Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:13

Ik weet het niet. Ik denk alleen niet dat alleen het niet kopen van bepaalde spullen niets zal uithalen, omdat er altijd vraag naar blijft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:38

Marjoow schreef:
Ik weet het niet. Ik denk alleen niet dat alleen het niet kopen van bepaalde spullen niets zal uithalen, omdat er altijd vraag naar blijft.

Huh?
Niet kopen = geen vraag :)*

Minder kopen = minder vraag en reken maar dat de geringste dip in de afzet een reden is voor onderzoek.

Dan heeft de betreffede verkoper een vraag en dán kan je inhoudelijk antwoord geven.

In de paardensector heeft echter de modale klant geen baat bij een kritische opstelling mbt dierenwelzijn :)*

Aan paardrijden op zich liggen minimaal twee ethische compromissen ten grondslag. Elke ruiter staat daardoor op een hellend vlak en is een kritisch geluid snel reden tot angstagressie over de eigen positie.

hc

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:48

Ja maar ik denk niet dat je een groot genoege groep krijgt die zulke spullen niet meer wilt kopen. Mensen blijven lid bij de Rabobank, ook al houden ze niet eens van paarden, misschien wel van hockey.

Alle sporters die gesponsord worden door Rabobank, zullen lid zijn, mensen die niets van paarden afweten zullen lid zijn.

Er blijft toch altijd een groep die het wel wilt hebben, en ik denk dat die groep groter is dan de groep die het niet wilt hebben ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 17:20

Marjoow schreef:
Er blijft toch altijd een groep die het wel wilt hebben, en ik denk dat die groep groter is dan de groep die het niet wilt hebben ;)

...en dus kan je zelf gewoon schoenen kopen van de schoenengigant die een groot deel van de productie door kinderhandjes in India laat verven en lijmen?

hc

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:40

Huertecilla schreef:
Marjoow schreef:

...en dus kan je zelf gewoon schoenen kopen van de schoenengigant die een groot deel van de productie door kinderhandjes in India laat verven en lijmen?

hc

Nou ik moet eerlijk zijn, ik heb geen idee wat er gebeurd met die kindertjes in India, welke merken door kindertjes gemaakt worden.

Weet jij ergens een site waar dit allemaal op staat? Ook bijv. dierentesters in de cosmetica?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:41

Daar zeg je iets, er kan ook wel eens een topic geopend worden met 'Boycot mensonvriendelijke paardenspullen' ;)
Er is momenteel echt heel veel import van low-cost paardenspul uit India en Bangladesh. Als je een nieuw zadel koopt voor 250 € kan je zo goed als zeker zijn.. dat kan nl. gewoon niet in Europa.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:44

Bandida schreef:
Daar zeg je iets, er kan ook wel eens een topic geopend worden met 'Boycot mensonvriendelijke paardenspullen' ;)
Er is momenteel echt heel veel import van low-cost paardenspul uit India en Bangladesh. Als je een nieuw zadel koopt voor 250 € kan je zo goed als zeker zijn.. dat kan nl. gewoon niet in Europa.

ik denk niet dat je de mensen in dat soort landen echt helpt om dat soort zadels niet meer te kopen....integendeel...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:53

Ik wel, met zadels (of iets vergelijkbaars) uit zo'n minimumlonen-atelier te kopen houdt je een economie zonder toekomst in stand (en wat met onze eigen artisanele zadelmakers?).
Ik vind dat je uit ontwikkelingslanden enkel producten moet kopen die een gezonde eerlijke economie ondersteunen. Fair trade landbouwproducten, houtproducten, kennis..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 18:50

Bandida schreef:
Ik wel, met zadels (of iets vergelijkbaars) uit zo'n minimumlonen-atelier te kopen houdt je een economie zonder toekomst in stand (en wat met onze eigen artisanele zadelmakers?).
Ik vind dat je uit ontwikkelingslanden enkel producten moet kopen die een gezonde eerlijke economie ondersteunen. Fair trade landbouwproducten, houtproducten, kennis..

Die minimum lonen landen blijven allen nog over om paardenspullen te kopen, omdat de meeste, zo niet alle europese merken wel een of ander paardenevenement sponsoren.... maar dat is dan ook weer van korte duur... want dan zijn de paarden wel verhongerd of dood gereden ... immers geldt hetzelfde voor de paardenvoedermerken en de leverancier van afrasteringen...
nog maar te zwijgen over de meeste paarden DA's, en vervoer met een trailer zal ook niet meer gaan... die sponsoren ook op evenementen...
lederonderhoud kun je vergeten als je al goed tuig hebt...
en zo kan ik nog uren doorgaan.. :D

Maar de meesten zijn tegen het gebruik van doping maar willen boycotten vanwege het feit dat er dopinggevallen bekend worden door het huidige antidopingbeleid en men dus eigenlijk aangeeft het antidopingbeleid te boycotten... onder het mom van, wat we niet zien is er ook niet.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:25

Bandida schreef:

Dit is een voorbeeld waar dat leer vandaan komt:
http://i331.photobucket.com/albums/l468 ... 0128-1.jpg

Fair trade produkten kopen is een nobel streven (ik doe het zelf ook), maar er blijven dan nog zat produkten over om niet te kopen, bijvoorbeeld hair extensions, want die komen hier vandaan. Op de foto zie je een moeder met dochter in een sloppenwijk in India (foto's heb ik zelf gemaakt) die hun haar verkopen en daar 500 rupia (ong. 10 euro) voor krijgen:
http://i331.photobucket.com/albums/l468 ... 010055.jpg

Dat geldt eveneens voor "een gezonde en eerlijke economie ondersteunen", maar bedenk wel dat dit niet overal haalbaar is. Het is in India bijzonder moeilijk om de laagste kaste, de "untouchables" letterlijk uit het slob te helpen. In de periode van de Engelse kolonisatie is het kastenstelsel ingevoerd (oorspr. een militair systeem), wat later overgenomen is door de hindoestaanse religie. En heden ten dage is daar nog nauwelijks iets aan veranderd: de kaste waarin je geboren bent daar blijf je de rest van je leven toe behoren. Iemands kaste kan je herkennen aan de achternaam. Untouchables komen op deze manier nooit vooruit in de maatschappij. Ontneem deze mensen hun (kinder)arbeid - hoe erg het ook is - niet zelden worden deze mensen veroordeld tot het sorteren en verkopen van vuilnis. Vanuit NL waarschijnlijk moeilijk voor te stellen hoe walgelijk dit ruikt bij 45 graden:
http://i331.photobucket.com/albums/l468 ... 010063.jpg

Het beste zijn deze mensen gebaad bij financiele adoptie, waardoor hun kinderen gelegenheid krijgen om via internaten onderwijs te krijgen en daardoor kans hebben op een betere baan en leven. Vanuit NL zijn diverse organisaties die jaarlijks vele duizenden kinderen helpen. Maar ook dit hoort niet zo te zijn. Wij hebben heel wat gesprekken met Indiers gevoerd om untouchables te helpen, maar helaas, hoe goed je ze ook kent, het is absoluut niet bespreekbaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:12

Bandida schreef:
en wat met onze eigen artisanele zadelmakers?

:)*
...en dan graag gemaakt van niet kistkalfleer wat met milieuvriendelijke plantaardige stoffen gelooid en eventueel geverfd is.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:29

traditioneel gemaakt maar dan geheel anders??? :+
en zo gelooid en geverfd als men dat vroegah deed, doet men al jaren niet meer...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 20:51

Alane schreef:
traditioneel gemaakt maar dan geheel anders??? :+
en zo gelooid en geverfd als men dat vroegah deed, doet men al jaren niet meer...

Plantaardig gelooid en geverfd is nog prima verkrijgbaar en traditioneel met moderne kennis is geen probleem.

Idem niet-kistkalf, maar zeg argentijnse pampakoeien-leer.

Je kan zadels van het állerhoogste kwaliteitsniveau zo gemaakt kopen.
Europees, milieuverantwoord, ambachtelijk vakmanschap.

Wij hebben er vier zo. Ik boycot zadels van door kinderhandjes verwerkt idiaas psoriasis kippenleer. Ik betaal liever direct aan de franse ambachtsman dan de uitbuitindustrie in india en de hele distributieketen.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:13

en toch merk je kwaliteitsverschil...
ik heb nu ook van de goede en grote namen en vroeger ook... en toch zit er verschil in, zelfde onderhoud etc...
Niet alleen in het leder, maar ook de verfing etc..

Ik moet trouwens wel eerlijk bekennen dat ik 1 lowbudget (en echt superlowbudget en geen aanbieding) lederen halster heb (geen idee waar het gemaakt is) maar die houdt zich perfect..

Wat elders gemaakt wordt wil niet zeggen dat het gelijk gemaakt wordt van prutgrondstoffen...
Juist in de lagelonen landen worden de milieu ondervriendelijke verwerkingsprocessen gebruikt... maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze ook slecht leder gebruiken...

en ben het verder wel met je eens als je het hebt over slechte kwaliteit, maar dan is het om het even waar het vandaan komt of waar het gemaakt is...

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 22:24

Huertecilla schreef:
Ik betaal liever direct aan de franse ambachtsman dan de uitbuitindustrie in india en de hele distributieketen.

hc

Nog een reden om geen produkten van indiaas leer te kopen: koeien zijn daar "heilige" dieren en mogen in India niet geslacht worden behalve in een provincie (ben de naam ff kwijt). Wat gebeurt er dus: de koeien worden vanuit het hele land onder zeer erbarmelijke toestanden de trein in gejaagd om in de betreffende provincie te worden geslacht. Lange reis zonder eten en drinken. Niet zelden lopen deze dieren botbreuken en andere verwondingen op en worden met botbreuken en al weer de trein af gejaagd om te worden geslacht. Diep triest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 23:01

Alane schreef:
en toch merk je kwaliteitsverschil.....

???

Niet in de artesenaal gemaakte zadels waar ík het over heb.
Als er verschil is, dan is de kwaliteit nu beter omdat de kennis van het product, het maken en de controle beter zijn.
Vroegah was echt niet alles beter.

Een traditioneel vaquera zadel bij Sayra Armenta vandaan is identiek aan een vaquera zadel uit de 19e eeuw.

Een Malibaud ecuyer, het vakmanschap waarmee - en het materiaal waaruit het gemaakt is, zijn niet minder dan die van eenzelfde type zadel uit de 17e, 18e, 19e of begin 20ste eeuw. Het stikwerk is zelfs zonder twijfel duurzamer.

Wat Gaston Mercier levert en wat je daar op persoonlijke wens kan laten maken is nog nooit eerder in de geschiedenis van het zadelmaken vertoond zo goéd is dat; de wetenschappelijk onderbouwde kennis welke daar gebruikt wordt om gericht een gebruiksdoel te dienen wás er eerder simpelweg niet. Dat was vroegah niet :D

Terug naar het topic bepaalt de consument zelf wat deze waaraan uitgeeft. Je krijgt wat je beloont. Kies maar wat jij wil belonen.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 23:34

Schiet me net een illustratief voorbeeld te binnen.

Ik boycot sinds de eerste golfoorlog de vs en vs producten.

Toch heb ik daar een jaar of drie (vier?) terug twee stukken paardentuig laten maken.

Door een Amish tuigmaker van Herman Oak ecovriendelijk kwaliteitsleer en eigen Amish vlastouw gestikt met waskatoen garen.

Twee door mij gespecificeerde halsringen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UGAPAGC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVASFWE3.jpg
Een 'nieuw' product gemaakt zoals vroegah en de Amish zijn niet bepaald bommengooiend VS. Zelfs de USPS heeft er niets aan verdiend 8-)

Voor bij de eco-leer http://www.mijnalbum.nl/Foto-LMZO6HOR.jpg waar de ambachtsman zijn geld voor heeft gekregen.

De pistoolhouders heb ik zelf gemaakt van eco-leer en http://www.mijnalbum.nl/Foto-4XIE7PJ3.jpg
het vaggie eronder is een zelfgefokt, zelfgeslacht, zelfgelooid geitenvel....
Gaat een zelfgemaakt vuursteenslot zadelgeweer in :P

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 08:30

maar HC....dat is toch niet te doen...alle producten te boycotten uit de VS?
van de producten waarvan jij denkt dat er niets inzit uit de VS,kan er gerust we een bestandeel uit de VS komen ....

En wat voor auto rijd je en loopt die op water?
al die olievaten komen dan wel uit de zandbak maar amerika verhandelt het gros.....niet te doen dus...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:35

Hoezo niet te doen? Je weet niet wat je niet weet, maar wat ik wel weet neem ik in beslismomenten mee.

De auto? Die looopt op Repsol uit latijns Amerika en hergebruikte frituurolie van het buurtrestaurant.
De verwarming? Die stoken we op (snoei)hout.

In onze westerse maatschappij van enorme overvloed zijn er legio alternatieve keuzemogelijkheden.
De ethiek van de ´verkoper/leverancier´ speelt bij mij een grote rol in de keuzeoverwegingen.

Wil je tanken? Dan kan je kiezen.
Wil je pinnen? Dan kan je kiezen.
Wil je een zadel? Dan kan je kiezen.

Het enige wat nodig is, is wat bewuster leven en dat is geen minpunten want geeft meer kwali-tijd.
Wil je dat niet? Prima. Heb je ook geen recht van spreken over de mistanden want die steun je zelf financieel.
Nogmaals, je weet niet wat je niet weet, maar wat je wel weet....

hc

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:13

Ik geloof dat je dan wel heel rijk bent, als je je spullen in de VS laat maken. Dat is vast niet goedkoop....

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:27

Huertecilla schreef:
De auto? Die looopt op Repsol uit latijns Amerika en hergebruikte frituurolie van het buurtrestaurant.

Leuk bedacht, maar zo simpel is dat niet. Wanneer iedereen - uitgaande dat je auto op bio brandstof kan lopen - overgaat op gebruikt frituurvet, dan is daar binnen no time een chronisch tekort aan dergelijke brandstof. Laten we er vanuitgaan dat dit zonnebloemolie betreft, bio brandstof dus, daarvan is al bekend dat dit gebruik niet haalbaar is t.a.v. de produktie en nog meer voedsel tekorten oplevert voor de wereldbevolking. Niet zo moeilijk te bedenken wie daar de slachtoffers van zijn. Microdenken is in principe wel aardig, maar op macro niveau nou eenmaal niet haalbaar.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:45

Toch kan ik me wel vinden in de denkwijze van HC.
In het klein probeer ik ook na te denken over de keuzes die ik maak.
Al vanaf mijn 8ste eet ik geen bio kip, nadat ik zo geschrokken was over hoe mensen tegen kippen aankijken. Noem me hypocriet dat ik wel ander vlees eet, maar ik maak mijn eigen keuzes. Probeer ze af te stemmen op wat ik zelf belangrijk vind.

Bewustwording is geen vies woord, het is de manier waarop je met dingen om je heen omgaat.
Vind ik...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:34

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
en toch merk je kwaliteitsverschil.....

???

Niet in de artesenaal gemaakte zadels waar ík het over heb.
Als er verschil is, dan is de kwaliteit nu beter omdat de kennis van het product, het maken en de controle beter zijn.
Vroegah was echt niet alles beter.

Een traditioneel vaquera zadel bij Sayra Armenta vandaan is identiek aan een vaquera zadel uit de 19e eeuw.

Een Malibaud ecuyer, het vakmanschap waarmee - en het materiaal waaruit het gemaakt is, zijn niet minder dan die van eenzelfde type zadel uit de 17e, 18e, 19e of begin 20ste eeuw. Het stikwerk is zelfs zonder twijfel duurzamer.

Wat Gaston Mercier levert en wat je daar op persoonlijke wens kan laten maken is nog nooit eerder in de geschiedenis van het zadelmaken vertoond zo goéd is dat; de wetenschappelijk onderbouwde kennis welke daar gebruikt wordt om gericht een gebruiksdoel te dienen wás er eerder simpelweg niet. Dat was vroegah niet :D

Terug naar het topic bepaalt de consument zelf wat deze waaraan uitgeeft. Je krijgt wat je beloont. Kies maar wat jij wil belonen.....

hc

Ik ga even uit van het looien en verven zoals het toegestaan is in NL en Duitsland, franse of spaanse eisen weet ik niet....
Het is minder kleurvast/kleurecht dan vroeger...
bruine tuig bleef bruin en verkleurde amper...
Ik weet niet hoe bijv. de verving van stubben is, maar een paar jaar geleden werden de stubbenzadels lelijk licht op de contactplaatsen...

Onze Jaguar en Sommer zadels blijven op zich keurig, de Sommer is wel wat doffer..
Maar mijn hoofdstellen van 20 jaar oud en intensief gebruikt hebben zich beter gehouden dan hun duurdere en nieuwe broertjes..

Maar terug ontopic...
Ik haalde het al meerdere keren aan.. het huidige dopingbeleid zorgt ervoor dat er goed en streng gecontrolleerd wordt, als je dan de sponsors gaat boycotten dan ben je dus eigenlijk dus tegen het huidige dopingbeleid, en hanteer je dus liever wat je niet ziet, is er niet....
Het boycotten van sponsoren die betaalkrachtig zijn kunnen er voorzorgen dat dan juist het paardenwelzijn in het gedrang komt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:03

Rani007 schreef:
overgaat op gebruikt frituurvet, dan is daar binnen no time een chronisch tekort aan dergelijke brandstof.

Op dít moment is het een afvalproduct.
Hergebruik heeft drie mileuvoordelen, maakt geen probleem.
Wij rijden ook heel bewust véél minder en hebben ook bewust de huidige auto erop aangeschaft.
Dééd iedereen dan maar in plaats van zich te verschuilen.

Het is erg simpel: je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet en je krijgt wat je beloont.
Het ethisch bewust je consumptieve budget uitgeven is een bijdrage welke je makkelijk kan leveren.
Dat niet doen maakt je deel van het probleem.

Maakt niet uit hoe ´groot´ Paardentango. Je weet niet wat je niet weet en de chaos ligt buiten je invloedssfeer. Het leven is zelforganiseren op de rand van chaos en de keuzemogelijkheden daarbij zijn oneindig variable. Als er meer is wat belangrijk voor je is dan je eigen korte termijn gewin, dan kan je in kleine dingen joúw keuzes maken.
Mbt het topic is dat ook zo.
Ik vind wat Anky roept totáál onacceptabel. Wat Anky doet ligt buiten mijn invloedssfeer. De Rabo faciliteert dit filmpje op haar site, dus boycot ik de Rabo. Dát ligt binnen mijn invloedssfeer.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:14

Marjoow schreef:
Ik geloof dat je dan wel heel rijk bent, als je je spullen in de VS laat maken. Dat is vast niet goedkoop....

1. waar slaat dit op?
2. het is een sprong naar conclusie
3. het is nog totaal verkeerd ook: goedkoper dan een halsring van TT-Jones :D

En voor je over de zadels hetzelfde roept.
- Een zadel is de interface tussen ruiter en paard. Bepaal zelf wat jouw paard voor zadel waard is.
- Een goed zadel gaat 30, 40 of meer jaar mee en houdt een hoge restwaarde = per jaar goedkoop.
Koop bewúst. Voor het welzijn van het paard waar het op komt, voor de uitgebuite arbeider, voor de dieren welke het leer leveren, voor het milieu vanwege het looiproces.
Of niet en hou je mond, accepteer kritiek dat je deel van het probleem bent.

hc