Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:44

oomens schreef:
Misschien moeten ze ook gewoon verbieden om in het verkeer in de auto andere dingen te doen dan autorijden, wanneer deze de aandacht sterk afleiden van het verkeer.

Misschien moeten ze autorijden gewoon helemaal verbieden, dat werkt ook :j

Ik vind niet dat deze dingen allemaal in regels gevangen moeten worden. Ten eerste omdat ik denk dat het niet werkt - het gaat bij afleiding veel meer om de instelling die je hebt. Als je geconcentreerd wilt zijn op het verkeer, zorg je dat je je niet af laat leiden. Maar als je dat niet belangrijk vindt, zijn er altijd dingen die je afleiden. Een mooie auto die voorbij komt, een reclamebord, een gesprek met je passagier, de weg zoeken, of, heel simpel: als je verdiept raakt in je eigen gedachten.
Het simpelweg verbieden van alle mogelijk afleidende activiteiten zal denk ik maar marginaal helpen.

Daarnaast onttrekt het weer meer verantwoordelijkheid aan de mensen zelf (en geeft zo extra brandstof aan het briljante argument 'als het zo slecht zou zijn zou het wel verboden zijn' of 'als het niet verboden is, dan is het prima om te doen').

En tenslotte: ik vind het ook niet nodig. Ik vind niet dat iedereen die een cd verwisselt fout bezig is, en ik vind niet dat iedereen die een sigaret opsteekt fout bezig is. Het maakt heel wat uit of je dat doet op een druk kruispunt, in een woonwijk of op een overzichtelijke weg zonder verkeer. Het gaat er vooral om, om niet al die veiligheidsmarges tot het uiterste te testen, maar ik wil niet in een steriele wereld leven waar alle mogelijkheden tot gevaar tot in de meest extreme vormen wordt dichtgetimmerd. Ik vind dat we moeten accepteren dat leven risico's met zich meebrengt en dat betekent niet dat je alles maar moet mogen, maar er moet een beetje een gulden middenweg gevonden worden.

(Ik vind dat die gulden middenweg oin het verkeer op dit moment niet wordt gevonden, maar dan heb ik het over risicogedrag als rechts inhalen, kleven, op hoog tempo door rood rijden, geen voorrang verlenen, niet kijken voor je van baan verwisselt, structureel flink te hard rijden, etc.)

KiWiKo

Re: Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:45

het moet toch niet gekker worden :D :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:59

Shadow0 schreef:
oomens schreef:
Misschien moeten ze ook gewoon verbieden om in het verkeer in de auto andere dingen te doen dan autorijden, wanneer deze de aandacht sterk afleiden van het verkeer.

Misschien moeten ze autorijden gewoon helemaal verbieden, dat werkt ook :j

Nogmaals; dat gebeurt ook en werkt inderdaad perfect.

Verder ís alles wat bijdraagt aan het ongevalsrisico onderwerp van studie.

800 doden per jaar in NL is geen detail en NL is een relatief heel veilig verkeersland binnen de ec juist vanwege de hoge verkeersintensiteit.

Hier in Spanje is de afgelopen vijf jaar erg veel weerstand, vergelijkbaar met die op dit topic en over die mbt snelheidscontroles, geweest. Het invoeren van het puntenrijbewijs, een aantal verplichtingen en verboden, strenger handhaving hebben echter een spectaculaire daling van het aantal verkeersdoden laten zien.
Een positief bijefect is dat de samenleving ineens bewust is geworden van het absurde van verkeersdodoen. Dat die er niet bij horen, net zo min als doden op het werk.
Afgelopen weekeinde was een goed voorbeeld. De helft minder doden dan vorig jaar, slechts 10% van 10 jaar geleden.... Toch wel maar liefst 19!!!! in één feestelijk weekeinde |(
Dood voor je lol en voor 90% door makkelijk voorkoombare oorzaken; alcohol, drugs, te hoge snelheid, afleiding.
Het overgrote deel van de slachtoffers was niet de veroorzakende partij. Is dit acceptabel?

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:09

Huertecilla schreef:
Het overgrote deel van de slachtoffers was niet de veroorzakende partij. Is dit acceptabel?

Dat is een goede vraag, het hangt vooral af van wat het alternatief is. En dan moet ik zeggen dat ik een menselijke wereld inclusief fouten prefereer boven een Brave New World-achtig totalitair scenario. Maar ik kan begrijpen dat andere mensen daar anders over denken.

(En voor de goede orde: ik vind het niet acceptabel dat iemand een ander doodt. Nooit. Maar ik vind toch niet dat daarom alle potentieel gevaarlijke dingen verboden moeten worden. En al helemaal niet dat die dingen allemaal in regels gevangen moet worden die precies specificeren wat wel en wat niet mag. Ik vind namelijk dat de prijs die je dan zou betalen een hele grote opoffering vraagt van vrijheid en zelfstandigheid en daar ben ik geen voorstander van.)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:03

Juist! spijker op zijn kop!
Auto 's zijn gevaarlijke dingen ,maar om je daarom nou meteen totaal te laten voorschrijven hoe je zou moeten leven? :\ >;) :x :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:50

CherokeeChum schreef:
Juist! spijker op zijn kop!
Auto 's zijn gevaarlijke dingen ,maar om je daarom nou meteen totaal te laten voorschrijven hoe je zou moeten leven? :\ >;) :x :n

Dus? Waarom dan wel een rijbewijs eisen? Waarom wel een gordel om moeten? Waarom wel handsfree voor telefoon verplicht en niet voor de audio of gps? en als hansfree daarvoor allemaal zou moeten kan roken om twéé redenen niet.

De kern van de hele problematiek kan je samenvatten in:
- er zijn vele gebruikers van de openbare ruimte die allemaal evenveel recht op hun activiteiten en veiligheid hebben
- de overheid is verantwoordelijk voor het beheer; voor de vrijheid en de veiligheid
- een automobiel is een uitzonderlijk gevaarlijk instrument
- in NL zijn er 800 dóden per jaar ten gevolge van het gebruik van de automobiel in de openbare ruimte
Door het gebruik van het automobiel zo verstandig mogelijk te maken, kan voorkomen worden dat de beweginsgvrijheid beperkt moet worden in het belang van de veiligheid.

In jip&janneke taal;
door de ongevalsoorzaken welke beperkt kúnnen worden te beperken kunnen autoverboden beperkt blijven.

Blijf drinken, blijf met van alles behalve rijden bezig en rij daarbij vooral sneller dan mag: dan wordt autorijden vanzelf op steeds meer plaatsen verboden.
Verkeersdoden zijn namelijk niet meer acceptabel dan doden door varkensgriep en het verschil in aandacht en strengheid van maatregelen wordt steeds kleiner.

hc

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:43

Blijf vooral de regels steeds strenger maken, de betutteling het toppunt bereiken, voer rekeningrijden in, verhoog de prijs van benzine en blijf vooral steeds meer dingen verbieden: dan zal uiteindelijk het merendeel van de bevolking emigreren óf we krijgen een protest.

De overheid gaat te ver in haar betutteling.
Dat de regels die je noemt er zijn vind ik goed en tot daaraantoe. Maar het bestaan van die regels moet geen reden zijn om nóg meer regels te creeëren.

Citaat:
door de ongevalsoorzaken welke beperkt kúnnen worden te beperken kunnen autoverboden beperkt blijven.

Ik vind afleiding dus geen ongevalsoorzaak die je kunt beperken. Alleen mensen die hun verantwoordelijkheid serieus nemen kunnen dit. Je kunt door 100.000 dingen afgeleid worden.
Een verboden-afgeleid-te-worden-wet is onhaalbaar. Niet uitvoerbaar, niet controleerbaar, niet te handhaven en juridisch niet te ondersteunen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:24

Nuage schreef:
Blijf vooral de regels steeds strenger maken, de betutteling het toppunt bereiken, voer rekeningrijden in, verhoog de prijs van benzine en blijf vooral steeds meer dingen verbieden: dan zal uiteindelijk het merendeel van de bevolking emigreren óf we krijgen een protest.

Waarheen dan?
In de rest van Europa is het zeker niet lakser. In Frankrijk mag je geen hap van een broodje nemen of geen slok uit een fles water.
Verder zit geen buitenland te wachten op rokers die te hard rijden omdat ze denken dat het hún keuzevrijheid is om te bepalen hoevel risico ze in de openbare ruimte zijn.

Waartegen protesteren? Tegen het veiliger proberen te maken van de openbare ruimte?

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:50

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:52

Straks mogen rokers niet eens meer roken in hun eigen huis!

Straks komen ze ons nog vertellen met wat we onze neus mogen snuiten of niet!

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:55

echt belachelijk |o
waar is het "vrije" nederland gebleven??? :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:00

Het moet niet gekker worden...
Roken in de auto vind ik heel anders dan bellen in de auto.

Als je belt heb je je telefoon in je handen en kun je verder niks, met een sigaret in mijn handen kan ik nog prima schakelen, sturen en op letten!

Huertecilla schreef:
Nuage schreef:

Waarheen dan?
In de rest van Europa is het zeker niet lakser. In Frankrijk mag je geen hap van een broodje nemen of geen slok uit een fles water.
Verder zit geen buitenland te wachten op rokers die te hard rijden omdat ze denken dat het hún keuzevrijheid is om te bepalen hoevel risico ze in de openbare ruimte zijn.
Waartegen protesteren? Tegen het veiliger proberen te maken van de openbare ruimte?

hc

Dit vind ik toch wel erg kort door de bocht, waar haal jij vandaan dat alleen rokers te hard rijden?
Niet rokers houden zich dus altijd keurig aan de snelheid?

Sorry, dat vind ik echt een onzinnige opmerking...
Ik denk dat niemand op te hard rijdende bestuurders zit te wachten en daar heeft het feit of ze roken of niet niks mee te maken in mijn ogen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:08

Huertecilla is ambtenaar? :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:16

het is niet echt van belang wat wij op Bokt er van menen te kunnen vínden.

Míjn mening is ook niet van belang. Ík vind dat de auto in heel buiten veel meer bebouwde delen zou moeten blijven. Indien nodig in combinatie met gratis opstap pendel openbaar vervoer.

Op basis van anlyse van ongevalsgegevens worden beslissingen genomen door de beheerder van de openbare ruimte in het belang van álle gebruikers.

Het verminderen van het aantal doden in het verkeer heeft daarbij veel gewicht. Meer gewicht dan het ´recht´ op wel/niet bellen, -roken of -eten in de auto tijdens het rijden.
Idem te snel rijden; 1 km/uur meer = te snel. Minder mag, meer niet.
Autorijden is geen récht, maar een verantwoordelijkheid omdat het een potentieel gevaar is voor anderen. Je hebt niet het recht om naar eigen goeddunken anderen in gevaar te brengen :)*

@Nuage: dat is niets nieuws hoor, persoonlijk worden bij gebrek aan inhoudelijkheid :D Ik ben trouwens boer, ecologisch boer.

hc

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:18

hc: de meeste doden vallen trouwens op 80km wegen; buiten de bebouwde kom dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:23

Huertecilla schreef:

Míjn mening is ook niet van belang. Ík vind dat de auto in heel buiten veel meer bebouwde delen zou moeten blijven. Indien nodig in combinatie met gratis opstap pendel openbaar vervoer.

Op basis van anlyse van ongevalsgegevens worden beslissingen genomen door de beheerder van de openbare ruimte in het belang van álle gebruikers.

Het verminderen van het aantal doden in het verkeer heeft daarbij veel gewicht. Meer gewicht dan het ´recht´ op wel/niet bellen, -roken of -eten in de auto tijdens het rijden.
Idem te snel rijden; 1 km/uur meer = te snel. Minder mag, meer niet.
Autorijden is geen récht, maar een verantwoordelijkheid omdat het een potentieel gevaar is voor anderen. Je hebt niet het recht om naar eigen goeddunken anderen in gevaar te brengen :)*

@Nuage: dat is niets nieuws hoor, persoonlijk worden bij gebrek aan inhoudelijkheid :D Ik ben trouwens boer, ecologisch boer.

hc

Hoogdravende taal is ook niet nieuw hoor bij gebrek aan ontopic argumenten :D

Ik denk dat je verkeersdoden inderdaad nooit helemaal uit kan bannen.
Dat is het gevolg van de industriele revolutie.

Maar welke vorm van vervoer is dan wel veilig?
Met het openbaar vervoer gebeuren ook ongelukken, hetzelfde geldt voor vliegtuigen, paard en wagen, fiets, etc.
Je kunt het simpelweg nooit helemaal voorkomen.
Daarvoor zijn er regels opgesteld.

Ik vind alleen dat je ook kunt doordraven in het opstellen van regels ( bovenstaand stuk is daar een goed voorbeeld van ;) )
Je moet de doorsnee mens ook een bepaalde mate van inzicht in situaties en veiligheid geven.
Helaas blijven er altijd idioten die menen zich niet aan de regels te hoeven houden.

Helaas is dat niet te voorkomen, hoeveel regels je ook opstelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:27

Huertecilla schreef:
@Nuage: dat is niets nieuws hoor, persoonlijk worden bij gebrek aan inhoudelijkheid :D

Over persoonlijk worden gesproken, HC zie dat je flink aan het doordraven bent, je argumenten worden steeds extremer, waar blijven nu die statistieken van al die doden die zouden vallen in het verkeer door het roken (Om maar weer even ON topic te komen)

Want tot heden nog niets mogen zien en zo te zien zijn de mensen dr wel geinteresseerd in, dus wil je ze ons even laten zien? :)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:31

Huertecilla schreef:
*Ik denk dat wel degelijk van belang is wat wij op Bokt er van vinden daar wij hier waarschijnlijk een goede afspiegeling van de samenleving vormen gezien passie voor paarden allang niet meer elitair is
*Autorijden is wel een recht,verworven door rijlessen te nemen en examen te doen,evenals het hebben van een auto,alhoewel de belijdsmakers(jaaah ik weet hoe je het spelt) dit steeds moeilijker maken.

hc

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:08

Ik maakte een grapje... er is hier maar 1 iemand die persoonlijk wordt. Maar dat maakt verder niet uit, ik heb mijn argumenten inhoudelijk onderbouwd en kan er verder niet veel nieuws meer aan toevoegen denk ik. We zijn het gewoon oneens :)

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:31

Het zou niet gekker moeten worden..
Niet roken in je eigen auto? :?

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:57

ik ben tegen.

een auto blijft altijd eigendom van de eigenaar.
Dan leverd de overheid maar vervoer.

Ze willen ook dat je niet eens meer in je eigen huis mag roken.

wil het best doen, maar de mensen die zo graag deze wet willen mogen dan mijn huur betalen :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:01

Wat grappig om te lezen hoeveel HC hier los maakt :D

horseylove schreef:
ik ben tegen.

een auto blijft altijd eigendom van de eigenaar.
Dan leverd de overheid maar vervoer.

Ze willen ook dat je niet eens meer in je eigen huis mag roken.

wil het best doen, maar de mensen die zo graag deze wet willen mogen dan mijn huur betalen :D

Het gaat om een rookverbod in de auto niet in je eigen huis.

Wat denk je wat openbaar vervoer is?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:02

Alsof het openbaar vervoer altijd zo gemakkelijk te bereiken is. Op alle tijden van de dag.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:04

kazary schreef:
Alsof het openbaar vervoer altijd zo gemakkelijk te bereiken is. Op alle tijden van de dag.

Daar gaat het niet om, het is er wel! Ik ben ook niet te spreken over ov zou mijn keus ook niet zijn zo lang ik mijn eigen vervoer heb. Maar nogmaals het is er wel, alleen wij zijn zo verwend dat we het liefst naast de deur op de trein/bus tram oid willen stappen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:45

Nee, het is er niet bijvoorbeeld in de nacht of vroege ochtend.
Leuk als je ploegen diensten draait :) Zeker als dat ook nog eens is op een industrie terein of een dorp. Of kijk bij veel paarden mensen die in het buitengebied wonen.
Niet iedereen kan makkelijk met het openbaar vervoer.
Maar de auto wordt waar mogelijk tegen gewerkt, of beter gezegd, als er iets op te verdienen valt wordt het gedaan.