

Ben ik even blij met die hoogspanningskabels vlakbij....
Scheelt zo te lezen een hoop gezeur :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:58

zo heeft elk nadeel zijn voordeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:50

Ik denk dat het moeilijk is om naar aanleiding van een krantenartikel te beoordelen of de reactie van de boer al dan niet te ver ging. Zijn kant van het verhaal is immers niet in het artikel terug te vinden.

Ik begrijp trouwens nog steeds niet hoe het mogelijk is dat die ballonnen zomaar overal zouden mogen landen en dat ballonvaarders hiervoor simpelweg als excuus gebruiken dat ze nu eenmaal niet kunnen sturen met zo'n ding :?.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 09:53

Ergens in de wet staat dat die dingen zo maar overal uit de lucht mogen vallen.
Waarschijnlijk een wetje uit de oertijd toen de ballon nog zo ongeveer het enigste ding was wat de lucht in kon.
Het hele dorp buiten stond omdat het zo apart was.
Maar aanpassen zal wel niet snel.
Zelfs niet nu er elke avond enkele over komen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:01

Ballonvaarders houden zoveel mogelijk rekening met de landeigenaren, maar ze hebben nu eenmaal het RECHT hun ballon overal neer te zetten, hoe vervelend dat blijkbaar ook is voor een aantal hier.

Een ballonvaarder zal ook eigenlijk nooit zijn ballon aan de grond zetten in een stuk wei waar het gras hoog staat, ze zoeken altijd een gemaaide wei waar al gehooid of gekuild is.
Maar goed het zal wel eens een keer voorkomen dat hij geen keus heeft.

Twee jaar terug is bij ons de grootste mand met ballon bij ons geland in een wei, toevallig was ik net bij Ulf ze vlogen vlak over hem heen en hij stond vreselijk stoer te doen (natuurlijk nooit mijn fototoestel mee als hij showt :( ).
Ze zetten de ballon aan de grond en vroegen gelijk aan de mensen er omheen weten jullie van wie deze wei is.
Allemaal wezen ze naar mij, ze vroegen gelijk of het goed was.
Omdat het erg veel geregend had en het gras al weer wat hoger was heb ik gevraagd of ze hem nog wat dichter naar de weg wilden brengen.
Dit hebben ze gedaan, daarna de boel keurig opgeruimd.
Een mand met 12 volwassenen sleepte over de natte wei met al wat langer gras, daarna de bus erin om op te ruimen.
De volgende morgen was er al niets meer van te zien.

Sorry hoor, maar ik vind dat een aantal zich hier wel vreselijk aanstellen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:05

Zou je dat zelfde nog zeggen als jou showende paard door de de draad was gegaan?

En uit jou verhaal begrijp ik dat ze landen en dan pas vragen of het mag?
Beetje mosterd na de maaltijd. :)

En ze hebben wel een andere keuze,
niet opstijgen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:22

Dus op de vraag 'is het goed dat ik hier al geland ben?' zal ik vrolijk met nee antwoorden. Stijgen ze dan weer op? :D

En nee, ik stel me niet aan en ik overdrijf niet. Ik wil dat mijn dieren (en ook die van de buren!) en mijn grond geen risico lopen op schade van derden. En voor een heel groot deel heb ik dat zelf in de hand. En die ballonvaarders heb ik niet in de hand, die doen maar gewoon waar ze zin in hebben. En daar pas ik voor. Het is en het blijft MIJN grond.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:28

Ulfeino schreef:
Sorry hoor, maar ik vind dat een aantal zich hier wel vreselijk aanstellen!

Idd wat zou je ervan hebben gevonden als jou showende paard van paniek door de omheining knalt en een sloot in dendert met alle gevolgen vandien? De jouwe bleef nu rustig en daar heb je geluk mee gehad...

femke27 schreef:
En die ballonvaarders heb ik niet in de hand, die doen maar gewoon waar ze zin in hebben. En daar pas ik voor. Het is en het blijft MIJN grond.

Precies! Het is toch gekkenwerk dat die ballonvaarders alles mogen doen... Wat zouden hun doen als wij ff met de auto bij hun in de in komen en daarna vragen of het mag? Sorry hoor, maar ik denk dat je dan binnen notime de politie op de stoep hebt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:25

vorame schreef:
Ergens in de wet staat dat die dingen zo maar overal uit de lucht mogen vallen.
Waarschijnlijk een wetje uit de oertijd toen de ballon nog zo ongeveer het enigste ding was wat de lucht in kon.
Het hele dorp buiten stond omdat het zo apart was.
Maar aanpassen zal wel niet snel.
Zelfs niet nu er elke avond enkele over komen.

Ik denk dat ballonvaarders er in ieder geval heel verstandig aan doen om extreem op te passen bij het landen. Hoe meer van die ballonnen er komen en hoe vaker het minder goed afloopt, hoe meer klachten. En dan zou een wetswijziging best eens in zicht kunnen komen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:29

sunny_l0ve schreef:
Poging tot doodslag vind ik ook wel erg ver gaan en een overdreven reactie, maar ik kan me voorstellen dat die boer het niet fijn vindt als ze het niet van tevoren melden dat ze op zijn erf landen. Ik zou er ook niet echt blij mee zijn denk ik, zeker niet als er dieren in de buurt zouden staan, het beest hoeft maar te schrikken en door de omheining heen lopen of in de sloot te belanden.
Wat stom dat zo'n luchtballonmaatschappij geen vaste landplek hebben, zou veel beter zijn.

een vaste landplek is vaak niet mogelijk ivm de richting en snelheid van de wind

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:40

De buurman van ons kwam 2 weken geleden vragen of wij iets raars hadden gezien de dag er voor, of dat de paarden bang waren geweest.
Maar het was op een dag geweest dat wij in de avond niet thuis waren en i.v.m. de dazen de paarden nog op stal hadden gehad en pas buiten zouden zetten als we weer thuis waren.
Zijn hertjes waren in paniek over het hoge gaas gesprongen en zelfs zo 2 weides door gegaan.
Er moesten hertjes wegens beschadiggingen ingeslapen worden.

Gisteren spraken wij hem weer.
Van andere buren (meer dan 1) had hij vernomen dat er een ballon erg laag boven onze en zijn weide en van andere buurman heeft gehangen.
Waarom hij niet geland is weet ik niet, maar we hebben wel een vermoeden. (niet de dieren)
En is hij omdat er dan hoge bomen komen vol gas gaan geven om er over te komen.

Daar zijn vermoedelijk zijn herten zo van geschrokken dat ze helemaal in paniek zijn geweest.
En wat ben ik blij dat wij verlaat thuis waren, want anders hadden mijn paarden ook buiten gestaan.

Hij heeft er wel melding van gemaakt.
Nu maar hopen dat ze eindelijk eens opzouten met die rot hobby van ze.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:28

En ballonnen zijn ook niet ongevaarlijk bleek wel weer...
Is ook in het nieuws geweest dat toen er een ballon op wilde steigen hij zo door het publiek heen sleepte en er ook iemand geword was geraakt :(:)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:33

Een geschenk als 'dankjewel'...Mijn god, die zouden van mij ook een "geschenk" krijgen...maat 41 in hun hol...

Ok, met de trekker op de mensen inrijden gaat natuurlijk te ver, maar ik snap wel dat de man kwaad is....

Hier in de buurt zijn veel weilanden met kleine bosgedeeltes erin, die de koeien vaak gebruiken als schaduwplekje...Je zal maar net hebben dat de balonvaarders daar willen landen en het vee niet gezien hebben omdat die in het beboste stuk stonden...50 koeien op de straat, tjakkaaaa!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:04

Een boer bij ons in het dorp die het er niet mee eens was :D

Citaat:
Wilnis - Automobilisten en fiietsers keken gisteren wel heel raar op toen woensdagavond rond 20.30 uur opeens een luchtballon over de Mijdrechtse Dwarsweg lag.

De piloot van de ballon landde in een weiland langs deze weg. De boer gaf geen toestemming om de ballon van het land te halen waardoor de piloot de ballon vakkundig naar de weg bracht.

Hierna werd hij over de weg naar beneden gelaten en kon veilig worden ingepakt. De boer liep een waardebon voor een gratis luchtballonvaart mis doordat hij geen toestemming gaf... toch jammer.

www.a3ballon.nl

Foto's: Sven Pothuizen en Corina Kompier

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
bron:http://www.petershotnews.nl/nieuws/8857/luchtballon-valt-over-mijdrechtse-dwarsweg.html

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:06

Geen toestemming, maar neer vallen doen ze toch wel.

Ik vind het een goede actie om ze naar de weg toe te laten gaan.
Jammer dat er geen hoog hek om stond.
Opstijgen mag namelijk niet zomaar.

Maar op de openbare weg landen ook niet.
Waarom krijgt dat geen staartje dan?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:38

vorame schreef:
Geen toestemming, maar neer vallen doen ze toch wel.

Ik vind het een goede actie om ze naar de weg toe te laten gaan.
Jammer dat er geen hoog hek om stond.
Opstijgen mag namelijk niet zomaar.

Maar op de openbare weg landen ook niet.
Waarom krijgt dat geen staartje dan?

Vraag ik me ook af, ten eerste levensgevaarlijk, en ten tweede zou ik me hier als automobilist op weg naar een afspraak (om maar een voorbeeld te noemen) behoorlijk druk om kunnen maken....

Is het gewoon niet mogelijk VOOR de vaart een landingsplek te organiseren? Zo moeilijk kan dat toch ook weer niet zijn, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:56

Adil18 schreef:
Is het gewoon niet mogelijk VOOR de vaart een landingsplek te organiseren? Zo moeilijk kan dat toch ook weer niet zijn, toch?

Schijnbaar zijn die dingen onbestuurbaar, dus dat zal wel niet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 01:02

Hier is er een paar weken geleden eentje geland in een weiland vol jonge dieren... Jaarlingen, twenters, driejarige en nog wat oudere dieren, een soort "opfokkudde" dus met allerlei leeftijden... Die ukkies (enters en twenters) gingen door het lint natuurlijk.... Met gevolg dat de oudere meegetrokken werden :\ Kwam geen excuus van de ballonvaarder :roll: Dus nee, ben ook niet zo'n fan van die kerels, ze hebben niet op iemand anders' eigendom te landen.