'Buitenlanders'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Re: 'Buitenlanders'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:57

Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen die de taal niet spreken daar zelf meer last van hebben dan wij..

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:02

ja maar doen die ook de moeite om het alsnog te leren?

bij mijn vorige baas werkte we veel met poolse jongeren.
paar ervan goed bevriend mee geraakt. het gros ervan doet erg zijn best om nederlands te leren ondanks het feit dat ze hier maar enkele jaren zullen zijn.

turks meisje van mijn opleiding is in nl geboren maar spreekt bijna geen nl terwijl ze toch al 20 jaar hier leeft. sorry maar daar heb ik dan niet veel respect voor

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:04

Misschien zijn die mensen het wel keihard aan het leren, maar vinden ze het handiger om met elkaar in hun eigen taal te spreken, om misverstanden te voorkomen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waarom dat zo erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:04

joostvangestel schreef:
Ik denk dat je je nog meer zou opwinden als een klant dat deed en Nederlands sprak, omdat je dan nog meer wordt afgeleid over wat hij zegt. Het was dus gewoon een lompe vent, die toevallig ook buitenlander is.

Als het een Nederlander was geweest, had ik heel vriendelijk gevraagd; "Vriend wil je nog geholpen worden want ik heb meer te doen"
Wordt knap lastig als ze in het Turks gaan lopen brullen en weglopen, en dan nog verwachten dat je op ze gaat wachten ook.
Mn baas zei al, je heb meer te doen die kerel gaat maar naar de sloop als je zo onfatsoenlijk bent en niet eens netjes wachten kan.

Flosje446 schreef:
Ik vind dat hetzelfde als fluisteren in gezelschap van andere mensen. Ik vind dat ronduit onbeschoft.

Precies, goed omschreven, zo komt het idd over althans wel op de meeste mensen wat dit is iets wat ik wel vaker hoor.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:05

ayo schreef:
Mensen, er zijn echt duizenden Chinezen hier in Nederland die nauwelijks Nederlands spreken, naar Chinese tv kijken en hun kinderen als Chinezen opvoeden, maar daar heb je geen last van, dus hoor je er niemand over...

Dat zij amper Nederlands kunnen spreken, daar stoor ik mij ook aan. Ik was pas bij de Chinees en ze konden daar amper Nederlands, dan sta ik me daar helemaal kapot te ergeren. Ik kom er dus ook zelden.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:23

Citaat:
Als je het ook wil, dan leer je samen met een vriend(in) toch een andere taal? Ik spreek ook Fries met mijn vriendin als ik buiten de provincie ben, en als ik snel genoeg praat is er voor Nederlanders ook niets van te volgen. Zelfde principe, maar niemand valt er over. Mensen zoeken nu gewoon extra excuses om allochtone mensen lastig te vallen met allerlei onzin regeltjes. Mij zal het aan mijn reet roesten welke taal mensen spreken of naar wat voor zenders ze kijken of wat voor kleren ze zich dragen, als ik maar geen last van ze heb of hun kroost.

Mensen, er zijn echt duizenden Chinezen hier in Nederland die nauwelijks Nederlands spreken, naar Chinese tv kijken en hun kinderen als Chinezen opvoeden, maar daar heb je geen last van, dus hoor je er niemand over...

Ja idd! ;), het gaat altijd over Turken& Marokanen
Tegenwoordig zoeken mensen ook extra dingen om mee te kunnen praten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:28

Chrisje92 schreef:
Misschien zijn die mensen het wel keihard aan het leren, maar vinden ze het handiger om met elkaar in hun eigen taal te spreken, om misverstanden te voorkomen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waarom dat zo erg is.

Precies. In mijn tijd in Italie sprak ik graag Nederlands met de Nederlanders, maar ik deed wel degelijk mijn best om Italiaans te leren. Maar waarom zou ik die taal spreken als ik met landgenoten ben? Geloof me, dat doet je echt niet, hoor. :D

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:30

Maar als de meerderheid hier zich er aan ergert( Dat buitenlanders hun eigen taal Spreken, of dat ze geen nederlands kunnen) hebben die mensen denk ik toch echt pech :+

Er worden hier allerlei meningen gegeven maar ik denk dat zoiets door zal blijven gaan, en denk niet dat je zomaar een buitenlander wijs gaat maken dat hij nederlands MOET praten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:32

Nou, als de Italianen zich aan ons ergerden hadden zij idd echt pech. :D

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:42

roodje schreef:
Citaat:
Als je het ook wil, dan leer je samen met een vriend(in) toch een andere taal? Ik spreek ook Fries met mijn vriendin als ik buiten de provincie ben, en als ik snel genoeg praat is er voor Nederlanders ook niets van te volgen. Zelfde principe, maar niemand valt er over. Mensen zoeken nu gewoon extra excuses om allochtone mensen lastig te vallen met allerlei onzin regeltjes. Mij zal het aan mijn reet roesten welke taal mensen spreken of naar wat voor zenders ze kijken of wat voor kleren ze zich dragen, als ik maar geen last van ze heb of hun kroost.

Ja idd! ;), het gaat altijd over Turken& Marokanen
Tegenwoordig zoeken mensen ook extra dingen om mee te kunnen praten

In zulke discussie's heb ik vaak genoeg geplaatst dat ik op de peuterspeelzaal een chinees meisje had, dat geen nederlands hoefde te leren omdat ze later toch naar een chinese school ging. Oma kwam haar vaak halen, sprak ook geen nederlands. Soms kwam ze een kwartier te vroeg en nam het meisje gewoon mee. Probeer die eens te vertellen dat dat niet mocht. Ze zag dat je tegen haar stond te praten, zei doei en ging er vandoor. }:0 Oma mocht het kind dus niet meer ophalen.

Meisje brulde ook als een bezetene trouwens, als haar ouders weg gingen. Logisch, zat ze weer een dag opgescheept met mensen die haar niet verstonden. Ze heeft zo meerdere keren bijv in haar broek geplast. Zij kwam braaf zeggen dat ze naar de wc moest, maar wij verstonden haar niet, met als gevolg dat er een plas op de grond lag tegen de tijd dat wij snapten dat ze naar de wc moest. Op den duur begon ze ook kinderen te slaan en dingen af te pakken...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:45

Even een vraagje: wat vinden jullie dan van Friezen, die in Friesland Fries spreken, terwijl er veel mensen om hun heen zullen zijn die Nederlands spreken en dat dus niet verstaan (bijv. in Leeuwarden)?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:47

Dat vind ik net zo asociaal. Net als dat ik het volkomen zinloos vind dat de naambordjes overal ook in het fries hangen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:49

Maar 't is wel Friesland hé, niet alleen Nederland. Fries én Nederlands zijn daar officiële talen, dus daarom kan ik dat van die naambordjes wel begrijpen. Vind je het dan nog steeds asociaal?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:50

Ja, dat veranderd er toch niets aan? :+

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:52

Vind ik wel: in NL is (behalve in Friesland dus), alleen NL de officiële taal, dus dan kan ik wel begrijpen dat je er over valt als mensen dat niet beheersen - dan kunnen ze niet normaal functioneren in de maatschappij. Maar in Friesland hebben (naar mijn mening dan, je hoeft 't er niet mee eens te zijn!) mensen dankzij de officiële status van het Fries wellicht nog wat meer 'recht' om Fries te spreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:57

Ik vind het gewoon fatsoenlijk als je elkaars taal spreekt, of je doet maar een poging, dat staat gewoon een stuk vriendelijker.
Helaas is de Nederlander vaak de pineut die spreekt nog wel eens wat talen.
Ik praat plat west fries, maar als ik bij mijn zus in Zeist op visite ben en ze heeft een hok vol, dan schakel ik toch over op redelijk knap ABN, althans doe een poging. Vind ik gewoon wel zo beschaafd.
En buitenlanders die het vertikken om Nederlands te spreken? Verwacht dan ook niet teveel.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:59

Ik spreek gronings, dat is ook nederlands, een dialect wel te verstaan. Ik dúrf niet eens gronings te spreken als er mensen bij zijn. Hoewel ik dat recht wel zou hebben omdat het bij het nederlands hoort. Of niet? Het is immers "geen taal".l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:01

Tuurlijk heb je dat recht, alleen als mensen jou niet kunnen verstaan zou jij je daar prettig bij voelen?Ik schaam mij als ik mijn dialect spreek in Zeist, voel em dan net een lompe boer.
(Ben ik ook dat scheelt :D ) maar ik pas me liever iets aan want ik ben niet het type wat graag in de belangstellign wil staan.
Helemaal vloeiend zal het nooit gaan maar doe wel een poging.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:01

Ik vind het absoluut niet asociaal: het is een officiele taal. Bovendien staat er onder elk naambordje ook de nederlandse naam. Dus dan zie ik geen probleem. Wel vind ik het heeeeel vervelend dat mijn tante het abn amper beheert en alles vanuit het Fries gebrekkig terug vertaald: soort steenkolen-Nederlands := Maar goed: ze doet een poging! Dat ze de moeite ervoor neemt is super :) Ik waardeer het ook enorm als een buitenlander het probeert, ook al is het niet verstaanbaar, maar de poging tot vind ik al een mooi gebaar :)

Ik zag hier een mooie opmerking: dat buitenlanders onze taal niet spreken is vervelender voor henzelf, dan voor ons. Zit zeker wat in! Ik kan rustig mijn brood bestellen bij de bakker, lijkt mij verrekte lastig als je dat niet kunt in het nederlands of zeer gebrekkig nederlands.

(is het Fries ook niet ouder dan het ABN? )

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:05

Chiqa schreef:
Tuurlijk heb je dat recht, alleen als mensen jou niet kunnen verstaan zou jij je daar prettig bij voelen?Ik schaam mij als ik mijn dialect spreek in Zeist, voel em dan net een lompe boer.
(Ben ik ook dat scheelt :D ) maar ik pas me liever iets aan want ik ben niet het type wat graag in de belangstellign wil staan.

Daarom zeg ik ook dat ik het niet eens durf. Daarnaast denk ik stiekem: wij zij 1 nederland, en heb ik een hekel aan alles wat daar niet bij wil horen maar er wel bij hoort. Veel allochtone jongeren willen niet bij nederland horen, friesen horen ook liever niet bij nederland, ze willen immers onafhankelijk zijn. Dan denk ik: ga dan.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:11

M_R schreef:
Zwartwitje, ik wil helemaal niks zeggen met buitenlanders.
Iedereen is hier welkom als ze zich gedragen, en er zijn ook genoeg allochtonen die wel werken en genoeg autochtonen die niet werken daar heb je me ook niks over horen zeggen. Maar wat dan wel typerend is, dat de (voornamelijk marrokanen/turken) klagen dat wij discrimineren ect en onder tussen wel zo'n dingen terug lezen of horen bij het nieuws, niet zo gek dat die dingen dan idd bevestigd worden die men al dacht.

Lifaye het is dan ik ;) ipv dan mij haha

Ik zou ten eerste niet 'de allochtonen' als groep gaan typeren, het zijn immers allemaal individuen die zich, net zoals jij in de maatschappij staat, niet per se verwandt voelen met hun ook allochtone buurman. Iedereen is anders immers.

Ten tweede zou ik goed bedenken dat het een negatieve spiraal is; bedrijven bieden stage plaatsen aan maar zetten bij hun advertentie 'geen allochtonen'. De desbetreffende stagair-in-spe die allochtoon is, voelt zich gehaat en uitgekotst door de maatschappij, daardoor gaat hij zich verzetten tegen de samenleving en zo ontstaan er nog meer problemen.

Ten derde is het natuurlijk zo dat maar een klein groepje het verpest voor iedereen. In iedere etnische groep. Kijk bijv naar de hangjongeren; zijn ze allemaal crimineel omdat ze ergens op straat willen afspreken met hun vrienden? Natuurlijk niet.

Mijn advies: wees zachter in je oordeel en bedenk je dat ieder mens anders is!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:17

Het valt me overigens op dat het meestal autochtonen zijn die hun honden op de meest waanzinnige plaatsen een hoop laten doen en dat gewoon stomweg niet opruimen. Daarom heb ik nog geen hekel aan autochtonen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:20

Donder en bliksem Joost, daar zeg je wat! Dat is mij volgens mij ook al opgevallen, het is hetzelfde slag dat zijn kauwgom op straat uitspuugt, de etters. Echt, ik zie het ze zo vaak doen, echt bijna allemaal , de goeien natuurlijk uitgezonderd he, ik wil niet generaliseren. Maar afgezien daarvan, echt allemaal :j. Moesten we bij hun doen, nou...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:22

joostvangestel schreef:
Het valt me overigens op dat het meestal autochtonen zijn die hun honden op de meest waanzinnige plaatsen een hoop laten doen en dat gewoon stomweg niet opruimen. Daarom heb ik nog geen hekel aan autochtonen ;)

omdat de meeste allochtonen geen honden (mogen) hebben..??

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:28

Fitch schreef:
Even een vraagje: wat vinden jullie dan van Friezen, die in Friesland Fries spreken, terwijl er veel mensen om hun heen zullen zijn die Nederlands spreken en dat dus niet verstaan (bijv. in Leeuwarden)?

Als je het wilt verstaan ga je het maar leren.

Voor mij ligt de grens bij mensen die ik heb uitgenodigd. Mochten zij geen Fries verstaan, dan zal ik daar zeker Nederlands voor spreken. Maar zitten ze bij me in de bus of lopen ze bij me op straat, staan ze in de winkel, dan ga ik echt geen Nederlands spreken met mensen waar ik normaliter Fries mee spreek. Verder staat het niet op hun voorhoofd geschreven of ze het wel of niet verstaan. De tijd dat ik me schaamde voor Fries heb ik wel gehad. Bovendien wordt Fries al veel te weinig gesproken door dit soort schaam- en aanpasgedrag van veel Friezen.

Lyonesse schreef:
Chiqa schreef:

Daarom zeg ik ook dat ik het niet eens durf. Daarnaast denk ik stiekem: wij zij 1 nederland, en heb ik een hekel aan alles wat daar niet bij wil horen maar er wel bij hoort. Veel allochtone jongeren willen niet bij nederland horen, friesen horen ook liever niet bij nederland, ze willen immers onafhankelijk zijn. Dan denk ik: ga dan.

Nou ik ben blij dat jij zo goed weet hoe het allemaal zit met allochtonen en Friezen.