Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:35

Marchador schreef:
Wanner je vrijwillig sex hebt gehad zonder voorbehoedsmiddelen, vind ik persoonlijk abortus not done! Je had het immers zelf in de hand.

Dit standpunt snap ik wel, maar ik ben het er zelf niet mee eens. Als je abortus toestaat, moet dat voor iedereen en ten alle tijde toegestaan zijn. Niet alleen voor meisjes die verkracht zijn, niet alleen voor mensen onder de 18... Altijd.
Ik ben pro abortus, omdat ik in veel gevallen vind dat een kindje slechter af is als het geboren wordt terwijl het niet gewenst, misschien niet welkom, en in ieder geval niet in de juiste omstandigheden is. Daarnaast: als het kind blijkt geen volwaardig leven tegemoet te kunnen gaan, om wat voor reden dan ook, vind ik dat de keus aan de ouders moet zijn om het niet geboren te laten worden. Ik zie een embryo niet als een levend wezen, maar ik weet dat andere mensen daar anders over denken.

Men vindt dat we de natuur haar gang moeten laten gaan: prima, maar dat moet dan ook gelden voor ál die andere ziektes en narigheid die we wél aan de lopende band proberen te voorkomen en genezen. Je moet één lijn trekken in mijn ogen. En als we toch bezig zijn om het leven van de mens in het algemeen te verbeteren door middel van de gezondheidszorg, vind ik dat abortus daar ook een onderdeel van moet uitmaken, mits duidelijk is dat het kind wél geboren laten worden nadelige gevolgen zal hebben voor moeder en/of kind. Op welke manier dan ook.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:38

Ik denk niet zo over dit onderwerp Nanne , ik wou alleen even een voorbeeld noemen voor de mensen die een morning after pil al erg vinden .

Ik vind gewoon dat je abortus mag plegen om welke reden dan ook , maar dat houd niet in dat ik niet vind dat mensen in sommige gevallen het recht in eigen handen hebben ..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Er word steeds maar naar dat hartje verwezen.... maar maakt een kloppend hart je dan een levend wezen? Hoeveel kasplantjes ligen er wel niet in zorgcentra? Hoeveel 'mensen', die nergens meer besef van hebben, nergens op reageren, op geen enkele prikkel, maar enkel nog in leven zijn, omdat hun hart nog klopt, omdat dat een orgaan is wat zelfstandig kan functioneren, los van de rest van het lichaam.....

In mijn ogen is er pas sprake van leven als er sprake is van bewustzijn. En bewustzijn heeft met de hersenen te maken, niet met een hart wat toevallig stroomstootjes op kan wekken.... En de hersenen kunnen pas om en nabij de 5 maanden waarnemen. Dan pas begint het te reageren, en dan pas begint het ook dingen op te slaan. EN in mijn ogen kan er dus ook dan pas sprake zijn van moord. Ben ik nou echt de enige die dat zo ziet? Dat hart is een op zichzelf staand orgaan, dat klopt al als er zelfs nog geen hersenen aanwezig zijn. Maar waar zitten onze gevoelens, onze herinneringen, onze emoties, waarneming, ons besef? Niet in dat hart.

Blue_Eyes schreef:
Daar klopt iets niet... abortus mag in Nederland tot in de 24ste week. Het hartje begint bij 5,5 week te kloppen. Een kindje in de 24ste week is een compleet kindje dat alleen nog hoeft te groeien en te rijpen, een week later is het levensvatbaar.

dat heeft dus te maken met het feit dat dat hart dat op zichzelf staand orgaan is, en absoluut geen teken dat het kindje levensvatbaar of zelfs levend is....
Edit: daarom mag het dus nog geaborteerd worden als dat hartje allang klopt. Het mag niet meer geaborteerd worden als het overlevingskansen heeft buiten de baarmoeder.
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 20-01-09 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

@Nanne, ik snap wel wat ze bedoelt hoor, het is meer een de uitleg die sommigen geven extreem ver doortrekken.

Want als je vind dat je op het moment dat het eitje bevrucht is al zwanger bent, dan kan je dat verder doortrekken dat bijvoorbeeld elk eitje die niet word bevrucht een verloren baby zien is, snap je ;) ?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:40

Het ligt aan de omstandigheden vind ik.

Ben je echt perongeluk zwanger geworden en ben je niet in staat of wil je gewoon niet voor het kind zorgen dan zeg ik ja, mooi dat abortus mogelijk is.

Maar als je zelf onverantwoordelijk bezig bent geweest dan vind ik je niet het recht hebt om een abortus te laten plegen.
Hoewel je in dit geval misschien ook niet in staat bent om voor het kind te zorgen of het ook gewoon niet wil. Maar.. dan ben je gewoon een poedersuiker

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:40

BraveSpots schreef:
@Nanne, ik snap wel wat ze bedoelt hoor, het is meer een de uitleg die sommigen geven extreem ver doortrekken.

Want als je vind dat je op het moment dat het eitje bevrucht is al zwanger bent, dan kan je dat verder doortrekken dat bijvoorbeeld elk eitje die niet word bevrucht een verloren baby zien is, snap je ;) ?

Ja okee, zou begrijp ik het iets beter idd.

Maar ik vind het een vreemde manier om iets uit te leggen en ook een beetje vergezocht. Maar hee, dat is mijn mening. ;)

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:41

Bravespots : _/-\o_ thanks !

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:42

mistery schreef:
Het ligt aan de omstandigheden vind ik.

Ben je echt perongeluk zwanger geworden en ben je niet in staat of wil je gewoon niet voor het kind zorgen dan zeg ik ja, mooi dat abortus mogelijk is.

Maar als je zelf onverantwoordelijk bezig bent geweest dan vind ik je niet het recht hebt om een abortus te laten plegen.
Hoewel je in dit geval misschien ook niet in staat bent om voor het kind te zorgen of het ook gewoon niet wil. Maar.. dan ben je gewoon een poedersuiker

Maar betekent ''Gewoon poedersuiker zijn'' dat je dus geen abortus mag laten plegen en het kind geboren moet laten worden? Genoeg 16-jarige meisjes zijn ook weleens onverantwoordelijk bezig, moeten die dan wél een kind krijgen? Ook als ze dat niet willen?
Wat een heerlijk leven zal dat kind dan tegemoet gaan.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:49

Het blijft een moeilijk onderwerp, en het is denk ik best goed om er eens over na te denken. Ik vind dat het een heel personelijke keuze is, die als iemand hem wel overwogen maakt, een oplossing is.

Ik respecteer dat, net zoals ik ook de keuze van iemand kan begrijpen die in een moeilijke situatie niet voor abortus kiest.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:55

Sharani schreef:
@claudia_lady: ik vind dit een hele rare vergelijking. Bij een abortus wordt er wel degelijk een leven beeindigd.
En bij veel abortussen is er al sprake van een kloppend hartje, en zelfs vaak van een kompleet kindje wat alleen nog niet kan overleven buiten de baarmoeder.

Mensen die hier echt dramatisch over doen zouden moeten stoppen met vlees eten.... hoeveel levende wezens met bewustzijn al niet gedood worden omdat mensen zo nodig een big mac willen eten :o :+

Mars

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:18

Ik ben vóór abortus, gelukkig dat ht er is, al moet je vooral zelf oppassen natuurlijk. Maar ongelukjes kunnen altijd gebeuren en soms heb je zelf niet eens invloed op het feit dat je zwanger bent geworden (verkrachting) en ik ben blij dat je in zulke gevallen zelf kunt kiezen of je het kind wilt houden of niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:04

Lalidan schreef:
Er word steeds maar naar dat hartje verwezen.... maar maakt een kloppend hart je dan een levend wezen? Hoeveel kasplantjes ligen er wel niet in zorgcentra? Hoeveel 'mensen', die nergens meer besef van hebben, nergens op reageren, op geen enkele prikkel, maar enkel nog in leven zijn, omdat hun hart nog klopt, omdat dat een orgaan is wat zelfstandig kan functioneren, los van de rest van het lichaam.....

In mijn ogen is er pas sprake van leven als er sprake is van bewustzijn. En bewustzijn heeft met de hersenen te maken, niet met een hart wat toevallig stroomstootjes op kan wekken.... En de hersenen kunnen pas om en nabij de 5 maanden waarnemen. Dan pas begint het te reageren, en dan pas begint het ook dingen op te slaan. EN in mijn ogen kan er dus ook dan pas sprake zijn van moord. Ben ik nou echt de enige die dat zo ziet? Dat hart is een op zichzelf staand orgaan, dat klopt al als er zelfs nog geen hersenen aanwezig zijn. Maar waar zitten onze gevoelens, onze herinneringen, onze emoties, waarneming, ons besef? Niet in dat hart.

Blue_Eyes schreef:
Daar klopt iets niet... abortus mag in Nederland tot in de 24ste week. Het hartje begint bij 5,5 week te kloppen. Een kindje in de 24ste week is een compleet kindje dat alleen nog hoeft te groeien en te rijpen, een week later is het levensvatbaar.

dat heeft dus te maken met het feit dat dat hart dat op zichzelf staand orgaan is, en absoluut geen teken dat het kindje levensvatbaar of zelfs levend is....
Edit: daarom mag het dus nog geaborteerd worden als dat hartje allang klopt. Het mag niet meer geaborteerd worden als het overlevingskansen heeft buiten de baarmoeder.

Wanneer een zwangerschap in het laatst mogelijke stadium afgebroken wordt (laat zeggen vanaf 21 weken), wordt er een gewone bevalling opgewekt. Zo'n kindje komt levend ter wereld en zal na verloop van tijd sterven (omdat het dus niet levensvatbaar is). En ja, het is een kindje met alles erop en eraan alleen erg klein, vergelijkbaar met sommige couveuze kindjes waarvan iedereen wel een beeld op zijn netvlies heeft.
Besef ook dat je leven voelt vanaf ongeveer de 17e week.

Waarmee ik even geen mening geef over of ik voor of tegen ben, wil alleen maar even duidelijk maken hoe de praktijk is, want veel mensen vergissen zich daarin behoorlijk denk ik.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:15

iemand die abortus pleegt is per definitie egoistisch bezig, maar is dat een probleem? Zijn wij allemaal niet stiekem een beetje egoistisch? Ik zie het probleem van abortus niet zo in. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die denken, ohhh we doen het wel onveilig, mocht het mis gaan dan plegen we wel abortus. Zo'n keuze maak je echt niet 1,2,3 maar soms is de keuze wel het beste!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:01

Dus iemand een levenlang ellende besparen is egoïstisch?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:57

Precies, die mag je mij ook even uitleggen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:17

Abortus is er niet voor niets ;) ONGEWENST zwanger, dat houd in dat je geen kind wilt, of dat je het niet aankan, of nog niet aan toe bent. Het " kind" is per defenitie nog niet een levend wezen als ze abortus doen en op dat soort momenten MOET je egoistisch zijn, maar je moet ook er aan denken dat je het betreffende kind een vreselijke toekomst onthoud. En dat je pas een kind kan nemen als je het jezelf kan veroorloven! Dus dat je al je aandacht aan het kind kan besteden en lekker verwennen en veel liefde geven. En als je 16 jaar bent, nog geen diploma hebt, en zwanger raakt, dan heb je grote kans dat je da t niet allemaal aan het kind kan geven ;) je wild tog het beste voor je kinderen?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:10

Ben ik het mee eens Lifaya; ik wil het beste voor een kind, en wanneer ik het kind niet het beste kan geven, laat ik het weghalen.

Toch een erg moeilijke kwestie, aangezien veel mensen geen kinderen kunnen krijgen, dan is het erg unfair om je kindje weg te laten halen, terwijl er zovelen geen kind kunnen krijgen.. Erg tegenstrijdig allemaal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:16

Dan zou adoptie een mogelijk kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:21

Abortus bij tot de 24e week is als er een medische reden is. Dus stel dat het kind een levensbedreigende ziekte heeft, of niet zelfstandig kan leven en veel operaties moet ondergaan en er geen garantie gegeven kan worden, mag je kiezen voor een abortus. Niet omdat je het ineens niet meer wenst en de vrucht is helemaal gezond. Dan ben je te laat, ik geloof dat dat tot 8 weken kan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:31

russel schreef:
Abortus bij tot de 24e week is als er een medische reden is. Dus stel dat het kind een levensbedreigende ziekte heeft, of niet zelfstandig kan leven en veel operaties moet ondergaan en er geen garantie gegeven kan worden, mag je kiezen voor een abortus. Niet omdat je het ineens niet meer wenst en de vrucht is helemaal gezond. Dan ben je te laat, ik geloof dat dat tot 8 weken kan.

nee hoor kan toto 20 weken,is mij een aantal weken geleden nog uitgelegd

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:35

Machie schreef:
iemand die abortus pleegt is per definitie egoistisch bezig, maar is dat een probleem? Zijn wij allemaal niet stiekem een beetje egoistisch? Ik zie het probleem van abortus niet zo in. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die denken, ohhh we doen het wel onveilig, mocht het mis gaan dan plegen we wel abortus. Zo'n keuze maak je echt niet 1,2,3 maar soms is de keuze wel het beste!

Dus als er iemand na een verkrachting of na incest zwanger is en abortus laat plegen dan is ze egoistisch....................

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:38

Ik vind abortus goed, voor als je verkracht bent en je bent hierdoor in verwachting, nou hup weghalen, want ik zou echt absoluut geen kind willen van de verkrachter.

In dit geval vind ik wel goed dat het mogelijk is om een abortus te doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:40

russel schreef:

ikdoemaarwat schreef:
nee hoor kan toto 20 weken,is mij een aantal weken geleden nog uitgelegd

Abortus mag volgens de wet tot het moment dat verwacht mag worden dat het kindje buiten de baarmoeder overlevingskansen heeft. In nederland houdt dat in dat het tot 24 weken mag. Vanaf 25 weken gaat men er vanuit dat het kindje zelfstandig mbv couveuse, beademing etc overlevingskansen heeft, en vanaf dat moment word bij een natuurlijke te-vroeggeboorte ook geprobeert het kindje te redden.
Dit is dus zowel als er een medische reden is, maar óók als er een persoonlijke reden is, daarin maakt de wet geen enkel onderscheidt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:41

Ik dacht dat het wel zo was, maar als jij gelijk hebt vind ik het wel cru. Het is dan nl al een heel ontwikkeld kindje zo aan de buitenkant en dat moet je maar kunnen.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:44

ik heb altijd al gezegd dat ik geen abortus kan laten plegen en dat zeg ik nog steeds..!
en tuurlijk het zou niet makkelijk worden zou ik zwanger raken...maar ik vind dat dat mijn eigen verantwoording is en mijn eigen probleem...
ik zou het niet kunnen om iemand van zijn/haar leven te beroven...