Bos en de PVV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:42

SecretLIN schreef:
Kijk eens goed wat die balkenende allemaal voor goeds heeft gebracht? :o nou presies niet veel

Noem dan eens een voorbeeld.
Ik heb overigens nog nooit PvdA of CDA gestemd (als ik het goed onthouden heb). Heb de laatste keren de stemwijzer gebruikt en zit wat meer naar links (surprise! :P ).

Ik wil de PVV ook niet afkraken hoor, maar ze komen nu eenmaal alleen in het nieuws als Wilders iets heeft geroepen waar ik meestal kippenvel van krijg. Dat zul jij wellicht hebben als een Femke Halsema iets heeft gezegd.
Ik vind het ook fijn dat een partij waar je het niet van verwacht, wel opkomt voor dierenrechten, dat siert ze dan wel.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:42

Misschien wel even leuk om te weten in wiens opdracht TNS Nipo dat onderzoek gedaan heeft. Dat kan nogal eens invloed hebben op de uitkomst. Uiteraard zegt TNS zelf dat het allemaal onafhankelijk en objectief is. Wat mij betreft: You have lies, big lies and statistics! Uitkomsten zijn zo dubbel te interpreteren. Alleen al in combinatie met: "maar liefst" of "slechts".

Degene die een onderzoek willen gebruiken om hun eigen belangen te behartigen (voorbeeldje: farmaceutische industrie) nemen echt geen genoegen met een uitkomst die ze niet zint. We kennen allemaal die gezondheidsonderzoekjes en plots is er een nieuw middel op de markt, de oplossing. Hoera, wat een verrassing!

Om maar even aan te geven dat je zeer kritisch moet zijn op dat soort onderzoeken.

Toevallig ken ik uit mijn omgeving zelf een paar PVV-stemmers en daarbij speelt het feit dat ik in Gouda woon wel een grote rol. Ik weet gewoon dat hier veel mensen PVV stemmen, maar het is dan ook de ideale voedingsbodem. Er is hier ook gewoon ontzettend veel gedoe met Marokkanen, heb er zelf ook regelmatig last van. Ik denk dat het in bijvoorbeeld Lochem echt véél minder het geval is.
Dus alleen naar sociaal milieu kijken heeft totaal geen zin.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:43

Wanted2003 schreef:
Ergens kan ik me wel in dat feit vinden Karl66, ik denk namelijk dat er heel veel racistische mensen op Wilders stemmen. Maar er zijn ook mensen, zoals secretLIN en ikzelf die ook om totaal andere redenen op Wilders willen stemmen.

Het is alleen zo jammer, dat je in deze discussie blijkbaar niet voor de PVV mág zijn. Want wij stemmen blijkbaar alleen voor Wilders omdat hij zoveel negatieve aandacht krijgt, en wij alleen maar uitgaan van de media, en wij ons niet verdiepen in de 'brede linie' van zijn partijprogramma.

Inderdaad, ik krijg hier door sommige mensen in het topic soms echt het idee dat ze mij dom en onwetend vinden omdat ik op de PVV stem.
Ik zou persoonlijk nooit SP stemmen maar als een ander daar wel achter kan staan wie ben ik dan om diegene te beoordelen daarop?
Wat betreft de post van Karl66, ik heb dat onderzoek ook meegekregen en ik denk idd dat de kiezersdoelgroep van de PVV veel diverser is dan bijvoorbeeld die van de VVD.
Doordat Wilders af en toe een grote bek opzet en 'straattaal' gebruikt wordt hij ook gevonden door de 'lagere sociale klasse'.
Toch blijf ik bij mijn ervaring dat de mensen in mijn omgeving om doordachte redenen PVV stemmen en over het algemeen behoorlijk wat klasse bezitten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:49

klopt, ik had bij stemwijzer PVV, SP en CDA op een gedeelde 1e plek staan :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:51

Ik zou ook beslist niet willen zeggen dat de gemiddelde PVV-stemmer dom is of uit een zwak-sociaal milieu komt.
Maar mijn (vooroordeel?) is dat mensen er alleen op stemmen omdat hij zo hard roept dat Moslims verkeerd zijn (beetje kort door de bocht misschien) en dat vind ik zo'n klein stukje van alles wat er in een land speelt. En de problematiek hier omheen is zo complex dat je dat allemaal niet zo zwart-wit kunt stellen en even hupsakee kunt oplossen. Anderen zijn hier ook al jaren mee bezig en dan zou de PVV HET antwoord weten? Dat lijkt me dus niet.
Maar natuurlijk kunnen er tig andere redenen zijn om op die partij te stemmen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:51

Wanted2003 schreef:
Oja: en wat eigenlijk best grappig is, Wilders denkt over heel veel dingen hetzelfde als PVDA en SP?

Wellicht wat dingen in de marge, maar de speerpunten van de PVV zijn juist datgene waarom deze partijen gezegd hebben zich niet te kunnen voorstellen om met Wilders in een regering te gaan zitten.

Het eigen volk eerst, steeds maar weer ophitsen van negatieve en angstgevoelens voor alles dat niet geboren blanke Nederlander is (met uitsluiting van mevrouw Wilders natuurlijk) en de wijze waarop hij zich over het geloof en de symbolen van anderen uitlaat, is geen basis voor samenwerking met een partij die loyaal is met de minder bedeelden in de samenleving, hier en elders in de wereld.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:53

Ik zit zo even te kijken op de site van de PVV en tsja, duidelijke taal is het wel:

Politie: Minder bekeuren, meer boeven vangen
Betere zorg voor onze ouderen
Geen taakstraffen, maar minimumstraffen
Geef ondernemers de ruimte
Geen no-claim of eigen risico

Nou...is niet veel op aan te merken. Behalve dat ik het er totaal niet mee eens ben dat er nog meer wegen moeten komen en dat ik het "vreemdelingenbeleid" ook graag wat genuanceerder zie. Bovendien ben ik wel voor Europa en PVV niet. Maar wat betreft zorg en veiligheid kan ik hun standpunten wel delen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:55

Alet74 schreef:
Ik zou ook beslist niet willen zeggen dat de gemiddelde PVV-stemmer dom is of uit een zwak-sociaal milieu komt.
Maar mijn (vooroordeel?) is dat mensen er alleen op stemmen omdat hij zo hard roept dat Moslims verkeerd zijn (beetje kort door de bocht misschien) en dat vind ik zo'n klein stukje van alles wat er in een land speelt. En de problematiek hier omheen is zo complex dat je dat allemaal niet zo zwart-wit kunt stellen en even hupsakee kunt oplossen. Anderen zijn hier ook al jaren mee bezig en dan zou de PVV HET antwoord weten? Dat lijkt me dus niet.

Dat is dus niet waar :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 17:57

Lyonesse schreef:

Voor het overgrote deel van de PVV kiezers wel, samen met het ongenuanceerde kankeren op de zittende regering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:03

_Sigrid_ schreef:
Toevallig ken ik uit mijn omgeving zelf een paar PVV-stemmers en daarbij speelt het feit dat ik in Gouda woon wel een grote rol. Ik weet gewoon dat hier veel mensen PVV stemmen, maar het is dan ook de ideale voedingsbodem. Er is hier ook gewoon ontzettend veel gedoe met Marokkanen, heb er zelf ook regelmatig last van. Ik denk dat het in bijvoorbeeld Lochem echt véél minder het geval is.

Dus eigenlijk zeg jij ook dat gedoe met Marokkanen ervoor zorgt dat men op PVV gaat stemmen? Maar dan is Wilders toch precies waar hij wezen wil? Dan hoeft hij alleen maar te blijven doen waar hij inmiddels voor vervolgd wordt en zijn kostje is gekocht. Helaas is het bij wet niet toegestaan om politiek te bedrijven vanuit de gevangenis.

Trouwens, ik woon middenin Amsterdam, hier een honder meter vandaan is Mohammed B gearresteerd, maar ik ken geen enkele PVV stemmer gelukkig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:03

Lyonesse schreef:
Alet74 schreef:

Nou dat weet ik niet Lyonesse, ik denk dat er zeker wel een groep is die uit onwetendheid op de PVV gaat stemmen en idd gevoelig is voor kreten uit de media die 9 vd 10 keer over allochtonen en de Islam gaan.
Maar, ik denk dat er bij iedere partij zo'n groep 'ondoordachte' kiezers is.
Wat alleen al niet te denken van de mensen die bijvoorbeeld bewust PvdA of SP gaan stemmen als tegenstem tegen Wilders.

@Alet74, ik weet natuurlijk niet of de methodiek die Wilders aandraagt de énige juiste is voor het immigratieprobleem wat we hebben, wél valt het mij op dat hij als enige hier een heel duidelijk standpunt over inneemt.
Dat zie ik alleen bij de VVD ietwat terugkomen, de andere partijen in Nederland zijn hier niet zo uitgesproken in en dat is iets wat imo beter kan.
Even heel simpel gezegd: Je hebt(of bent fractievoorzitter van)een politieke partij, dan is het belangrijk dat 'het volk' weet wat die partij uitdraagt.
Dat Wilders dit soms ongenuanceerd en bruuks doet klopt, maar, hij doet het tenminste.
Als ik naar een politieke discussie kijk en ik zie dat Bos om de 5 minuten weer een ander standpunt inneemt en er omheen blijft draaien dan kan ik daar niets mee als kiezer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:04

sarabande schreef:
Lyonesse schreef:

Voor het overgrote deel van de PVV kiezers wel, samen met het ongenuanceerde kankeren op de zittende regering.

Dit blijft toch een welles nietus discussie zolang dat onderzoek niet boven water is. Tot die tijd vind ik het gewoon onbeschoft om mensen die wel PVV stemmen daar op af te rekenen door ze niet serieus te nemen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:04

Lovely schreef:
_Sigrid_ schreef:

Dus eigenlijk zeg jij ook dat gedoe met Marokkanen ervoor zorgt dat men op PVV gaat stemmen? Maar dan is Wilders toch precies waar hij wezen wil? Dan hoeft hij alleen maar te blijven doen waar hij inmiddels voor vervolgd wordt en zijn kostje is gekocht. Helaas is het bij wet niet toegestaan om politiek te bedrijven vanuit de gevangenis.

Trouwens, ik woon middenin Amsterdam, hier een honder meter vandaan is Mohammed B gearresteerd, maar ik ken geen enkele PVV stemmer gelukkig.

Lovely nou impliceer je wéér dat een PVV stemmer dus niet aardig/sociaal/gezellig en whatever kan zijn.
Waaróm nou toch?

Anoniem

Re: Bos en de PVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:06

Wildgirl, misschien wil jij dat graag lezen, maar ik impliceer het niet. Wat ik wel denk is dat de gemiddelde PVV stemmer voor die partij kiest wegens een paar in het oog springende standpunten, waaronder de wens om alle vreemdelingen het land uit te jagen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 18:11

Wildgirl schreef:
Lovely nou impliceer je wéér dat een PVV stemmer dus niet aardig/sociaal/gezellig en whatever kan zijn.
Waaróm nou toch?

Ja hoor in de kroeg :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:13

Lovely schreef:
Wildgirl, misschien wil jij dat graag lezen, maar ik impliceer het niet. Wat ik wel denk is dat de gemiddelde PVV stemmer voor die partij kiest wegens een paar in het oog springende standpunten, waaronder de wens om alle vreemdelingen het land uit te jagen.

Nou ik lees liever wat anders hoor Lovely :D

Ik bedoelde dit stukje van jouw post:
Citaat:
maar ik ken geen enkele PVV stemmer gelukkig

Daarmee geef je imo aan dat je blij bent geen PVV stemmer te kennen en ik kan me voorstellen dat je dat zegt omdat je PVV stemmers dus niet leuk vindt.
Dan impliceer ik het toch niet verkeerd?
Just correct me if I'm wrong!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:16

Oh zo :). Dat klopt hoor, ik ben blij dat ik geen PVV stemmers in mijn omgeving heb :). Maar dat idee is onstaan nadat ik mezelf ingelezen heb in wat de PVV te bieden heeft (en niet ervoor). Ik kan mij niet vinden in waar de PVV voor staat en dat mag :). Als iemand mij een goede reden kan geven om voor PVV te stemmen, dan wil ik dat best respecteren, maar tot op heden heb ik nog geen enkele goede reden gehoord, niet van de PVV en niet van de PVV stemmers. Wat mij betreft mag de partij morgen nog opgeven worden :j.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:22

@Lovely:
Wij hebben hier al tig jaar een coalitie van PvdA en CDA met Christenunie/SGP en er is in al die jaren niet, maar dan ook niets aan deze problematiek gedaan! Ik kan me heel goed voorstellen dat er dan mensen gefrustreerd raken. Op een gegeven moment is wel een grens bereikt als je:
1) autoraampje wéér is ingeslagen. 2) dochter wéér is bespuugd en uitgescholden voor prutsmuts. 3) je oma beroofd is en met pepperspray in de ogen is gespoten. 4) je oma wéér beroofd is en met een gebroken arm op straat ligt. 5) er bij de buren een stoeptegel door het raam is gegooid om de laptop van de tafel mee te jatten. 6) er bij de andere buren bij insluiping een waardevolle tas is meegenomen. 7) je voor de zoveelste keer 112 moet bellen omdat ze aan het inbreken zijn bij de basisschool tegenover 8) je broer in elkaar is geslagen omdat hij zijn portemonnee niet snel genoeg af heeft gegeven. 9) het hele nieuwe buurthuis wat met subsidiegeld is betaald binnen een paar weken helemaal gesloopt was van binnen (pleepot uit de grond, biljart tafel aan flarden). 10) collega van zijn fiets wordt beroofd waar je bij staat....

Bovenstaande berust niet op fantasie, dit is een kleine samenvatting van wat ik zoal heb meegemaakt in mijn naaste omgeving.
En ja...dan ben je het misschien een keer goed zat en dan stem je PVV. In de hoop dat zij misschien wat strenger optreden. Heeft niet eens met het land uitjagen te maken. Maar gewoon met aanpakken. Want de "jongens tussen 14 en 20 jaar met een Noord-Afrikaans uiterlijk en Marokkaans accent" die zich hier schuldig aan maken worden zelden opgepakt en anders lopen ze na een dag weer op straat.

Wat ik dus duidelijk wil maken, Wilders komt zo ver omdat deze dingen nou eenmaal gebeuren. En niet incidenteel zoals je vaak leest, maar structureel. Dit is hier in Gouda jaren in de doofpot gestopt, door met name de PvdA. Het is op een gegeven moment zo geweest dat criminele jongeren die 6 weken niet in aanraking waren geweest met politie en justitie een CD-bon kregen. Helaas kon ik, nog nooit in aanraking geweest met justitie en nog niet eens een boete had gehad, hier geen aanspraak op maken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:26

Ik stem zelf overigens D66. Maar dat de PVV groeit is toch wel een duidelijk signaal lijkt me. En daar moet je ook niet al te licht mee omspringen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:31

Sigrid: dit sort dingen zijn van alle tijden. Het lijkt alsof het tegenwoordig erger is dan 60 jaar geleden, maar dat is niet zo (voor zover ik weet). Alleen door alle media horen we alles (en niet de dingen die goed gaan, dan zou het journaal ook veel te lang duren) wat verkeerd gaat.
Ik denk niet dat je kunt stellen dat de huidige regeringspartijen en die daarvoor niets aan de problematiek gedaan hebben, het is nl. moeilijk om de problematiek op te lossen. Stel dat de PVV in de regering zou komen, dan moet je er ook niet automatisch van uitgaan dat hij het wel op kan lossen, dat denk ik nl. van niet. Je hebt te maken met wetgeving en rechten van mensen.

@Wildgirl: Wilders neemt een duidelijk standpunt in over de problemen met bepaalde bevolkingsgroepen omdat dat verkoopt: sommige mensen willen dit graag horen (omdat het in hun omgeving speelt) en omdat de media er op inspringen (en sommige mensen dit graag willen horen etc. etc.). Andere partijen hebben hier ook wel meningen over, maar die zijn niet zo 'extreem' als die van de PVV. (en de media verkoopt zichzelf door hier aandacht aan te besteden, zoiets als 'sex sells')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:31

Sigrid, met dat soort argumenten kan ik dus helemaal niks beginnen. Denk je nu echt dat WIlders dat probleem wel even voor je gaat oplossen? Dat hoop je alleen maar omdat hij het van de daken schreeuwt hoe slecht het allemaal is. Heb je dan helemaal niet door dat die Limburger met zijn barokke krullen je driedubbel keihard in de maling neemt door te roepen wat je wilt horen en een toon te zetten die je herkent? Al die PVV stemmers worden gebruikt ten faveure van de roem van meneer Wilders en voor niets anders, laat staan dat bepaalde problemen opeens opgelost gaan worden. Dus nu niet piepen over een tijdje als blijkt dat Wilders ook geen toverstaf heeft en de realiteit iets anders uitpakt dan gehoopt. Dat de PVV stemmers niet doorhebben dat ze bedrogen worden, is eigenlijk nog erger dan de inhoud van dat pamflet van Wilders.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:38

@Alet74 en Lovely
Lezen is ook een kunst, ik zal het nog wel even verduidelijken.

Ik schrijf namelijk niet dat Wilders de oplossing is voor dit soort problemen (want anders had ik zelf ook wel op hem gestemd nietwaar). Maar ik schrijf dat ik de frustratie van sommige mensen wél goed kan begrijpen en ik ook wel kan begrijpen dat je dan eens ergens anders voor kiest... Dát staat er. Ik zeg niet dat het de oplossing is. Want volgens mij moet hij dan ook met oplossingen komen.

En Alet74: Zó erg was het 60 geleden echt nog niet. Dat weet ik wel heel zeker.
En ik zou zeggen: Kom gezellig een tijdje in Gouda wonen, dan mag je het zelf ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:41

60 jaar geleden was het nog erger, toen had je de NSB enzo. Echt, zoveel is er niet veranderd in 60 jaar.

Sigrid, oke, maar hoe kan je dan aanvaarden en ondersteunen dat mensen wel op PVV stemmen terwijl ze niet schijnen te snappen dat het ook allemaal maar (elecotorale) commercie is?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:44

Ik zou dus nog steeds graag voorbeelden willen horen van wat er nu mis is in Nederland dankzij de regering!

En weten jullie, de PVV wordt nooit zo groot dat ze alleen kan regeren, dus moet ze een coalitie vormen met 1 of meer andere partijen. En een coalitie vormen betekent compromissen sluiten, met andere woorden: dan kun je dus niet alles wat je zou willen in de praktijk gaan brengen. Ik heb laatst op de radio iemand horen zeggen dat sommige dingen zelfs volgens de Nederlandse wet niet zouden mogen (van wat de PVV zou willen)...dus....

Sigrid, ik blijf liever in het hoge Noorden, heerlijk wonen hier!
En ik kan me ook best voorstellen dat mensen gefrustreerd zijn, maar om hierin nu de oplossing te zien...nou nee, als je even verder kijkt dan je neus lang is, dan ga je toch niet op iemand stemmen die dingen roept zoals Wilders ze roept? Ik vind het eng hoor, de dingen die hij soms zegt. Ook al zou hij dan van alles willen wat goed is, maar als hij die enge dingen uitkraamt, dan zou het tegen al mijn rechtvaardigheidsgevoelens indruisen om überhaupt er ook maar over na te denken om op zo'n partij te stemmen.