Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:Ik weet het niet. Ik denk alleen niet dat alleen het niet kopen van bepaalde spullen niets zal uithalen, omdat er altijd vraag naar blijft.
Marjoow schreef:Er blijft toch altijd een groep die het wel wilt hebben, en ik denk dat die groep groter is dan de groep die het niet wilt hebben
Huertecilla schreef:Marjoow schreef:Er blijft toch altijd een groep die het wel wilt hebben, en ik denk dat die groep groter is dan de groep die het niet wilt hebben
...en dus kan je zelf gewoon schoenen kopen van de schoenengigant die een groot deel van de productie door kinderhandjes in India laat verven en lijmen?
hc
Bandida schreef:Daar zeg je iets, er kan ook wel eens een topic geopend worden met 'Boycot mensonvriendelijke paardenspullen'
Er is momenteel echt heel veel import van low-cost paardenspul uit India en Bangladesh. Als je een nieuw zadel koopt voor 250 € kan je zo goed als zeker zijn.. dat kan nl. gewoon niet in Europa.
Bandida schreef:Ik wel, met zadels (of iets vergelijkbaars) uit zo'n minimumlonen-atelier te kopen houdt je een economie zonder toekomst in stand (en wat met onze eigen artisanele zadelmakers?).
Ik vind dat je uit ontwikkelingslanden enkel producten moet kopen die een gezonde eerlijke economie ondersteunen. Fair trade landbouwproducten, houtproducten, kennis..
Bandida schreef:Ik wel, met zadels (of iets vergelijkbaars) uit zo'n minimumlonen-atelier te kopen houdt je een economie zonder toekomst in stand (en wat met onze eigen artisanele zadelmakers?).
Ik vind dat je uit ontwikkelingslanden enkel producten moet kopen die een gezonde eerlijke economie ondersteunen. Fair trade landbouwproducten, houtproducten, kennis..
Alane schreef:traditioneel gemaakt maar dan geheel anders???
en zo gelooid en geverfd als men dat vroegah deed, doet men al jaren niet meer...
Huertecilla schreef:Ik betaal liever direct aan de franse ambachtsman dan de uitbuitindustrie in india en de hele distributieketen.
hc
Alane schreef:en toch merk je kwaliteitsverschil.....
Huertecilla schreef:De auto? Die looopt op Repsol uit latijns Amerika en hergebruikte frituurolie van het buurtrestaurant.
Huertecilla schreef:Alane schreef:en toch merk je kwaliteitsverschil.....
???
Niet in de artesenaal gemaakte zadels waar ík het over heb.
Als er verschil is, dan is de kwaliteit nu beter omdat de kennis van het product, het maken en de controle beter zijn.
Vroegah was echt niet alles beter.
Een traditioneel vaquera zadel bij Sayra Armenta vandaan is identiek aan een vaquera zadel uit de 19e eeuw.
Een Malibaud ecuyer, het vakmanschap waarmee - en het materiaal waaruit het gemaakt is, zijn niet minder dan die van eenzelfde type zadel uit de 17e, 18e, 19e of begin 20ste eeuw. Het stikwerk is zelfs zonder twijfel duurzamer.
Wat Gaston Mercier levert en wat je daar op persoonlijke wens kan laten maken is nog nooit eerder in de geschiedenis van het zadelmaken vertoond zo goéd is dat; de wetenschappelijk onderbouwde kennis welke daar gebruikt wordt om gericht een gebruiksdoel te dienen wás er eerder simpelweg niet. Dat was vroegah niet![]()
Terug naar het topic bepaalt de consument zelf wat deze waaraan uitgeeft. Je krijgt wat je beloont. Kies maar wat jij wil belonen.....
hc
Rani007 schreef:overgaat op gebruikt frituurvet, dan is daar binnen no time een chronisch tekort aan dergelijke brandstof.
Marjoow schreef:Ik geloof dat je dan wel heel rijk bent, als je je spullen in de VS laat maken. Dat is vast niet goedkoop....