Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Ik denk dat je je nog meer zou opwinden als een klant dat deed en Nederlands sprak, omdat je dan nog meer wordt afgeleid over wat hij zegt. Het was dus gewoon een lompe vent, die toevallig ook buitenlander is.
Flosje446 schreef:Ik vind dat hetzelfde als fluisteren in gezelschap van andere mensen. Ik vind dat ronduit onbeschoft.
ayo schreef:Mensen, er zijn echt duizenden Chinezen hier in Nederland die nauwelijks Nederlands spreken, naar Chinese tv kijken en hun kinderen als Chinezen opvoeden, maar daar heb je geen last van, dus hoor je er niemand over...
Citaat:Als je het ook wil, dan leer je samen met een vriend(in) toch een andere taal? Ik spreek ook Fries met mijn vriendin als ik buiten de provincie ben, en als ik snel genoeg praat is er voor Nederlanders ook niets van te volgen. Zelfde principe, maar niemand valt er over. Mensen zoeken nu gewoon extra excuses om allochtone mensen lastig te vallen met allerlei onzin regeltjes. Mij zal het aan mijn reet roesten welke taal mensen spreken of naar wat voor zenders ze kijken of wat voor kleren ze zich dragen, als ik maar geen last van ze heb of hun kroost.
Mensen, er zijn echt duizenden Chinezen hier in Nederland die nauwelijks Nederlands spreken, naar Chinese tv kijken en hun kinderen als Chinezen opvoeden, maar daar heb je geen last van, dus hoor je er niemand over...
Chrisje92 schreef:Misschien zijn die mensen het wel keihard aan het leren, maar vinden ze het handiger om met elkaar in hun eigen taal te spreken, om misverstanden te voorkomen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waarom dat zo erg is.
roodje schreef:Citaat:Als je het ook wil, dan leer je samen met een vriend(in) toch een andere taal? Ik spreek ook Fries met mijn vriendin als ik buiten de provincie ben, en als ik snel genoeg praat is er voor Nederlanders ook niets van te volgen. Zelfde principe, maar niemand valt er over. Mensen zoeken nu gewoon extra excuses om allochtone mensen lastig te vallen met allerlei onzin regeltjes. Mij zal het aan mijn reet roesten welke taal mensen spreken of naar wat voor zenders ze kijken of wat voor kleren ze zich dragen, als ik maar geen last van ze heb of hun kroost.
Mensen, er zijn echt duizenden Chinezen hier in Nederland die nauwelijks Nederlands spreken, naar Chinese tv kijken en hun kinderen als Chinezen opvoeden, maar daar heb je geen last van, dus hoor je er niemand over...
Ja idd!, het gaat altijd over Turken& Marokanen
Tegenwoordig zoeken mensen ook extra dingen om mee te kunnen praten
Chiqa schreef:Tuurlijk heb je dat recht, alleen als mensen jou niet kunnen verstaan zou jij je daar prettig bij voelen?Ik schaam mij als ik mijn dialect spreek in Zeist, voel em dan net een lompe boer.
(Ben ik ook dat scheelt) maar ik pas me liever iets aan want ik ben niet het type wat graag in de belangstellign wil staan.
Helemaal vloeiend zal het nooit gaan maar doe wel een poging.
M_R schreef:Zwartwitje, ik wil helemaal niks zeggen met buitenlanders.
Iedereen is hier welkom als ze zich gedragen, en er zijn ook genoeg allochtonen die wel werken en genoeg autochtonen die niet werken daar heb je me ook niks over horen zeggen. Maar wat dan wel typerend is, dat de (voornamelijk marrokanen/turken) klagen dat wij discrimineren ect en onder tussen wel zo'n dingen terug lezen of horen bij het nieuws, niet zo gek dat die dingen dan idd bevestigd worden die men al dacht.
Lifaye het is dan ikipv dan mij haha
Fitch schreef:Even een vraagje: wat vinden jullie dan van Friezen, die in Friesland Fries spreken, terwijl er veel mensen om hun heen zullen zijn die Nederlands spreken en dat dus niet verstaan (bijv. in Leeuwarden)?
Lyonesse schreef:Chiqa schreef:Tuurlijk heb je dat recht, alleen als mensen jou niet kunnen verstaan zou jij je daar prettig bij voelen?Ik schaam mij als ik mijn dialect spreek in Zeist, voel em dan net een lompe boer.
(Ben ik ook dat scheelt) maar ik pas me liever iets aan want ik ben niet het type wat graag in de belangstellign wil staan.
Helemaal vloeiend zal het nooit gaan maar doe wel een poging.
Daarom zeg ik ook dat ik het niet eens durf. Daarnaast denk ik stiekem: wij zij 1 nederland, en heb ik een hekel aan alles wat daar niet bij wil horen maar er wel bij hoort. Veel allochtone jongeren willen niet bij nederland horen, friesen horen ook liever niet bij nederland, ze willen immers onafhankelijk zijn. Dan denk ik: ga dan.