Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:51

ikdoemaarwat schreef:
ik heb ook niet het hele topic doorgelezen

Jammer, misschien moet je dat alsnog even doen?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:52

ik reageer op de TS haar openingspost......lijkt me voldoende...
want wat ik geef is niet meer dan een mening..

edit: heeft alle pagina's vluchtig doorgebladerd en leest een hoop blabla....oftwel geen betreffende veranderingen van de openingspost maar een hoop bokkers met hun mening, de 1 een voorstander,de ander een acceptant en de ander weer een tegenstander
veranderd dat iets aan mijn eerste post? :n

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:31

ikdoemaarwat schreef:
ik reageer op de TS haar openingspost......lijkt me voldoende...
want wat ik geef is niet meer dan een mening..

Ik ben heel benieuwd - als jij geen zin hebt om andermans meningen te lezen, en die afdoet met 'een hoop blabla' - waarom zou je dan verwachten dat andere mensen jouw mening wel willen lezen of daar enig respect voor hebben?
Bij een discussie (en Bokt is toch in eerste instantie een discussieforum) is het gebruikelijk dat je naar elkaar luistert, op elkaar reageert, kortom: de normale beleefdheidsregels van een discussie volgt. Als jij je niet interesseert voor andermans meningen, waarom onderbreek je onze discussie dan met je eigen mening? Als je geen interactie wilt, prima, schrijf het dan gewoon in een dagboek, in een pb'tje aan jezelf of sla het op op je computer, dan kunnen wij gewoon discussieren met mensen die daadwerkelijk elkaars teksten lezen, en op elkaar reageren. Ik vind het knap onfatsoenlijk dat jij nu door een discussie heen gaat roepen zonder enig respect te tonen voor de andere deelnemers aan de discussie.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:18

_/-\o_

En uiteindelijk gaat het erom dat we elkaar ook vrijheid moeten geven.
Dus om terug te komen op de beginpost, moet een islamitische partij de vrijheid krijgen.
Zo kunnen wij een klein stukje van hun normen en waarden overnemen en zullen islamieten ook beter kunnen integreren.

Ayasha
Blogger

Re: Moslimpartij mikt op verkiezingen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:16

Ik moet zeggen dat, ondanks dat ik het topic wel heb doorgelezen, ik toch mee ga met ikdoemaarwat... :) moslim normen en waarden houd ook in dat onze cultuur geheel zal veranderen... Waar is dan de eigenheid nog van ons land? (Ik woon nu wel in België maar iets zegt me dat die niet zullen achter blijven)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:24

Maar stel nou he (en dan denk ik even heeeel ver door). Dat we over 5 jaar in een samenleving leven waarin de moslims zo'n meerderheid zijn geworden dat er inderdaad een moslimpartij kan komen die de hele huidige maatschappij kan verandern. Is dat dan erg? Want blijkbaar zijn er dan zoveel burgers die die verandering willen.

Ik wil hier alleen maar mee aanduiden dat een democratie toch een beetje het recht van de meerderheid is. Wanneer de meerdeheid iets wil, kan dat op een democratische manier bereikt worden.

Ik denk dat de moslim gemeenschap nooit zó'n meederheid zal vormen dat ze grote veranderingen teweeg kunnen gaan brengen, en voor de rest kan ik het alleen maar toejuichen dat er dus moslims zijn die zo geintegreegd zijn in NL dat ze aan ons democratisch proces willen meedoen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:40

Dat ze de maatschappij veranderen maakt mij niet uit. Maar de cultuur zou ik graag behouden... :) Onze cultuur...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:02

Wat is voor jou het verschil tussen maatschappij en cultuur? Welke culturele zaken moeten er volgens jou beslist behouden blijven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:30

Maatschappij is hoe we naar elkaar reageren. Dat we elkaar neer steken voor een MP3-speler. Dat je er mee weg komt als je iemand een schedelbreuk geslagen hebt omdat die persoon je discrimineerde. Dat is voor mij maatschappij.

Cultuur vind ik wat moeilijker om te omschrijven. Cultuur is voor mij een beetje het "straatbeeld". Ons eten, hoe we ons kleden, de kleuren die je ziet... En cultuur is, ondanks dat ik helemaal niet zo gelovig ben, toch ook een beetje het geloof.... Geloof bepaalt, of we het nu aanhangen of niet, een groot deel van onze cultuur en gedragingen en het is wel mooi dat we gebonden worden door zo iets "simpel". :) Ik zou het jammer vinden als dat veranderde...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:54

pharagirlke schreef:
Maatschappij is hoe we naar elkaar reageren. Dat we elkaar neer steken voor een MP3-speler. Dat je er mee weg komt als je iemand een schedelbreuk geslagen hebt omdat die persoon je discrimineerde. Dat is voor mij maatschappij.

Alleen de negatieve dingen? Of zie je ook nog iets positiefs in de maatschappij?

Citaat:
Cultuur vind ik wat moeilijker om te omschrijven. Cultuur is voor mij een beetje het "straatbeeld". Ons eten, hoe we ons kleden, de kleuren die je ziet... En cultuur is, ondanks dat ik helemaal niet zo gelovig ben, toch ook een beetje het geloof....

Zou de overheid dan vanwege die 'cultuur' mensen mogen dwingen /sturen om christelijk te worden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:21

Eerlijk gezegd zie ik op dit moment weinig positiefs in de maatschappij. :) Maar of dat altijd zo geweest is en dus gewoon "in onze aard ligt" of dat dat veranderd is door huidige "nieuwe" dingen is dan voor mij de vraag... Veel mensen zeggen dat het vroeger beter was maar ik durf dat eerlijk gezegd te betwijfelen. :)

Neen, je mag niet gedwongen worden om christelijk te worden. Het is erg mooi dat wij ook niet christelijke scholen hebben hier in België en dat men dus mag kiezen of men christelijk opgevoed word of niet. Maar... Ik vind wel dat het bij onze cultuur hoort en dat het een stukje is waar je wel over mag leren. Maar op een andere manier als het op dit moment gegeven word. Nu word het geloof over gebracht door mensen die er zelf heilig van overtuigd zijn. Dat is dwingend... Geloof zou iets moeten zijn dat gegeven word zoals geschiedenis. Om te weten, om de achtergrond van je land te begrijpen. Ik geloof dat ik een beetje onduidelijk ben maar ik vind even niet hoe ik het beter kan uitleggen :o

Wij leren bv over het nazisme, over fascisme enz... Geloof zou daar, voor mij, achteraan gezet mogen worden... Het is een ideaal dat bepaalde mensen uit brengen... :) Een ideaal dat een groot deel van onze cultuur en gedragingen bepaalt. Ik betwijfel of volledige scheiding van kerk en politieke macht mogelijk is maar ik denk niet dat je zo ver mag gaan, dat de kerk bepaalt wat je geloofd en wat je mag en vooral niet mag. Partijen vanuit geloof gestuurd vind ik sowieso geen goed idee overigens. Ik zal nooit op een christelijke partij stemmen... Terwijl ik toch echt mijn lagere school in een katholieke school heb doorgebracht.

En nu gaan er een hoop mensen steigeren omdat ik geloof vergelijk met Nazisme, maar die mensen moeten nadenken dat zowel het fascisme, het nazisme als het communisme puur theoretisch okee waren. Het was de mens die het misbruikte en er iets slecht van maakte. Dus ik zie geloof niet als iets slecht. ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:28

Lijkt me een uitstekend idee. Ik denk dat veel van de problematiek in NL rond moslims komt door het feit dat ze niet adequaat vertegenwoordigd zijn. Als ze beter vertegenwoordigd zijn op een legale manier (politiek) hoeven ze geen rare dingen meer te doen om van zich te laten horen, en zal Nederland ze ook serieus nemen. (Niet dat ik bedoel dat alle moslims rare dingen doen, maar een aantal doen dit wel.)

En tsja, an sich ben ik tegen religieuze politieke partij, maar aangezien die er altijd zullen zijn in NL, dan mogen de moslims er wat mij betreft ook wel één.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:55

pharagirlke schreef:
Eerlijk gezegd zie ik op dit moment weinig positiefs in de maatschappij. :)

Wat zonde dat je dat zo ervaart. Zou dat niet te maken kunnen hebben met hoe je de dingen waarneemt? Want ik weet natuurlijk niet precies hoe de situatie in Belgie is, maar hier in Nederland heb je in elk geval geen plek (hoe slecht de buurt ook is) waarbij je niet met een kwartiertje fietsen ergens bent waar geen gedoe is. En de mooie dingen zijn ook in de grote steden genoeg te vinden. (Ik heb zelf eigenlijk ook heel veel positieve ervaringen. Je kunt de mooie dingen zien zonder je ogen te sluiten voor de problemen.)

Citaat:
En nu gaan er een hoop mensen steigeren omdat ik geloof vergelijk met Nazisme, maar die mensen moeten nadenken dat zowel het fascisme, het nazisme als het communisme puur theoretisch okee waren.

Van het communisme wil ik dit nog wel toegeven, maar hoe het fascisme en nazisme ooit theoretisch ok geweest zijn heb ik even gemist blijkbaar. Waarom vind jij ze 'theoretisch ok'?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:21

Ikima schreef:
Urielle schreef:
Ik wacht op de fusie tussen een christelijke partij en de islamitische partij want ik verwacht dat het behoorlijk overeen gaat komen :D

Ze worden soms ook wel de Nederlandse Moslims genoemd.

Ik neem aan dat je daarmee op christelijk fundamentalisme doelt maar ik denk meer in de richting van een "moslim CDA". Toen de KVP, CHU en de ARP fuseerden stond ook niet bepaald iedereen te juichen. Want nu is het heel normaal maar de katholieke en protestante partijen hebben ooit als kat en hond tegenover elkaar gestaan. Ik vind het heel aannemelijk dat gematigde islamitische partijen op een gegeven moment ook gewoon geaccepteerd zijn en zelfs evt. fuseren met christelijke partijen aangezien er een grote gemeenschappelijke basis is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:23

Shadow0 schreef:
Ik ben heel benieuwd - als jij geen zin hebt om andermans meningen te lezen, en die afdoet met 'een hoop blabla' - waarom zou je dan verwachten dat andere mensen jouw mening wel willen lezen of daar enig respect voor hebben?
Bij een discussie (en Bokt is toch in eerste instantie een discussieforum) is het gebruikelijk dat je naar elkaar luistert, op elkaar reageert, kortom: de normale beleefdheidsregels van een discussie volgt. Als jij je niet interesseert voor andermans meningen, waarom onderbreek je onze discussie dan met je eigen mening? Als je geen interactie wilt, prima, schrijf het dan gewoon in een dagboek, in een pb'tje aan jezelf of sla het op op je computer, dan kunnen wij gewoon discussieren met mensen die daadwerkelijk elkaars teksten lezen, en op elkaar reageren. Ik vind het knap onfatsoenlijk dat jij nu door een discussie heen gaat roepen zonder enig respect te tonen voor de andere deelnemers aan de discussie.

Het is jouw aanname dat ik geen zin hebt om andermans meningen te lezen.....je oordeelt wel een beetje vroeg he :?
ik heb de eerste 3 pagina's goed zitten lezen maar op pagina 4 kwam telkens hetzelfde terug...tevens vond ik toen genoeg gelezen te hebben om zelf een reactie te plaatsen

dus dat ik geen respect schijn te hebben , heb je dan verkeerd en ik vind het totaal respectloos hoe jij zelf maar een aanname doet en mij hier zo over "aanvalt"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:24

ikdoemaarwat schreef:
Het is jouw aanname dat ik geen zin hebt om andermans meningen te lezen.....je oordeelt wel een beetje vroeg he :?

Ik ga af op wat jij schrijft. Als jij schrijft dat je alleen de beginpost gelezen hebt, ga ik er van uit dat jij alleen de beginpost gelezen hebt. Als je wilt dat ik daar niet van uit ga, moet je schrijven hoe het wel is.

Edit: hier moet ik mezelf even op de vingers tikken. Mijn excuses, ik heb niet helemaal goed gelezen. Je schreef dat je 'niet het hele topic hebt gelezen' en 'alleen op de beginpost reageert'. Ik had die twee dingen ten onrechte samengevoegd tot 'alleen de beginpost gelezen'.
Ik vind overigens nog steeds dat het storend is dat je de discussie binnenvalt met dingen waar al uitgebreid over gesproken is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:42

Shadow0 schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Ik ga af op wat jij schrijft. Als jij schrijft dat je alleen de beginpost gelezen hebt, ga ik er van uit dat jij alleen de beginpost gelezen hebt. Als je wilt dat ik daar niet van uit ga, moet je schrijven hoe het wel is.

Edit: hier moet ik mezelf even op de vingers tikken. Mijn excuses, ik heb niet helemaal goed gelezen. Je schreef dat je 'niet het hele topic hebt gelezen' en 'alleen op de beginpost reageert'. Ik had die twee dingen ten onrechte samengevoegd tot 'alleen de beginpost gelezen'.
Ik vind overigens nog steeds dat het storend is dat je de discussie binnenvalt met dingen waar al uitgebreid over gesproken is.

waarom vind je dat storend? er zijn tientallen bokkers die dezelfde mening geven...in het begin en later...waarom zou ik dat dan niet mogen :?
overigens heb ik de laatste pagina's ook gelezen en zie ik nog steeds niet in waarom ik dat eerste stukje niet zou neerzetten
zelfs na het lezen van alle pagina's blijf ik bij mijn standpunt,waarschijnlijk net zo als jij die bij die van jou blijft ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:47

een moslim partij mag best...........

ben alleen bang dat het weinig zoden aan de dijk zet

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:51

een moslimpartij erbij mag ook best...alleen moeten ze niet proberen de nederlanders volgens islamitische normen en waarden te laten leven....
iedereen moet daar vrij in blijven........net zo vrij als wij hun nu laten in ons land

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:52

gelukkig hebben wij de scheiding van kerk en staat :)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:58

Huertecilla schreef:
femke27 schreef:
Daarnaast: dat stukje over vrouwen. Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar zoals ik ooit de koran begrepen heb staat de man wel degelijk boven de vrouw, volgens de koran.

Heb jij de bijbel wel eens gelezen?
Die begint met dat een vrouw gemaakt is uit een onderdeel van de man en stap twee is dat ze de schuld is van de zondeval.
De rest is één aaneenschakeling van vrouw dient/volgt man.
In de Koran staat een waslijst aan plichten voor de man jegens de vrouw.

Het is verder niet relevant om die twee tegen elkaar te zetten want het zijn werken met een verschillende opzet, - structuur en - ontstaan.
Het geeft echter geen pas om op basis van ongefundeerde aannames over het betreffende ´Heilige Geschrift´ een oordeel te geven over een geloof.

Het betreft hier het oprichten van een politiek-religieuze partij welke een volksvertegenwoordiging zal zijn.
Als je hun programma niet steunt, stem je er niet op. Zo werkt het :)*

Wanneer dat wat de meerderheid niet wil verboden is, is het een dictatuur van grijs. Een samenleving kan pas schitteren als een juweel wanneeer deze verschillende facetten heeft.

hc

Ik weet niet wat voor bijbel jij hebt, maar in mijn bijbel staat toch echt niet dat de vrouw de schuld is van de zondeval. Ze waren allebei even schuldig, want ze hebben allebei van de boom gegeten! (althans de bijbel)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:15

silfie, ook binnen het christendom zijn er mensen die de vrouw nog steeds als minderwaardig zien, want wij zijn nazaten van Eva die Adam verleidde van de appel te eten ;) Die arme zwakke mannelijke Adam had tenslotte totaal geen eigen wil :+

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:52

ikdoemaarwat schreef:
een moslimpartij erbij mag ook best...alleen moeten ze niet proberen de nederlanders volgens islamitische normen en waarden te laten leven....
iedereen moet daar vrij in blijven........net zo vrij als wij hun nu laten in ons land

De politiek kan helaas wel normen en waarden opdringen: bijvoorbeeld door paddo's te verbieden, mensen te verbieden te roken in cafés, of denk aan de discussie rond embryoselectie.

Dat vind ik best vervelend, ik ben voor een meer liberale samenleving waar iedereen inderdaad zijn eigen normen en waarden kan bepalen, maar dan niet alleen de autochtone Nederlanders, ook de moslims...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:01

Fitch schreef:
Dat vind ik best vervelend, ik ben voor een meer liberale samenleving waar iedereen inderdaad zijn eigen normen en waarden kan bepalen, maar dan niet alleen de autochtone Nederlanders, ook de moslims...

maar dit gebeurt toch grotendeels al?

moslims worden gedoogd in ons land.....
ook met hun geloof....moskeeen worden gebouwd.....islamitische slagerijen en zo kan ik nog wel even doorgaan....deze 2 zijn alleen even ter voorbeeld...
ze mogen werken met hoofddoek....terwijl ik nog niet een pet mag opzetten....

ik vind dat we zeer tolerant zijn, en laten we dit gewoon zo houden....
maar ik vraag mij af waarom er gestreefd zou moeten worden naar islamtische normen en waarden terwijl ze al vrijheid in hun geloof in nederland genoeg hebben....
ik snap het gewoon niet en kan er met mijn pet niet bij..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:05

van de islamitische normen en waarden ben ik nou niet echt kapot van........ dat is een soort heel ver van mijn bed show :)