oomens schreef:Misschien moeten ze ook gewoon verbieden om in het verkeer in de auto andere dingen te doen dan autorijden, wanneer deze de aandacht sterk afleiden van het verkeer.
Misschien moeten ze autorijden gewoon helemaal verbieden, dat werkt ook

Ik vind niet dat deze dingen allemaal in regels gevangen moeten worden. Ten eerste omdat ik denk dat het niet werkt - het gaat bij afleiding veel meer om de instelling die je hebt. Als je geconcentreerd wilt zijn op het verkeer, zorg je dat je je niet af laat leiden. Maar als je dat niet belangrijk vindt, zijn er altijd dingen die je afleiden. Een mooie auto die voorbij komt, een reclamebord, een gesprek met je passagier, de weg zoeken, of, heel simpel: als je verdiept raakt in je eigen gedachten.
Het simpelweg verbieden van alle mogelijk afleidende activiteiten zal denk ik maar marginaal helpen.
Daarnaast onttrekt het weer meer verantwoordelijkheid aan de mensen zelf (en geeft zo extra brandstof aan het briljante argument 'als het zo slecht zou zijn zou het wel verboden zijn' of 'als het niet verboden is, dan is het prima om te doen').
En tenslotte: ik vind het ook niet nodig. Ik vind niet dat iedereen die een cd verwisselt fout bezig is, en ik vind niet dat iedereen die een sigaret opsteekt fout bezig is. Het maakt heel wat uit of je dat doet op een druk kruispunt, in een woonwijk of op een overzichtelijke weg zonder verkeer. Het gaat er vooral om, om niet al die veiligheidsmarges tot het uiterste te testen, maar ik wil niet in een steriele wereld leven waar alle mogelijkheden tot gevaar tot in de meest extreme vormen wordt dichtgetimmerd. Ik vind dat we moeten accepteren dat leven risico's met zich meebrengt en dat betekent niet dat je alles maar moet mogen, maar er moet een beetje een gulden middenweg gevonden worden.
(Ik vind dat die gulden middenweg oin het verkeer op dit moment niet wordt gevonden, maar dan heb ik het over risicogedrag als rechts inhalen, kleven, op hoog tempo door rood rijden, geen voorrang verlenen, niet kijken voor je van baan verwisselt, structureel flink te hard rijden, etc.)