Marchador schreef:Wanner je vrijwillig sex hebt gehad zonder voorbehoedsmiddelen, vind ik persoonlijk abortus not done! Je had het immers zelf in de hand.
Dit standpunt snap ik wel, maar ik ben het er zelf niet mee eens. Als je abortus toestaat, moet dat voor iedereen en ten alle tijde toegestaan zijn. Niet alleen voor meisjes die verkracht zijn, niet alleen voor mensen onder de 18... Altijd.
Ik ben pro abortus, omdat ik in veel gevallen vind dat een kindje slechter af is als het geboren wordt terwijl het niet gewenst, misschien niet welkom, en in ieder geval niet in de juiste omstandigheden is. Daarnaast: als het kind blijkt geen volwaardig leven tegemoet te kunnen gaan, om wat voor reden dan ook, vind ik dat de keus aan de ouders moet zijn om het niet geboren te laten worden. Ik zie een embryo niet als een levend wezen, maar ik weet dat andere mensen daar anders over denken.
Men vindt dat we de natuur haar gang moeten laten gaan: prima, maar dat moet dan ook gelden voor ál die andere ziektes en narigheid die we wél aan de lopende band proberen te voorkomen en genezen. Je moet één lijn trekken in mijn ogen. En als we toch bezig zijn om het leven van de mens in het algemeen te verbeteren door middel van de gezondheidszorg, vind ik dat abortus daar ook een onderdeel van moet uitmaken, mits duidelijk is dat het kind wél geboren laten worden nadelige gevolgen zal hebben voor moeder en/of kind. Op welke manier dan ook.